علت ریزش مو در زنان چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد ؟

بر خلاف تصور عموم مبنی بر اختصاصی بودن ریزش مو برای مردان، بیش از نیمی از زنان در سنین مختلف خصوصاً بین 40 تا 50 سالگی دچار ریزش مو می شوند. دلایل ریزش مو در زنان می تواند بسیار متنوع باشد. از سبک زندگی و تغذیه گرفته تا موارد هورمونی، انواع بیماری ها و مسائل ژنتیکی و موارد دیگر می توانند دلیل ریزش مو در زنان باشند. دلایل مختلف ریزش مو در زنان عبارت می شود از:

سندروم پلی کیستیک (PCOS): وجود انواع کیست تخمدان می تواند منجر به ریزش مو شود.

اختلال در عملکرد غده ی تیروئید: کم کاری و یا پرکاری غده ی تیروئید، می تواند یکی از اصلی ترین دلایل ریزش مو در زنان باشد.

آلوپسی آره آتا (ریزش سکه ای مو): ایجاد اختلال در سیستم ایمنی بدن سبب می شود تا گلبول های سفید، به اشتباه فولیکول های سالم مو را مورد حمله قرار داده و منجر به ریزش مو شوند.

انواع عفونت قارچی: وجود عفونت قارچی در سر می تواند منجر به ریزش موی کف سر شود که شباهت بسیاری به ریزش موی سکه ای دارد، اما نباید با آن اشتباه گرفته شود. علت اصلی ریزش موی سکه ای، مشکلات عصبی و استرس است. اما عفونت های قارچی مانند پسوریازیس را باید با داروهای ضد قارچی درمان کرد.

زایمان: پس از زایمان، به احتمال بسیار زیاد، میزان تولید هورمون های بدن دچار مشکل می شود. گاهی میزان تولید پروژسترون کاهش یافته و تولید تستسترون افزایش پیدا می کند. همین امر سبب می شود تا ریزش مو در زنان اتفاق بی افتد. گاهی ریزش مو در زنان در دوران بارداری اتفاق می افتد که با تولد بچه و تنظیم هورمون ها در حالت طبیعی، قطع خواهد شد.

یائسگی: یکی از دلایل اصلی ریزش مو در زنان، یائسگی است. با شروع یائسگی، تغییرات هورمونی با شدت بیشتری انجام شده و هورمون های جنسی دیگر ترشح نخواهند شد. به همین علت است که بسیاری از زنان، پس از یائسگی خود، دچار ریزش موی شدید خواهند شد.

مصرف قرص های جلوگیری از بارداری: قرص های ضد بارداری، از تخمک گذاری به روش طبیعی جلوگیری می کنند. به همین علت است که منجر به تغییرات هورمونی شده و در نهایت تار موهای زنان را به شدت نازک می کنند.

رژیم غذایی اشتباه: اگر می خواهید کاهش وزن داشته باشید، باید با روش اصولی و درست به این هدف برسید. کاهش وزن سریع و پیروی از رژیم های غذایی با کالری بسیار کم و فاقد مواد غذایی ضروری می تواند شک بزرگی به بدن شما وارد کند. این شوک تاثیر مستقیمی بر میزان رویش مو داشته و به شدت ریزش مو در زنان را افزایش خواهد داد.

عادت های رفتاری غلط با مو: استفاده از وسایل صاف کردن مو، رنگ کردن بیش از حد موها با رنگ های شیمیایی، بافتن سفت موها، استفاده از مواد شیمیایی مانند ژل مو، شانه کردن موی خیس، نشستن مرتب موها با شوینده های مرغوب و موارد مشابه دیگر می توانند از دلایل اصلی و مهم برای ریزش مو در زنان باشند. فراموش نکنید که موها به ریشه وصل هستند و با ورود فشار به فولیکول های مو می توانید منجر به مرگ آن ها و در نهایت ریزش مو شوید.

سرطان: بیماری های زمینه ای مانند سرطان و روش های درمانی آن ها که عموماً شیمی درمانی است، یکی از مهم ترین و اصلی ترین عوامل موثر در ریزش مو در زنان هستند. هر درمانی که برای کشتن سلول های سرطانی کاربرد دارد می تواند به صورت مستقیم بر روی فولیکول های مو تاثیر بگذارد. خبر خوب اینکه، پس از درمان غدد سرطانی و پایان دوره ی نقاهت، موها مجدداً رشد خواهند کرد.

استرس و اضطراب: استرس های شدید و فشارهای عصبی، از عوامل اصلی بسیاری از مشکلات از جمله ریزش مو هستند. شوک های عصبی و استرس می توانند باعث ایجاد اختلال در روند طبیعی کارکرد فولیکول مو شده و ریزش مو را پدید آورند. کنترل سطح اضطراب، اولین اقدامی است که می توانید برای جلوگیری از این علت ریزش مو در زنان انجام دهید.

در این مقاله می خواهیم عوامل ریزش مو در زنان را بررسی کرده و تمامی روش های درمان ریزش مو در خانم ها را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

دلایل ریزش مو در زنان

استفاده زیاد از سشوار و اتو مو، رنگ کردن بیش از حد موها با رنگ های شیمیایی، بافتن موها و استفاده از شامپوی بی کیفیت از رایج ترین دلایل ریزش مو در خانم ها هستند.

علت ریزش مو در خانم ها

همانطور که گفتیم، ریزش مو در زنان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از مهم ترین موارد علت ریزش مو در بانوان ، عبارت می شوند از:

ریزش موی هورمونی در زنان

یکی از علت های ریزش مو در زنان ، تغییرات هورمونی است. اگر به تازگی متوجه کم پشت شدن ناگهانی موهای خود شده اید، یا هنگام بیدار شدن از خواب با حجم زیادی از موهای ریخته ی خود روی بالش مواجه می شوید، شما دچار ریزش مو هستید. علت ریزش شدید مو در زنان ، تغییرات هورمونی پس از یائسگی، مصرف داروهای ضد بارداری، کیست تخمدان، بارداری و موارد مشابه دیگر، می توانند علت ریزش موی شدید در زنان باشند. سندروم تخمدان پلی کیستیک نیز یکی از دلایل هورمونی ریزش موی زنان است که با درمان بیماری، متعاقباً ریزش مو نیز درمان خواهد شد.

  • بارداری و شیردهی: یکی از شایع ترین دلایل ریزش مو در زنان، بارداری است. تغییرات هورمونی در این دوران می تواند علت ریزش موی کف سر در زنان شود. به طور معمول، ریزش مو 3 ماه پس از زایمان آغاز می شود. به همین علت است که ممکن است فکر کنید شیردهی، دلیل ریزش موی شماست. اما اینگونه نیست. تغییرات هورمونی پس از زایمان، ممکن است منجر به ریزش سکه ای مو در زنان هم بشوند. در صورتی که شدت ریزش موی شما در این دوران بسیار زیاد است، در محل ریزش مو احساس خارش دارید، دچار آکنه و یا قاعدگی نامنظم شده اید، برای درمان، به پزشک خود مراجعه کنید.
  • یائسگی: با آغاز یائسگی، تغییرات هورمونی در بدن شما شدت می گیرد. سطح هورمون های زنانه و جنسی در بدن شما به شدت کاهش یافته و در مقابل سطح هورمون های مردانه افزایش می یابد. به همین علت است که در برخی نواحی دچار کم پشت شدن و ریزش مو شده و در برخی نواحی دیگر دچار رویش موهای زائد خواهید شد. در این دوران، از الگوی درمان ریزش مو مردانه در زنان بهره می گیرند. بهترین درمان ریزش مو زنان در این الگو، بهره گیری از روش های تنظیم هورمون هاست.

ریزش موی ارثی در زنان

یکی از مهم ترین دلایل ریزش مو در زنان، عوامل وراثتی و ژنتیکی است. ریزش موی ژنتیکی در مردان می تواند منجر به طاسی در ناحیه بالای سر باشد. اما الگوی ریزش موی ژنتیکی و وراثتی در زنان فرمت متفاوتی خواهد داشت. در ریزش موی ارثی در زنان از ناحیه فرق سر کم پشتی ایجاد می شود و به مرور زمان بیشتر می شود. یکی از راهکارهای جلوگیری از ریزش موی ارثی، کاشت مو است که در ریزش موی وراثتی با الگوی زنانه، کمی سخت تر و گاهی غیر ممکن خواهد بود. علت ریزش موی پشت سر در زنان عموماً همین عوامل وراثتی می باشد.

برای آن که بدانید به ریزش موی ارثی مبتلا شده اید یا خیر، به پیشینه ی خانوادگی خود مراجعه کنید. درمان ریزش موی ارثی به طور کلی بسیار سخت و در برخی موارد غیر ممکن است. بهترین روش برای درمان ریزش موی ارثی، مزوتراپی یا کاشت مو است. این دو روش درمان نیز قطعی نبوده و ممکن است پاسخگو نباشند. پس گول تبلیغات را نخورید و با دید بازتر اقدام به انتخاب روش درمان ریزش موی ارثی در خانم ها بپردازید.

ریزش موی ارثی در زنان

تاثیر بیماری های زمینه ای در سلامت موها

یکی از مهم ترین دلایل ریزش مو در خانم ها برخی بیماری های زمینه ای هستند که با درمان های تخصصی بیماری، ریزش مو نیز از بین می رود. ریزش موی شدید در زنان می تواند به دلیل وجود یکی از بیماری های زمینه ای زیر باشد:

  • کم کاری و پر کاری تیروئید
  • پسوریازیس
  • کم کاری غده ی هیپوفیز
  • برخی عفونت های قارچی
  • بیماری های مرتبط با تخمدان
  • و غیره

بیماری های نامبرده می توانند از طریق علائمی مانند ریزش مو خود را نمایان کنند. درمان چنین بیماری هایی می تواند معضل ریزش مو را نیز به صورت خود به خودی درمان خواهد شد. البته گاهی داروهای مصرفی برای درمان این بیماری ها، می توانند در ابتدا ریزش مو را شدت ببخشند. مانند داروهای درمان کم کاری یا پر کاری تیروئید.

در ریزش موی ارثی در زنان از ناحیه فرق سر کم پشتی ایجاد می شود و به مرور زمان بیشتر می شود.

تاثیر عوامل بالینی بر سلامت موها

برخی عوامل بالینی می توانند مهم ترین علت ریزش مو در زنان باشند. شوک و استرس های ناگهانی شدید مانند از دست دادن یکی از نزدیکان، از دست دادن یکی از اعضای بدن، زایمان، کاهش وزن شدید و سریع، جراحی سنگین، بیماری های مزمن شدید و ناگهانی مانند تب شدید و همچنین عوامل بالینی مرتبط با داروهای به خصوص، مانند شیمی درمانی، داروهای فشار خون، داروهای قلب و غیره، می توانند منجر به ریزش موی سکه ای در زنان یا ایجاد کم پشتی در نواحی مختلف سر شوند.

ریزش مو و کمبود شدید آهن

یکی از دلایل شایع بروز ریزش شدید مو در زنان، کمبود شدید آهن یا همان فقر آهن است. کمبود آهن که در نهایت منجر به کم خونی در زنان می شود، یکی از شایع ترین مسائلی است که اکثر زنان با آن دست و پنجه نرم می کنند. به دلیل خون ریزی های ماهانه زنان به طور معمول با کمبود آهن مواجه می شوند. کمبود آهن و ریزش مو با هم ارتباط مستقیم دارند. مصرف قرص آهن باید حتما با مشورت پزشک انجام شود. چرا که دوز مصرفی مورد نیاز آهن برای هر فردی متفاوت است. بنابراین به هیچ عنوان به صورت خودسرانه اقدام به خوردن قرص آهن نکنید.

ریزش مو و کمبود شدید آهن

ریزش مو و سبک زندگی

گاهی با انجام آزمایش های مختلف و یک چک آپ کامل، متوجه می شوید در سلامت کامل به سر می برید و ریزش موی شما به هیچ یک از عوامل مختلف هورمونی، بالینی و غیره مرتبط نیست. در این صورت، علت اصلی ریزش مو در زنان ، سبک زندگی و تغذیه است. اگر عادت دارید:

  • غذای چرب بخورید.
  • دائماً موهایتان را با سشوار و اتو صاف کنید.
  • کم آب بنوشید.
  • سیگار بکشید و الکل مصرف کنید.
  • موهایتان را با کش محکم ببندید.
  • از مواد شیمیایی مو به مقدار بسیار زیاد استفاده کنید.
  • رژیم های سنگین و با کالری کم بگیرید.
  • و غیره

شما دچار ریزش مو خواهید شد. گاهی علت ریزش جلوی موی سر زنان ، همین مسائل مرتبط با تغذیه و سبک زندگی است. درمان کم پشتی موی سر خانم ها در این صورت، به سادگی و با ایجاد تغییر در سبک زندگی و دریافت مواد مغذی مورد نیاز انجام می شود. برخی ویتامین ها برای داشتن موهای سالم و پرپشت ضروری هستند. این ویتامین ها عبارت می شوند از:

  • ویتامین A
  • ویتامین C
  • ویتامین B7
  • ویتامین E
  • ویتامین D
  • ویتامین B3

ویتامین ها

با دریافت این ویتامین ها از مواد غذایی، می توانید تا حد بسیار مطلوبی، ریزش مو را درمان کنید. کمبود ویتامین ها و مواد مغذی در بدن، پس از مسائل وراثتی و هورمونی، مهم ترین علت ریزش مو در زنان هستند. برای جلوگیری از ریزش مو در زنان که به علت کمبود مواد غذایی و ویتامین ها ایجاد می شود، تنها کافی است تا مقدار لازم از این ویتامین ها را از طریق مواد خوراکی و غذاها و یا قرص های ویتامین، دریافت نمایید. برای درمان ریزش مو با تغییر در سبک زندگی می توانید:

  • تحرک خود را افزایش داده و به صورت منظم ورزش کنید.
  • موهای خود را مرتب بشویید و از شوینده های مرغوب استفاده کنید.
  • برای شانه کردن موهایتان از شانه های دانه درشت و ترجیحاً چوبی بهره بگیرید.
  • برای بستن موهایتان از کش های محکم استفاده نکنید.
  • استفاده از سشوار و وسایل صاف کننده ی مو را به حداقل برسانید.
  • آب بنوشید.
  • ویتامین بخورید.
  • رژیم غذایی خود را اصلاح کنید و به جای مصرف بیش از حد چربی، مواد معدنی، سبزیجات، فیبرها و سایر مواد مغذی را اضافه کنید.
  • در هنگام قرارگیری طولانی مدت در معرض آفتاب، موهای خود را حتماً بپوشانید.
  • موهای خیس خود را به هیچ عنوان نبندید و با موی خیس نخوابید.

شوک و استرس های ناگهانی شدید مانند از دست دادن یکی از نزدیکان، کاهش وزن شدید و سریع، جراحی سنگین، بیماری های مزمن شدید و ناگهانی مانند تب شدید می توانند منجر به ریزش موی سکه ای در زنان شوند.

درمان خانگی ریزش مو در زنان

پس از بررسی علت ریزش مو در دختران و زنان، به بررسی روش های درمان ریزش مو در زنان می پردازیم.

درمان خانگی ریزش مو در زنان

نقش تغذیه در ریزش موها

همانطور که گفتیم، در بیشتر موارد، علت ریزش موی جلوی سر در خانم ها ، کمبود مواد غذایی موثر و مفید در رژیم غذایی روزمره ی آن ها است. پیش تر ویتامین های ضروری و مورد نیاز مو را معرفی کردیم که هر کدام با ویژگی های منحصر به فرد مانند خواص آنتی اکسیدانی، افزایش اکسیژن و گردش خون در کف سر، تقویت فولیکول مو، افزایش میزان جذب کلسیم و تنظیم میزان چربی پوست کف سر، می توانند منجر به درمان نازک شدن موی سر زنان شوند. با اصلاح موارد مرتبط با تغذیه، خط رویش موی پیشانی زنان نیز اصلاح می شود.

برای درمان کم پشتی موی جلوی سر در خانم ها و درمان ریزش مو، مواد غذایی زیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

  • بادام زمینی، فندق، دانه ی آفتابگردان و مغزهای خوراکی دیگر
  • ماهی، تخم مرغ، ماهی تن، ماهی کاد، جگر و محصولات لبنی مانند پنیر، شیر و غیره
  • سبزیجاتی مانند نخود سبز، کلم بروکلی، اسفناج، برگ چغندر، گل کلم، جعفری، گوجه فرنگی، قارچ، هویج و غیره
  • برنج، گندم، عدس و غلات غنی شده
  • میوه و مرکباتی مانند پرتقال، لیمو، گریپ فروت، کیوی، توت فرنگی و غیره

وجود این مواد در رژیم غذایی شما، نه تنها منجر به افزایش رشد موهایتان خواهد شد، بلکه به تناسب اندام، افزایش سطح انرژی و به طور کلی ارتقای سطح کیفی زندگی شما کمک شایانی خواهد کرد.

درمان ریزش مو زنان با حنا

استفاده از حنا، یکی از قدیمی ترین روش های تقویت رشد مو و جلوگیری از ریزش آن است. علت ریزش موی کف سر زنان هرچه که باشد، می تواند به کمک حنا درمان شود. این روش درمان خانگی برای رفع علت ریزش جلوی مو در زنان نیز کاربرد دارد. برای استفاده از حنا، می توانید آن را مانند رنگ مو بر روی سر خود گذاشته و پس از گذشت یک ساعت با آب ولرم خوب بشویید.

تقویت مو با حنا

درمان ریزش مو با استفاده از روغن های گیاهی

یکی از روش های درمان ریزش مو در زنان، استفاده از روغن های گیاهی است. از جمله ی روغن های گیاهی موثر در درمان ریزش مو می توان به روغن زیتون، روغن بادام، روغن نارگیل و روغن آرگان اشاره کرد. هریک از این روغن ها می توانند تاثیرات به خصوصی بر سلامت موهای شما داشته باشند. به عنوان مثال، یکی از خواص روغن آرگان درمان خشکی موها بوده و روغن زیتون هم در از بین بردن موخوره موثر است. اما آنچه در تمامی این روغن ها برابر است، تاثیرگذاری بر جلوگیری از ریزش مو است. همانطور که گفتیم، یکی از دلایل ایجاد ریزش مو در زنان، بیماری پسوریازیس است. این بیماری می تواند منجر به ایجاد پوسته پوسته و حالت خشکی در کف سر شود. جدای از درمان های پزشکی که برای این بیماری در کف سر وجود دارد، بهره گیری از روغن های گیاهی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون و … می تواند سرعت بهبود پسوریازیس را به شدت افزایش داده و در نتیجه در درمان ریزش موی زنان موثر واقع شود. روغن های گیاهی موثر در درمان ریزش مو در زنان عبارتند از:

  • روغن زیتون
  • روغن نارگیل
  • روغن آرگان
  • روغن بنفشه
  • روغن بادام
  • روغن سیاه دانه

فواید تخم مرغ برای موها

تخم مرغ، یک منبع غنی از ویتامین D است. این ویتامین، یکی از ویتامین های محلول در چربی بسیار ضروری برای سلامت مو است. درست است که می توان در رژیم غذایی به صورت منظم تخم مرغ و منابع دیگر ویتامین D را مصرف کرد و یا حتی قرص ویتامین D خورد، اما سریع ترین روش برای پیشگیری از ریزش مو در زنان با کمک ویتامین D استفاده از ماسک تخم مرغ است. با کمک تخم مرغ می توان انواع ماسک موی موثر در جلوگیری از ریزش موی زنان را ساخت. به عنوان مثال می توان تخم مرغ خام را با چای سبز، ماست، عسل و یا حتی آب سیب زمینی ترکیب کرد و به تمام مو مانند شامپو مالید.

خواص تخم مرغ برای مو

درمان ریزش مو به کمک چغندر

در روش های تغذیه ای درمان ریزش موی زنان، اشاره کردیم که وجود چغندر و برگ چغندر در رژیم غذایی می تواند به درمان رژیم غذایی کمک شایانی نماید. از برگ چغندر و یا حتی چغندر پخته شده (لبو) به صورت ماسک مو نیز می تواند برای پیشگیری از ریزش مو بهره بگیرید. لبو سرشار از پتاسیم، فسفر، کلسیم ، پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین B  و ویتامین C است. برای بهره گیری از این گیاه فوق العاده، آن را بپزید، خوب له کنید و بر روی ساقه ها و ریشه ی موهای خود بمالید. یک ساعت صبر کرده و با کمک آب ولرم به خوبی بشویید. چغندر تاثیر شگفت انگیزی بر درمان ریزش مو در زنان خواهد داشت.

ساده ترین روش های درمان خانگی ریزش مو

استفاده از یک سری مواد خوراکی به صورت ماسک مو می تواند در درمان ریزش مو در زنان اثرگذار باشد. این مواد غذایی عبارتند از:

  • درمان ریزش مو در زنان با ماست: این ماده حاوی ویتامین های گروه B و انواع ویتامین هایی است که می توانند در پیشگیری از ریزش مو در زنان موثر باشند.
  • درمان ریزش مو در زنان با آب سیب زمینی: برای گرفتن آب سیب زمینی می توانید آن را رنده کرده و کمی صبر کنید. آب سیب زمینی به دلیل کربوهیدرات بالایی که دارد می تواند در درمان ریزش موی زنان اثرگذاری بالایی داشته باشد.
  • درمان ریزش مو در زنان با آب پیاز: آب پیاز می تواند گردش خون را در کف سر افزایش دهد. با افزایش گردش خون، ریشه ی مو تقویت شده و ریزش موهای شما به طور قطع درمان خواهند شد.
  • درمان ریزش مو در زنان با دارچین: دارچین می تواند منجر به افزایش گردش خون در کف سر شود. همین امر کمک می کند تا تغذیه رسانی به فولیکول های مو با قدرت و کیفیت بیشتری انجام شده و در نتیجه ریزش مو در زنان و دختران به سرعت درمان شود.
  • درمان ریزش مو در زنان با کشک: با وجود پروتئین ها در این گیاه، می توانید از ریزش موهایتان جلوگیری کرده و مجدداً موهایی پر پشت داشته باشید.
  • درمان ریزش مو در زنان با شیرین بیان: این گیاه مانند عسل خاصیت ضد التهابی فوق العاده ای داشته و می تواند با کاهش شوره، خارش و دیگر التهابات کف سر، از ریزش مو جلوگیری نماید.
  • سیر : سیر سرشار از مواد محرک موثر در افزایش رشد مو است که می تواند به صورت له شده به عنوان ماسک مورد استفاده قرار بگیرد.
  • شنبلیله: دانه ی شنبلیله با تنظیم هورمون های بدن می تواند در درمان ریزش موی زنان موثر باشد.
  • انگور فرنگی: این گیاه سرشار ویتامین C است و اگر به صورت ماسک مو مورد استفاده قرار گیرد می تواند از ریزش مو جلوگیری کند.
  • عسل : یکی از دلایل بروز ریزش مو، التهاب کف سر است. عسل با خاصیت ضد التهابی می تواند ریزش مو را در شما درمان کند.

در بیشتر موارد، علت ریزش موی جلوی سر در خانم ها، کمبود مواد غذایی موثر و مفید در رژیم غذایی روزمره آن هاست.

روش های پزشکی درمان ریزش مو

اگر ریزش موی شما برای مدت زمان طولانی ادامه داشت و با کمک روش های خانگی درمان و تغییر در سبک زندگی درمان نشد، به احتمال خیلی زیاد ریزش موی شما می تواند نشان دهنده ی یک بیماری درونی باشد. بنابراین در صورت ادامه داشتن ریزش مو و مشاهده ی افزایش آن، حتماً به پزشک متخصص مراجعه نمایید. پزشک با بررسی عوامل مختلف در الگوی ریزش مو، مشکلات پوستی و انجام آزمایش های گوناگون، دلیل اصلی ریزش مو را در شما خواهد یافت و بهترین روش درمان را پیشنهاد می دهد. برخی داروها و روش هایی که برای درمان ریزش مو توسط پزشکان تجویز می شوند عبارتند از:

  • کاشت مو
  • لیزر درمانی به روش مزوتراپی و یا میکرو نیدلینگ
  • تجویز داروهایی مانند: ماینوکسیدیل، فیناستراید

این روش های درمان باید حتما و حتما توسط پزشک تجویز شود. چرا که در صورت استفاده ی نادرست می توانند نتیجه ی معکوس به همراه داشته باشند. مزوتراپی، یکی از روش های رایج و نسبتاً جدید برای درمان ریزش مو در زنان است که پاسخگویی نسبتاً خوبی خواهد داشت. در ادامه به معرفی این روش درمانی می پردازیم.

روش مزوتراپی

یکی از روش های درمان ریزش مو در زنان، مزوتراپی است. در روش مزوتراپی، مواد مورد نیاز جهت پیشگیری از ریزش مو و کمک به رویش مجدد مو در تزریق های کوچک، کم عمق و بسیار زیاد به پوست کف سر تزریق می شوند. این مواد ممکن است شامل عصاره های گیاهی، داروهای هورمونی، آنزیم ها، ویتامین ها و غیره باشد. درمان ریزش مو به روش مزوتراپی بیشتر برای ریزش موی ارثی در زنان مورد استفاده قرار می گیرد. در روش ریزش موی ارثی در زنان، به دلیل عدم وجود الگوی ثابت و مشخص، به طور معمول کاشت مو جواب نخواهد داد. به همین علت است که روش درمان ریزش مو با مزوتراپی برای زنان، معمول تر، سریع تر و با عوارض بسیار کم تر است. البته که این روش درمان نیز می تواند عوارضی به همراه داشته باشد که پیش از  انتخاب آن به عنوان روش درمان، بهتر است در مورد آن ها به طور کامل مطالعه نمایید.

 مزوتراپی

سخن آخر

همانطور که گفتیم، ریزش مو در زنان به اندازه ی مردان رایج است و باید تحت درمان و مراقبت قرار بگیرد. ریزش موی زنان به دلایل مختلفی از جمله: عوامل ژنتیکی و وراثتی، بیماری های زمینه ای، عوامل بالینی، سبک زندگی و تغذیه ی غلط، شوک، استرس، بارداری، زایمان، یائسگی و موارد مشابه دیگر اتفاق می افتد. روش های درمان ریزش موی زنان بسیار متعدد هستند. از تغییر رژیم غذایی گرفته تا بهره گیری از ماسک های خانگی که به عنوان روش های درمان خانگی شناخته می شوند تا روش های پزشکی مانند مصرف داروها و درمان با لیزر، می توان در جهت درمان ریزش موی زنانه قدم برداشت. برای انتخاب بهترین روش ها، بهتر است ابتدا علت ریزش مو را در خود جستجو نمایید. پس از یافت علت اصلی ریزش مو، می توانید با مشورت یک متخصص، بهترین روش درمان را برای پیشگیری از ریزش مو و کمک به رویش مجدد موهایتان انتخاب نمایید.

منابع

clevelandclinic