جلوگیری از ریزش مو

Table of Contents

ریزش موها یکی از آن اتفاقات دوست نداشتنی است که همه از آن بیزار هستیم. کف سر ما انسان‌ها به طور طبیعی دارای 50.000 تا 100.000 تار مو است که در حدود 50 تا 100 تار آن به صورت روزانه می‌ریزند. بیشتر از این مقدار به هیچ عنوان طبیعی نیست و می‌تواند نشان دهنده یک مشکل در بدن باشد. به عنوان مثال، یکی از دلایل ریزش مو می‌تواند کم کاری غده تیروئید باشد. علاوه بر این، تاثیر مواد غذایی برای جلوگیری از ریزش مو را به هیچ عنوان دست کم نگیرید. کمبود گروه ویتامین‌های گروه B، زینک، کمبود آهن، کم خونی و … می‌توانند دلیلی بر ریزش موها شوند. اگر دچار این مسئله شدید، ترس و اضطراب را از خودتان دور کنید؛ اضطراب قاتل اصلی موهاست. اما برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد؟ راه‌های بسیاری وجود دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می پردازیم.

چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از ریزش مو ابتدا باید بدانیم این مشکل از کجا آب می خورد و آیا تمام نکات مراقبت از مو را رعایت می‌ کنیم؟ ریزش مو می تواند ارثی باشد، به دلیل کمبود ویتامین اتفاق بیفتد، نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد، یک واکنش در برابر سطح اضطراب بالا باشد و یا به هر دلیل دیگری اتفاق بیفتد. در هر صورت، برای یافتن بهترین روش جلوگیری از ریزش موی سر، باید دلیل اصلی مشکل را پیدا کنیم. در این صورت نیاز خواهید داشت که به پزشک مراجعه کنید و با انجام آزمایش های به خصوصی از علت اصلی ریزش مو با خبر شوید.

اما پیش از طی کردن این مراحل سخت و گاهی پر هزینه می توانید راه های خانگی را مورد استفاده قرار دهید. درمان های خانگی جلوگیری از ریزش مو شدید به طور معمول جنبه تقویتی دارند و اگر ریزش موهای شما به دلیل بیماری به خصوصی اتفاق نیفتاده باشد، می توانند آن ها را حتی پیش از وقوع، درمان کنند.

جلوگیری از ریزش مو

انواع راه جلوگیری از ریزش مو را به سه دسته کلی تقسیم بندی می کنیم:

  • روش تغذیه و استفاده از ویتامین ها
  • روش موضعی و استفاده از روغن ها و مواد طبیعی به صورت ماسک
  • درمان دارویی

با مطالعه کامل این مقاله می توانید در میان تمام روش های درمان خانگی ریزش مو، روشی برای جلوگیری از ریزش مو در خود انتخاب نمایید و برای همیشه با این مشکل خداحافظی کنید.

برای جلوگیری از ریزش شدید مو ویتامین بخورید

اولین راهی که می‌توانید به کمک آن هم از ریزش موهایتان خلاص شوید و هم سرعت رشد موها را بالا ببرید استفاده از ویتامین‌هاست. ویتامین‌هایی که به منظور جلوگیری از ریزش و افزایش رشد مو توسط شرکت های داروسازی معتبر دنیا تولید می شوند و تاثیرات خود را به اثبات رسانده اند. به طور کلی ویتامین‌ها، ترکیبات ضروری مورد نیاز بدن هستند که کمبود هریک از آن‌ها می تواند سلامت ما را تحت الشعاع قرار دهند. ویتامین‌هایی که می‌توانند در روند جلوگیری از ریزش مو و افزایش رشد آن تاثیرگذار باشند، عبارتند از:

  • ویتامین E: با خواص آنتی اکسیدانی بسیار بالا جهت افزایش سطح اکسیژن و در نتیجه افزایش گردش خون در کف سر
  • ویتامین B3: جهت تغذیه پوست سر و افزایش درخشش موها
  • ویتامین B7: تعذیه فولیکول های مو و در نتیجه تقویت رشد موها
  • ویتامین C: افزایش جریان خون در کف سر با خواص آنتی اکسیدانی و حفظ رنگ طبیعی موها
  • ویتامین A: با خواص آنتی اکسیدانی جهت بهبود بافت مو و پوست کف سر با تنظیم چربی های مفید
  • ویتامین D: یک مکمل بسیار مهم برای جذب کلسیم در بدن

البته نکته بسیار مهم در هریک از ویتامین های نامبرده، میزان دوز مصرفی است که باید به صورت روزانه یا ماهانه دریافت کنید. درست مثل هر چیز دیگری، مصرف بیش از اندازه ویتامین ها نه تنها تاثیری بر درمان نخواهد داشت که می تواند نتیجه ای معکوس داشته باشد. بنابراین پیشنهاد می کنیم برای دانستن میزان مصرف ویتامین ها با یک پزشک مشورت کنید.

راه دیگری برای دریافت طبیعی ویتامین های وجود دارد و آن هم اصلاح رژیم غذایی است. هریک از ویتامین های بالا به میزان قابل توجهی در مواد غذایی به خصوصی وجود دارند که می توانند نیاز بدن را تامین کرده و در صورت مصرف زیاد بدن را متوجه آسیب نکنند.

برای ریزش مو چه بخوریم

برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم؟

همانطور که قبل تر گفتیم، برای جلوگیری سریع از ریزش مو یکی از راه های تاثیرگذار، تغذیه درست و دریافت ویتامین هایی است که در درمان ریزش مو تاثیرگذار هستند. در پاراگراف قبل تعدادی از این ویتامین ها را معرفی کردیم و فهمیدید هریک از آن ها چه تاثیری در روند جلوگیری از ریزش مو خواهند داشت. یکی از راه های دریافت این ویتامین ها مصرف قرص ویتامین است. مصرف بیش از حد قرص ویتامین می تواند به بافت های بدن آسیب وارد کند؛ بنابراین بهتر است ویتامین ها را از مواد غذایی ضد ریزش مو و به صورت طبیعی تغذیه کنید. هریک از ویتامین های مورد نیاز مو را می توان به ترتیب از مواد غذایی زیر دریافت کرد.

  • ویتامین E:

این ویتامین را می توان در مقادیر قابل توجهی از روغن های گیاهی، بادام زمینی، فندق، کلم بروکلی، اسفناج، دانه آفتابگردان و برگ چغندر دریافت کنید.

  • ویتامین B3:

ویتامین B3 به مقدار فراوان در گندم و مشتقات آن، برنج، ماهی تن، مرغ و گوجه فرنگی یافت می شود.

  • ویتامین B7:

برای دریافت ویتامین B7 می توانید بادام و مغزهای خوراکی دیگر، زرده تخم مرغ، نخود سبز، شیر و محصولات لبنی، ماهی و عدس بخورید.

  • ویتامین C:

ویتامین C را از طریق میوه هایی مانند پرتقال، توت فرنگی، لیمو ترش، کیوی، گریپ فروت و سبزیجاتی مانند بروکلی، اسفناج، گل کلم و جعفری دریافت کرد.

  • ویتامین A:

با خوردن هویج، جگر، کره، پنیرهای چرب و بادام می توانید ویتامین A مورد نیاز بدن را دریافت کنید.

  • ویتامین D:

ویتامین D را می توان در موادی مغذی مانند شیر، قارچ، روغن ماهی کاد و پنیر، غلات غنی شده به مقدار مناسبی پیدا کرد.

روغن جلوگیری از ریزش مو و اثرات آن

علاوه بر تغذیه، یکی از راه های پیشگیرانه جهت جلوگیری از ریزش مو استفاده از روغن های گیاهی است. این روش یک درمان موضعی است که در آن از روغن ها به صورت ماسک مو خانگی در ترکیب با مواد به خصوصی استفاده می کنیم تا بتوانیم مواد مغذی مورد نیاز موها و پوست کف سر را از طریق جذب مواد به آن ها برسانیم.

روغن هایی مانند روغن نارگیل، روغن آرگان، روغن بادام و روغن زیتون، علاوه بر تغذیه پوست کف سر و جلوگیری از ریزش مو می توانند با ترمیم بافت سلولی خود تار مو، شکنندگی، خشکی، موخوره و … را نیز در موها درمان کنند. این به این معنی  است که استفاده از روغن جهت جلوگیری از ریزش می تواند در بهتر کردن حالت موها و خاصیت شانه پذیری آن ها نیز تاثیرگذار باشد.

روغن های جلوگیری از ریزش مو

فواید روغن زیتون برای موها

روغن زیتون یکی از مواد بسیار تاثیرگذار، نسبتا ارزان و همیشه در دسترس است که می توانید برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت موها از آن استفاده کنید. روغن زیتون می تواند خشکی موها را از بین ببرد و به حالت پذیری و شانه پذیری آن ها کمک کند. این روغن، یکی از مواد اصلی مورد استفاده جهت درمان موخوره است.

روغن زیتون به هیچ عنوان تاثیرات منفی بر روی تار موها و یا پوست کف سر نداشته و می تواند با تغذیه رسانی خوب به فولیکول موها در افزایش رشد آن ها تاثیرگذار باشد. روغن زیتون را می توانید به صورت روزانه مورد استفاده قرار دهید اما اگر علاقه مند به مصرف کم تر روغن بر روی موهایتان هستید؛ بهترین زمان برای استفاده از روغن زیتون جهت جلوگیری از ریزش مو پس از حمام و پیش از شانه کردن موها است. این روش به عنوان نوعی درمان خانگی ریزش موی کودکان نیز شناخته شده است.

روغن نارگیل و جلوگیری از ریزش موها

روغن نارگیل درست همانند روغن زیتون می تواند تاثیرات شگرفی در جلوگیری از ریزش مو داشته باشد. طرز استفاده از روغن نارگیل برای جلوگیری از ریزش مو بسیار ساده است. برای دریافت بهترین نتیجه از روغن نارگیل، بهتر است آن را شب ها پیش از خواب به ریشه و ساقه موهایتان بمالید. برای جلوگیری از چرب شدن ناخوشایند مو ها، هر روز صبح پس از بیدار شدن موهایتان را با یک شامپو مناسب و ملایم و باکیفیت بشویید. روغن نارگیل می تواند خشکی و شکنندگی موها را به طور کامل درمان کند. از این روغن به منظور از بین بردن شپش موی سر، موخوره و جلوگیری از ریزش مو بعد از کراتینه نیز بهره می گیرند. روغن نارگیل در افزایش درخشش موها نیز تاثیرگذار است.

تاثیر روغن بادام بر مو

روغن بادام، یکی از روغن های مغذی و تاثیرگذار در سلامت موها است. روغن بادام تلخ با خواص ضد التهابی، ضد خارش و ضد قارچی می تواند از فولیکول مو محافظت کرده و برای درمان التهابات در کف سر مفید باشد. تاثیر روغن بادام در جلوگیری از ریزش مو نیز شگفت انگیز است. این روغن با جلوگیری از مسدود شدن فولیکول موها می تواند از ریزش موها جلوگیری کرده و به افزایش رشد مو کمک کند.

بهترین زمان برای استفاده از روغن بادام در موها پیش از استحمام است. پیشنهاد می کنیم روغن بادام را 30 دقیقه پیش از حمام به کف سر و ساقه موها بمالید و به خوبی ماساژ دهید. این نکته بسیار مهم است که برای شستشوی موها پس از استفاده از روغن بادام حتما از یک شامپوی ملایم و مغذی استفاده نمایید. روغن بادام در دو نوع تلخ و شیرین وجود دارد که هر دو نوع در کاهش ریزش مو، درمان موخوره و افزایش درخشش موها تاثیر خواهند داشت.

بهترین روغن برای مو

روغن آرگان، مفید ترین در درمان خانگی ریزش مو

روغن آرگان یک روغن بسیار مفید، کمیاب و در مقایسه با دیگر روغن ها گران قیمت است که جهت تقویت موها و جلوگیری از ریزش آن ها استفاده می شود. روغن آرگان می تواند خشکی موها پس از کراتینه و یا رنگ کردن موها را از بین ببرد. این روغن با تغذیه رسانی به بافت سلولی کف سر می تواند خشکی و شکنندگی موها را از بین برده و ساقه موها را ترمیم کند.

یکی دیگر از تاثیرات روغن آرگان درمان موخوره است. همانطور که می دانید، اصلی ترین دلیل ایجاد موخوره، خشکی موها است که به کمک روغن آرگان، اگر به صورت یک ماسک و پس از حمام استفاده شود، تسکین خواهد یافت. ویتامین ها، اسیدهای چرب و مواد معدنی موجود در روغن آرگان در افزایش رشد مجدد موها تاثیر شگرفی خواهند گذاشت. روغن آرگان دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می تواند تاثیر استرس بر ریزش مو را خنثی کند.

کاهش ریزش مو با روغن سیاه دانه

یکی دیگر از روغن های طبیعی تاثیرگذار بر جلوگیری از ریزش موی سر، روغن سیاه دانه است که از فشرده سازی دانه های آن به دست می آید. روغن سیاه دانه را می توان به صورت یک محلول تقویتی به ریشه و ساقه موها زد. فقط توجه داشته باشید که روغن سیاه دانه را حتما باید پس از دو ساعت از روی موها به طور کامل شست. در غیر این صورت می تواند منجر به چرب شدن و روغنی شدن موها شود. روغن سیاه دانه می تواند علاوه بر کاهش ریزش موها، التهابات کف سر، سفیدی موها و همچنین شوره سر را نیز درمان کند.

تاثیر روغن بنفشه در درمان خانگی ریزش مو

روغن بنفشه را می توان به عنوان یکی از روغن های بسیار تاثیرگذار در جلوگیری از ریزش مو دانست. این روغن که به طور معمول در ساخت عطرها استفاده می شود می تواند به صورت یک ماسک در ترکیب با روغن زیتون معضل ریزش موهای شما را برای همیشه از بین ببرد.

برای دریافت بهترین نتیجه از روغن بنفشه، هفته ای یک مرتبه روغن را به ساقه موها و کمی به کف سر بمالید و اجازه دهید تا حداقل 3 ساعت باقی بماند. پس از گذشت این مدت زمان، موهایتان را با آب ولرم و یک شامپوی ملایم مانند شامپو بچه بشویید. روغن بنفشه می تواند علاوه بر درمان ریزش مو، در درمان موخوره، خشکی موها، شکنندگی موها و افزایش درخشش موها تاثیرگذار باشد.

جلوگیری از ریزش مو ارثی

ریزش مو ارثی را می توان به عنوان اصلی ترین دلیل در ایجاد مسئله ریزش مو دانست. ریزش مو ارثی به دلیل موارد ژنتیکی و موارد هورمونی ایجاد می شود که به صورت یک الگوی کلی در یک خانواده وجود دارد. ریزش مو ارثی با الگوی زنانه و یا الگوی مردانه وجود دارد و نمود متفاوتی در ظاهر فرد خواهد داشت. در ریزش مو ارثی، از سن خاصی به بعد به مرور زمان، فولیکول موها منقبض شده و در نتیجه تار موها نازک می شوند. این روند تا جایی ادامه پیدا خواهد کرد که رویش مو به طور کامل متوقف شود. همانطور که گفتیم، ریزش مو در مردان و زنان نمود متفاوتی خواهد داشت:

  • ریزش مو ارثی با الگوی مردانه:

در الگوی مردانه ریزش مو ارثی، قسمت تاج کف سر شروع به ریزش می کند. ریزش مو ارثی مردانه، در اکثر موارد منجر به طاسی کف سر و مقداری از اطراف کف سر خواهد شد.

  • ریزش مو ارثی با الگوی زنانه:

ریزش مو ارثی با الگوی زنانه کاملا متفاوت با الگوی مردانه نمود پیدا خواهد کرد. به طور کلی، ریزش مو ارثی در زنان منجر به طاسی کف سر نخواهد شد و تنها حجم موها در نواحی به خصوصی به شدت کم شده و تار موها نازک خواهد شد.

ریزش مو ارثی

چطور متوجه ریزش مو ارثی شویم؟

به طور کلی می توانیم بگوییم تمامی زنان و مردان با گذشت زمان و افزایش سن و شروع روند پیری دچار ریزش مو و کاهش حجم موهایشان می شوند. هر ریزش مویی را نمی توان به عنوان ریزش مو ارثی شناخت. برای اینکه متوجه شوید دچار چنین عارضه ای شده اید، بهترین راه بررسی پیشینه خانوادگی است.

برخی بر این باورند که ریزش مو ارثی از خانواده مادری منتقل می شود اما طبق تحقیقات اخیر محققان در این حوزه، هر دو سمت خانواده ها می توانند در بروز ریزش مو ارثی موثر باشند. جلوگیری از ریزش مو در زنان با روش های جلوگیری از ریزش مو در مردان می تواند متفاوت باشد. بهتر است پیش از تصمیم گیری برای انتخاب روش درمان، با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا بتوانید بهترین راه را برگزیده و نتیجه مطلوب را دریافت نمایید.

درمان ریزش مو ارثی با روش های خانگی

باید گفت خیر، درمان ریزش مو ارثی با روش های خانگی برای جلوگیری از ریزش مو تقریبا غیر ممکن است. اگر ریزش مو شما به موقع تشخیص داده شود، پیش از بسته شدن کامل فولیکول مو می توانید از درمان های پیشگیرانه بهره بگیرید. اما پس از ریزش موها باید گفت استفاده از درمان های خانگی اگر کاملا بی تاثیر نباشد، اثرگذاری بسیار کم و کوتاه مدتی خواهد داشت.

پس برای درمان ریزش مو ارثی چه کنیم؟ بهترین راه مشورت با یک پزشک است. البته حل این مسئله چند روش مرسوم دارد که بسته به علت، شدت و زمان مراجعه برای درمان انتخاب می گردد. این روش ها عبارتند از:

  • درمان با داروهایی مانند: ماینوکسیدیل، فیناستراید
  • روش مزوتراپی و میکرو نیدلینگ
  • کاشت مو

هریک از این روش ها می توانند در قطع ریزش موهای ارثی و رشد مجدد موها تاثیرگذار باشند. نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که نباید بدون مشورت با یک پزشک متخصص دست به خوردن داروهای نامبرده بزنید؛ چرا که اگر در دوز اشتباهی مصرف شوند، می توانند تاثیرات معکوس داشته باشند.

جلوگیری از ریزش مو با استفاده از ماسک خانگی

در روش های پیشگیرانه جهت جلوگیری از ریزش مو، استفاده از مواد و ترکیبات موثر، همانطور که قبل تر هم گفتیم می تواند تاثیرات شگرفی داشته باشد. در برخی موارد از این مواد مغذی به صورت ترکیبی و در فرم یک ماسک استفاده می شود که می تواند برای جلوگیری از ریزش مو بسیار تاثیرگذار باشد. در ادامه به معرفی تعدادی از این ماسک ها می پردازیم که با استفاده از مواد در دسترس و ارزان قیمت که در هر خانه ای پیدا می شوند، می توانید آن ها را درست کرده و ریزش موهای خود را از بین ببرید.

ماسک تخم مرغ

تخم مرغ یکی از مواد مغذی موثر در تقویت موها محسوب می شود. این ماده سرشار از پروتئین و ویتامین D است که هر کدام به تنهایی می توانند برای جلوگیری از ریزش مو موثر واقع شوند. شما می توانید تخم مرغ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و یا از آن برای درست کردن چند ماسک خانگی برای جلوگیری از ریزش مو استفاده نمایید.

ماسک تخم مرغ برای مو

ماسک مو تخم مرغ و چای سبز

ترکیب تخم مرغ و چای سبز می توانند به افزایش جریان خون در کف سر کمک کنند. افزایش جریان خون منجر به تغذیه رسانی بهتر به بافت سلولی کف سر شده و نتیجه این فرایند ریزش موها کاهش یافته و رشد موها به مرور زمان افزایش چشم گیری خواهد داشت.

برای این منظور، یک عدد تخم مرغ خام، یک قاشق غذا خوری چای سبز دم کرده و یک قاشق غذا خوری خردل را با یکدیگر ترکیب کرده و هم بزنید. ماسک تهیه شده را به خوبی به ساقه موها و پوست کف سر مالید و ماساژ دهید. پس از 25 دقیقه موهایتان را با آب ولرم و یک شامپوی ملایم بشویید.

ماسک مو تخم مرغ و آب سیب زمینی

برای درست کردن این ماسک مو موثر در جلوگیری از ریزش مو آب سه عدد سیب زمینی، یک عدد تخم مرغ خام و یک قاشق غذا خوری عسل را با یک دیگر ترکیب کنید. ماسک به دست آمده را بر روی موها و پوست کف سر قرار داده و به خوبی ماساژ دهید. بهترین زمان برای شستشوی ماسک، 15 دقیقه پس از پایان ماساژ دادن کف سر است. برای شستشوی موها حتما از آب ولرم استفاده کنید.

ماسک مو تخم مرغ و ماست

ماست نیز درست مانند تخم مرغ یکی از مواد موثر در تقویت موها است. استفاده از این ماسک، یک روش جلوگیری از ریزش موهای چرب محسوب می شود. برای درست کردن ماسک مو تخم مرغ و ماست، یک عدد تخم مرغ خام، 1 قاشق غذا خوری ماست ساده و یک قاشق غذا خوری روغن خردل را با یکدیگر ترکیب کرده و بر روی موها قرار دهید. ساقه موها و پوست کف سر را به خوبی ماساژ دهید و پس از 30 دقیقه آن را با آب ولرم به طور کامل بشویید.

فواید ماسک لبو برای موها

لبو یا همان چغندر قرمز یکی از مواد مغذی بسیار مهم در سلامت موها است. وجود موادی مانند کلسیم، فسفر، پتاسیم، پروتئین، ویتامین B  و C و کربوهیدرات در لبو سبب می شود که با نوشیدن روزی یک لیوان آب چغندر خام در مدت زمان کوتاهی تاثیرات فوق العاده ای در روند رویش مجدد موهایتان خواهید دید. از لبو برای درمان به روش موضعی نیز استفاده می کنند. ماسک برگ چغندر، یک ماسک بسیار خوب است که می توانید برای جلوگیری از ریزش مو از آن استفاده کنید.

برای درست کردن ماسک مو برگ چغندر برای جلوگیری از ریزش مو، برگ های لبو را شسته و در آب بجوشانید. سپس برگ ها را به خوبی در هاون له کنید و خمیر به دست آمده را به صورت یک ماسک بر روی ساقه موها و کف سر خود قرار دهید. مدت زمان 30 دقیقه برای اثر گذاری این ماسک مو خانگی کافی است. پس از این مدت زمان می توانید موهایتان را با آب ولرم بشویید.

ماسک مو آلوئه ورا

آلوئه ورا یک ترکیب آبرسان بسیار قوی است که می تواند با تغذیه رسانی به بافت سلولی کف سر از ریزش مو جلوگیری کند. این ماسک علاوه بر کاهش ریزش مو در کاهش التهابات کف سر، خارش و انواع موخوره نیز تاثیر خواهد داشت. برای بهره گیری از ماسک مو آلوئه ورا، پوست رویی برگ آلوئه ورا را جدا کرده و ماده ژل مانند داخل آن را خارج کنید. ژل آلوئه ورا به دست آمده را به خوبی له کنید تا یک دست شود. سپس ماسک به دست آمده را ابتدا به ساقه موها و سپس به پوست کف سر خود بمالید. ژل آلوئه را باید به خوبی ماساژ دهید و اجازه دهید تا حداقل 1 ساعت بر روی موهایتان باقی بماند. سپس با آب ولرم و به طور کامل موها را آبکشی نمایید.

آلوئه ورا برای مو

درمان های جالب و تاثیرگذار خانگی ریزش مو

ریزش موها یکی از مسائل مهمی هستند که می توانند ذهن ما را به خود درگیر کرده و اعتماد به نفسمان را کاهش دهند. به اطراف خود خوب نگاه کنید. در آشپزخانه خودتان می توانید چیزهایی پیدا کنید که از تاثیرات آن ها بر روی روند جلوگیری از ریزش مو شگفت زده خواهید شد. این مواد همگی در خانه های تک تک ما پیدا شده و به صورت روزانه ممکن است از آن ها استفاده کنیم. با ما همراه باشید تا تعدادی از آن ها را به شما معرفی کنیم:

درمان ریزش مو خانگی با پیاز قرمز

بله پیاز! آب پیاز می تواند گردش خون کف سر را به حد مطلوبی افزایش دهد. با افزایش گردش خون، تغذیه رسانی در بافت سلولی به خوبی انجام شده و روند فعالیت فولیکول موها نیز بهبود می یابد. به همین ترتیب است که ریزش موها در استفاده منظم از آب پیاز از بین خواهد رفت. علاوه بر این آب پیاز دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی بسیار بالایی است که می تواند در از بین بردن شوره ها هم تاثیرگذار باشد.

به این منظور با توجه به حجم موهایتان مقدار مناسبی از آب پیاز را به موها زده و به خوبی ماساژ دهید. اجازه دهید محلول آب پیاز حداقل 30 دقیقه بر روی موهایتان باقی بماند و سپس به طور کامل با آب ولرم بشویید.

جلوگیری از ریزش مو با دارچین

دارچین نیز درست همانند پیاز، یکی از مواد تاثیرگذار در بهبود و افزایش گردش خون کف سر می شود. افزایش گردش خون می تواند تضمین کننده کاهش ریزش موها باشد. دارچین کمک می کند تا موهای شما تمیز و روشن شده و تمامی آلودگی ها از پوست سر شما پاکسازی گردد. برای این منظور می توانید پودر دارچین را با عسل ترکیب کرده و به پوست کف سرتان بمالید. پس از گذشت 30 دقیقه و ماساژ دادن کامل کف سر با ماسک، آن را به طور کامل بشویید.

جلوگیری از ریزش مو با ماست

قبل تر هم در مورد تاثیرات ماست در روند جلوگیری از ریزش مو صحبت کردیم. ماست سرشار از ویتامین های گروه B به عنوان مهم ترین ویتامین های ضروری بدن است که می تواند به صورت ماسک بر روی ساقه و ریشه موها مورد استفاده قرار بگیرد. ماست می تواند با رساندن ویتامین های مورد نیاز موها به آن ها، از ریزش مو جلوگیری کرده و به علاوه در درمان موخوره، شوره سر و خشکی و شکنندگی موها تاثیر بگذارد. ماست در درخشان کردن و نرم تر کردن موها نیز موثر است.

ماست برای درمان ریزش مو

درمان ریزش مو با حنا

حنا یکی از آن ترکیبات گیاهی قدیمی است که در تقویت موها تاثیرات فوق العاده خواهد داشت. این ماده گیاهی می تواند به صورت رنگ مو مورد استفاده قرار گرفته و علاوه بر تقویت ریشه و ساقه موها در افزایش استحکام، حالت پذیری و شانه پذیری آن ها موثر واقع شود.

درمان ریزش مو با کشک

کشک را می توانید به صورت خوراکی و یا در فرمت یک ماسک به صورت هفتگی مورد استفاده قرار دهید. در هر صورت این ماده شگفت انگیز می تواند در افزایش رشد مجدد موهای شما موثر واقع شود.

جلوگیری از ریزش مو با شیرین بیان

شیرین بیان نیز یکی از آن ترکیبات گیاهی ساده و بسیار موثر در درمان خانگی ریزش مو است که می توانید از آن بهره بگیرید. مواد مغذی موجود در شیرین بیان علاوه بر کاهش ریزش مو می توانند التهابات کف سر، شوره و خارش را نیز درمان کنند. برای دریافت بهترین نتیجه از شیرین بیان، ریشه شیرین بیان را 12 ساعت در آب خیس کرده و پس از این مدت زمان به خوبی بکوبانید تا به بافتی خمیری دست یابید. خمیر به دست آمده را به صورت یک ماسک در هنگام خواب بر روی ریشه و ساقه موهایتان بمالید و سپس به طور کامل با کلاه بپوشانید. اجازه دهید تا صبح بر روی موها باقی بماند. پس از بیدار شدن موهایتان را بلافاصله با آب ولرم بشویید.

درمان ریزش مو تا خارتوت (انگور فرنگی)

انگور فرنگی یکی از میوه های سرشار از ویتامین C است که می تواند در درمان ریزش مو تاثیر ویژه ای داشته باشد. برای استفاده از خارتوت به صورت ماسک مو ابتدا هسته های آن را خارج کرده و گوشت باقی مانده میوه را به خوبی له کنید تا به یک بافت خمیری برسید. ماسک به دست آمده را ابتدا به ریشه موها و سپس به ساقه ها بزنید و پس از گذشته 30 الی 60 دقیقه با آب ولرم بشویید.

درمان ریزش مو با عسل

استفاده از عسل برای جلوگیری از ریزش موها را جدی بگیرید. عسل می تواند در ترکیب با روغن های گیاهی مانند روغن زیتون یا روغن بادام، در ترکیب با موادی مانند دارچین و یا حتی به صورت تنهایی به تقویت ریشه و ساقه موهای شما کمک کند. بهتر است عسل را 30 دقیقه قبل از استحمام بر روی موها استفاده کرده و سپس به طور کامل و با آب بشویید. نمونه‌ای از ماسک‌های فوق العاده با عسل را در ویدیوی زیر مشاهده می کنید:

درمان ریزش مو با سیر

برای جلوگیری از ریزش موی سر به کمک سیر، می توانید هفته ای دو مرتبه چند حبه سیر را له کنید و با مقداری روغن نارگیل ترکیب کنید. برای مخلوط شدن کامل این دو ماده، ابتدا آن ها را گرم کرده و سپس اجازه دهید تا مجدد خنک شوند. مخلوط سیر و روغن گیاهی را به پوست کف سر و ساقه موها بمالید و پس از گذشت 30 دقیقه به طور کامل با آب بشویید.

جلوگیری از ریزش مو با گل ختمی

برگ گل ختمی نیز یکی از مواد گیاهی تاثیرگذار است که می توانید در ترکیب با روغن زیتون، روغن کنجد یا روغن نارگیل از آن استفاده کنید. برای این کار مقداری از گل ختمی را با عسل ترکیب کرده و مخلوط کنید تا یک دست شود. سپس به مدت یک ساعت بر روی ریشه و ساقه موهایتان قرار دهید. سپس با آب سرد و یک شامپوی بسیار ملایم مانند شامپو بچه بشویید.

جلوگیری از ریزش مو با شنبلیله

شنبلیله به عنوان یک گیاه بومی در ایران بسیار در دسترس است که به دلیل وجود هورمون های به خصوص می تواند در درمان ریزش مو تاثیر گذاشته و فولیکول موها را تحریک کند. برای استفاده از دانه شنبلیله، از یک روز قبل آن را در آب بخیسانید. پس از گذشت یک روز، دانه های خیس خورده را به قدری له کنید که به یک بافت خمیری برسید. سپس بافت خمیری را بر روی ریشه و سپس ساقه موها بمالید و اجازه دهید تا خشک شود. پس از گذشت یک ساعت موهایتان را به طور کامل با آب ولرم بشویید.

ختم کلام

علت ریزش مو برای هر شخص متفاوت است. برای جلوگیری از ریزش مو ابتدا باید بدانید که دلیل اتفاق این مسئله چیست تا بتوانید بهترین روش درمان را انتخاب کنید. فراموش نکنید همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. برای جلوگیری از آغاز ریزش مو بهتر است:

  • به صورت منظم آزمایشات هورمونی مربوطه را انجام دهید تا در صورت وجود بیماری های زمینه ای به سرعت اگاه شوید.
  • بهترین راه برای حفظ سلامت موها، اصلاح عادات غذایی است. غذای خوب، تازه و مغذی بخورید.
  • سبک زندگی شما می تواند در سلامتی موهایتان تاثیرگذار باشد؛ خوب بخوابید، ورزش کنید و از مشروبات الکلی و دخانیات فاصله بگیرید.
  • با استفاده از ماسک های خانگی که قبل تر گفته شد می توانید موهایتان را برای همیشه خوش حالت، پر پشت، درخشان و زیبا نگاه دارید.
منابع

healthline