هیالورونیک اسید چیست

ماده مراقبت از پوست که معمولا در سرم ها، ماسک ‌های ورقه ‌ای و مرطوب ‌کننده‌ های مورد علاقه شما یافت می ‌شود، افزودنی مهمی به روتین مراقبت از پوست شما است که هیالورونیک اسید نام دارد. هیالورونیک اسید که به آن  HA نیز گفته می شود، مولکولی است که به طور طبیعی در پوست وجود دارد. این مولکول به آب می ‌پیوندد تا پوست شما را حجیم کند و به آن شادابی و طراوت بدهد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به شما بگوییم هیالورونیک اسید چیست و چه کاربردی دارد.

هیالورونیک اسید چیست و چه کاربردی دارد؟

اسید هیالورونیک یک مولکول قندی است که به طور طبیعی در پوست وجود دارد و به اتصال آب به کلاژن کمک می‌ کند. این مولکول آب را در پوست به دام می ‌اندازد، به همین دلیل پوست صاف تر، درخشان تر و هیدراته به نظر می رسد.

اساسا اسید هیالورونیک باعث افزایش هیدراتاسیون در پوست می شود که می تواند پوست شما را شاداب، پر و درخشان نشان دهد. کلاژن در درم ما ساختار پوست را تشکیل می دهد. اسید هیالورونیک طبیعی از یک طرف به کلاژن و از طرف دیگر به مولکول‌ های آب متصل است و این باعث شاداب و درخشان شدن پوست ما می شود.

اهمیت وجود هیالورونیک اسید چیست؟

با افزایش سن، کلاژن و اسید هیالورونیک را به طور طبیعی از دست می دهیم. بنابراین پوست راحت تر و سریع تر کم آب می شود. همچنین، آب و هوای خشک، روشن بودن بخاری ‌ها در طول زمستان، مصرف برخی محصولات مراقبت از پوست و شرایط پوستی زمینه ‌ای می ‌توانند باعث بروز شکستگی‌ های کوچک در سد محافظتی پوست شوند و خروج آب شوند. به همین دلیل است که داشتن یک روتین مراقبت از پوست متشکل از محصولات مرطوب کننده می تواند بسیار مفید باشد.

مواد مرطوب کننده طبیعی مراقبت از پوست از جمله اسید هیالورونیک، گلیسیرین، بلغور جو دوسر کلوئیدی، اوره، پروپیلن گلیکول، و سوربیتول هستند که همگی به عنوان مرطوب کننده عمل می کنند و آب را به سمت پوست جذب می کند تا آن را هیدراته نگه دارند.

یک شیمیدان آرایشی می گوید: هیالورونیک اسید به طور گسترده در محصولاتی مانند مرطوب کننده ها، کرم های دور چشم و سرم ها وجود دارد. با استفاده از این محصولات، مانند تقویت کننده هیالورونیک دریایی یا سرم هیالورونیک اسیدB5  می توان پوست اطراف چشم را سفت کرد. اسید هیالورونیک به راحتی داخل پوست نفوذ می کند، به همین دلیل است که وقتی به صورت موضعی استفاده می شود بسیار خوب عمل می کند. پوست ما بزرگترین عضو بدن است و تا 60 درصد مواد مغذی را که به آن می ‌زنیم جذب می ‌کند. مزایای بیشتر هیالورونیک اسید شامل سبک بودن، ماهیت آبکی و توانایی آن در جذب رطوبت از محیط برای آبرسانی کامل به پوست است.

با گذشت زمان و افزایش سن، اسید هیالورونیک طبیعی پوست رو به کاهش رفته و ما با مصرف برخی محصولات مراقبت و زیبایی مثل سرم ها و کرم های حاوی این ماده می توانیم هیالورونیک از دست رفته را به بدن برگردانیم.

موارد مصرف هیالورونیک اسید چیست؟

اسید هیالورونیک برای همه انواع پوست عالی است. به طور کلی مواد تشکیل دهنده آن تحریک پذیر نیست و آکنه، روزاسه یا واکنش های پوستی ایجاد نمی کند. با این حال، احتمال کمی برای هر گونه عوارض جانبی پوستی وجود دارد.

افرادی که پوست خشک و یا بالغ ‌تری دارند، از مصرف اسید هیالورونیک بیشترین سود را خواهند برد. در واقع با افزایش سن، بدن ما کمتر این ماده را تولید می کند، بنابراین جایگزینی موضعی اسید هیالورونیک بیشترین تاثیر را بر میانسالان و افراد مسن تر خواهد داشت.

هیالورونیک اسید در نام خود کلمه “اسید” را دارد، اما هیچ دلیلی وجود ندارد که این ماده برای پوست های حساس مضر باشد. در واقع هیالورونیک اسید برای همه انواع پوست حتی پوست های حساس بی خطر است. هیچ عارضه جانبی شناخته شده ای از مصرف اسید هیالورونیک وجود ندارد، زیرا دوباره در بدن ما تولید می شود. اگر عوارض جانبی محصولات حاوی هیالورونیک اسید را تجربه کردید، حتما با پزشک خود صحبت کنید؛ چرا که ممکن است به دلیل یک ماده فعال یا غیرفعال دیگر باشد.

هیالورونیک اسید چیست

مزایای مصرف هیالورونیک اسید چیست؟

اسید هیالورونیک کاربردهای مختلفی دارد. بسیاری از مردم آن را به عنوان مکمل مصرف می کنند، اما در سرم های موضعی، قطره های چشم و تزریق نیز استفاده می شود. در ادامه ۷ مزیت مصرف هیالورنیک اسید را مورد بررسی قرار می دهیم.

۱. داشتن پوستی سالم و انعطاف پذیر

مکمل ‌های اسید هیالورونیک می ‌توانند به پوست شما کمک کنند که انعطاف ‌پذیرتر به نظر برسد. تقریبا نیمی از اسید هیالورونیک در بدن شما وجود دارد. با این حال، روند طبیعی پیری پوست و قرار گرفتن در معرض مواردی مانند اشعه ماوراء بنفش خورشید، دود سیگار و آلودگی هوا می تواند میزان آن را در پوست کاهش دهد. دوزهای 120 تا 240 میلی گرم در روز برای حداقل یک ماه نشان داده شده است که به طور قابل توجهی رطوبت پوست را افزایش داده و خشکی پوست را در بزرگسالان کاهش می دهد. پوست هیدراته شده و همچنین ظاهر چین و چروک را کاهش می دهد.

هنگامی که سرم های هیالورونیک اسید روی سطح پوست استفاده می شود، می تواند چین و چروک، قرمزی و درماتیت را کاهش دهد. حتی برخی از متخصصان پوست، فیلرهای اسید هیالورونیک را تزریق می کنند تا پوست را محکم و جوان نگه دارند.

۲. افزایش سرعت بهبود زخم

اسید هیالورونیک نقش کلیدی در بهبود زخم دارد. این ماده به طور طبیعی در پوست وجود دارد، اما زمانی که آسیبی وجود داشته باشد که نیاز به ترمیم داشته باشد، غلظت آن افزایش می یابد. اسید هیالورونیک با تنظیم سطح التهاب و ارسال سیگنال به بدن برای ساخت رگ های خونی بیشتر در ناحیه آسیب دیده، به بهبود سریع تر زخم ها کمک می کند. نشان داده شده است که استفاده از آن بر روی زخم های پوستی باعث کاهش اندازه زخم ها و درد تاثیر زیادی دارد.

اسید هیالورونیک همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است، بنابراین می تواند به کاهش خطر عفونت در صورت استفاده مستقیم روی زخم های باز کمک کند. علاوه بر این، در مبارزه با بیماری لثه، تسریع بهبودی پس از جراحی دندان و از بین بردن زخم در صورت استفاده موضعی در دهان موثر است.

از اسید هیالورونیک می توان برای داشتن پوستی شفاف و سالم، بهبود سریع زخم ها و از بین بردن جای زخم، درمان درد مفاصل، کاهش رفلکس معده، درمان خشکی پوست و چشم، افزایش استحکام استخوان ها و همچنین درمان درد مثانه استفاده کرد.

مزایای مصرف هیالورونیک اسید چیست؟

۳. کاهش درد مفاصل با هیالورونیک اسید

مزیت دیگر هیالورونیک اسید چیست؟ اسید هیالورونیک همچنین در مفاصل یافت می شود، جایی که فضای بین استخوان های شما را به خوبی روان نگه می دارد. مکمل های اسید هیالورونیک برای افرادی که از استئوآرتریت رنج می برند بسیار مفید است، نوعی بیماری دژنراتیو مفصلی که در اثر ساییدگی و پارگی مفاصل در طول زمان ایجاد می شود. مصرف روزانه 80 تا 200 میلی گرم به مدت حداقل دو ماه نشان داده است که به طور قابل توجهی درد زانو را در افراد مبتلا به استئوآرتریت، به ویژه در افراد بین 40 تا 70 سال کاهش می دهد. اسید هیالورونیک همچنین می تواند به طور مستقیم به مفاصل برای تسکین درد تزریق شود.

۴. کاهش علائم رفلکس اسید معده

آیا می دانید تاثیر هیالورونیک اسید بر معده چیست؟ تحقیقات جدید نشان می دهد مکمل های اسید هیالورونیک ممکن است به کاهش علائم رفلاکس اسید کمک کند .هنگامی که رفلکس اسید اتفاق می افتد، محتویات معده به سمت گلو برگشته و باعث درد و آسیب به پوشش مری می شود. یک مطالعه نشان داد که استفاده از مخلوط اسید هیالورونیک و کندرویتین سولفات روی بافت آسیب دیده گلو به بهبود سریع تر آن نسبت به زمانی که هیچ درمانی استفاده نشده بود کمک کرد.

۵. مزیت هیالورونیک اسید در رفع خشکی چشم چیست

تقریباً از هر 7 فرد مسن 1 نفر به دلیل کاهش تولید اشک یا تبخیر سریع آن از علائم خشکی چشم رنج می برند. از آنجایی که اسید هیالورونیک در حفظ رطوبت عالی است، اغلب برای درمان خشکی چشم استفاده می شود. قطره های چشمی حاوی 0.2-0.4٪ اسید هیالورونیک نشان داده شده است که علائم خشکی چشم را کاهش داده و سلامت چشم را بهبود می بخشد. علاوه بر این، قطره چشم هیالورونیک اسید اغلب در طی جراحی چشم برای کاهش التهاب و تسریع بهبود زخم استفاده می شود.

۶. حفظ استحکام استخوان ها

اما مزیت هیالورونیک اسید بر استخوان چیست؟ دو مطالعه نشان داده‌ اند که مکمل ‌های اسید هیالورونیک می ‌توانند به کاهش سرعت تحلیل استخوان در موش ‌های مبتلا به استئوپنی کمک کنند، بیماری که مرحله ابتدایی از دست دادن استخوان قبل از پوکی استخوان است.

۷. جلوگیری از درد مثانه

تقریباً 3 تا 6 درصد زنان از وضعیتی به نام سیستیت بینابینی یا سندرم مثانه دردناک رنج می برند. این اختلال باعث درد و حساسیت به لمس شکم، همراه با میل شدید و مکرر برای ادرار می شود. در حالی که علل سیستیت بینابینی ناشناخته است، اسید هیالورونیک به تسکین درد و تکرر ادرار مرتبط با این وضعیت کمک می کند. برای این کار باید اسید هیالورونیک مستقیما وارد مثانه شود.

عوارض جانبی هیالورونیک اسید چیست؟

استفاده از اسید هیالورونیک به طور کلی بسیار بی خطر است و عوارض جانبی کمی گزارش شده است. از آنجایی که بدن به طور طبیعی آن را تولید می کند، واکنش های آلرژیک بسیار نادر است. یک مطالعه بر روی 60 فرد مبتلا به استئوآرتریت که 200 میلی گرم هیالورونیک اسید به طور روزانه به مدت یک سال مصرف کردند، هیچ عارضه جانبی منفی را گزارش نکرد.

با این حال، اثرات آن در دوران بارداری یا شیردهی به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته است، بنابراین این گروه ها باید احتیاط کنند و از مصرف مکمل خودداری کنند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می ‌دهد سلول‌ های سرطانی به اسید هیالورونیک حساس هستند و مصرف مکمل‌ ها می‌تواند باعث رشد سریع ‌تر آنها شود. به همین دلیل، به طور کلی توصیه می شود که افراد مبتلا به سرطان یا سابقه سرطان از مصرف مکمل آن خودداری کنند. تزریق اسید هیالورونیک به پوست یا مفاصل خطر بروز عوارض جانبی بیشتری دارد. با این حال، واکنش های منفی بیشتر با روش تزریق همراه است، نه مصرف خود اسید هیالورونیک.

مزایای هیالورونیک اسید چیست؟

نسخه تزریقی هیالورونیک اسید چیست؟

اسید هیالورونیک به شکل تزریقی نیز عرضه می شود. یک پزشک متخصص پوست در نیویورک توضیح می ‌دهد: «در پرکننده‌ های پوست یا همان فیلر، اسید هیالورونیک به‌ عنوان یک محصول ژل مانند ظاهر می ‌شود که پس از تزریق، آب را برای بازسازی حجم و ساختار از دست رفته جذب می ‌کند. این به نوبه خود در کاهش ظاهر فرورفته یا افتادگی پوست صورت کمک می کند و ظاهر کلی خطوط و چین و چروک ها را از بین می برد.»

فیلرها می توانند متفاوت باشند و انواع مختلفی دارند. بنابراین مهم است که نیازها و درخواست هایتان را با متخصص پوست خود در میان بگذارید تا مطمئن شوید که گزینه مناسب را انتخاب می کنید. انواع مختلف پرکننده ‌های اسید هیالورونیک برای یک متخصص پوست و زیبایی درست همانند انواع مختلف برس ‌ها برای یک نقاش هستند. آنها از یک ماده تشکیل شده‌اند، اما بسته به اندازه مولکول‌ های فرمول ‌ها و نحوه چسباندن آنها به هم از نظر چگالی، قابلیت بلند کردن و طول عمر متفاوت هستند.

به عنوان مثال فیلر Voluma ماهیتی سفت دارد و می تواند حجم بیشتری بدهد. این در حالی است که فیلر Belotero، یک پرکننده ظریف و انعطاف پذیرتر است که برای خطوط و چین و چروک های سطحی مورد استفاده قرار می گیرد.

اسید هیالورونیک یکی از اجزای اصلی فیلرها است که مصرف آن باعث افزایش حجم نواحی از بدن مثل لب ها و گونه ها می شود.

مزایای تزریق هیالورونیک اسید چیست؟

مهمترین خاصیت فیلرها یا همان تزریق هیالورونیک اسید این است که برگشت پذیر است. فقط به این دلیل که اسید هیالورونیک به صورت شما تزریق می شود، به این معنی نیست که دائمی است. پرکننده‌ های اسید هیالورونیک برگشت‌ پذیر هستند، بنابراین اگر از نتایج آن راضی نیستید یا یک رگ خونی در طول فرآیند تزریق مسدود شده است، متخصص پوست می‌ تواند آنزیم هیالورونیداز را تزریق کند تا پرکننده در عرض چند دقیقه حل شود.

پس از تزریق هیالورونیداز، آنزیم به سرعت کار و مواد بلافاصله شروع به حل شدن می ‌کند. به طور کامل ظرف 24 تا 48 ساعت طول می کشد تا پرکننده حل شود و اثر آن از بین برود. با این حال، کسانی که به نیش زنبور عسل آلرژی دارند، باید قبل از مصرف هیالورونیداز، احتیاط کنند و با یک متخصص پوست صحبت کنند. زیرا این آنزیم در زهر زنبور عسل بسیار شایع است و برخی افراد به آن حساسیت دارند.

مزایای تزریق هیالورونیک اسید چیست؟

موارد احتیاط هیالورونیک اسید چیست؟

پرکننده ‌ها یا فیلرهای اسید هیالورونیک برای اکثر افراد به ‌جز آنهایی که باردار هستند، مناسب است. اطلاعات زیادی در مورد بارداری و پرکننده‌ ها وجود ندارد، اما متخصصان پوست از ترس مواد ناشناخته، از تزریق آن به افرادی که باردار هستند اجتناب می‌ کنند (اگر در دوران بارداری هستید، مطلب رنگ کردن مو در بارداری برایتان مفید خواهد بود). همچنین اگر عفونت فعال پوستی دارید، از مصرف این پرکننده ها صرف نظر کنید. ابتدا عفونت را درمان کنید و پس از معاینه توسط متخصص پوست به ادامه درمان با هیالورونیک اسید بپردازید.

خطرات تزریق هیالورونیک اسید چیست؟

اگر قصد دریافت پرکننده های هیالورونیک را دارید، چند خطر جزئی وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید. هر نوع درمان تزریقی ممکن است عوارضی از جمله کبودی و تورم داشته باشد. خبر خوب این است که این عوارض کوتاه مدت هستند. هر گونه حساسیت باید طی چند روز برطرف شود؛ در غیر این صورت به پزشک مراجعه کنید.

شما می توانید با پرهیز از عوامل رقیق کننده خون مانند آسپرین، ایبوپروفن و مشروبات الکلی یک هفته یا بیشتر قبل از درمان، احتمال کبودی را کاهش دهید. علاوه بر این، موادی مانند آرنیکا و بروملین نیز ممکن است به کاهش تورم و کبودی کمک کند. بزرگترین نگرانی، تزریق ناخواسته فیلر به رگ خونی است که احتمال دارد منجر به مرگ بافت، دلمه شدن خون و بروز زخم شود. توصیه می شود برای تزریق هیالورونیک اسید به مرکز و متخصص معتبر مراجعه کنید تا از بروز عوارض ناشی از آن پیشگیری شود.

سخن آخر

هیالورونیک اسید چیست؟ یک ماده طبیعی موجود در بدن که معمولا در بافت پوست، بین مفاصل و داخل چشم وجود دارد. با افزایش سن وجود این ماده در بدن کاهش یافته و مشکلاتی از قبیل خشکی پوست و چشم، درد مفاصل و … را به دنبال دارد. با مصرف موضعی یا تزریق اسید هیالورونیک می توان این ماده را دوباره وارد بدن کرد. از اسید هیالورونیک در ساخت فیلرها نیز استفاده می شود که تاثیر زیادی در حجم بخشی به نواحی از بدن دارد. در این مطلب به همه چیز درباره هیالورونیک اسید چیست پرداختیم که امیدواریم مورد توجه تان قرار گرفته باشد.

سوالات متداول

در ادامه قصد داریم به رایج ترین سوالات در مورد هیالورونیک اسید چیست بپردازیم.


موارد مصرف هیالورونیک اسید چیست؟

از هیالورونیک اسید به صورت موضعی برای رفع خشکی پوست و آبرسانی آن استفاده می شود. همچنین به صورت تزریقی برای پر کردن نواحی از پوست کاربرد دارد.

فواید سرم هیالورونیک اسید چیست؟

مصرف سرم هیالورنیک اسید باعث آبرسانی بیشتر پوست شده و پوست خشک و کم آب را هیدراته می کند.

نحوه استفاده از سرم هیالورونیک اسید چیست؟

مقداری از سرم را نوک انگشت دست ریخته و روی پوست تمیز صورت به طور دورانی ماساژ می دهیم.

تاثیر ژل هیالورونیک اسید چیست؟

از ژل هیالورونیک اسید برای حجم بخشی به لب، گونه و پر کردن نواحی فرو رفته و پوست شل و افتاده استفاده می شود.