بهترین خواص روغن آووکادو برای پوست و مو چیست؟

روغن آووکادو که از میوه جادویی آووکادو گرفته می شود، خواص بی نظیری برای سلامتی پوست و مو دارد. به گونه ای که نام آن را تقریبا در ترکیبات تمامی کرم های پوستی و درمانی می توان یافت. روغن آووکادو را به این جهت معجزه ای برای سلامتی و زیبایی پوست و مو می نامند که سرشار از ویتامین های A، E، C و آنتی اکسیدان های قوی می باشد که همین فرمولاسیون تمامی انتظارات برای داشتن پوست سالم و بدون عیب را برآورده می نماید.

اگر شما هم مایل هستید، بدانید روغن آووکادو چه فوایدی برای سلامت پوست و مویتان می تواند داشته باشد، مطالعه این مقاله را به هیچ عنوان از دست ندهید. در این مقاله با توجه به اهمیت این روغن برای پوست و مو به 21 مورد از مهم ترین خواص روغن آووکادو برای پوست و مو اشاره شده است.

خواص روغن آووکادو برای پوست و مو

تحقیقاتی که روی آووکادو و روغن آن صورت گرفته، نشان می دهد که فواید روغن آووکادو بی نظیر است. روغن آووکادو دارای خواص بی شماری برای پوست و مو می باشد که در قسمت زیر به مهم ترین آن ها اشاره شده است.

خواص روغن آووکادو برای پوست و مو

رفع خشکی پوست و مرطوب کننده قوی پوست

روغن آووکادو برای آن دسته از افرادی که پوست خشک و حساسی دارند، بهترین گزینه برای مرطوب نگه داشتن پوست می باشد. روغن آووکادو این قدرت را دارد تا به لایه دوم پوست هم نفوذ پیدا کند و از آن جایی که اسید اولئیک و فیتوسترول در فرمولاسیون آن یافت می شود، پوست را به خوبی مرطوب نگه می دارد. به علاوه خواص روغن آووکادو سبب تقویت کلاژن های پوست می شوند.

خواص روغن آووکادو آن را به بهترین کرم شب تبدیل کرده است؛ چرا که برخلاف نمونه های دیگر، این کرم مقادیر زیادی ویتامین E دارد که کمک زیادی به برطرف نمودن اثرات نور خورشید در طول روز می نماید.

جوانسازی پوست

همانطور که می دانید با افزایش سن پوست صورت به سمت شل شدن و افتادگی متمایل می شود. یکی از خواص روغن آووکادو جلوگیری از شل شدن و کمک به جوانسازی پوست می باشد. به این صورت که با افزایش تولید کلاژن در پوست می تواند در الاستیسیته پوست تاثیر بسیاری داشته باشد و در نهایت از بروز علائم پیری زودرس نظیر افتادگی پوست جلوگیری نماید.

فواید روغن آووکادو برای پوست

از بین بردن چین و چروک پوست صورت

چین و چروک ها عمدتا به دلیل رادیکال های آزاد، پیری، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و.. به وجود می آیند و بسیار ناخوشایند هستند. یکی از خواص روغن آووکادو کند کردن روند ایجاد چین و چروک ها می باشد. این ویژگی به دلیل وجود مقادیر زیادی ویتامینE  و اسیدهای چرب در این روغن می باشد. به علاوه وجود آنتی اکسیدان هایی مانند لوتئین در ترکیبات روغن آووکادو باعث محافظت پوست در برابر علائم پیری می شود.

روغن آووکادو بهترین گزینه برای مرطوب نگه داشتن پوست های خشک و حساس است.

محافظت از پوست با روغن آووکادو

از برجسته ترین خواص روغن آووکادو، محافظت از پوست در برابر مضراتی چون اشعه فرابنفش نور خورشید (UV) می باشد. این روغن از آن جا که سرشار از بتا کاروتن، ویتامین A، ویتامین E، پروتئین، اسیدهای چرب و دیگر آنتی اکسیدان های قوی است که می توانند با رادیکال های آزاد مبارزه کنند، به خوبی می تواند از سلول های پوستی در برابر مضرات خورشید محافظت نماید. به همین خاطر است که آن را یک ضد آفتاب طبیعی می نامند.

پاک سازی و لایه برداری قوی پوست صورت

یکی از خواص روغن آووکادو که بسیار مورد توجه بانوان می باشد، کمک به پاکسازی و لایه برداری پوست است. استفاده از آووکادو باعث از بین رفتن سلول های مرده پوست و به دنبال آن پاک سازی و لطافت پوست صورت می شود. این روغن از آن جا که منبعی غنی از ویتامین E و آنتی اکسیدان ها می باشد، در روشن شدن رنگ پوست نیز تاثیر زیادی می گذارد.

پاک سازی و لایه برداری قوی پوست صورت

زیبایی و شادابی پوست

همواره زیبایی و شادابی پوست صورت یکی از رویاهای خانم های هنرمند و نکته سنج بوده است. روغن آووکادو می تواند این افراد را برای رسیدن به پوستی زیبا و شاداب کمک نماید. روغن آووکادو سرشار از ماده لسیتین می باشد که وجود این ماده در ترکیبات آن باعث می شود تا به یک لکه بر قوی تبدیل شود و شادابی را به پوست صورتتان هدیه دهد.

درمان آکنه و جوش صورت

اگر شما هم از وجود آکنه و جوش روی پوست صورتتان خسته شده اید، روغن آووکادو می تواند برایتان شبیه به یک معجزه عمل کند؛ چرا که خواص روغن آووکادو برای پوست در درمان انواع جوش صورت و آکنه های پوستی ثابت شده است. این روغن به راحتی می تواند درون پوست نفوذ کند و چربی هایی را که منجر به تشکیل جوش و آکنه می شوند را کنترل نماید. در حقیقت کنترل چربی ها در کنار از بین بردن سلول های مرده پوست می تواند به درمان جوش صورت کمک زیادی نماید. به علاوه از آن جایی که روغن آووکادو خواص ضد التهابی نیز دارد، می تواند قرمزی و التهابی که بر اثر جوش روی پوست ایجاد شده را رفع نماید.

کمک به بهبود خراشیدگی ها و زخم های پوستی

مطالعاتی که اخیرا روی خاصیت آووکادو صورت گرفته همگی نشان دهنده این است که روغن این میوه حاوی مقادیر زیادی از اسیدهای چرب ضروری و اسید اولئیک می باشد و همین امر سبب می شود در روند بهبود زخم های بدن نقش مهمی را ایفا کند. روغن آووکادو به خوبی می تواند، کلاژن سازی پوست را انجام داده و سلول های ملتهب پوست را کاهش دهد. به این ترتیب زخم های پوستی به سرعت بهبود پیدا می کنند.

یکی از خواص روغن آووکادو ، محافظت از پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشید است.

استفاده از خواص روغن آووکادو برای درمان آفتاب سوختگی

یکی دیگر از خواص روغن آووکادو برای پوست، کمک به درمان آفتاب سوختگی می باشد که آن هم به علت وجود آنتی اکسیدان ها در ترکیبات روغن آووکادو می باشد. در تحقیقی که در سال 2011 در رابطه با روغن آووکادو و خواص آن توسط محققان صورت گرفت، این نتیجه به دست آمد که در ترکیبات روغن آووکادو، ویتامین E، بتاکاروتن، ویتامین D، پروتیین، لسیتین و اسیدهای چرب ضروری دیگری وجود دارد و همین امر سبب می شود تا در بهبود و کاهش سوختگی پوست موثر باشد. در این تحقیقات هم چنین مشخص شد، آووکادو خواص مختلفی دارد که می تواند از پوست در برابر اشعه های مضر فرابنفش محافظت نماید و به همین خاطر است که در انواع بهترین کرم ضد آفتاب همواره مقادیر زیادی روغن آووکادو به کار می برند.

درمان آفتاب سوختگی با روغن آووکادو

کمک به درمان بیماری های پوستی نظیر اگزما و پسوریازیس

از مهم ترین خواص روغن آووکادو کمک به درمان بیماری های پوستی نظیر اگزما و پسوریازیس می باشد. فردی که به این بیماری ها مبتلا باشد، عموما سلول های پوستی اش تخریب شده و در نهایت خشکی، پوسته پوسته شدن و خارش پوست را خواهد داشت. روغن آووکادو از آنجا که سرشار از ویتامین B12 می باشد، می تواند کمک بسیاری به این گونه افراد بکند. چه بسا خاصیت روغن آووکادو برای این بیماران از کرم های حاوی ویتامین E هم بیشتر باشد. استفاده از روغن آووکادو برای مبتلایان به این گونه بیماری ها می تواند التهابات پوستی ناشی از بیماری را به طور کامل از بین ببرد.

جلوگیری از خشکی و پوسته پوسته شدن لب ها

استفاده از روغن آووکادو کیفیت خون رسانی به پوست را افزایش می دهد و باعث می شود در لایه های پایین تر آبرسانی به صورت عمیق صورت بگیرد. به سبب همین ویژگی به خوبی می تواند از پوسته پوسته شدن و خشکی پوست خصوصا در نواحی لب ها جلوگیری نماید و با مرطوب نگه داشتن این ناحیه حس خوب تازگی را به شما هدیه دهد. این خاصیت را می توان یکی از بهترین خواص روغن آووکادو برای آن دسته از افرادی که پوست خشک و حساسی دارند، نامید.

بستن منافذ باز پوست صورت

منافذ باز پوست عمدتا در اثر عوامل مختلفی که مهم ترین آن ها التهابات ناشی از جوش های سر سیاه و سفید می باشد به وجود می آیند. یکی از خواص روغن آووکادو بستن منافذ باز پوستی است که جلوه ناخوشایندی به چهره می دهد. روغن آووکادو با توجه به این که سرشار از ویتامین E می باشد به بسته شدن منافذ پوست کمک شایانی می کند.

رفع لکه های تیره روی پوست

یکی دیگر از خواص روغن آووکادو برای پوست صورت، کمک به از بین بردن لکه های تیره پوست می باشد. همانطور که می دانید لکه های تیره از سلول های مرده پوست ایجاد می شوند. این جاست که فواید آووکادو کمک کننده خواهد بود و با نفوذ عمیق به پوست و حذف سلول های مرده آن، لکه های تیره پوستی را به راحتی از بین می برد.

کمک به رفع سیاهی، خشکی و چروک دور چشم

کمک به از بین بردن سیاهی زیر چشم یکی دیگر از خواص روغن آووکادو است که به خانم هایی که از سیاهی زیر چشم رنج می برند، کمک زیادی می کند. استفاده از این روغن که سرشار از ویتامین ها و اسیدهای چرب مفید است، موجب می شود تا سیاهی و تیرگی زیر چشم که بر اثر خستگی، بیخوابی و کار زیاد به وجود می آید، به طور کامل از بین بروند. روغن آووکادو علاوه بر رفع تیرگی زیر چشم، خشکی و چین و چروک این ناحیه را هم به خوبی برطرف می نماید.

خواص روغن آووکادو برای مو

تقویت موهای کم پشت با بهره گیری از خواص روغن آووکادو

خواص آووکادو برای مو بی شمار است. یکی از مهم ترین خواص روغن آووکادو برای مو، تقویت موهای کم پشت می باشد. ویتامین E که در این روغن به وفور یافت می شود، باعث مرطوب شدن فولیکول های مو شده و در نهایت سلامت ساقه های مو را به همراه دارد. به علاوه ویتامین E، مو را از آسیب هایی که باعث کاهش رشد آن می شود، در امان می دارد. در کنار این ویتامین در روغن آووکادو منابع غنی از ویتامین B نیز وجود دارد که روی سطح سلولی موها کار کرده و باعث تقویت موها می شود. به همین دلیل است که این روغن برای افرادی که موهای کم پشت دارند و به دنبال راهی برای تقویت و افزایش رشد موهایشان هستند، بسیار توصیه می شود.

درمان خشکی پوست سر و شوره سر

در تحقیقات اخیر که توسط محققان مجرب و کارکشته صورت گرفته، تاثیر خواص روغن آووکادو برای درمان خشکی پوست سر و شوره به اثبات رسیده است. روغن آووکادو بدین جهت که خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد، برای کسانی که از خشکی پوست سر و شوره رنج می برند، بسیار مفید است. به علاوه وجود ویتامینE  در آن سبب می شود تا رطوبت به پوست سرهای خشک بازگردد.

استفاده منظم از روغن آووکادو باعث تقویت ناخن های حساس و شکننده می شود.

درمان ریزش مو

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که اکثر غریب به اتفاق افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند و به دنبال درمان آن هستند. روغن آووکادو یکی از مواردی است که به درمان ریزش مو کمک زیادی می کند. این روغن، پوست سر را به خوبی مرطوب کرده و باعث تغذیه کامل فولیکول های مو می شود. به همین علت استفاده از روغن آووکادو به درمان ریزش مو و در کنار آن افزایش رشد موها کمک خواهد کرد.

جلوگیری از خشکی و شکنندگی موها

دلایل مختلفی وجود دارد که موها را می تواند خشک و شکننده کند. روغن آووکادو خواصی دارد که استفاده از آن ساقه مو را تقویت و انعطاف پذیرتر می کند و از شکستن موها در حین شانه کردن یا زمانی که موها بسته هستند، جلوگیری می کند. درست است که خواص روغن آووکادو برای درمان موهای شکسته نمی باشد، اما با چرب نگه داشتن رشته های مو از شکننده شدن آن ها پیشگیری می نماید.

درخشان و براق شدن موها

از مهم ترین خواص روغن آووکادو برای مو، کمک به درخشان و براق شدن موها می باشد. استفاده از این روغن سبب می شود تا رطوبت پوست سر و موها حفظ شود و در نهایت موهایی درخشان و براق را برای شما به ارمغان می آورد.

درخشان و براق شدن موها

رشد و تقویت سریع ابروها؛ یکی دیگر از خواص روغن آووکادو 

اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که ابروهایی کم پشت دارید و مایلید رشد ابروهای خود را به سرعت تقویت نمایید، پیشنهاد ما استفاده از روغن آووکادو می باشد؛ چراکه خواص روغن آووکادو برای رشد و تقویت سریع ابروها به اثبات رسیده است. از آنجایی که این روغن فرمولاسیدن سبکی دارد، به راحتی جذب می شود و با خاصیت آبرسانی خود به رشد ابروها کمک می نماید.

تقویت ناخن ها و جلوگیری از شکنندگی آن

روغن آووکادو برای ناخن ها نیز خواص بی نظیری دارد، به گونه ای که استفاده از آن علاوه بر این که باعث درمان شکنندگی ناخن می شود، سبب می گردد تا ناخن ها تقویت شده و پوست اطراف آن ها نیز نرم و لطیف شوند.

سوالات متداول در رابطه با خواص روغن آووکادو

در ادامه به  3 مورد از رایج ترین سوالات در رابطه با روغن آووکادو و خواص آن پاسخ خواهیم داد.

آیا استفاده از روغن آووکادو عوارض جانبی هم به همراه دارد؟

استفاده از روغن آووکادو عمدتا عوارضی به همراه ندارد با این حال در موارد نادر ممکن است، برخی افراد به آن حساسیت داشته باشند. بهترین راه حل برای تشخیص حساس بودن به آووکادو این است که قبل از استفاده، مقدار کمی از آن را روی پوست دست خود بزنید. در صورتی که تا 24 ساعت بعد عکس العملی مشاهده نکردید، آسوده خاطر باشید که روغن آووکادو هیچ حساسیتی برایتان ندارد و می توانید با خیال راحت از آن استفاده نمایید. اما مشاهده هر گونه واکنش پوستی نشان دهنده حساسیت شما به روغن آووکادو می باشد و بهتر است از آن استفاده نکنید.

از روغن آووکادو چگونه استفاده کنیم؟

 برای بهره گیری از خواص روغن آووکادو هم می توان از آن به صورت موضعی برای تهیه ماسک های مختلف صورت یا ماساژ پوست و موها استفاده کرد، هم در آشپزی آن را جایگزین روغن های دیگر نظیر روغن نارگیل کرد و در ساده ترین روش هم می توان از کرم های نرم کننده و ضد آفتاب حاوی روغن آووکادو بهره گرفت. لازم به ذکر است که به شما به هر روش که مایل هستید می توانید به صورت روزانه از این روغن معجزه آسا استفاده نمایید.

آیا می توان روغن آووکادو را با سایر روغن ها ترکیب نمود؟

بله روغن آووکادو با هیچ موادی تداخل ندارد و ترکیب این روغن با روغن های دیگر چیزی از خواص روغن آووکادو کم نمی کند. بنابراین شما به راحتی می توانید این روغن را با سایر روغن ها ترکیب نمایید و از آن به عنوان ماسک استفاده کنید. فقط لازم است در ترکیب روغن آووکادو با روغن های حاوی ویتامین K احتیاط کنید، چرا که مصرف این دو در کنار هم پوست را بسیار چرب می کند و علاوه بر آن از اثر بخشی روغن آووکادو می کاهد.

 

کلام آخر

در پایان لازم است بگوییم فواید روغن آووکادو بی شمار است. شما با مطالعه این مقاله با 21 مورد از خواص روغن آووکادو برای پوست و مو آشنا شدید. اکنون زمان آن رسیده تا مرغوب ترین روغن آووکادو را شناسایی کنید، چرا که مارک های مختلفی دست به تولید و عرضه روغن آووکادو زده اند در حالی که فقط تعداد انگشت شماری از آن ها روغن اورجینال و مرغوبی را عرضه می نمایند. از این رو مهم ترین نکته ای که باید در نظر بگیرید، این است که از فروشگاه های معتبر خرید نمایید. شما می توانید برای خرید محصولات مراقبت از پوست و موی حاوی روغن آووکادو به فروشگاه اینترنتی میس و مستر مراجعه نمایید و نسبت به خرید مرغوب ترین و با کیفیت ترین محصولات مراقبت زیبایی اقدام نمایید.

منابع

healthline