تامپون چیست

Table of Contents

آیا می دانید که تامپون چیست و چه کاربردی دارد؟ تامپون ها  (Tampon) یکی از محصولات مربوط به بهداشت بانوان، شبیه به نوار بهداشتی هستند که به جای قرار گرفتن بیرون واژن، درون آن قرار می گیرند و خون را جذب می کنند. با این روش تامپون جلوی بیرون آمدن خون از بدن را می گیرد. در این مقاله قصد داریم تا به سوال تامپون چیست و چگونه استفاده می شود ، پاسخ دهیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

تامپون چیست؟

در پاسخ به سوال تامپون چیست باید بگوییم که اولین اطلاعاتی که از تامپون ها در دسترس است، این است که تامپون ها در سال ۱۹۲۹ توسط دکتر ارل هارس اختراع شدند و در سال ۱۹۳۱ به دنیا معرفی شدند. تامپون‌ های ساخته شده در سال ۱۹۳۶ مورد استقبال عموم قرار گرفتند. تا قبل از تولید تامپون های امروزی مردم از چوب، پشم گوسفند، پنبه بافته‌شده، الیاف پاپیروس، کاه، حصیرهای علفی، خزه، شن و پوست حیوانات برای جلوگیری از بیرون آمدن خون قاعدگی استفاده می کردند.

معنی تامپون چیست

اگر می خواهید بدانید که جنس تامپون از چیست ، باید به شما بگوییم که امروزه اکثر تامپون ها از پنبه ساخته می شوند و به وسیله ی یک اپلیکاتور یا فروکننده به واژن داخل می شوند. در دنباله ی تامپون ها نخی قرار دارد که برای بیرون کشیدن تامپون از واژن استفاده می شود. ولی نوعی تامپون به نام تامپون انگشتی هم وجود دارد که بدون فرو کننده بوده و با دست وارد واژن می شود.

هر فردی که هنگام استفاده از تامپون احساس راحتی کند، می تواند از این محصول بهداشتی در هر سنی استفاده کند. تامپون ها با جمع آوری خون از طریق جذب آن ها به درون بافت اسفنجی شان و نگهداری و جلوگیری از خارج شدن آن از واژن، مانع کثیف شدن لباس ها می شوند. با این روش تامپون ها به مدت چند ساعت کارآیی دارند.

انواع تامپون بهداشتی چیست؟

مانند انواع نوار بهداشتی تامپون ها هم نه به اندازه آن محصولات ولی به هر حال انواع مختلفی دارند. دو نوع تامپون اصلی عبارتند از: تامپون انگشتی و تامپون همراه با اپلیکاتور.

تامپون با اپلیکاتور چیست؟

تامپون همراه با اپلیکاتور از جنس پنبه است و دارای یک فروکننده (Applicator) و یک نخ برای بیرون کشیدن است.

تامپون انگشتی چیست؟

تامپون انگشتی، فروکننده نداشته و با دست وارد واژن می شود. واضح است که تامپون های دارای اپلیکاتور راحت تر درون واژن قرار می گیرند.

علاوه بر این، تامپون ها از نظر درجات مختلف جذب خون هم دسته بندی می شوند:

  • ضعیف: ۶ گرم یا کمتر
  • معمولی: ۶ تا ۹ گرم
  • خوب: ۹ تا ۱۲ گرم
  • خیلی خوب: ۱۲ تا ۱۵ گرم
  • عالی: ۱۵ تا ۱۸ گرم

اپلیکاتور تامپون چیست

چگونه از تامپون استفاده کنیم؟

حال که می دانید تامپون چیست ، وقت آن رسیده که طرز استفاده از آن را هم یاد بگیرید. البته بسته به اینکه تامپون مورد نظر شما اپلیکاتور داشته باشد یا نه، نحوه استفاده از تامپون متفاوت است.

1. روش استفاده از تامپون با اپلیکاتور چیست؟

روش استفاده از تامپون در پریودی به این صورت است که دست ها را با آب و صابون بشویید و خشک کنید. در واقع در این دوران باید بیش از پیش به بهداشت خود اهمیت دهید و به خصوص استفاده از ژل بهداشتی بانوان را فراموش نکنید. سپس تامپون را از درون لایه پلاستیکی بیرون بیاورید. در وضعیتی که احساس راحتی می کنید ثابت شوید. می توانید بنشینید، ‌بایستید یا دراز بکشید. نخ تامپون را چک کنید که وجود داشته باشد. وسط تامپون را میان انگشت شست و انگشت میانی خودتان نگه دارید.

انگشت اشاره تان را در ته اپلیکاتور که نخ وجود دارد، بگذارید. با سایر انگشتان لب ‌های واژنتان را باز کنید. تامپون را وارد واژن کنید؛ به این نحو که قسمت ضخیم بالای اپلیکاتور وارد واژن قرار گیرد.

 باسن تان را به سمت جلو بیاورید و مقدار کمی اپلیکاتور را به سمت داخل فرو کنید. این کار را تا زمانی که انگشتتان گوشت واژن را حس کند، ادامه دهید. زمانd که لوله بزرگتر تامپون وارد واژن شد، قسمت نازک تر اپلیکاتور را درون واژن فشار دهید. هنگامی که بخش نازک تر تامپون به قسمت ضخیم تر رسید، این عمل را متوقف کنید و اپلیکاتور را بیرون بیاورید.

چک کنید که نخ تامپون خارج از واژن باشد؛ زیرا به وسیله ی این نخ است که در نهایت باید تامپون را بیرون بیاورید. توجه داشته باشید که اگر تامپون را درست وارد واژن کنید، اصلا بیرون نمی آید و داخل بدن حس نمی شود. اگر احساس ناراحتی و درد داشتید مجددا آن را چک کنید. در این صورت بهتر است تامپون را خارج کرده و از یک تامپون جدید استفاده کنید.

2. روش استفاده از تامپون بدون اپلیکاتور چیست؟

اگر می خواهید بدانید که روش صحیح استفاده از این نوع تامپون چیست ، باید بگوییم که باید ابتدا دست هایتان را بشویید و خوب خشک کنید. سپس بسته بندی تامپون را پاره کنید. مشابه آنچه در قسمت قبل توضیح دادیم، در یک وضعیت راحت قرار بگیرید. بند تامپون را از محل فرو رفتگی آن پیدا کنید و بیرون بکشید. بند را دور انگشتتان و به صورت حلقوی بپیچید و تامپون را با انگشت اشاره و شست درون واژنتان بگذارید. در نهایت چک کنید که بند تامپون بیرون واژن آویزان باشد.

توجه داشته باشید که تامپون ها هر 6-4 ساعت باید عوض بشوند. در غیر این صورت در معرض بیماری های عفونی قرار می گیرید.

مدت زمان مناسب تعویض تامپون چیست؟

بهتر است تامپون ها را هر 4 الی 8 ساعت یک بار عوض کنید. هیچ وقت نگذارید تامپون ها بیشتر از 8 ساعت درون مهبل باشند.

توصیه می کنیم همیشه قبل از خواب، تامپونتان را عوض کنید و یک عدد تامپون جدید بگذارید. زمانی هم که از خواب بیدار شدید، بلافاصله آن را بیرون بیاورید. استفاده از یک تامپون برای مدت طولانی ریسک ابتلا به سندرم شوک سمی را بیشتر می کند. درباره این سندروم، در ادامه مقاله بیشتر توضیح خواهیم داد.

چگونه تامپون را خارج کنیم؟

برای اینکه متوجه شوید چه زمانی باید تامپون را عوض کرد، آن را به این صورت چک کنید:

تامپون را کمی به سمت بیرون بکشید، اگر به راحتی جا به جا نشد و حس کردید که چسبیده و خشک است، نشان دهنده آن است که به اندازه ی کافی خون جذب نکرده و هنوز وقت تعویض آن نرسیده؛ اما اگر دیدید که نخ تامپون، خونی شده نشانه آن است که تامپون کاملا اشباع شده و باید عوض شود.

اگر میزان خونریزی خود را بدانید، کار راحت تر است و بهتر می توانید زمان عوض کردن تامپون را بفهمید. برای خارج کردن تامپون هم تنها کافی است بند آن را بیرون بکشید.  بعد از خارج کردن تامپون آن را درون تکه ای دستمال توالت بپیچید و داخل سطل زباله بیاندازید. هیچ وقت آن را درون توالت نیاندازید. تامپون ها می توانند مسیر توالت را مسدود کنند.

طریقه استفاده از تامپون

مزایا و معایب استفاده از تامپون چیست؟

استفاده از تامپون نسبت به نوار بهداشتی یا فنجان قاعدگی، تمیزتر است. در زمان دفع ادرار می توان، تامپون را نگه داشت و نیازی به خارج کردن آن نیست ولی باید محصولات بهداشتی دیگر را کاملا بردارید. همچنین تامپون خیلی کوچک است و استفاده از آن یا قرار دادن آن درون کیف برای بیرون بردن راحت تر است. در زمان ورزش هایی مانند شنا می توان از تامپون استفاده کرد. از همه مهمتر اینکه در زمان استفاده از تامپون، درون واژن حس نمی شود. علاوه بر این موارد، تامپون ها مواد خوشبو کننده ای دارند و بوی خون قاعدگی را جذب می کنند و از مواد ارگانیک و طبیعی ساخته می شوند.

ولی در کنار همه ی این مزایا مسلما مضرات تامپون هم وجود دارند. یکی از این معایب خطر سندروم شک سمی است. اگر تامپون بیش از 8 ساعت عوض نشود، خطر سندرم شک سمی را بالا می برد. ممکن است وارد کردن تامپون درون واژن برای بعضی از افراد دشوار باشد.  از هر 100000 نفر، 1 الی 2 خانم با این مشکل مواجه می شوند.

حمله سمی در اثر استفاده از تامپون چیست؟

تامپون‌ها می توانند یکی از عوامل بروز سندروم های شوک عفونتی Toxic Shock  Syndrome یا TSS باشند که به ندرت با عفونت‌های باکتریایی بروز می کنند. استفاده طولانی مدت از تامپون‌ مخصوصا نوع فوق جاذب آن احتمال حمله باکتری‌های قبلا بی آزار را به وجود می آورد. سندرم شک سمی مشکل خیلی خطرناک ولی نادری است. اگر اصول بهداشتی همانند عوض کردن تامپون را به درستی رعایت کنید، احتمال ابتلا به این سندروم کاهش می یابد.

از سندروم شوک سمی رایج تر، عفونت قارچی واژن است که در مقاله دیگری مفصلا به آن پرداخته ایم.

راه ‌های پیشگیری از حمله سمی

در ادامه راهکارهایی برای پیشگیری از ابتلا به شوک سمی می خوانید.

  • حتما قبل از وارد کردن تامپون دستانتان را بشویید.
  • تامپون‌ها را هر 6-4 ساعت تعویض کنید.
  • شب ها ترجیحا به جای تامپون، از پدهای بهداشتی استفاده کنید.
  • تامپون های سایز مناسب را بخرید.
  • توصیه می کنیم در دفعات ابتدایی استفاده از این محصول بهداشتی، کوچک ترین سایز تامپونی را که می توانید، تهیه کنید؛ چرا که بروز سندروم شوک عفونتی در تامپون‌ های سایز بزرگتر بیشتر دیده شده است.
  • حتی الامکان از تامپون ‌های فوق جاذب استفاده نکنید.
  • تامپون های نخی برای استفاده بهتر هستند.
  • اگر از قبل عفونت دارید از تامپون ها استفاده نکنید.

علاوه بر این موارد، هنگام استفاده از تامپون ها اگر یکی از این موارد برای شما اتفاق افتاد، فورا تامپون را بیرون بیاورید و از آن استفاده نکنید:

 – تب بالا
–  تهوع و استفراغ
– اسهال
–  از حال رفتن

راهنمای خرید تامپون

تامپون ها انواع مختلفی دارند. در نتیجه قبل از خرید تامپون حتما باید توجه کنیم که انتخاب مناسبی داشته باشیم.

یکی از این موارد انتخاب بین تامپون دارای اپلیکاتور و تامپون بدون اپلیکاتور است. تامپون های دارای اپلیکاتور راحت تر نصب می شوند. همچنین باید تامپونی بخرید که قدرت جذبش مناسب شما باشد. معمولا خانم ها در روز اول و یا دوم پریود از تامپون های با قدرت جذب بالا و در روز های پایانی قاعدگی از تامپون های سبک تر استفاده می کنند.

برای انتخاب نوع تامپون مناسب باید میزان خون ریزی قاعدگی، سابقه زایمان طبیعی، سن و…  را مد نظر قرار دهید. اگر زایمان طبیعی نکردید، تامپون سایز کوچک بخرید. اگر سایز مناسب تامپون را انتخاب نکنید، در طول روز احساس ناراحتی خواهید داشت.

آیا تامپون برای استخر مناسب است

 سایزهای مختلف تامپون

درست مانند نوار بهداشتی تامپون هم سایزبندی و انواع مختلفی دارد (برای مثال نوار بهداشتی مشبک نوعی محصول بهداشت قاعدگی پرطرفدار است).  اگر بار اولتان است که از تامپون استفاده می کنید و نمی دانید که کدام سایز آن مناسب شماست، اول از سایز های کوچک تر استفاده کنید. اگر خون به طور کامل جذب نشد، از تامپون های سایز بزرگ تر استفاده کنید.

به هرحال توصیه می کنیم برای پیشگیری از دچار شدن به سندروم شوک عفونتی، بهتر است به ویژه در دفعات اول از کوچک ترین سایز تامپون ها استفاده کنید. با این وجود اگر می خواهید که تامپون را هر دو ساعت یک بار عوض کنید، از تامپون های سایز بزرگ تر استفاده کنید.

اگر زمان استفاده از تامپون درد داشتید، سایز کوچک آن را انتخاب کنید. ولی چنانچه خونریزی شما زیاد است، از تامپون سایز بزرگ استفاده کنید و زمانی که خونریزی تان کم تر شد، سایزهای کوچک تر را مصرف کنید.

آیا تامپون درون بدن گم می شود؟

تامپون در انتهای دهانۀ رحم قرار می گیرد. قطر دهانه ی رحم به اندازه ی یک سر سوزن است و تامپون نمی تواند از آن عبور کند. از طرف دیگر دیواره های واژن، تامپون را محکم سر جایش نگه می دارد تا زمانی که خودتان آن را بیرون بیاورید.

اگر در زمان خارج کردن تامپون نخ آن را پیدا نکردید و نتوانستید تامپون را پیدا کنید، دستانتان را خوب بشویید، سپس  بدن خود را در همان حالتی که تامپون را وارد نموده اید قرار دهید، انگشتتان را وارد واژن کنید و به حالت چرخشی در کنار دیواره ی واژن بچرخانید. در صورت یافتن نخ، انگشت دیگرتان را داخل مهبل کنید و نخ را توسط دو انگشت خود بگیرید و تامپون را بیرون بیاورید.

اگر واقعا برای پیدا کردن تامپون مشکل داشتید، از دوش واژن استفاده کنید. دوش واژن این گونه است که با اسپری کردن آب درون واژن نرم و مرطوب می شود و تامپون راحت تر بیرون می آید. حتما به دستورالعمل روی پاکت دوش واژن که از داروخانه تهیه کرده اید، توجه کنید. اگر دوش واژن خانگی استفاده می کنید، حتما از آب استریل و ضدعفونی شده استفاده کنید.

در هر صورتی که نشد تامپون را پیدا کنید یا تامپون از درون واژنتان بیرون نیامد، سریعا به اورژانس مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که تامپون نباید به هیچ عنوان بیش تر از 8 ساعت در داخل واژن باشد.

تامپون مردانه چیست

آیا تامپون از بدن بیرون می افتد؟

حتما برای شما هم سوال شده است که: آیا ممکن است تامپون از بدن بیرون بیفتد؟ همان طور که گفتیم، تامپون در انتهای دهانه رحم قرار می گیرد. در این ناحیه تامپون توسط عضلات رحم محکم نگه داشته می شود. بنابراین اگر تامپون به درستی وارد مهبل شده باشد، عضلات موجود در اطراف دهانه واژن آن را  محکم نگه می دارند و تامپون بیرون نمی افتد.

فرق تامپون با نوار بهداشتی چیست؟

نوار بهداشتی ها پد های جاذبی هستند که بیرون از بدن روی لباس زیر نصب می شوند. در حالت کلی استفاده از نوار بهداشتی بهتر و آسان تر است. ولی برای زمان هایی همانند ورزش کردن یا مهمانی رفتن استفاده از تامپون راحت تر است. اگر که لباس مجلسی تان جذب باشد نوار بهداشتی ممکن است از زیر لباس مشخص باشد، ولی تامپون این مشکل را ایجاد نمی کند.

تامپون یا نوار بهداشتی هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند. نوار بهداشتی یک لایه نازک از ماده جذب کننده است و درون لباس زیر قرار می گیرد تا خون را جذب کند. اما تامپون ها ترکیباتی از مواد جذب کننده هستند که درون واژن فرو می روند. فواید نوار بهداشتی در مقابل تامپون این است که نوار بهداشتی وارد بدن نمی شود و نشت کمتری نسبت به تامپون دارد. نوار بهداشتی ها  سندرم شوک سمی به وجود نمی آورند و می توان  در طول شب  هم از آن ها استفاده کرد.

اما از سوی دیگر تامپون ها اندازه کوچک تری نسبت به نوار بهداشتی دارند و احساس خیسی به وجود نمی آورند. هنگام حرکت آزادی عمل خوبی به شما می دهند و اصلا آن ها را احساس نمی‌کنید. حتی برای ورزش هایی مثل شنا کردن و استخر رفتن عالی هستند. اگر از تامپون استفاده کنید، می توانید دامن کوتاه، دامن یا حتی بیکینی بپوشید و هیچ چیزی مشخص نباشد.

مقایسه محصولات بهداشتی مخصوص دوران قاعدگی

پس از پرداختن به موضوع تامپون چیست ، زمان آن رسیده که آن را با محصولات مشابه اش مقایسه کنیم. به جز تامپون و نوار بهداشتی، شما انتخاب دیگری هم برای این دوره های ماهانه تان دارید. در ادامه به مقایسه کامل تری درباره محصولات بهداشتی محبوب برای دوران قاعدگی می پردازیم تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

1. تامپون

در حال حاضر این پدهای استوانه ای پنبه ای و کوچک که درون واژن قرار می گیرند، محبوب ترین محصول برای دوران قاعدگی به شمار می روند. در بخش تامپون چیست خواندید که این محصولات انواع مختلفی داشته و جذب های متفاوتی برای خونریزی های سبک یا سنگین دارند.

مزایای تامپون چیست:

اگر نمی دانید مزایای تامپون چیست برای درک آن لازم نیست حتما از آن استفاده کرده باشید. همان طور که قبلا به آن اشاره کردیم، مهم ترین مشخصه تامپون ها کوچک بودن و حمل آسان آن هاست. علاوه بر این:

  • می توانید با تامپون شنا کنید؛
  • لازم نیست نگران دیده شدن آن باشید؛
  • در صورت استفاده درست، اصلا آن را احساس نخواهید کرد.

معایب تامپون چیست:

برای پاسخ دادن به پرسش مضرات تامپون چیست ، باید بدانید که قبلا هم اشاره ای به این مسئله داشتیم که بزرگترین عیب استفاده از تامپون، خطر سندروم شوک سمی است. برای پیشگیری از بروز این مشکل، تولیدکنندگان تامپون در دهه 1980 تغییراتی در محصولات خود ایجاد کرده و حداقل یک برند، تولید تامپون فوق جاذب را متوقف کرد. از آن زمان تاکنون ریسک ابتلا به این سندروم کاهش یافته و در حال حاضر تخمین زده می شود که از هر 100 هزار نفر مردم آمریکا، 0.8 تا  3.4 نفر دچار این مشکل می شوند. با این وجود دیگر معایب تامپون عبارتند از:

  • جای دادن آن­ ها در واژن می تواند به ویژه در دفعات اول ناراحت کننده باشد؛
  • پیدا کردن اندازه و نوع مناسب، نیاز به آزمون و خطا دارد؛
  • سالانه میلیون ها زباله تامپون و بسته بندی آن ها، اثرات منفی زیست محیطی بسیاری دارند؛
  • تامپون ها گاهی اوقات باعث تحریک و خشک شدن واژن شما و عوارضی مانند خارش می شوند.

مضرات تامپون

2. نوار بهداشتی

نوار بهداشتی مستطیل هایی از مواد جاذب هستند که به داخل لباس زیر شما می چسبند و در سایزهای مختلفی تولید می شوند.

مزایای نوار بهداشتی:

نوار بهداشتی بسیار مناسب کسانی است که در دوران قاعدگی خود خونریزی های سنگینی دارند. همچنین اگر اخیرا به بلوغ رسیده و وارد دنیای قاعدگی شده اید و یا با تامپون ها مشکل دارید، نوار بهداشتی گزینه ای عالی برای شما خواهد بود. دیگر مزایای نوار بهداشتی عبارتند از:

  • مدل های مختلفی از نوار بهداشتی متناسب با میزان خونریزی و نوع فعالیت شما (برای مثال نوار بهداشتی مسافرتی) وجود دارد؛
  • با نوار بهداشتی تقریبا ریسک ابتلا به سندروم شوک سمی صفر است؛
  • می توانید برای کل طول شب از آن استفاده کنید؛
  • استفاده از آن راحت است و نیازی نیست چیزی را جاگذاری کنید.

معایب نوار بهداشتی:

حتی اگر نازک ترین نوار بهداشتی موجود را تهیه کنید، به احتمال زیاد باز هم زیر انواع خاصی از لباس ها قابل مشاهده خواهد بود. با این حال به یاد داشته باشید چیزی برای مخفی کردن وجود ندارد و دوران قاعدگی چیزی نیست که لازم باشد آن را از دیگران پنهان کنید. به هر حال معایب نوار بهداشتی نسبت به تامپون چیست:

  • به هیچ عنوان با استفاده از نوار بهداشتی نمی توانید شنا کنید.
  • مانند تامپون، نوار بهداشتی هم به محیط زیست آسیب می رساند. البته گزینه های چندبار مصرف هم وجود دارند و خودتان در خانه می توانید یکی از آن ها را درست کنید.
  • هنگام فعالیت یا حتی برخی از انواع آن ها، هنگام حرکت های معمول تکان می خورند و ممکن است در قسمت میانی لباس زیرتان جمع شوند.
  • برای جدا کردن آن از لباس زیرتان، صدای کاملا واضحی تولید می کنند که شاید در برخی موقعیت ها مناسب نباشد.

نوار بهداشتی

3. کاپ قاعدگی

تا به اینجای مقاله متوجه شدید که تامپون چیست و چه فواید و مضراتی نسبت به نوار بهداشتی دارد. گزینه دیگری که می توانید برای این دوران استفاده کنید، کاپ های قاعدگی است. این کاپ های قابل انعطاف از سیلیکون یا لاستیک ساخته شده اند و سایزها و انواع مختلف (یک یا چندبار مصرف) دارند.

مزایای کاپ قاعدگی در مقایسه با تامپون چیست:

یکی از مهم ترین مزایای کاپ قاعدگی این است که این محصولات، قابلیت چند بار استفاده را دارند. این به معنای صرفه جویی در هزینه ها، و همچنین کاهش زباله ها و قطع درختان کمتر برای محصولاتی است که خودشان و یا بسته بندی شان به کاغذ نیاز دارد. مزایای دیگر استفاده از کاپ قاعدگی عبارتند از:

  • می توان آن ها را تا 12 ساعت پوشید؛
  • سایز، رنگ و شکل های مختلفی از کاپ قاعدگی وجود دارد؛
  • لازم نیست برای رابطه جنسی آن را خارج کنید؛
  • با کاپ قاعدگی می توانید شنا کنید؛
  • این محصولات pH واژن شما را به هم نمی زنند؛
  • به طور کلی باعث بوی کمتری در این دوران می شوند.

معایب کاپ قاعدگی:

نسبت به مزایای این نوع محصولات، معایب کاپ قاعدگی قابل چشم پوشی است. با این وجود:

  • همه چیز ممکن است کثیف شود؛ چرا که شما مجبورید با انگشت ها آن را از واژن خارج کنید، سپس آن را خالی کرده و بشویید؛
  • اگر خونریزی سنگینی دارید، ممکن است کاپ قبل از 12 ساعت پر شود؛
  • در صورت داشتن فیبروم، ممکن است با نصب کاپ مشکل داشته باشید؛
  • اگر IUD داشته باشید، کاپ می تواند آن را به بیرون بکشد؛
  • بعد از هر بار خارج کردن کاپ، باید آن را بشویید؛
  • برخی کاپ ها از لاتکس ساخته شده اند. بنابراین اگر به لاتکس حساسیت دارید، حتما برچسب آن را بخوانید؛
  • در صورتی که طبق دستورالعمل از کاپ استفاده نکنید، احتمال ابتلا به سندروم شوک سمی وجود دارد.

کاپ قاعدگی

سخن پایانی

در این مقاله به این موضوع پرداختیم که تامپون چیست و طرز استفاده از آن چگونه است. همچنین به پرسش نخ تامپون چیست پاسخ دادیم. توجه داشته باشید مزیت هر کدام از این محصولات بهداشتی، در گرو روشی است که از آن استفاده می کنید. بنابراین برای دوران قاعدگی تان چه تصمیم به استفاده از تامپون گرفتید و چه نوار بهداشتی و کاپ قاعدگی، مهم است که طرز استفاده از آن را بیاموزید. اگر مقاله ما برایتان مفید بود، خوشحال می شویم در بخش پایین به ما امتیاز دهید. توجه شما انگیزه ما را برای تولید محتوای خوب و کاربردی چندین برابر می کند.

سوالات متداول درباره موضوع تامپون واژن چیست ؟

در ادامه به برخی از رایج ترین سوالات در رابطه با موضوع تامپون قاعدگی چیست ، پاسخ خواهیم داد.

چگونه تامپون را بیرون بیاوریم؟

برای خارج کردن تامپون فقط باید بند آن را به بیرون بکشید. البته قبل از آن چک کنید که زمان تعویض تامپون فرارسیده باشد. روش چک کردن درست تامپون را برای تعویض آن، در این مقاله توضیح دادیم.

آیا ممکن است تامپون بیرون بیفتد؟

اگر تامپون را به خوبی وارد کرده باشید، توسط عضلات اطراف دهانه واژن نگه داشته می شود و بیرون نمی افتد. بنابراین لازم است طرز استفاده درست از آن را یاد بگیرید. می توانید از راهنمای این مقاله استفاده کنید.

نقش تامپون ها در کاهش علائم قاعدگی چیست؟

تامپون ها تاثیر چندانی بر روی کاهش علایم قاعدگی ندارند. ولی یک سری راه کارهای خانگی مناسب برای کاهش درد این دوران وجود دارد.

روش استفاده از دو تامپون همزمان چیست؟

حتی اگر خون ریزی زیادی هم داشتید، هیچ وقت این کار را نکنید. در هر زمان فقط از یک تامپون استفاده کنید و سعی کنید آن تامپون را جوری انتخاب کنید که متناسب با نیاز شما باشد. اگر خونریزی زیادی دارید از تامپون های با قدرت جذب بسیار بالا یا Super Plus استفاده کنید.

آیا استفاده از تامپون دردناک است؟

این احتمال وجود دارد که در اولین بار استفاده از تامپون ها راحت نباشید. ولی اگر تامپون مناسب خودتان را انتخاب کنید و آن را به شیوه ی صحیح در واژن گذاشته باشید، هیچ دردی را حس نخواهید کرد.

تامپون بهتر است یا نوار بهداشتی؟

پاسخ واقعی این سوال این است که شما با کدام یک راحت ترید. این‌ که تامپون را مصرف کنید یا نوار بهداشتی، کاملا به خود شما بستگی دارد. اما به طور کلی می توان گفت در موقعیت های عمومی و کلی استفاده از نوار بهداشتی آسان تر است. اما ورزش کردن یا مهمانی رفتن با تامپون مزایای بیشتری دارد.

 

منبع

healthline