تمیز کردن ناخن و مراقبت از کاشت ناخن یکی از بخش‌های مهم زیبایی و مراقبت از سلامت ناخن‌ها به شمار می‌رود. در این مقاله به چند روش برای پاک کردن کاشت ناخن اشاره خواهیم کرد. همچنین می‌گوییم که چگونه ناخن‌های کاشته شده را تمیز کنید.

روش های تمیز کردن ناخن کاشت و ریمو ناخن کاشته شده

گاهی اوقات تنها تمیز کردن ناخن هدف شما نیست و قصد ریمو ناخن کاشت را دارید. حذف انواع کاشت ناخن در خانه یک کار غیر ممکن به نظر می‌رسد، اما چند روش موثر پاک کردن کاشت از روی ناخن را به شما یاد خواهیم داد تا دیگر برای ریموو کردن کاشت ناخن نیاز به خدمات سالن کاشت ناخن نداشته باشید.

با پیروی از چند دستورالعمل‌ می‌توانید کاشت ناخن را به راحتی پاک کنید و تميز كردن ناخن كاشت را انجام دهید!

تمیز کردن ناخن کاشت با استون و فویل

برای تميز كردن ناخن كاشته شده یا پاک کردن مواد کاشت یا ژلیش از روی ناخن موارد و ابزار زیر را آماده کنید:

  • ناخن گیر
  • بافر یا پولیش ناخن
  • فویل آلومینیومی
  • ژل
  • استون

برای پاک کردن کاشت و تمیز کردن ناخن ابتدا از ناخن گیر استفاده کرده و تمام ناخن‌هایتان را تا جایی که می‌توانید بگیرید. سپس اگر لاک یا برق ناخن روی ناخن‌های کاشت استفاده کردید، آن‌ها را با لاک پاک کن برطرف کنید. در مرحله بعد ژل را روی پوست اطراف ناخن‌های بمالید. سپس یک تکه پنبه تمیز را داخل استون مرطوب کنید و آن را رو ناخن کاشت بمالید. تکه‌ای از ورق آلومینیوم را روی پنبه بگذارید و دور ناخن بپیچید. 25 تا 30 دقیقه صبر کنید تا استون عمل کند. بعد از 30 دقیقه فویل آلومینیومی را بردارید، همراه فویل و پنبه ناخن کاشت نیز جدا می‌شود. در صورتی که یکبار انجام پاك كردن ناخن كاشت تغییری ایجاد نکرد و کاشت ناخن مقاومت زیادی داشت، چندبار دیگر نیز این کار را تکرار کنید.

تمیز کردن ناخن

تمیز کردن کاشت ناخن با آب گرم و استون

اگر در منزل فویل و ژل نداشتید می‌توانید از روش زیر برای پاک کردن کاشت ناخن با استون استفاده کنید. وسایلی که در این تکنیک نیاز دارید عبارتند از:

  • استون
  • چوب‌های نازک
  • ژل
  • ناخن گیر
  • آب گرم
  • موچین
  • دو عدد کاسه

در گام اول مطابق روش اول ناخنهایتان را تا جای ممکن بگیرید. تميز كردن اطراف ناخن را فراموش نکنید. از چوب کوتیکول استفاده کنید و آن را تا جایی که ممکن است و به پوست و ناخن آسیب نمی‌زند، زیر کوتیکول‌ها بکشید. در کاسه اول استون بریزید و در کاسه دوم آب گرم. کاسه حاوی استون را داخل کاسه آب گرم بگذارید، اینکار سبب گرم شدن استون می‌شود. در مرحله بعد مقدار کافی ژل روی پوست اطراف ناخن‌ها بمالید. ژل از پوست دست در برابر اثرات استون محافظت خواهد کرد. در گام بعدی ناخن‌ها را داخل کاسه حاوی استون فرو ببرید. 30 تا 40 دقیقه صبر کنید تا کاشت نرم شود. اگر مواد کاشت نرم شده باشد، می‌توانید آن‌ها را با موچین بردارید. در صورتی که این تکنیک با یکبار نتیجه مطلوبی نداشت و همچنان کاشت ناخن مقاومت داشت، یک بار دیگر این تکنیک را تکرار کنید.

تمیز کردن ناخن و پاک کردن مواد کاشت بدون استون

در صورتی که پوستتان نسبت به استون و ترکیبات موثر آن حساسیت دارد، می‌توانید بجای استون از تکنیک‌های زیر استفاده کنید:

تمیز کردن ناخن و پاک کردن مواد کاشت بدون استون

پاک کردن کاشت ناخن با نخ دندان

تميز كردن زير ناخن كاشت بسیار در حفظ سلامتی و بهداشت آن مهم است. اگر استون ندارید یا به آن حساسیت دارید و حتی نمی‌توانید از لاک پاک کن‌های غیر استونی استفاده کنید، توصیه می‌کنیم نخ دندان را امتحان کنید. نخ دندان طبیعتاً برای پاک کردن و حفظ سلامت دندان‌ها از جرم و باقی مانده‌های غذا استفاده می‌شود. اما این محصول بهداشتی می‌تواند در پاک کردن و حذف مواد کاشت از روی ناخن نیز موثر باشد. برای پاک کردن کاشت ناخن یا تمیز کردن ناخن با نخ دندان مواد و ابزار زیر را تهیه کنید:

  • نخ دندان
  • چوب نازک

چوب کوتیکول را زیر ناخنتان بکشید تا زیر آن یک درز یا روزنه ایجاد شود. شخص دیگری باید نخ دندان را به صورت اره‌ای روی ناخن کاشت بکشد، تا مواد کاشت جدا شود. انجام و استفاده از این تکنیک تمیز کردن ناخن را تقریباً به کسی توصیه نمی‌کنیم، مگر اینکه شخص دسترسی به سالن مانیکور و پدیکور نداشته یا استون در خانه نداشته باشد. این روش ممکن است کمی دردناک باشد و اگر به درستی انجام نگیرد، می‌تواند به ناخن‌ها و پوست اطراف آن آسیب وارد کند.

استفاده از پاک کننده غیر استونی

برای پاک کردن کاشت ناخن بدون استون در روش اول به مواد و وسایل زیر احتیاج دارید:

  • کاسه
  • ناخن گیر
  • موچین
  • پاک کننده غیر استونی لاک ناخن

ناخن‌ها را تا جایی که به پوست آسیب نرسد با ناخن گیر کوتاه کنید. لبه‌های نوک تیز کاشت را با موچین باز کنید. کاسه را با پاک کننده غیر استونی پر کنید. ناخن‌های کاشت شده را مدت 30 تا 40 دقیقه داخل این پاک کننده لاک ناخن نگهدارید. بعد از 40 دقیقه چک کنید، اگر کاشت نرم شده با استفاده از موچین خیلی آرام آن‌ها را پاک کنید.

در صورتی که بعد از این بازه زمانی گفته شده نتیجه مطلوبی در تمیز کردن ناخن حاصل نشد، مجدداً ناخن‌ها را داخل پاک کننده قرار دهید. شاید لازم باشد اینکار را دو تا سه بار تکرار کنید.

تمیز کردن ناخن و پاک کردن مواد کاشت بدون استون

پاک کردن کاشت ناخن با کارت لمینتی

در هر کیفی دست کم چند کارت ویزیت لمینتی وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از یک کارت ویزیت لمینتی و چوب نازک کوتیکول مواد کاشت را از روی ناخن پاک کنید. برای این کار تنها به چوب نازک و کار ویزیت لمینتی احتیاج دارید.

از چوب کوتیکول یا چوب نازک برای بلند کردن و جدا کردن لبه‌های ناخن‌های کاشت شده استفاده کنید. همینکه یک روزنه کوچک ایجاد شود کافیست. سعی کنید کارت لمینتی را داخل این روزنه ببرید و به آرامی به طرف بالا فشار دهید. دقت کنید حین انجام این کار به ناخن‌های طبیعی خود آسیب وارد نکنید.

پاک کردن کاشت ناخن با سوهان

سوهان کشیدن ناخن یکی دیگر از روش‌های تمیز کردن ناخن و پاک کردن کاشت ناخن به شمار می‌رود. این کار کمی زمان بر است، بنابراین اگر زمان کافی برای انجام این کار را دارید می‌توانید از آن استفاده کنید. این تکنیک برای افرادی که نسبت به استون و پاک کننده لاک غیر استونی حساسیت دارند، مناسب و ایده‌آل است.

برای پاک کردن کاشت ناخن با استفاده از سوهان به ابزار و مواد زیر احتیاج دارید:

  • روغن تقویتی ناخن
  • قیچی ناخن
  • ناخن گیر
  • چوب نازک یا چوب کوتیکول
  • بافر یا سوهان ناخن

در صورتی که روی ناخن‌های کاشت لاک زدید، تا جایی که امکان دارد لاک را پاک کنید. همچنین اگر کاشت ناخن بلند است، آن را با ناخن گیر تا جایی که پوست و ناخن آسیب نبیند کوتاه کنید. در مرحله بعد سوهان ناخن را روی مواد کاشت بکشید. انقدر سوهان کشیدن را ادامه دهید تا مطمئن شوید که به ناخن‌های طبیعی خودتان رسیدید. دقت کنید که ناخن خودتان را دچار خراش نکنید. در صورتی که با سوهان کشیدن مداوم پاک نشد، چوب نازک را زیر آن بکشید تا از ناخن جدا شود. پس از پاک کردن کامل مواد کاشت حتماً از روغن تقویتی جهت حفظ سلامت و تمیز کردن ناخن استفاده کنید؛ چرا که این تکنیک پاک کردن کاشت ناخن کمی خشن است.

پاک کردن کاشت ناخن با سوهان

تمیز کردن کاشت ناخن با آب گرم

با آبگرم نیز می‌توانید مواد کاشت را پاک کنید و تمیز کردن ناخن را انجام دهید تنها باید کمی حوصله داشته باشید. برای پاک کردن کاشت ناخن با آبگرم به ابزار زیر احتیاج دارید:

  • ناخن گیر
  • چوب کوتیکول یا چوب نازک
  • سوهان ناخن
  • آب گرم

تا جایی که به گوشت و ناخن هایتان آسیب وارد نشود، ناخن‌ها را کوتاه کنید. لبه‌های ناخن‌ها را با چوب کوتیکول یا چوب نازک کمی بلند کنید. یک کاسه را با آب گرم پر کنید. دمای آب گرم به اندازه‌ای باشد که برای مدت زمان طولانی گرم بماند اما شما هم تحمل حرارتش را داشته باشید. ناخن‌های کاشت شده را داخل آب گرم بگذارید و بین 30 تا 40 دقیقه در همان حالت بمانید. سعی کنید آب گرم وارد روزنه‌ای که در ناخن‌ها ایجاد کردید، شود.

در صورتی که بعد از 40 دقیقه همچنان مواد کاشت روی ناخن چسبیده بودند، مجدداً آب گرم را تعویض کنید و بار دیگر ناخن‌ها را داخل آب گرم بگذارید. این روش پاک کردن کاشت ناخن و تمیز کردن ناخن ممکن است کمی زمان ببرد، بنابراین برای اجرای این تکنیک پاک کردن کاشت ناخن حوصله و زمان زیادی باید صرف کنید.

مراقبت و تمیز کردن ناخن‌ ها پس از کاشت

تمیز کردن ناخن کاشته شده و همچین تمیز کردن اطراف ناخن همانند مراقبت‌های پیش از کاشت از اهمیت بالایی برخوردار است. لازم است هر روز یا بیشتر روزها ناخن‌های کاشت شده را چک کنید و تمیز کردن زیر ناخن کاشت شده و اطراف آن را جدی بگیرید. مراقبت از ناخن‌ها پس از کاشت و همچنین حفظ تمیزی آن‌ها در طول روز بیش از چند دقیقه زمانتان را نمی‌گیرد. اما اگر نسبت این کار بی‌تفاوت باشید، باید ریسک ابتلا به عفونت و قارچ کاشت ناخن را نیز بپذیرید.

مراقبت و تمیز کردن ناخن‌ ها پس از کاشت

چگونه ناخن‌های کاشت را تمیز کنیم؟

همانطور که اشاره کردیم تمیز کردن ناخن کاشت زمان زیادی از شما نمی‌گیرد. برای مراقبت و تمیز کردن اطراف ناخن و همچین روی آن به روش زیر عمل کنید:

ابتدا دست‌هایتان را با آب و صابون یا هر شوینده موثر دیگری شستشو دهید. سپس از یک برس ناخن استفاده کنید (در مقاله دیگری لیست لوازم آرایشی ناخن را معرفی کرده‌ایم). برس را به اطراف ناخن و زیر کوتیکول تا جایی که ناخن و پوست آن آسیب نبیند، بکشید. این کار را تنها به اندازه‌ای انجام دهید که آلودگی‌ها خارج شوند.

زمانی که ناخن کاشته شده را تمیز می‌کنید حتماً تک تک آن‌ها را به لحاظ سفت بودن و هوا نداشتن بررسی کنید. پس از اتمام مراحل تمیز کردن ناخن‌های کاشت بهتر است مجدداً دست‌ها را بشویید. سپس ناخن و دست را به خوبی خشک کنید.

ناخنی که شل شده را چکار کنیم؟

گاهی پیش می‌آید که پس از کاشت ناخن فرد متوجه شل شدن برخی از ناخن‌ها می‌شود. اگر چنین اتفاقی افتاد یا آن را با استفاده از روش‌های موثر سفت کنید و یا اینکه مجدداً از ناخن کار بخواهید کاشت ناخن را تکرار کند. زمانی که ناخن‌هایتان را کاشت می‌کنید، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت و بیماری قرار دارد، پس ترمیم ناخن کاشت و رفع این مشکل را جدی بگیرید.

اگر خودتان می‌خواهید کاشت شل شده را محکم کنید، فقط از چسب کاشت ناخن استفاده کنید. اگر کاشت ناخن شکسته سعی نکنید آن را پانسمان کنید، این آسیب باید توسط ناخن کار ترمیم شود.

پانسمان ناخن کاشت شکسته چه عوارضی دارد؟

در صورتی که ناخن کاشت شکسته شده را پانسمان کنید، احتمالاً با عوارض زیر روبرو خواهید شد:

  • قرمزی
  • تورم همراه با درد
  • آبسه کردن پوست اطراف ناخن
  • سبز شدن ناخن
  • ابتلا به قارچ ناخن
  • از دست دادن ناخن

 

کاشت ناخن هر چند وقت یکبار باید ترمیم شود؟

ضمن اینکه توصیه می‌کنیم تمیز کردن ناخن کاشت را جدی بگیرید، لازم است که هر 2 تا 3 هفته یک بار به ناخن کار جهت ترمیم مواد کاشت مراجعه کنید. در جلسات ترمیمی ناخن‌هایتان کوتاه شده، فضاهای خالی کاشت پر می‌شوند و در صورتی که کاشت یک ناخن هوا داشته باشد، آن کاشت حذف شده و مجدداً کاشت انجام می‌گیرد. همچنین در مورد تمیز کردن ناخن خیالتان راحت می‌شود.

چگونه از ناخن کاشت هنگام کار منزل مراقبت کنیم؟

زمانی که در حال تمیز کردن سطوح هستید و یا حتی وقتی دارید با خاک کار می‌کنید، حتماً دستکش بپوشید تا گرفتار تمیز کردن ناخن نشوید.

برای حفظ سلامت ناخن‌های طبیعی پس از کاشت چکار کنیم؟

ضمن اینکه هر 3 هفته یکبار برای ترمیم کاشت ناخن مراجعه می‌کنید، لازم است هر 3 ماه یکبار کاشت ناخن را کاملاً بردارید تا ناخن‌های طبیعی فرصت تنفس و بازسازی پیدا کنند.