چای کیسه ای برای دور چشم

هیچ چیز بیشتر از چای کیسه‌ ای نمی‌چسبد؛ به خصوص مواقعی که وقت کافی برای دم کردن چای نداریم و همه آن چیزی که برای رفع خستگی نیاز داریم، یک استکان چای دبش است. اما علاوه بر این، چای کیسه ای فواید دیگری هم دارد که احتمالا فکرش را هم نمی‌کنید. چای کیسه ای برای دور چشم یک داروی خانگی قابل دسترس، ارزان و طبیعی است که بیرگی این ناحیه، پف و قرمزی چشم‌های‌تان را کاهش می‌دهد. حتی می‌توان از برخی انواع چای کیسه ای برای تسکین علائم التهاب و گل مژه چشم‌ها استفاده کرد. اما دقیقا کدام چای کیسه‌ ای مناسب دور چشم های شخص شماست؟ چطور باید از آن استفاده کرد؟ آیا استفاده از چای کیسه ای روی پوست عوارض خاصی دارد؟ پاسخ تمام این سوالات، در مقاله پیش روی شماست. تا انتها با ما همراه باشید.

فواید چای کیسه ای برای دور چشم

برای صحبت علمی در این مورد، باید ترکیبات موجود در چای کیسه ای را بشناسیم و بررسی کنیم که این ترکیبات دقیقا برای دور چشم چه کار می‌کنند. همان طور که می‌دانید، یکی از اصلی‌ترین ترکیبات چای، کافئین است. حدس زده می‌شود که کافئین موجود در چای‌ سیاه، سبز، سفید و اولانگ می‌تواند رگ‌های خونی داخل چشم را کوچک کند و ورم و سیاهی زیر چشم را کاهش دهد.

از سوی دیگر پزشکان استفاده از چای کیسه ای را به عنوان کمپرس سرد برای کاهش تورم و قرمزی چشم توصیه می‌کنند. در واقع دمای پایین چای بر کاهش رگ‌های خونی، مشابه کافئین عمل می‌کند. ضمن اینکه استفاده از چای کیسه ای برای دور چشم به عنوان کمپرس راحت است و به راحتی روی پلک‌تان قرار می‌گیرد. البته از وسایل دیگری مانند قاشق یا کیسه نخود فرنگی منجمد هم می‌توانید برای دور چشم استفاده کنید، اما احتمالا نخواهید یک قاشق سرد را به مدت 30 دقیقه در دست‌تان نگه دارید و یا با یک کیسه یخ کل صورت‌تان یخ بزند!

دیگر فایده تی بگ برای دور چشم مربوط به آنتی اکسیدان‌هاست. تقریبا همه چای‌ها و بیشتر دمنوش‌های گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان هستند. با اینکه تحقیقات در زمینه استفاده مستقیم از آنتی اکسیدان‌ها روی پوست محدود است، اما احتمالا در پیشگیری یا کاهش التهاب پوست مفید باشد. اما دقیقا از کدام نوع چای کیسه‌ای باید استفاده کرد؟ در بخش بعد به پاسخ این سوال مهم می‌پردازیم.

از کدام چای کیسه ای برای دور چشم استفاده کنم؟

برای اینکه دقیقا چای کیسه ای مناسب‌تان را بشناسید، ابتدا هدف‌تان را از این کار مشخص کنید. به آینه نگاهی بیاندازید و ببینید کدام مورد زیر دور چشم‌های شما دیده می‌شود؟

  1. چای کیسه ای برای رفع سیاهی دور چشم

چای کیسه ای سبز یا سیاه، بابونه و اسطوخدوس به صورت کمپرس سرد

نحوه عملکرد: با چشم‌های راکون مانندتان خداحافظی کنید! ممکن است دلیل تیرگی این ناحیه، بزرگ شدن رگ‌های خونی زیر چشم باشد. گذاشتن چای کیسه‌ای سبز یا سیاه روی حلقه‌های سیاه، رگ‌های خونی را کوچک می‌کند. به علاوه جریان خون را در رگ دور چشم کاهش می‌دهد؛ یعنی دقیقا همان چیزی که باعث تیره و آبی به نظر رسیدن دور چشم می‌شود. بابونه و اسطوخدوس هم به درد و التهاب چشم را تسکین می‌دهند.

  1. غدد چربی مسدود شده

چای کیسه ای سیاه به صورت کمپرس گرم

نحوه عملکرد: کمپرس گرم چای کیسه ای می‌تواند غدد چربی مسدود شده را باز کرده و به رفع التهاب این ناحیه کمک کند. غدد چربی بسته شده دور چشم منجر به برجستگی‌های کوچکی به نام چالازیون می‌شود. کمپرس گرم چای سیاه می‌تواند در درمان چالازیون‌ها موثر عمل کند.

  1. چشم‌های متورم و پف کرده

چای کیسه ای سیاه، سبز، بابونه، گل خوش و رویبوس به صورت کمپرس سرد

نحوه عملکرد: کافئین چای سبز یا سیاه، رگ‌های خونی دور چشم را کوچک کرده و پف این ناحیه را کم می‌کند. همچنین آنتی اکسیدان‌های موجود در این دو مدل چای کیسه ای (فلاونوئیدها و تانن‌ها) اثرات ضدالتهابی دارند و پوست را سفت می‌کنند. در نتیجه از این چای کیسه ای برای چروک دور چشم می‌توان استفاده کرد. در این خصوص ممکن است چای سبز تاثیر بیشتری داشته باشد؛ چرا که دارای مقادیر بالاتری از فلاونوئیدهاست. همچنین دمنوش‌های بابونه، گل خوش و رویبوس هم اثرات ضدالتهابی مشابهی دارند.

  1. گل مژه

چای کیسه ای بابونه به صورت کمپرس گرم

نحوه عملکرد: برجستگی‌های دردناک و قرمز رنگ زیر پلک به نام گل مژه، معمولا به دلیل عفونت ایجاد می‌شود. استفاده از کمپرس گرم این چای کیسه‌ ای برای دور چشم به مدت 10 تا 15 دقیقه چرک نهفته در گل مژه را آزاد می‌کند. چند بار در روز این کار را انجام دهید تا کامل درمان شود.

چای بابونه برای چشم

  1. چشم صورتی یا ورم ملتحمه

چای کیسه ای گل خوش، سبز و بابونه به صورت کمپرس سرد

نحوه عملکرد: ورم ملتحمه یا اصطلاحا چشم صورتی زمانی اتفاق می‌افتد که غشاهای مخاطی چشم تحریک شده و متورم می‌شوند. کمپرس سرد چای کیسه ای برای دور چشم می‌تواند به تسکین خشکی و التهاب دردناک این مشکل کمک کند. گل خوش دارای خواص ضد میکروبی است که می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد. همچنین چای سبز التهاب را کاهش می‌دهد. به علاوه هر سه مدل این چای کیسه‌ ای‌ها مایع اضافی داخل چشم را از بین برده و به کاهش تورم چشم کمک می‌کند.

  1. روزاسه دور چشم

چای کیسه ای اسطوخدوس، سبز و بابونه به صورت کمپرس سرد

نحوه عملکرد: اگر با روزاسه در دور چشم‌ها درگیرید، خواص ضد التهابی موحود در دمنوش کیسه ای اسطوخدوس، چای سبز یا بابونه برای درمان این مورد موثر عمل می‌کنند. این چای کیسه ای ها برای دور چشم قرمزی و تحریک را کم می‌کنند تا پوست تسکین یابد.

  1. چشم های قرمز

چای کیسه ای سبز، بابونه و رویبوس به صورت کمپرس سرد

نحوه عملکرد: شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که به دلیل کم خوابی، چشم‌های‌تان دو کاسه خون شده و نزدیک به قرار ملاقات مهمی بوده‌اید. قرمزی داخل چشم‌ها به دلیل تشدید رگ‌های خونی این قسمت است. با کمپرس چای کیسه ای سرد می‌توان این قرمزی را برطرف کرد. همچنین این چای کیسه ای ها با خواص ضد التهابی‌شان، چشم‌ها را شاداب و سرحال‌تر نشان می‌دهند.

  1. چای کیسه ای برای خشکی چشم

چای کیسه ای سیاه، گل خوش یا اسطوخدوس به صورت کمپرس گرم

نحوه عملکرد: چشم زمانی بیش از حد خشک می‌شود که اشک کافی تولید نکند. اما حتما برای درآوردن اشک‌تان لازم نیست چند ساعت صرف دیدن فیلم‌های درام کنید! به جای این کار یکی از این چای کیسه‌ ای‌ ها را به عنوان کمپرس گرم دور چشم ها امتحان کنید. این کار غدد اشکی شما را تحریک می‌کند.

چای کیسه ای سیاه برای زیر چشم

خلاصه‌ای از اطلاعات فوق را در یک جدول آماده کرده‌ایم که فورا بتوانید نیاز دور چشم‌تان را تشخیص دهید و کاملا متوجه شوید هر کدام از چای کیسه ای های مختلف چه کاری برای دور چشم شما انجام می‌دهند. توجه داشته باشید که هر کدام از چای کیسه ای ها علاوه بر مواردی که جلویشان علامت دار شده‌اند، ممکن است خواص دیگری هم داشته باشند. اما بهترین کارکردشان را در هر مورد علامت زده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دیگر روش‌های خانگی درمان سیاهی دور چشم حتما مقاله دیگر ما را مطالعه کنید.

چای/ خاصیت تیرگی دور چشم باز کردن غدد چربی بسته پف و تورم چشم گل مژه چشم صورتی روزاسه قرمزی چشم خشکی چشم
سیاه ? ? ? ? ?
سبز ? ? ? ?
بابونه ? ? ? ?
رویبوس ?
اسطوخدوس ? ?
گل خوش ? ?

 

طرز استفاده از چای کیسه ای برای دور چشم

نوشیدن انواع دمنوش‌ها و چای کیسه‌ای مواد مغذی بسیاری را برای بدن‌تان تامین می‌کند؛ اما چطور باید از چای کیسه ای برای دور چشم استفاده کرد؟ برای این کار ابتدا چای کیسه ای مورد نظرتان را با توجه به جدول راهنمای بالا انتخاب کنید. دو عدد از آن را به مدت 10 دقیقه در آب جوش قرار دهید. سپس چای کیسه‌ای‌ها را خوب بچلانید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود.

بعد از این کار اگر می‌خواهید از کمپرس سرد استفاده کنید، به مدت 15 دقیقه چای کیسه ای‌ ها را در یخچال قرار دهید. در غیر این صورت صبر کنید تا کمی از حرارت بیفتد و کمپرس را به صورت گرم روی پلک‌های بسته‌تان بگذارید. در نهایت 20 تا 30 دقیقه آرام بنشینید و از حس خوشایند آن لذت ببرید. توجه داشته باشید که باید برای هر دو چشم‌تان از چای کیسه ای های جداگانه ای استفاده کنید.

علاوه بر این، می‌توانید پدهای زیر چشم هم درست کنید و روزی دو بار، یک بار از این پدها و بار دیگر از چای کیسه ای برای دور چشم استفاده کنید. با این کار رفع پف و تیرگی دور چشم سریع‌تر انجام می‌شود. برای اینکه طرز تهیه این پدهای طبیعی و البته موثر را بیاموزید، ویدیوی زیر را تماشا کنید:

نکات تکمیلی بسیار مهم

با وجود تمام مزایایی که چای کیسه ای برای دور چشم دارد، اگر هنگام استفاده از آن چند نکته ساده اما مهم را رعایت نکنید، ممکن است وضعیت چشم‌تان بدتر شود. پس موارد زیر را به دقت بخوانید:

– قبل از شروع درمان دور چشم با چای کیسه ای، صورت و دست‌های‌تان را خوب بشویید.

– قبل از اینکه چای کیسه ای ها را روی چشم‌ها قرار دهید، هر نوع ماده آرایشی را پاک کنید.

– حتما پیش از استفاده، لنز چشم‌های‌تان را دربیاورید.

– چای کیسه ای را روی چشم‌های‌تان ماساژ ندهید.

– به هیچ عنوان چای کیسه ای داغ را روی چشم‌ها نگذارید و قبل از استفاده مطمئن شوید به اندازه کافی خنک شده‌اند.

– مواظب باشید که هیچ مایعی از داخل چای کیسه‌ای به داخل چشم‌های‌تان نرود.

– از چای کیسه ای هایی که منگنه دارند برای دور چشم استفاده نکنید و یا قبل از استفاده منگنه آن‌ها را جدا کنید.

– در صورتی که هرگونه تحریک یا دردی در ناحیه چشم‌ها احساس کردید، فورا چای کیسه‌ای‌ها را بردارید.

سخن پایانی

در این مقاله آموختید چای کیسه ای برای دور چشم چه فوایدی دارد و چطور باید از آن استفاده کرد. به یاد داشته باشید که پوست دور چشم بسیار نازک و حساس بوده و از این رو لازم است در انتخاب هرگونه ماسک دست ساز برای این ناحیه دقت کنید. به همین دلیل این مطلب را با نکات بسیار مهمی در این زمینه به پایان رساندیم. خوشحال می‌شویم اگر سوال یا نظری در این باره دارید، آن را در بخش دیدگاه‌ها با ما و دیگر همراهان دوست داشتنی مجله زیبایی میس و مستر در میان بگذارید.

منابع

mindbodygreen

greatist

nvisioncenters