کراتینه یا ریباندینگ

صاف کردن مو با توجه به طبیعت موهای خانم‌های ایرانی که مجعد است یکی از دغدغه‌های اصلی برای هر خانم است. هرچند که بسیاری از افراد به دنبال سالم نگهداشتن موهای مجعد خود هستند، اما تعداد زیادی نیز همواره به دنبال صاف کردن مو با روش‌های مختلف هستند. در این مقاله به شما می گویم که برای صاف کردن مو بهتر است از کراتینه یا ریباندینگ استفاده کنید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • کراتینه بهتر است یا ریباندینگ
  • نگهداری از کراتینه سخت تر است یا ریباندینگ
  • محصولات مناسب برای مو

کراتینه بهتر است یا ریباندینگ؟ جدیدترین روش صافی مو چیست؟

پیش از مقایسه کراتینه با ریباندینگ باید در مورد ساختار و روش انجام این دو کار برای صافی مو صحبت کرد. در ادامه به بررسی این موضوع و تفاوت های کراتینه و ریباندینگ مو در مراحل مختلف می‌پردازیم. کراتین در واقع پروتئین اصلی موجود در ساختار و ساقه مو است، نتیجه کراتینه کردن، ایجاد موها صاف و براق است. در این مطلب به روش کراتینه مو در خانه نیز پرداخته خواهد شد اما بهترین راهکار برای کراتینه کردن مو حضور در آرایشگاه و کمک متخصصان است.

روش انجام کراتینه یا بهترین روش صافی مو در آرایشگاه

در آرایشگاه ابتدا مو را با استفاده از شامپو مخصوص کراتینه شست و شو می‌دهند، سپس مو را به طور کامل خشک می‌کنند.

در این مرحله پس از تقسیم بندی مو اقدام به قراردادن مواد کراتینه یا ریباندینگ روی مو می‌کنند. مواد کراتینه باید یک تا 3 ساعت بر اساس حجم مو، میزان صافی مد نظر و میزان فر بودن مو، روی مو قرار بگیرند.

در این مرحله در بعضی شرایط مو را زیر دستگاه اکسیژن تراپی یا سشوار قرار می‌دهند. پس از گذر زمان مجدد مو را با استفاده از شامپو کراتینه می‌شورند. سپس نوبت به سشوار و اتو کشیدن مو می‌رسد.

در برخی مواد و با توجه به موارد گفته شده در قبل نظیر حجم و میزان فری مو شاید لازم باشد مو برخی افراد مدتی در قرنطینه قرار بگیرد. قرنطینه در کراتینه یا ریباندینگ به معنای آب نزدن به مو به مدت 2 تا 3 روز است. این موضوع در صافی نقش دارد. پس از قرنطینه لازم است مو مجدد اتو شود.

کراتینه یا ریباندینگ

روش انجام کراتینه در خانه

برای انجام کراتین مو در خانه روش‌های مختلفی وجود دارد. تمام این روش‌ها مبتنی بر استفاده از ماسک‌های دارای مواد کراتینه در مو است. دقت کنید میزان صافی این روش نسبت به کراتینه با مواد شیمیایی یا ریباندینگ کمتر است و مدت زمان بیشتری نیز برای ایجاد صافی در مو لازم است. اما این روش ضررهای روش‌های شیمیایی را ندارد. برای نجام کراتینه مو در خانه باید از چند نوع ماسک استفاده کنید. در ادامه روش تهیه این ماسک‌ها را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

ماسک روغن نارگیل و تخم مرغ

یکی از بهترین ماسک‌ها برای کراتین مو در خانه استفاده از ترکیب روغن نارگیل، سفیده تخم مرغ و برنج است. در ویدیو زیر به طور کامل آموزش استفاده از این ماسک را مشاهده خواهید کرد. دقت کنید به جای شیرنارگیل می‌توان از یک فنجان شیر پرچرب استفاده کرد.

ماسک تخم مرغ، عسل و روغن زیتون

برای درست کردن این ماسک، باید دو قاشق غذاخوری عسل را با سه  قاشق روفن زیتون مخلوط کنید. در ادامه سفیده یک تخم مرغ را به این ترکیب اضافه کنید و روی مو قرار دهید. اجازه دهید این ترکیب حداقل یک ساعت روی موهای شما قرار گیرد سپس با آب ولرم رو به سردی بشورید. این ماسک را باید هر هفته استفاده کنید تا متوجه نتایج شگفت انگیز آن شوید.

ریباندینگ روشی پیچیده است و به هیچ وجه در خانه و با ماسک‌های خانگی انجام نمی‌شود

ریباندینگ در آرایشگاه

در ابتدا باید بدانید ریباندینگ مو چیست. در پاسخ به این سوال باید گفت، ریباندینگ مو یا صافی ژاپنی یکی از روش‌های صافی دائمی برای مو است. در این روش با استفاده از مواد شیمیایی بسیار قوی، اقدام به شکستن پیوند بین آمینو اسیدهای مو با استفاده از ترکیبات آمونیوم تیوگلیکولات موجود در مواد ریباندینگ می‌کنند. مراقب باشید که ریباندینگ به دلیل شکست پیوندهای موجود در مو به هیچ وجه نباید روی موی آسیب دیده و یا حتی موی دکلره شده انجام شود. استفاده از این روش‌ها در کنار هم باعث ریزش و حتی شکسته شدن مو از ساقه می‌شود.

پروسه ریباندینگ مو در مقایسه با کراتینه یا بوتاکس مو بسیار زمان بر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرق بوتاکس مو و کراتینه کلیک کنید. روش انجام ریباندینگ در آرایشگاه بسیار مشابه روش انجام کراتینه است. در این روش نیز پس از شست و شو مو با استفاده از شوینده ملایم، اقدام به خشک کردن مو با باد ملایم سشوار می‌کنند. مدت زمان انجام ریباندینگو بین 3 تا 8 ساعت، بسته به حجم و میزان فر بودن مو زمان می‌برد.

در ادامه  و پس از خشک کردن مو باید هر تار موی به مواد ریباندینگ آغشته شود به همین جهت مو را به دسته‌های کوچکتری در مقایسه با کراتینه تقسیم می‌کنند. مواد ریباندینگ باید حداقل 40 دقیقه روی مو باشند. پس از آن مو را باید با استفاده از اتو مو با حرارت بالا اتوکشی کرد تا صاف شود و در نهایت شست و شو و اتوکشی مجدد مو.

پس از این مرحله باید لوسیون خصوص ریباندینگ روی مو قرار داده شود و مجدد اتوکشی انجام شود تا صافی موی دائمی انجام شود. در نهایت یک لوسیون خنثی کننده روی مو قرار داده می‌شود  و کار ریباندینگ مو تمام خواهد شد.

با توجه به این نکات می توان نتیجه گرفت برای افرادی که قصد صافی دائمی مو دارند و بین کراتینه یا ریباندینگ دچار تردید هستند، ریباندینگ صافی طولانی تری همراه دارد.

صافی مو

نگهداری از کراتینه سخت تر است یا ریباندینگ؟

انجام روش‌های صافی همواره نیاز به مراقبت‌های زیادی دارد، اما مراقبت از موی کراتینه شده راحت تر است یا ریباندینگ؟ در ادامه به بررسی روش نگهداری از موهای کراتینه شده و مو ریباندینگ پرداخته خواهد شد نگهداری کردن از مو پس از کراتینه یا ریباندینگ  یکی از عوامل مهم در حفظ مدت زمان ماندگاری است. برای نگهداری از مو کراتینه شده در ابتدا باید از مواد مرغوب برای انجام کراتینه استفاده شود. در مقاله  بهترین مارک کراتینه مو به این موضوع به طور کامل پرداخته شده است.

شامپو و ماسک مخصوص بعد از بهترین روش صافی و احیا مو

برای شست و شو مو حتما باید از شامپوها و ماسک مو و نرم کننده بدون سولفات استفاده کنید. شامپوهای سولفات دار، میزان کراتین موجود روی مو را از بی نمی‌برند و باعث از بین رفتن زحمات شما در طی پروسه کراتینه یا ریباندینگ می‌شوند. وجود ماسک مو و نرم کننده نیز بسیار ضروری و مهم است. چون فرآیندهایی مثل کراتینه یا ریباندینگ باعث از بین رفتن رطوبت طبیعی موجود در مو میشود

با توجه به خشک شدن مو پس از ریباندینگ یا کراتینه، بنابراین استفاده از ماسک مو مناسب در درون حمام و نرم کننده پس از خشک کردن مو بسیار واجب و ضروری است. این موضوع برای مو ریباندینگ شده نیز صدق می کند اما نکته مهم در ریباندینگ نشست مو تا سه روز پس از انجام ریباندینگ مو است. برای مو ریباندینگ شده هم استفاده از نرم‌کننده بسیار ضروری و مهم است.

نحوه شانه زدن بعد از روش های صافی مو؛ ریباندینگ بهتر است یا کراتین؟

شانه زدن مو پس از ریباندینگ یا کراتین یکی از اصولی است که نیازمند دقت بسیار زیاد است در مقاله اصول و نکات شانه زدن مو به بررسی این نکات به طور کلی پرداخته شده است اما باید بدانید هنگامی که ریباندینگ مو انجام می‌دهید. باید تا حداق یک هفته، از بستن مو با کش یا گیر سر و یا هرچیز که باعث از بین رفتن حالت صافی مو شود، نظیر انداختن مو پشت گوش خودداری کنید. این رفتارها باعث ایجاد موج روی مو میشود و ازآنجائی که مو بافت و ساختار خود را از دست داده ممکن است دچار موج در نواحی مختلف شود.

خوابیدن با موی کراتینه یا ریباندینگ

خوابیدن یکی از نکات مهم در کراتینه یا ریباندینگ مو است. برای خوابیدن بهتر است موی خود را کاملا صاف روی بالش قرار دهید تا کمترین میزان خم شدگی را داشته باشد. این کار بیشتر برای مو ریباندینگ مهم است و موکراتینه شده نیاز به این  مقدار مراقبت ندارد. در ادامه بهتر است تا از رو بالشی‌هایی از جنس ساتن یا ابریشم برای خوابیدن استفاده کنید.

تفاوت ریباندینگ و کراتینه در شست و شوی موها

برای شست و شو مو کراتینه یا ریباندینگ علاوه بر نکات گفته شده در تعیین شامپو و ماسک و نرم کننده، بهتر است شست و شو با آب ولرم صورت بگیرد و با آب خیلی داغ مو را نشورید. همینطور مو را مدام چنگ نزنیدو کف سر خود را تمیز نگهدارید. همینطور بهتر است حداکثر سه بار در هفته اقدام به شست و شو مو کنید و همواره مو را نشورید چون باعث از بین رفتن مواد کراتینه یا ریباندینگ می‌شود

استفاده از سشوار و اتو بعد از صافی و احیا مو

حرارت، سشوار و اتو مو از جمله وسایل آسیب رسان به مو هستند که در مقاطع بسیار باعث موخوره و آسیب به مو می‌شوند. مو شما پس از کراتینه یا ریباندینگ و بسیار حساس است. مخصوصا اگر شما ریباندینگ مو انجام داده باشید، به دلیل حساسیت در ساختار ساقه مو، لازم است تا استفاده از سشوار و اتو مو را به حداقل برسانید. اگر استفاده از سشوار برای شما ضروری است و برای مثال در اثر استفاده نکردن از سشوار دچار سردرد میشوید از باد ملایم استفاده کنید و تا حد امکان سشوار را به موهای خود نزدیک نکنید یعنی از فاصله حداقل 20 سانتی متری اقدام به سشوار کشیدن مو کنید.

ریباندینگ یا کراتینه

رنگ کردن مو

بسیاری از افراد پس از کراتینه یا ریباندینگ مو تمایل دارند تا موهای خود را به رنگ‌‌های مختلف در بیاورند و از زیبایی آن لدت بیشتری ببرند. باید دقت کنید که اگر شما مو خود را کراتینه کرده باشید می توانید با استفاده از رنگ‌های بدون آمونیاک، مو خود را رنگ کنید. اگر شما ریباندینگ مو انجام داده‌اید، دیگر امکان رنگ کردن و دکلره برای موی خود ندارید و حداقل تا شش ماه نمی‌توانید مو خود را حتی با محصولات بدون امونیاک یا بدون سولفات رنگ کنید.

دقت کنید پیش از ریباندینگ نیز نمی‌توان مو را دکلره کرد زیرا همانطور که قبلا گفته شد، ریباندینگ و دکلره می‌توانند باعثاز بین رفتن سافه مو و خرد شدن مو شوند.

محصولات مناسب برای مو

پس از انجام کراتینه یا ریباندینگ لازم است برای محافظت از مو از مواد و وسایلی استفاده کنید که در ادامه به بررسی مورد به مورد آنها پرداخته خواهد شد.

شامپو

در هنگام استفاده از شامپو مناسب برای مو کراتینه یا ریباندینگ شده، باید به خصوصیات مواد سازنده آن، دقت بسیار زیادی کنید. تا حد امکان از شامپو بدون سولفات استفاده کنید. روی این شامپوها معمولا علاوه بر بدون سولفات، واژه (مناسب برای مو کراتینه یا  مناسب برای مو ریباندینگ) ذکر خواهد شد. در ادامه فهرستی از بهترین شامپوها ارائه خواهد شد. شامپو بدون سولفات باید دارای چند ویژگی باشد:

  • با توجه به آنکه این شامپوها کف کنندگی اندکی دارند، باید دقت کنید از شامپویی استفاده کنید که قدرت پاک‌کنندگی بالایی داشته باشد.
  • این شامپوها باید رطوبت و درخشندگی طبیعی مو را حفظ کنند.
  • بسیاری از این شامپوها توانایی تقویت و از بین بردن آسیب‌دیدگی مو دارند. می‌توانند فولیکول مو و یا کراتین مو را مجدد احیا کنند و جلو آسیب‌های بعدی را بگیرند.

شامپو درمالیفت

شامپو درمالیفت از جمله شامپوهای بدون سولفات مناسب برای مو کراتینه یا ریباندینگ شده است. این شامپو ایرانی بدون هر نوع نمک، پارابن و سولفات است. یکی از ویژگی‌های اصلی این شامپو، تقویت فولیکول مو و جلوگیری از ریزش مو است. همینطور این شامپو باعث می‌شود تا ساقه مو تقویت شود و ریزش مو و روند پیری رو دیرتر رخ دهد. این شامپو برای مو چرب نیز بسیار مناسب است.

شامپو استم سل

شامپو استم سل نیز از جمله برندهای ایرانی  است که علاوه بر عاری از سولفات بودن، 9 ماده آسیب‌رسان به مو نظیر پارابن، ردوکتاز و… نیز ندارد. این موضوع باعث می‌شود تا این شامپو برای موهای کراتینه و ریباندینگ شده بسیار مناسب باشد. شامپو استیم سل این ویژگی را دارد که متناسب با هر جنس مویی تولید شده و شما حتی اگر موی چرب یا خشک دارید می‌توانید از شامپو استیم سل بدون سولفات مخصوص موی چرب یا استیم سل بدون سولفات مخصوص موی خش استفاده کنید.

در ریباندینگ، پیوندهای آمینواسیدی موجود در مو می‌شکند، بنابراین باید در طی زمان پروتئین و کراتین مو را مجدد احیا کرد. برای انجام این کار، لازم است تا از مواد مناسب برای احیا مو استفاده کرد

شامپو ایروکس

شامپو ایروکس نیز از جمله شامپوهای بدون سولفات است که علاوه بر نداشتن سولفات، قدرت نرم کنندگی بسیار بالایی برای مو دارد. این محصول به دلیل داشتن مقادیر بالای بیوتین می‌تواند  به ترمیم آسیب دیدگیهای پیاز مو کمک شایان توجهی کند. همینطور اگر سطح پوست شما دارای التهاب است، این شامپو می‌تواند باعث کاهش التهابات پوست سر و از بین بردن مشکلاتی نظیر شوره سر شود. شامپو بیوتین پلاس ایروکس نقش بسیار زیادی در ضخیم شدن ساقه مو دارد.

تا کنون به معرفی شامپوهای مناسب ایرانی پرداخته شد و در ادامه چند مورد از شامپوهای مطرح خارجی بدون سولفات بررسی خواهند شد.

شامپو پنتن

شامپو آرگان پنتن که از خانواده گلد بوده و با رنگ طلایی دیده می‌شود یکی از مناسب‌ترین و به صرفه ترین شامپوهای حال حاضر موجود در بازار برای موهای کراتینه یا ریباندینگ است. این شامپو با داشتن دانه‌های روغنی آرگان به حفظ رطوبت مو کمک شایان توجهی خواهد کرد. ضمن آنکه نبود پارابن و سیلیکون در این شامپو، باعث شده تا کوتیکول‌های حساس و آسیب دیده نیز مجدد قوی شوند و از آسیب نجات پیدا کنند. دقت کنید این شامپو مناسب موهای خشک است و اگر موی چرب دارید بهتر است از شامپوهای دیگر استفاده کنید.

شامپو ایوروشه

اگر شما نیز به عنوان فردی وگان در جامعه حضور دارید، بهتر است از شامپوی ایوروشه استفاده کنید. این شامپو کاملا ارگانیک، بدون سیلیکون، مواد رنگی شیمیایی و حتی پارابن است. دقت کنید میزان کف کنندگی این شامپو از تمامی شامپوهای بدون سولفات کمتر است چون مواد شیمیایی موجود در آن از بقیه بسیار کمتر است. ویژگی دیگر ان، جلوگیری از چربی بیش از حد مو است. یعنی پس از استفاده از این شامپو حداقل تا سه روز موهای شما چرب نخواهد شد. البته این موضوع در مورد موهای خیلی چرب صدق نمیکند. ضمن آنکه این شامپو، چربی کف سر را نیز کنترل می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چربی کف سر به مقاله کف سر چرب و ساقه مو خشک مراجعه فرمایید

محصولات مراقبت مو

نرم کننده

مورد بعدی دیگری که باید پس از کراتینه یا ریباندینگ مورد بررسی قرار بگیرد، استفاده مداوم از نرم‌کننده است. موها پس از هر نوع درمان شیمیایی نیاز به استفاده مداوم از نرم کننده دارد. نرم کننده و آبرسان مو تا حد امکان باید فقط بر ساقه برخورد کنند و به پیاز و کف سر نرسند. چون برخورد نرم کننده با کف سر باعث چربی زود هنگام و نیاز  مداوم به حمام و شستن مو می شود.

نرم کننده پنتن

یکی از بهرین کرم مو ها و نرم کننده‌های حال حاظر برای موهای کراتینه یا ریباندینگ شدهف نرم کننده پنتن است که باید پس از حمام و روی مو نیمه مرطوب مورد استفاده قرار گیرد. این نرم کننده خاصیت آبرسانی بسیار بالا دارد و از همین رو برای موهای آسیب دیده و اتوکشی شده بسیار مناسب است. این کرم مو علاوه بر بهبود شرایط مو و رطوبت رسانی، باعث پرتر و پرحجم تر دیده شدن مو نیز می‌شود.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی دو روش صافی کراتینه و ریباندینگ پرداخته شد. هدف از این مقاله کمک به شما در انتخاب بین کراتینه یا ریباندینگ بوده است و نکات مختلفی مثل تفاوت در نحوه انجام و ماندگاری، نکات نگهداری و همینطور موضوعاتی نظیر بهترین مواد برای افزایش ماندگاری کراتینه و ریباندینگ مو مورد بررسی قرار گرفت. امیدواریم این مقاله به شما در انتخاب بهترین روش برای صاف کردن موهایتان کمک کند. حال از شما می خواهیم تجربیات خود را از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

منبع

makeupandbeauty