خاک رس برای صورت

پوست، یکی از حساس ترین اعضای بدن محسوب می شود. اهمیت حفظ و نگهداری از سلامت و زیبایی پوست زمانی دو چندان می گردد که تاثیر مستقیمی بر روی زیبایی افراد داشته باشد. پوست صورت سالم و زیبا، یکی از اصلی ترین فاکتورهای مهم در زیبایی است. داشتن چنین پوستی، که بدون نیاز به هیچ گونه کرم و لوازم آرایشی شفاف، یک دست و درخشان باشد، نیازمند مراقبت، توجه و اهمیت زیاد است. یکی از راه های مراقبت از زیبایی صورت، استفاده از خاک رس برای پوست است. خاک رس، یکی از ترکیبات طبیعی می باشد که می تواند برای همه انواع پوست مناسب باشد. در ادامه این مقاله سعی داریم تا شما را با تمامی خواص خاک رس برای پوست صورت آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

خواص خاک رس برای پوست صورت

همانطور که گفتیم، خاک رس یکی از ترکیبات طبیعی موجود در زمین است که با توجه به مواد داخل خود می تواند برای پوست صورت مفید باشد. خواص خاک رس برای صورت بسته به نوع خاکی که استفاده می کنید متفاوت خواهد بود. این نکته بسیار اهمیت دارد که شما چه نوع پوستی دارید. برای آنکه بتوانید بهترین نتیجه را از خاک رس برای پوست صورت خود بگیرید، ابتدا باید بدانید چه نوع پوستی دارید و سپس بهترین نوع خاک رس مناسب پوست خود را انتخاب کنید. در ادامه به معرفی انواع خاک رس و فواید آن برای انواع پوست می پردازیم.

خاک رس برای صورت

خاک رس سفید، مناسب برای پوست های معمولی

خاک رس سفید، سرشار از کلسیم، سیلیکا، منیزیم و روی است. این خاک برای پوست های معمولی مناسب است و می تواند منافذ پوست شما را به طور کامل پاکسازی کند. پاکسازی منافذ پوست صورت به کمک خاک رس سفید، سبب می شود تا پوست شما از شر چربی های اضافی راحت شده و حالت براق خود را از دست بدهد. به بیان دیگر، خاک رس سفید می تواند، چربی های اضافی پوست را جذب نماید. این نوع از خاک رس می تواند به افزایش خاصیت الاستیسیته در پوست صورت شما کمک کند و کلاژن سازی را نیز تحریک سازد. بنابراین می توان گفت، خاک رس سفید می تواند پوست معمولی شما را جوان و شاداب کند.

خاک رس قرمز، برای پوست های حساس و خشک

خاک رس قرمز، یکی از انواع خاک رس است که می تواند در افزایش سطح سلامتی و شادابی پوست تاثیرگذار باشد. خاک رس قرمز برای پوست خشک و حساس مناسب است. خاک رس قرمز، به دلیل ملایم تر بودن در تاثیرگذاری، می تواند برای پوست های تحریک پذیر و حساس مورد استفاده قرار بگیرد. این نوع خاک رس، حاوی مواد معدنی زیاد و ترکیبات موثری مانند سیلیکا، آهن، منیزیم، پتاسیم و کلسیم است. یکی دیگر از خواص خاک رس برای پوست، لایه برداری طبیعی آن است. این ماده می تواند سلول های مرده و کهنه پوست شما را با سلول های جوان تر جایگزین کند. به این ترتیب، خاک رس در جوان سازی و شفاف سازی پوست موثر باشد. خاک رس قرمز، به دلیل ملایم تر بودن در تاثیرگذاری، برای لایه برداری پوست های حساس مناسب است.

خاک رس بنتونیت کلسیم، برای پوست های چرب

پوست های چرب و مختلط، یکی از انواع پوست هستند که به دلیل چربی بیش از اندازه و براقی پوست خود، به طور معمول دچار آکنه و جوش های بسیار می شوند. اگر پوست شما چرب است، می توانید برای درمان جوش صورت با خاک رس، از خاک رس بنتونیت کلسیم استفاده کنید. خاک بنتونیت از کلسیم، پتاسیم، آهن، سدیم و آلومینا تشکیل شده و به طور معمول، بقایای مانده از خاکستر یک آتشفشان قدیمی است.

از این نوع خاک، ماسک های بسیاری تولید می کنند که به ماسک زیبایی نیز معروف هستند. خاک رس بنتونیت، با حفظ تعادل در چربی و خشکی پوست شما در رفع آکنه هم تاثیر خواهد داشت. خاک رس بنتونیت شامل: کلسیم، پتاسیم، آهن، سدیم و آلومینا است و می تواند سموم پوست صورت را پاک کند. به این ترتیب، برای درمان جای جوش با خاک رس مورد استفاده قرار می گیرد. ویدیوی زیر طرز تهیه یکی از ماسک خاک رس های فوق العاده با این نوع خاک را آموزش می دهد. این ماسک تاثیر شگرفی در درمان جای جوش و آکنه و محو شدن لکه های تیره رنگ پوست دارد.

چرا خاک رس برای پوست مناسب است؟

خاک رس یک ترکیب طبیعی است که در سرتاسر این کره خاکی پیدا می شود. در ساخت این ماده، از هیچ گونه ترکیبات شیمیایی و آزمایشگاهی استفاده نشده است. به همین علت، نمی تواند هیچ گونه تاثیرات جانبی مخرب بر روی پوست شما داشته باشد. بنابراین، اگر به دنبال یک ماسک صورت مغذی، لایه بردار و جوان کننده هستید، خاک رس می تواند یک گزینه بسیار خوب برای شما باشد. فقط باید توجه داشته باشید، ابتدا نوع پوست خود را به خوبی شناسایی کرده و سپس خاک رسی را انتخاب کنید که برای پوست شما مناسب است. در این صورت، می توانید حتی از تاثیرگذاری خاک رس برای لک صورت هم مطمئن شوید.

طرز تهیه انواع ماسک خاک رس

خاک رس را عموما به تنهایی برای پوست صورت استفاده نمی کنند. در کم ترین حالت، شما مجبور هستید تا خاک رس را با آب ترکیب کنید و سپس به صورت یک ماسک خمیری شکل بر روی پوست خود قرار دهید. پیش از این با طرز تهیه یک نوع ماسک خاک رس آشنا شدید. در ادامه می خواهیم تعداد دیگری از انواع ماسک که می توانید در خانه، به سادگی و با  کمک خاک رس تهیه کرده و استفاده کنید را به همراه خواص هر یک از آن ها به شما معرفی کنیم.

ماسک خاک رس و گلاب

ماسک خاک رس و گلاب، یکی از انواع ماسک خاک رس است که بسیار پر طرفدار و موثر است. همانطور که از نام این ماسک پیداست، برای تهیه آن، از دو ماده خاک رس و گلاب استفاده می شود. احتمالا خواص آنتی آکسیدانی بسیار قوی گلاب را می دانید. این ماده می تواند در درمان جوش و جوان سازی پوست شما تاثیر شگرفی بگذارد. خاک رس هم، به عنوان یک لایه بردار و جوان کننده پوست عمل می کند. ماسک خاک رس و گلاب می توانند در درمان جوش زیر پوستی موثر واقع شوند.

در ساخت این نوع ماسک، از خاک رس قهوه ای استفاده می شود. خاک رس قهوه ای می تواند منجر به افزایش گردش خون در پوست شود. پاکسازی آلودگی ها و جذب چربی های اضافه، از دیگر مشخصه های این نوع خاک رس برای پوست است. برای تهیه ماسک خاک رس و گلاب شما به مواد زیر نیاز خواهید داشت.

مواد لازم جهت تهیه ماسک خاک رس و گلاب:

  • خاک رس قهوه ای: 2 قاشق غذا خوری
  • آب لیمو ترش تازه: 5 قاشق چای خوری
  • گلاب: 1 قاشق چای خوری

طرز تهیه:

همه موارد نام برده را داخل یک ظرف ریخته و ترکیب کنید تا بافتی خمیر مانند به دست آورید. خمیر به دست آمده را به صورت یک دست بر روی پوست صورت خود پخش کنید. فراموش نکنید اطراف چشم و لب خود را به هیچ عنوان به ماسک آغشته نکنید. پس از پخش ماسک بر روی پوست صورت، 15 دقیقه زمان بدهید تا کاملا خشک شود. و سپس با آب سرد پوست خود را به طور کامل بشویید. سپس، به کمک یک مرطوب کننده ملایم، باکیفیت و مناسب با نوع پوست خود، آن را مرطوب کنید. توجه داشته باشید که اگر ماسک گلاب و خاک رس قهوه ای بیش تر از حد گفته روی پوست شما باقی بماند، می تواند منجر به خشک شدن و تحریک پذیری آن شود.ماسک خاک رس برای پوست صورت

 

ماسک خاک رس و گلاب یا شیر

خاک رس خود به تنهایی می تواند تاثیرات شگرفی در کاهش منافذ باز پوست شما داشته باشد. حال فرض کنید این خاک را با کمی شیر و یا گلاب ترکیب کنید. خمیر به دست آمده می تواند در کاهش منافذ باز پوست و یک دست کردن آن، غوغا به پا کند. برای ساخت این ماسک، از خاک رس بنتونیت استفاده می شود. پس بر اساس آن چه قبل تر گفتیم، این ماسک خاک رس بنتونیت با گلاب یا شیر، برای پوست های مختلط و چرب مناسب است. برای نتیجه گیری از این ماسک، باید آن را هفته ای دو مرتبه استفاده کنید.

مواد لازم جهت تهیه ماسک خاک رس بنتونیت با گلاب یا شیر:

  • خاک رس بنتونیت: 2 قاشق غذا خوری
  • شیر یا گلاب: 2 قاشق غذا خوری

طرز تهیه:

ترکیبات گفته شده را در یک ظرف به خوبی با هم مخلوط کنید. بافت ماسکی که درست کردید باید حالتی خمیری داشته باشد. سپس به کمک یک براش، ماسک خاک رس را برای پوست صورت و گردن، به جز اطراف چشم و لب بمالید. توجه داشته باشید که ماسک حالتی یک دست بر روی پوست شما داشته باشد. اجازه دهید تا ماسک کاملا خشک شود. سپس آن را با آب سرد به خوبی شسته، با یک حوله تمیز به آرامی خشک کنید و سپس با یک کرم مرطوب کننده ملایم و با کیفیت، رطوبت رسانی مورد نیاز پوست خود را انجام دهید.

ماسک خاک، خیار و عسل

ماسک خاک رس، خیار و عسل برای درمان خشکی پوست مورد استفاده قرار می گیرد. از خواص خاک رس برای پوست صورت در این مقاله به صورت مفصل صحبت کردیم. خیار نیز به عنوان یکی از ترکیبات بسیار موثر در آبرسانی به پوست مورد استقبال قرار می گیرد. عسل، خاصیت ترمیم کنندگی فوق العاده ای دارد و می تواند رطوبت از دست رفته پوست شما را به آن باز گرداند. پس اگر پوست خشک و حساسی دارید، پیشنهاد می کنیم از این ماسک به طور منظم استفاده نمایید. برای تهیه این ماسک، اگر از خاک رس قرمز استفاده کنید، می توانید شاهد نتیجه ای دو برابری برای پوست خشک خود باشید.

مواد لازم جهت تهیه ماسک خاک رس، خیار و عسل:

  • خاک رس: 2 قاشق غذا خوری
  • آب خیار: 1 قاشق غذا خوری
  • عسل: 1 قاشق چای خوری

طرز تهیه:

خیار را با رنده ریز رنده کنید و آب آن را جدا نمایید. خاک رس، آب خیار و عسل را به مقدار لازم داخل ظرف ریخته و با یکدیگر مخلوط کنید. می توانید از شیر، به عنوان جایگزین عسل استفاده کنید. پس از آن که به یک بافت یک دست خمیری رسیدید، ماسک را بر روی پوست صورت و گردن خود بمالید. ماسک خاک رس نباید به چشم ها و اطراف لب شما نفوذ کند. 15 دقیقه صبر کنید تا ماسک کاملا خشک شود. سپس با آب سرد به طور کامل، پوست صورت خود را بشویید. پس از شستشوی صورت و خشک کردن آرام آن با یک حوله تمیز، به کمک یک مرطوب کننده با کیفیت و مناسب با نوع پوستتان، رطوبت رسانی لازم به پوست را انجام دهید.

ماسک خاک رس و خیار برای پوست

ماسک خاک و سفیده تخم مرغ

اگر می خواهید به کمک یک ماسک طبیعی و خوب، پوستتان را جوان سازی کنید، ماسک خاک رس و سفیده

تخم مرغ یک انتخاب بسیار خوب است. به کمک این ماسک می توانید شل شدگی و افتادگی پوست را به مرور زمان درمان کرده و کلاژن سازی پوست را تحریک کنید. این ماسک می تواند در افزایش خاصیت الاستیکی و کشسانی پوست نیز تاثیر مثبتی داشته باشد.

مطلب کلاژن چیست را مجله میس و مستر مطالعه نمایید.

مواد لازم جهت تهیه ماسک خاک رس و سفیده تخم مرغ:

  • خاک رس: 1 قاشق چای خوری
  • سفیدۀ تخم مرغ: 1 عدد

طرز تهیه:

برای تهیه این ماسک خاک رس برای صورت بهتر است از خاک رس قهوه ای استفاده کنید. همه مواد را در یک ظرف ریخته و به خوبی مخلوط کنید تا بافتی خمیری به خود بگیرد. به کمک یک قلم موی بزرگ، خمیر به دست آمده را بر روی پوست خود بکشید. جهت کشیدن قلم مو بر روی پوست بهتر است از پایین به بالا و بر خلاف جهت گرانش زمین باشد. صبر کنید تا ماسک خاک رس و سفیده تخم مرغ بر روی پوست شما کاملا خشک شود. سپس به کمک آب ولرم به خوبی ماسک را از روی پوست خود بشویید. فراموش نکنید که ماسک را بر روی گردن خود هم استفاده کنید. همانند همه مثال های بالا، ماسک خاک رس و سفیده تخم مرغ را هم نباید در اطراف چشم و لب خود بمالید. پس از شستشوی صورت، حتما از مرطوب کننده استفاده کنید.

سخن پایانی

خاک رس، یک ماده طبیعی است که در سرتاسر زمین یافت می شود. تاثیرات این خاک بر روی پوست به قدری شگفت انگیز است که بسیاری از سازندگان و تولید کنندگان ابر قدرت لوازم آرایشی و بهداشتی، از آن در محصولات خود استفاده کرده اند. همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، هر نوع خاک رس، تاثیر به خصوصی بر روی پوست داشته و برای یک نوع مشخصی از پوست مناسب است. پس اگر قصد تهیه خاک رس را دارید، ابتدا نوع پوست خود و انواع خاک رس را شناخته و سپس اقدام به خرید کنید. می توانید با استفاده از دستورالعمل های ساده، ماسک خاک رس برای صورت را در خانه ساخته و سلامت و شادابی پوست خود را تضمین کنید. فراموش نکنید که پوست شما، اولین و مهم ترین فاکتور تعیین کننده در زیبایی شماست، پس توجه و مراقبت از آن را پشت گوش نیندازید.

منبع

healthline