خط لب دائمی

Table of Contents

خط لب دائمی از انواع آرایش تاتو نیمه دائمی، با رسوب رنگدانه‌ها در لب‌ با کمک سوزن‌های کوچک است. این مدل در حالی‌که به تاتو لب هم مشهور است، ولی نسبت به مدل‌های تاتو سنتی بسیار بهتر و زیباتر است. تمرکز این مدل بیشتر بر تغییر رنگ و شکل‌ لب‌ به منظور ایجاد لب‌های جوانتر و زیباتر است. به دلیل استقبال این شیوه و البته نتیجه عالی که بیشتر افراد از آن می‌گیرند، این نوشتار را به این موضوع اختصاص دادیم.

خط لب دائمی یا تاتو لب چیست؟

این روش که جزء میکاپ‌های نیمه دائمی به شمار می‌آید، بیشتر جهت قرنیه‌سازی و زیبا نشان دادن فرم لب‌ها استفاده می‌شود. به علاوه، می‌توان آن را یک روش درمانی برای آن دسته از افرادی دانست که به هر دلیل (مانند پیری یا افراد مبتلا به لب شکری) خط لب خویش را از دست داده‌اند.

نکته‌ای که در طول این نوشتار بارها به آن تاکید خواهیم کرد آن است که با این روش، تنها لب‌هایی با فرم و شکل زیبا خواهید داشت و به هیچ وجه لب‌هایتان را حجیم نخواهد ساخت. پس اگر به دنبال لب‌های حجیم هستید، روش‌های دیگر زیبایی را امتحان کنید. برای مثال یکی از ترفندهای کاربردی برای حجیم‌تر کردن لب‌ها، رژ لب آمبره است که در مقاله دیگری مفصلا درباره آن توضیح داده‌ایم.

باید بدانید که لب‌های هر شخص با شخص دیگر کاملا متفاوت است و یک شکل استاندارد مشخص برای تعریف لب زیبا وجود ندارد. اگر شما تمایل به تغییر رنگ یا شکل لب خود داشته باشید، ممکن است بخواهید تا این شیوه آرایشی را امتحان کنید.

با این‌ وجود این شیوه جنبه‌های بسیاری دارد که باید در نظر گرفته شود:

  • تحمل درد
  • بودجه
  • در نظر گرفتن عوارض جانبی احتمالی

خط لب دائمی یا تاتو لب

روش تاتو خط لب دائمی

خط لب دائمی بسیار شبیه به تاتو است که به روش‌های زیر انجام می‌شود:

  • در ابتدا لب‌ها بی‌حس می‌شوند تا شخص درد کمتری حس کند.
  • در حالی‌که منتظر بی‌حسی لب‌هایتان هستید، تاتوکار شکل و فرم لب‌هایتان را کامل در نظر می‌گیرد تا بر اساس آن بهترین خط لب را برایتان رسم کند.
  • سپس به کمک سوزن‌های کوچکی، رنگدانه‌هایی با ظاهر کاملا طبیعی وارد لب‌هایتان می‌کنند. برای ایجاد یک تن یکنواخت، در چندین لایه انجام می‌شود.
  • به طور کل، این پروسه بین یک تا سه ساعت به طول می‌انجامد.

 

آیا خط لب دائمی آسیب زننده است؟

ارائه دهنده پیش از انجام کار و برای به حداقل رساندن درد، یک ماده بی‌حس کننده را به لب‌هایتان اعمال می‌کند. هرچه آستانه تحمل درد در شما کمتر باشد، ناراحتی بیشتری تجربه خواهید کرد. با این وجود، هستند افرادی که به هیچ وجه دردی حس نمی‌کنند.

پیشنهاد می‌کنیم برای آنکه درد کمتری احساس کنید، پیش از انجام کار، استامینوفن مصرف کنید.

نکته بسیار مهم: از مصرف ناپروکسین، ایپوپروفن یا آسپرین و مکمل‌هایی مانند روغن ماهی، سیر، ویتامین E و مکمل جینکو پیش از انجام تاتو جدا بپرهیزید

عوارض تاتو رژ لب

خط لب دائم طبیعی تا چه مدت ماندگار است؟

خط لب دائمی جزء روش‌های نیمه ماندگار به شمار می‌رود. به این معنا که برای ماندگاری نتیجه باید هر چند سال یکبار، همین پروسه را تکرار کنید. معمولا ماندگاری این روش بین شش ماه تا یک سال است که این مهم به عمق رنگ و میزان رنگدانه‌های استفاده شده تا حد زیادی بستگی دارد.

لطفا توجه داشته باشید که لایه‌ برداری لب‌ ها، قرار گیری در معرض آفتاب و سیگار کشیدن باعث از بین رفتن سریع‌تر رنگدانه‌ها خواهد شد.

عوارض خط لب دائم و اقدامات احتیاطی

عوارض این روش درست شبیه به عوارض تاتو خط لب طبیعی و سنتی است. انتظار می‌رود در این روش، کمترین عوارض جانبی مشاهده شود و البته همه آن‌ها با بهبود لب‌هایتان تا حد زیادی کاهش می‌یابند. این عوارض عبارتند از:

  • ورم کردن
  • دردناک بودن
  • قرمز بودن

بدون مراقبت و درمان صحیح، احتمال عفونت لب‌هایتان تا حد زیادی افزایش می‌یابد. در موارد زیر مراجعه به پزشک الزامی است:

  • ورم نامتعارف
  • درد بسیار شدید
  • خارج شدن چرک از لب‌ها

عفونت شدید ممکن است حتی سبب تب و لرز هم شود.

دیگر عوارض جانبی خط لب دائمی :

  • خارش
  • تحریک پوستی
  • زخم
  • برجستگی‌های پوستی
  • رنگ‌آمیزی ناهموار
  • بیماری‌های منتقل شده از طریق خون به دلیل استفاده از تجهیزات مشترک

 

قبل و بعد از کاشت خط لب دائم

اگر دوست ‌دارید تقارن بیشتری در لب‌هایتان داشته باشید، کشیدن خط لب دائمی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. تاتوکار‌تان در انتخاب رنگ طبیعی و کاملا متناسب با لب‌هایتان می‌تواند شما را برای کاشت خط لب دائم راهنمایی کند.

در زیر چند نمونه واقعی از عکس و مدل خط لب دائم را برایتان آورده‌ایم، تا تصویری جامع و کاملی در این خصوص به شما بخشیم:

قبل و بعد خط لب دائمی

قبل و بعد خط لب دائمی

لب

درمان و مراقبت‌ها پس از آرایش دائم خط لب

پروسه مراقبت‌های این روش بسیار شبیه به پروسه درمان پس از تاتو زدن است. شما شاهد قرمزی و تورم خواهید بود که با یخ و یا کمپرس آب سرد قابل درمان است. گرچه شاید اینگونه به نظر رسد که پانسمان لب‌ها عالی باشد، ولی برای درمان و بهبودی سریع‌تر اجازه دهید لب‌هایتان در معرض هوا باشند و از پانسمانشان خودداری کنید.

زمانی‌که لب‌هایتان شروع به بهبودی پیدا می‌کنند، پوست آن به مدت یک هفته پوسته پوسته خواهد شد. از کندن آن‌ها (دلمه‌ها) جدا خودداری کنید؛ زیرا ممکن است جای زخم بر روی لب‌هایتان باقی ماند و زیبایی خط لب دائمی را از بین برد.

پیشنهاد می‌کنیم برای محافظت و درمان در طول پروسه بهبودی، از وازلین استفاده کنید.

 بهتر است تا بهبودی کامل لب‌ها از انجام کار شدید به مدت چند هفته پرهیز کنید. به یاد داشته باشید تا بهبودی کامل لب‌ها، از قرار گرفتن در معرض نور خورشید دوری کنید.

تیره‌تر بودن رنگ لب‌ها (نسبت به آنچه انتظار آن را داشتید) هیچ جای نگرانی ندارد. این مورد از معمول‌ترین عوارض کاشت خط لب دائمی است که معمولا پس از بهبودی لب‌ها به صورت کامل از بین می‌رود.

یک ماه پس از کاشت، نتیجه به طور کامل خود را نشان می‌دهد. احتمال دارد ارائه دهنده‌تان در طول این مدت، به منظور ارزیابی نتیجه کار خود،  تقاضا کند تا حداقل یکبار پیش وی مراجعه کنید.

مراجعه به ارائه دهنده پس از چند ماه از کاشت، به منظور دستیابی به رنگی که دقیقا مد نظرتان است، الزامی است.

چگونه می‌توان یک تاتوکار عالی پیدا کرد؟

گرچه برای داشتن مدل خط لب دائم ، به تاتو نیاز است ولی این روش تاتو برخلاف تاتو سنتی، به متخصص تاتو آرایشی و زیبایی نیاز دارد. دلیل این امر ساده است زیرا که متخصص زیبایی تنها به شما در انتخاب نوع رنگ کمک نمی‌کند، بلکه به شما در برابر پیری زودرس لب‌هایتان یاری می‌رساند.

زمانی‌که به دنبال یک ارائه دهنده می‌گردید، مطمئن شوید ارائه دهنده انتخابی مدرک و تجربه کافی در زمینه تاتو آرایشی و زیبایی را دارد. برای این منظور شما باید قادر به مشاهده نمونه‌ کارهای پیشتر وی باشید تا بتوانید توانایی او را در این مهم به خوبی ارزیابی کنید.

به یاد داشته باشید این روش تنها باید در مراکز مراقبت‌های پوستی یا مطب پزشک صورت گیرد.

تاتوکار ماهر

هزینه انواع خط لب دائمی

این روش به دلیل آنکه جزء روش‌های زیبایی به شمار می‌رود، بنابراین بیمه درمانی هزینه‌های آن را پوشش نمی‌دهد. معمولا در خارج از ایران این هزینه به ازای هر جلسه بین 400 تا 800 دلار است. البته هزینه خط لب دائم با توجه به لایه‌های مورد نیاز رنگدانه تغییر می‌کند.

با تمامی این وجود، هزینه تا حد زیادی به مکان زندگی و ارائه دهنده‌تان بستگی دارد. می‌توانید از ارائه دهنده خود در مورد برنامه‌های مالی و هزینه‌های پرداختی پیش از انجام این‌کار پرسش کنید.

شدیدا توصیه می‌کنیم برای صرفه‌جویی در هزینه از مراجعه به ارائه دهنده بی‌تجربه یا بدون مدرک و لایسنس جدا خودداری کنید. زیرا در این حالت احتمال آنکه نتیجه بدی حاصل شود یا با عوارض خط لب دائم  مواجه شوید، بالا می‌رود.

آنچه باید درمورد رژلب و آرایش دائم لب بدانید

در زیر ده نکته مهم بر اساس آموزه‌های کرناهان آمی (Amy Kernahan) میکاپ-آرتیست دائمی و بسیار مشهور در شهر نیوریوک برایتان آورده‌ایم. کرناهان آمی به مدت بیش از ده سال تاتو ابرو، خط چشم و تاتو لب را انجام داده است.

تاتو دور لب دائمی لب‌ها را حجم نمی‌دهد

کرناهان بر این مساله تاکید می‌کند که بسیاری به اشتباه فکر می‌کنند این روش می‌تواند سبب بخشیدن حجم به لب‌هایشان شود. کرناهان در این باره می‌گوید که: “این روش برای تعریف مرزهای لب ابداع شده است و از آنجا که این روش در مرز لب‌ها انجام می‌شود، ممکن است به نظر رسد که لب‌ها کمی پرتر شده‌اند، ولی این تنها یک خطای دیداری است و این روش هیچ حجمی به لب‌هایتان نمی‌افزاید.”

این روش مانند تاتو خط لب سنتی نیست

این روش درست برخلاف روش‌های سنتی، تنها به کاشت رنگدانه در مرزهای لب خلاصه نمی‌شود؛ بلکه شامل رنگ بخشیدن به قسمت میانی لب با حرکات دورانی است تا ظاهری ترکیبی و زیبا پیدا کنند. برای کسب این ظاهر، قسمت‌های داخلی معمولا بدون رنگ باقی می‌مانند.

برای رنگ طبیعی باید خط لب دائمی را تجدید کرد

هر چه رنگدانه‌های استفاده شده در خط لب دائمی طبیعی‌تر باشد، نیاز به تجدید آن افزایش می‌یابد. بر اساس گفته‌های کرناهان:” اگر شخصی پیش من آید و بگوید که من رنگ طبیعی لب‌هایم را دوست دارم، فقط تمایل دارد تا کمی پررنگ‌تر به نظر آید، احتمالا به آن‌ها می‌گویم که پس از انجام کار، نیاز دارید تا سالی یکبار برای تجدید رنگ، مراجعه کنید.”

کرناهان برای رژلب و خط لب دائم یک یا دو درجه تیره‌تر یا روشن‌تر از رنگ طبیعی لب (بر پایه توناژ طبیعی رنگ پوست) پیشنهاد می‌دهد. اگر هم دوست دارید رنگ‌های دیگر را امتحان کنید، مقاله راهنمای انتخاب رنگ رژ لب برای شما مفید خواهد بود.

عوارض تاتوی خط لب را بدانید

چندین سال پیش، برای انجام میکاپ دائمی از جوهرهای معمول تاتو استفاده می‌شد. به همین دلیل این میکاپ‌ها در بیشتر مواقع ظاهری غیر طبیعی داشت.

وقتی شما تاتو بدن انجام می‌دهید، معمولا از جوهر مخصوص تاتو استفاده می‌شود که قوام بسیار آبکی دارند. رنگدانه‌هایی که امروزه در کاشت رژلب و خط لب دائمی استفاده می‌شود، ضخیم‌تر است. بنابراین نتیجه کار، بسیار طبیعی‌ خواهد بود. ولی معمولا پس از 12 تا 18 ماه از پوست شما (به دلیل فرایند لایه‌برداری) از بین می‌روند؛ و از آنجا که با لب‌هایتان می‌نوشید و می‌خورید، این فرایند حتی سریع‌تر و پرشتاب‌تر نیز صورت می‌گیرد.

کاشت خط لب دائم

کاشت رژلب دائم دردناک است

لب‌ها نقاط بسیار حساس در صورت هستند، بنابراین ممکن است بخواهید برای جلوگیری از درد (گاها بسیار شدید در افراد) هزینه اضافه برای داروی بی‌هوشی را بپردازید.

کرناهان می‌گوید که: “از آنجا که لب‌ها بسیار عروقی‌اند، من با یک جراح پلاستیک مطب مشترکی دارم تا مراجعه کننده‌ها در صورت تمایل و در صورت پرداخت 150 دلار اضافه، داروی بی‌هوشی دریافت کنند. در صورتی که مراجعه کننده داروی بی‌هوشی را انتخاب کند، بالطبع، سرعت انجام کار من بیشتر می‌شود.

روند بهبودی معمولا ده روز طول می‌کشد

به شما پیشنهاد می‌کنیم در صورتی‌که قصد کاشت خط دائم لب را دارید، وسط هفته را برای این‌کار اختصاص دهید زیرا تا آخر هفته قرمزی و ورم لب‌هایتان تا حد زیادی التیام می‌یابد.

به یاد داشته باشید هنگام التیام، لب‌ها خشک و پوسته و پوسته می‌شوند و رنگ آن هم معمولا روشن‌تر به نظر می‌آید. ولی رنگ واقعی لب‌هایتان را دو هفته پس از کاشت، مشاهده خواهید کرد. برای درمان خشکی لب هم می‌توانید از مقاله دیگر ما کمک بگیرید؛ البته اکیدا از هرگونه روشی که لب‌ها را لایه برداری می‌کند، خودداری کنید.

اگر مستعد تبخال‌اید، مراقب باشید

تحریک ناشی از سوزن می‌تواند باعث زخم‌های سرماخوردگی (مانند تبخال) شود که این مورد حقیقتا می‌تواند هم رویه التیام و بهبود را وخیم‌ سازد و هم در نتیجه کار اثر منفی گذارد. بنابراین قبل از انجام خط لب دائمی مطمئن شوید تا اقدامات دارویی برای جلوگیری از شیوع آن را انجام داده باشید

این روش برای همه توناژ پوستی مناسب نیست

این روش و همچنین رژ لب دائم طبیعی برای افراد با توناژ پوستی تیره، چندان مناسب نیست. علت را می‌توان در رنگدانه‌های زیاد پوستشان جست‌وجو کرد. سوزن پوست را می‌خراشد، بنابراین در طی روند بهبود، رنگدانه‌های زیادی تولید می‌شود و در واقع لب‌های این افراد تیره‌تر می‌شود.

تاتو خط لب دائم نسبت به فیلر دائمی لب دوام بیشتری دارد

هزینه فیلر لب در جایی مانند آمریکا معمولا بین 750 تا 950 دلار است و معمولا بین شش تا 12 ماه ماندگاری دارد. این درحالی است که کاشت رژلب و خط لب دائمی توسط یک متخصص معروف مانند کرناهان، از 950 دلار شروع می‌شود و دو یا سه پروسه دارد. البته عوارض شیدینگ لب را در نظر داشته باشید.

اگر تاتو را دوست ندارید، می‌توانید با لیزر آن را از بین ببرید

کرناهان می‌گوید:” اگر کسی از بخواهد که خط لب وی را خارج از مرز لب‌هایش انجام دهم، قطعا این کار را انجام نخواهد داد. پیشنهاد من برای آن دسته از افرادی که خط طبیعی لب‌هایشان را دوست ندارند، فیلر لب است. و اگر به شدت از تاتو خط لب خود بیزارید، می‌توانید با لیزر آن را برطرف سازید ولی این‌ عمل نیازمند پرداخت هزینه بیشتر و البته درد بیشتر است.

چه کسانی اجازه خط لب دائمی را ندارند؟

افراد با شرایط زیر، اجازه انجام خط لب دائمی را ندارند:

  • زیر سن 18 سال
  • بارداری
  • بیماری صرع
  • بیماری خود ایمنی
  • بیماری تیروئید
  • عفونت
  • انجام پیوند عضو
  • بیماری‌های قلبی وخیم
  • اگزما یا پسوریازیس
  • بیماران تحت شیمی درمانی یا پرتو درمانی

 

فواید استفاده از میکاپ دائمی لب

رژ لب دائمی تاتو و خط لب دائمی به طور قابل توجهی فرم و شکل لب‌هایتان را زیبا می‌سازد و اخیرا آموزش رژ لب دائم خیلی طرفدار دارد. هدف اصلی رژ لب و خط لب دائم آن است که لب‌هایی پرتر، متقارن‌تر و با شکل و فرم زیباتری داشته باشید که خوش‌رنگ و زیبا به نظر می‌رسد. بعد از انجام این کار، به هیچ رژلبی یا خط لبی نیاز نخواهید داشت.

این تکنیک به لب‌های شما رنگ می‌بخشد و ظاهر آن را دلفریب و زیبا می‌سازد. لذا با این روش، نگرانی شما درباره استفاده از رژلب یا تجدید آن لزومی ندارد. ترمیم رژ لب دائم را هر چندماه یک بار فراموش نکنید.

آموزش خط لب دائمی

چه کارهایی قبل و بعد از تاتو لب باید انجام شود؟

پیش از تاتو:

  • عدم استفاده از کافئین و مشتقات آن 48 ساعت پیش از انجام
  • عدم قرار گرفتن مستقیم در معرض نور آفتاب
  • عدم لایه‌برداری یا روش‌هایی مانند میکرودرم پیش از تاتو لب
  • استفاده از قرص آسیکلوویر (قرص ضد تبخال) پنج روز پیش از تاتو (در صورتی‌که جزء افرادی هستید که مرتب تبخال می‌زنید)
  • استفاده از قرص سیتریزین (البته در صورت مشورت با پزشک) در صورت داشتن سابقه حساسیت

بعد از تاتو:

  • عدم شست‌وشو قسمت تاتو شده تا سه روز
  • پرهیز از کندن یا خاراندن لب
  • عدم رفتن به استخر یا سونا یک ماه پس از انجام تاتو
  • استفاده از پماد هیدروکورتیزون تا یک هفته پس از تاتو
  • استفاده از پماد ویتامین A پس از تاتو (البته با مشورت پزشک)

 

چند نکته

Lip blushing یا همان شیدینگ لب یکی از فرم‌های تاتوست که به لب‌هایتان رنگ و شکل زیبا می‌بخشد ولی با این وجود، تنها درمان ضد پیری لب‌ها نیست.

قبل از انجام کار، حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید تا بدانید آیا شیدینگ لب درد دارد یا نه و بتوانید با کمک وی بهترین گزینه درمانی را شناسایی کنید.

اگر تصمیم گرفتید خط لب و رژ لب دائم بهترین گزینه برای شماست، به یک فرد دارای مدرک و با تجربه مراجعه کنید تا احتمال هر گونه عوارض جانبی را به حداقل میزان ممکن کاهش یابد.

فراموش نکنید به محض مشاهده هر گونه عوارض جانبی نامعمول و نامتعارف فورا به پزشک مراجعه کنید.

با امید به رضایت شما از این مقاله، بی‌صبرانه منتظر امتیاز، نظرها و پیشنهادهای شما هستیم.

منابع

healthline

allure

browandbeautybar