رنگ مو در دوران قاعدگی

در طول چرخه قاعدگی، همه خانم ها دچار تغییرات شدید هورمونی می شوند. این تغییر هورمونی بر وضعیت کلی سلامتی فرد تأثیر می گذارد و عوامل خارجی مثل رنگ کردن مو فقط می توانند وضعیت را تشدید کند. البته رنگ موهای بی ضرری هم وجود دارد، اما بسیاری از این محصولات حاوی آمونیاک هستند. در مورد اینکه آیا رنگ مو در دوران قاعدگی خطر دارد یا خیر در ادامه به طور کامل شرح می دهیم.

قاعدگی چیست و پریودی و رنگ مو چه ارتباطی دارند؟

مهم است که ابتدا بدانیم چرا زنان چرخه قاعدگی دارند و در این دوران چه اتفاقی می افتد. هر دختری با ذخیره تخمک به دنیا می آید. از دوران بلوغ تا یائسگی، ذخیره تخمک هر زن با افزایش سن با تخمک گذاری هر ماهه کاهش می یابد.

بدن شما هورمون هایی مانند هورمون محرک فولیکول (FSH) ترشح می کند که باعث رشد تخمک های داخل تخمدان شما می شود. بین روزهای 2 و 14، این هورمون ها همچنین به ضخیم شدن پوشش رحم کمک می کنند تا برای تخمک بارور شده آماده شوید. با این حال، زمانی که تخمک بارور نمی شود، همراه با خون و بافت های پوششی رحم متلاشی و از بدن خارج می شود. به این فرآیند عادت ماهانه می گویند.

این روند برای زنان یک روند طبیعی است. این باور که این خون کثیف است یا زن باید از برخی فعالیت های طبیعی و روزمره دور باشد، باورهای پوچ و بی اساسی هستند. در این زمینه باید به این سوال فکر کرد که وقتی موهای خود را در دوران قاعدگی رنگ می کنید چه اتفاقی می افتد؟ و آیا رنگ مو در این دوران هم مانند رنگ کردن مو در بارداری توصیه نمی شود؟

آیا پریودی در رنگ مو تاثیر دارد؟

بدن هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. زنان با توجه به وضعیت سلامت شخصی خود، عادت ماهانه متفاوتی را تجربه می کنند. برخی احساس خوبی دارند، می توانند به باشگاه بروند، سبک زندگی فعالی داشته باشند و از فعالیت روزمره خود لذت ببرند. برخی دیگر برعکس، ظرفیت و توان قبلی خود را از دست می دهند، دچار افسردگی می شوند، از کاهش هموگلوبین و فشار خون نامنظم رنج می برند.

هنگامی که فعالیت های هورمونی دستخوش تغییراتی می شود، این امر به نحوی بر سلامت کلی و به ویژه مو تأثیر می گذارد. اول از همه، افزایش تولید چربی به دلیل فعال شدن غدد سباسه آغاز می شود. مو از ریشه چرب اما در نوک مو خشک می شود.

اگر در این مدت رنگ کردن مو انجام شود، رنگدانه به طور ناهموار به هسته مو نفوذ می کند. چربی در قسمت پایه رنگ را دفع می کند و برعکس نوک مو آن را با قدرت مضاعف جذب می کند. علاوه بر این، تغییر رنگ برخی نواحی و اصطلاحا ظاهر شدن “لکه” روی موها نیز قابل مشاهده است.

ساختار مو همچنین بر جذب رنگ تأثیر می گذارد. پوسته های مو بسته می شوند، اجازه نمی دهند رنگدانه داخل شود یا دوباره لکه ها ظاهر می شوند.

رنگ مو در دوران قاعدگی

علاوه بر موارد فوق، لازم به ذکر است که در طول دوره قاعدگی بیشتر مواد معدنی و ویتامین های مفید از ساختار مو خارج می شود. برای تغذیه تارها و مقاومت مو در برابر اثر رنگ به این مواد معدنی و ویتامین ها نیاز است. اگر رنگ مو در دوران قاعدگی را انجام دهید، مو ممکن است ضخامت خود را از دست بدهد و شروع به ریزش کند، زیرا مواد شیمیایی برای مو مضر هستند.

در دوران قاعدگی، ریشه موهای سر چربی بیشتری نسبت به نوک موها دارد. همین امر باعث می شود تا رنگ مو به صورت ناهموار جذب موها شود و رفله یا لک روی آن باقی بگذارد.

نکات مهم برای کاهش تاثیر پریود بر رنگ مو

با وجود تمام مواردی که گفتیم، اگر همچنان قصد دارید در دوران قاعدگی موهای خود را رنگ کنید، این نکات را در نظر داشته باشید:

  1. متخصصانی که در زمینه مراقبت از مو فعالیت می کنند، قاعدگی را یک مانع جدی نمی دانند. اگر احساس خوبی دارید، می توانید به سالن مراجعه کنید و رنگ آمیزی را با ابزارهای حرفه ای انجام دهید.
  2. با این حال، باید به رنگ مو کار خود اطلاع دهید که در روزهای قاعدگی به سر می برید. آرایشگر اقدامات مناسبی را برای بهبود رنگ آمیزی و گرفتن نتیجه نهایی مناسب انجام می دهد.
  3. اگر در دوران قاعدگی تصمیم به رنگ کردن دارید، نیازی به تغییر روش سابق رنگ مو ندارید. روش معمول را برای رسیدگی به ریشه یا کل ساقه مو انجام دهید. بنابراین خطر بروز یک رنگ غیر قابل پیش بینی را کاهش می دهید.
  4. برای به دست آوردن نتیجه خوب، از رنگ مو حاوی آمونیاک استفاده نکنید. رنگ مو طبیعی مثل حنا یا قهوه را هم می توانید به کار ببرید.
  5. از آنجایی که پوسته های مو طی عادت ماهیانه بسته می شود، باید به رنگدانه کمک کنید تا به داخل هسته نفوذ کند. برای انجام این کار، پس از استفاده از رنگ مو، موهای خود را با حوله یا در صورت لزوم با سشوار گرم کنید.

نکات مهم برای رنگ مو در دوران قاعدگی

چرا رنگ مو در پریودی (دوران قاعدگی) ممنوع است؟

در ادامه مهم ترین دلایلی را که باید براساس آن ها از رنگ کردن موها در دوران قاعدگی پرهیز کنید، توضیح می دهیم.

  1. واقعیت این است که در طول چرخه قاعدگی، در بدن فرآیندهای شیمیایی پیچیده و تغییرات هورمونی رخ می دهد. به همین دلیل، پیش بینی نتیجه بعد از رنگ کردن موها دشوار است.
  2. مواد شیمیایی موجود در رنگ مو می توانند نتیجه غیرمنتظره ای را در قالب یک واکنش آلرژیک با ماهیت متفاوت ایجاد کنند. درک این نکته مهم است که حتی یک متخصص نیز نمی تواند نتیجه را پیش بینی کند. اغلب متخصصان رنگ مو در دوران قاعدگی را توصیه نمی کنند، زیرا رنگدانه دقیقا نمی تواند به همان شکل سابق باز شود.
  3. به ویژه این مورد در مورد زنانی که ترجیح می دهند موهای بلوند داشته باشند نیز صدق می کند. در اغلب مواقع رنگ مو در دوران قاعدگی می توانند سایه سبز یا لکه پیدا کنند. بنابراین، ممکن است رنگ مو در دوران قاعدگی بخصوص رنگ مو بلوند نتیجه یکسان با سایر مواقع نداشته باشد.
  4. اغلب، پس از رنگ مو در دوران قاعدگی، زنان یک واکنش آلرژیک از خود بروز می دهند. همچنین وضعیت سلامت فرد را بدتر می کند. ممکن است میگرن شدید، ضعف، حالت تهوع و سرگیجه را تجربه کنید. از آنجایی که در دوران قاعدگی حس بویایی افزایش می یابد، ممکن است رنگ مو حاوی آمونیاک به دلیل بوی بد حال شما را نامساعد کند.

چرا رنگ مو در دوران قاعدگی ممنوع است؟

چه کسانی می توانند موهای خود را در قاعدگی رنگ کنند؟

در ادامه متوجه می شوید که آیا کاندیدای خوبی برای رنگ کردن موها در دوران قاعدگی هستید یا خیر.

  1. رنگ مو در دوران قاعدگی برای همه زنان ممنوع نیست. هیچ متخصص رنگ مویی به شما نمی گوید که انجام این روش امکان پذیر است یا خیر؛ چرا که هیچکس به سادگی نمی تواند تمام ویژگی های بدن شما را بداند.
  2. در نظر بگیرید استفاده از روش های رنگ مو در دوران قاعدگی احتمال افزایش ریزش تارهای مو، خشکی و شکنندگی را نیز به دنبال دارد. حتی حنا هم ممکن است منجر به این عوارض شود. بنابراین مصرف حنا و سایر رنگ مو های طبیعی برای افراد حساس توصیه نمی شود.
  3. اگر موهای صاف اما نازکی دارید، رنگ مو در دوران قاعدگی صرفا با فرمولاسیون ملایم مجاز است. همچنین اگر در طول دوره قاعدگی تغییر و ناراحتی خاصی احساس نکردید، می توانید با خیال راحت رنگ مو را انجام دهید.

به طور کلی نمی توان فرمول یکسانی برای همه خانم ها تجویز کرد. اگر قصد رنگ کردن مو در دوران قاعدگی را دارید، بهتر است ابتدا روی ناحیه کوچکی از سر تست انجام دهید تا در صورت عدم حساسیت و رنگ پذیری مطلوب آن را ادامه دهید.

سخن آخر

رنگ مو در دوران قاعدگی در برخی موارد قابل انجام است. فراموش نکنید که برای این کار باید شرایط بدن خود را در نظر بگیرید. در صورت امکان، از یک متخصص واجد شرایط و حرفه ای کمک بگیرید. رنگ موهایی را استفاده کنید که حاوی آمونیاک نیستند و حس بویایی شما را تشدید نمی کنند.

سوالات متداول درباره رنگ مو در دوران قاعدگی

در ادامه قصد داریم به رایج ترین سوالات در مورد رنگ مو در دوران قاعدگی و در واقع تاثیر پریودی در رنگ مو پاسخ دهیم.


دکلره مو در زمان پریود چگونه است؟

دکلره یک فرآیند کاملا شیمیایی است که از آن برای به پایه رسیدن موها استفاده می شود. تغییرات هورمونی بدن ممکن است از باز شدن رنگدانه های مو جلوگیری کند. به همین دلیل اغلب مو به پایه دلخواه نمی رسد. توصیه می شود بعد از اتمام پریود نسبت به دکلره کردن موها اقدام کنید.

از روز چندم پریود میشه مو رنگ کرد؟

اگر می خواهید بهترین نتیجه را از رنگ و مش کردن موها به دست آورید، توصیه می شود تا پایان دوره قاعدگی صبر کنید تا تغییرات هورمونی به روال عادی خود بازگردند.

بهترین زمان رنگ مو کی است؟

بهترین زمان رنگ کردن مو زمانی است که دوره قاعدگی شما به طور کامل به اتمام رسیده باشد. در این صورت رنگ مو به صورت یکدست و بدون رفله سبز یا لکه باز می شود.

آیا استفاده از رنگ موی تیره در قاعدگی مجاز است؟

حتی رنگ موی تیره نیز ممکن است در دوران قاعدگی به خوبی باز نشود. حتما قبل از رنگ کردن مو با آرایشگر خود مشورت کنید و ببینید آیا رنگ موی تیره روی موهای شما به خوبی اجرا می شود یا خیر.