Table of Contents

دهانشویه چیست سؤالی است که راه‌های سلامت هرچه بیشتر دندان را برای شما روشن می‌کند. دندان‌درد، درد وحشتناکی است که بسیاری از انسان‌ها را رنج می‌دهد. این درد در اثر عوامل مختلفی همانند پوسیدگی و یا عفونت دندان به وجود می‌آید. در برخی از مواقع نیز این عوامل سبب بروز بوی بد دهان می‌شوند. برای خلاص شدن از درد و بوی بد دهان، باید مشکل اصلی را پیدا کرد و سپس آن را درمان نمود. اما درمان دندان هزینه‌های بسیاری را در پی دارد.

ازاین‌رو، سال‌هاست که مردم سعی می‌کنند دندان‌های خود را با شست‌وشوی مدام سالم نگه دارند، تا علاوه بر جلوگیری از درد و بوی بد دهان، پول خود را در راه بهتری خرج کنند. هنگامی که به یک داروخانه یا فروشگاه می‌روید، محصولات بسیاری را می‌بینید که مختص سلامت دهان و دندان هستند. این محصولات انواع متفاوتی همچون مسواک، خمیردندان، نخ دندان و غیره را در بر می‌گیرند. اما در این مقاله ما قصد داریم دهان‌شویه را مورد بررسی قرار دهیم.

دهان‌شویه یکی از محصولاتی است که هم به‌صورت روزانه مصرف می‌شود و هم برای اهداف درمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از مزایای این مایع بهداشتی به‌خوبی آگاه هستند و بسیاری تنها نام آن را شنیده‌اند. با ما همراه باشید تا هرآنچه را که دررابطه‌با دهان‌شویه باید بدانید، به شما بگوییم.

دهانشویه چیست؟

برای ‌پاسخ به سؤال دهانشویه چیست باید تعریف دقیقی از این محصول بهداشتی را بیان کنیم. دهان‌شویه یا حمام دهان به مایعی گفته می‌شود که توسط شخص مصرف‌کننده برای مدتی در دهان نگه داشته می‌شود. شخص ممکن است این محلول را در دهان خود ثابت نگه دارد و یا با منقبض کردن عضلات اطراف دهان خود و تکان دادن سر آن را حرکت دهد. همچنین، فرد ممکن است فرد سر خود را کمی به عقب خم و این مایع را قرقره کند.

اکنون که تعریف واضحی از دهان‌شویه را در ذهن داریم، زمان آن رسیده است که بدانیم دهانشویه برای چیست. در واقع باید بفهمیم که کار دهانشویه چیست و به چه هدفی مصرف می‌شود. در ابتدا باید بگوییم که برای شستن و دهان و دندان،‌ هیچ‌چیز نمی‌تواند جایگزین مسواک و نخ دندان شود. اما درصورتی‌که بخواهید شست‌وشوی کامل‌تری را داشته باشید، می‌توانید از دهان‌شویه استفاده کنید. گذشته از تمایل برای شستن دهان و دندان به بهترین نحو، گاهی اوقات استفاده از دهان‌شویه ضروری است.

دهانشویه چیست؟

کاربرد دهانشویه چیست؟

برای پاسخ به سؤال کاربرد دهانشویه چیست و مشخص‌کردن موارد مصرف دهان‌شویه، باید بدانیم که دهان‌شویه‌ها از نظر کاربرد به دودسته تقسیم می‌شوند. در واقع تمام دهان‌شویه‌های موجود در بازار، در یکی از گروه درمانی یا معمولی جای می‌گیرند. همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، تفاوت این دو گروه از دهان‌شویه‌ها در زمان مصرف آن‌هاست. گروه درمانی را زمانی استفاده می‌کنیم که به مشکلی برخورده باشیم.

این دهان‌شویه‌ها تأثیر بسیار زیادی بر سلامت دهان و دندان دارند. آن‌ها تجمع جرم در دهان و احتمال ابتلا به بیماری لثه را کاهش می‌دهند. علاوه بر این، دهان‌شویه‌های درمانی مانع از پوسیدگی دندان می‌شوند. در برخی مواقع نیز برای از بین‌ بردن بوی بد دهان تجویز می‌شوند. به‌طورکلی، مصرف دهان‌شویه‌های درمانی لبخندی زیبا و پاکیزه را به فرد هدیه می‌دهند.

دهان‌شویه‌های نوع دوم دهان‌شویه‌هایی هستند که هرکسی می‌تواند از آن‌ها استفاده کند، خواه از مشکلی رنج ببرد، خواه کاملاً سلامت باشد. دهان‌شویه‌های آرایشی با شست‌وشوی تمام‌وکمال دندان‌های شما، به‌مرورزمان آن‌ها را سفید می‌کنند. علاوه بر این آن‌ها نفس شما را تازه کرده و بوی مطبوعی به آن می‌دهند. این گروه نیز لبخندی سفید و زیبا را برای شما به ارمغان می‌آورد.

مزایا و معایب مصرف دهان‌شویه

برای پاسخ به سؤال فواید دهانشویه چیست باید به بیان مزایا و معایب استفاده از این ماده بپردازیم. شستن دهان و دندان‌ها با دهان‌شویه به یکی از روزمره‌های مراقبت از سلامت دهان و دندان تبدیل شده است. پیش ازآنکه از خانه بیرون بیاییم، مسواک می‌زنیم، نخ دندان می‌کشیم و دهان‌شویه مصرف می‌کنیم.

بسیاری از مردم می‌پرسند که آیا باید هر روز از دهان‌شویه استفاده کنند یا خیر. آیا این مایع درمانی برای آن‌ها مفید است و جادو می‌کند؟ جالب است بدانید که پاسخ بله و خیر است. با همراه باشید تا متوجه مزایا و معایب شستشوی دهان خود با دهان‌شویه شوید.

مزایا و معایب مصرف دهان‌شویه

مزایای استفاده از دهانشویه چیست؟

ابتدا باید بر این نکته تأکید کنیم که این مزایا بالقوه هستند. آن‌ها زمانی به حقیقت می‌پیوندند که دهان‌شویه به‌عنوان بخشی از یک برنامه روزانه مراقبت بهداشتی دهان و دندان در کنار مسواک و نخ دندان گنجانده شود. ناگفته نماند که شست‌وشوی دهان و دندان تنها با دهان‌شویه شما را به نتایج موردنظر خود نمی‌رساند. اما برای پاسخ به سؤال دهانشویه چیست نباید از بیان مزایای این ماده بهداشتی غافل شد.

جلوگیری از ایجاد حفره در دندان یا به‌اصطلاح کرم‌خوردگی دندان

برخی از دهان‌شویه حاوی موادی هستند که سبب ازبین‌رفتن باکتری‌هایی می‌شوند که عامل پوسیدگی و سوراخ شدن دندان‌ها هستند. این دهان‌شویه‌ها نه‌تنها مینای دندان را تقویت می‌نمایند بلکه از آن محافظت نیز می‌کنند. در نتیجه، دندان‌ها از پوسیدگی سطحی در امان می‌مانند.

کمک به سلامت لثه‌ها با دهانشویه

گروهی از دهان‌شویه‌ها سلامت لثه‌های شما را بهبود می‌بخشند و به زیبایی آن‌ها کمک می‌کنند. با مصرف دهان‌شویه باکتری‌ها شسته می‌شوند. در نتیجه، تعداد باکتری‌هایی که به حفره دندان‌ها و لثه شما چسبیده‌اند، کاهش می‌یابند. درصورتی‌که لثه‌ها درمان نشوند امکان دارد در معرض ابتلا به التهاب،‌ عفونت و بیماری‌های ناشی از تجمع جرم قرار گیرند.

نفس نعنایی و خوشبو با دهانشویه

یکی از محبوب‌ترین مزیت‌های دهان‌شویه‌ها نفس تازه و تمیزی که با مصرف آن‌ها به وجود می‌آید! نفس خوش‌بو اعتمادبه‌نفس اشخاص را بالا می‌برد. ازاین‌رو، یکی از اصلی‌ترین دلایل خرید دهان‌شویه‌ها خوش‌بو شدن دهان و نفس اشخاص است.

مزایای استفاده از دهانشویه چیست؟

تسکین‌دهنده زخم‌ها و آفت‌های دهان

یکی دیگر از مزایایی که در پاسخ به سؤال دهانشویه چیست می‌توان نام برد، التیام بخشیدن به زخم‌ها و آفت‌های دهان است. زخم‌ها و آفت‌هایی که در دهان ایجاد می‌شوند، بسیار دردناک هستند. آن‌ها در قسمت‌های مختلفی از دهان از جمله روی زبان، سطح داخلی گونه‌ها، کف دهان و پشت ناحیه کام و لوزه‌ها ظاهر می‌شوند. دهان‌شویه با خاصیت سم‌زدایی خود می‌تواند سوزش و درد قسمت آسیب‌دیده را تسکین دهد. علاوه بر این مصرف دهان‌شویه موجب می‌شود تا زخم‌ها و آفت‌ها سریع‌تر بهبود پیدا کنند و باکتری‌های موجود در دهان کاهش یابند.

معایب استفاده از دهانشویه چیست؟

برخی از دهان‌شویه‌ها در ساختار خود دارای الکل هستند. استفاده از این نوع دهان‌شویه‌ها معایب اندکی دارد که در ادامه بیان کرده‌ایم.

تحریک بافت دهان

دهان‌شویه‌هایی که دارای سطوح بالایی از الکل هستند، از خواص ضدباکتریایی قوی برخوردارند. اما مقادیر زیاد الکل، عوارضی را در پی دارد. مقادیر زیاد الکل غلیظ ممکن است بافت دهان شما را تحریک کند. تحریک کردن بافت دهان اغلب با سوزش و درد همراه است. ازاین‌رو، درصورتی‌که هنگام استفاده از دهان‌شویه چنین احساسی را تجربه کرید، بدانید که به دلیل استفاده زیاد از الکل است.

پوشاندن بوی بد دهان

پوشاندن بوی بد دهان یکی از معایبی است که نباید در پاسخ به سؤال دهانشویه چیست از قلم بیفتد. بسته به اینکه سلامت دهان و دندان فرد با چه مشکلاتی روبه‌رو شده است، دهان او ممکن است بوی بدی را از خود ساطع کند. اما دهان‌شویه ممکن است راه حلی مناسبی برای ایجاد یک پوشش تازه نباشد. بسیاری از مردم بر این باورند که برخی از دهان‌شویه‌ها بوی بد دهان را از بین می‌برند.

اما این صحت ندارد، چراکه رایحه خوش‌بوی نعناع تنها تا مدت کوتاهی پس از مصرف دهان‌شویه باقی ‌می‌ماند و یک راه‌حل دائمی برای این مشکل محسوب نمی‌شود. در واقع، بین پوشاندن بودی بد دهان و درمان آن تفاوت زیادی وجود دارد. اگر شما دچار چنین مشکلی هستید، به دندانپزشک مراجعه کنید. او مشکل را ریشه‌یابی می‌کند و درمان مناسب را به شما پیشنهاد می‌دهد.

معایب استفاده از دهانشویه چیست؟

خطر بلعیده شدن دهانشویه

در ترکیبات دهان‌شویه‌ها از مواد شیمیایی استفاده شده است که در صورت بلعیدن تصادفی،‌ امکان دارد مشکلاتی را برای شخص به وجود بیاورند. این امر یکی از دلایل عمده استفاده‌نکردن از دهان‌شویه برای کودکان و خردسالانی است که کمتر شش سال سن دارند.

افزایش حساسیت دندان

مصرف بی‌رویه دهان‌شویه ممکن است موجب خشکی دهان شود. یعنی بزاق شما به میزان کمی کاهش یابد. کمبود بزاق باعث می‌شود تا دندان‌ها برهنه و بدون محافظ شوند. این امر سبب می‌شود تا دندان‌ها حساسیت پیدا کنند. چراکه خود بزاق نیز خواص ضدباکتریایی دارد.

در چه مواقعی نباید از دهان‌شویه استفاده کرد؟

ایجاد سرطان دهان یکی از معایبی است که نمی‌توان با قطعیت در پاسخ به سؤال دهانشویه چیست عنوان کرد. بحث و اختلاف‌نظرهای زیادی بر سر این موضوع وجود دارد اما هنوز هیچ پاسخ قطعی ارائه نشده است. پژوهش‌های زیادی بر روی این موضوع متمرکز شده‌اند و سعی در کشف ارتباط دهان‌شویه با سرطان دهان دارند.

همان‌طور که می‌بینید، نمی‌توان به طور قطعی بیان کرد که دهان‌شویه برای دندان‌های شما مناسب است یا خیر. اما آنچه به طور قطعی ثابت شده است و پزشکان بر آن تأکید دارند این است که نباید دهان‌شویه را به‌تنهایی برای شست‌وشوی دندان‌ها به کار برد. بلکه برای برخورداری از دهان و دندان‌هایی سالم، باید از مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه همراه با هم بهره ببرید و یک روال ثابتی برای تمییز کردن دندان‌های خود در پیش بگیرید. در مقاله دیگری روش صحیح مسواک زدن را توضیح داده‌ایم.

در چه مواقعی نباید از دهان‌شویه استفاده کرد؟

چگونه از دهان‌شویه استفاده کنیم؟

پیش از استفاده از دهان‌شویه خود، دستورالعمل مصرف را که در یک بروشور در درون جعبه و یا روی بطری قرار دارد، مطالعه و آنچه را که گفته شده است دنبال کنید. چراکه دستورالعمل‌ها ممکن است از یک برند به برند دیگر متفاوت باشند. پس، حال که تا حدود زیادی می‌دانید دهانشویه چیست و با مزایا و معایب آن به‌خوبی آشنا هستید، زمان آن رسیده است که بدانید چگونه این مایع را مصرف نمایید. در ادامه به شما آموزش می‌دهیم که چگونه این کار را به بهترین نحو انجام دهید. این دستورالعمل برای اغلب دهان‌شویه‌ها استفاده می‌شود.

مرحله اول شست‌وشوی دهان و دندان با دهان‌شویه

پیش از اینکه دهان خود را با دهان‌شویه شست‌وشو دهید، ابتدا دندان‌های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. اگر خمیردندان شما حاوی فلوراید است، کمی پس از مسواک زدن صبر کنید. چراکه دهان‌شویه می‌تواند فلوراید غلیظ خمیردندان را بشوید.

مرحله دوم شست‌وشوی دهان و دندان با دهان‌شویه

در مرحله بعد باید مقداری از محتویات بطری دهان‌شویه را درون دهان خود بریزید. اما پیش‌ از این کار باید بدانید که در هر بار استفاده به چه میزان دهان‌شویه نیاز دارید. معمولاً دهان‌شویه‌ها همراه با یک فنجان عرضه می‌شوند که میزان مناسب دهان‌شویه بر روی آن مشخص شده است. این میزان برای اغلب دهان‌شویه‌ها بین سه تا پنج قاشق چایخوری است. توجه کنید که تنها به‌اندازه‌ای که محصول دستور استفاده از آن را داده است از دهان‌شویه استفاده نمایید.

در صورت لزوم باید دهان‌شویه را رقیق کنید. حتماً بروشور یا برچسب روی بطری هر دهان‌شویه‌ای را که خریداری می‌کنید، مطالعه نمایید. مارک‌های مختلف این محلول غلظت‌های متفاوتی دارند. ازاین‌رو، برخی از این دهان‌شویه‌ها را باید با آب رقیق کنید. اما برعکس نیز عمل نکنید. به‌خاطر داشته باشید، اگر دستورالعمل به شما نگوید که دهان‌شویه باید رقیق شود، رقیق کردن آن از میزان تأثیر آن می‌کاهد. مثلاً خواص ضدمیکروبی دهان‌شویه کاهش می‌یابد و ازبین‌بردن میکروب‌ها به‌درستی صورت نمی‌گیرد.

چگونه از دهان‌شویه استفاده کنیم؟

مرحله سوم از شست‌وشوی دهان و دندان با دهان‌شویه

در قدم بعد باید مایع درون فنجان را در دهان خود خالی کنید. سپس با استفاده از عضلات اطراف دهان خود، مایع را درون‌دهانتان حرکت دهید. همچنین می‌توانید سر خود را کمی به عقب خم و آن را قرقره کنید. در پاسخ به سؤال دهانشویه چیست باید گفت که دهان‌شویه به مایعی گفته می‌شود که برای قورت دادن ساخته نشده است. به یاد داشته باشید که نباید دهان‌شویه را قورت دهید. برخی فکر می‌کنند که با بلعیدن دهان‌شویه تأثیر آن بیشتر می‌شود. درصورتی‌که این ادعا صحت ندارد و هیچ تغییری در میزان تأثیرات آن ایجاد نمی‌کند.

مرحله آخر از شست‌وشوی دهان و دندان با دهان‌شویه

محلول را به مدت سی ثانیه در دهان خود نگه دارید تا زمان کافی برای اثرگذاری داشته باشد. می‌توانید برای این کار از یک ساعت استفاده کنید و یا در ذهن خود تا سی بشمرید. پس از آن، مایع را از دهان خود خارج کرده و داخل روشویی بریزید.

چه زمانی باید از دهان‌شویه استفاده کنیم؟

باید بگوییم که هیچ دستورالعمل صریح و واضحی برای زمان استفاده از دهان‌شویه بیان نشده است. برخی از افراد به‌صورت روزانه و به‌عنوان بخشی از برنامه شست‌وشوی دهان و دندان‌های خود  از دهان‌شویه استفاده می‌کنند. برخی دیگر نیز آن را به‌عنوان روشی برای رفع  بوی بد دهان به کار می‌برند.

اما اگر هدف شما از مصرف دهان‌شویه تقویت مینای دندان یا مبارزه با بیماری لثه باشد، مصرف آن تغییری در شما ایجاد نخواهد کرد، مگر اینکه پس از مدت کوتاهی بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مورداستفاده قرار گیرد. به‌طورکلی، برای اینکه دهان‌شویه حداکثر تأثیر خود را بگذارد، باید قبل استفاده از آن دندان‌های خود را تمییز کنید.

چگونه از دهان‌شویه استفاده کنیم؟

هرچند وقت یکبار باید از دهان‌شویه استفاده کرد؟

پس از اینکه متوجه شدیم دهانشویه چیست زمان آن است که بدانیم، این محلول را باید هرچند وقت یکبار استفاده کرد. باز هم تکرار می‌کنیم که دهان‌شویه نباید جایگزین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن شود. چراکه دهان‌شویه نمی‌تواند به‌تنهایی دهان و دندان‌ها را به میزان مطلوبی تمییز نگه دارد.

در واقع مسواک و نخ دندان به‌تنهایی می‌توانند دهان و دندان‌ها را تمییز کنند. آنچه دهان‌شویه انجام می‌دهد شست‌وشوی تکمیلی و بیشتر است. اغلب بر روی خود دهان‌شویه‌ها حک شده است که باید آن‌ها را دو بار در روز بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن استفاده کرد.

مصرف بیش از حد دهان‌شویه چه عوارضی را به همراه دارد؟

الکل یکی از موادی است که امکان دارد در بسیاری از دهان‌شویه‌ها استفاده شده باشد. به‌کاربردن الکل به این خاطر است که این ماده باکتری‌های مضر در دهان را از بین می‌برد. اما درصورتی‌که بیش از حد استفاده شود، ممکن است به لثه‌ها، زبان و گونه‌های داخلی آسیب برساند. علاوه بر این،‌ الکل رطوبت را جذب کرده و موجب خشکی دهان شما می‌شود. خشکی دهان نیز ترک و تورم را در پی دارد.

افزون بر این،‌ استفاده بیش از حد از دهان‌شویه فلوراید مشکلات سلامتی جدی را در پی خواهد داشت و از این مشکلات می‌توان به تغییر رنگ دندان، آلرژی و غیره اشاره کرد. دوزهای بالای فلوراید می‌تواند سمی باشد، اگرچه مصرف آن این میزان اصلاً طبیعی نیست. شست‌وشوی دهان کودکان زیر شش سال با دهان‌شویه فلوراید توصیه نمی‌شود. چراکه ممکن است مقدار زیادی از آن را قورت دهند.

به‌طورکلی، می‌توانیم به سؤال دهانشویه چیست این‌گونه پاسخ دهیم که دهان‌شویه سلامت دهان و دندان شما را بهبود می‌بخشد و نفس شما را تازه می‌کند. بااین‌وجود، توصیه می‌شود از دهان‌شویه‌های فاقد الکل استفاده کنید. اگر مشکلات لثه و یا پوسیدگی دندان رنج می‌برید، می‌بایست با دندانپزشک خود مشورت نمایید تا او بهترین و مناسب‌ترین نوع دهان‌شویه را برای شما تجویز کند.

آشنایی با انواع دهانشویه ها

هنگامی که در یک فروشگاه یا داروخانه محلی به قفسه دهان‌شویه‌ها خیره شوید،‌ طیف وسیعی از انواع دهان‌شویه‌ها را خواهید دید. هرکدام از آن‌ها اسامی متفاوتی دارند که روی آن‌ها حک شده است. این نام‌گذاری متفاوت به دلیل خواص متفاوتی است که این دهان‌شویه‌ها دارند. ممکن است شما دهان‌شویه‌هایی با نام‌های ضدپوسیدگی، ضدباکتری، آنتی‌سپتیک، طراوت‌‌بخش و غیره را مشاهده نمایید.

اما اگر بخواهید یکی از آن‌ها را خریداری کنید، فکر می‌کنید آن‌ها چه تفاوتی با هم دارند؟ آیا واقعاً دهان‌شویه آنتی‌سپتیک و آنتی‌باکتریال و ضد میکروبی با هم متفاوت هستند؟ اگر قصد خرید دهان‌شویه را دارید باید بدانید که هرکدام از این سه دهانوشیه چیست و چه خواصی دارد.

آشنایی با انواع دهانشویه ها

تفاوت دهانشویه ضدمیکروبی،‌ آنتی‌سپتیک و ضدباکتری چیست؟

زمانی که بر روی جعبه یا بطری دهان‌شویه‌ها یکی از سه عبارات ضدمیکروبی، ضدباکتری یا آنتی‌سپتیک نوشته شده باشد، می‌بایست بدانید این کلمات فقط برای تحت‌تأثیر قراردادن شما نیستند. هرکدام از آن‌ها معانی خاصی دارند و با یکدیگر متفاوت هستند. بنا به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، دهان‌شویه‌های ضدمیکروبی محصولاتی هستند که به‌منظور ازبین‌بردن یا غیرفعال‌کردن انواع مختلف میکروب‌ها از جمله قارچ‌ها، باکتری‌ها، انگل‌ها و ویروس‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند.

دهان‌شویه‌های آنتی‌باکتریال یا ضدباکتری، تحت عنوان آنتی‌بیوتیک نیز به فروش می‌رسند. آن‌ها به طور خاص باکتری‌ها را غیرفعال کرده و یا می‌کشند. همان‌طور که اغلب ما می‌دانیم، اصطلاحات آنتی‌باکتریال و آنتی‌بیوتیک اغلب به‌جای یکدیگر به کار می‌روند. اگر بخواهیم دقیق‌تر بیان کنیم، آنتی‌بیوتیک‌ها عوامل ضدمیکروبی هستند که از باکتری‌ها یا کپک‌ها به دست می‌آیند و برای ازبین‌بردن بسیاری از میکروارگانیسم‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند.

حال باید بدانیم که دهانشویه آنتی‌سپتیک چیست. همچنین ‌می‌بایست بفهمیم که خواص این نوع دهانشویه چیست و چگونه به حفظ سلامت دندان و دهان کمک می‌کند. طبق گفته انجمن میکروبیولوژی، محصولات ضدعفونی‌کننده معمولاً در ناحیه خاصی از بدن مورداستفاده قرار می‌گیرند تا خطر عفونت را کاهش دهند.

اما محصولات ضدباکتری فقط باکتری‌ها را هدف قرار می‌دهند. درحالی‌که، محصولات آنتی‌سپتیک و ضدمیکروبی می‌توانند انواع مختلفی از میکروب‌ها را از بین ببرند. پس وقتی صحبت از دهان‌شویه آنتی‌سپتیک و ضد‌باکتری به میان می‌آید، به یاد داشته باشید که مورد اول طیف وسیعی از میکروارگانیسم‌ها را نابود می‌کند. مورد دوم نیز بر باکتری‌ها تأثیر می‌گذارد.

دهانشویه فلوراید چیست؟

دهان‌شویه‌ها باتوجه‌به مواد تشکیل‌دهنده و خواص آن‌ها،‌ به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. یکی از محبوب‌ترین دهان‌شویه‌ها، دهان‌شویه حاوی فلوراید است. برای اینکه بدانید دهانشویه فلوراید چیست و یا خود فلوراید چه  خواصی دارد با ما همراه باشید.  حال که به‌خوبی می‌دانیم دهانشویه چیست زمان آن رسیده است که به انواع دهان‌شویه بپردازیم.

فلوراید نوعی ماده معدنی است که خواص تقویتی آن برای مینای دندان و تأثیر آن بر کاهش سرعت روند پوسیدگی و سوراخ شدن دندان، معروف است. فلوراید علاوه بر این که از مینای دندان در مقابل حملات اسیدی محافظت می‌کند، می‌تواند دندان‌هایی که در مراحل ابتدایی پوسیدگی به سر می‌برند را  ترمیم کند. هنگامی که جرم بر روی دندان‌ها تجمع می‌یابد و یا به عبارتی دیگر دندان جرم می‌گیرد، امکان دارد در این جرم‌ها اسید وجود داشته باشد.

این اسید می‌تواند مواد معدنی روی دندان‌ها را از بین ببرد. این روند تکرار می‌شود و به‌مرورزمان در دندان حفره ایجاد می‌کند. خوردن غذاهای شیرین سبب افزایش میزان این اسید می‌شود. هنگامی که دهان خود را با دهان‌شویه حاوی فلوراید شستشو می‌دهیم، فلوراید موجود در آن جذب مینای دندان شده.  این ماده، کلسیم و فسفری را که سبب تقویت دندان‌ها می‌شوند اما به‌مرورزمان از دست رفته‌اند، معدنی نموده و مجدداً پر می‌کند.

دهانشویه فلوراید چیست؟

مزایای دهان‌شویه فلوراید

حال که فهمیدیم این نوع از دهانشویه چیست می‌بایست فواید مصرف آن را بیان کنیم. دهان‌شویه فلوراید می‌تواند با کاهش پوسیدگی و دمینرالیزاسیون دندان، حفره‌های دندان را کاهش دهد. دهان‌شویه فلوراید، در بیشتر اوقات حاوی تقریباً 0.05 درصد سدیم فلوراید است که از دندان‌ها در مقابل پوسیدگی مراقبت می‌کند. همچنین،‌ این دهان‌شویه بدن را قادر می‌سازد تا از مواد معنی مثل کلسیم و فسفات به بهترین نحو بهره ببرد. دندان‌ها با جذب این دو ماده، مینای ضعیف دندان را دوباره بازسازی می‌کنند.

دهان‌شویه‌هایی که در ترکیبات خود فلوراید دارند به دندان‌های درحال‌رشد می‌پیوندند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا مینای خود را تقویت نمایند. به‌این‌ترتیب، باکتری‌ها تأثیر کمتری بر روی این دندان‌ها دارند. به‌علاوه،‌ این دندان‌ها کمتر دچار پوسیدگی می‌شوند. دهان‌شویه فلوراید با تضعیف باکتری‌هایی که سبب پوسیدگی می‌شوند، از بزرگ‌تر شدن حفره‌ها جلوگیری کرده و حتی آن‌ها را ترمیم می‌کنند. به طور خلاصه، دهان‌شویه‌های که حاوی فلوراید هستند، فواید زیر را برای مصرف‌کننده در پی دارند:

  • آن‌ها از تشکیل حفره‌های جدید بر روی دندان‌ها جلوگیری می‌کنند؛
  • این دهان‌شویه‌ها سرعت رشد حفره‌ها را کند می‌کنند؛
  • دهان‌شویه‌های فلوراید، شما را از پرداختن هزینه‌های بالای دندانپزشکی معاف می‌کنند و یا آن را به تأخیر میندازند.

همان‌طور که گفتیم، دهان‌شویه‌هایی که در ترکیبات خود فلوراید دارند، رشد باکتری‌ها را کاهش می‌دهند. این امر مزایای دیگری در پی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم. دانستن این موارد بخش مهمی از پاسخ به سؤال این نوع دهانشویه چیست است.

  • این دهان‌شویه‌ها مانع از ابتلای فرد به بیماری‌های لثه از جمله التهاب لثه و پریودنتیت می‌شود؛
  • دهان‌شویه‌های فلوراید، درد دندان را کاهش می‌دهند؛
  • آن‌ها نمی‌گذارند تا فرد دندان‌های خو را زود‌هنگام از دست بدهد.

دهانشویه فلوراید چیست

چگونه دهان‌شویه مناسب خود را انتخاب کنیم؟

دهان‌شویه‌های بسیار زیادی با خواص و غلظت‌های متفاوتی در بازار وجود دارند. اما کدام یک از این گزینه‌ها مناسب ماست؟ اگر احساس کردید بین این‌همه گزینه گیج و مردد شده‌اید، می‌توانید با دندانپزشک خود در این باره مشورت نمایید. او مشکلاتی که از آن‌ها رنج می‌برید را از جمله بیماری لثه، خشکی دهان یا بوی بد دهان مدنظر قرار می‌دهد و دهان‌شویه‌ای مناسب با آن‌ها را برای شما تجویز می‌کند. در اغلب موارد استفاده از دهان‌شویه با خواص ضدمیکروبی، تأثیرات مطلوبی را به همراه دارد.

به‌عنوان‌مثال، درصورتی‌که از بیماری لثه رنج می‌برید، دندانپزشک شما به‌احتمال زیاد یک دهان‌شویه حاوی کلرهگزیدین را به پیشنهاد می‌دهد. اما دهانشویه کلرهگزیدین چیست ؟ دهان‌شویه کلرهگزیدین درواقع یک محصول ضدعفونی‌کننده است. دهانشویه کلرهگزیدین برای چیست ؟ این دهان‌شویه به کنترل جرم دندان و التهاب لثه کمک می‌کند. انجمن دندانپزشکی آمریکا  (ADA)بیان کرده است دهان‌شویه کلرهگزیدین باکتری‌های عامل بیماری لثه را نابود می‌کند.

اکنون که دریافتیم هرکدام از انواع دهانشویه چیست و چه کاربردی دارد، می‌توانید از آن نه فقط برای درمان بلکه برای بهره‌بردن از خواص تقویت‌کنندگی نیز، استفاده کنید. بنا به گفته ADA، دهان‌شویه تنفس شما را بهبود می‌بخشد و احتمال پوسیده شدن دندان‌ها را کاهش می‌دهد. اگر قصد دارید باهدف کاهش جرم دندان،  مبارزه با حفره‌ها یا به‌طورکلی طراوت بخشیدن به نفس خود دهان‌شویه مصرف کنید، می‌توانید از دندان‌پزشک خود بخواهید تا محصول مناسبی را به شما معرفی کند.

آنچه در باره دهان‌شویه آموختیم در یک نگاه

پاسخ به پرسش دهانشویه چیست بسیار طولانی است. دهان‌شویه مایعی است که برای شست‌وشوی بهتر دهان و دندان، در کنار مسواک و نخ دندان استفاده می‌شود. این مایع انواع مختلفی دارد و که هرکدام از آن‌ها فواید متفاوتی را برای دهان و دندان به ارمغان می‌آورند. اگر قصد دارید از دهان‌شویه برای درمان استفاده کنید، بهتر است با پزشک مشورت نمایید. در غیر این صورت، این مقاله راهنمای بسیار خوبی برای انتخاب دهان‌شویه خواهد بود.

اما انتخاب دهان‌شویه مناسب به این معنی نیست که می‌توانید هرچقدر که خواستید از آن مصرف کنید. مصرف بیش از حد دهان‌شویه نیز مشکلاتی را به دنبال دارد. علاوه بر این،  این مایع نباید قورت داده شود. قورت دادن آن، میزان تأثیرات آن را افزایش نمی‌دهد.

منابع

lewisestatesdental

familydentalofroscoet

australiafairdental

healthline

albanydentalhealth

colgate