خواص جوش شیرین

Table of Contents

جوش شیرین یا بی کربنات سدیم ماده ای همه فن حریف است که از آن برای تمیز کردن خانه و پخت و پز استفاده می شود. ولی به احتمال زیاد نمی دانستید که این ماده شگفت انگیز فواید زیادی برای پوست و مو و سلامت بدن دارد. ما در این مقاله شما را با خواص و فواید جوش شیرین برای پوست و مو آشنا می کنیم. مطمئنا با خواندن این مقاله و شنیدن خواص جوش شیرین شگفت زده خواهید شد.

ابتدا به سراغ خواص جوش شیرین برای پوست می رویم.

خواص جوش شیرین برای پوست

در این قسمت به 11 مورد از خواص جوش شیرین برای پوست بدن و صورت اشاره می کنیم:

درمان آکنه

یکی از خواص جوش شیرین برای پوست صورت درمان آکنه و جوش صورت است. جوش شیرین که خاصیت ضد التهابی دارد به درمان جوش صورت و ورم و قرمزی ناشی از آن کمک می کند به همین جهت درمان جوش با جوش شیرین روشی محبوب بین مردم است. یکی دیگر از خواص جوش شیرین لایه برداری پوست است که از طریق باز کردن راه تخلیه چربی و سلول‌های مرده پوست، جوش‌ها را از بین ‌می‌برد. از طرفی خمیر جوش شیرین با دارا بودن قدرت تنظیم PH پوست به آن خاصیت قلیایی می دهد چون پوست در هنگام جوش زدن شدیدا اسیدی است در نتیجه این کار به بهبود جوش صورت کمک قابل توجهی می کند.

ماسک عسل و جوش شیرین برای درمان آکنه

برای استفاده از ماسک جوش شیرین و عسل برای پوست ابتدا صورت خود را با استفاده از یک شوینده مناسب تمیز کنید. سپس مقداری عسل و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید تا خمیر نرمی به دست آید. خمیر را بر روی جوش های صورت بمالید و بعد از ده دقیقه با آب سرد بشویید. در پایان با استفاده از یک کرم مرطوب کننده پوست صورتتان را مرطوب کنید.

درمان آکنه با جوش شیرین

لایه بردار طبیعی پوست

پوست به صورت طبیعی هر 30 روز یک بار پوست اندازی می کند و سلول های مرده جای خود را به سلول های زنده می دهند. گاهی این عمل با مشکل مواجه می شود و سلول های مرده روی پوست تجمع پیدا می کنند که عوارض زیادی هم برای پوست دارد. یکی از خواص جوش شیرین برای صورت لایه برداری پوست است. زدن جوش شیرین به صورت با خاصیت لایه برداری ملایمی که جوش شیرین دارد، سلول های مرده و آلودگی ها را از روی منافذ پوستتان برمی دارد و پوستی جوان و زیبا را به شما هدیه می دهد. جوش شیرین به نسبت بسیاری از لایه بردارهای طبیعی دیگر تاثیر بیشتری دارد و باعث تحریک‌پذیری کمتری می‌شود.

ماسک لایه بردار خانگی جوش شیرین و نشاسته

برای تهیه ماسک جوش شیرین و نشاسته ابتدا یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک قاشق غذاخوری نشاسته ترکیب کنید. مقداری آب به آن اضافه کنید تا خمیری نرم به دست آید. این خمیر را روی پوست خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید. اجازه دهید این ماسک صورت با جوش شیرین ده دقیقه روی پوست صورت بماند و بعد با آب شستشو دهید.

درمان با جوش شیرین

روشن و درخشان کردن پوست

جوش شیرین برای لک صورت هم مفید است. یکی از خواص جوش شیرین برای زیبایی روشن و درخشان کردن پوست است. جوش شیرین با خاصیت سفید کنندگی قوی که دارد زخم، لک و جای باقی مانده از جوش های قبلی را به تدریج کم رنگ می کند و در نهایت آن ها را محو می کند و پوستی روشن و شفاف را به ارمغان می آورد. از خواص سفید کنندگی جوش شیرین برای دندان هم می توانید استفاده کنید. در کل سفید شدن دست و پا با جوش شیرین امری ممکن و شدنی است به همین علت هم از ماسک جوش شیرین برای سفیدی صورت استفاده می شود. 

ماسک جوش شیرین و گلاب برای پوست

برای روشن شدن و پاکسازی پوست مقداری گلاب را با 1 قاشق چایخوری جوش شیرین مخلوط کرده تا خمیری یکدست حاصل شود. خمیر حاصل را روی پوست صورت بمالید. بعد از ۵ دقیقه با آب ولرم بشویید. حتما بعد از خشک کردن پوست، از مرطوب کننده استفاده کنید.

روشن-کردن-گردن

درمان خارش و تحریکات پوستی

خارش پوست یکی از مشکلات آزار دهنده است که گاهی می تواند باعث سلب آرامش شود. یکی از خواص درمانی جوش شیرین درمان خارش و تحریکات پوستی است. جوش شیرین با خاصیت ضدقارچی و ضدالتهابی که دارد به کاهش التهاب و خارش پوست کمک بسیاری می کند. به علاوه ماهیت قلیایی جوش شیرین که به عنوان یک خنثی کننده اسید طبیعی عمل می‌کند و باعث تسکین پوست شما می شود. اگر شما هم از این مشکل رنج می برید می توانید برای رهایی از آن، این راه حل را امتحان کنید و از خواص جوش شیرین در این جهت بهره کافی را ببرید.

حمام جوش شیرین

یک فنجان جوش شیرین را به آب حمام خود اضافه کنید و خوب هم بزنید تا جوش شیرین کاملا در آب حل شود. از آنجایی که از جوش شیرین در ساخت کوکتل پدیکور استفاده می کنند، می توانید از کوکتل پدیکور هم برای این کار کمک بگیرید. به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در این آب بمانید و بعد پوست‌تان را خشک کنید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب می توانید این کار را روزی یک بار انجام دهید. همچنین می توانید ۳ قاشق سوپ خوری جوش شیرین را با مقدار کافی آب گرم مخلوط کنید تا خمیری غلیظ حاصل شود. سپس آن را روی ناحیه‌ای از بدن که دچار خارش شده است بمالید. اجازه دهید مدتی بماند و بعد آن را با آب گرم بشویید.

توجه: هرگز جوش شیرین را روی قسمت هایی از پوست که ترک خورده یا دارای زخم باز است اعمال نکنید.

حمام جوش شیرین

خواص اعجاب انگیز جوش شیرین در درمان سوختگی

سوختگی به دلایل مختلفی مانند آفتاب یا هنگام آشپزی ممکن است رخ دهد. این سوختگی ها اگر خفیف باشد با استفاده از روش های خانگی به راحتی قابل درمان هستند. یکی از این روش ها استفاده از جوش شیرین است. شاید برایتان کمی عجیب باشد ولی با خواص ضد التهابی جوش شیرین می توان سوختگی را درمان و از بروز تاول جلوگیری کرد. جوش شیرین خاصیت ضدالتهابی و خنک کنندگی دارد که می تواند به سرعت التهاب ناشی از سوختگی را از بین ببرد و به کاهش سوزش ناشی از سوختگی کمک کند.

ماسک جوش شیرین برای درمان سوختگی

برای بهره گیری از خواص جوش شیرین در از بین بردن سوختگی، مقداری جوش شیرین و آب را ترکیب ‌کرده تا خمیری نرم و یکدست حاصل شود. خمیر به دست آمده را بر روی قسمتی از پوستتان که دچار سوختگی شده بگذارید و فرصت دهید تا خشک شود. زمانی که خشک شد پوستتان را با آب سرد بشویید.

بهترین روش خوردن جوش شیرین

درمان جوش سرسیاه

اگر به دنبال راه حلی سریع برای از بین بردن جوش سرسیاه بینی هستید، نباید جوش شیرین را نادیده بگیرید. جوش شیرین با خواص بی نظیری که دارد به عنوان یکی از بهترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه مطرح می شود. تغییر  PH یکی از فواید جوش شیرین برای پوست صورت است و برخی افراد تصور می کنند، جوش شیرین از همین طریق به از بین بردن جوش سرسیاه کمک می کند. ولی این طور نیست، تغییرPH  تاثیر چندانی در روند درمان جوش سرسیاه ندارد. اما دلیل مفید بودن جوش شیرین برای جوش های سرسیاه چیست؟ مهم‌ترین فایده جوش شیرین برای جوش‌های سرسیاه این است که با لایه‌برداری و حذف ناخالصی هایی که موجب مسدود شدن منافذ پوست می شوند، به از بین بردن جوش های سرسیاه کمک می کند.

ماسک جوش شیرین برای از بین بردن جوش سر سیاه

برای آن که بتوانید از خواص بی نظیر جوش شیرین برای از بین بردن جوش سرسیاه بهره ببرید؛ ابتدا دو قاشق چایخوری جوش شیرین را با آب مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را به آرامی روی بینی و دیگر قسمت های پوست که جوش سرسیاه روی آن مشاهده می کنید، بمالید و اجازه دهید چند دقیقه روی پوست باقی بماند. پس از گذشت چند دقیقه، پوست خود را آب گرم شستشو دهید. برای افزایش تاثیر جوش شیرین بر پوست بهتر است در هفته یک یا در نهایت دو بار از آن استفاده کنید.

جوش سر سیاه با جوش شیرین

از بین بردن جای جوش

آکنه‌ و جوش با گذشت زمان بهبود می‌یابند. ولی این پایان ماجرا نیست و در اکثر موارد جای جوش روی صورت باقی می ماند و به این سادگی‌ها محو نمی‌شود. از بین بردن این جای جوش ها دشواری‌های خاص خودش را دارد. خوشبختانه روش های زیادی برای درمان و از بین بردن جوش صورت وجود دارد. یکی از ارزان ترین و البته موثرترین این روش ها استفاده از خواص جوش شیرین است. جوش شیرین برای سفیدی پوست صورت کاربرد دارد. جوش شیرین با خاصیت سفید کنندگی فوق العاده ای که دارد باعث روشن شدن و کم رنگ شدن جای جوش ها می شود و به مرور آن ها را ناپدید می کند. همچنین لایه برداری پوست با جوش شیرین یکی از فواید آن برای صورت است که از این طریق سلول های مرده پوست را از بین می برد و رنگ پوست را بهبود می بخشد.

ماسک جوش شیرین برای از بین بردن جای جوش

جوش شیرین را داخل یک ظرف ریخته و مقداری آب به آن اضافه کنید تا به شکل خمیر در آید. قبل از استعمال این خمیر پوست خود را با یک شوینده مناسب بشویید. خمیر را بر روی جای جوش های خود بمالید و اجازه دهید از شب تا صبح روی پوست بماند صبح صورت خود را بشویید. جوش شیرین باعث می شود که صورتتان شفاف و درخشنده شود، به مرور هیچ لک و جای جوشی روی صورتتان باقی نمی گذارد. برای بهره مندی کامل از این خاصیت جوش شیرین برای صورت یک هفته به صورت مداوم از این ماسک استفاده کنید.

ترکیب گلاب و سرکه سیب برای پوست

خواص جوش شیرین برای داشتن پاهای زیبا

داشتن پاهای زیبا و لطیف همانند نوزادان رویای هر زنی است. با استفاده از جوش شیرین می توانید این رویا را به واقعیت تبدیل کنید. جوش شیرین با خاصیت ضد عفونی کننده که دارد پاشنه سخت، خشک و ترک خورده را درمان می کند. همچنین به نرم و صاف شدن انگشتان پا هم کمک می کند.

ماسک جوش شیرین برای درمان ترک پا

برای بهره مندی از خواص جوش شیرین باید ۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین را با ۱۰ لیوان آب گرم مخلوط کنید. به خوبی هم بزنید تا جوش شیرین کاملا در آب حل شود. در صورت تمایل می توانید یک قاشق غذاخوری نمک هم اضافه کنید. پس از آماده شدن محلول به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پایتان را داخل محلول قرار دهید. برای افزایش اثر جوش شیرین بر پوست پا می‌توانید از سنگ پا استفاده کنید و در نهایت پاهایتان را با کرم‌های مخصوص ترک پا چرب کنید و پاهایتان را با جوراب بپوشانید.

یک هفته این کار را تکرار کنید و یک هفته توقف ایجاد کنید. برای کامل شدن درمان این روند را سه بار تکرار کنید.

نرم-کردن-پا

روشن کردن پوست گردن، زیر بغل، آرنج و زانو

روشن کردن پوست گردن، آرنج و زانو از دیگر خواص جوش شیرین می باشد. جوش شیرین به عنوان یک لایه بردار طبیعی پوست عمل می کند و با پاکسازی سلول‌های مرده پوست به رفع تیرگی و بهبود رنگ پوست کمک شایانی می کند. اگر شما هم از تیرگی گردن، آرنج و زانو رنج می برید می توانید از خواص سفید کنندگی جوش شیرین برای رفع تیرگی زیر بغل و … استفاده کنید.

ماسک جوش شیرین برای روشن کردن پوست

برای تهیه ماسک لیمو و جوش شیرین برای پوست ابتدا ۱ قاشق غذاخوری خیار رنده شده، ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و ۳ قاشق غذاخوری آب لیمو تازه را با هم مخلوط کنید تا ترکیبی به دست آید. این ترکیب را روی قسمت های تیره پوست بگذارید و اجازه دهید 10 دقیقه بماند. سپس پوستتان آب ولرم بشویید و در آخر هم آن را با حوله خشک کنید.

برای استفاده از خواص جوش شیرین در رفع تیرگی پوست هر روز تا زمانی که گردن تان سفید شود از این ماسک استفاده کنید. زمانی که متوجه تغییر شدید، درمان را به دو بار در هفته کاهش دهید و تا حفظ سفیدی رنگ پوست روند را ادامه دهید. این روش علاوه بر رفع تیرگی زیر بغل و و سایر قسمت های تیره پوست بوی بدن را نیز دفع ‌می‌کند.

خواص شیرین تیرگی زانو و آرنج

 کوچک کردن منافذ پوست صورت

خواص بی نظیر جوش شیرین باعث شده است تا آن به عنوان یکی از بهترین روش های کوچک کردن منافذ پوست صورت مطرح شود. جوش شیرین یک ماده قابض است که منافذ صورت را تمیز می کند و باعث کوچک تر شدن آن ها می شود. همچنین با بسته شدن منافذ و متعادل کردن میزان چربی صورت مانع از بروز مجدد آکنه می شود.

ماسک جوش شیرین برای کوچک کردن منافذ پوست صورت

۲ قاشق چایخوری بلغور جو دوسر و ۱ قاشق چایخوری جوش شیرین با هم مخلوط کنید. به آرامی چند قطره آب به آن اضافه کنید تا حالت خمیر ایجاد شود. خمیر را به صورت دورانی روی پوست صورت خود ماساژ دهید و بگذارید خشک شود. و با آب گرم بشویید. در آخر هم با استفاده از یک مرطوب کننده، پوست خود را مرطوب کنید.

ژل اصلاح آقایان

آقایانی که پوست حساسی دارند و در هنگام اصلاح صورت، پوستشان دچار التهاب و سوزش می شود، می توانند با بهره گیری از خواص ضدالتهابی جوش شیرین این مشکل را برطرف کنند.

طرز استفاده از جوش شیرین برای صورت

یک قاشق غذاخوری جوش ‌شیرین را در یک فنجان آب حل کنید و این محلول را بعد از اصلاح یا حتی قبل از آن به صورت بزنید.

تا به اینجای مقاله با خواص جوش شیرین برای پوست آشنا شدید، در ادامه خاصیت جوش شیرین برای مو را بیان می کنیم.

ژل-اصلاح-آقایان

خواص جوش شیرین برای مو

در این قسمت، پس از پرداختن به فواید و کاربرد جوش شیرین برای پوست به 6 مورد از خواص جوش شیرین برای مو اشاره می کنیم:

درمان شوره سر

جوش شیرین خواص فراوانی برای مو دارد که یکی از آن ها مزایای جوش شیرین برای شوره سر است. از خواص جوش شیرین برای مو می توان به درمان شوره سر اشاره کرد. شوره سر به دلایل مختلفی ایجاد می شود، یکی از این دلایل وجود چربی فراوان روی پوست سر است. جوش شیرین چربی های انباشته شده روی پوست سر را حذف کرده و آن را تمیز می کند. به علاوه با متعادل کردن PH پوست سر، تولید چربی را تنظیم می کند. برای آن که بتوانید از خواص جوش شیرین برای درمان شوره سر و متعادل کردن چربی سر بهره مند شوید ابتدا مقداری آب و جوش شیرین را با هم مخلوط کرده و روی پوست سر خود بمالید. اجازه دهید دهید چند دقیقه بماند بعد از گذشت زمان مذکور موهایتان را با آب و شامپو بشویید.

درمان جوش سر با جوش شیرین

خواص جوش شیرین برای حجیم شدن موها

هر خانمی آرزو دارد موهای زیبا و پرپشتی داشته باشد. دست یافتن به این آرزو کار سختی نیست و از طریق شستشو مو با موادی نظیر جوش شیرین امکان پذیر است. چون یکی از فواید جوش شیرین برای مو حجیم و پرپشت کردن آن می باشد. به منظور استفاده از خواص جوش شیرین در جهت پرپشت کردن موها حدود دو قاشق جوش شیرین را به شامپوی خود اضافه کنید و موهایتان را با آن بشویید و آبکشی کنید.

خواص جوش شیرین برای ضخامت مو

اگر موهایتان به هر دلیلی ضعیف و نازک شده است و مدام می ریزد برای تقویت موهایتان می توانید از جوش شیرین استفاده کنید. چون یکی از خواص جوش شیرین ضخیم کردن موهای نازک است. برای بهره گیری از خواص جوش شیرین جهت ضخیم شدن مو نصف فنجان جوش شیرین را با نصف فنجان آب گرم و حدود ۵ تا ۶ قاشق سرکه سیب ترکیب کنید و روی موهایتان بگذارید.

توجه داشته باشید استفاده بیش از حد از این ماسک موها را خشک می کند و آب طبیعی موها را از بین می برد، بنابراین ماهی یک بار و نه بیشتر از این ماسک استفاده کنید.

جوش شیرین و سرکه برای پوست و مو

خواص جوش شیرین در جلوگیری و درمان موخوره

موخوره به دلایل مختلفی مانند استفاده از مواد شیمیایی و خشکی مو ایجاد می شود. یکی از خواص جوش شیرین جلوگیری از ایجاد موخوره و درمان آن می باشد. این ماده با تقویت ریشه مو‌ها و تنظیم PH پوست سر، باعث رفع موخوره می‌گردد. اگر شما هم دچار موخوره شده اید، بهتر است آن را امتحان کنید. برای این کار علاوه بر جوش شیرین به مقداری سرکه سیب هم نیاز دارید. جوش شیرین و سرکه سیب را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنید و موهایتان را با آن ماساژ دهید. برای کاهش احتمال حساسیت پوستی می توانید با اضافه کردن مقداری آب به محلول آن را رقیق کنید.

موخوره

پاک کننده قوی کلر استخر

احتمالا می دانید که کلر آسیب های جدی به مو وارد می کند و حتی ممکن است باعث ریزش مو شود. جوش شیرین پاک کننده قوی کلر استخر می باشد. اگر شما مربی شنا هستید یا زیاد شنا می کنید با استفاده از خواص جوش شیرین می توانید از عوارض کلر استخر در امان بمانید.

برای استفاده از خواص جوش شیرین ابتدا یک چهارم فنجان جوش شیرین را با مقداری آب مخلوط کرده تا خمیری نرم و منجسم به دست آید. تمامی قسمت های مو از ریشه تا ساقه را با این خمیر ماساژ دهید. سپس موهایتان را با آب و شامپو بشویید. بعد از استفاده جوش شیرین ممکن است کمی موهایتان خشک شود، با استفاده از یک نرم کننده مناسب می توانید رطوبت را به موهایتان باز گردانید.

پاک-کردن-کلر

پاک کننده رنگ مو

شاید برایتان پیش آمده باشد که از رنگ مو های خود ناراضی باشید و بخواهید آن را از بین ببرید. در این گونه موارد به جای استفاده از پاک کننده های رنگ مانند دکلره که عوارض زیادی هم برای مو دارد، می توانید از جوش شیرین استفاده کنید. چون یکی از خواص جوش شیرین پاک کردن رنگ مو است. برای این کار ابتدا موهایتان را با یک شامپو ضد شوره بشویید و آبکشی کنید. مقدار مساوی از جوش شیرین و شامپو ضدشوره را با هم ترکیب کنید. ترکیب به دست آمده را روی موهای رنگ شده خود بمالید و اجازه ۱۰ دهید دقیقه بماند و بعد از آن با آب شستشو دهید. در آخر موهای خود را به آرامی با نرم کننده بشویید. تا رطوبت به آن باز گردد. وقتی که با استفاده از خواص جوش شیرین رنگ موهایتان پاک شد، بهتر است دو الی سه ماه موهایتان را رنگ نکنید تا آسیبی به آن وارد نشود.

کلام آخر

در این مقاله از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر با خواص جوش شیرین برای پوست و مو آشنا شدید. با وجود خواص بی نظیر جوش شیرین برای پوست و مو، در مصرف آن نباید زیاده روی کنید و در حد متعارف باید از آن استفاده کنید. چراکه یکی از عوارض جوش شیرین برای مو و پوست، خشکی پوست و مو در اثر استفاده بیش از حد آن است. همین دلیل باعث شده تا استفاده از جوش شیرین برای پوست خشک چندان مناسب نباشد. همچنین بعد از استفاده از جوش شیرین برای صورت بهتر است از یک کرم مرطوب کننده مناسب برای پوست و یک نرم کننده برای مو استفاده کنید تا رطوبت از دست رفته به پوست باز گردد. شما تا به حال از کدام یک از خواص جوش شیرین استفاده کرده اید؟

سوالات متداول پیرامون خواص جوش شیرین برای پوست و مو

در ادامه به دو مورد از سوالات شما در خصوص خواص و مضرات جوش شیرین برای پوست و مو پاسخ می دهیم.

آیا می توان جوش شیرین را جایگزین شامپو کرد؟

بعضی از افراد به دلیل بهره مندی از خواص جوش شیرین از آن به جای شامپو استفاده می‌کنند، آن ها می گویند این ماده، چربی و آلودگی ها را از سرشان پاک کرده و موهایی نرم و درخشان را برایشان به ارمغان می آورد. اما با وجود خواص جوش شیرین برای مو بهتر است آن را جایگزین شامپو نکنید چون جوش شیرین برای شستشوی مو، خالی از اشکال نبوده و استفاده طولانی مدت از آن باعث بروز مشکل برای موها می شود.

آیا استفاده از جوش شیرین برای پوست بی خطر است؟

به طور کلی این ماده برای پوست بی خطر است، اما این قضیه برای همه افراد صدق نمی کند. چون نوع پوست افراد با یکدیگر متفاوت است. ممکن است پوست شخصی به جوش شیرین حساسیت نشان بدهد. پس اگر به منظور بهره مندی از خواص جوش شیرین می خواهید از آن استفاده کنید، قبل از استفاده تست حساسیت انجام بدهید. کمی از آن را روی نقاط مختلف پوست بگذارید و تست کنید.

 

منابع

healthline