روش های پاکسازی پوست

یکی از روش‌های بسیار تاثیرگذار در روتین مراقبت از پوست پاکسازی صورت در خانه است. بسیاری از خانم‌ها برای پاکسازی پوست‌شان به آرایشگاه‌ها و مراکز تخصصی مراجعه کرده و بعضا برای آن هزینه زیادی می‌پردازند. جدای از هزینه نسبتا بالای پاکسازی، اگر مرکزی که به آن مراجعه کرده‌اید کاملا بهداشتی نبوده و یا اصول درست این کار را بلد نباشد، بدتر پوست شما دچار آسیب خواهد شد. به جای این کار پیشنهاد می‌کنیم طریقه پاکسازی صورت در منزل را بیاموزید و با مواد طبیعی جان تازه‌ای به پوست‌تان ببخشید. در این مقاله به توضیح پاکسازی صورت در منزل مرحله به مرحله می‌پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

معجزه پاکسازی پوست صورت در خانه

قبل از این که به آموزش پاکسازی پوست در منزل بپردازیم، بهتر است به این سوال مهم پاسخ دهیم که اصلا پاکسازی صورت چیست و چه فوایدی برای پوست ما دارد؟ به طور کلی پاکسازی ترکیبی از روش‌های مراقبت از پوست است که سه هدف عمده را دنبال می‌کند:

اولا در نتیجه پاکسازی صورت در خانه و یا مراکز تخصصی، سلول‌های مرده پوست برداشته شده و اصطلاحا پوست لایه برداری می‌شود. در واقع وقتی بدن سلول‌های جدیدی را جایگزین می‌کند، باید سلول‌های مرده پوست به طریقی زدوده شوند. در این صورت پوست شما بسیار شاداب و درخشان‌تر به نظر خواهد رسید.

پاکسازی صورت در خانه

هدف دوم پاکسازی، از بین رفتن چربی‌های اضافی پوست و همچنین آلودگی‌هایی است که روزانه روی پوست ما می‌نشیند. اگر این آلودگی‌ها به روش درستی پاک نشوند، منافذ پوست بسته شده و انواع جوش صورت پدید می‌آیند. البته به یاد داشته باشید که چربی طبیعی پوست نباید بیش از اندازه حذف شود؛ چرا که این چربی‌ها برای حفظ سلامت و رطوبت پوست شما ضروری هستند.

سومین هدف پاکسازی صورت در خانه این است که با بخور دادن و ماساژ پوست، خون رسانی به آن افزایش یابد. به علاوه با استفاده از یک سری مواد طبیعی، پوست تغذیه شده و آبرسانی شود. خلاصه اینکه در نتیجه پاکسازی مرتب، بافت، رنگ و حتی قوام پوست بهبود یافته و به مراتب پوستی سالم‌تر و جوان‌تر خواهید داشت.

آموزش پاکسازی صورت در منزل

در ادامه این مقاله به توضیح مراحل پاکسازی صورت در منزل می‌پردازیم؛ تا بیاموزید چطور می‌توان با مواد طبیعی در دسترس به سه هدف گفته شده در بخش قبل، دست پیدا کرد و شادابی و جوانی را به پوست برگرداند.

  1. شستن صورت

اولین و مهم‌ترین چیز برای پاکسازی پوست صورت در خانه این است که پوست کاملا تمیزی داشته باشید. در واقع به دو دلیل مهم باید انواع آلودگی‌ها و مواد آرایشی کاملا از روی پوست شما زدوده شوند؛ اول اینکه پاک کردن این آلودگی‌ها، احتمال بسته شدن منافذ پوست‌تان و ایجاد جوش را به حداقل می‌رساند. دوما شستن صورت، پوست‌تان را برای جذب مواد طبیعی و مغذی آماده می‌کند. بنابراین طبیعی است که پاکسازی عمیق صورت در منزل با شستشوی اساسی پوست شروع شود.

حتی اگر قصد انجام پاکسازی صورت در خانه را نداشته باشید، ضروری است که با پاک کننده‌های مناسب پوست‌تان را حداقل روزی دو بار بشویید.

در ابتدای پاکسازی صورت در خانه، موهای‌تان را پشت سرتان جمع کنید تا در حین کار به مواد مورد استفاده آغشته نشوند. سپس دست‌های‌تان را با آب و صابون بشویید. اگر مواد آرایشی روی پوست‌تان وجود دارد، با پاک کننده آرایش همیشگی‌تان (شیر پاک کن و یا میسلار واتر) کاملا آن‌ها را پاک کنید. همچنین می‌توانید یک آرایش پاک کن خانگی تهیه کنید.

تهیه پاک کننده صورت خانگی

بعد از پاک کردن مواد آرایشی، از یک شوینده مناسب استفاده کنید. متخصصان زیبایی بر این باورند که چندان اهمیتی ندارد برای پاکسازی صورت در خانه شوینده‌های گران قیمتی را تهیه کنید. نکته مهم‌تر این است که شوینده شما حتما مناسب نوع پوست‌تان باشد.

به عنوان یک قانون کلی شوینده‌های ژلی و فوم مانند بیشتر مناسب کسانی هستند که پوست چرب و یا مختلطی دارند. از طرف دیگر توصیه می‌شود افراد با پوست خشک و یا معمولی بیشتر از شوینده‎‌های کرمی استفاده کنند تا آبرسانی بیشتری به پوست‌شان انجام شود.

اگر شوینده‌تان تمام شده، می‌توانید خودتان در خانه پاک کننده مناسبی تهیه کنید. برای مثال 3 قاشق غذاخوری آب سیب تازه، 6 قاشق غذاخوری شیر کم چرب و 2 قاشق غذاخوری عسل را با هم مخلوط کنید و از آن به عنوان پاک کننده صورت‌تان استفاده کنید.

علاوه بر این می‌توانید نصف قاشق غذاخوری جو دو سرپرک را پودر کنید، سپس به آن یک قاشق غذاخوری بادام افزوده و مجددا پودر کنید. به پودر حاصل یک چهارم قاشق غذاخوری عسل و یک چهارم قاشق غذاخوری شیر سویا اضافه کنید.

چگونه صورت خود را بشوییم؟

بعد از انتخاب پاک کننده، نوبت به شستشوی پوست‌تان می‌رسد. ابتدا صورت‌تان را با آب گرم (نه خیلی داغ) مرطوب کنید. سپس به مقدار کافی شوینده را با حرکات دایره‌ای نوک انگشت‌ها روی صورت ماساژ دهید. سپس با حرکات ضربه‌ای حوله نرمی کمی صورت‌تان را خشک کنید. پوست‌تان برای مرحله بعدی پاکسازی صورت در خانه نباید کاملا خشک شود.

شستشوی صورت

  1. لایه برداری صورت

دومین مرحله برای پاکسازی کامل صورت در منزل لایه برداری است. لایه برداری سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و از بسته شدن منافذ پوست با این سلول‌ها جلوگیری می‌کند. علاوه بر این لایه برداری پوست را روشن‌تر کرده و درخشندگی زیبایی به آن می‌بخشد. اما در پاکسازی صورت در خانه از چه موادی می‌توان برای لایه برداری استفاده کرد؟

محصولات زیادی تحت عنوان اسکراب یا لایه بردار صورت به فروش می‌رسند. برای پاکسازی پوست چرب در خانه بهتر است اسکرابی را تهیه کنید که حاوی سالیسیلیک اسید باشد. این نوع محصولات همچنین گزینه مناسبی برای کسانی هستند که پوست‌شان مستعد جوش و آکنه است.

برای پاکسازی عمیق‌تر پوست از محصولاتی استفاده کنید که دانه‌های اسکراب دارند. معمولا در ترکیبات این نوع لایه بردارها دانه جوجوبا، غلات برنج و یا پوسته زردآلو وجود دارد. البته اگر پوست حساسی دارید، از مصرف این محصولات خودداری کنید.

مطلب سالیسیلیک اسید را در مجله میس و مستر مطالعه کنید.

طرز تهیه لایه بردار خانگی

روش‌های زیادی برای ساخت لایه بردار به منظور پاکسازی صورت در خانه وجود دارد. در این جا سه مورد از موثرترین این روش‌ها را معرفی می‌کنیم:

روش اول: یک موز له شده، یک چهارم فنجان شکر دانه ریز، یک چهارم فنجان شکر نرم قهوه‌ای، یک قاشق غذاخوری آبلیمو و یک چهارم قاشق غذاخوری ویتامین E را با هم مخلوط کنید. شکر خاصیت اسکراب و لایه برداری دارد و سلول‌های مرده پوست را می‌زداید.

روش دوم: چند عدد توت فرنگی تازه را با یک چهارم فنجان شیر مخلوط کنید. آنزیم‌های درون توت فرنگی سلول‌های مرده پوست را حل کرده و شیر پوست را نرم می‌کند.

روش سوم: یک قاشق چای خوری عسل و یک قاشق چای خوری روغن زیتون را با هم مخلوط کنید. در ظرف جداگانه‌ای مقداری پودر جو دوسرپرک با آب گرم ترکیب کرده و هم بزنید تا خمیر یک دستی حاصل شود. سپس عسل و روغن زیتون را به آن اضافه کنید. جو دوسرپرک هم لایه بردار فوق العاده‌ای است؛ در عین حال عسل- روغن زیتون پوست را آبرسانی می‌کند.

علاوه بر سه مورد بالا، می‌توانید با برنج هم اسکراب و لایه بردار صورت بسازید. ویدیوی زیر نحوه ساخت این اسکراب خانگی را آموزش می‌دهد:

چگونه صورت را لایه برداری کنیم؟

میزان تاثیر روش پاکسازی صورت در منزل با لایه برداری صحیح از پوست تاحدی مشخص می‌شود. در این مرحله لایه بردار مورد نظرتان را به ملایمت و با حرکات دایره‌ای روی پوست‌تان ماساژ دهید تا سلول‌های مرده پوست از بین بروند. مراقب باشید که زیاد با ماده لایه بردار به پوست‌تان فشار وارد نکنید؛ مخصوصا اگر لایه بردار شما حاوی دانه‌های اسکراب است. این کار تنها باعث قرمزی و التهاب بیشتر پوست‌تان خواهد شد. در نهایت صورت‌تان را با آب ولرم بشویید و مانند مرحله قبل کمی خشک کنید.

در این مرحله می‌توانید علاوه بر پوست، لب‌های‌تان را هم لایه برداری کنید. برای لایه برداری لب‌ها از یک مسواک مرطوب، یا ترکیب شکر قهوه‌ای و عسل استفاده کنید.

  1. نحوه پاکسازی پوست در خانه با بخور

بخور دادن در مراحل پاکسازی صورت در خانه اهمیت بسیاری دارد. بخار منافذ پوست شما را عمیقا پاکسازی می‎‌کند؛ زیرا در این فرایند ناخالصی‌های زیادی مانند انواع جوش‌های سرسیاه و چرکی با عرق شما به بیرون می‌ریزند. علاوه بر این بخور دادن لایه‌های عمیق‌تر پوست را آبرسانی کرده و همچنین باعث کوچک‌تر شدن منافذ می‌شود.

بخور پوست

برای این کار مقدار کافی آب را در کتری و یا قابلمه‌ای بجوشانید. چند دقیقه صبر کنید تا آب به جوش آمده و شروع به تبخیر شدن کند. ظرف را از روی گاز بردارید. صبر کنید دمای آب کمی متعادل شود تا پوست شما در اثر مجاورت با بخار نسوزد. برای اینکه بخار آب مستقیما وارد منافذ پوست شود، روسری و یا حوله‌ای سر کنید و صورت‎‌تان را به مدت 2 تا 5 دقیقه در معرض بخار آب قرار دهید.

برای اینکه بخار آب خاصیت بیشتری داشته باشد می‌توانید به آن چند قطره روغن اسطوخودوس اضافه کنید. و یا یک چای سبزکیسه‌ای را باز کرده و محتویات آن را در آب جوش بریزید.

  1. استفاده از ماسک صورت

در مرحله بعدی پاکسازی صورت در خانه با مواد طبیعی باید از ماسک استفاده کنید. انواع ماسک‌های صورت منافذ پوست را بیش از پیش پاکسازی می‌کنند. همچنین برخی از این ماسک‌ها خاصیت رطوبت بخشی و آبرسانی به پوست داشته و نرمی و لطافت مطلوبی به آن می‌بخشند.

اگر فرصت ساخت ماسک‌های خانگی را ندارید، محصولات متنوعی در این زمینه وجود دارد. باید ماسک های تخصصی صورت را با توجه به نوع پوست‌تان تهیه کنید. به طور کلی اگر پوست چرب و یا مستعد آکنه‌ای دارید، از ماسک‌های خاک رس و یا سولفوردار برای حذف آلودگی‌ها استفاده کنید. از طرفی برای پاکسازی پوست خشک در منزل بهتر است ماسک را تهیه کنید که بیشتر خاصیت آبرسانی هم داشته باشد.

طرز تهیه ماسک خانگی

اگر نمی‌خواهید ماسک‌های آماده را بخرید، به راحتی با ترکیب مواد طبیعی مختلف می‌توانید ماسک خانگی بسازید. برای انواع پوست‌های مختلف، ماسک‌های متفاوتی وجود دارد؛ که نمونه‌ای از آن‌ها عبارتند از:

  • برای پوست‌های خشک و معمولی: یک سوم فنجان پودر کاکائو + نصف فنجان عسل + 3 قاسق غذاخوری خامه + 3 قاشق غذاخوری جو دوسر.
  • برای پوست‌های معمولی و چرب: نصف فنجان تمشک پوره شده + نصف فنجان جو دوسر + یک چهارم فنجان عسل.

چگونه ماسک صورت بزنیم؟

بعد از اینکه ماسک خانگی موردنظرتان را تهیه کردید، نوبت به استفاده از آن برای پاکسازی صورت در خانه می‌رسد. قبل از استفاده، حتما روی بخش کوچکی از بازوی‌تان تست حساسیت انجام دهید. مقدار کمی ماسک را به این ناحیه بزنید و حدود نیم ساعت صبر کنید. اگر هیچ گونه سوزش، خارش و قرمزی مشاهده نکردید، می‌توانید ماسک را روی کل صورت استفاده کنید.

ماسک موردنظر را روی کل صورت‌تان، به جز دور چشم‌ها، بمالید. به مدت 10 تا 15 دقیقه صبر کنید تا ماسک خشک شود (البته نه آنقدر که شستن آن کار حضرت فیل شود!). سپس صورت‌تان را با آب بشویید و با حوله نرمی کمی خشک کنید.

ماسک صورت برای پاکسازی صورت در خانه

هنگام شستن ماسک از روی صورت، به هیچ عنوان پوست‌تان را ماساژ ندهید و اصطلاحا با ماسک اسکراب نکنید. تنها اجازه دهد جریان آب گرم ماسک را از روی صورت‌تان پاک کند.

  1. مرطوب کردن صورت

در پایان پاکسازی پوست صورت در منزل باید پوست‌تان را مرطوب کنید. در واقع مرطوب کردن نقش کلیدی در هر روتین مراقبت از پوستی دارد و پاکسازی هم از این قاعده مستثنی نیست. چرا که مرطوب کننده‌ها پوست را آبرسانی می‌کنند و باعث می‌شود پوست شما سالم، نرم و شاداب‌تر شود.

مرطوب کننده و آبرسان صورت را هم باید مطابق با نوع پوست‌تان انتخاب کنید. اگر پوست چربی دارید، بهتر است به جای کرم به دنبال ژل یا لوسیون‌های آبرسان باشید. در مقابل محصولاتی که بافت کرمی دارند، برای پوست‌های خشک بهتر عمل می‌کنند؛ چرا که درصد چربی آن‌ها بالاتر است. همچنین اگر پوست‌ مختلطی دارید، پیشنهاد می‌کنیم از لوسیون‌های فاقد اسید استفاده کنید.

مرطوب کننده مناسب برای پاکسازی صورت

توجه داشته باشید که در بهترین روش پاکسازی صورت در خانه نباید از مرطوب کننده‌های خیلی سبک استفاده کنید. پوست صورت شما در جریان پاکسازی عمیقا تمیز شده و حال به رطوبت بالایی برای بازسازی نیاز دارد. در صورتی که در پایان پاکسازی از مرطوب کننده استفاده نکنید، پوست شروع به تولید بیش از حد چربی کرده و منافذ پوست بسته می‌شود. بسته شدن منافذ هم به بروز انواع جوش‌ها ختم خواهد شد.

اگر می‌خواهید پس از پاکسازی صورت در خانه بیرون بروید، بهتر است مرطوب کننده‌ای را تهیه کنید که فاکتور حغاظت دربرابر آفتاب یا SPF ای معادل 15 تا 30 داشته باشد.

در آخرین مرحله پاکسازی با نوک انگشت‌های‌تان مرطوب کننده را روی کل صورت‌تان ماساژ دهید و از پوست شفاف‌تر و شاداب‌تان لذت ببرید.

سوالات متداول درمورد پاکسازی صورت در خانه
چطور صورت را پاکسازی کنیم؟

روش‌ها و مواد مختلفی برای پاکسازی صورت وجود دارد. در این مقاله 5 مرحله اصلی پاکسازی صورت در خانه را آموزش دادیم. با دقت هر مرحله را انجام دهید و اگر سوالی داشتید در بخش نظرات از ما بپرسید.

پاکسازی صورت چیست؟

پاکسازی صورت ترکیبی از روش‌های مراقبتی پوست است که آلودگی‌ها و چربی اضافی پوست را از منافذ عمیقا پاک کرده و شادابی و طراوت بی نظیری به آن می‌بخشد.

آیا پاکسازی پوست ضرر دارد؟

اگر کسی که این کار را برای شما انجام می‌دهد تخصص کافی نداشته و یا کاملا بهداشتی نباشد، احتمال آسیب رسیدن به پوست شما بالاست. کم خطرترین راه، پاکسازی صورت در خانه و آن هم با اصولی است که به شما آموزش دادیم.