مراقبت از پوست آقایان

اگر تمام تلاش شما برای مراقبت از پوست‌تان فقط محدود به استفاده از افترشیو یا خمیر اصلاح است، سخت در اشتباهید! اکثر مردان به بهانه وقت کافی نداشتن، مراقبت از پوست خود را جدی نمی‌گیرند؛ اما باید بدانید که روتین مراقبت از پوست صرفا مختص خانم‌ها نیست. با این وجود ما شما را درک می‌کنیم و از این رو تصمیم گرفتیم مقاله پیش روی‌تان را درباره مراقبت از پوست آقایان آماده کنیم. در این مقاله بسته به زمانی که می‌خواهید برای مراقبت از پوست‌تان بگذارید، از راه های مراقبت از پوست آقایان صحبت کرده‌ایم. رعایت این نکات بسیار ساده در دراز مدت اثرات فوق العاده‌ای برای پوست شما خواهد داشت. پس تا پایان این راهنمای مراقبت از پوست آقایان حتما با ما همراه باشید.

راهنمای مراقبت از پوست آقایان برای همه

مراقبت از پوست آقایان چیزی فراتر از شستن صورت با صابونی است که احتمالا از آن برای بدن‌تان هم استفاده می‌کنید. مانند هر کار ارزشمند و ثمربخشی، مراقبت از پوست هم به تعهد و ثبات نیاز دارد. بنابراین به خود و سلامتی‌تان متعهد شوید که از همین امروز با پوست خود جور دیگری برخورد می‌کنید.

با این وجود هیچ کس در اینجا انتظار ندارد که یک شبه تفاوت هیالورونیک اسید و نیاسینامید را بدانید و در روزهای اول، دقایق طولانی صرف رسیدگی به پوست‌تان کنید. به همین دلیل در ادامه روش‌های مراقبت از پوست آقایان را در سه بخش مبتدی، متوسط و حرفه‌ای قدم به قدم آموزش می‌دهیم.

اگر هنوز هم برای مراقبت از پوست‌تان شک دارید، پیشنهاد می‌کنیم فقط چند هفته دستورالعمل مبتدی مراقبت از پوست آقایان را امتحان کنید. بعد از این مدت زمان، متوجه تفاوت فاحشی در پوست‌تان شده و در آن صورت حتما انگیزه کافی برای ادامه دادن پیدا خواهید کرد.

1. مراقبت از پوست آقایان برای مبتدی ها

در صورتی که تا به حال هرگز صورت‌تان را با چیزی به جز صابون دست و بدن نشسته‌ و حتی مرطوب کننده‌ای نخریده‌اید، راهنمای این بخش مراقبت از پوست آقایان برای شماست.

مرحله 1 مراقبت از پوست آقایان: شوینده صورت

احتمالا بر این باور باشید که حتما پوست‌تان باید صدای جیرجیر بدهد و احساس خشکی داشته باشید تا مطمئن شوید پوست کاملا تمیز شده است. ممکن است برای بدن‌تان این مدل شستن حس خوبی داشته باشد، اما برای پوست صورت واقعا بد است.

شستن پوست به این نحو، به این معناست که سد محافظتی پوست شما آسیب دیده و چربی‌های مفیدی را که پوست‌تان را مرطوب نگه می‌دارند، از بین برده‌اید. بنابراین در قدم اول مراقبت از پوست صورت آقایان باید صابون‌های همیشگی را کنار بگذارید و یک پاک کننده مخصوص صورت تهیه کنید.

پاک کننده‌های مخصوص صورت مرطوب کننده دارند و در عین حال معمولا کمی حاوی سالیسیلیک اسید هستند تا چربی پوست‌تان کنترل شود. دو بار در روز، صبح و شب، صورت‌تان را با شوینده مخصوص و آب ولرم بشویید. بعد از اتمام شستشو، آب سرد به پوست‌تان بزنید تا منافذ بسته شوند. سپس با حوله تمیزی با حرکات ضربه‌ای صورت‌تان را خشک کنید.

مراقبت از پوست آقایان با شوینده

مرحله 2 مراقبت از پوست آقایان: کرم دور چشم

کرم دور چشم برای مردان دقیقا مانند شمشیر برای سربازان ارتش است: یک ابزار ساده که می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند. دور چشم‌تان حلقه‌های تیره دارید؟ می‌تواند به خلاص شدن از شر آن‌ها کمک کند. از بی‌خوابی شب گذشته، دور چشم‌های‌تان پف کرده؟ به راحتی آن‌ها را محو می‌کند. یا شاید سروکله چین و چروک در این قسمت پیدا شده؟ کرم دور چشم در روتین مراقبت از پوست آقایان معجزه جوان نگه داشتن شماست.

در واقع پوست دور چشم، نازک‌تر از بقیه صورت است و به سرعت رطوبت خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین این ناحیه در روتین مراقبت از پوست آقایان به موادی با غلظت بیشتر نیاز دارد. صبح و شب بعد از شستن صورت‌تان با شوینده، حتی اگر هیچ کار دیگری انجام نمی‌دهید، حتما کرم دور چشم بزنید. با مداومت در استفاده از این کرم‌ها، دیگر خبری از چین و چروک‌هایی که شما را بسیار پیر‌تر نشان می‌دهد، نخواهد بود.

مرحله 3 مراقبت از پوست آقایان: مرطوب کننده

بزرگترین دلیلی که می‌شنویم آقایان از کرم مرطوب کننده استفاده نمی‌کنند، این است که احساس سنگینی و به ظاهر چرب بودن آن را روی پوست دوست ندارند. اما امروزه فرمولاسیون‌های به مراتب سبک‌تری وجود دارد و یافتن مرطوب کننده‌ای که بتوانید آن را تحمل کنید، کار آسانی است.

استفاده مرتب از مرطوب کننده (برای مثال بعد از حمام)، رطوبت حداکثری پوست شما را حفظ می‌کند. به یاد داشته باشید گاهی اوقات آنچه باعث جوش زدن شما می‌شود، چربی پوست نیست؛ بلکه خشکی بیش از حد آن است که غدد چربی را به تولید مقادیر بیشتر چربی تحریک می‌کند. اگر شما هم در انتخاب یک مرطوب کننده سبک سردرگم هستید، به جای واژه “کرم” به دنبال محصولاتی با فرمولاسیون “ژل” یا “لوسیون” باشید.

مرحله 4 مراقبت از پوست آقایان: ضد آفتاب

یکی از مهم‌ترین محصولات مراقبت از پوست آقایان ضد آفتاب است. اشعه ماوراء بنفش خورشید که هر روز با آن مواجه می‌شویم، نه تنها باعث سرطان پوست می‌شود؛ بلکه بزرگترین عامل پیر شدن پوست ماست (مگر اینکه خون آشام باشید!).

در واقع ضد آفتاب موثرترین محصول ضدپیری است که باید هرروز از آن استفاده کنید. ممکن است مرطوب کننده شما کمی خواص ضد آفتابی هم داشته باشد؛ اما این کافی نیست. حتما یک کرم ضد آفتاب با SPF برابر با 30 یا 50 تهیه کنید که ترجیحا حاوی مرطوب کننده باشد. البته جداگانه مرطوب کننده زدن را فراموش نکنید! آبرسانی بیشتر به هیچ پوستی آسیب نمی‌رساند. با این وجود در روزهای گرم می‌توانید از همین ضد آفتاب به تنهایی استفاده کنید.

محصولات ضد آفتاب مراقبت از پوست آقایان

2. سطح متوسط مراقبت از پوست مردان

تبریک می‌گویم! شما آموخته‌اید چطور مانند یک بزرگسال صورت خود را بشویید و حتی ضد آفتابی پیدا کرده‌اید که بدتان نمی‌آید هر روز از آن استفاده کنید. وقت آن رسیده به سطح بعدی مراقبت از پوست آقایان بروید.

مرحله 1 مراقبت از پوست آقایان: لایه بردار شیمیایی

لایه برداری منظم از این نظر مهم است که از شر سلول‌های مرده پوست که منافذ را مسدود می‌کنند، خلاص می‌شوید. با بسته شدن منافذ، از یک طرف محصولاتی مانند مرطوب کننده‌ها بهترین عملکرد را ندارند و از سوی دیگر جوش و آکنه می‌زنید. در نتیجه پوست‌تان به مرور زمان کدر خواهد شد.

اما چرا لایه برداری را با این همه مزایا در سطح اول مراقبت از پوست آقایان قرار ندادیم؟ جالب است بدانید مردان هر بار با اصلاح، بدون آن که حتی خودشان متوجه باشند، لایه برداری می‌کنند. در نتیجه اگر قصد دارید صورت‌تان را لایه برداری کنید، از اسکراب‌های خیلی خشن استفاده نکنید. در عوض به دنبال یک لایه بردار شیمیایی حاوی آلفا هیدروکسی اسید باشید که سلول‌های مرده پوست را با ملایمت بیشتری از بین ببرد. هفته‌ای یک بار لایه برداری با این نوع محصولات کافی است.

مرحله 2 مراقبت از پوست آقایان: سرم

یکی دیگر از محصولات پوست آقایان انواع سرم‌هاست. سرم‌ها از مرطوب کننده روزانه شما قدرت بیشتری دارند و هدف آن انتقال سریع و موثر مواد فعال و مغذی به لایه‌های عمیق‌تر پوست است. سرم‌ها معمولا اثرات ضد لک و ضد پیری شگفت آوری دارند و برای پوست‌های مختلف با نیازهای متفاوت (چرب، مختلط و یا خشک) طراحی شده‌اند. بعد از شوینده و قبل از مرطوب کننده، دو بار در روز از سرم استفاده کنید.

مرحله 3: ماسک برای مراقبت از پوست آقایان

صدها نوع ماسک وجود دارد و همه آن‌ها در واقع مکمل روتین اصلی مراقبت از پوست آقایان هستند. از لحاظ کارکرد، ماسک‌ها هم مانند سرم عمل می‌کنند؛ چرا که مواد غلیظ بیشتری به پوست‌تان می‌رسانند و دقیقا مشکلات خاص آن را (مانند لک، جوش یا اگزما) مورد هدف قرار می‌دهند.

بهترین ماسک برای آقایان، به ویژه کسانی که تاکنون تجربه استفاده از محصولات مختلف مراقبت از پوست را نداشته‌‌اند، ماسک خاک رس است. خاک رس موجود در این ماسک‌ها عمیقا منافذ پوست را پاکسازی کرده (بسیار عمیق‌تر از شوینده‌ای که دو بار در روز می‌زنید!) و آلودگی، چربی و سلول‌های مرده داخل آن‌ها را پاک می‌کند. علاوه بر این ماسک، دستورالعمل 3 ماسک خانگی دیگر را می‌توانید از ویدیوی زیر بیاموزید. البته لازم به ذکر است که این سه نوع ماسک هم برای آقایان و هم خانم‌ها قابل استفاده است:

3. روتین پوستی به صورت حرفه ای

هیچ سلول‌ پوست مرده‌ای به چشم نمی‌آید و منافذ پوست شما کاملا تمیز هستند. حتی ممکن است چند سرم داشته باشید. به لیگ بزرگ مراقبت از روتین پوست آقایان خوش آمدید.

مرحله 1 مراقبت از پوست آقایان حرفه ای: رتینول

برخی افراد رتینول را با لایه بردار اشتباه می‌گیرند، اما در واقع رتینول نوعی ویتامین A است که به رشد سلول‌های جدید پوست و خلاص شدن از شر سلول‌های قدیمی کمک کرده و در نتیجه از علائم پیری پیشگیری می‌کند.  اما چرا استفاده از رتینول را در لیست کارهای پیشرفته مراقبت از پوست آقایان قرار دادیم؟

علت این است که قبل از استفاده از رتینول در روتین پوستی آقایان، حتما باید به استفاده هر روزه از کرم ضد آفتاب عادت کرده باشید؛ چرا که رتینول پوست شما را به نور حساس‌تر می‌کند. علاوه بر اینکه پوست‌های حساس در معرض رتینول ممکن است پوسته پوسته شوند. بنابراین در ابتدای کار توصیه می‌کنیم به دنبال یک نسخه ملایم‌تر رتینول حاوی مواد مرطوب کننده باشید.

مرحله 2 مراقبت از پوست آقایان: تونر

اگر پوست چربی دارید و یا با انواع جوش و آکنه دست و پنجه نرم می‌کنید، انواع تونر یک مرحله ارزشمند در حفظ شفافیت و درخشندگی پوست شماست. برای پاک کردن عمیق منافذ و خلاص شدن از شر چربی اضافی پوست، یک پد پنبه‌ای را به تونر آغشته کرده و آن را روی صورت‌تان بکشید. و یا اگر با پد پنبه‌ای مشکل دارید، از تونرهای ژل مانند استفاده کنید (گفته بودیم که شما را درک می‌کنیم).

مرحله 3 مراقبت از پوست آقایان: کرم شب

در ابتدای کار استفاده از مرطوب کننده مخصوص شب برای آقایان ممکن است کار بیهوده‌ای به نظر برسد. اما توجه داشته باشید که زمانی که در حال استراحت هستید، پوست شما سعی در بازسازی خود دارد. کرم‌های مخصوص شب معمولا بسیار بسیار آبرسان هستند و علاوه بر این، مواد فعال خاصی مانند پپتیدها دارند که به فرایند بازسازی کمک می‌کنند. هر چند استفاده از همان مرطوب کننده فوایدی دارد، اما تهیه و استفاده از یک مرطوب کننده مخصوص شب اقدام حرفه‌ای‌تری جهت مراقبت از پوست شماست.

کرم صورت برای آقایان

سخن پایانی

در این مقاله با سه سطح ساده، متوسط و حرفه‌ای مراقبت پوست آقایان آشنا شدید. در ابتدای هر سه دستورالعمل، راهنمایی‌تان کردیم تا متوجه شوید با توجه به تجربه‌ای که تاکنون در استفاده از محصولات پوست آقایان داشته‌اید، کدام مراحل مورد نیاز پوست شماست. به یاد داشته باشید فقط چند دقیقه کوتاه مراقبت از پوست‌تان، به مرور زمان اثرات بسیار شگفت انگیزی خواهد داشت؛ به نحوی که چند سال بعد با هم سالان‌تان قابل مقایسه نخواهید بود. همیشه جوان ماندن ارزش چند دقیقه در روز زمان گذاشتن و رسیدگی به پوست را دارد. اگر همچنان سوالی در این زمینه دارید، خوشحال می‌شویم پاسخگوی شما همراهان عزیز در بخش دیدگاه‌های این مقاله از مجله زیبایی میس و مستر باشیم.

منبع

esquire