چه ارتباطی میان قرص ضد بارداری و ریزش مو وجود دارد؟

Table of Contents

قرص های ضد بارداری به دلیل تاثیری که روی هورمون های فرد دارند، می توانند باعث ریزش مو شوند. بسیاری از درمان‌های نسخه‌ ای و بدون نسخه برای ریزش مو در دسترس هستند که فرد می تواند از آن‌ها استفاده کند. همچنین می‌ تواند به روش های غیرهورمونی برای کنترل بارداری مثل استفاده از کاندوم و … روی آورد. در ادامه این مطلب قصد داریم بررسی کنیم که آیا میان قرص ضد بارداری و ریزش مو ارتباطی وجود دارد؟ با ما همراه باشید.

قرص ضد بارداری برای جلوگیری از ریزش مو موثر است؟

هر نوع روش کنترل بارداری که هورمونی باشد – از جمله قرص های خوراکی، چسب های پوستی، تزریق هورمونی و کاشت ها – به طور بالقوه می تواند باعث ریزش مو شود و شما به قرص جلوگیری از ریزش مو نیاز پیدا کنید. در واقع ماده ای که در این محصولات ممکن است سبب ریزش مو شود، پروژستین است. یکی از بیشترین اثرات داروهای هورمونی مربوط به رابطه میان مصرف قرص ضد بارداری و ریزش مو است.

پروژستین هورمونی است که دارای فعالیت آندروژنیک است، به این معنی که مانند هورمون های مردانه عمل می کند. برخلاف پروژسترون طبیعی، شکل مصنوعی هورمون دارای فعالیت آندروژنیک بوده، بنابراین ممکن است اثراتی مشابه هورمون های مردانه در بدن ایجاد کند.

فعالیت آندروژنیک قرص های ضد بارداری ممکن است اثرات منفی مختلفی از جمله ریزش مو داشته باشند. برخی از پروژستین ها نسبت به سایرین اثر آندروژنی بیشتری دارند. قرص های ضد بارداری در زنانی که به تغییرات هورمونی حساس بوده یا مستعد ریزش موی هورمونی هستند، بیشتر باعث ریزش مو می شوند.

کسانی که سابقه خانوادگی ریزش مو دارند هم باید از این عارضه جانبی آگاه باشند. افرادی که در مورد ریزش مو نگرانی دارند، می توانند با پزشک خود در مورد مصرف قرصی که فعالیت آندروژنی پایینی دارد، صحبت کنند. از طرف دیگر، آن ها می توانند در مورد روش های کنترل بارداری غیر هورمونی از متخصصین مشورت گرفته و در صورت لزوم از آن ها استفاده نمایند. مهم این است که طرز استفاده قرص ضد بارداری برای ریزش مو را بدانید تا دچار این مشکل نشوید.

برای آشنایی با درمان های خانگی جلوگیری از ریزش مو به دیگر مقاله ما در وبلاگ میس و مستر مراجعه کنید.

طرز استفاده قرص ضد بارداری برای ریزش مو

ماده موجود در قرص های ضد بارداری که باعث ریزش مو می شود، پروژستین است که معمولا در هورمون های مردانه نیز وجود دارد. به همین دلیل افرادی که تجربه ریزش مو در اثر مصرف قرص های ضد بارداری را دارند باید به روش های جایگزین فکر کنند.

قرص ضد بارداری برای رشد مو چه تاثیری دارد؟

کاهش حجم مو (نازک شدن مو) ناشی از یک بیماری ژنتیکی است. این مشکل از والدین به ارث می رسد و در آن فولیکول های مو به آندروژن ها (هورمون های مردانه) حساس هستند. همه زنان به طور طبیعی دارای مقداری آندروژن در بدن خود هستند، اما فقط برخی فولیکول های مو به آن ها واکنش نشان می دهند. اگر این مشکل را دارید، پس از شروع مصرف قرص ضد بارداری، فولیکول های موی شما به تدریج کوچک شده و در طول سال ها نازک می شوند. این عامل باعث کاهش حجم و طول موهای شما شده و در نهایت پوست سرتان را بیشتر نمایان می کند.

برخی از قرص های ضد بارداری می توانند، روند نازک شدن مو را کند یا متوقف کنند؛ چراکه سطح استروژن شما را افزایش یا سطح تستوسترون را کاهش می دهند. در این شرایط می توان گفت که میان مصرف قرص ضد بارداری و ریزش مو ارتباطی وجود ندارد.

سایر قرص های ضد بارداری می توانند سطح آندروژن (هورمون های مردانه) را افزایش دهند. این قرص ها ممکن است باعث تشدید شرایط در افرادی شوند که با مشکل نازک شدن پوست مواجه هستند.

اینکه آیا موهای شما به قرص های ضد بارداری واکنش نشان می دهد یا نه، بستگی به حساسیت فولیکول های مو شما به هورمون های موجود در قرص دارد. همچنین وابسته به شیمی بدن شما و متابولیسم دارو در بدن است. برخی از زنان متوجه می شوند که موهایشان به هیچ وجه تحت تأثیر قرص ضد بارداری قرار نمی گیرد و دچار ریزش یا نازک شدن مو نمی شود.

مصرف کدام قرص های ضد بارداری منجر به ریزش مو می شوند؟ آیا قرص ال دی باعث ریزش مو میشود؟

علاوه بر قرص ضد بارداری، برخی دیگر از روش های جلوگیری از بارداری نیز ممکن است منجر به ریزش مو شوند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. داروهای ضد بارداری هورمونی که در زیر ذکر شده اند، پتانسیل قابل توجهی برای ایجاد یا تشدید ریزش مو دارند. توجه داشته باشید که هر دارویی یا درمانی که هورمون‌ های زنان را تغییر دهد از جمله قرص های ضدبارداری، می‌تواند باعث ریزش مو شود.

قرص ضد بارداری و ریزش مو

ایمپلنت های پروژسترون

میله های کوچکی هستند که با جراحی زیر پوست، معمولا روی بازو کار گذاشته می شوند. این میله های کوچک به طور مداوم دوز مشخصی از پروژسترون را برای جلوگیری از تخمک گذاری آزاد می کنند.

تزریق هورمون پروژسترون

مانند دپو پروورا که به عضلات بازو یا باسن تزریق می شود. این تزریق نیز از تخمک گذاری جلوگیری می کند.

چسب ضد بارداری

این پچ یا چسب را معمولا روی شانه، باسن یا شکم می چسبانند که به طور مداوم پروژسترون و استروژن آزاد کرده و از بارداری جلوگیری کند.

حلقه واژنی

یک حلقه انعطاف پذیر به قطر ۲ اینچ بوده که ترکیبی از سژسترون استات و سیستم واژن اتینیل استرادیول است که طی ۲۱ روز، پروژسترون و استروژن آزاد کرده و از بارداری جلوگیری می کند. سپس به مدت یک هفته حلقه را برداشته و دوباره به مدت سه هفته از آن استفاده می شود.

چه افرادی مستعد ریزش مو ناشی از مصرف قرص ضد بارداری هستند؟

ابتلا به برخی بیماری های خاص به همراه مصرف قرص ضد بارداری ممکن است خطر ریزش مو را افزایش دهد. در ادامه به عواملی که به ارتباط بین قرص ضد بارداری و ریزش مو دامن می زنند، اشاره خواهیم کرد.

ریزش مو ناشی از مصرف قرص

آلوپسی آندروژنیک ارثی

این بیماری ارثی مرتبط با هورمون ها باعث کوچک شدن فولیکول های مو و توقف رشد آن می شود.

افزایش تاثیر قرص ال دی برای ریزش مو با افزایش سن 

با افزایش سن، رشد مو در بیشتر افراد کند می شود. در برخی از افراد، فولیکول‌های مو رشد مو را متوقف می ‌کنند که منجر به نازک شدن موها می ‌شود.

افراد تحت درمان سرطان

شیمی درمانی و پرتودرمانی می تواند باعث شود که فرد تمام موهای خود را از دست بدهد.

تاثیر استرس روی موها

هر نوع استرس ممکن است باعث افزایش ریزش مو شود. پس از پایان عامل استرس زا، موهای بیشتر افراد در عرض 6 تا 9 ماه به حالت قبلی خود باز می گردند. زایمان نیز یکی از عواملی است که باعث ایجاد حجم زیادی استرس در بانوان می شود.

آسیب رساندن به موها

استفاده از محصولاتی که رنگ مو ها را تثبیت کرده یا آن ها را رنگ می کنند و محصولاتی که به موها حالت می دهند، می تواند باعث ایجاد آسیب هایی شود که ریزش مو را به دنبال دارد.

محکم بستن موها

اگر اغلب اوقات موهای خود را محکم با کش می بندید، باید بدانید که این کار منجر به ریزش مو می شود.

ابتلا به عفونت پوست سر

عفونت پوست سر که باعث ایجاد پوسته و التهاب می ‌شود، می‌تواند باعث ریزش مو شده و حتی ممکن است منجر به طاسی شود.

عفونت پوست سر

عدم تعادل هورمونی

نوعی بیماری به نام سندرم تخمدان پلی کیستیک یا هورمون های مردانه بیش از حد وجود دارد که می تواند باعث نازک شدن موها شود. مبتلایان به این بیماری مجبورند تا از داروهایی مشابه با قرص های ضد بارداری استفاده کرده و به همین دلیل ممکن است دچار مشکل ریزش مو شوند.

ابتلا به بیماری تیروئید

تیروئید نیز یکی دیگر از عواملی است که منجر به نازک شدن تارهای مو و همچنین ریزش مو توده ای می شود.

فقر آهن و سایر مواد معدنی

هر یک از کمبودهای تغذیه ای مانند فقر آهن، پروتئین، کلسیم، روی، پتاسیم و… ممکن است منجر به ریزش مو شود.

علاوه بر مصرف قرص ضد بارداری، یک سری عوامل دیگر همچون فقر مواد مغذی در بدن، عدم تعادل هورمونی، ابتلا به برخی بیماری ها مثل تیروئید، داشتن استرس و … در تشدید مشکل ریزش مو موثر هستند.

روش های درمان ریزش مو ناشی از مصرف قرص ضد بارداری

احتمالا تاکنون متوجه ارتباط میان مصرف قرص ضد بارداری و ریزش مو شده اید. حال سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که چگونه می توان این نوع ریزش مو را درمان کرد؟ در ادامه به طور مفصل راجع به این سوال صحبت خواهیم کرد.

در ابتدا شناسایی علت ریزش مو ضروری است تا فرد بتواند روش درمان موثری را پیش بگیرد. فرد مبتلا به این عارضه بهتر است به یک پزشک باتجربه مراجعه کرده تا ریزش موهایش هر چه سریع تر برطرف شده و به روال عادی خود بازگردد.

ریزش مو بعد از قطع قرص ضد بارداری

کاهش تاثیر قرص ال دی برای مو با ماینوکسیدیل (روگین)

استفاده از این دارو روی پوست سر (که بدون نسخه هم قابل تهیه است) می تواند رشد مو را تحریک کند.

لیزر درمانی برای ریزش مو در اثر مصرف قرص ضد بارداری

تحقیقات نشان می دهد، برخی از راهکارهای لیزر درمانی می تواند به درمان ریزش مو کمک کند.

میکرونیدلینگ برای حل مشکل ریزش مو در اثر استفاده از قرص ضد بارداری

دستگاه میکرونیدلینگ شامل صدها سوزن ریز است که به عمق پوست نفوذ کرده و رشد مو را تحریک می کنند.

تزریق کورتیکواستروئید برای کاهش عوارض قرص ال دی در شامپو

پزشک این دارو را به مناطقی از پوست سر که موها در آن نازک شده اند، تزریق می کند.

پلاسمای غنی از پلاکت

این درمان شامل قرار دادن مقدار کمی از خون فرد در دستگاهی است که آن را به قطعات مختلف جدا می کند. پس از آن، تیم درمان، پلاسمای خارج شده از خون را به ناحیه آسیب دیده پوست سر تزریق کرده که این کار منجر به رشد مجدد مو خواهد شد.

مصرف مکمل ها برای درمان ریزش مو در اثر مصرف قرص ضد بارداری

اگر آزمایش خون، کمبود ویتامین و مواد معدنی را نشان دهد، پزشک ممکن است مصرف مکمل را به شما توصیه کند. با این حال، مصرف بیش از حد معین ویتامین ها یا مواد معدنی می توانند مضر باشند. هیچ فردی نباید خودسرانه مکمل مصرف کند، مگر اینکه با مشورت پزشک و پس از انجام آزمایش خون باشد.

مکمل های ویتامین

کاشت مو برای درمان ریزش مو در اثر مصرف قرص ضد بارداری

اگر ریزش موی فرد بنا به دلایلی متوقف و درمان نشد، پیوند یا کاشت مو ممکن است موثر باشد.

سایر گزینه های درمانی شامل داروهای تجویزی است. سازمان غذا و دارو آمریکا، فیناستراید (پروپسیا) را برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه تایید کرده است. گاهی اوقات پزشکان استفاده از اسپیرونولاکتون (آلداکتون) را برای درمان ریزش موی زنانه توصیه می کنند.

توجه داشته باشید که همه داروها می توانند عوارض جانبی داشته باشند. افراد باید هر مشکلی که در اثر مصرف دارو برای آن ها پیش میاید را به پزشک خود گزارش دهند.Top of Form

ریزش مو بعد از قطع قرص ضد بارداری

مصرف قرص ضد بارداری و ریزش مو با هم ارتباط مستقیم دارند. به همین دلیل ممکن است برای درمان این عارضه، پزشک به شما توصیه کند که مصرف قرص ضد بارداری را قطع کرده و از سایر روش های پیشگیری استفاده کنید.

اگر تجربه مصرف قرص ضد بارداری و ریزش مو را داشتید، نگران نباشید. معمولا اثر این داروها موقتی بوده و پس از گذشت ۶ تا ۹ ماه از قطع مصرف قرص ضد بارداری، مو مجدد رشد کرده و به حالت عادی خود برمی گردد.

معمولا اثر داروهای هورمونی موقتی بوده و پس از گذشت ۶ تا ۹ ماه از زمان قطع مصرف قرص ضد بارداری، مو مجدد رشد کرده و به حالت عادی خود برمی گردد.

سوالات متداول درباره رابطه قرص ضد بارداری و ریزش مو

در ادامه قصد داریم به رایج ترین سوالات در مورد ارتباط میان قرص ضدبارداری و ریزش مو پاسخ دهیم.

عوارض قرص های ضد بارداری چیست؟

قرص های ضد بارداری و به طور کلی هر دارویی که باعث بهم ریختن هورمون های زنان شود، منجر به ریزش مو خواهند شد. دلیل این عارضه، وجود هورمون مردانه ای به نام پروژستین در این داروهاست.

بهترین داروهای درمان ریزش مو کدام هستند؟

برای تجویز بهترین دارو برای درمان ریزش مو، ابتدا باید مشکل تشخیص داده شود. سپس با توجه به نوع عارضه می توان دارو تجویز کرد تا بهترین نتیجه حاصل شود. معمولا ماینوکسیدیل، لیزر، میکرونیدلینگ، کاشت مو و … از جمله روش های درمان ریزش مو هستند.

 

سخن آخر

آن دسته از روش های پیشگیری از بارداری که هورمونی هستند، می توانند باعث ریزش مو در زنان شوند. فعالیت آندروژنیک پروژسترون باعث ارتباط میان مصرف قرص ضد بارداری و ریزش مو است. به افرادی که مستعد ریزش مو هستند، توصیه می شود از قرصی استفاده کنند که فعالیت آندروژنی کمتری داشته یا از انواع روش های غیر هورمونی کنترل بارداری استفاده کنند. معمولا پزشک باید این موارد را در نظر داشته باشد تا بر اساس آن بتواند بهترین روش پیشگیری از بارداری را توصیه کند.

منبع

healthline