پیسی چیست

پوست یکی از ارکان اصلی در زیبایی بدن است. به همین دلیل سلامت آن اهمیت زیادی دارد. افراد با انجام کارهای مختلف پوستی سعی دارند، از پیری یا لک شدن آن جلوگیری کنند. انجام روتین‌های مختلف پوستی تا حد زیادی به شادابی و طراوت آن کمک می‌کند. اما گاهی اوقات ممکن است پوست به دلایل گوناگونی آسیب ببیند. این صدمات می‌توانند در اثر حوادث طبیعی به وجود بیایند یا این که بیماری علت آن‌ها باشد. پیسی یکی از بیماری‌هایی است که پوست انسان را درگیر می‌کند. اما سؤال اصلی این جاست که پیسی چیست؟ بیماری پیسی ظاهر پوست شما را تغییر می‌دهد و باعث می‌شود لکه‌های کوچک و بزرگی روی آن ایجاد شوند.

این بیماری مسری نیست. بنابراین نزدیکان بیمار به‌راحتی می‌توانند با وی ارتباط داشته باشند. پیسی اعتمادبه‌نفس افراد را کاهش می‌دهد. به همین دلیل معمولاً افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، اغلب گوشه‌گیر می‌شوند و کمتر خود را در معرض دید دیگران قرار می‌دهند. وسعت پیسی می‌تواند طبق شدتی که بیماری دارد کم یا زیاد باشد. علاوه بر پوست، بیماری پیسی قادر است موهای افراد و بخش‌های داخلی دهان را نیز درگیر کند. رنگ موها و پوست هر فرد با ماده‌ای به نام ملانین مشخص می‌شود. در بیماری پیسی ملانین دچار آسیب می‌شود. به همین دلیل سلول‌ها یا می‌میرند و یا غیرفعال می‌شوند.

بیماری پیسی چیست؟

نام دیگر بیماری پیسی ویتیلیگو است. در پیسی رنگ پوست به‌صورت تکه‌ای به پیگمنتاسیون دچار می‌شود. این تغییرات می توانند علاوه بر پوست، موهای آن را نیز تحت‌تأثیر قرار دهند. با لک شدن پوست، موهای آن ناحیه نیز ممکن است در اثر ازدست‌رفتن رنگ‌دانه‌ها سفید شوند. معمولاً این بیماری از اواسط 20 سالگی خود را نشان می‌دهد. در جواب سوال اغلب افراد که نمی‌دانند پیسی چیست باید بگویم که این یک بیماری خودایمنی است. اما توجه داشته باشید که لک‌های پیسی می‌توانند با هر سن و سالی روی بدن افراد به وجود بیایند.

 تعداد و اندازه این لک‌ها در بدن افراد متفاوت است. با گذر زمان در اثر پیشرفت بیماری پیسی، بخش‌های بیشتری دچار لک می‌شوند. لک‌های حاصل از پیسی گاهی اوقات با درمان‌های مختلف از بین می‌روند، اما در برخی کیس‌ها نیز ثابت می‌مانند. پیسی انواع گوناگونی دارد. شایع‌ترین شکل این بیماری ویتیلو غیر سگمنتال است که در آن رنگ‌دانه‌ها در بخش‌هایی از پوست بدن از بین می‌روند. نواحی که معمولاً در آن‌ها رنگ‌دانه‌ها دچار تغییر می‌شوند، اغلب شامل پوست سر، اندام تناسلی، صورت، دهان و گردن می‌شود. رنگ‌دانه‌ها در برخی از بیماران در قسمت غشاهای مخلوطی آسیب می‌بینند. مثلاً این اتفاق در لب‌ها می‌افتد.

 نابودشدن رنگ‌دانه‌ها معمولاً در بخش‌هایی که به مالش، ضربه یا صدمات دیگر حساسیت دارند، رخ می‌دهد. بازوها، دست‌ها و نواحی که برجستگی‌های استخوان آن‌ها به سطح پوست نزدیک است، بهترین کاندید هستند. در نوع سگمنتال پیسی بخش‌هایی که بی‌رنگ می‌شوند وسعت بسیار کمتری دارند. معمولاً این بی‌رنگی‌ها در یکی از سمت‌های بدن و در بخش‌های محدودی دیده می‌شود. حدود 10 درصد از افراد به این پیسی دچار می‌شوند. در ادامه نیز توضیحاتی در مورد این که علت بیماری پیسی چیست؟ می‌دهیم.

پیسی چیست

این بیماری به دلیل اختلالی که در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود، به وجود می‌آید. بیماری‌های خودایمنی شامل مواردی می‌شود که در آن سیستم ایمنی بدن، بافت‌ها و اندام‌های خودی را دشمن تلقی می‌کند و آن‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد. حال افرادی که به بیماری پیسی مبتلا می‌شوند، سلول‌های ایمنی آن‌ها به ملانوسیت‌ها یا رنگ‌دانه‌ها پوستی حمله می‌کنند. بین 15 تا 25 درصد افرادی که پیسی دارند، از یک اختلال دیگر در سیستم ایمنی بدن خود نیز رنج می‌برند.

این موضوع به طور ویژه در کیس‌هایی که یکی از بیماری‌های دیابت نوع 1، تیروئید، پسوریازیس یا آرتریت روماتوئید دارند، دیده می‌شود. افرادی که بیماری سلیاک، کولیت اولسراتیو، لوپوس، اریتماتوز سیستماتیک، ادیسون یا کرون دارند نیز ممکن است، از یک اختلال خودایمنی دیگر رنج ببرند. اگر دیگر اختلالات خودایمنی در بدن وجود نداشته باشد، پیسی نمی‌تواند عملکرد فیزیکی افراد یا سلامت عمومی آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد. اما بسیاری از افراد در مورد ظاهر خود نگرانی‌های زیادی دارند که کاملاً به جا و درست است.

پیسی چیست و چطور پیشرفت می‌کند؟

پیسی چیست و چطور پیشرفت می‌کند؟

در این بخش به طور کامل در مورد این که بیماری پیسی چیست و چطور پیشرفت می‌کند، صحبت می‌کنیم. این بیماری معمولاً در ابتدا چند لکه سفید کوچک روی بدن بر جا می‌گذارد. این لکه‌ها ممکن است با گذشت زمان و در مدت چند ماه گسترش یابند. در ابتدا بیماری از پوست دست‌وپا همچنین ساعد افراد آغاز می‌شود، اما این توانایی را دارد که در قسمت‌های گوناگون بدن مانند غشاهای مخاطی نیز نفوذ کند. نواحی مخاطی به اندام‌های تناسلی، دهان، رکتوم و بینی گفته می‌شود. قسمت‌های داخلی گوش و چشم نیز ممکن است، مورد حمله قرار گیرند.

در بعضی از بیماران لکه‌های ایجاد شده بزرگ‌تر می‌شوند و نواحی گسترده‌تری را درگیر می‌کنند. اما به طور معمول، پیسی تا سال‌ها می‌تواند در یک نقطه ثابت باشد. مناطقی که کوچک‌تر هستند، ممکن است با گذشت زمان دستخوش تغییراتی شوند. زیرا ممکن است مناطقی که رنگ‌دانه‌های خود را از دست دادند، دوباره بتوانند آن را بازیابی کنند. به همین دلیل پیسی از نظر آسیبی که به پوست می‌رساند، در افراد متفاوت عمل می‌کند. در برخی کیس‌ها نواحی درگیر شده با بیماری بسیار کوچک است در حالی که در افراد دیگر بخش زیادی از پوست، رنگ‌دانه‌های خود را از دست می‌دهد.

علائم پیسی

میزان شیوع بیماری پیسی چقدر است؟

در بخش قبل سعی کردیم توضیح دهیم که پیسی چیست. اکنون نیز شیوع آن را بررسی می‌کنیم. حدود 1 درصد از مردم جهان یا کمی بیشتر به این بیماری دچار می‌شوند. این بیماری در کلیه طیف‌های رنگ پوست و نژادها به‌اندازه یکسانی وجود دارد. اما افرادی که از پوست تیره‌تری برخوردارند، معمولاً بیشتر از پیسی رنج می‌برند (روش های سفید شدن پوست صورت سبزه را از مقاله دیگر ما بخوانید). البته این بیماری می‌تواند در افراد گوناگون با سنین مختلف رخ دهد، اما معمولاً اغلب در افراد 10 تا 30 ساله دیده می‌شود. افراد بسیار مسن یا خیلی جوان بسیار کم به پیسی دچار می‌شوند.

انواع پیسی چیست؟

در بخش‌های قبلی نیز به این موضوع اشاره کردیم که بیماری پیسی به انواع مختلفی تقسیم می‌شود و نقاط گوناگون بدن را درگیر می‌کند. در این جا به برخی از انواع رایج این بیماری اشاره می‌کنیم.

  • ژنرالیزه: این نوع پیسی یکی از انواع رایج در بین افراد مختلف است. ژنرالیزه در بخش‌های گوناگون بدن لکه‌های زردی را ایجاد می‌کند.
  • سگمنتال: این بیماری به یکی از بخش‌های خاص بدن مانند صورت یا نقاطی از دست حمله می‌کند.
  • نوع مخاطی: در این نوع پیسی غشاهای مخاطی درگیر بیماری می‌شوند. بدین ترتیب اندام‌های تناسلی فرد یا دهان آن آسیب می‌بیند.
  • فوکال: به دلیل نادر بودن این مدل، بسیاری از افراد نمی‌دانند که نوع فوکال پیسی چیست و چه نشانه‌هایی دارد؟ لکه‌های این پیسی زردرنگ هستند و شکل‌های خاصی دارند. ممکن است 1 یا 2 سال لکه‌های به وجود آمده تغییری نکنند و ثابت باشند.
  • پیسی تریکوم: مرکز بخشی که در این بیماری آسیب می‌بیند، سفید است. هر چه از مرکز دورتر می‌شویم، هاله‌های اطراف روشن‌تر می‌شوند.
  • یونیورسال: یونیورسال نیز نوع نادری از بیماری پیسی است. در این بیماری چیزی حدود 80 درصد پوست بدن رنگ‌دانه ندارد.

انواع پیسی چیست؟

علت های لک پیسی چیست؟

ریشه این بیماری همچنان به‌صورت کامل یافت نشدند، اما در خصوص علت‌های ایجاد آن چند نظریه گوناگون ایجاد شده است. این نظریه‌ها عبارتند از:

ایجاد اختلال در سیستم ایمنی

در برخی از افراد سیستم ایمنی دچار آسیب می‌شود. با این حال، پزشکان به طور قطع نمی‌توانند بگویند که علت پیسی چیست. این آسیب‌های خودایمنی آنتی‌بادی‌هایی را تولید می‌کنند که به ملانوسیت‌ها صدمه می‌زند و آن‌ها را نابود می‌کند.

دلایل ژنتیکی پیسی

برخی از عواملی که سبب می‌شوند، ابتلا به بیماری پیسی افزایش یابد، ژنتیکی محسوب می‌شوند. طبق مطالعات انجام شده خانواده‌ها حدود 30 درصد به این بیماری مبتلا شدند.

دلایل نوروژنتیک

در این نوع پیسی این امکان وجود دارد که ماده‌ای که برای ملانوسیت‌های افراد آسیب‌رسان است در نقطه پایانی عصبی پوست ایجاد شود.

خودتخریبی

وجود یک نقص در سلول‌های ملانوسیت زمینه تخریب آن‌ها را فراهم می‌کند. برخی از عواملی که ممکن است به ایجاد پیسی کمک کنند، استرس‌های فیزیکی و احساسی به شمار می‌روند.

با توجه به مواردی که ذکر کردیم، این گونه به نظر می‌رسد که هیچ یک از عواملی که مطرح کردیم، نمی‌توانند به‌صورت کامل پیسی را توضیح دهند. به همین دلیل این امکان وجود دارد که چند مورد از این عوامل سبب ایجاد این بیماری شوند.

علت های لک پیسی چیست؟

آیا بیماری پیسی درد دارد؟

در اغلب کیس‌ها نمی‌توان قطعی نظر داد که علت بروز پیسی چیست. بیماری پیسی اصلاً درد ندارد. اما در بخش‌های روشن‌تر پوست، ممکن است دچار آفتاب‌سوختگی‌های دردناک شوید. افرادی که به پیسی مبتلا هستند، باید پوست خو را در برابر نور آفتاب محافظت کنند. به همین منظور می‌توانند از بهترین کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنند. همچنین بهتر است در ساعت‌هایی که شدت آفتاب زیاد است، از خانه خارج نشوید. پوست بیماران ویتیلیگو ممکن است، پیش از آغاز رنگ‌دانه خارش داشته باشد. سعی کنید مراقبت‌های پوستی لازم را در برابر نور آفتاب انجام دهید.

آیا امکان به‌ارث‌بردن پیسی وجود دارد؟

نمی‌توان با اطمینان گفت که این بیماری ارثی است. اما با مطالعاتی که انجام شده است در حدود 30 درصد از افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، حداقل یکی از خویشاوندان آن‌ها نیز این بیماری را دارد.

علائم پیسی چیست؟

برخی از علائم و نشانه‌های بیماری پیسی را در این بخش بررسی می‌کنیم. این علائم شامل مواردی که در پایین ذکر می‌کنیم می‌شود:

اول این که پوست کم‌کم رنگ اصلی خود را از دست می‌دهد و لکه‌های مختلفی روی آن ایجاد می‌شود. این نشانه‌ها در بخش‌های گوناگون بدن مانند دهان، چشم‌ها، بینی یا غشاهای مخاطی ظاهر می‌شوند.

گاهاً افراد می‌پرسند که از کجا بدانیم علائم پیسی چیست؟ تغییرات پوستی این بیماری به طور واضحی قابل مشاهده هستند. در برخی از افراد نیز بخش‌هایی از صورت یا مو دچار تغییر رنگ می‌شوند و به حالت سفید یا خاکستری درمی‌آیند.

علائم پیسی چیست؟

چه مشکلاتی ممکن است با بیماری پیسی ارتباط داشته باشد؟

درست است که بیماری پیسی به زیبایی افراد لطمه می‌زند، اما افرادی که این بیماری را دارند، ممکن است دچار بیماری‌های مختلفی شوند:

به دلیل این که پوست ملانوسیت ندارد، در برابر نور خورشید بسیار حساس می‌شود. بنابراین سلول‌های پوستی به‌جای این که برنزه شوند، کاملاً می‌سوزند. کیس‌هایی که بیماری پیسی دارند، ممکن است در شبکیه چشم خود دچار ناهنجاری شوند. عنبیه آن‌ها نیز ممکن است به میزان کمی دچار تغییر رنگ شود. البته برخی از افراد در عنبیه یا شبکیه خود دچار التهاب می‌شوند، اما این موضوع برای بینایی آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

کسانی که ویتیلیگو دارند امکان دارد به انواع دیگری از بیماری‌های خودایمنی نیز دچار شوند. در این بیماری‌ها سیستم ایمنی به سلول‌های خودی حمله می‌کند.

بیماری‌های کم‌کاری تیروئید، کم‌خونی خطرناک، آلوپسی، دیابت و آدیسون از بیماری‌های خودایمنی به شمار می‌روند. کسانی که به بیماری‌های خودایمنی مبتلا هستند، خطر ابتلا به پیسی را نیز دارند. در بخش‌های بعدی در مورد این که راه‌های درمان پیسی چیست صحبت می‌کنیم.

 افرادی که به بیماری پیسی دچار هستند، به دلیل ظاهر خود اعتمادبه‌نفس کمی دارند و خجالت می‌کشند. متأسفانه برخی از مردم با دیدن این افراد ممکن است به آن‌ها خیره شوند یا حرف‌های آزاردهنده‌ای به آن‌ها بزنند. این موضوعات افرادی که به این بیماری مبتلا هستند را ناراحت می‌کند و همچنین می‌تواند سبب بروز بیماری افسردگی در آن‌ها شود.

روش تشخیص بیماری پیسی چیست؟

لکه‌هایی که در اثر بیماری پیسی ایجاد می‌شوند، کاملاً روی پوست دیده می‌شوند. کسانی که مراقبت‌های بهداشتی ارائه می‌دهند، قادرند از لامپ‌های Woods بهره ببرند. این لامپ‌ها اشعه ماورا بنفش را به پوست می‌تابانند تا بیماری را از دیگر بیماری‌های پوستی جدا کنند.

بیماری‌های مشابه با پیسی

برخی از بیماری‌های دیگر نیز سبب می‌شوند، رنگ پوست افراد دچار تغییر شود. در این بخش اشاره می‌کنیم که بیماری‌های مشابه با بیماری پیسی چیست. این بیماری‌ها شامل مواردی که در زیر ذکر می‌کنیم، می‌شود:

لوکودرمای شیمیایی: اگر در معرض برخی مواد شیمیایی قرار بگیریم، سبب می‌شود سلول‌های موجود در پوست صدمه ببینند. به همین دلیل بخش‌های گوناگون پوست به‌صورت لکه‌دار یا خطی می‌شود.

Tinea versicolor: این بیماری نوعی عفونت است که بیشتر برای پوست‌های روشن اتفاق می‌افتد و می‌تواند لکه‌های تیره‌ای به وجود آورد. البته برخی افراد که پوست تیره‌تری دارند، نیز به دچار لکه‌های روشن‌تر می‌شوند.

آلبینیسم: یکی از بیماری‌های ژنتیکی است که باعث می‌شود در چشم، مو یا پوست افراد ملانین کمتری تولید شود.

پیتریازیس آلبا: پیتریازیس با ملتهب شدن و قرمزی پوست آغاز می‌شود. بعد از آن پوست در معرض پوسته‌پوسته شدن قرار می‌گیرد، این بیماری نیز به‌صورت تکه‌تکه روی نقاط مختلف به وجود می‌آید.

روش درمان پیسی

روش درمان پیسی

برای درمان کامل بیماری پیسی راه حلی بدست نیامده است. درمان‌های پزشکی بیشتر رنگ پوست را یکدست می‌کنند. این کار با بازیابی مجدد رنگ‌دانه‌ها یا نابود کردن رنگ باقی‌مانده بر روی پوست انجام می‌شود. روش‌های درمانی گوناگونی برای پیسی وجود دارد. اگر مشتاق هستید که بدانید پیسی چیست وراه درمان آن چگونه است. ما در این جا به این که روش‌های رایج درمانی پیسی چیست می‌پردازیم. در روش‌های درمانی از درمان رنگ‌دانه، جراحی، استتار درمانی و نوردرمانی استفاده می‌شود. در برخی از افراد ممکن است انجام مشاوره را نیز به شما توصیه نمایند.

روش استتار درمانی

در این روش از کرم‌های ضدآفتاب که دارای اس پی اف 30 یا بالاتر هستند، استفاده می‌شود. این کرم باید در محافظت از پوست در مقابل پرتوی ماورا بنفش B و نور ماورا بنفش A موفق عمل کند. کرم‌های ضدآفتاب میزان برنزه کردن پوست را به کمترین میزان ممکن کاهش می‌دهند. به همین دلیل تضادی که بین بخش‌های معمولی و آسیب‌دیده پوست به وجود می‌آید، کمی محدودتر می‌شود.

آرایش کردن

آرایش کردن به افراد کمک می‌کند تا مناطقی که رنگ‌دانه خود را از دست دادند، استتار شوند.

استفاده از رنگ مو

چنانچه این بیماری موهای شما را تحت‌تأثیر قرار دهند، می‌توانید برای کاور کردن آن از رنگ مو استفاده کنید.

گستردگی بیماری

اگر بیماری مناطق وسیعی از پوست شما را درگیر کند، با استفاده از روش‌های درمانی مونوبنزون و دیپیگمانتاسیون می‌توان آن را تا حدودی درمان کرد. روش درمان به این صورت است که دارو را بر روی لکه‌های پوستی که ایجاد شده است، اعمال می‌کنند. بدین ترتیب این مناطق سفید می‌شوند تا با بخش‌های دیگر تطابق پیدا کنند.

روش درمانی رپگمانتاسیون در درمان پیسی چیست؟

در چنین روش‌های درمانی پزشکان کورتیکواستروئیدها را به‌عنوان داروی موضعی یا قرص به بیماران توصیه می‌کنند. نتیجه حاصل از این روش می‌تواند تا 3 ماه به طول انجامد. البته باید اشاره کنم که به دلیل استفاده از داروهای زیر، پوست ممکن است نازک شود. به همین دلیل پزشک در این مراحل کاملاً بیمار را تحت‌نظر دارد.

  • استفاده از آنالوگ‌های موضعی دارای ویتامین D
  • استفاده از تعدیل‌کننده‌های ایمنی

این تعدیل‌کننده‌های موضعی به‌صورت پماد استفاده می‌شوند، مانند مهارکننده‌های کلسینورین

روش نوردرمانی برای درمان پیسی چیست؟

اگر پزشک شما مایل باشد که برای درمان از پرتوی ماورا بنفش باریک یا B (NB-UVB) استفاده کند، شما باید در طول هفته برای انجام 2 یا 3 جلسه درمان به پزشک مراجعه کنید. این مراجعات ممکن است تا چند ماه طول بکشد.

استفاده از لیزر اگزایمر نیز سبب می‌شود، طول موجی از پرتوی ماورا بنفش که به باند UVB نزدیک است، ساطع شود. بیمارانی که میزان ضایعات پوستی آن‌ها بزرگ یا گسترده نیست، بهتر است از این روش درمانی استفاده کنند. زیرا این لیزر بیشتر بر روی نقاط کوچک و هدفمند متمرکز می‌شود. حال این سوال را مطرح می‌کنیم که رایج‌ترین روش درمان پیسی چیست؟

در برخی از روش‌های درمانی از ترکیب پسورالن خوراکی یا UVA (PUVA) برای درمان‌های وسیع استفاده می‌کنند. این روش نیز در بین درمان‌های پیسی رایج است. روش درمانی پسورالن می‌تواند برای بیمارانی که در نواحی تنه، پاها، سر، بازوها و گردن لکه دارند، تأثیر زیادی داشته باشد.

استفاده از عمل جراحی و میکروپیگمنتیشن

در روش درمانی اتولوگ پیوند پوستی را برای بیمار انجام می‌دهند. در این روش از بخشی از بدن بیمار پوست سالم را بر می‌دارند و از آن برای کاور کردن سایر قسمت‌ها استفاده می‌کنند. این روش عوارض گوناگونی دارد. ممکن است بیمار بعد از انجام این روش به شکست در رنگ‌دانه‌ها، جای زخم یا عفونت دچار شود. به این روش درمانی پیوند کوچک نیز می‌گویند. روش میکروپیگمنتیشن نیز یکی از روش‌هایی است که در درمان پیسی استفاده می‌شود.

این روش به این صورت است که نوعی از خال‌کوبی بر روی لب‌های فرد انجام می‌شود. بیماری پیسی ناراحتی‌های روانی زیادی را در بیماران ایجاد می‌کند. این ناراحتی‌ها به‌شدت تعاملات اجتماعی افراد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و سبب گوشه‌گیر شدن آن‌ها می‌شود. اگر از افرادی هستید که از این بیماری رنج می‌برند، می‌توانید با مشاور صحبت کنید.

روش جلوگیری از بیماری پیسی چیست؟

به دلیل این که نمی‌توان دلیل قطعی برای مبتلا شدن به بیماری پیسی پیدا کرد. هیچ فردی نیز قادر نیست که روش جلوگیری از آن را به شما توصیه کند. عموماً یکی از روش‌های هوشمندانه برای عدم ابتلا به این بیماری این است که به‌صورت کاملاً ایمن در برابر نور خورشید قرار بگیرید و مراقبت‌های پوستی لازم را انجام دهید.

چشم انداز بیماری پیسی چیست؟

بنابر تحقیقات صورت‌گرفته تقریباً 10 الی 20 درصد از بیماران مبتلا به پیسی بعد از آغاز درمان، رنگ پوست خود را به‌صورت کامل بازیابی می‌کنند. گزینه‌های جوان بالاترین شانس را برای بازیابی کامل رنگ پوست خود دارند. پیسی معمولاً در این افراد کمتر از 6 ماه بسیار پیشرفت می‌کند و به طور عمده نیز در صورت آن‌ها دیده می‌شود. گزینه‌هایی که شانس کمتری برای درمان دارند، کسانی هستند که در اواخر عمر خود بیماری به غشاهای مخاطی آن‌ها حمله می‌کند. این افراد پیسی را روی دست‌ها، اندام‌های خصوصی و لب‌ها مشاهده می‌کنند.

هنگام ابتلا به پیسی چطور زندگی کنم؟

شاید شما فکر کنید که این بیماری تهدیدی برای فرد نیست، اما به دلیل تغییراتی که ظاهر بیمار پیدا می‌کند زندگی او به‌کلی تغییر می‌کند. ظاهر افراد و به‌ویژه زنان در جوامع اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل چنین تفاوت‌هایی می‌تواند سبب تغییر دیدگاه دیگر افراد جامعه نسبت به پیسی شود. انجام مراقبت‌های لازم، همچنین یافتن پزشکی که به‌خوبی با پیسی و روش‌های گوناگون درمانی آن آشنا باشد، نیز نکته مهمی به شمار می‌رود. بدین ترتیب چنانچه علائم شما جدی تر شود، می‌توانید سریعاً با پزشک خود مشورت کنید.

جدیدترین روش‌های درمانی پیسی چیست؟

مطالعه جدیدی که روی داروهای مختلف انجام شده است نشان می‌دهد که داروهای مهارکننده جک روش نوینی هستند که می‌توانند بسیار مؤثر باشند. این داروها یک از مسیرهای ارتباطی که در سیستم ایمنی وجود دارد را هدف قرار می‌دهند. البته این نواحی نباید قبلاً مورد هدف پیسی قرار گرفته باشند. این داروها می‌توانند سطح مواد شیمیایی را کاهش دهند و از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند. از طرفی رشد ملانوسیت‌ها را نیز تحریک کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله به‌صورت کامل در مورد این که پیسی چیست و چه روش‌های درمانی دارد صحبت کردیم. زندگی با چنین بیماری کار مشکلی است. به‌ویژه برای افرادی که در سنین جوانی هستند. زیرا نگاه‌ها و برخوردهای افراد جامعه می‌تواند آن‌ها را سرخورده‌تر کند. افرادی که به بیماری پیسی دچار می‌شوند، اغلب منزوی و جامعه گریز می‌شوند. اگر در اطرافیان خود فردی را دارید که به این بیماری مبتلاست، سعی کنید با او مثل افراد عادی رفتار کنید. رعایت این نکات اعتمادبه‌نفس و روحیه این افراد را بیشتر می‌کند. ما سعی کردیم در مورد این که پیسی چیست و درمان آن چگونه است به طور کامل بحث کنیم و همه نکات مربوط به آن را پوشش دهیم.

لازم است اشاره کنم که بیماری پیسی نمی‌تواند منجر به مرگ افراد شود. اما اگر پیشرفت بیماری زیاد باشد، در موارد بسیار نادر ممکن است به بینایی و شنوایی فرد آسیب بزند. همچنین فرد بیمار امکان دارد به یک بیماری خودایمنی دیگر نیز دچار شود. اثرات عاطفی و روان‌پریشی نیز در این بیماران دیده می‌شود. در برخی از کیس‌ها با گذشت زمان، بیماری بیشتر روی نواحی مختلف بدن وسعت می‌یابد.

چنانچه بیماری به قسمت‌هایی از بدن که مو دارد، حمله نماید امکان دارد موهای آن قسمت را سفید کند. در نقطه شروع بیماری ممکن است، چند ضایعه سفید بسیار کوچک روی پوست خود ببینید. این بیماری تحت هیچ شرایطی مسری نیست، بنابراین لازم نیست هنگام برخورد با این افراد نگرانی داشته باشید.

داده‌های حاصل از آزمایش‌های گسترده روی بیماری پیسی، نتیجه بسیار مثبتی برای تحریک کردن رنگ‌دانه‌ها در صورت بیماران را ارائه کرده است. چنانچه این داروها مجوزهای لازم را از سازمان غذا و داروی آمریکا دریافت کنند، وارد بازار می‌شوند. این داروها همان مهارکننده‌های جک  هستند که فواید زیادی برای درمان بیماران دارند.

منبع

my.clevelandclinic