از بین بردن جوش بلوغ

یکی از شایع ترین مشکلاتی که بسیاری نوجوانان با آن دست و پنجه نرم می کنند، جوش های دوران بلوغ است. علت ایجاد این جوش ها تغییرات هورمونی و ترشح هورمون های جنسی و چربی زیاد است. داروهای خانگی بسیاری برای از بین بردن جوش بلوغ وجود دارد که در ادامه به معرفی تعدادی از آن ها می پردازیم. اگر شما هم از این مشکل رنج می برید و به دنبال راهی برای درمان آن هستید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

راه های از بین بردن جوش دوران بلوغ

در این قسمت به معرفی تعدادی از ساده ترین روش های خانگی برای از بین بردن جوش های بلوغ می پردازیم. حتما قبل از استفاده از این روش ها تست حساسیت را طبق دستور زیر انجام دهید:

  1. ابتدا ماسک را مطابق دستورالعمل درست کنید.
  2. مقداری از آن را روی پوست دستتان بمالید. پیشنهاد ما آرنج است.
  3. 15 تا 20 دقیقه صبر کنید.
  4. اگر در این زمان علائمی چون خارش یا سوزی حس کردید نباید از ماسک استفاده کنید و باید آن را دور بریزید.

سرکه سیب؛ بهترین دارو برای از بین بردن جوش بلوغ

سرکه سیب داروی موثری برای از بین بردن جوش بلوغ می باشد. چون دارای استیک، سیتریک، لاکتیک و ساسنیک اسید است که تمامی این اسید ها می توانند باکتری هایی که باعث جوش بلوغ می شوند را از بین ببرند. این اسیدها همچنین با متعادل کردن PH پوست به درمان جوش بلوغ و بهبودی سریع تر آن کمک قابل توجهی می کنند. همچین سرکه سیب به سبب داشتن خواص ضدالتهابی به درمان درد و التهاب ناشی از جوش بلوغ کمک می کند.

برای از بین بردن جوش دوران بلوغ با استفاده از سرکه سیب، چند قطره از آن را روی پنبه بریزید و سپس این پنبه را روی جوش ها قرار دهید و به آرامی بفشارید. اگر پوستتان حساس است و در صورت استفاده مستقیم از سرکه سیب دارای سوزش می شود، باید سرکه سیب را با آب رقیق کنید و سپس به پوست بمالید. برای این کار مقداری سرکه سیب و آب را به نسبت مساوی مخلوط کنید.

برای کسب بهترین نتیجه و نابودی کامل جوش های بلوغ این فرآیند را به طور منظم تکرار کنید.

سرکه سیب

تاثیر تخم شنبلیله در جلوگیری از جوش صورت در دوران بلوغ

تخم شنبلیله دارای خواص ضدقارچی، ضدباکتری، ضدالتهابی و ضدعفونی کننده است. به همین دلیل به از بین بردن جوش های بلوغ بدون گسترش عفونت کمک می کند و در عین حال از عود آن ها جلوگیری می کند.‌

برای از بین بردن جوش بلوغ با استفاده از تخم شنبلیله یک شب تا صبح آن را در آب بخیسانید. سپس آن ها را میکس کنید. خمیری صاف و یک دست به عمل می آید. این خمیر را روزی دوبار بر روی جوش ها بمالید.

درمان خانگی جوش بلوغ

آلوئه ورا؛ بهترین ماسک خانگی برای جوش بلوغ

آلوئه ورا از قدیم الایام طرفداران زیادی دارد و از خواص آلوئه ورا برای زیبایی پوست استفاده می شود. به طوری که مصریان قدیم آن را گیاه جاودانگی می نامیدند. آلوئه ورا به دلیل داشتن خواص ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی و آنتی باکتریال درمانی موثر جوش های دوران بلوغ است.

برای بهره مندی از خواص آلوئه ورا در از بین بردن جوش بلوغ یک برگ آلوئه ورا را بردارید و ژل آن را استخراج کنید. سپس آن را روی نواحی آسیب دیده پوست بمالید.  این کار باعث تقویت جریان خون در پوست و مرگ باکتری های مضر می شود. اجازه دهید این ژل یک شب روی پوستتان باقی بماند و صبح روز بعد صورت خود را بشویید. این کار التهاب و قرمزی محل جوش را کاهش می دهد.

آلوئه ورا برای جوش بلوغ

از بین بردن جای جوش بلوغ با پیاز

پیاز مواد شیمیایی ضدعفونی کننده ای دارد که به از بین بردن جوش بلوغ و جای آن کمک می کند. نمک پتاسیم همراه فلاونوئید های موجود در پیاز خاصیت ضدالتهابی بسیاری قوی دارد. روغن معطر پیاز سرشار از اکسپکتورانت، خواص ضدقارچ، ضدعفونی کننده، ضد درد و ضد انعقاد است. همچنین با تنظیم گردش خون باعث خارج شدن چرک ها از زیر پوست می شود.

برای بهره مندی از خواص پیاز در از بین بردن جوش بلوغ یک پیاز را به تکه های ضخیم برش دهید. برش ها را روی محل جوش قرار دهید، سپس با استفاده از یک پارچه یا باند آن را ببندید. بعد از گذشت سه ساعت آن را باز کنید و صورتتان را بشویید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب این روش را چند روز انجام دهید.

روش دیگری هم برای از بین بردن جوش بلوغ با پیاز وجود دارد. در این روش چند پیاز را به قطعات بزرگ برش دهید و داخل آب بجوشانید. هنگامی که آب نصف مقدار اولیه شد، آن را از روی شعله بردارید و ترکیب را صاف کنید. پس از اینکه خنک شد. جوش ها را با آن شستشو دهید. این فرآیند را باید مرتب تکرار کنید تا جوش ها از بین بروند. چراکه با تنها یک بار استفاده به نتیجه نمی رسید.

پیاز برای جوش بلوغ

فواید سیر برای پوست

سیر هم، مانند پیاز تاثیرات فوق العاده ای در از بین بردن جوش بلوغ دارد.

سیر به سبب داشتن گوگرد، آلین، آلیسین و آجوئن در ترکیباتش در درمان جوش بلوغ موثر است. خواص ضدالتهابی، ضدویروسی و ضدباکتریایی این ماده آن را به یکی از بهترین داروهای گیاهی برای از بین بردن جوش صورت در دوران بلوغ تبدیل می کند و طرفداران زیادی دارد.

برای درمان جوش با استفاده از سیر دو تا سه حبه از آن را له کنید و با مقدار کمی آب ترکیب کنید. ترکیب به دست آمده را روی جوش ها بگذارید و اجازه دهید چند دقیقه بماند، پس از خشک شدن صورت خود را با آب بشویید.

سیر

 

درمان جوش بلوغ با شیر

از گذشته تا کنون، شیر برای از بین بردن جوش بلوغ مورد استفاده قرار گرفته است. شیر علاوه بر اینکه چربی ها اضافی و آلودگی های پوست را از بین می برد، بلکه سرشار از لاکتیک اسید است که میکروب هایی که باعث به وجود آمدن جوش زیر پوستی می شوند را از بین می برد.

یک فنجان شیر را درون قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید. چند دقیقه بعد 3 قاشق چایخوری نمک به شیر بیفزایید. مواد را به خوبی ترکیب کنید و چند قطعه نان خشک یا آرد هم به آن اضافه کنید. وقتی ترکیب سفت شد آن را از روی شعله بردارید و اجازه دهید خنک شود. حال آن را روی غرورهای جوانی بگذارید و اجازه دهید تا خشک شود. در آخر پوست خود را بشویید.

شیر درمان جوش بلوغ

از بین بردن جوش بلوغ با آبلیمو

آبلیمو به سبب داشتن مقادیر فراوان ویتامین C و اسید سیتریک به از بین بردن جوش بلوغ و جای آن کمک شایانی می کند. همچنین این ماده خاصیت انقباض یا سفت کنندگی دارد که باعث سفت شدن بافت های بدن و از بین رفتن جوش می شود.

حال برای آنکه بتوانید با استفاده از آبلیمو جوش های خود را از بین ببرید. ابتدا صورت خود را از وجود هرگونه آلودگی پاک کنید و آن را بخشکانید. یک تکه پنبه را درون آبلیمو بزنید و روی نواحی آسیب دیده بمالید. در صورت داشتن احساس سوزش آبلیمو را با ماست مخلوط کنید و بعد روی جوش ها بمالید.

درمان جوش دوران بلوغ با آبلیمو

درمان جوش بلوغ با بلغور ذرت

یکی دیگر از درمان های طبیعی جوش بلوغ، استفاده از بلغور ذرت است. این ماده فقط یک جاذب طبیعی است و به همین دلیل به از بین بردن جوش بلوغ کمک می کند؛ در واقع این ماده هیچ گونه خواص درمانی ندارد.

ابتدا مقداری آب درون یک ماهی تابه بریزید و آن را روی حرارت بگذارید. چند دقیقه بعد مقداری بلغور ذرت درون تابه بریزید. تا خمیر سفتی حاصل شود‌. خمیر حاصل را روی جوش های بلوغ بگذارید و با یک باند یا یک تکه پارچه آن را ببندید. این فرآیند را چندبار در روز تکرار کنید تا جوش ها نرم شوند و در نتیجه عفونت حاصل از آن خارج شوند و به طور کامل از بین بروند.

از بین بردن جوش بلوغ

درمان جوش دوران بلوغ با پوست موز

همه ما از خواص بی نظیر موز آگاهی داریم. ولی بسیاری از ما نمی دانیم که پوست موز هم خواص بی شماری دارد. یکی از خواص پوست موز از بین بردن انواع جوش صورت به خصوص جوش بلوغ است. پوست موز سرشار از لوتئین است. این ماده آنتی اکسیدانی بسیار قوی و کاهنده تورم و التهاب است، همچنین باعث تحریک رشد سلول های سالم می شود. در نتیجه استفاده از پوست موز باعث کاهش قرمزی، التهاب جوش و کم رنگ تر شدن آن می شود.

برای آن که بتوانید از خواص بی نظیر پوست موز برای از بین بردن جوش بلوغ بهره ببرید کافی است آن را با به آرامی با حرکات دورانی روی پوست صورتتان بکشید. اجازه دهید 30 دقیقه روی پوست باقی بماند و بعد صورت خود را بشویید.

از بین بردن جوش بلوغ با پوست موز

فواید زرد چوبه در از بین بردن جوش بلوغ

یکی دیگر از موثرترین داروهای خانگی برای از از بین بردن جوش بلوغ، زردچوبه است. زردچوبه دارای روغن های فرار با خاصیت ضدالتهابی است. همچنین این ماده حاوی جوش بلو غومین می باشد، جوش بلو غومین در واقع نوعی رنگدانه با خاصیت ضدالتهابی بسیاری قوی است. برای درمان جوش بلوغ با زردچوبه روش های متعددی هم از خوراکی و موضعی وجود دارد که در ادامه تعدادی از آن ها را آموزش می دهیم.

روش اول (خوراکی)

ابتدا مقداری پودر زردچوبه را درون یک لیوان آب گرم بریزید و به خوبی مخلوط کنید و آن را بنوشید. برای خلاص شدن از سر جوش های بلوغ این کار را سه بار در روز تکرار کنید.

در این روش به جای آب گرم از شیر کم چرب گرم شده هم می توانید استفاده کنید.

روش دوم

مقداری زردچوبه را درون ظرفی بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید تا خمیری نرم حاصل شود. خمیر بدست آمده را روی جوش ها بگذارید و با تکه ای پارچه ببندید. برای رهایی از سر جوش های بلوغ این روش را به صورت مرتب تکرار کنید.

روش سوم

ابتدا مقداری پودر زرد چوبه و آب را مخلوط کنید تا خمیری نرم و یکدست حاصل شود. شیر لخته را به این خمیر بیفزایید. آن را به خوبی ترکیب کنید. خمیر حاصله را روی جوش های بلوغ بگذارید و اجازه دهید تا خشک شود. در نهایت صورتتان را با آب و صابون ملایم بشویید.

روش چهارم

برگ تازه ریحان و مقدار کمی آب را با مخلوط کنید، میکس کنید سپس آن را صاف کنید. اکنون پودر زرد چوبه را به آب ریحان اضافه کنید و به خوبی ترکیب کنید. خمیر حاصل را روی جوش های دوران بلوغ بمالید. در نهایت پوستتان را آبکشی کنید.

زردچوبه

 

تاثیر جعفری روی پوست صورت

جعفری  به سبب داشتن خواص ضدباکتری، آنتی اکسیدان ها و خواص ضد قارچی به بهترین داروی گیاهی برای از بین بردن جوش بلوغ تبدیل شده است. این گیاه جوش های بلوغ را بدون گسترش عفونت از بین می برد و همزمان از پیشرفت آن جلوگیری می کند. پس با استفاده منظم از آن پوست تحریک شده، تسکین می یابد و التهاب ایجاد شده در اثر جوش بلوغ هم کاهش می یابد‌‌.

برای درمان جوش بلوغ با استفاده از جعفری ابتدا آب جعفری تازه را یک قاشق غذاخوری آبلیمو، سه قطره روغن رزماری و سه قطره روغن درخت چای مخلوط کنید. با یک تکه پنبه ترکیب را به صورت دورانی روی جوش ها بمالید. پس از گذشت 15 دقیقه آن را با آب سرد بشویید. این روش، بهترین روش از بین بردن جوش بلوغ است. 

جعفری از بین بردن جوش بلوغ

ماسک عسل

عسل یک ضدعفونی کننده ای طبیعی است و با داشتن خواص آنتی باکتریال در درمان جوش بلوغ موثر واقع می شود‌ و پوستی نرم و لطیف را به شما هدیه می دهد. همچنین عسل با پاکسازی منافذ پوست احتمال شکل گیری جوش را کاهش می دهد.

برای از بین بردن جوش های بلوغ با عسل دو قاشق از آن را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل و یک دوم قاشق چای خوری دارچین مخلوط کنید. این ماسک خانگی را روی تمامی نواحی صورت به جز دور چشم بمالید، چون داروچین باعث تحریک چشم می شود‌. بعد از گذشت 10 دقیقه ماسک را با استفاده از یک پارچه مرطوب از روی پوستتان بردارید.

ماسک صورت برای جوش بلوغ

از بین بردن جوش بلوغ با تخم مرغ

یکی از علت های ایجاد و افزایش جوش ترشح زیاد سبوم (چربی) روی پوست است. سفیده تخم مرغ با متعادل کردن چربی پوست امکان بروز جوش را کاهش می دهد.

برای اینکه بتوانید از تخم در جهت از بین بردن جوش بلوغ استفاده کنید. ابتدا یک عدد تخم مرغ را بشکنید. زرده و سفیده آن را جدا کنید و سفیده را خوب هم بزنید تا جایی که کف کند. تمامی نواحی صورت به جز اطراف لب و چشم ها را با آن بپوشانید. اکنون یک دستمال کاغذی روی صورتتان بگذارید. بگذارید صورتتان خشک شود. در آخر صورتتان را با آب گرم بشویید.

رفع جوش های بلوغ با تخم مرغ

مزایای چای کیسه ای گرم برای صورت

یکی دیگر از بهترین داروهای خانگی برای از بین بردن جوش بلوغ چای سیاه است. چون دارای تانن هایی است که ویژگی ضدمیکروبی دارند و به همین دلیل به شما در از بین بردن عفونت های باکتریایی مانند جوش بلوغ کمک می کنند.

کیسه های چای سیاه را ده دقیقه دم کنید. آن را بیرون بیاورید و روی نواحی آسیب دیده قرار بدهید. این ما را هر 2 تا 3 ساعت یک بار تکرار کنید. با این کار حساس سوزش، درد تورم، خارش و قرمزی پوست کاهش می یابد. به علاوه چای یک ضدعفونی کننده طبیعی است که عفونت را از بین می برد.

چای کیسه ای

تاثیر روغن درخت چای برای از بین بردن جوش صورت

روغن درخت چای به سبب داشتن خواص ضدعفونی کننده، ضدقارچی، ضدمیکروبی و ضد باکتری به یکی از بهترین روش های از بین بردن جوش بلوغ تبدیل شده است. این روغن در درمان بسیاری از مشکلات پوست و مو مانند کف سر خشک و خارش دار، پسوریازیس و … موثر واقع شده است.

برای از بین بردن جوش بلوغ با روغن درخت چای ابتدا صورتتان را بشویید و خشک کنید. روغن درخت چای را با آب رقیق کنید. با یک پد آرایش یا پنبه محلول را روی جوش های بلوغ بمالید.

ماسک صورت برای جوش بلوغ خانگی

تاثیر چای سبز در رفع جوش های بلوغ

چای سبز حاوی کاتچین هایی است که خواص آنتی باکتریال دارند و باکتری هایی که باعث بروز جوش می شوند را از بین می برد.  از آن جایی که یکی عوامل اصلی بروز جوش ها در دوران نوجوانی تغییرات هورمونی است کاتچین های موجود در چای سبز با تنظیم هورمون های بدن مانع از ایجاد جوش می شوند.

برای بهره مندی از خواص چای سبز در از بین بردن جوش بلوغ ابتدا صورت خود را بشویید و خشک کنید. یک ظرف بردارید و برگ های چای سبز را درون آن بریزید مقداری آب جوش به برگ های چای اضافه کنید. بعد از 3 تا 4 دقیقه برگ ها را از در بیاورید و مایع را در همان حال بگذارید، بماند تا به دمای اتاق برسد. اکنون مایع را در یک اسپری بریزید و روی صورتتان اسپری کنید. همچنین می توانید یک تکه پنبه را به محلول آغشته کنید و روی جوش ها بمالید.

فواید چای سبز

 

کلام آخر

شما با مطالعه این مقاله از مجله آرایش زیبایی میس و مستر با 16  مورد از روش های از بین بردن جوش بلوغ آشنا شدید. علاوه بر این روش ها رعایت بهداشت، داشتن رژیم غذایی مناسب ( حذف غذاهای پر چرب و پر ادویه، مصرف بالای مایعات و سبزیجات) و محافظت از پوست در برابر گرد و خاک، آفتاب و لوازم آرایش فاسد یا غیر استاندارد به پیشگیری و درمان جوش های بلوغ کمک قابل توجهی خواهد کرد.

خوشحال می شویم اگر شما هم تجربه ای در این زمینه دارید با ما و همراهان همیشگی مجله میس و مستر در میان بگذارید.

سوالات متداول در رابطه با از بین بردن جوش بلوغ

از آن جایی که ممکن است سوالات بسیاری پیرامون این موضوع در ذهنتان مطرح شده باشد، در ادامه به سه مورد از متداول ترین آن ها پاسخ می دهیم.

علت ایجاد جوش بلوغ چیست؟

بسیاری از دختر و پسرهای نوجوان در دوران بلوغ جوش می زنند. ولی بعضی کمتر و بعضی بیشتر. علت این اتفاق هورمون آندروژن است در بدن افراد مختلف به میزان متفاوتی ترشح می شود. این هورمون غدد لنفاوی را فعال می کند و باعث تولید بیش از حد سبوم (چربی ) روی پوست می شود. تولید بیش از حد سبوم روی پوست باعث مسدود شدن فولیکول های مو می شود و منافذ پوست را در از آلودگی و عفونت حفظ می کند. که این موضوع خود باعث ایجاد جوش در دوران بلوغ می شود.
همچنین به رشد باکتری پیونیباکتریوم که یکی از عوامل بروز آکنه است کمک می کند.

آیا می توان برای از بین بردن جوش بلوغ آن را فشار داد؟

خیر با فشار دادن جوش بلوغ به بافت زیرین آن فشار می آید و دچار آسیب می شود. همچنین این فشار باعث تحریک باکتری ها می شود. این باکتری ها دوباره با تولید چربی باعث بروز جوش می شوند! در حقیقت شما با فشار دادن جوش های بلوغ باکتری های ایجاد کننده جوش را به دیگر نقاط صورت منتشر می کنید و نه تنها جوش ها از بین نمی روند بلکه در تمامی نواحی صورت گسترش می یابند. پس هرگز جوش ها را دستکاری نکنید.

چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟

برای از بین بردن جوش های بلوغ روش های خانگی متعددی وجود دارد که در این مقاله به بررسی تعدادی از ساده ترین آن ها پرداختیم. که می توانید آن ها را مطالعه کنید و با استفاده منظم از آن ها از سر جوش های بلوغ خلاص شوید.