پاکسازی با ماسک زغال در خانه به بهترین روش ممکن

احتمالا بعد از کمی جستجو در فضای مجازی برای یافتن ماسک‌هایی که صورت را پاکسازی می‌کنند، تصاویر خانم‌ها و آقایانی که لایه سیاه رنگی روی پوست‌شان زده‌اند، دیده‌اید. این ماسک سیاه رنگ، تحت عنوان ماسک زغال فعال، یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین ماسک‌هایی است که دست کم در چند سال اخیر استفاده از آن مد شده است. اما پاکسازی با ماسک زغال تا چه حد موثر است؟ آیا همه انواع پوست‌ها می‌توانند از این ماسک استفاده کنند و یا محدودیتی در مصرف آن وجود دارد؟ اصلا استفاده صحیح از ماسک سیاه به چه نحو است؟ پاسخ تمام این سوالات، در مقاله پیش روی شماست.

زغال فعال چیست؟

قبل از این که به آموزش پاکسازی با ماسک زغال فعال بپردازیم، بهتر است کمی با این ماده سیاه رنگ دوست داشتنی آشنا شوید. زغال فعال یا کربن فعال پودر سیاه رنگی است که وقتی زغال معمولی در معرض حرارت بسیار زیاد قرار می‌گیرد، تولید می‎‌شود. این حرارت زیاد فضاهای داخلی یا سوراخ‌های کوچکی را در زغال ایجاد می‌کند که باعث می‌شود بسیار جاذب شده و بتواند مواد شیمیایی و سموم را به دام بیاندازد.

هر چند زغال فعال هم نوعی زغال است اما توجه داشته باشید که با زغالی که برای پخت و پز استفاده می‌شود متفاوت است. در واقع پیش از استفاده از ماسک زغالی در پاکسازی صورت، این نوع زغال در مصارف پزشکی و تصفیه هوا کاربرد داشته است.

پاکسازی با ماسک زغال

مزایای ماسک زغال فعال

ممکن است تبلیغات و فواید زیادی درباره پاکسازی با ماسک زغال شنیده و یا خوانده باشید؛ اما واقعیت این است که تحقیقات علمی محدودی در مورد تاثیر این ماده روی پوست وجود دارد. بنابراین بسیاری از این مزایا، براساس تجربیات کسانی است که از این ماسک استفاده کرده‌اند. آن چه در ادامه می‌خوانید، اثربخش‌ترین مزایایی است که این ماسک سیاه جذاب دارد. البته در مقاله دیگری درباره فواید ماسک زغال برای پوست توضیح داده‌ایم.

پوست را از آلودگی ها پاکسازی می کند

از آنجایی که کربن فعال قادر به جذب باکتری‌ها و مواد سمی در بدن است، برخی متخصصان پوست بر این باورند که پاکسازی با ماسک لایه بردار زغال، می‌تواند به حذف آلودگی‌ها از پوست شما کمک کند.

بسیاری از مصرف کنندگان این ماسک ادعا کرده‌اند که با حذف این آلودگی‌ها و باکتری‌های به دام افتاده، پوست صورت به مراتب سالم‌تر و شفاف‌تر از قبل می‌شود.

جوش و آکنه را بهبود می‌ بخشد

همان طور که می‌دانید، آکنه در اثر تجمع سلول‌های مرده پوست، چربی و باکتری‌هایی ایجاد می‌شود که در منافذ پوست شما به دام می‌افتند. باکتری‌های ایجاد کننده آکنه می‌توانند جوش‌ها و سایر ضایعات التهابی پوست را تحریک کرده و باعث تورم و قرمزی پوست‌تان شوند.

خواص آنتی باکتریال زغال فعال می‌تواند به از بین رفتن این باکتری‌ها کمک کند. همزمان با حذف این موجودات مزاحم، ممکن است آکنه‌ها و وضعیت کلی سلامت پوست‌تان بهتر شود.

جای نیش حشرات را درمان می کند

یکی از خواص پاکسازی با ماسک زغال ، درمان جای نیش حشرات است. قطعا تجربه آزاردهنده نیش حشرات و حس خارش و تورم بعد از آن را دارید. برخی شواهد حاکی از آن است که زغال فعال با خنثی کردن سموم موجود در نیش حشرات، می‌تواند این خارش و سوزش را تا حد زیادی درمان کند.

مزایای ماسک زغال فعال

آیا استفاده از ماسک زغال خطری دارد؟

در حال حاضر تحقیقات کمی در مورد خطرات پاکسازی با ماسک زغال وجود دارد. به طور کلی استفاده از این ماسک‌ها از طرف سازمان غذا و داروی آمریکا امن تلقی شده و خطری ندارد. با این وجود استفاده بیش از حد از آن باعث خشکی، قرمزی و ایجاد واکنش‌های آلرژیک پوستی می‌شود.

با این حال توصیه می‌کنیم حتما قبل از زدن انواع ماسک صورت خانگی روی پوست صورت‌تان، آن را در قسمت کوچکی از بازوی‌تان امتحان کنید. اگر در چند ساعت آینده هیچ قرمزی و یا خارشی مشاهده نکردید، با خیال راحت از این معجون سیاه استفاده کنید.

چگونه از ماسک زغال استفاده کنیم؟

برای پاکسازی با ماسک زغال، استفاده درست از آن بسیار اهمیت دارد. در ادامه استفاده صحیح از ماسک زغال را آموزش می‌دهیم:

  1. پوست‌تان را قبل از ماسک زدن بشویید. پوست کاملا تمیز و شسته شده شما، کمک می‌کند که ترکیبات زغال فعال بیشتر به داخل منافذ پوست‌تان نفوذ کند.
  2. ماسک زغال را به طور یکنواختی روی کل صورت‌تان، از جمله پیشانی، گونه‌ها، بینی و چانه بزنید. ماسک را با نوک انگشتان روی پوست‌تان ماساژ دهید و در عین حال مراقب باشید که وارد چشم‌های‌تان نشود.
  3. صبر کنید 15 دقیقه ماسک خشک شود و سپس با آب گرم بشویید.
  4. به آرامی صورت‌تان را کمی خشک کنید و مرطوب کننده یا آبرسان همیشگی‌تان را بزنید.

 

چه موقع از ماسک زغال استفاده کنیم؟

مانند دیگر ماسک‌های صورت، بهتر است پاکسازی با ماسک زغال را به هفته‌ای یک یا دو بار محدود کنید. اگر پوست حساسی دارید و یا بعد از زدن ماسک پوست‎تان بیش از حد خشک می‌شود، هر دو هفته یک بار از ماسک استفاده کنید.

از آنجایی که ماسک باید 15 دقیقه روی پوست‌تان بشیند، بهتر است در روتین مراقبت از پوست شبانه‌تان ماسک زغال بزنید. با این وجود اگر به هر دلیلی ترجیح شما روزهاست، ماسک زغال را قبل از دوش گرفتن‌تان بزنید و سپس به حمام بروید.

ماسک زغال برای چه پوستی مناسب است؟

به منظور پاکسازی با ماسک سیاه یا زغال می‌توانید این ماسک را به طور آماده تهیه و یا خودتان در خانه بسازید. اگر قصد خرید ماسک زغال دارید، محصولی را انتخاب کنید که روی بسته بندی آن درج شده مناسب پوست شماست. به این ترتیب:

ماسک زغال برای پوست های مختلف

اگر پوست چربی دارید، برای پاکسازی به دنبال ماسک زغالی باشید که حاوی خاک رس است. خاک رس می‌تواند چربی اضافی پوست شما را جذب کند. همچنین منافذ پوستی را تمیز کرده و از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری می‌کند.

اگر پوست شما خشک است، پاکسازی با ماسک زغالی را انتخاب کنید که ترکیبات آبرسانی مانند هیالورونیک اسید، روغن زیتون یا روغن جوجوبا دارد.

اگر پوست حساسی دارید، از خرید ماسک‌‎هایی که حاوی عطر، رنگ، پارابن و دیگر مواد شیمیایی هستند خودداری کنید. این ترکیبات می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک در پوست شما شود.

ماسک زغال‌های مختلف از برندهای متفاوت، ترکیبات مختلفی دارد. بنابراین قبل از خرید هر ماسک ترکیبات آن را به دقت بخوانید و مطمئن شوید آسیبی برای پوست‌تان ندارد.

طرز تهیه ماسک زغال فعال خانگی

همان طور که گفتیم توجه به ترکیبات ماسک زغال، اهمیت زیادی دارد. اما ممکن است ماسکی با خصوصیات و ترکیبات گفته شده و در نتیجه مناسب پوست‌تان را پیدا نکنید. در چنین مواقعی بهترین راه حل، ساده‌ترین آن یعنی ساخت ماسک زغال فعال خانگی است. شما می‌توانید برای پاکسازی با ماسک زغال، از هر کدام از 3 دستورالعمل پایین استفاده کنید و از تاثیر شگفت انگیز این ماسک بهره مند شوید.

طرز تهیه ماسک زغال با عسل

مواد مورد نیاز:

  • 2 قاشق غذاخوری آب
  • 1 قاشق غذاخوری خاک رس بنتونیت
  • 1 قاشق غذاخوی پودر زغال فعال
  • نصف قاشق غذاخوری عسل خام
  • 1 قطره روغن ضروری (اختیاری)

آب و روغن ضروری (مانند روغن لیمو، روغن درخت چای یا روغن اسطوخدوس) را در کاسه‌ای بریزید. خاک رس بنتونیت را به ترکیب آب-روغن بیافزایید و چند دقیقه صبر کنید تا جذب شود. پودر زغال فعال و عسل خام را به کاسه اضافه کنید و آن قدر هم بزنید تا به صورت خمیر یکدستی دربیاید. این ماسک برای کسانی که پوست چربی دارند، گزینه ایده آلی است. این ماسک زغال یکی از بهترین ماسک ها برای پاکسازی صورت است.

طرز تهیه ماسک زغال با سرکه سیب

مواد مورد نیاز:

  • 1 قاشق غذاخوری خاک رس بنتونیت
  • 1 قاشق غذاخوری پودر زغال فعال
  • 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب ارگانیک
  • 3 قطره روغن درخت چای

یکی دیگر از ماسک های زغال خوب برای پاکسازی ، ماسک زغال و سرکه سیب است. همه ترکیبات فوق را در کاسه‌ای بریزید و خوب هم بزنید تا خمیر یک دستی حاصل شود. در صورت نیاز چند قطره آب اضافه کنید تا ماسک به قوام مورد نظرتان برسد. این ماسک برای از بین بردن آکنه، لکه‌های قهوه‌ای و قرمزی‌های ناشی از جای جوش مناسب است.

طرز تهیه ماسک زغال با ژلاتین

مواد مورد نیاز:

  • 1 قاشق غذاخوری ژلاتین بدون طعم
  • 1 قاشق غذاخوری پودر زغال فعال
  • نصف قاشق غذاخوری خاک رس بنتونیت
  • 2 قاشق غذاخوری آب جوش

اگر می خواهید جوش سرسیاه بینی را از بین ببرید، به سراغ پاکسازی با ماسک زغال با ژلاتین بروید. ژلاتین، پودر زغال و خاک رس را به آب جوشیده اضافه کنید و همه مواد را با هم ترکیب کنید تا خمیر یکدستی حاصل شود. ژلاتین به از بین بردن جوش‌های زیرپوستی و جوش‌های سرسیاه روی بینی کمک می‌کند.

ویدیوی زیر نحوه ساخت ماسک زغال خانگی را آموزش می‌دهد:

سخن پایانی

این روزها پاکسازی با ماسک زغال طرفداران زیادی هم در بین خانم‎‌ها و هم آقایان دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در مقاله کوتاهی هر آنچه را که لازم است پیش از خرید و استفاده از این ماسک بدانید، تا طرز استفاده صحیح از ماسک سیاه را آموزش دهیم. در این مقاله آموختید چطور ماسک زغال خانگی بسازید و به طور درستی از آن استفاده کنید. خوشحال می‌شویم اگر تجربه و یا نظری درباره استفاده از این معجون سیاه رنگ جدید دارید، آن را در بخش نظرات این مقاله با ما و دیگر همراهان عزیز مجله زیبایی و آرایش میس و مستر به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درمورد پاکسازی با ماسک زغال


آیا ماسک زغال خوبه؟

پاسخ این سوال تا حد زیادی به نوع پوست شما و ترکیبات ماسک بستگی دارد. به طور کلی ماسک زغال می‌تواند در درمان جوش و جای جوش و همچنین جوانسازی و شفاف‌تر شدن پوست موثر عمل کند.

آیا ماسک زغال ضرر دارد؟

ترکیبات به کار رفته در ماسک را به دقت بخوانید و از راهنمایی این مقاله برای تشخیص مضرنبودن ماسک برای پوست‌تان کمک بگیرید. علاوه بر این ماسک زغال ممکن است کمی دردناک باشد و با کشیده شدن پوست‌تان، واکنش‌های حساسیت‌زا ایجاد کند.

چطور ماسک زغال درست کنیم؟

شما می‌توانید با ترکیب زغال فعال با مواد دیگری مانند عسل، سرکه سیب و ژلاتین ماسک زغال خانگی درست کنید. دستورالعمل ساخت این ماسک‌ها را از این مقاله بخوانید.

 

منبع:

healthline

prettysimpleideas