مراقبت ناخن

داشتن ناخن‌های زیبا و یک دست و البته سالم آرزوی همه کسانی است که برای زیبایی خود اهمیت قائل هستند و به این نکته هم واقف اند که در اولین برخورد معمولا ناخن‌ها به چشم دیگران می‌آید. حفظ سلامت و زیبایی ناخن اتفاقی نیست و در واقع تنها با رعایت یکسری نکات و مراقبت‌های خاص امکان پذیر است. مراقبت از ناخن ها به صورت روزانه، تنها محدود به مانیکور کردن آن‌ها نیست و مستلزم دانستن باید و نبایدها و کنار گذاشتن عادات نادرستی است که در بسیاری از اوقات ناخواسته با انجام دادن آن‌ها آسیب‌های جبران ناپذیری به ناخن‌ها وارد می‌کنید و مجبور می‌شوید به راه‌ حل‌هایی مانند کاشت ناخن روی آورید؛ غافل از آن که کاشت ناخن، علاوه بر آن که شما را از زیبایی طبیعی ناخن‌ها محروم می‌سازد، ناخن‌ها را بیش از پیش ضعیف‌تر می‌کند. در این مقاله ابتدا به ذکر دلایل شکنندگی ناخن می‌پردازیم و سپس تمام نکات و ترفندهایی را که باید برای مراقبت از ناخن درنظر داشته باشید، توضیح می‌دهیم. در پایان بهترین راهکارهای خانگی برای مراقبت از ناخن را به همراه مزایای هر کدام معرفی می‌کنیم. حضور شما در اینجا اتفاقی نیست؛ پس از همین الان برای مراقبت از ناخن های‌تان فکری کنید.

دلایل شکنندگی ناخن

اولین کار برای مراقبت از ناخن، بررسی وضعیت سلامت آن‌هاست؛ به این معنی که چک کنید آیا ناخن‌های‌تان استحکام کافی را دارند؟ آیا شکننده هستند یا خیر؟ علت شکننده بودن ناخن ها چیست؟ تشخیص شکننده بودن ناخن کار دشواری نیست. اگر سطح ناخن‌های‌تان ناهموار است (مثلا روی آن‌ها شیارهای طولی ایجاد شده و یا پوسته پوسته شده‌اند) و یا رنگ ناخن‌ها تغییر کرده و فرضا لکه سفید روی ناخن ها پدیدار شده، به این معناست که ناخن‌های‌تان در وضعیت سلامت خوبی نیستند و باید بیشتر از قبل برای مراقبت از ناخن ها زمان بگذارید.

علت این شکنندگی و ضعف ناخن‌ها می‌تواند به مشکلات درونی و یا عوامل خارجی برگردد. اگر فقط ناخن‌ها دست شما شکننده هستند و ناخن‌های پاهای‌تان استحکام خوبی دارند، به احتمال زیاد یک عامل خارجی باعث شکننده شدن و ضعف ناخن‌های شما شده است. در این حالت مهم‌ترین دلیل شکنندگی ناخن ابتلا به قارچ ناخن (اونیکومایکوسیس) است.

علاوه بر این، پسوریازیس ناخن هم می‌تواند منجر به شکننده شدن ناخن‌ها شود که در اثر آن حفره‌هایی در ناخن ایجاد شده و رنگ آن تغییر می‌کند. همچنین دیگر علل خارجی شکنندگی ناخن عبارتند از: آسیب‌های وارده به ناخن مانند قرارگرفتن تحت فشار قوی یا ضربه شدید به آن، شستشوی مکرر دست‌ها به خصوص با شوینده‌های نامرغوب و بی کیفیت، آفتاب سوختگی، قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض هوای سرد و خشک و استفاده زیاد از مواد شیمیایی مانند لاک ناخن و استون.

ناخن شکننده

از طرف دیگر همانطور که گفتیم، در برخی موارد ناخن‌های شکننده از یک بیماری یا کمبود داخلی خبر می‌دهند و از این رو به هیچ عنوان نباید آن‌ را کم اهمیت تلقی کرد. یکی از دلایل درونی شکنندگی ناخن‌ها، کمبود آهن و یا ویتامین‌هاست که در این صورت با تشخیص پزشک لازم است مکمل‌های غذایی خاصی را مصرف کنید تا سطح آهن خون و ویتامین‌های بدن‌تان نرمال شود.

اگر علت شکنندگی ناخن درونی باشد، بعید نیست به کم کاری تیروئید هم دچار شده باشید. البته تنها ناخن‌های شکننده را نمی‌توان نشانه‌ای برای کم کاری تیروئید دانست و باید وجود برخی علائم دیگر را مانند ریزش مو، افزایش وزن، خستگی و … را هم بررسی کرد. کم کاری تیروئید باعث کاهش متابولیسم بدن شده و بدن کمتر عرق می‌کند؛ و از آنجایی که عرق مرطوب کننده طبیعی بدن است، با کاهش تولید آن ناخن‌ها پوسته پوسته می‌شوند. بنابراین یک عامل دیگر در شکنندگی ناخن، کاهش رطوبت آن‌هاست که خوشبختانه این مورد با کنار گذاشتن عادت‌های نادرست و درمان خانگی شکنندگی ناخن قابل رفع است. در مقاله دیگری مفصلا درمورد علت شکنندگی ناخن توضیح داده‌ایم.

مهم‌ترین باید و نبایدها برای زیبایی و مراقبت از ناخن

همان طور که پیش از این اشاره‌ای داشتیم، در زندگی بسیاری از افراد عادت‌های نادرستی وجود دارد که ناخواسته باعث ضعیف شدن ناخن‌ها می‌شود و اکثرا از آن‌ها بی خبر هستند. دانستن و رعایت این باید و نبایدها، اولین قدم برای مراقبت از ناخن هایی است که شاید برای سال‌های متمادی از آنچه واقعا برای آن‌ها خوب یا بد بوده، غافل شده باشید. از جمله اینکه:

  • ناخن‌ها و پوست اطراف آن‌ها را باید مدام مرطوب نگه دارید.
  • یش از حد از لاک استفاده نکنید و آن را تنها به موقعیت‌های خاص محدود کنید. همچنین از برندها و فروشگاه‌های معتبر لاک خود را تهیه کنید.
  • درصورتی که دست‌های‌تان با آب زیاد تماس دارد، هنگام کار با آب و انواع شوینده‌ها دستکش دست کنید.
  • ناخن گرفتن را به بعد از حمام‌تان موکول کنید؛ چرا که در این صورت ناخن نرم است و نمی‌شکند.
  • از ناخن‌های‌تان استفاده ابزاری نکنید و مثلا منگنه را با ناخن بیرون نکشید.
  • هر روز به مدت چند دقیقه ناخن‌ها را در معرض نور خورشید قرار دهید تا ویتامین D لازم را جذب کنند.
  • مواد مغذی مانند برنج قهوه‌ای، سویا، تن ماهی، آجیل، شیر بدون چربی، میوه و سبزیجات تازه و همچنین مواد غذایی غنی از بیوتین مانند آووکادو، ماهی سالمون و گل کلم را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. در انتهای این مقاله بخشی را به معرفی مواد غذایی مفید برای رشد ناخن‌ها اختصاص داده‌ایم.

رعایت این نکات و 7 نکته‌ای که در ادامه درمورد مراقبت از ناخن هنگام مانیکور کردن آن آورده‌ایم، به خودی خود بسیاری از مشکلات و ضعیف بودن ناخن‌های‌‌تان را برطرف می‌کند؛ اما اگر می‌خواهید برای ناخن‌های‌تان سنگ تمام بگذارید و علاوه بر حفظ سلامت، زیبایی فوق العاده‌ای به آن‌ها ببخشید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

  1. لاک ژل خود را با دست جدا نکنید

به هیچ عنوان سعی نکنید با دست و ناخن‌های‌تان لاک ژل خود را بکَنید. با این کار لایه‌های نازک رویی ناخن‌های‌تان از بین می‌روند و روی سطح ناخن شکاف‌هایی ایجاد می‌شوند که ممکن است تا ماه‌ها ماندگار باشند. این کار علاوه بر اینکه باعث ضعیف و شکننده شدن ناخن‌ها می‌شود، زیبایی طبیعی آن‌ها را هم از بین می‌برد. به جای کندن لاک ژل با دست، از محصولات مختلف لاک پاک کن استفاده و یا ناخن‌های‌تان را در یک ظرف استیل حاوی استون خیس کنید تا لاک ژل از بستر ناخن‌تان راحت‌تر جدا شود. یکی از متخصصان زیبایی و مراقبت از پوست و مو، توصیه می‌کند که برای پاک کردن لاک ژل‌های‌تان، ابتدا اطراف ناخن‌ها را به روغن کوتیکول آغشته کنید تا پوست اطراف آن کاملا آبرسانی شود. سپس نوک انگشت‌ها را به مدت 10 دقیقه در محلول ریموور لاک ژلیش بگذارید. سپس با ابزار مخصوص این کار با فشار آرامی لاک ژلیش را جدا کنید.

  1. کوتیکول ناخن‌ها را از بین نبرید

برای مراقبت از ناخن های‌تان به هیچ عنوان کوتیکول‌ها را از ریشه نکنید. کوتیکول پوستی شفاف و سفید است که در محل رویش ناخن‎‌های دست و پای شما قرار دارد و از نفوذ باکتری‌ها به ریشه ناخن جلوگیری می‌کند. بنابراین از بین بردن آن می‌تواند سلامت ناخن‌های‌تان را به خطر بیاندازد. با این حال اگر باز هم تمایل به زدودن کوتیکول ناخن‌ها دارید، آن‌ها را از ریشه جدا نکنید. بهترین کار برای زدودن کوتیکول ناخن، این است که از محلول‌های خاص مراقبت از ناخن که کوتیکول را نرم می‌کنند استفاده کنید و بعد از آن با ابزار مناسب کوتیکول ناخن را به عقب فشار دهید. سپس پوست مرده‌ای را که از محل رویش ناخن‌ها آویزان است، با یک دستمال نرم و تمیز پاک کنید تا ناخن‌ها جلوه زیباتری داشته باشند.

جدا کردن کوتیکول

  1. برای مانیکور ناخن‌ها را در آب غوطه‌ور نکنید

تصور کنید که بستر ناخن‌های شما مانند یک اسفنج عمل می‌کند. در این صورت وقتی آن‌ها را در آب غوطه‌ور می‌کنید، ناخن‌ها آب را جذب کرده و بزرگتر می‌شوند. از طرفی وقتی ناخن‌ها خشک شوند، به سایز اصلی‌شان برمی‌گردند. حال فکر کنید وقتی که برای مانیکور کردن ناخن‌ها را در آب می‌گذارید، چه اتفاقی می‌افتد؟ در حقیقت وقتی که برای نرم کردن کوتیکول‌ها، ناخن‌ها در آب قرار داده شوند، کمی از سایز اصلی‌شان بزرگتر خواهند شد. ظاهرا این مورد مشکل بدی به نظر نمی‌رسد؛ اما اگر در این صورت روی ناخن‌ها لاک بزنید، احتمالا لاک شما زودتر از حد معمول پوسته پوسته شود. بنابراین به جای این کار، توصیه می‌شود از روغن و یا محصولات از بین برنده کوتیکول برای پوست دور ناخن‌های‌تان استفاده کنید و همانطور که در بالا توضیح داده شد، کوتیکول‌ها را به عقب رانده و آن‌ها را پاک کنید.

  1. از ناخن‌های آکریلیک استفاده نکنید

ناخن آکریلیک نوع جدیدی از ناخن مصنوعی است و امروزه به رایج‌ترین شیوه کاشت ناخن تبدیل شده است. در این روش از متیل آکریلیک، پودر و یک مایع مخصوص استفاده می‌شود. با وجود اینکه ناخن‌های آکریلیک بسیار سفت هستند و به راحتی نمی‌شکنند اما از طرف دیگر بهتر است بدانید آکریلیک‌ها به طور جدی سلامت ناخن‌های‌تان را به خطر می‌اندازند. این مواد علاوه بر اینکه بیش از حد ناخن‌های‌تان را خشک می‌کنند، بعد از مدتی باعث بروز واکنش‌های آلرژیک هم مانند سوزش و خارش می‌شوند. مواد شیمیایی که برای چسباندن ناخن‌های آکریلیک استفاده می‌شود، اجازه تنفس به ناخن‌ها را نمی‌دهد. اما اگر باز هم اصرار دارید که ناخن‌های‌تان بلند و یک دست باشند، توصیه می‌کنیم از ناخن‌های مصنوعی استفاده کنید که ضرر کمتری نسبت به ناخن‌های آکریلیک دارند. با این وجود این کار هم مانع رسیدن اکسیژن به ناخن‌های شما می‌شود و سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازد.

  1. سوهان ناخن را به عقب و جلو نکشید

سوهان کشیدن ناخن به این صورت، مانند حالتی است که از یک قیچی کند برای کوتاه کردن موهای‌تان استفاده کنید. سوهان کشیدن به این منظور انجام می‌شود که لبه ناخن‌ها تمیزتر دیده شوند اما نباید با این کار آسیبی به ناخن‌های‌تان وارد کنید. سوهان کشیدن عقب و جلوی ناخن‌ها، باعث می‌شود کنترل کمتری روی شکلی که می‌خواهید ایجاد کنید داشته باشید؛ چرا که ناخن‌ها در این حالت سریع‌تر تراشیده می‌شوند. همچنین این کار بسیار تهاجمی است و باعث لایه برداری، شکننده و ضعیف شدن ناخن‌ها می‌شود. بهترین شیوه سوهان کشیدن برای مراقبت از ناخن این است که سوهان را در امتداد قسمت صاف ناخن خود نگه داشته و آن را با حرکات کوتاه و افقی حرکت دهید. در پایان هم مقداری روغن طبیعی یا روغن‌های آماده را روی نوک انگشت‌ها و ناخن‌های‌تان ماساژ دهید تا هیدراته نگه داشته شوند. همچنین توجه داشته باشید که یکی دیگر از نکات مهم مراقبت از ناخن ها این است که اصلاح آن‌ها صرفا با ناخنگیر و سوهان تیز انجام شود.

نحوه صحیح سوهان کشیدن

  1. عادت جویدن ناخن‌ها را ترک کنید

جویدن ناخن‌ها بی شباهت به سوهان کشیدن نادرست آن‌ها نیست. این کار نه تنها لبه ناخن‌های شما را نازک و فرسوده می‌کند، بلکه بزاق‌تان باعث ضعیف و شکننده شدن قابل توجه ناخن‌ها خواهد شد. به علاوه اینکه به طور کلی این کار بهداشتی نیست و در اثر آن هزاران باکتری و میکروب بیماری‌زای زیر ناخن‌ها وارد دهان می‌شود. برای مراقبت از ناخن ها و کنار گذاشتن این عادت نادرست، محصولاتی تولید و عرضه شده که بسیار کاربردی هستند. نمونه‌ای از این محصولات روغن درمانی جلوگیری از جویدن ناخن گلدن رز است که به علت طعم تلخ آن، مانع از این می‌شود ناخن‌های‌تان را بجوید. همچنین این روغن از زرد شدن ناخن‌ها جلوگیری می‌کند و مواد مغذی و انواع ویتامین‌ها را به ناخن می‌رساند. شما می‌توانید این محصول کاربردی و دیگر محصولات مشابه را از فروشگاه اینترنتی میس و میستر سفارش دهید.

  1. برای پاک کردن لاک از پنبه استفاده نکنید

یکی از عادات نادرست خانم‌ها، پاک کردن لاک با توپک‌های پنبه‌ای است. در ظاهر به نظر نمی‌رسد که این کار مشکلی داشته باشد اما واقعیت این است که برای حفظ سلامت ناخن توصیه می‌شود از پنبه برای پاک کردن لاک استفاده نکنید. علاوه بر این پاک کردن لاک با پنبه باعث می‌شود پرز پنبه روی ناخن بماند. در این صورت اگر بخواهید مجددا لاک خود را تمدید کنید، ناخن‌های‌تان جلوه غیریکنواخت و نازیبایی پیدا خواهند کرد. بنابراین ترجیحا لاک پاک کن‌هایی را که ورقه‌ای و کاغذی هستند، تهیه کنید. دستمال کاغذی آغشته به مواد پاک کننده هم جایگزین خوبی برای پاک کردن لاک‌های‌تان است؛ در این صورت توجه داشته باشید که مواد پاک کننده شما عاری از فرمالدهید باشد.

تقویت و مراقبت از ناخن با راهکارهای خانگی

به عقیده کسانی که در طب سنتی سررشته‌ای دارند، هیچ درد و مشکلی وجود ندارد که طبیعت راهکار و درمانی برای آن نداشته باشد. اگر با عادت‌های اشتباه ناخن‌های‌تان شکننده و ضعیف شده و یا درصدد آن هستید که از همین امروز روتین مراقبت از ناخن های خود را شروع کنید، تنها کافی است سری به آشپزخانه بزنید و شروع به ساخت ماسک‌هایی کنید که سلامت و زیبایی ناخن‌های‌تان را حفظ می‌کنند. در ادامه برخی ماسک‌های تقویت کننده ناخن را که با صرف هزینه بسیار کم قابل ساخت و استفاده هستند، معرفی می‌کنیم. در مقاله دیگری مفصلا بهترین ماسک های خانگی برای تقویت ناخن را معرفی کرده‌ایم.

روغن زیتون

به طور کلی روغن‌های طبیعی تاثیر شگرفی بر تقویت ناخن‌ها دارند؛ چرا که آن‌ها را مرطوب نگه داشته و آبرسانی مناسبی برای ناخن‌ها دارند. در روغن زیتون هم پلی فنول وجود دارد که با خواص ضدقارچی و ضدباکتریایی خود، به ترمیم کوتیکول‌های ناخن کمک می‌کند. شما می‌توانید برای تقویت و مراقبت از ناخن های‌تان روغن زیتون را به تنهایی و یا در ترکیب با مواد دیگر به صورت ماسک روی ناخن‌های‌تان استفاده کنید. برای استفاده از روغن زیتون به عنوان ماسک ناخن، می‌توانید مطابق هرکدام از دستورالعمل‌های زیر عمل کنید:

روغن زیتون برای مراقبت از ناخن

روش اول: کمی روغن زیتون را گرم کنید و شب قبل از خواب ناخن‌ها را در آن غوطه‌ور سازید. بعد از 2 تا 3 دقیقه انگشت‌ها را بیرون آورده و دستکش نخی بپوشید. صبح روز بعد دست‌ها را شسته و از یک کرم مرطوب کننده استفاده کنید. اگر دستکش ندارید و یا مایل نیستید با این ماسک به رختخواب روید، می‌توانید به مدت 15 دقیقه ناخن‌های‌تان را در روغن زیتون گرم ماساژ دهید. این کار گردش خون‌تان را بهبود داده و درخشش فوق العاده‌ای به ناخن‌های‌تان می‌بخشد.

روش دوم: نصف لیوان آب گوجه فرنگی را با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید. ناخن‌ها را به مدت 10 دقیقه در ترکیب حاصل ماساژ دهید. روغن زیتون این ماسک رطوبت مورد نیاز ناخن‌های شما را فراهم می‌کند و گوجه فرنگی رشد آن‌ها را افزایش می‌دهد. به جای گوجه فرنگی از 1 قاشق چای خوری آبلیمو هم می‌توانید استفاده کنید. این ماسک باعث سفید شدن و محکم‌تر شدن ناخن‌های‌تان می‌شود.

روغن نارگیل

یکی از دلایل شکننده و ضعیف شدن ناخن‌ها، خشکی آن‌هاست. از آنجایی که روغن نارگیل حاوی چربی‌های اشباع است، استفاده از این روغن به عنوان یک ماسک برای مراقبت از ناخن بسیار توصیه می‌شود. علاوه بر این روغن نارگیل خواص ضدقارچی دارد و بسیار مناسب کسانی است که مدام پاهای‌شان در کفش و جوراب است و در خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی هستند. همچنین اگر به دنبال رشد سریع ناخن‌های‌تان هستید، روغن نارگیل را فراموش نکنید؛ چرا که این روغن با داشتن انواع مواد معدنی مهم مانند کلسیم، منیزیم و ویتامین D نقش بسزایی در تغذیه ناخن‌ها و تحریک رشد آن‌ها دارد.

روغن نارگیل برای مراقبت از ناخن

روش اول: کمی روغن نارگیل را گرم کرده و به مدت 5 دقیقه آن را روی ناخن‌های‌تان ماساژ دهید تا کاملا جذب شوند. این کار باعث افزایش جریان خون در ناحیه ناخن‌های شما شده و آن‌ها را تقویت می‌کند. این کار را روزانه دو یا سه بار انجام دهید. علاوه بر این می‌توانید پس از ماساژ ناخن‌ها با روغن نارگیل، دستکش پوشیده و اجازه دهید تا صبح این روغن کاملا جذب ناخن‌های‌تان شود.

روش دوم: روغن نارگیل را هم می‌توانید در ترکیب با دیگر مواد تقویت کننده استفاده کنید. به عنوان مثال برای مراقبت از ناخن های‌تان می‌توانید 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل، 1 قاشق غذاخوری عسل و 4 قطره اسانس رزماری را با هم مخلوط کرده و ترکیب حاصل را کمی گرم (و نه خیلی داغ) کنید. سپس به مدت 15 دقیقه ناخن‌های‌تان را در این مخلوط غوطه‌ور سازید. علاوه بر این ترکیب روغن نارگیل و آبلیمو هم به رشد و استحکام ناخن‌های شما بسیار کمک می‌کند. از این ماسک قبل از خواب استفاده کنید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای از دیرباز برای درمان انواع مشکلات پوستی قرار می‌گیرد و در واقع یک ضدعفونی کننده طبیعی بسیار قوی است. یکی از دلایل اصلی شکننده شدن ناخن‌ها، عفونت‌های قارچی است که به راحتی با روغن درخت چای قابل درمان هستند. علاوه بر ناخن‌های شکننده، این روغن درمان مناسبی برای کسانی است که از تغییر رنگ ناخن‌های خود رنج می‌برند. همچنین اگر عادت به جویدن ناخن‌های‌تان دارید، استفاده از این ماسک می‌تواند این عادت را از سرتان بیاندازد؛ زیرا روغن درخت چای طعم قوی و تندی دارد. از آنجایی که این روغن قدرت بسیار زیادی دارد، توصیه می‌شود آن را به صورت خالص استفاده نکنید و ماسک ناخن آن را در ترکیب با مواد دیگر بسازید. توجه داشته باشید که پس از استفاده از روغن درخت چای، استفاده از یک مرطوب کننده یا آبرسان الزامی است.

روغن درخت چای برای مراقبت از ناخن

روش اول: برای اینکه از سر عفونت‌های قارچی ناخن‌های‌تان خلاص شوید، چند قطره روغن درخت چای را با کمی آب ولرم مخلوط کرده و ناخن‌های‌تان را در آن قرار دهید. این کار را 3-4 بار در هفته و هربار به مدت 3 دقیقه تکرار کنید.

روش دوم: برای رقیق کردن روغن درخت چای می‌توانید از روغن‌های دیگر هم کمک بگیرید. با این کار خواص ماسک ناخن شما هم چند برابر خواهد شد. برای مثال 5 قطره روغن درخت چای را با نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون رقیق کنید و ترکیب را به مدت نیم ساعت روی ناخن‌های‌تان قرار دهید. علاوه بر این می‌توان 5 قطره روغن درخت چای را با نصف یک کپسول (معادل نصف قاشق چای خوری) روغن ویتامین E یا روغن جوجوبا ترکیب کرد و به مدت چند دقیقه روی ناخن‌ها ماساژ داد.

روغن دانه کتان

به طور تجربی ثابت شده که روغن دانه کتان خواص و فواید بسیاری برای سلامت پوست و ناخن دارد. علاوه بر استفاده از این روغن به عنوان ماسک، می‌توانید روغن دانه کتان را به رژیم غذایی هم اضافه کنید و نظاره‌گر نتایج درخشان اما طولانی مدت آن بر سلامت مو و ناخن‌های‌تان باشید. این روغن سرشار از ریزمغذی‌هایی مانند ویتامین B، منیزیم، پتاسیم، تیامین و اسیدهای چرب امگا3 است که التهاب را کنترل کرده و با تغذیه کامل ناخن‌ها، به رشد آن‌ها کمک می‌کند. البته اگر به سرطان مبتلا هستید و یا قبلا سابقه این بیماری را داشته‌اید، برای مصرف این روغن با پزشک‌تان مشورت کنید؛ زیرا اثرات و عوارض جانبی احتمالی آن هنوز کاملا مشخص نشده است.

روش اول: روغن دانه کتان را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. برای این کار کافی است دو قاشق غذاخوری دانه کتان را به غلات صبحانه و یا اسموتی‌تان به عنوان میان وعده بیافزایید.

روش دوم: مقدار کمی روغن دانه کتان را روی ناخن‌های‌تان بریزید و به مدت 10 دقیقه ماساژ دهید. برای اینکه رطوبت این روغن کاملا جذب شود، دستکش یپوشید و با همان به رختخواب روید. صبح روز بعد دست‌ها را بشویید.

سرکه سیب

یکی دیگر از راه‌های تقویت و مراقبت از ناخن، به ویژه ناخن‌های شکننده، استفاده از سرکه سیب است. سرکه سیب با دارا بودن مواد مغذی مختلفی مانند منیزیم، آهن، کلسیم، پتاسیم و انواع ویتامین‌ها به محکم‌تر شدن ناخن‌های‌تان کمک می‌کند. علاوه بر این همان طور که می‌دانید سرکه سیب منبع خوبی از اسیدهای طبیعی مانند استیک اسید و مالیک اسید است که هم در درمان و هم در پیشگیری از ابتلا به انواع عفونت‌های ناخن (به خصوص عفونت‌های قارچی که سبب شکننده شدن ناخن می‌شوند) موثر است. شما می‌توانید از این ماده طبیعی به صورت ماسک و یا به طور خوراکی استفاده کنید. مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری سرکه سیب به همراه یک لیوان آب، به پاکسازی کبد و سلامت پوست‌تان هم کمک می‌کند.

سرکه سیب برای مراقبت از ناخن

روش اول: سرکه سیب و آب را به میزان برابر با هم مخلوط کنید و ناخن‌های‌تان را به مدت 15-10 دقیقه در آن بخیسانید. استفاده از این ماسک، علاوه بر محکم کردن ناخن‌ها، امکان زدودن و به عقب راندن کوتیکول ناخن‌های‌تان را هم فراهم می‌کند.

روش دوم: حدود یک چهارم فنجان سرکه سیب را با یک چهارم فنجان روغن زیتونی که کمی گرم شده مخلوط کنید. سپس به مخلوط حاصل، نصف فنجان ماءالشعیر بیافزایید. ناخن‌های خود را به مدت 15 دقیقه در این محلول بگذارید و این کار را هفته‌ای دوبار تکرار کنید تا از نتایج فوق العاده آن بر سلامت و استحکام ناخن‌های‌تان شگفت زده شوید.

تخم مرغ

هم تخم مرغ و هم پوست آن خواص اعجاب انگیزی برای سلامت و مراقبت از ناخن ها دارد؛ چرا که دو ماده مغذی مهم برای ناخن‌ها پروتئین و کلسیم است و تخم مرغ و پوست آن هر دو آن را داراست. به منظور استفاده از ماسک تخم مرغ برای ناخن‌های‌تان به دو شیوه زیر می‌توانید عمل کنید.

روش اول: زرده تخم را را با 2 قاشق غذاخوری شیر مخلوط کنید و ترکیب حاصل را روی ناخن‌ها قرار دهید. اجازه دهید 30 دقیقه این ماسک روی ناخن‌های‌تان بماند و آن‌ها را کاملا تغذیه کند. بعد از این مدت زمان دست‌های‌تان را با آب ولرم بشویید.

روش دوم: پوست یک تخم مرغ را در مخلوط کن بریزید و کاملا پودر کنید. سپس کمی روغن بادام، گردو و دانه کتان به آن اضافه کرده و مواد را کاملا هم بزنید. پودر حاصل را در ظرفی نگه دارید و هر روز مقداری از آن را بعد از مخلوط کردن با کمی شیر، به ناخن‎‌ها بزنید. یک ماه استفاده مداوم این ماسک، تاثیر شگفت انگیزی بر استحکام ناخن‌های‌تان خواهد داشت.

لیمو ترش

آبلیمو علاوه بر اینکه استحکام بالایی به ناخن‌ها می‌بخشد و آن‌ها را محکم می‌کند، به شفافیت و درخشان شدن آن هم کمک بسیاری می‌کند. شما با یک ترکیب ساده لیمو و نمک (ترجیحا نمک دریا) و همچنین خمیردندان می‌توانید شکنندگی ناخن‌های‌تان را برطرف کرده و آن‌ها را تمیز کنید. ویدیوی زیر به آموزش نحوه ساخت و استفاده از این ترکیب را برای مراقبت از ناخن‌ می‌پردازد:

سوالات متداول درمورد مراقبت از ناخن


برای مراقبت از ناخن چه باید کرد؟

داشتن ناخن‌های سالم و محکم، چیزی نیست که در عرض مدت زمان کوتاهی به دست بیاید و در واقع این مراقبت روزانه از ناخن‌هاست که باعث می‌شود در مجموع ناخن‌های زیبا و سالمی داشته باشید. برای مراقبت از ناخن‌های‌تان تمام نکاتی را که در این مقاله گفته شد رعایت کنید و از خواص فوق العاده ماسک‌های طبیعی ناخن غافل نشوید. علاوه بر موادی گفته شد، مواد دیگری مانند روغن هسته انگور، روغن کرچک، شی باتر یا کره شی، روغن ویتامین E، چای سبز، دم کرده گیاه دم اسب، گوجه فرنگی و نمک دریا هم به حفظ سلامت و افزایش استحکام ناخن‌های‌تان کمک می‌کند.

چیکار کنم ناخنم سفت بشه؟

علاوه بر مواد طبیعی که برای استحکام ناخن‌ها گفته شد، برندهای آرایشی و بهداشتی هم اقدام به تولید محصولاتی کرده‌اند که استحکام بالایی به ناخن‌های شما می‌بخشد. یکی از بهترین این محصولات، محلول سفت کننده ناخن لکسیون است که تحت عنوان راه حل‌های یک دقیقه‌ای شناخته می‌شود. این محلول فرانسوی به سرعت ناخن‌های شما را تقویت و ترمیم می‌کند و استحکام بسیار زیادی به آن‌ها می‌بخشد. شما می‌توانید این محصول آبرسان و مغذی ناخن و همچنین دیگر محصولات مشابه را از فروشگاه اینترنتی میس و میستر تهیه کنید.

سرعت رشد ناخن چقدر است؟

سرعت رشد ناخن به عوامل متعددی مانند سن، تغذیه، بیماری‌ها و داروهای مصرفی، تغییرات هورمونی و فصول سال بستگی دارد. با این حال به طو میانگین ناخن‌ها 0.1 میلی‌متر در روز و یا 3 میلی‌متر در ماه رشد می‌کنند. سرعت رشد ناخن‌ها در فصول گرم سال بیشتر است و معمولا رشد ناخن زنان (به جز زنان باردار و مسن) نسبت به مردان سرعت کمتری دارد. علاوه بر این سرعت رشد ناخن‌های دو دست با هم متفاوت است؛ به نحوی که اگر راست دست باشید، ناخن‌های دست راست‌تان و اگر چپ دست باشید، نخن‌های دست چپ‌تان رشد بیشتری دارد.

چیکار کنم ناخنم زود بلند شه؟

علاوه بر ماسک‌های طبیعی که گفته شد، در صورتی که بدن گردش خون ایده‌آلی داشته باشد هم، رشد ناخن‌ها افزایش می‌یابد. به این منظور ورزش‌ها و فعالیت‌هایی را انجام دهید که حرکت دستان‌تان زیاد باشد. علاوه بر این همیشه به خصوص در فصول سرد سال، با پوشیدن دستکش، دست‌های‌تان را گرم نگه دارید. از جمله روش‌های موثر دیگر در رشد سریع ناخن‌ها، گنجاندن پروتئین در رژیم غذایی (مانند تخم مرغ، ماه، اسفناج و گوشت گاو) و همچنین تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن به ویژه ویتامین‌های C، A و D است.