آیا کاندوم از زگیل تناسلی جلوگیری می کند ؟

زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی و مسری است که به صورت برجستگی هایی روی واژن یا آلت تناسلی مرد نمایان می شود. زگیل تناسلی با نام اختصاری hpv شناخته شده و در برخی موارد حتی منجر به سرطان دهانه رحم و انواع دیگر سرطان می گردد. سرعت نمایان شدن زگیل تناسلی در افراد مختلف، متفاوت است. گاهی اوقات زگیل تناسلی بعد از چند ماه تا چند سال بروز پیدا می کند. اما سوالی که پیش می آید این است که چگونه می توان از انتقال زگیل تناسلی جلوگیری کرد؟ آیا کاندوم زگیل تناسلی در جلوگیری از این بیماری مقاربتی موثر است و یا انتقال زگیل تناسلی با کاندوم هم ممکن است؟ اگر می خواهید پاسخ این سوالات را دریافت کنید، پیشنهاد می کنیم که مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

زگیل تناسلی اغلب در نواحی سطح واژن، دهانه رحم یا مقعد در زنان و همچنین روی آلت تناسلی، بیضه و مقعد در مردان نمایان شود. زگیل تناسلی می تواند برجسته یا مسطح، کوچک یا بزرگ باشد. اغلب اوقات ابتلا به زگیل تناسلی بدون درد است. البته ممکن است برخی افراد دچار خارش، خونریزی، سوزش یا درد شوند.

آیا کاندوم از زگیل تناسلی جلوگیری می کند ؟

راه های انتقال زگیل تناسلی

سوال بسیاری از افراد این است که آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق دست امکان پذیر است و یا با کاندوم زگیل تناسلی منتقل می شود؟ در واقع معمولا داشتن هر یک از رابطه های جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی منجر به انتقال بیماری hpv می شود. حتی اگر هیچ زگیل تناسلی روی محل مذکور قابل مشاهده نباشد نیز امکان انتقال آن وجود دارد. بنابراین پیش از شروع رابطه، در مورد عدم ابتلا به بیماری های مقاربتی با شریک جنسی خود صحبت و اطمینان حاصل کنید.

معمولا همیشه این امکان وجود ندارد که افراد بدانند چه زمانی به زگیل تناسلی مبتلا شده اند؛ چراکه ویروس می تواند ماه ها تا سال ها قبل از بروز زگیل تناسلی در بدن وجود داشته باشد. همچنین ممکن است، فرد از قبل به زگیل تناسلی مبتلا شده اما اندازه آن بسیار کوچک و غیر قابل مشاهده باشد.

در این موارد، زگیل تناسلی توسط پزشک و از طریق نمونه برداری و آزمایش قابل تشخیص است. این نوع نمونه برداری معمولا دردناک نیست.

آیا می توان از بروز زگیل تناسلی پیشگیری کرد؟

ایمن ترین راه پیشگیری از زگیل تناسلی، زدن واکسن است. زدن واکسن hpv به کودکان ۹ تا ۱۱ ساله توصیه می شود. البته نوجوانان و بزرگسالان نیز می توانند برای مقابله با ویروس hpv از انواع دیگر این واکسن استفاده کنند.

یک راه دیگر برای پیشگیری از بیماری زگیل تناسلی، استفاده از کاندوم است. از آن جایی که این ویروس حتی با رابطه جنسی دهانی و مقعدی نیز منتقل می شود، بهترین راه حل این است که از کاندوم زگیل تناسلی استفاده شود. اما آیا HPV با کاندوم منتقل میشود؟

بهترین روش پیشگیری از زگیل تناسلی

از آن جایی که این ویروس حتی با رابطه جنسی دهانی و مقعدی نیز منتقل می شود، بهترین راه حل این است که از کاندوم زگیل تناسلی استفاده شود.

ایا کاندوم از hpv جلوگیری میکند؟

سوال مهم اینجاست که آیا اچ پی وی با کاندوم منتقل میشود؟ کاندوم از انتقال بیماری های مقاربتی جلوگیری می کند، اما وضعیت در مورد ویروس hpv کمی متفاوت است؛ چراکه این ویروس ممکن است در اطراف آلت تناسلی و کشاله های ران نیز پخش شده باشد که امکان پوشاندن همه نواحی با استفاده از کاندوم وجود ندارد. بنابراین نمی توان گفت که کاندوم زگیل تناسلی ، راهکاری ایده آل و موثر برای جلوگیری از زگیل تناسلی یا بیماری hpv است.

آیا کاندوم مخصوص زگیل تناسلی وجود دارد؟

خیر، هیچ کاندوم مخصوصی برای پیشگیری از بیماری hpv وجود ندارد. اگر شریک جنسی شما دارای زگیل تناسلی قابل مشاهده در اطراف آلت تناسلی یا مقعد بود، باید از برقراری رابطه جنسی با وی حتی با کاندوم خودداری کرده و از وی بخواهید دوره درمان را شروع کند. اما اگر هیچ گونه زگیلی روی سطح بدن قابل مشاهده نبود، می توانید از کاندوم استفاده کنید تا احتمال ابتلا به زگیل تناسلی کمتر شود. علاوه بر این، هنگام برقراری رابطه جنسی دهان نیز می توان از کاندوم دهانی استفاده کرد. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این نوع کاندوم می توانید به مقاله کاندوم دهانی چیست مراجعه کرده و پاسخ سوالات خود را بیابید.

فراموش نکنید کاندوم زگیل تناسلی قادر به پوشاندن همه نواحی اطراف آلت تناسلی نخواهد بود و این احتمال وجود دارد که ویروس در سایر نواحی بدن نیز پخش شده باشد اما قابل مشاهده نباشد. پس بهترین و ایمن ترین کار این است که واکسن hpv بزنید و به کاندوم برای پیشگیری از زگیل تناسلی اکتفا نکنید. 

راهکارهای درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی اغلب دشوار بوده و نیاز به گذشت زمان دارد. از جمله رایج ترین راهکارهای درمان بیماری hpv می توان به مصرف دارو، لیزر درمانی، منجمد کردن با اسپری زگیل تناسلی و عمل جراحی اشاره کرد. همچنین باید توجه داشت که اکثر اوقات، زگیل تناسلی پس از درمان دوباره باز می گردد. یعنی این روش های درمانی برگشت پذیر بوده و نمی توانند همه نوع زگیل تناسلی را درمان کنند.

راهکارهای درمان زگیل تناسلی

ماندگاری زگیل تناسلی چقدر است؟

مدت زمان ماندگاری ویروس HPV در افراد مختلف، متفاوت است. گاهی اوقات سیستم ایمنی بدن فرد به حدی قوی است که ظرف چند ماه بیماری را از بدن ریشه کن می کند. البته ویروس hpv می تواند دوباره فعال شود. به همین دلیل حتی اگر زگیل تناسلی به ظاهر بهبود یابد، معمولا در بدن نهفته مانده و در عرض ۲ سال دوباره بروز پیدا می کند.

حتی اگر فرد به ظاهر درمان شده باشد و زگیل تناسلی دیگر روی سطح بدن نمایان نباشد، باز هم احتمال مسری بودن بیماری و انتقال آن به شریک جنسی وجود دارد. در واقع ویروس همچنان در بدن فرد فعال بوده و از طریق رابطه جنسی به شخص دیگری سرایت پیدا می کند.

حتی اگر فرد به ظاهر درمان شده باشد و زگیل تناسلی دیگر روی سطح بدن نمایان نباشد، باز هم احتمال مسری بودن بیماری و انتقال آن به شریک جنسی وجود دارد.

آیا زگیل‌ تناسلی واگیردار است؟

فردی که مبتلا به زگیل تناسلی است باید صادقانه با شریک جنسی خود صحبت کرده و او را مطلع کند. این زوجین می توانند مراقبت های لازم را جهت پیشگیری و درمان زگیل تناسلی انجام دهند. معمولا در این موارد به فرد سالم واکسن زده می شود تا در برابر ویروس hpv ایمن شود. زوجین باید بدانند که کاندوم زگیل تناسلی به کاهش خطر انتقال کمک می کند اما صد در صد ایمن نیست.

فردی که به زگیل تناسلی مبتلا است باید بداند که حتی اگر نشانه هایی از بیماری در وی نمایان نباشد، باز هم احتمال انتقال بیماری به شریک جنسی خود را دارد. پس باید قبل از برقراری رابطه جنسی به وی اطلاع دهد. همچنین باید در هر بار رابطه جنسی از کاندوم استفاده کند.

تشخیص اچ پی وی

پاسخ به سوالات متداول

در ادامه قصد داریم به برخی از متداول ترین پرسش های کاربران در رابطه با کاندوم زگیل تناسلی پاسخ دهیم.

آیا بعد از درمان زگیل تناسلی میتوان رابطه داشت؟

روش های درمانی زگیل تناسلی هیچ کدام دائمی نبوده و احتمال برگشت بیماری وجود دارد. بنابراین حتی در صورت درمان hpv نیز توصیه می شود راهکارهای ایمنی و مراقبتی مثل استفاده از کاندوم زگیل تناسلی را انجام دهید.

زگیل تناسلی بعد از چند وقت نمایان میشود؟

زگیل تناسلی بسته به سیستم ایمنی فرد ممکن است بین چند ماه تا چند سال در بدن نهفته باشد و سپس خود را نشان دهد.

از بین رفتن خود به خود زگیل تناسلی امکان پذیر است؟

حتی اگر زگیل تناسلی خود به خود از بین برود، باز هم احتمال بروز آن وجود دارد. توصیه می شود که به صورت مداوم تحت نظر پزشک قرار بگیرید و آزمایش های لازم را انجام دهید.

 

سخن آخر

زگیل تناسلی یک بیماری مسری و واگیردار است که بر اثر برقراری انواع رابطه های جنسی دهانی، مقعدی و واژینال بروز پیدا می کند. در صورت ابتلا به این بیماری، درمان آن بسیار دشوار خواهد بود و اغلب روش های درمانی برگشت پذیر هستند. بهترین راهکار برای پیشگیری از ویروس hpv تزریق واکسن است. کاندوم زگیل تناسلی هم چندان موثر واقع نمی شود؛ چراکه کاندوم تمام نواحی اطراف آلت تناسلی را نمی پوشاند و احتمال انتقال زگیل تناسلی با کاندوم وجود دارد. شما می توانید در صورت تمایل برای آشنایی با روش های درمان عفونت قارچی واژن به مقاله مربوط به آن در وبلاگ میس و مستر مراجعه کنید.

منابع

everydayhealth