حقایق باورنکردنی از خواص روغن نارگیل برای پوست و مضرات آن

در دنیای طب سنتی، انواع روغن‌های گیاهی و به ویژه روغن نارگیل جایگاه ویژه‌ای برای سلامت پوست و مو دارد. امکان ندارد اسم این روغن را در لیست معجزه‌گرهای طبیعی نشنیده و حداقل یک بار به استفاده از آن ترغیب نشده باشید. اما حقیقت خواص روغن نارگیل برای پوست صورت چیست؟ آیا همه پوست‌ها می‌توانند از مزایای این روغن بهره مند شوند؛ و یا استفاده از آن مانند شمشیر دو لبه بوده و مضراتی هم دارد؟ اصلا چطور می‌توان روغن نارگیل اصل را تهیه و از آن استفاده کرد؟ این‌ها نمونه‌ای از سوالاتی هستند که در این مقاله به آن‌ها پاسخ می‌دهیم. برای کسب این اطلاعات کمتر شنیده شده، تا پایان با ما همراه باشید.

با روغن نارگیل بیشتر آشنا شوید

قبل از آن که به خواص روغن نارگیل برای پوست بدن بپردازیم، بهتر است نگاه کوتاهی به این روغن و منشا اصلی آن داشته باشیم. خاستگاه نارگیل و بنابراین روغن آن به مناطق گرمسیری و به خصوص خطوط ساحلی استوایی برمی‌گردد؛ اما جالب است بدانید این میوه به علت وزن سبکی که دارد، با آب دریا به اطراف پراکنده شده و وقتی به ساحل برسد، طی یک یا دو ماه شروع به سبز شدن برگ‌ها و ریشه دواندن می‌کند. بنابراین عجیب نیست که چندی بعد از مشاهده اولین نارگیل‌ها در هزاران سال پیش، اکثر مردم در همه نقاط جهان با این میوه فوق العاده آشنا شده باشند.

مزایای نارگیل

روغن نارگیل یک روغن فوق اشباع است که با استخراج روغن از نارگیل خام یا مغز نارگیل خشک (تحت عنوان کوپرا) به دست می‌آید. در دمای اتاق جامد و سفیدرنگ بوده و با حرارت دیدن، ذوب و بی رنگ می‌شود. علاوه بر خواص روغن نارگیل بر پوست صورت و استفاده از آن در محصولات آرایشی و بهداشتی، این روغن در پخت و پز هم کاربرد دارد. از آن جایی که روغن نارگیل نسبت به دیگر روغن‌ها پایداری بیشتری دارد، در دماهای بالا نمی‌سوزد و دودی از آن بلند نمی‌شود؛ در نتیجه این روغن محبوب دل آشپزان سراسر دنیاست!

از خواص روغن نارگیل برای پوست چه می دانید؟

همان طور که گفتیم روغن نارگیل خواص و مزایای بسیاری برای سلامت پوست و مو دارد و به همین دلیل است که اکثر تولیدکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی از این معجزه طبیعی در تولید محصولات‌شان غافل نمی‌شوند. آنچه در ادامه می‌خوانید، اثربخش‌ترین فواید روغن نارگیل برای پوست صورت شماست.

1. مرطوب کننده طبیعی پوست

روغن نارگیل پوست صورت و همچنین دیگر قسمت‌های بدن را بسیار نرم و آبرسانی می‌کند. در واقع بعد از پخت و پز، بیشترین استفاده از این روغن در محصولات مرطوب کننده است و در ترکیبات بسیاری از کرم‌ها و لوسیون‌های بدن دیده می‌شود. از این رو اگر پوست بسیار خشکی داشته باشید، احتمالا با یک بار استفاده از این روغن، معتاد خواص روغن نارگیل برای پوست تان خواهید شد!

روغن نارگیل علاوه بر آبرسانی فوق العاده و مرطوب نگه داشتن پوست، به درمان اگزما و پسوریازیس پوستی کمک می‌کند. در مطالعه‌ای نشان داده شده که این روغن می‌تواند 68 درصد شدت اگزما را کاهش داده و به این ترتیب توانسته رضایت بسیاری از مصرف کنندگان را جلب کند.

مهم‌ترین خاصیت روغن نارگیل برای صورت ، سریع الجذب بودن آن است که برخلاف دیگر روغن‌های ردی از چربی روی پوست شما برجای نمی‌گذارد.

2. خواص روغن نارگیل برای چروک پوست صورت

یکی از هزاران خاصیت روغن نارگیل برای پوست صورت، جلوگیری از ایجاد چین و چروک است. برخی افراد ادعا می‌کنند که روغن نارگیل می‌تواند ساخت کلاژن پوست را تحریک و به این ترتیب کاملا چین و چروک پوست را درمان کند. از نظر علمی چنین ادعایی صحت ندارد اما تاثیر روغن نارگیل برای جلوگیری از ایجاد چروک‌های پوستی بر هیچکس پوشیده نیست.

در واقع این روغن مقادیر بالایی آنتی اکسیدان و ویتامین E دارد و از پوست شما در برابر رادیکال‌های آزاد محیطی محافظت می‌کند. این اثر حفاظتی به پیشگیری از ایجاد چروک‌های بیشتر کمک کرده و این حس را به مصرف کننده القا می‌کند که چروک‌ها کمتر شده‌اند. البته برخی مطالعات حاکی از تاثیر مثبت پروتئین‌های این روغن بر جوان‌تر شدن پوست دارد که برای اثبات آن به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.بهبود سیاهی زیر چشم

از آن جایی که این روغن از بروز چروک پوستی شما جلوگیری می‌کند، بنابراین اثرات شگفت انگیز آن را برای پوست حساس دور چشم‌های‌تان نادیده نگیرید. پوست دور چشم بسیار نازک بوده و معمولا زودتر از دیگر قسمت‌های پوست صورت، دچار چین و چروک و تیرگی می‌شود. یکی از اثرات روغن نارگیل بر پوست صورت این مورد است که می تواند به عنوان یک کرم دور چشم طبیعی برای همه خانم‌ها و آقایانی است که از چروک و تیرگی این ناحیه رنج می‌برند، عمل کند.

3. پاک کننده طبیعی آرایش صورت

یکی دیگر از فواید روغن نارگیل برای صورت این است که می‌توان از آن به عنوان یک پاک کننده طبیعی آرایش استفاده کرد. در بین دیگر خواص روغن نارگیل برای پوست این خاصیت زیاد رایج نیست اما چند وقتی است که خانم‌های زیادی در سراسر دنیا به پاک کردن آرایش‌شان با روغن نارگیل روی آورده‌اند تا از مضرات مواد شیمیایی در امان باشند.

در واقع برای پاک کردن مواد آرایشی و به ویژه آن دسته از محصولاتی که ضد آب هستند، باید از ماده‌ای استفاده کرد که بتواند چربی را در خود حل کند. انواع پاک کننده‌های شیمیایی این خاصیت را دارند اما بعضا گران قیمت بوده و از طرف دیگر به پوست‌های حساس آسیب می‌رسانند.

برای پاک کردن آرایش‌تان با روغن نارگیل، چند قطره از آن را روی پد آرایشی بریزید و به صورت دورانی روی پوست و دور چشم ماساژ دهید. مراقبت باشید که روغن وارد چشم‌تان نشود. برای پاک کنندگی عمیق‌تر، می‌توانید روغن نارگیل را با روغن اسطوخدوس و یا عسل ترکیب کنید تا عطر و بوی مطبوع و آبرسانی بیشتری داشته باشد.

4. درمان احتمالی آکنه و جوش صورت

با وجود تحقیقات و مطالعات بسیار، هنوز هم بر سر اثر روغن نارگیل بر پوست صورت و خاصیت درمانی آن بحث است. عده‌ای بر این باورند که روغن نارگیل با خواص ضد باکتریایی اسیدهای چرب خود می‌تواند میکروارگانیسم‌هایی را که در پوست شما جا خوش کرده‌اند، از بین ببرد و به این ترتیب به کاهش و درمان آکنه کمک کند.

اما از طرف دیگر برخی دیگر از متخصصان می‌گویند اسیدهای چرب روغن نارگیل اشباع بوده و منافذ پوست را می‌بندد. طبیعی است که بسته شدن منافذ، جوش و آکنه‌های صورت را بدتر کرده و تاثیر معکوسی بر پوست‌های مستعد آکنه داشته باشد. از این رو پیشنهاد می‌کنیم فعلا تا مشخص شدن نتیجه قطعی‌تر درباره این خواص روغن نارگیل برای پوست، از مصرف مستقیم آن روی جوش‌های‌تان دست نگه دارید.

5. خواص روغن نارگیل برای لک پوست صورت

همان طور که در بخش قبل اشاره‌ای داشتیم، روغن نارگیل خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد. بنابراین این طور می‌توان نتیجه گرفت که این روغن در کاهش التهاب و از بین بردن لکه‌های پوستی موثر است. برای اینکه لکه ‌های قهوه‌ ای روی پوست صورت و یا بدن‌تان را از بین ببرید، کافی است مقدار کمی از این روغن را روزانه به طور مستقیم روی لکه‌ها ماساژ دهید. می توان گفت که بهبود لکه های پوستی، یکی از خواص ماساژ صورت با روغن نارگیل است.

برای اینکه روغن نارگیل تاثیر بیشتری در از بین بردن لکه‌های پوست‌تان داشته باشد، چند قطره از آن را با کمی زردچوبه مخلوط کرده و روی لکه‌ها بزنید.

البته تاثیرات روغن نارگیل بر پوست صورت برای روشن شدن پوست به همین جا ختم نمی‌شود. تحقیقات نشان داده که این روغن با خاصیت ضدآفتابی خود، احتمال آفتاب سوختگی را کاهش می‌دهد و از ایجاد لک‌هایی که در اثر معرض نور آفتاب بودن روی دست و صورت ظاهر می‌شوند، جلوگیری می‌کند.

آیا روغن نارگیل برای همه انواع پوست مفید است؟

تا اینجای مقاله از فواید روغن نارگیل برای پوست صورت مطلع شدید. به غیر از این اطلاعات مستند، احتمالا کسانی در اطراف‌تان هستند که ادعا می‌کنند این روغن جان تازه‌ای به پوست‌شان بخشیده و بسیاری از مشکلات پوستی‌شان را برطرف کرده است. اما این ادعا تا چه اندازه صحت دارد؟ و اینکه آیا می‌توان برای همه یک نسخه پیچید و از خواص روغن نارگیل برای پوست بهره مند شد؟

عوارض روغن نارگیل برای پوست

روغن نارگیل برای پوست مختلط

پوست ترکیبی یا مختلط به این معناست که ناحیه T پوست شما چرب بوده و بقیه قسمت‌های صورت نسبتا خشک باشد. از آن جایی که روغن نارگیل تقریبا خاصیت کومدون زا دارد (به این معنی که می‌تواند منافذ پوست را ببندد)، استفاده از این روغن برای پوست این افراد می‌تواند دردسرزا باشد.

از طرف دیگر گاهی قسمت خشک پوست‌های مختلط، پوسته پوسته می‌شود. در این حالت اگر بدون لایه برداری مناسب از روغن نارگیل استفاده کنید، روغن به خوبی جذب پوست‌تان نشده و اثر چندانی بر پوست‌تان نخواهد داشت.

بنابراین حتما قبل از استفاده از روغن نارگیل، پوست‌تان را لایه برداری کنید. ترکیب چربی و سلول‌های مرده پوست، می‌تواند منجر به بسته شدن منافذ و به تبع آن بروز آکنه‌های وحشتناک پوستی شود.

روغن نارگیل برای پوست چرب

با وجود همه خواص روغن نارگیل برای پوست برای پوست صورت چرب ، بهتر است کسانی که پوست چرب یا مستعد آکنه‌ای دارند، در مصرف این روغن احتیاط کنند. این نکته به معنای عدم استفاده از همه روغن‌ها برای پوست‌های چرب نیست و تنها نکته مهم، استفاده از روغن‌هایی است که مانند روغن نارگیل، کومدون‌زا نباشند.

روغن جوجوبا و یا روغن انگور مثال‌های خوبی از روغن‌های غیر کومدون‌زا هستند که دارای مقادیر زیادی ویتامین E بوده و در عین حال منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند. با توجه به خواص و مضرات روغن نارگیل برای پوست صورت چرب، بهتر است این افراد از مصرف این روغن خودداری کنند.

روغن نارگیل برای پوست خشک یا دهیدراته

در پاسخ به سوال آیا روغن نارگیل برای پوست خشک خوب است ؟ باید بگوییم که پیش از این درباره فواید روغن نارگیل برای صورت هایی که پوست خشکی دارند، توضیح دادیم. اما در نظر داشته باشید که اگر استفاده از این روغن به شیوه درستی صورت نگیرد، ممکن است تاثیر عکسی داشته باشد.

اگر پوست خشک و یا دهیدراته‌ای دارید، مستقیما روی پوست خشک‌تان روغن نارگیل نزنید! این ماده موم مانند و لیپیدی، مانند سدی روی لایه‌های بیرونی پوست شما عمل می‌کند. بنابراین ضروری است قبل از ماساژ صورت با روغن نارگیل، پوست‌تان را با مواد و محصولات سبک‌تر آبرسانی کنید. در غیر این صورت حجم زیادی از چربی روی پوست‌تان جمع می‌شود و در عین حال پوست دهیدراته باقی می‌ماند. در این حالت طولی نمی‌کشد که منافذ پوست کم آب شما با سلول‌های مرده پوست بسته شود.

چگونه روغن نارگیل درست کنیم؟

نکته مهم در مورد بهره مندی از خواص روغن نارگیل این است که حتما از روغن نارگیل اصل برای پوست خود استفاده کنید. روغن نارگیل اصل در دمای اتاق سفید رنگ و جامد بوده، بوی تند و زننده‌ای ندارد و معمولا قیمت بالایی دارد. اما اگر بیش از این می‌خواهید از اصل بودن روغن نارگیل مطمئن شوید، پیشنهاد می‌کنیم به یکی از سه روش زیر خودتان روغن نارگیل را تهیه کنید.

روغن نارگیل چه خاصیتی برای پوست صورت دارد

روش اول طرز تهیه روغن نارگیل در منزل

یک نارگیل رسیده و قهوه‌ای (نه سبز) تهیه کرده و با چاقوی تیزی از وسط برش بزنید. با یک چاقو یا قاشق مسی محکم گوشت وسط نارگیل را بیرون بیاورید. سپس ماده سفید نارگیل را به قطعاتی کوچکی برش دهید و در مخلوط کن بریزید. همزمان با روشن کردن مخلوط کن یا غذاساز، کمی آب بیافزایید تا ترکیب یکدستی به دست آید.

بعد از آن شیر نارگیل را از صافی رد کنید. برای این کار یک صافی پارچه‌ای را روی دهانه شیشه‌ای قرار داده و شیرنارگیل را روی صافی بریزید. صافی را فشار داده و محکم بچلانید تا شیر نارگیل فیلتر شده از صافی به داخل شیشه بریزد.

به مدت 24 ساعت شیشه را به کناری (در اتاق خنک) بگذارید. در این مدت زمان شیر نارگیل و روغن آن از هم جدا شده و لایه‌ای کشک مانند در قسمت بالایی شیشه تشکیل می‌شود. اگر می‌خواهید سریع‌تر روغن نارگیل‌تان به دست آید، شیشه را در یخچال بگذارید.

در نهایت با یک قاشق قسمت کشک مانند را بیرون آورده و دور بریزید. آن چه در ظرف باقی مانده، روغن نارگیل بکر و خالص شماست. وقت آن رسیده از خواص روغن نارگیل برای پوست‌ تان بهره مند شوید.

روش دوم نحوه تهیه روغن نارگیل

در این روش باید از نارگیل خشک استفاده کنید. به این منظور می‌توانید نارگیل خشک را از فروشگاه‌های مربوطه خریداری کرده؛ و یا یک نارگیل تازه‌ای تهیه و آن را در دستگاه خشک کن به مدت 24 ساعت خشک کنید. اگر دستگاه خشک کن ندارید، نارگیل را به قطعات کوچکی برش دهید و آن را به مدت 8 ساعت در پایین‌ترین دمای فر بگذارید.

نارگیل‌های کوچک را در آبمیوه‌گیری بریزید. دستگاه آبمیوه‌گیری کمک می‌کند که روغن و کره نارگیل از پوست و فیبر آن جدا شود. این کار را تا جایی که همه پوسته‌ها جدا شوند، ادامه دهید. مجددا محلول به دست آمده را در آبمیوه‌گیری بریزید تا مطمئن شوید آخرین قطره روغن نارگیل گرفته شده است.

روغن نارگیل را در ظرفی بریزید و آن را در جای گرمی نگهداری کنید. 24 ساعت صبر کنید تا کره نارگیل در کف ظرف ته نشین شود. در این حالت روغن نارگیل خالص در قسمت بالایی شیشه قرار خواهد گرفت. بعد از اینکه روغن و کره از هم جدا شدند، با قاشقی روغن نارگیل را از ظرف اول خارج و در ظرف جدیدی بریزید. حال روغن‌تان آماده استفاده است.

اگر روغن نارگیل وارد چشم شود چه میشود

روش سوم طرز تهیه روغن نارگیل خانگی

4 لیوان آب را در قابلمه‌ای بریزید و روی گاز قرار دهید تا به جوش آید. نارگیل قهوه‌ای رسیده‌ای تهیه کرده و آن را برش بزنید. گوشت داخل نارگیل را جدا کرده و سپس رنده کنید. نارگیل رنده شده را در مخلوط کن بریزید و آب جوش را به آن اضافه کنید. درب مخلوط کن را نگهدارید و آنقدر بزنید تا ترکیب صاف و پوره مانندی به دست آید.

یک توری یا پارچه آبکش مانندی را روی ظرفی قرار دهید و پوره را روی آن بریزید تا شیر نارگیل به درون ظرف چکه کند. با استفاده از لیسک و یا پشت قاشق تفاله‌ها را فشار دهید تا کاملا مایعات خارج شوند. علاوه بر این، می‌توانید پارچه را به درون کاسه بچلانید. برای اینکه حداکثر مایع از تفاله‌ها جدا شوند، کمی آب داغ روی توری بریزید و مجددا آن را فشار دهید.

در نهایت مایع به دست آمده را در قابلمه‌ای بریزید و بجوشانید. مرتبا آن را هم بزنید تا آب آن تبخیر شده و روغن نارگیل از کره جدا شود. توجه داشته باشید که فرایند جوشاندن مایع ممکن است بیش از یک ساعت طول بکشد. صبور باشید و مرتبا مایع را هم بزنید.

البته ناگفته نماند که می‌توانید به جای جوشاندن، صبر کنید تا روغن نارگیل خود به خود جدا شود. مایع را در کاسه‌ای بریزید و روی آن را با یک پلاستیک ببندید. آن را به مدت 24 ساعت در دمای اتاق و سپس در یخچال قرار دهید تا روغن جامد به صورت لایه‌ای روی مایع شناور شود. در پایان برای کسب خواص روغن نارگیل برای پوست این روغن را از مایع با صاف کردن، جدا کنید.

چگونه از روغن نارگیل استفاده کنیم؟

تا اینجا حتما تشخیص داده‌اید که آیا روغن نارگیل و پوست صورت شما با هم سازگاری دارند یا نه. حال وقت آن رسیده که طرز استفاده از این روغن را هم یاد بگیرید. برای بهره مندی از خواص روغن نارگیل برای پوست می‌توانید آن را به صورت خالص به پوست هیدراته و یا لایه برداری شده‌تان (بسته به نوع پوست) بزنید و با حرکات ضربه‌ای و دورانی کمک کنید که روغن کاملا جذب پوست‌تان شود.

علاوه بر این می‌توانید با ترکیب روغن نارگیل و مواد طبیعی دیگر ماسک خانگی بسازید. دستورالعمل ساخت دو ماسک خانگی با روغن نارگیل را در زیر می‌خوانید:

ماسک 1: یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل ذوب شده را با 2 قاشق غذاخوری عسل و نصف قاشق غذاخوری آبلیموی تازه در ظرفی مخلوط کنید. این ماسک را به مدت 10 دقیقه روی پوست‌تان بگذارید و سپس با آب سرد بشویید. این ماسک برای روشن کردن پوست‌های کدر و خشک عالی است.

ماسک 2: نصف یک موز را له کنید و سپس به آن یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و یک ساشه زردچوبه بیافزایید. خوب هم بزنید تا ترکیب یکنواختی به دست آید. با انگشت این ماسک را روی پوست تمیز بزنید و بعد از 15 دقیقه با آب سرد بشویید. در این ماسک از خواص روغن نارگیل برای پوست به خوبی استفاده شده و پوست شما را نرم و لطیف می‌کند. همچنین به از بین بردن جای جوش‌ها کمک می‌کند. البته اگر پوست چرب و یا مستعد اکنه‌ای دارید، تنها چند قطره روغن نارگیل برای ساخت این ماسک کافی است.

علاوه بر ماسک‌های صورت خانگی، شما می‌توانید با استفاده از روغن نارگیل بالم لب بسازید و لطافت بی نظیری به لب‌های‌تان هدیه دهید. ویدیوی زیر طرز تهیه بالم لب خانگی با روغن نارگیل را آموزش می‌دهد:

سخن پایانی

در این مقاله مفصلا درباره خواص روغن نارگیل برای پوست توضیح دادیم. گفتیم روغن نارگیل پوست را آبرسانی کرده و لکه‌های قهوه‌ای آن را از بین می‌برد. همچنین راهنمایی‌تان کردیم که با توجه به نوع پوست‌تان، چطور از این روغن استفاده کنید تا اثر منفی و عکسی نداشته باشد. شما چه تجربه‌ای در خصوص استفاده از روغن نارگیل برای پوست دارید؟ از آنجا که هنوز هم نگرانی‌های زیادی در خصوص مصرف مستقیم این روغن روی پوست‌های چرب و حساس وجود دارد، خوشحال می‌شویم تجربیات ارزشمندتان را در این باره در بخش نظرات این مقاله از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر به اشتراک بگذارید.

منابع

https://www.healthline.com/nutrition/coconut-oil-and-skin#TOC_TITLE_HDR_7

https://www.medicalnewstoday.com/articles/282857#nutrition

سوالات متداول درمورد خواص روغن نارگیل برای پوست

به نظر شما آیا روغن نارگیل پوست را سفید میکند؟ در ادامه به برخی از رایج ترین سوالات در خصوص فواید و مضرات روغن نارگیل برای مو و پوست پاسخ خواهیم داد.

 
آیا روغن نارگیل برای صورت خوب است؟

مفید یا مضر بودن روغن نارگیل برای پوست، به نوع پوست شما بستگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر این مقاله را بخوانید.

خواص روغن نارگیل برای ابرو چیست؟

روغن نارگیل خشکی پوست را برطرف کرده و از این طریق می‌تواند باعث کاهش ریزش ابرو و پرپشت‌تر شدن آن‌ شود.

آیا روغن نارگیل ضد آفتاب است؟

بله؛ البته spf روغن نارگیل حدود 8 است و محافظت حداکثری برای پوست شما در برابر اشعه‌های مضر خورشید ندارد.