روغن تراپی مو

سر به عنوان شاهراه انرژی‌های بدن از مزیت‌های روغن تراپی بیشترین استفاده را می‌برد. در طول سالیان گذشته تا امروز روغن تراپی فراتر از شیوه‌های آیورودا گسترش یافته و به روشی محبوب برای حفظ و سلامتی تبدیل شده است که حتی در مواردی ریزش مو را نیز کاهش داده و درمان می‌کند. روغن تراپی مو عبارت است از ریختن روغن روی موها، ماساژ مو و پوست سر برای افزایش رطوبت، درخشندگی و تقویت روند رشد مو. به اعمال هر گونه مواد پروتئینه و ویتامینه مورد نیاز مو، تراپی گفته می‌شود. روغن تراپی می‌تواند موها را نرم کرده و ویتامین‌ها و مواد معدنی را که به دلیل شستشوی مکرر از مو و پوست سر ساییده می‌شوند را دوباره تأمین کند.

ریشه روغن تراپی مو کجاست؟

این عمل قرن‌هاست که دنیا به خصوص در هندوستان مورد استفاده قرار گرفته و در طب آیورودا به روغن تراپی توصیه می‌شود. آیورودا متشکل از دو کلمه آیور (Ayur) به معنای دانش و ودا (Veda) به معنی زندگی و به مفهوم دانش زندگی سالم و علم چگونه زیستن است که بر اساس توجه به قوانین طبیعت، شعور ذاتی و درونی سلول‌های بدن، کشف شده است. از این زاویه توجه نکردن به قوانین طبیعت، باعث برهم خوردن شعور درونی سلول‌های بدن می‌شود. آیورودا اولین منبعی در جهان باستان است که بهترین توصیه‌های پزشکی مثل سزارین، روش‌های راحت‌تر زایمان، جراحی پلاستیک و اتصال استخوان‌ها با شبه پلاتین یعنی میخ‌های آهنی، پاک‌سازی خون و روغن تراپی را توصیه کرده است. روغن تراپی مو به دلیل فواید فراوان و اصالت قرار دادن طبیعت، در فرهنگ زندگی هندیان نهادینه شده است.

روغن تراپی مو

روغن تراپی مو در هند

روش روغن تراپی مو به یک روش خلاصه نمی‌شود و تکنیک‌های خاصی برای روغن تراپی وجود دارد. در نقاط مختلف جهان، انواع مختلفی از روغن می‌توان یافت که برخی از آن‌ها مزایای بیشتری دارند.

هر دختر نوجوان در هند، ساعات طولانی بعدازظهر را به روغن زدن موها اختصاص می‌دهد. در همه خانه‌های هند می‌توان چندین بطری روغن نارگیل پاراشوت را پیدا کرد که برای روغن تراپی مو به کار می‌رود. این کار نشان می‌دهد، هر فرد چگونه از خود و بدنش مراقبت می‌کند. دختران هندی وقتی به دانشگاه می‌روند، هر هفته مراسم روغن زدن مو را روی سر یکدیگر انجام می‌دهند. با وجود این که بسیاری از زنان آسیای جنوبی، موهای خود را به عنوان یک سنت فرهنگی روغن می‌زنند، علم زیادی پشت هر روش روغن تراپی مو وجود دارد. با توجه به این هایلات‌های فرهنگی می‌توان گفت که یک رژیم مراقبت از مو باید چگونه باشد و هر چند وقت یک بار، باید موها را شست.

روغن تراپی مو در هند

مزایای روغن تراپی مو

روغن‌ها نقش مهمی در محافظت از مو در برابر ساییدگی و فرسایش‌های مداوم دارند. چرب شدن موها به طور منظم، خستگی هیگرال یا تورم و خشک شدن موها را کاهش می‌دهند. روغن‌ها با پر کردن شکاف بین سلول‌های کوتیکول از فولیکول در برابر سورفاکتانت‌ها محافظت می‌کنند.

حقیقت این است که ماساژ مو و پوست سر با روغن، به سلامت پوست سر کمک می‌کند. وقتی که پوست سر را به آرامی ماساژ می‌دهید، به لایه‌برداری و گاهی به کاهش ریزش مو کمک می‌کنید. روغن‌ها، اسیدهای چربی دارند که به جایگزینی چربی طبیعی مو کمک می‌کند. سبوم طبیعی مو، به دلیل مواد شیمیایی موجود در شامپوها، آلودگی هوا و خیلی موارد دیگر از بین می‌روند؛ اما این لیپیدها هستند که نقش اصلی در زیبایی و سلامت موها را دارند و به حفظ درخشندگی مو کمک می‌کنند.

سبوم یا چربی طبیعی مو، ماده‌ای روغنی است که در غدد سباسه تولید می‌شود. این ماده با مولکول‌های چربی به نام لیپیدها ترکیب شده و یک محافظ روی سطح پوست ایجاد می‌کند. لیپیدها به آبرسانی پوست کمک کرده و از پوست در برابر بیماری‌های بالقوه مضر مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها محافظت می‌کنند. روغن تراپی به تقویت ساقه مو به ویژه در موهای وز و خشک کمک می‌کند. تقویت لیپیدها، موها را مستحکم و صاف و درخشان می‌کند.

مزایای روغن تراپی مو

چه روغنی برای مو خوب است؟

اینکه از چه روغنی باید استفاده کنید، بستگی به نیاز موهای شما دارد. انواع مختلف روغن‌ها، ویتامین‌های متفاوتی دارند. با استفاده مستقیم از این روغن‌ها، ساقه مو تقویت می‌شود. به خاطر داشته باشید هنگام استفاده از روغن روی پوست سر، بهتر است با یک آزمایش ساده مطمئن شوید، حساسیت ندارید. قبل از استفاده از روغن برای موهای خود، باید این کار را انجام دهید. بهترین مناطق تست، استفاده از روغن روی قسمتی از پوست بالای گردن یا کنار گوش است. یک روز صبر کنید تا از وجود احتمالی هر گونه قرمزی، خارش، کهیر یا ریزش مو مطمئن شوید.

بهترین روغن‌های مورد استفاده در روغن تراپی مو می‌توانند این روغن‌ها باشند:

  • روغن نارگیل
  • روغن کنجد
  • روغن بادام
  • روغن جابوراندی
  • روغن آرگان
  • روغن مورینگا
  • روغن آملا

طبق دستورات آیورودا، بافت و سلامت موها توسط دوشاها تعیین می‌شود. اعتقاد بر این است که این‌ها زیست انرژی یا نیروهای حیاتی هستند که ساختار بدن را تشکیل می‌دهند. دوشاها به عنوان واتا (باد)، پیتا (آتش) و کافا (آب و زمین) شناخته می‌شوند.

اگر واتا زیاد باشد، موها نازک، وز و خشک می‌شوند و نیاز به روغن زدن و چرب کردن منظم موها دارند. شیوه‌های آیور ودا همچنین نشان می‌دهد، افرادی که دارای پیتای زیاد هستند، ترکیبی از موهای چرب و خشک دارند که ممکن است بیشتر مستعد سفید شدن زودرس و آلوپسی (ریزش مقداری از موی بالای سر) باشند. کسانی که دارای کافای زیاد هستند، موهای چرب، ضخیم، بلند و مجعد دارند. توجه داشته باشید که در طول زمان امکان دارد رژیم غذایی ناسالم و عوارض دارویی، باعث ایجاد همین نشانه‌ها بشود. انتخاب نوع روغن مناسب تا حد زیادی به این سه عامل بستگی دارد.

چه روغنی برای مو خوب است

بهترین روغن‌ های مخصوص روغن تراپی

برای پیدا کردن بهترین مواد طبیعی، توجه به این نکته ضروری بوده که نتایج تأثیر روغن‌ها بر مو، به دلیل رژیم‌های غذایی ناسالم و عوارض داروهای مختلف، بسیار متفاوت است. به طور مثال، افرادی که داروی شیمیایی تیروئید مصرف می‌کنند، شاید موهایشان شبیه به واتا شود یا دچار آلوپسی شوند. در حالی که حقیقتاً، دارای طبع کافا هستند. همچنین داروهای شیمیایی، می‌توانند باعث سفید شدن مو و آلوپسی شوند. داروهای شیمیایی، می‌توانند موی مشکی و مجعد را به مویی صاف و نازک و خاکستری تبدیل کنند. شناخت طبایع فقط توسط فرد می‌تواند روشن شود که بیشتر از هر کسی از مواد غذایی، دارویی، ذائقه و خلق شخصی خویش آگاه است. به این دلایل و با وجود انبوه پزشکان ناآگاه و سطحی‌نگر، آشنایی با آیورودا برای همگان مفید و ضروری است.

روغن تراپی با روغن نارگیل

روغن نارگیل خالص، رایج‌ترین روغن مو به ویژه در جنوب آسیاست. روغن نارگیل، بهترین گزینه برای روغن تراپی مو در خانه است. اسید چرب اصلی روغن نارگیل، لوریک اسید است. روغن نارگیل تمایل زیادی به پروتئین مو دارد. به این معنی که به پروتئین مو متصل می‌شود و به راحتی می‌تواند به داخل نفوذ می‌کند. برای ساقه موهای آسیب دیده، روغن نارگیل بهترین روغن است و پروتئین‌های آسیب دیده را ترمیم کرده و با رشد مجدد، کاهش پروتئین‌های ساقه مو را جبران می‌کند. این روغن با داشتن وزن مولکولی کم، سبک است و به راحتی می‌تواند به ساقه مو نفوذ کند. روغن نارگیل با مزیت‌هایی که دارد، محافظت طبیعی قدرتمندی برای موهاست و در کل برای بیشتر انواع مو، انتخاب خوبی است.

روغن تراپی با روغن نارگیل

ماساژ موها با روغن کنجد

روغن کنجد که برای موهای نوع واتا مناسب است، وز شدگی مو را کاهش می‌دهد و روغن تراپی برای ریزش مو با روغن کنجد می‌تواند مؤثر باشد و باعث جلوگیری از ریزش مو شود. روغن تراپی مو در خانه با روغن کنجد که به آسانی تهیه می‌شود، بسیار لذت‌بخش و مفید است. روغن کنجد سرشار از ویتامین B1، کلسیم، مس، فسفر، منیزیم، منگنز و روی است. روغن کنجد، همچنین حالت‌دهنده عمیقی برای پوست سر است و ساقه مو را هم صاف می‌کند. خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی روغن کنجد ممکن است به جلوگیری از شوره سر کمک کند.

روغن بادام برای روغن تراپی

روغن بادام، وزن حجمی کمتری نسبت به روغن کنجد دارد اما از روغن نارگیل غلیظ‌تر است. روغن بادام، روغن خوبی برای روغن تراپی مو در خانه است. روغن بادام حاوی ویتامین‌های B، K و E است. ویتامین E می‌تواند استرس اکسیداتیو را کاهش دهد. یک منبع معتبر افزایش 34 درصدی رشد مو را در افرادی که به مدت 8 ماه از ویتامین E به صورت خوراکی استفاده کرده‌اند، نشان می‌دهد.

ویتامین B7 به عنوان بیوتین هم شناخته می‌شود. همچنین به رشد موها کمک می‌کند. با این حال، در مورد فواید ویتامین B7 به صورت موضعی تحقیقات محدود است و نمی‌توان در مورد همه با اطمینان گفت که روغن بادام به دلیل وجود B7 و بیوتین می‌تواند به صورت موضعی نیز مؤثر باشد.

روغن بادام برای روغن تراپی

روغن مورینگا

روغن مورینگا برای موهای خشک به خوبی کار می‌کند و گزینه خوبی برای روغن تراپی مو است. روغن مورینگا، حاوی اسید اولئیک است که باعث می‌شود جزو بهترین مرطوب‌کننده برای مو باشد. کارشناسان استفاده از روغن مورینگا را با روغن حامل مانند روغن بادام توصیه می‌کنند. اگر نمی‌‌دانید خواص روغن مورینگا چیست حتما مقاله دیگر ما را بخوانید.

روغن جابوراندی برای روغن تراپی مو

جابوراندی یک گیاه جنگلی گرمسیری آمریکای جنوبی است که روغن آن به طور گسترده در شامپوها و ژل‌ها استفاده می‌شود. روغن جابوراندی، بیشتر از بیشتر روغن‌ها خاصیت درمانی دارد و برای رشد مو، تغذیه خشکی پوست سر و جلوگیری از سفید شدن زودرس موی سر مؤثر است. همچنین روغن جابوراندی، موها را بهتر از سایر روغن‌ها آبرسانی و مرطوب کرده و می‌تواند از شکستگی مو و شوره سر جلوگیری کند. روغن تراپی برای ریزش مو به وسیله روغن جابوراندی معمولاً مؤثر و سودمند است؛ البته اگر بتوان مقداری از این روغن خالص را یافت.

روغن برینگ راج (Bhringraj) و روغن آملا

استفاده از دو روغن برینگ راج یا روغن آملا، برای موهای نازک و خشک و در معرض سفیدی زودرس می‌تواند مفید باشد. هر دو روغن دارای اثر خنک‌کننده هستند.

همچنین روغن گیاه گوتو کولا و بانیان، برای روغن تراپی مفید هستند که در مناطق آمریکای لاتین استفاده می‌شوند.

روغن برینگ راج (Bhringraj) و روغن آملا

ارگان تراپی مو چیست؟

هیچ چیز خوبی در موهای خشک، آسیب دیده و پوست سر پوسته پوسته شده وجود ندارد. با وجود موهای سالم، وجود پوسته و شوره بین موهای سر، می‌تواند آزاردهنده بوده و از اعتمادبه‌نفس افراد کم کند. مشکلات موی سر، به ویژه برای خانم‌ها، بسیار مهم بوده و باید برطرف شوند. برای همه خانم‌ها، فرصت رفتن به سالن‌ها و کلینیک‌های مو وجود ندارد. به ویژه اگر این کار، فرصت بیشتری را بطلبد.

راز داشتن موهای شاداب و درخشان، فقط چند قدم با هر خانمی فاصله دارد. آرگان تراپی با روغن آرگان، جوابی است که بانوان دنبالش هستند. آرگان تراپی به جلوگیری از ریزش مو، شوره سر و سفیدی زودرس کمک می‌کند (علت زود سفید شدن موهای سر را از مقاله دیگر ما بیابید). این روغن، موها را از نوک تا ریشه تغذیه می‌کند و عمق بافت مو، نفوذ کرده و موها را درخشان و براق می‌کند.

آرگان تراپی، روش چندان پیچیده‌ای نیست و روغن تراپی مو در خانه بهترین روش برای این کار است. آرگان تراپی، آسیب‌های ناشی از مواد شیمیایی، حرارت سشوار و اتوی مو و شکستگی مو را ترمیم می‌کند.

روغن آرگان، معمولا به عنوان روغن مراکشی شناخته می‌شود. روغن معروف و محبوب آرگان سرشار از ویتامین‌های A, C, E، آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب امگا 3 است. روغن آرگان، به عنوان یک نرم‌کننده طبیعی، بهتر از هر روغنی عمل کرده و به تقویت مو کمک می‌کند.

آرگان تراپی شامل این مراحل است:

  1. شستشوی موهای سر
  2. مالیدن روغن آرگان با دست به موها در حالی که موها هنوز مرطوبند
  3. ماساژ موی آغشته به روغن آرگان (مدت ماساژ می‌تواند 10 دقیقه یا بیشتر باشد)
  4. بستن مو به وسیله حوله
  5. بازکردن حوله پس از 10 دقیقه
  6. خشک کردن مو با حرارت ملایم

ارگان برای مو

روش روغن تراپی مو

آیورودا هر روز به عنوان بخشی از روتین روزانه، روغن تراپی مو و روغن زدن به موها را توصیه می‌کند. اگر چه ممکن است برای همه مقدور نباشد. می‌توان حداقل هفته‌ای دو بار موها را روغن زد. اگر فرصت کافی برای یک شب استراحت روغن روی سر نبود، می‌توان یک ساعت قبل از استحمام موها را روغن زد و سر را با یک حوله داغ پیچید. این کار در مدت کوتاه، بیشترین مواد مغذی را از روغن خارج کرده و به موها و پوست می‌رساند. زمان ماساژ و روغن زدن موها آزاد است ولی باید بدانید که این کار بسیار آرام‌بخش بوده و انرژی مثبت بسیاری برای بدن دارد. بهتر است ماساژ و روغن زدن مو را، در بیشترین زمان ممکن انجام دهید یا می‌توانید از یک حرفه‌ای بخواهید که مدت بیشتری بدون خستگی دست، موهایتان را ماساژ بدهد.

روغن تراپی مو در اصل، کاری ضروری برای موهای سالم است که از سنت‌های دارویی آیورودا نشأت می‌گیرد. روغن تراپی مو به طور منظم از آسیب‌های آلودگی هوا و مواد شیمیایی موجود در شامپو جلوگیری می‌کند. همچنین رطوبت، درخشندگی و ضخامت مو را افزایش داده و از ریزش مو نیز جلوگیری می‌کند. روغن تراپی مو و روغن زدن منظم موها، با روغن مناسب می‌تواند عادتی نیکو و مفید باشد. روغن تراپی مو در زمان استراحت شبانه، حداکثر مزایا را دارد. هنگام خواب شبانه، فرصتی است که روغن پس از ماساژ، می‌تواند در ساقه مو نفوذ کرده و پوست سر را آبرسانی و مرطوب کند.

چگونه موهای خود را روغن بزنیم؟

ماساژ روغن روی پوست سر و روغن تراپی مو، باعث افزایش گردش خون می‌شود که ممکن است رشد سریع مو را نیز بهبود بخشد. روغن زدن مرتب مو و چرب کردن پوست سر، همچنین ممکن است شوره سر را متوقف کند.

برای روغن تراپی مو، این مراحل را دنبال کنید:

روغن را روی پوست سر بمالید و با نوک انگشتان و در یک الگوی دایره‌ای، ماساژ پوست سر و موها را شروع کنید.

روغن باقیمانده روی کف دست را، روی موهای خود بمالید.

پس از پایان ماساژ و روغن تراپی مو با یک حوله یا کلاه حمام، سر را پوشانده و بگذارید یک شب همینطور بماند.

روز بعد موها را بدون آب، شامپو زده و سپس آبکشی کنید.

در شرایط عادی از روغن نارگیل، به عنوان نرم‌کننده موی سر استفاده کنید.

در پایان تماشای ویدیوی زیر هم به یادگیری روغن تراپی مو کمک می کند:

نتیجه‌ گیری

روغن تراپی مو، ماساژ سر و مو یکی از روش‌هایی است که به افراد کمک می‌کند تا از ذهن و بدن در مواجهه با عوامل محیطی مختلف خوشایند یا ناخوشایند حفاظت کند. محبوبیت گسترده انواع ماساژهای شرقی و استفاده از روغن تراپی مو و سایر روش‌های آیورودا مثل مدیتیشن، رعایت تغذیه مناسب و رعایت انضباط در زندگی بهترین روند برای جلوگیری از بروز بیماری‌ها هستند و می‌توانند تعادل بدن حفظ کنند. موی سر و پوست سر که بستر پرورش مو و دربرگیرنده مغز و سر انسان است، بی‌اندازه اهمیت داشته و برای بهبود حال این اعضا، باید بیشتر تلاش کرد و یکی از مهم‌ترین آن‌ها آشنایی با آیور ودا و توجه بیشتر به سلامت بدن با روغن تراپی مو است.