فرق آبرسان و مرطوب کننده چیست؟ + زمان و نحوه استفاده از آن ها

بدون شک داشتن پوستی سالم و زیبا آرزوی هر فردی فارغ از سن و جنسیت است که آن هم در گرو استفاده از کرم های آبرسان و مرطوب کننده می باشد. هر دو این کرم ها با تامین رطوبت مورد نیاز پوست، نقش مهمی را در حفظ جوانی و شادابی پوست ایفا می کنند. با این حال بر خلاف تصور عوام که معتقدند فرق خاصی بین آبرسان و مرطوب کننده وجود ندارد، این دو محصول در بسیاری موارد با هم تفاوت دارند. اگر شما هم به دنبال دانستن فرق آبرسان و مرطوب کننده هستید، با این بخش از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر همراه ما باشید تا متوجه تفاوت آبرسان و مرطوب کننده شوید. بدون شک آگاهی از فرق آبرسان و مرطوب کننده به شما کمک خواهد کرد تا با توجه به نوع نیازتان، یکی از این دو محصول یا هر دو آن‌ها را برای مراقبت از پوست خود استفاده کنید.

فرق آبرسان با مرطوب کننده چیست؟

دانستن تفاوت مرطوب کننده و آبرسان از آن جایی اهمیت دارد که بتوانید عملکرد و کاربرد هر یک از آن ها را بدانید و برای مراقبت از پوست خود انتخاب درستی داشته باشید. به علاوه عدم آگاهی از فرق آبرسان و مرطوب کننده و به دنبال آن انتخاب نادرست هر یک از این محصولات برای مراقبت از پوست، می تواند مشکل پوستی شما را حادتر نماید.

حال قبل از بررسی فرق آبرسان و مرطوب کننده و برای درک بهتر این موضوع ابتدا به تعریف دو واژه آبرسان و مرطوب کننده می پردازیم.

آبرسان چیست؟

بالا نگه داشتن مقدار آب ذخیره شده در پوست را اصطلاحا آبرسانی می گویند. طبق این تعریف کرم های آبرسان قدرت این را دارند تا آب را در سلول های پوستی ذخیره نمایند. همچنین ذخیره آب در سلول ها به طور طبیعی و از طریق خوردن انواع میوه ها و سبزیجات هم ممکن است.

مرطوب کننده چیست؟

مرطوب کننده ها هنگامی که روی پوست قرار می گیرند، مانند یک سد محکم روی پوست عمل می کنند و به همین ترتیب قدرت این را دارند تا بتوانند در برابر تبخیر یا شستشو پوست با آب و مواد شوینده، آب موجود در سلول های پوستی را حفظ نموده و مانع از دست رفتن آن ها شوند.

اکنون که با معنای این دو واژه آشنا شدید، بهتر می توانید تفاوت آبرسان با مرطوب کننده را درک نمایید. با ادامه این مطلب همراه باشید تا با 4 مورد از مهم ترین فرق های آبرسان و مرطوب کننده آشنا شوید.

مرطوب کننده چیست ؟

اولین قدم برای انتخاب بهترین محصول برای مراقبت از پوست خود، درک فرق آبرسان و مرطوب کننده است.

فرق آبرسان با مرطوب کننده در ترکیبات

اولین فرق کرم آبرسان با مرطوب کننده که قصد داریم در ابتدا به آن بپردازیم، تفاوت آن ها در ترکیبات شان می باشد. در حقیقت در وهله اول چیزی که باعث تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده می شود، فرمولاسیون متفاوت آن هاست. در قسمت زیر ترکیبات هر کدام از کرم های مرطوب کننده و آبرسان به صورت مجزا معرفی شده اند که به درک فرق آبرسان و مرطوب کننده کمک می کند.

ترکیبات حاوی مواد مرطوب کننده

در واقع وجود مواد زیر در ترکیبات کرم های مرطوب کننده از فرار رطوبت جلوگیری کرده و به حفظ آن در لایه‌های پوست کمک می‌کند.

  • روغن دانه های گیاهی مثل شادهدانه، بادام، نارگیل
  • روغن شی باتر
  • روغن های گیاهی مثل جوجوبا، رز هیپ (گل نسترن)، روغن درخت چای، اسکوآلن
  • روغن معدنی
  • لانولین
  • موم عسل
  • اسید استئاریک

ترکیبات حاوی مواد آبرسان

وجود مواد زیر در ترکیبات کرم ها و سرم های آبرسان، رطوبت موجود در آب و هوا را جذب کرده و آن را در پوست نگه می دارند. تنها فرق سرم آبرسان با کرم آبرسان در غلظت این دو نوع محصول است که کرم ها نسبت به سرم ها سنگین تر بوده و غلظت بیشتری دارند.

  • اسید هیالورونیک
  • گلیسیرین
  • آلوئه ورا
  • عسل
  • موسین حلزون
  • اسید لاکتیک و اسید سیتریک
  • سدیم لاکتات
  • اوره

ترکیبات آبرسان چیست

فرق بین آبرسان و مرطوب کننده در نحوه عملکرد

درست است که هر دو این محصولات برای نرم و شفاف کردن پوست به کار می روند اما بزرگترین فرق مرطوب کننده و آبرسان در نحوه علمکرد آن هاست که در واقع همه این موارد به تفاوتی که در نوع مواد موجود در ترکیباتشان دارند، برمی گردد. فرق آبرسان و مرطوب کننده در نحوه عملکردشان را در قسمت زیر با دانستن عملکرد هر کدام به صورت جداگانه درک خواهید کرد.

نحوه عملکرد کرم ها و سرم های آبرسان

همانطور که پیش تر در بخش فرق آبرسان و مرطوب کننده گفته شد، کرم های آبرسان حاوی مواد روان کننده هستند و به واسطه همین مواد، وظیفه تامین آب برای پوست را به عهده دارند. این گونه کرم ها با آبی که برای لایه اپیدرم پوست تامین می کنند، از خشکی پوست که سر منشا آن کاهش هیدراتورها می باشد، جلوگیری می نمایند. کرم های آب رسان عمدتا فاقد چربی هستند، البته در برخی موارد نادر از مقدار خیلی کمی چربی برخوردار می باشند. به همین دلیل انواع بهترین آبرسان پوست بافت سبکی داشته و زود جذب پوست می شوند.

نحوه عملکرد کرم های مرطوب کننده

کرم های مرطوب کننده می توانند یک لایه محافظتی بر روی پوست ایجاد کنند تا مانع از تبخیر آب موجود در پوست شوند. این گونه کرم ها نسبت به کرم های آبرسان چربی بیشتری داشته و همین فرق آبرسان با مرطوب کننده باعث می شود تا کرم های مرطوب کننده کمی سنگین به نظر برسند. چربی اضافی که در کرم های مرطوب کننده وجود دارد را می توان به صورت یک لایه که روی پوست باقی می ماند، مشاهده نمود.

بنابراین اگر بخواهیم فرق آبرسان و مرطوب کننده در نحوه عملکردشان را به طور خلاصه و در یک جمله بیان کنیم، می توانیم بگوییم محصولات  آبرسان پوست، ذرات آب درون پوست را افزایش می دهند و در طرف مقابل کرم های مرطوب کننده از تبخیر آن ها از روی پوست جلوگیری می کنند. در نهایت استفاده از این محصولات مکمل در کنار یکدیگر پوستی نرم و صاف را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

فرق آبرسان و کرم مرطوب کننده چیست

زمان و نحوه استفاده؛ اول آبرسان یا مرطوب کننده؟

در رابطه با فرق آبرسان و مرطوب کننده می توانیم به زمان استفاده از آن ها هم اشاره کنیم. در واقع این دو محصول مکمل‌های خوبی برای نرم و مرطوب کردن پوست شما هستند، اما در زمان استفاده با هم متفاوت می باشند.

همانطور که پس از دانستن فرق آبرسان و مرطوب کننده متوجه شدید، برای درک زمان استفاده از هر کدام از این کرم‌ها، لازم است بدانید پوستتان چه زمانی به کدام یک احتیاج دارد. به عنوان مثال زمانی که پوستتان دهیدراته شده و آب از دست داده باشد، بدون شک به یک آبرسان قوی احتیاج دارد و زمانی که پوستتان خشک شده باید از مرطوب کننده استفاده کنید. اما با این حال گاهی اوقات با وجود فرق بسیاری که بین آبرسان و مرطوب کننده وجود دارد، لازم است تا از هر دو آن ها برای پوست به صورت مکمل استفاده نمایید.

در هر صورت زمان استفاده از کرم آبرسان قبل از کرم مرطوب کننده است. در واقع طریقه استفاده از این دو کرم بدین شکل است که ابتدا باید پوست را به طور کامل شستشو دهید و سپس کرم آبرسان را به پوست خود بزنید. در مرحله بعد و به منظور ماندگاری بهتر و حفظ رطوبت پوست خود از کرم مرطوب کننده روی پوست استفاده نمایید. توجه داشته باشید، اگر به هر دلیلی کرم آبرسان را روی کرم مرطوب کننده استفاده کنید، لایه محافظ تشکیل شده توسط مرطوب کننده، اجازه نفوذ آن به پوست را نخواهد داد.

فرق مرطوب کننده و آبرسان پوست

به یاد داشته باشید که با وجود فرق کرم مرطوب ‌کننده و آبرسان ، هر دو برای محافظت از پوست شما در برابر پیری زودرس، کم‌آبی و مبارزه با خشکی پوست ساخته شده اند.

نیاز پوست شما چیست؟ مرطوب کننده یا آبرسان؟

امیدواریم که تا این قسمت از مقاله تفاوت کرم آبرسان با مرطوب کننده را درک کرده باشید. اکنون بدون شک در ذهنتان این سوال مطرح شده که پوست شما به آبرسان احتیاج دارد یا مرطوب کننده؟

برای پاسخ به این سوال می توان گفت، با توجه به فرق آبرسان و مرطوب کننده در نحوه عملکردشان، در هنگام انتخاب هر کدام باید نوع پوست خود را در نظر بگیرید. در گام نخست برای انتخاب بین مرطوب کننده و آبرسان باید فرق آبرسان و مرطوب کننده را به یاد داشته باشید. سپس بتوانید تشخیص دهید که نوع پوستتان چیست، پوست شما کم آب و دهیدراته است، چرب است یا خشک.

حالت اول: پوست خشک

اگر نوع پوستتان خشک است، قطعا باید از کرم های مرطوب کننده غنی از ترکیبات روغنی و نرم کننده استفاده کنید. همچنین در قسمت زیر می توانید از روی نشانه های پوست خشک، تشخیص دهید که آیا همانطور که گمان می کنید، نوع پوستتان خشک است یا خیر.

نشانه های پوست خشک:

  • احساس زبری و ناهمواری در پوست
  • خشک شدن پوست (سطح پوست کاملا خشک دیده می شود)
  • پوسته پوسته شدن پوست

نشانه های پوست خشک

حالت دوم: پوست کم آب و دهیدراته

اگر پوستتان کم آب یا دهیدراته است، با در نظر داشتن فرق آبرسان و مرطوب کننده حتما باید از کرم ها و سرم های آبرسان استفاده نمایید. به کمک علائم زیر می توانید تشخیص دهید پوستتان کم آب است یا خیر.

نشانه های پوست کم آب و دهیدراته:

  • احساس تنگی و کشیدگی در پوست
  • کدر و خسته به نظر رسیدن پوست
  • حساس شدن بیش از حد و به سرعت قرمز شدن پوست
  • واضح تر به نظر رسیدن خطوط و چین و چروک های ریز پوست
  • افتادگی و شل شدن پوست
  • عمیق تر شدن چروک ها
  • پیری زودرس پوست

حالت سوم: پوست چرب

یک باور غلط که در میان عموم مردم رواج پیدا کرده این است که معتقدند، افرادی که پوست چرب دارند به کرم های آبرسان و مرطوب کننده هیچ احتیاجی ندارند.

اما باید بدانید که علی رغم اینکه فرق کرم‌ آبرسان و مرطوب‌ کننده زیاد است، اما وجه اشتراکاتی هم با هم دارند و هر دو این محصولات برای انواع پوست مناسب هستند. بنابراین حتی اگر پوست چرب و مستعد آکنه هم داشته باشید، می توانید از انواع کرم های مرطوب کننده و آبرسان که مناسب پوستتان هستند، استفاده نمایید. در واقع زمانی پوست شما چربی بیشتری ترشح می کند که رطوبتش را به هر دلیلی از دست داده و کم آب شده باشد. بنابراین برای اینکه از تولید این چربی اضافه پیشگیری کنید، باید از کرم های آبرسان و مرطوب کننده کمک بگیرید.

البته افراد با پوست چرب باید توجه کنند که محصولاتی را انتخاب نمایند که پایه‌ آب بیشتری دارند و حاوی هیالورنیک اسید هستند. انتخاب این گونه محصولات باعث می‌شود تا پوست به آب بیشتری دسترسی پیدا کند.

نشانه های تشخیص پوست چرب

همواره توجه داشته باشید، آبرسانی و مرطوب کردن پوست هر دو  مکمل هم هستند. زمانی پوست نرم، لطیف و شاداب خواهد شد که ابتدا آبرسانی شود و سپس مرطوب کننده به عنوان یک سد در برابر از دست دادن آب روی پوست قرار بگیرد.

سوالات متداول پیرامون فرق آبرسان و مرطوب کننده

بدون شک پس از اینکه کاملا با فرق آبرسان و مرطوب کننده آشنا شدید، سوالاتی هم در ذهن شما مطرح می شود که در ادامه به سه مورد از رایج ترین آن ها درباره تفاوت کرم مرطوب کننده و آبرسان پاسخ داده شده است.

آبرسان بهتر است یا مرطوب کننده؟

با مطالعه این مقاله متوجه فرق آبرسان و مرطوب کننده خواهید شد که اگر پوستتان همواره خشک و پوسته پوسته می شود و در کنار آن مصرف آب بالایی نیز دارید، همچنین آب درون پوستتان به راحتی و متناسب با محیطی که در آن قرار دارید به راحتی از بین می ‌رود، استفاده و مصرف کرم های مرطوب کننده برای شما امری ضروری است. از سوی دیگر، اگر پوست شما همیشه و تقریبا در همه فصول خشک می باشد، نشان دهنده این مسئله  است که پوست شما دچار بی آبی یا کم آبی شده است و برای مقابله با این مسئله حتما باید از انواع کرم ها یا سرم های آبرسان استفاده نمایید.

فقط تنها نکته ای که لازم است در استفاده هم زمان از این محصولات رعایت کنیم، به فرق آبرسان و مرطوب کننده در زمان استفاده برمی گردد و اول باید کرم آبرسان را روی پوست بزنیم و سپس از کرم مرطوب کننده استفاده کنیم. در واقع با استفاده از هر دو این محصولات در کنار یکدیگر موفق شده ایم تا پوست خود را هیدارته کنیم و رطوبت مورد نیاز پوستمان را تامین نماییم.

بهترین مارک کرم آبرسان پوست چیست ؟

اگر به دنبال یک آبرسان قوی برای پوست خود هستید که به عنوان بهترین مارک هم شناخته شده باشد، لیست زیر به شما کمک خواهد کرد؛ چرا که ۳  کرم آبرسان قوی که از بهترین برندها هستند، در آن معرفی شده است.
کرم آبرسان کامان مدل Q10+E
کرم آبرسان شب گارنیه سری Hydra Bomb مدل Pomegranate
کرم آبرسان جمولوژی مدل Purifying

بهترین مارک کرم مرطوب کننده کدام است؟

همانطور که می دانید تنوع کرم های مرطوب کننده در بازار بسیار زیاد است و همین مسئله می تواند باعث سردرگمی حین خرید شود. به همین منظور در زیر 4  نمونه کرم مرطوب کننده که جزو بهترین مارک ها هم محسوب می شوند، آورده شده است.
کرم مرطوب کننده پریم سری Matex مدل Moist-24
کرم مرطوب کننده کیووی مدل Intensive
کرم مرطوب کننده آردن مدل Dry Relief
کرم مرطوب کننده گینو مدل MATIZONE

کلام آخر

در این مطلب به طور کامل متوجه فرق آبرسان و مرطوب کننده شده و به دنبال آن از اهمیت استفاده از این گونه محصولات برای مراقبت از پوست خود نیز آگاهی پیدا کردید. بدون شک هم اکنون برای خرید هر کدام از کرم های آبرسان یا مرطوب کننده ترغیب شده اید. حال اگر قصد خرید این محصولات را دارید، به سادگی می توانید در فروشگاه اینترنتی میس و مستر به بخش مرطوب کننده و آبرسان مراجعه نموده و نسبت به خرید بهترین مارک کرم آبرسان یا مرطوب کننده اقدام نمایید.

همچنین در صورتی که علاوه بر فرق آبرسان و مرطوب کننده علاقه مند به آشنایی با فواید و معایب کرم مرطوب کننده هستید، به مقاله آن در وبلاگ میس و مستر مراجعه نمایید.

در پایان تقاضامندیم هر گونه سوال، ابهام یا نظری پیرامون فرق آبرسان و مرطوب کننده دارید، از طریق بخش ارسال دیدگاه با ما و سایر همراهان همیشگی این محله زیبایی در میان بگذارید.

منابع

beenaturals