همه چیزهایی که باید درباره علت و درمان نازکی پوست بدانیم

پوست همه افراد با افزایش سن، مصرف برخی داروها، سبک زندگی اشتباه یا در اثر آسیب های ناشی از آفتاب، نازک می شود. پوست نازک شده معمولا قابل برگشت نیست؛ اما روش هایی برای محافظت از پوست و جلوگیری از بروز این مشکل وجود دارد. نازکی پوست معمولا روی دست ها بیشتر از سایر نقاط بدن رخ می دهد. با این حال، با افزایش سن ممکن است شاهد این عارضه پوستی در ناحیه بازوها و پاها نیز باشیم. پوست نازک به راحتی کبود می شود و در معرض خطر قرار می گیرد. در این مقاله به دلایل نازک شدن پوست، درمان نازکی پوست و همچنین چگونگی ترمیم پوست نازک شده خواهیم پرداخت. پس اگر شما هم نمی دانید برای نازک شدن پوست صورت چه کنیم تا انتها همراه ما باشید.

اندازه و قطر طبیعی پوست

پوست به طور طبیعی در برخی نقاط بدن نازک است. ضخامت پوست پلک تنها ۰.۵ میلی متر است. در حالی که ضخامت پوست پاشنه پا به ۴ میلی متر نیز می رسد. افزایش ضخامت پوست صورت هم از سنی به بعد متوقف می شود. در واقع پوست از سه لایه تشکیل شده است که هر کدام نقش متفاوتی دارند:

  • هایپودرم که داخلی ترین لایه پوست است و از بافت، چربی و غدد عرق تشکیل شده
  • درم که شامل اعصاب و رگ های خونی است
  • اپیدرم نیز خارجی ترین لایه پوست است که مانعی در برابر ورود آلودگی و باکتری محسوب می شود.

 

لایه های پوست

پوست نازک به این معنی است که اپیدرم آن طور که باید، ضخیم نیست. چربی هایپودرم نیز ممکن است، کمتر باشد که در این صورت نیز در نازکی پوست تاثیرگذار خواهد بود. پوست نازک به خودی خود مشکلات جدی را ایجاد نمی کند. با این حال ممکن است فرد متوجه شود که پوست وی راحت تر آسیب می بیند یا کبود می شود. بنابراین دانستن روش های درمان نازکی پوست به شما کمک می کند تا در صورت بروز این عارضه، در صدد درمان نازکی پوست برآیید. برای پوست نازک صورت چه باید کرد و ترمیم پوست نازک بقیه نواحی بدن به چه صورت است؟

نازک شدن پوست نشانه چیست ؟

نازک شدن پوست می تواند نشانه هایی را به دنبال داشته باشد یا شما را از فعل و انفعالاتی که در بدن تان در حال رخ دادن است، آگاه کند. اگر می خواهید بدانید نازک شدن پوست نشانه چیست ؟ پیشنهاد می کنیم مطالعه ادامه مطلب را از دست ندهید.

  • تجزیه الیاف کلاژن و الاستین پوست که اغلب ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید است
  • آسیب دیدن مویرگ های کوچک نزدیک سطح پوست
  • تجمع سلول هایی که لایه های پوست را شکل می دهند
  • نازک شدن لایه چربی بافت زیر پوست
  • یائسگی که در نتیجه کاهش سطح استروژن بدن پدید می آید

علت نازک شدن پوست دست

همانطور که گفتیم، دلیل نازک شدن پوست اغلب نتیجه افزایش سن است. سبک زندگی و استفاده از داروهای خاص نیز در زمره دیگر علائم نازک شدن پوست دست قرار می گیرند. با افزایش سن، بدن کلاژن کمتری تولید می کند. کلاژن، عنصر سازنده پوست است که به جلوگیری از بروز چین و چروک، شل شدگی و خشکی پوست کمک می کند. میزان کلاژن سازی پوست پس از افزایش سن امری کاملا ژنتیکی است. بهتر است بدانید که می توان برای درمان نازکی پوست از برخی داروهای کلاژن ساز، البته با تجویز پزشک استفاده کرد. همچنین لایه میانی پوست که درم نام دارد، کلاژن کمتری تولید می کند. در نتیجه پوست شما کمتر قادر به ترمیم بوده و نازک می شود.

مطلب کلاژن چیست را در مجله میس و مستر مطالعه کنید.

افزایش سن و نازک شدن پوست دست

از دیگر علت های نازک شدن پوست دست می توان به قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش اشاره کرد. از آنجایی که دست ها بیشتر از سایر نقاط بدن در معرض نور مستقیم آفتاب هستند، زودتر دچار عوارضی همچون چین و چروک، افتادگی یا شل شدگی، لک و نازک شدن می شوند. آسیب های ناشی از آفتاب به واسطه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آفتاب به وجود می آیند. ساده ترین روش درمان نازکی پوست این است که از برخورد مستقیم نور آفتاب با پوست خود از طریق استفاده از بهترین کرم ضد آفتاب اجتناب کنید.

افزایش سن، قرار گرفتن در معرض اشعه مضر آفتاب و مصرف دخانیات از جمله شایع ترین دلایل نازکی پوست هستند.

علت نازک شدن پوست کف دست

کف دست نیز یکی از نقاطی است که خیلی زود در معرض نازکی قرار می گیرد. علت نازک شدن پوست کف دست نیز به مصرف برخی داروها، افزایش سن، سبک زندگی و اشعه ماوراء بنفش بر می گردد. برخی افراد ممکن است با مصرف طولانی مدت برخی داروها، نازکی پوست را تجربه کنند. از جمله این داروها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسپیرین
  • داروهای رقیق کننده خون
  • کورتیکواستروئیدهای موضعی و خوراکی
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ناپروکسن و ایبوپروفن

اما برای ضخیم شدن پوست دست چه کنیم؟ عادات زندگی اشتباه نیز در نازک شدن پوست کف دست تاثیرگذار است. از جمله این اشتباهات می توان به سیگار کشیدن، استفاده از الکل، عدم ورزش منظم و رژیم غذایی با میوه و سبزیجات کم و کربوهیدرات و قند فراوان اشاره کرد. پس قبل از این که با مشکل نازک شدن پوست مواجه شوید، مصرف دخانیات را به حداقل برسانید.

نازک شدن پوست کف دست

علت نازک شدن پوست لب

نازک شدن پوست لب ناشی از تجزیه بافت چربی در زیر پوست است. در بخش زیرین پوست تمام اجزای چهره ما چربی وجود دارد که به ظاهر صورت ما جلوه ای زیبا و جوان می دهد. بافت لب نیز از این قاعده مستثنی نیست. معمولا با افزایش سن، بافت چربی زیر لب ها رو به کاهش رفته و پوست آن نازک تر می شود. به همین دلیل می توان گفت که پیری مهم ترین علت نازک شدن پوست لب است. برای درمان نازکی پوست لب می توان از تزریق ژل در این ناحیه استفاده کرد.

علت نازک شدن پوست لب

علت نازک شدن پوست ناحیه تناسلی

علت نازک شدن پوست اطراف واژن که به واژینیت آتروفیک معروف است، معمولا این است که بدن، استروژن کمتری دارد. این عارضه معمولا پس از یائسگی رخ می دهد. این مشکل واژن نه تنها منجر به دردناک شدن مقاربت می شود، بلکه مشکلاتی را نیز در دفع ادرار به همراه خواهد داشت. نازک شدن پوست ناحیه تناسلی اغلب با خشکی، سوزش، خارش، سوزش ادرار، ترشحات واژن، خونریزی پس از مقاربت، بی اختیاری ادرار و عفونت دستگاه ادراری همراه است. برای درمان نازک شدن پوست ناحیه تناسلی زنان بهتر است به پزشک مراجعه کرده تا درمان جدی انجام شود.

علت نازک شدن پوست زیر چشم

علت نازک شدن پوست زیر چشم نیز مانند سایر نقاط، ممکن است به دلیل مواجهه با نور مستقیم آفتاب، پیری، مصرف بی رویه دخانیات، مصرف الکل، عدم مصرف کرم دور چشم حاوی ضد آفتاب و همچنین عدم استفاده از عینک آفتابی باشد. برای درمان قرمزی و نازکی پوست پلک می توان از روش های زیر کمک گرفت.

پوست زیر چشم

روش های درمان نازک شدن پوست دور چشم

همان طور که گفتیم، مهمترین علت نازک شدن پوست صورت، قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب است. به همین منظور باید قبل از خروج از منزل حتما از ضد آفتاب با SPF مناسب استفاده کرد. مصرف بهترین کرم دور چشم حاوی SPF و مرطوب کننده به جلوگیری و درمان نازکی پوست و همچنین پیشگیری از چین و چروک در اطراف پلک کمک بسیاری می کند.

همچنین سعی کنید از عینک آفتابی استفاده کنید تا از نازک شدن پوست دور چشم پیشگیری شود.

برای درمان نازکی پوست دور چشم می توان از روش میکرونیدلینگ نیز استفاده کرد. درمارولر مخصوص نواحی پلک از حساسیت بالاتری برخوردار بوده و سوزن های آن منجر به افزایش کلاژن سازی دور چشم می شوند. همچنین با تقویت خاصیت کشسانی پوست، نازکی و شل شدگی پلک را برطرف می کند.

میکرونیدلینگ چیست

استفاده از کرم دور چشم حاوی ضد آفتاب و همچنین عینک آفتابی به پیشگیری از نازک شدن پوست اطراف پلک کمک زیادی می کند.

درمان پوست نازک و شل

برای درمان پوست نازک و شل می توان از برخی راه حل های پزشکی استفاده کرد که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

تزریق فیلر برای درمان نازکی پوست و شل شدگی

برای درمان نازکی پوست می توان از روش تزریق فیلر استفاده کرد. فیلر یا همان پرکننده های پوستی برای ترمیم حجم از دست رفته زیر پوست، درمان نازکی و شل شدگی پوست کاربرد دارد. برخی از فیلرها برای جوانسازی پوست دست نیز استفاده می شوند. فیلرها معمولا نتایج فوری را به دنبال دارند و در حدود دو سال دوام خواهند داشت. فیلر باید توسط پزشک متخصص و در مطب یا کلینیک معتبر تزریق شود. معمولا پزشک پس از معاینه، با توجه به نوع پوست مراجعه کننده بهترین مواد فیلر را برای درمان پوست صورت نازک شده توصیه می کند.

تزریق فیلر

لیزر

برای درمان پوست نازک و شل شده می توان از لیزر استفاده کرد. لیزر به کاهش علائم ناشی از اشعه ماوراء بنفش که در نازکی پوست موثر هستند، کمک بسیاری می کند. در این مورد باید متخصص پوست تشخیص دهد که کدام نوع لیزر برای شما مناسب است.

فتودینامیکی

فتودینامیکی، یک روش جوانسازی پوست مبتنی بر نور است که طول موج خاصی از نور را روی پوست متمرکز می کند. برای این کار ابتدا پوست توسط یک محصول حساس به نور موضعی پوشانده می شود. این روش برای کسب بهترین نتیجه، نیاز به جلسات درمانی متعدد دارد. نور درمانی منجر به افزایش تولید کلاژن در پوست شده و به کاهش آسیب های ناشی از نور خورشید کمک می کند. از این روش درمانی در درمان نازکی پوست صورت ، گردن، قفسه سینه و دست ها استفاده می شود.

راهکارهای رفع نازکی پوست

راهکارهای ساده ای برای رفع و درمان نازکی پوست وجود دارند. مرطوب کردن مداوم پوست در افزایش انعطاف پذیری و جلوگیری از نازکی پوست بسیار موثر است. توجه داشته باشید که هر چیزی که پوست را ملتهب و قرمز کند، به آن آسیب می رساند. بنابراین سعی کنید از تماس مستقیم با مواد شیمیایی و همچنین انواع شوینده بپرهیزید.

جهت درمان نازکی پوست بهتر است بدن خود را از قرار دادن در معرض تابش نور مستقیم آفتاب محافظت کنید. برای این کار بهتر است در فصل تابستان که میزان تابش نور خورشید بیشتر است، از لباس های بلند و همچنین کلاه و عینک آفتابی استفاده نمایید. کرم ها و پمادهای حاوی ویتامین A که نوعی رتینوئید است هم در رفع نازکی پوست موثر واقع می شود. این محصولات مانند انواع پماد برای ضخیم شدن پوست را می توانید با مشورت پزشک از داروخانه ها تهیه و مصرف نمایید.

برای درمان نازکی پوست بهتر است از یک رژیم غذایی مفید پیروی کنید. هر روز مقادیر مناسبی از میوه، سبزیجات، غلات، دانه ها، گوشت و کربوهیدرات را در برنامه غذایی خود قرار دهید. سعی کنید مصرف غذاهای فرآوری شده را به حداقل برسانید.

راهکارهای رفع نازکی پوست

میکرونیدلینگ

برای درمان نازکی پوست صورت راهکارهای پزشکی فوق العاده موثر و خوبی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از میکرونیدلینگ است. درمارولینگ یا میکرونیدلینگ را می توان به منظور جوانسازی پوست در خانه یا مطب انجام داد. پزشکان از درمارولرهای با سوزن های متعدد برای بهبود ساختار پوست و درمان مشکلات پوستی استفاده می کنند. به این صورت که ابتدا سطح پوست آغشته به بی حسی موضعی شده و سپس یک غلطک دستی مجهز به سوزن های بسیار ریز و متعدد را روی سطح پوست حرکت می دهند.

برخورد سوزن با پوست منجر به خونریزی های جزئی می شود که البته آسیبی به پوست وارد نمی کند. این روش درمانی طی چند جلسه انجام می شود و نتیجه آن افزایش تولید کلاژن در ساختار پوست است. افزایش کلاژن سازی منجر به تقویت خاصیت کشسانی و لطافت پوست شده و در درمان نازکی پوست موثر است.

درمان نازکی پوست صورت

برای درمان نازکی پوست می توان از روش های پزشکی موثر مانند میکرونیدلینگ، تزریق فیلر، لیزر و … استفاده کرد که اثربخشی آنها معمولا سریع خواهد بود.

درمان خانگی نازکی پوست صورت

خوب است بدانید که درمان نازک شدن پوست صورت در خانه نیز امکان پذیر است. یکی از راه های درمان نازکی پوست که می توان در منزل انجام داد شامل استفاده از رتینوئیدهای تجویز شده و همچنین مصرف مکمل هاست.

رتینوئیدها دسته ای از داروها هستند که حاوی ویتامین A بوده و مصرف آنها به جلوگیری از ایجاد آسیب های ناشی از اشعه های مضر خورشید و همچنین درمان نازکی پوست کمک بسیاری می کند. یک متخصص پوست می تواند در مورد بهترین رتینوئیدها یا محصولاتی که برای پوست شما مفید است به شما مشورت دهد. مصرف رتینوئیدها به طور خودسرانه در منزل توصیه نمی شود؛ چرا که مصرف بیش از حد یا طولانی مدت آن می تواند عوارضی همچون خشکی پوست، قرمزی، پوسته پوسته شدن و خارش را به دنبال داشته باشد.

از جمله مکمل های غذایی که در پیشگیری از اثرات پیری پوست و همچنین درمان نازکی پوست موثر هستند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویتامین C به صورت خوراکی و موضعی
  • گاما لینولنیک اسید که در برخی روغن های طبیعی موجود است
  • پپتیدهای کلاژن
  • اسیدهای چرب امگا ۳

البته توصیه ما به شما این است که همیشه قبل از مصرف هر گونه مکمل ابتدا با پزشک خود مشورت کنید؛ چراکه ممکن است برخی مکمل ها با داروهایی که مصرف می کنید، تداخل داشته باشند.

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از میوه، سبزیجات، ماهی، روغن های مفید و گوشت نیز در سلامت پوست شما و جلوگیری از نازکی پوست موثر است.

ضخیم شدن کف پا

برای درمان نازک شدن پوست کف پا نیز می توان از روش های جوانسازی با تزریق فیلر و همچنین درمارولر استفاده کرد. کف پا به دلیل تحمل وزن انسان و ایستادن های متوالی، بیشتر در معرض آسیب قرار دارد. نازک شدن پوست یکی از شایع ترین آسیب های کف پا محسوب می شود. برای درمان نازکی پوست این ناحیه می توان پوست کف پا را لایه برداری کرد و به مدت چند دقیقه در یک وان آب ولرم و کوکتل پدیکور مخصوص قرار داد و سپس از اسکراب استفاده کرد. لایه برداری کمک می کند لایه های مرده پوست از بین رفته و شادابی و نشاط به آن باز گردد.

درمان نازک شدن پوست کف پا

چنانچه نازکی پوست پا شدت بیشتری داشته باشد، می توان برای درمان آن از تزریق فیلر برای پر کردن ناحیه مورد نظر استفاده کرد.

نتیجه گیری

همه افراد با افزایش سن به مشکلات پوستی اعم از نازک شدن پوست نواحی دست، صورت، پلک، لب و … دچار می شوند. برای جلوگیری از این عارضه شایع و همچنین درمان نازکی پوست می بایست یک سری دستورالعمل های ساده را به صورت روزانه انجام داد. به طور مثال باید هنگام خروج از منزل از کرم ضد آفتاب، کلاه و عینک آفتابی استفاده کرد. عدم مصرف سیگار و الکل نیز تاثیر زیادی در جلوگیری از نازک شدن پوست خواهد داشت. اما اگر به هر دلیل مبتلا به نازکی پوست شدید، اصلا جای نگرانی نیست. شما می توانید با کمک روش های درمانی نوین مانند میکرونیدلینگ، تزریق فیلر، تزریق ژل و … اقدام به درمان نازکی پوست خود نمایید. در این مقاله از وبلاگ میس و مستر با روش های پیشگیری و درمان نازکی پوست آشنا شدید. چنانچه هر گونه سوال یا پیشنهادی در این مورد دارید، می توانید آن را با ما از طریق قسمت نظرات در میان بگذارید.

منابع

medicalnewstoday