کاپ قاعدگی چیست ؟ + ساده ترین روش استفاده از آن

Table of Contents

شروع هر کاری می تواند بسیار دشوار باشد که این کار می تواند شامل استفاده از کاپ قاعدگی هم باشد. احتمالا می دانید که کاپ قاعدگی چیست اما شاید هنوز آن را امتحان نکرده اید. هیچ جای ترسی نیست. ممکن است چند روز یا چند دوره زمان نیاز داشته باشید تا با کاپ احساس راحتی کنید اما در نهایت مزایای بسیار این وسیله شما را به مشتری دائم آن تبدیل خواهد کرد.

در این مطلب ما تمام اطلاعات لازم درباره کاپ قاعدگی را می دهیم و شما می توانید با امتحان روش های مختلف تا کردن کاپ قاعدگی بهترین و راحت ترین روش را برای خود پیدا کنید.

کاپ یا فنجان قاعدگی چیست ؟

فنجان یا کاپ قاعدگی نوعی محصول بهداشتی مخصوص خانم ها است که می توانند در زمان پریود بارها و بارها از آن استفاده نمایند. این محصول به شکل زنگوله ای کوچک و قابل انعطاف است که از لاستیک یا سیلیکون ساخته می شود و با قرارگیری درون واژن، باز شده و به دیواره های آن می چسبد و مایعات خارج شده در زمان پریود را در خود جمع می کند. این کاپ ها در طول روز باید یک یا دو بار خارج شده، خالی شوند و دوباره درون واژن قرار گیرند.

کاپ های قاعدگی از دهه 1860 وجود داشته اند اما تا زمانی که لئونا چالمرز بازیگر و خواننده آمریکایی در دهه 1930 برای آن ها تبلیغ نکرد، مورد توجه قرار نگرفتند. البته در آن زمان به دلیل نگرانی در مورد قرار دادن آن ها در داخل واژن و جنس سفت تر مدل های اولیه، همچنان استقبال مناسبی نداشتند اما اخیرا برندهای مختلف دست به طراحی های بهتر و ساخت کاپ های قاعدگی از مواد سیلیکونی نرم کرده اند که همین امر باعث استقبال از این محصول شده است.

کاپ یا فنجان قاعدگی چیست ؟

مزایای کاپ قاعدگی چیست ؟

خانم های بسیاری استفاده از کاپ قاعدگی به جای نوار بهداشتی یا تامپون را انتخاب کردند زیرا:

مقرون به صرفه هستند

شما برای خرید یک فنجان قاعدگی قابل استفاده مجدد تنها یک بار هزینه می کنید و سال ها می توانید از آن ها استفاده کنید اما پد یا تامپون را باید به صورت مداوم خریداری کنید که هزینه سالیانه آن ها مبلغ قابل توجهی می شود.

کاپ های قاعدگی امن تر و بهداشتی تر هستند

از آنجایی که کاپ ها به جای جذب خون، آن را جمع می کنند، شما در معرض ابتلا به بیماری هایی همچون سندروم شوک سمی (TSS) قرار نمی گیرید. این سندروم به دلیل عفونت باکتریایی نادری اتفاق می افتد که مربوط به استفاده از پد و تامپون است.

حاوی مواد شیمیایی مضر نیستند

بر خلاف پدها و تامپوها که حاوی مواد سفید کننده و دیوکسین هستند، کاپ های قاعدگی عاری از این موادند. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، برخی دیوکسین ها به عنوان عامل سرطان در انسان شناخته شده اند. از این رو کاپ های قاعدگی می توانند خطر ابتلا به این بیماری را از شما دور کنند.

فنجان یا کاپ قاعدگی نوعی محصول بهداشتی مخصوص خانم ها است که می توانند در زمان پریود بارها و بارها از آن استفاده نمایند. این محصول به شکل زنگوله ای کوچک و قابل انعطاف است که از لاستیک یا سیلیکون ساخته می شود.

باعث خشکی واژن نمی شوند

بر خلاف پد و تامپون، کاپ های قاعدگی باعث خشکی واژن نمی شوند. آن ها باکتری های مفید را حفظ می کنند که می توانند شما را از عفونت واژن محافظت کنند.

ظرفیت کاپ های قاعدگی بیشتر است

یک کاپ قاعدگی می تواند 30 تا 50 میلی لیتر مایعات پریود را در خود جای دهد اما پدها و تامپون ها حداکثر 10 میلی لیتر را نگه می دارند. بنابراین دیگر نگرانی بابت نشت خون پریود به لباس نخواهید داشت و می توانید به مدت 12 ساعت آن را استفاده کرده و نیازی به تخلیه نداشته باشید که در مقایسه با تعویض 4 ساعت یک بار تامپون یا پدهای بهداشتی بسیار بهینه است. این دلایل فرق پد و تامپون با کاپ قاعدگی هستند.

ظرفیت کاپ های قاعدگی

کاپ های قاعدگی بوی بد پریود را از شما دور می کنند

اگر بخواهید بدانید که منظور از دور کردن بوی بد پریود توسط کاپ های قاعدگی چیست باید بگوییم، زمانی که مایعات خروجی دوران پریودی روی پدها و در مجاورت هوا قرار می گیرند، بوی ناخوشایندی از خود ایجاد می کنند که کاپ های قاعدگی از این مشکل نیز مبرا هستند.

کاپ های قاعدگی حس بد را از شما می گیرند

بسیاری از خانم ها در زمان پریودی و استفاده از پد، نگران دیده شدن برجستگی آن هستند و به همین دلیل در پوشیدن برخی لباس ها با مشکل مواجه می شوند اما کاپ های قاعدگی به هیچ وجه دیده نمی شوند و فعالیت های شما را تحت الشعاع قرار نمی دهند. شما با استفاده از آن ها حتی می توانید به استخر بروید و هر فعالیت دیگری را داشته باشید. همچنین اکثر خانم ها پس از استفاده از کاپ قاعدگی گفته اند که حتی آن را احساس هم نمی کنند.

سازگار با محیط زیست هستند

کاپ های قاعدگی قابل استفاده مجدد هستد و شما می توانید مدت زمان طولانی از آن ها استفاده کنید. بنابراین زباله کمتری هم وارد محیط زیست می کنید. به طور متوسط هر خانم در طول زندگی خود حدود 11000 پد یا تامپون یکبار مصرف استفاده می کند که اگر این عدد را در تعداد زنان کره زمین ضرب کنیم، مقدار قابل توجهی زباله می شود.

با وجودی که فنجان های قاعدگی یک گزینه مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست است اما همچنان باید چند نکته را درباره آن ها به خاطر داشته باشید:

معایب کاپ قاعدگی چیست ؟

در ادامه به برخی از معایب کاپ قاعدگی خواهیم پرداخت.

قرار دادن یا خارج کردن کاپ قاعدگی در برخی مواقع می تواند سخت باشد

ممکن است گاهی در مکان یا موقعیتی قرار بگیرید که قرار دادن یا خارج کردن کاپ برای شما دشوار و ناخوشایند باشد. بدین معنا که در زمان قرار دادن آن نتوانید به درستی تا کنید یا در زمان خروج نتوانید از نشتی آن جلوگیری کنید. البته که این مشکلات با تمرین و چندین بار استفاده به راحتی قابل حل خواهند بود.

پیدا کردن کاپ مناسب می تواند دشوار باشد

سایز کاپ قاعدگی و مدل آن در برندهای مختلف کمی تفاوت دارد. بنابراین ممکن است پیدا کردن کاپ مناسب شما کمی سخت باشد و مجبور شوید چندین برند را امتحان کنید تا کاپ قاعدگی مناسب واژن خود را پیدا کنید. اما این مشکل برای تمام چیزهایی که می خواهید برای بار اول مورد استفاده قرار دهید به وجود می آید بنابراین دلسرد نشوید و ادامه دهید. زمانی که شما برند و مدل مورد نظر خود را پیدا کنید سال ها می توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

بهتر است بدانید که کاپ های قاعدگی باعث خشکی واژن نمی شوند.

به مواد کاپ حساسیت داشته باشید

با وجودی که اکثر کاپ های قاعدگی از مواد فاقد لاتکس ساخته می شوند تا از حساسیت جلوگیری کنند اما برخی از افراد نیز ممکن است به مواد لاستیکی یا سیلیکونی آلرژی داشته باشند و در زمان استفاده از کاپ قاعدگی دچار حساسیت شوند. بنابراین این مورد را در خاطر داشته باشید و در صورت مشاهده حساسیت، از نوع دیگر کاپ قاعدگی استفاده کنید.

در شرایطی خاص کاپ قاعدگی می تواند باعث تحریک واژن شود

اگر پس از هر بار استفاده کاپ را به درستی تمیز نکنید، می تواند باعث تحریک واژن شود و احتمال عفونت نیز افزایش می یابد. همچنین وارد کردن کاپ بدون روانکاری و به زور نیز می تواند واژن را تحریک کند. البته در مورد پد و تامپون نیز رعایت بهداشت بسیار مهم است و در صورت رعایت نکردن ممکن است باعث عفونت واژن شوید. بنابراین در زمان پریودی از هر وسیله ای استفاده می کنید، رعایت بیشتر بهداشت را فراموش نکنید.

کاپ های قاعدگی برای افرادی که افتادگی رحم دارند مناسب نیستند

در زمانی که افتادگی رحم رخ می دهد، رحم به داخل واژن می لغزد زیرا رباط ها و عضلات آن ضعیف شده اند و قدرت نگهداری آن را ندارند. این وضعیت ممکن است برای خانم هایی که چندین بار زایمان طبیعی داشته اند رخ دهد. در این صورت کاپ قاعدگی نمی تواند گزینه مناسبی باشد. پس از همان گزینه های رایج یعنی پد و نوار بهداشتی استفاده کنید. در صورت تمایل برای آشنایی بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله انواع نوار بهداشتی مراجعه کنید.

همچنین اگر این شرایط را دارید ممکن است در استفاده از کاپ قاعدگی راحت نباشید

برای جلوگیری از بارداری از آی یو دی (IUD) استفاده می کنید، ممکن است در استفاده از کاپ قاعدگی راحت نباشید. اگر نمی دانید آی یو دی چیست ، این وسیله  یک دستگاه داخل رحمی است که برای جلوگیری از بارداری داخل رحم قرار می گیرد و در صورتی که در کنار آن بخواهید از کاپ قاعدگی استفاده کنید، ممکن است مجبور باشید رشته متصل به IUD را کوتاه کنید تا در هنگام خروج کاپ قاعدگی، IUD را هم بیرون نکشید.

اگر تا به حال سندروم شوک سمی (TSS) یا عفونت واژن مبتلا شده اید یا اخیرا جراحی زنان، زایمان یا سقط جنین کرده اید و همچنین اگر هرگز مقاربت جنسی نداشته اید و نگران حفظ آیین ها و فرهنگ های خود هستید نیز ممکن است استفاده از کاپ قاعدگی برای شما آسان نباشد.

برخی از خانم ها نیز گفته اند که برای یادگیری نحوه قرار دادن کاپ قاعدگی نیاز به تمرین زیادی داشته اند. همچنین موضوع شستشوی این کاپ ها هم وجود دارد که بسیاری شستن آن ها در دستشویی های عمومی یا محل کار را نمی پسندند. به همین دلیل در این مواقع، برخی خانم ها یک بطری کوچک آب و دستمال مرطوب برای تمیز کردن آن ها به همراه دارند. برخی دیگر هم از دستمال توالت برای پاک کردن آن ها استفاده می کنند.

معایب کاپ قاعدگی چیست

انتخاب مناسب کاپ قاعدگی چیست ؟

زمانی که تصمیم به استفاده از کاپ قاعدگی گرفتید، ابتدا با پزشک زنان خود مشورت کنید. اگرچه می توانید برندهای مختلف را به صورت آنلاین یا از داروخانه ها خریداری کنید اما قبل از آن باید بدانید که چه سایزی مناسب شما است. اکثر مارک های کاپ قاعدگی دو سایز کوچک و بزرگ دارند که برای تشخیص سایز مناسب خود باید به کمک پزشک تان این موارد را در نظر بگیرید:

  • سن
  • طول دهانه رحم
  • میزان جریان خروجی در پریود
  • استحکام و انعطاف پذیری کاپ
  • ظرفیت کاپ
  • قدرت عضلات کف لگن شما
  • زایمان طبیعی داشته اید یا خیر

معمولا کاپ های قاعدگی کوچکتر برای خانم های زیر 30 سال که زایمان طبیعی نداشته اند و سایزهای بزرگتر برای خانم های بالای 30 سال، دارای زایمان طبیعی یا دوره پریود متوسط تا سنگین توصیه می شوند.

یک کاپ قاعدگی می تواند 30 تا 50 میلی لیتر مایعات پریود را در خود جای دهد اما پدها و تامپون ها حداکثر 10 میلی لیتر را نگه می دارند.

مشکل استفاده از کاپ قاعدگی برای باکره ها چیست ؟

شاید شما هم مانند بسیاری دیگر بر این باور باشید که پرده بکارت یک غشاء است که واژن دختران را بسته است و باید تنها در اولین رابطه جنسی بعد از ازدواج از بین برود. اگر این عقیده درست بود، دختران باکره نباید پریود می شدند زیرا خروجی برای جریان قاعدگی وجود نداشت. در حقیقت پرده بکارت یک بافت نازک است که به طور کامل یا جزئی واژن را می پوشاند و حتی بعضی از دختران بدون آن به دنیا می آیند. این غشاء می تواند در اثر انجام ورزش، دوچرخه سواری، معاینات دکتر یا استفاده از تامپون و کاپ قاعدگی به مرور ساییده و نازک شود.

با وجودی که در بعضی از کشورها و فرهنگ ها، مردم ارزش بیش از حدی به این بافت نازک می دهند و آن را نشانه رابطه نداشتن و بکر بودن دختر می دانند، با این حال داشتن یا نداشتن پرده بکارت اثباتی بر نداشتن رابطه نیست. باکره بودن باید توسط پزشک و تحت معیارهای پزشکی صورت گیرد که تا زمانی که رابطه جنسی صورت نگیرد حتی اگر پرده بکارت نداشته باشید، پزشک متوجه باکره بودن می شود.

در هر صورت اگر تا به حال رابطه جنسی نداشتید و باکره هستید هم می توانید از کاپ قاعدگی استفاده کنید. در واقع به محض اینکه پریود شوید می توانید از این محصول استفاده نمایید. برای استفاده از کاپ قاعدگی هیچ محدودیت سنی وجود ندارد اما قبل از استفاده آن بهتر است با دوره پریودی و بدن خود راحت شده باشید.

عضلات واژن باکره ها و دختران نوجوان سفت تر هستند و ورودی واژن آن ها عرض کمتری دارد که باعث می شود قرار دادن کاپ قاعدگی در آن کمی دشوارتر باشد. بنابراین بهتر است واژن خود را به صورت تدریجی با کاپ قاعدگی تطبیق دهند تا احساس ناراحتی نکنند.

شاید بهتر باشد ابتدا کمی تمرین کنید. اگر احساس ناراحتی کردید، خود را مجبور به این کار نکنید. کمی استراحت کنید و بعد از آرام شدن بدن دوباره امتحان کنید. همچنین افرادی که باکره هستند بهتر است از اندازه کوچک کاپ قاعدگی استفاده کنند.

با وجود تمام این صحبت ها اگر پرده بکارت برای شما بسیار اهمیت دارد، قبل از استفاده از کاپ قاعدگی و حتی تامپون با یک پزشک زنان مشورت کنید.

همچنین در صورت تمایل برای اشنایی بیشتر با تامپون می توانید به مقاله دیگر ما با نام تامپون چیست مراجعه کرده و پاسخ سوالات خود را بیابید.

عوارض فنجان قاعدگی

آیا کاپ قاعدگی باعث کشیده شدن واژن می شود؟

خیر. واژن همانند یک نوار لاستیکی عمل می کند یعنی عضله آن قادر به کشش و بازگشت به حالت اولیه است. در واقع کاپ یا تامپون هیچ کدام باعث کشیده شدن و شل شدن واژن خانم ها نمی شوند.

روش صحیح استفاده از کاپ قاعدگی چیست ؟

برای کار با هر وسیله جدیدی شما باید نحوه استفاده از آن را بیاموزید تا به درستی آن را به کار ببرید و با آن راحت باشید. کاپ قاعدگی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این قسمت به صورت کامل و مرحله به مرحله نحوه استفاده صحیح از کاپ قاعدگی را آموزش می دهیم.

اولین استفاده

زمانی که برای اولین بار یک کاپ قاعدگی خریداری می کنید، باید حتما آن را به مدت 3 تا 5 دقیقه در آب جوش استریل کنید. آب درون ظرف باید به قدری باشد که کاپ با کف ظرف برخورد نکند. بنابراین اگر برای اولین بار کاپ قاعدگی خریداری می کنید یا می خواهید کاپ خود را تعویض کرده و مجدد خریداری کنید، حتما قبل از استفاده آن را بجوشانید.

حال زمان آن رسیده است که نحوه استفاده صحیح از کاپ قاعدگی را بیاموزیم.

مرحله اول: روش صحیح قرار دادن کاپ قاعدگی درون واژن چیست ؟

شستشو

فراموش نکنید که قبل از کار با کاپ، دست خود را با آب و صابون به خوبی بشویید.

تا کردن

روش های مختلفی برای تا کردن کاپ قاعدگی وجود دارد که شما می توانید آن ها را امتحان کرده و روش مناسب خود را پیدا کنید. شما باید کاپ خود را تا بزنید تا به راحتی درون واژن قرار گیرد. وقتی وارد واژن کردید، می توانید آن را رها کنید تا باز شود. چند مورد از محبوب ترین روش ها در زیر نشان داده شده اند:

ریلکس کردن

هنگام قرار دادن کاپ قاعدگی مهم است که عضلات خود را شل کنید تا کاپ به راحتی وارد واژن شده و در آن جای گیرد. بنابراین پوزیشن راحت و مناسب خود را پیدا کنید. شما می توانید دراز بکشید، چمباتمه بشینید، روی توالت فرنگی بشینید یا بایستید. با امتحان کردن موقعیت های مختلف در نهایت روش مناسب خود را پیدا خواهید کرد.

می توانید از آب یا روان کننده پایه آب استفاده کنید تا قرار دادن کاپ درون واژن آسان تر باشد.

وارد کردن و رها کردن

کاپ قاعدگی تا شده را وارد واژن کنید و هنگامی که کل کاپ درون آن قرار گرفت، انگشتان دست خود را بردارید و اجازه دهید کاپ درون واژن باز شود. گاهی اوقات زمانی که کاپ قاعدگی به درستی در جای خود قرار می گیرد، شما می توانید صدای “پاپ” یا مکش بشنوید.

اگر شک دارید که درست قرار گرفته است یا خیر، زیر فنجان را لمس کنید. انتهای کاپ باید حالت گرد یا بیضی شکل داشته باشد و تا خوردگی احساس نکنید.

استفاده از کاپ قاعدگی باعث اسیب دیدن پرده بکارت نمی شود.

چرخاندن

اگر پس از وارد کردن کاپ قاعدگی احساس می کنید که انتهای آن فرو رفتگی یا چین خوردگی دارد و از قرار گیری صحیح و بدون نشتی آن مطمئن نیستید، به آرامی انتهای کاپ را بچرخانید تا کامل باز شود.

پس از قرار گیری صحیح فنجان قاعدگی، سعی کنید دنباله یا دم انتهای آن را به آرامی بکشید. در صورتی که مقاومت احساس کردید، یعنی کاپ به درستی قرار گرفته است و درزی وجود ندارد.

در مقایسه با تامپون، کاپ قاعدگی باید در قسمت پایین کانال واژن شما قرار گیرد و دنباله یا دم آن باید کاملا درون واژن باشد. با این حال بدن ها متفاوت هستند و اگر دنباله کاپ پس از قرار گیری صحیح بیرون از کاپ قرار می گیرد و شما را آزار می دهد، می توانید کمی از آن را قبل از قرار دادن در واژن کوتاه کنید.

مرحله دوم: برای چه مدت زمانی در شبانه روز می توانید از کاپ قاعدگی استفاده کنید؟

یکی از مزایای استفاده از کاپ قاعدگی این است که می توانید هر بار تا 12 ساعت از آن استفاده کنید بدون اینکه نیاز به خارج کردن کاپ داشته باشید. بسته به اینکه شدت جریان پریود شما چقدر باشد، ممکن است مجبور شوید بیش از دو بار در روز نیاز به تخلیه آن داشته باشید. به همین دلیل بهتر است دفعه های اول استفاده، برای شناخت بهتر کاپ و جریان پریودی خود، کاپ را زودتر خالی کنید.

البته کاپ قاعدگی در هر بار می تواند به اندازه بیش از سه تامپون در خود مایعات پریودی را ذخیره کند. طبق سازمان بهداشت ملی انگلیس NHS هر خانم در طول دوران قاعدگی خود، 5 تا 12 قاشق چایخوری خون از دست می دهد. بنابراین ممکن است در زمان استفاده از کاپ قاعدگی حتی از خونریزی کم خود نیز متعجب شوید.

مرحله سوم: روش صحیح خروج کاپ قاعدگی چیست ؟

شستشو

برای خارج کردن کاپ قاعدگی از درون واژن نیز باید دست های خود را با آب و صابون به خوبی بشویید.

ریلکس کردن

موقعیت راحت خود را ایجاد کنید. دراز بکشید، چمباتمه بزنید، روی توالت فرنگی بشینید یا بایستید. بدن خود را ریلکس و آرام کنید تا عضلات شل باشند و به راحتی بتوانید کاپ را خارج کنید.

خارج کردن

هنگام خارج کردن فنجان قاعدگی، دنباله آن را کمی بکشید تا دست تان به انتهای کاپ برسد. انتهای کاپ را خیلی آرام فشار دهید تا کمی بتوانید آن را بیرون بکشید. ( یا می توانید انگشت اشاره خود را در کنار انتهای کاپ قرار دهید تا آن را کمی آزاد کنید.)

تنها با کشیدن دنباله اقدام به خارج کردن کاپ نکنید زیرا این کار می تواند واژن و دهانه رحم شما را اذیت کند.

خالی کردن و شستن

پس از خارج کردن کاپ قاعدگی، مایعات درون آن را درون دستشویی خالی کرده و کاپ را با آب بشویید. اگر به آب تمیز دسترسی ندارید، می توانید از دستمال توالت یا دستمال مرطوب برای تمیز کردن کاپ استفاده کنید و زمانی که به آب دسترسی پیدا کردید، دوباره آن را خارج کرده و به خوبی بشویید.

دوباره وارد کردن

پس از تمیز شدن کاپ، آن را دوباره وارد دهانه رحم خود کنید. این کار را به همان صورتی که در مرحله اول توضیح داده شد انجام دهید.

اگر مدت زمان پریودتان به پایان رسیده است، کاپ را به مدت 3 تا 5 دقیقه درون آب بجوشانید و آن را ضد عفونی کنید تا برای استفاده بعدی استریلیزه باشد. سپس کاپ را درون کیسه نخی آن قرار دهید و در جای مناسب نگهداری کنید.

هر کاپ قاعدگی را می توان به مدت 12 ساعت استفاده کرد.

نکاتی برای اولین استفاده از فنجان قاعدگی

اگر برای اولین بار می خواهید از فنجان قاعدگی استفاده کنید، این نکات می توانند به شما کمک کنند:

نکته اول

آرام باشید و زمان مناسبی را به این کار اختصاص دهید. اگر عضلات شما دچار استرس و تنش باشند، وارد کردن کاپ قاعدگی به داخل واژن سخت خواهد شد. موقعیت مناسب خود را پیدا کنید که در آن احساس راحتی کنید. چمباتمه زدن، نشستن یا ایستادن را امتحان کنید.

نکته دوم

بدن خود را به درستی بشناسید. برای تعیین محل دقیق دهانه واژن وقت بگذارید و سعی کنید به کمک انگشت خود محل دهانه رحم را مشخص نمایید. به دنبال یک دایره گرد و برجسته باشید. اینکه محل دقیق دهانه رحم را بشناسید، در قرار دادن صحیح کاپ قاعدگی به شما کمک می کند زیرا کاپ باید زیر دهانه باشد.

نکته سوم

برای سهولت ورود کاپ قاعدگی از آب یا روان کننده بر پایه آب استفاده کنید. اگر اولین مورد استفاده خود را زمانی خارج از دوره پریودی انجام دهید، برای شما راحت تر و بهتر خواهد بود.

نکته چهارم

تکنیک های مختلف تا کردن کاپ قاعدگی را امتحان کنید. به خصوص تکنیک “فشار به سمت پایین” که باعث می شود کاپ سفت تر و عرض آن کوچکتر شود. با امتحان روش های مختلف تکنیکی که با آن راحت تر هستید را پیدا کنید.

نکته پنجم

صبور باشید. همانند استفاده از چیزهای جدید، ممکن است به زمان نیاز داشته باشید تا استفاده صحیح از کاپ قاعدگی را یاد بگیرید. برای بعضی خانم ها چند روز طول می کشد و برای بعضی دیگر بیشتر یا کمتر. دیدن فیلم های آموزشی حتما به شما کمک می کند.

سوالات رایج در رابطه با موضوع کاپ قاعدگی چیست

در ادامه به برخی از سوالات رایج در رابطه با موضوع کاپ قاعدگی چیست ، می پردازیم.

کاپ قاعدگی چیست ؟

کاپ یا فنجان قاعدگی نوعی محصول بهداشتی مخصوص خانم ها است که از مواد قابل انعطاف ساخته شده و در زمان پریودی، با چسبیدن به دیواره رحم، مایعات پریودی را در خود جمع کرده و نیاز شما به استفاده از پد و تامپون را برطرف می کند.

آیا می توان از کاپ قاعدگی در سرویس بهداشتی عمومی استفاده کرد؟

بله فقط کافی است که با استفاده از آن راحت شده باشید و موقعیت مناسب خود را به دست آورده باشید. برای شستشوی کاپ نیز می توانید یک بطری آب یا دستمال مرطوب همراه داشته باشید یا در صورت فقدان آن ها از دستمال توالت استفاده کنید و پس از تمیز کردن کاپ آن را دوباره وارد واژن نمایید.

آیا کاپ قاعدگی امکان نشت دارد؟

در صورتی که کاپ را به صورت صحیح قرار نداده باشید امکان نشت مایعات پریودی وجود دارد اما با یک امتحان ساده و بررسی انتهای کاپ به راحتی می توانید از قرار گیری صحیح کاپ مطمئن شوید. البته در صورت خالی نشدن به موقع کاپ نیز امکان نشت آن وجود دارد. اندازه مناسب و زمان خالی کردن کاپ را در استفاده های اول خود پیدا کنید تا برای مدت ها خیال تان راحت باشد.

یک کاپ قاعدگی برای چه مدت قابل استفاده است؟

کاپ ها از موادی ساخته شده اند که سال ها می توانند قابل استفاده قرار گیرند. مشاهده ترک خوردگی یا چسبندگی غیر معمول می تواند نشانه ای برای زمان تعویض کاپ باشند.

آیا امکان استفاده از کاپ قاعدگی برای دوشیزگان وجود دارد؟

در صورتی که داشتن پرده بکارت در فرهنگ شما بسیار مهم است بهتر است قبل از استفاده از کاپ قاعدگی با پزشک زنان خود مشورت نمایید. البته کاپ قاعدگی موجب از بین بردن پرده بکارت نمی شود اما ممکن است به مرور کمی آن فرسوده نماید. فراموش نکنید که باکره بودن فقط به داشتن پرده بکارت نیست زیرا برخی دختران حتی بدون آن به دنیا می آیند. باکره بودن و نداشتن رابطه جنسی را دکترها به راحتی متوجه می شوند و در صورت نداشتن پرده بکارت نیز امکان تشخیص آن وجود دارد.

 

در انتها

اگر همچنان نمی دانید که آیا کاپ قاعدگی برای شما مناسب است یا خیر، باید بگوییم این روزها تعداد خانم هایی که استفاده از کاپ های قاعدگی را انتخاب می کنند رو به افزایش است. اگر شما نیز علاقه دارید که دوره پریودی بدون نیاز به پد، نوار بهداشتی و تامپون و همچنین نگرانی از کثیف شدن لباس ها در محیط عمومی داشته باشید، کاپ قاعدگی را امتحان کنید. همچنین از پزشک زنان خود کمک بگیرید تا اندازه صحیح کاپ قاعدگی خود را به دست آورید.

منابع

healthline