لوبریکانت یک محصول روان کننده‌ شخصی است، که تحت عنوان لوب نیز در داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی عرضه می‌شود. بسیاری از افراد درباره نحوه استفاده از لوبریکانت آگاهی کافی ندارند و حتی گروهی این محصول را مضر تلقی می‌کنند. لوب مایع یا ژلی است که در طول رابطه جنسی از اصطکاک ناخواسته جلوگیری می‌کند. در این مقاله درباره موارد استفاده از لوبریکانت، فواید و مضرات و اینکه آیا استفاده از لوبریکانت در دوران بارداری تهدیدآمیز است یا خیر صحبت خواهیم کرد.

لوبریکانت چیست؟

پیش از اینکه درباره نحوه استفاده از ژل روان کننده صحبت کنیم، بهتر است یک تعریف کلی درباره این محصول ارائه کنیم. گاهی خانمها دچار خشکی واژن هستند که این موضوع رابطه را برای آنها دردناک می‌کند. لوبریکانت، ژل روان کننده شخصی یا مایعی است که در طول رابطه جنسی جهت پیشگیری از اصطکاک ناخواسته واژن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع زمانی که زوجین از این محصول در طول رابطه جنسی استفاده می‌کنند، هم از مزیت افزایش لذت جنسی آن بهرمند می‌شوند و هم از مزیت مراقبتی آن.

از لوبریکانت معمولا برای از بین بردن خشکی واژن استفاده می‌کنند که دلایل متعددی دارند. یکی از دلایلی که شاید به آن کم توجهی شده باشد پایین بودن میل جنسی خانم‌ها به دلیل رعایت نکردن بهداشت جنسی آقایان است. بهترین راه این است که قبل از رابطه جنسی دوش بگیرید و از یک اسپری خوشبوکننده استفاده کنید. اگر قصد خرید اسپری مردانه را دارید اسپری مردانه سورینت می‌تواند گزینه مناسبی باشد. با وجود این هنوز برخی از بانوان تردید دارند که آیا استفاده از لوبریکانت در بارداری خوب است و یا در بارداری اختلال ایجاد می‌کند!

لوبریکانت چیست؟

موارد استفاده از لوبریکانت

این موارد متعدد است و بستگی به تمایل مصرف کننده دارد. استفاده از لوبریکانت در انواع رابطه جنسی امکان پذیر است. در روابط جنسی به روش دخول واژینال، مقعدی و همچنین خودارضایی استفاده از لوبریکانت رایج است. مصرف برخی از آن همراه با اسباب بازی‌های جنسی نیز بی‌خطر است و آسیب و تهدیدی ایجاد نمی‌کنند.

کاهش ریسک ابتلا به STI با لوبریکانت

یکی از دلایل توصیه استفاده از لوبریکانت کاهش ریسک ابتلا به STI است. منظور از STI مجموعه عفونت‌های مقاربتی است. شیوع عفونت‌های مقاربتی در زنان یائسه و زنانی که حین رابطه جنسی رطوبت طبیعی کمتری در واژنشان تولید می‌شود، بالاتر است.

خشکی واژن و برقراری رابطه جنسی در این وضعیت احتمال بروز پارگی‌های جزئی در پوست ظریف واژن را افزایش می‌دهد. به همین علت این گروه بیشتر مستعد ابتلا به عفونت قارچی هستند. پس با استفاده  از محصولات روان کننده می‌توان رطوبت واژن را افزایش داد و خطر ابتلا به عفونت را کم کرد.

راهنمای انتخاب و خرید لوبریکانت

پیش از اینکه درمورد طرز استفاده از لوبریکانت کسب اطلاعات کنید، لازم است تصمیم بگیرید که قرار است از کدام محصول لوبریکانت استفاده کنید. زمانیکه قصد خرید و استفاده را دارید لازم است سراغ بهترین نمونه‌های موجود در بازار بروید. لوبریکانت به لحاظ ترکیبات و عملکرد انواع مختلفی دارد. شما می‌توانید ژل لوبریکانت را در پایه‌های مختلف زیر تهیه و استفاده کنید:

  • لوبریکانت بر پایه آب
  • لوبریکانت بر پایه سیلیکون
  • لوبریکانت بر پایه روغن
  • لوبریکانت ترکیبی

لوبریکانت ترکیبی تلفیقی از ترکیبات بالاست. در ادامه با توضیحی مختصر درباره هر یک از این محصولات روان کننده، نحوه استفاده از لوبریکانت را نیز خواهید آموخت. لوبریکانت‌های هیبریدی اغلب ترکیبی از ماده سیلیکونی و آب هستند. خوب است بدانید که محصولات با فرمولاسیون‌های متنوعی وجود دارد که کاملاً با نیازهای اشخاص مطابقت دارند. بنابراین برای خرید و به کار بردن این محصول به نیاز و توقعاتتان از یک محصول روان کننده توجه داشته باشید.

موارد استفاده از لوبریکانت

چند نکته درباره انتخاب و خرید لوبریکانت

برای خرید و استفاده از انواع لوبریکانت ضروری است که هنگام خرید یا تهیه محصول به سه فاکتور اصلی توجه داشته باشید:

قیمت: در بازار لوبریکانت‌ها‌ از برندهای مختلف با ایمنی خوب و هزینه پایین عرضه می‌شوند. بنابراین نیاز نیست که حتماً سراغ گزینه‌های خیلی گرانقیمت بروید و می‌توانید براساس بودجه خود خرید کنید.

پایه: اگر در اینکار تجربه کافی داشته باشید، میدانید که این محصول با پایه‌های مختلف تهیه می‌شود. تمام روان کننده‌ها یا لوب‌ها یک پایه اصلی شامل روغن، سیلیکون و آب دارند. این بستگی به شما دارد که هنگام استفاده محصول چه انتظاری داشته باشید. با توجه به نیاز‌های جنسی خود و شریک جنسی می‌توانید لوبریکانت با پایه‌های مختلف را تهیه و مصرف کنید.

رتبه بندی: فاکتور سومی که باید هنگام خرید و استفاده لحاظ کنید، رتبه بندی محصول است که توسط مشتریان صورت می‌گیرد. خرید لوبریکانت و استفاده از آن یک انتخاب کاملاً خصوصی است، با وجود این همانند دیگر محصولات مراقبتی با در نظر گرفتن رتبه بندی مشتریان می‌توانید یک انتخاب درست‌تر انجام دهید.

نحوه استفاده از لوبریکانت

بالاخره بعد از اینکه درباره ترکیبات و چگونگی انتخاب بهترین محصول لوبریکانت اطلاعات کافی بدست آورید، وقت آن رسیده که نحوه استفاده از لوبریکانت را نیز بیاموزید. یک حقیقت درباره محصول لوبریکانت از هر پایه‌ای وجود دارد و آن این است که هیچ راه درستی برای به کار بردن این محصول یا سایر روغن‌های روان کننده وجود ندارد یا مطرح نیست.

درباره استفاده از لوبریکانت باید خیلی شخصی رفتار کنید. یعنی تا جایی که احساس کنید محصول در تحریک جنسی و افزایش لذت جنسی شما موثر واقع می‌شود، لازم است استفاده از آن را ادامه دهید. بخصوص این مسئله درمورد زنانی که به خوبی تحریک نمی‌شوند و واژنشان به اندازه کافی روان کننده ترشح نمی‌کند، صادق است.

نحوه استفاده از لوبریکانت

گروهی نیز تمایل دارند حین رابطه جنسی رطوبت بیشتری داشته باشند و از این کار لذت بیشتری می‌برند. بنابراین هیچ محدودیتی درمورد این محصول وجود ندارد. مصرف کننده می‌تواند به هر اندازه‌ای که می‌خواهد، از این محصول روی واژن، آلت تناسلی یا مقعد استفاده کند.

پس از اینکه روان کننده مناسب خود و شریک جنسی‌تان را تهیه کردید، شاید سعی کنید هنگام استفاده از لوبریکانت آن را بین دو کف دست گرم کنید. اما این کار اشتباه است و لوبریکانت هیچ شباهتی به روغن‌های درمانی و مراقبتی ندارد. زمانی که از کاندوم برای رابطه جنسی واژینال و مقعدی استفاده می‌کنید، باید لوبریکانت غیر روغنی را در بخش خارجی آن اعمال بمالید.

تفاوتی ندارد که از دیافراگم یا کاندوم حین رابطه جنسی استفاده می‌کنید، در هر صورت روان کننده می‌تواند به کاهش اصطکاک و افزایش لذت جنسی حین رابطه کمک کند.

کدام لوبریکانت بهتر است؟

زمانی که می‌خواهید محصول روان کننده خریداری کنید، لازم است به طرز استفاده از لوبریکانت فکر کنید. در صورتی که حین رابطه جنسی از اسباب‌ بازی‌های جنسی و سایر محصولات همچون کاندوم استفاده می‌کنید، حتماً این موارد را هنگام خرید محصول روان کننده در نظر بگیرید.

اگر بخواهیم یک محصول را به همه توصیه کنیم، آن لوبریکانت برپایه آب است. لوبریکانت‌های بر پایه آب محصول روان کننده ایده‌آلی برای شروع رابطه جنسی هستند. این محصول می‌تواند تمام نیازهای جنسی مرد و زن را برطرف کند و رطوبت قابل قبولی در ناحیه واژن و آلت تناسلی مردان ایجاد کند.

استفاده از لوبریکانت برپایه آب برای افرادی که پوست حساس دارند، به مراتب سودمندتر خواهد بود. این افراد به علت حساسیت شدید پوستی که نسبت به ترکیبات سیلیکونی و روغنی دارند، بهتر است از محصولات با حداقل افزودنی‌ها استفاده کنند تا درگیر عوارض جانبی نشوند.

کدام روان کننده بهتر است؟

استفاده از لوبریکانت بر پایه سیلیکون را به افرادی توصیه می‌کنیم که از روان کننده انتظار دوام بیشتری داشته باشند. روان کننده‌های سیلیکونی ممکن است نسبت به لوبریکانت‌های برپایه آب قوی‌تر باشند، اما قادرند به اسباب بازی‌ها و کاندوم‌های سیلیکونی آسیب وارد کنند. زمانی که از لوبریکانت همراه با اسباب بازی جنسی استفاده می‌کنید، می‌تواند در طول زمان ترکیبات آن را تجزیه کند.

همچنین استفاده از لوبریکانت سیلیکونی همراه با انواع کاندوم توصیه نمی‌شود. کاندوم‌ها اساساً محصولات مراقبتی و گاهاً افزایش لذت جنسی هستند که از ترکیبات لاتکسی و سیلیکونی تهیه می‌شوند. بنابراین کاندوم‌ها نیز در برابر لوبریکانت سیلیکونی ضعیف به نظر می‌رسند. در صورتی که تمایل به استعمال ایم محصول به همراه با کاندوم دارید، حتماً از روان کننده بر پایه آب استفاده کنید.

روان کننده‌های روغنی نیز دیگر گزینه‌ای هستند که محبوبیت زیادی دارند. لوبریکانت‌های بر پایه روغن در مقایسه با روان کننده سیلیکونی قوی‌تر هستند و ماندگاری بیشتری نیز دارند. یادتان باشد که محدودیت‌های استفاده از لوبریکانت سیلیکونی در مورد لوبریکانت روغنی نیز وجود دارد. اصلاً نمی‌توانید از لوبریکانت روغنی روی کاندوم‌های لاتکسی استفاده کنید.

ترکیبات لاتکس در برابر روان کننده روغنی به شدت ضعیف است و در صورت مصرف ممکن است روغن سبب پاره شدن یا شکستن کاندوم شود.

استفاده از کدام ژل لوبریکانت در بارداری ممنوع است؟

شاید درباره استفاده از ژل لوبریکانت در بارداری کمی مردد باشید و ندانید باید از کدام محصول اجتناب کنید. زمانی که تصمیم به خرید و استفاده از ژل لوبریکانت می‌گیرید، گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارند.

لوبریکانت‌ها علاوه‌بر پایه اصلی براساس طعم، طبیعی یا غیرطبیعی بودن، گرم کننده بودن و حتی تحریک کننده بودن هم دسته بندی می‌شوند. شاید استفاده از لوبریکانت‌ هایی با این مشخصات خیلی برای زن و مرد سرگرم کننده باشد، اما توصیه متخصصین این است که پیش از اینکه جذب ویژگی‌های این محصولات شوید، ابتدا درباره ترکیبات موجود در آن‌ها مطالعه کنید.

روی بسته بندی و مندرجات محصول را بخوانید و مقدار PH محصولات روان کننده بدون نسخه را با نوارهای تورنسل آزمایش کنید. این نوار نشان می‌دهد که PH لوبریکانتی که انتخاب کردید چقدر است و آیا مناسب استفاده در دوره بارداری و دیگر روزها هست یا نه.

در حالت نرمال PH واژن باید 3.5 تا 4.5 باشد. پس هنگام خرید لوبریکانت دقت کنید که PH محصول انتخابی شما نیز همین حدود باشد. دلیل اینکه می‌گوییم از نوار تست PH استفاده کنید، این است که بسیاری از برندها میزان PH لوبریکانت را روی بسته بندی درج نمی‌کنند و در این خصوص چندان شفاف نیستند.

به نظر نمی‌رسد استفاده از لوبریکانت برای بارداری مضر و تهدید آمیز باشد و یا اینکه برای دیگر بانوان خطری ایجاد کند. اما به کار بردنِ آن با فاکتورهای زیر را توصیه نمی‌کنیم و به شما می‌گوییم از آن‌ها اجتناب کنید:

  • لوبریکانت‌های حاوی گلیسیرین
  • لوبریکانت حاوی nonoxynol-9
  • لوبریکانت حاوی ترکیبات نفتی مانند وازلین
  • لوبریکانت حاوی پروپلین گلیکول
  • لوبریکانت حاوی کلرهگزیدین گلوکونات

این ترکیبات محرک و التهاب زا هستند، بنابراین در یک محصول لوبریکانت استاندارد وجود ندارند. هنگام استفاده از لوبریکانت دقت کنید که هدف افزایش لذت جنسی است و نمی‌خواهید دچار عفونت شوید. بنابراین ترجیحاً محصول فاقد ترکیبات نفتی، گلیسیرین و پارابن تهیه کنید. همچنین اگر همیشه حین رابطه جنسی از کاندوم و اسباب بازی جنسی استفاده می‌کنید، انتخاب محصولی سازگار با لاتکس، سیلیکون و پلاستیک را توصیه می‌کنیم.

استفاده از کدام ژل لوبریکانت در بارداری ممنوع است؟

استفاده از ژل لوبریکانت زمان اقدام برای بارداری

مطالعات شفاف و کافی درمورد استفاده از ژل لوبریکانت در اقدام بارداری وجود ندارد، بنابراین نمی‌توان به طور قطعی گفت که استفاده از لوبریکانت در بارداری ممنوع و خطرناک است.

استفاده از روغن به جای لوبریکانت

برخی می‌پرسند که آیا می‌توانیم بجای استفاده از لوبریکانت از روغن نارگیل یا دیگر روغن‌های طبیعی استفاده کنیم؟ بله، مشکلی در این خصوص وجود ندارد. روغن نارگیل نوعی روان کننده و روغن طبیعی است و البته مصرف آن در مقایسه با این محصول بدون مندرجات شفاف و دقیق خیلی بهتر است، اما اگر به صورت موضعی مصرف شود. روغن نارگیل مانند لوبریکانت عمل کرده و از اصطکاک و خشکی واژن جلوگیری می‌کند. با وجود این یادتان باشد که روغن نارگیل بکر تصفیه نشده است و صافی کمتری دارد. بنابراین درمورد اینکه آیا استفاده از لوبریکانت بهتر است یا روغن نارگیل، شاید بهتر باشد با یک متخصص مشورت کنید.

خطرات ناشی از استفاده روغن نارگیل بجای لوبریکانت

در بالا گفتیم که برخی می‌توانند از روغن‌های طبیعی نیز برای افزایش لذت جنسی استفاده کنند، اما باید تهدیدات آن را نیز بپذیرند. برخلاف ظاهر لطیف روغن نارگیل زمانی که آن را جایگزین استفاده از لوبریکانت می‌کنید، باید منتظر قلیایی شدن واژن باشید. روغن نارگیل PH بالایی دارد و به همین علت سبب افزایش حالت قلیایی واژن می‌شود. واژن سالم در حالت نرمال PH اسیدی دارد.

پس زمانی که از روغن نارگیل استفاده می‌کنید، PH واژن برهم می‌خورد و بستر خوبی برای رشد عفونت قارچی واژن فراهم می‌شود. همچنین این روغن می‌تواند در روابط جنسی همراه با دخول ریسک سایر عفونت‌های جدی را افزایش دهد. این محصول روان کننده مخصوصاً به زنانی که همیشه مستعد ابتلا به عفونت قارچی هستند، اصلاً توصیه نمی‌شود. در حال حاضر استفاده از لوبریکانت برای این گروه خیلی خیلی ایمن‌تر است. 

چرا باید لوبریکانت را جایگزین روغن‌های طبیعی کنیم؟

یکی از سوالات متداولی که در خصوص استفاده از لوبریکانت بجای روغن‌های طبیعی مطرح می‌شود، این است: روغن‌های طبیعی خواص درمانی و مراقبتی دارند، پس چرا باید از لوبریکانت بجای آن‌ها استفاده کنیم؟

پاسخ به این سوال خیلی واضح است. روغن‌های درمانی و مراقبتی ارگانیک تصفیه شده نیستند و تنها می‌توانند برای مصارف موضعی و خوراکی کاربرد داشته باشند. زمانیکه از روغن‌های طبیعی در روابط جنسی همراه با دخول استفاده کنید، ترکیبات روغن‌ها وارد واژن و مقعد شده و ریسک بروز قارچ و عفونت افزایش پیدا می‌کند.

دیگر ضرر روغن‌های طبیعی این است که ضد ترکیبات لاتکسی و سیلیکونی هستند. اگر خاطرتان باشد، تاکید کردیم استفاده از لوبریکانت برپایه روغن و سیلیکون همراه با کاندوم و اسباب بازی جنسی ممنوع است. بنابراین همین قاعده و قانون درمورد روغن‌های طبیعی نیز وجود دارد. ترکیبات روغن‌های طبیعی قادر هستند بافت لاتکسی کاندوم را تجزیه کنند و یا اینکه سبب شکسته شدن آن شوند. بنابراین همیشه گزینه ایمن‌تر را انتخاب کنید.

استفاده از روغن به جای لوبریکانت

استفاده از روغن بچه به جای لوبریکانت

بسیاری از افراد در مورد استفاده از لوبریکانت چندان سخت‌گیر و محتاط نیستند و عنوان می‌کنند که روغن بچه نیز می‌تواند به همان اندازه موثر باشد. ممکن است روغن بچه یک مرطوب کننده عالی باشد و بزرگسالان بتوانند از آن روی پوست استفاده کنند، اما نمی‌توانند جایگزین لوبریکانت شود.

استفاده از لوبریکانت بهتر و ایمن‌تر است، چراکه روان کننده حاوی ترکیبات معدنی نیست. اما همانطورکه اطلاع دارید روغن‌های بچه همگی حاوی ترکیبات معدنی هستند. روغن بچه همانند روغن‌های طبیعی عمل می‌کند. زمانیکه از روغن بچه در رابطه جنسی با احتمال دخول واژینال و مقعدی استفاده می‌کنید، شدیداً ریسک ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهید.

روغن‌ بچه همانند روغن طبیعی و لوبریکانت روغنی هیچ سازگاری با ترکیبات کاندوم‌های لاتکسی و سیلیکونی ندارد. در صورتی که از روغن بچه روی کاندوم و اسباب بازی جنسی استفاده می‌کنید، ریسک پارگی و تجزیه لاتکس را افزایش می‌دهید.

به جای لوبریکانت از چه چیزی می‌توانیم استفاده کنیم؟

شاید برخی از افراد استفاده از لوبریکانت را چندان دوست نداشته باشند و یا اینکه درمورد مضرات لوبریکانت کمی نگران باشند. به این گروه توصیه می‌شود از محصولات طبیعی و جایگزینی که تایید شده هستند و در دسترس‌اند استفاده کنند. روغن زیتون، روغن نارگیل و آلوئه ورا به صورت موضعی می‌توانند برای افزایش لذت جنسی و افزایش رطوبت ناحیه مورد نظر کاربردی باشند.

اما آیا باید ریسک بروز عفونت را نادیده بگیریم؟ یادتان باشد که شما می‌توانید این روغن‌ها را جایگزین کنید، اما با این کار ریسک ابتلا و رشد عفونت‌های قارچی را خودخواسته افزایش می‌دهید.

لوبریکانت بر کاندوم لاتکسی چه تاثیری دارد؟

جالب است بدانید که در خصوص تاثیر استفاده از لوبریکانت لاتکسی همراه با کاندوم در سال 1989 مطالعه‌ای انجام گرفته است. نتیجه این مطالعه نشان می‌دهد که وقتی کاندوم لاتکسی تنها 60 ثانیه در تماس با روغن لوبریکانت قرار می‌گیرد، حدوداً 90 درصد از ایمنی خود را از دست می‌دهد. بنابراین به راحتی می‌توان دریافت که استفاده از روان کننده چه تاثیری بر کاهش محافظت جنسی دارد.

سوالات متداول


آیا می‌توانیم از وازلین بجای لوبریکانت استفاده کنیم؟

خیر، وازلین محصول روان کننده و مرطوب کننده هست، اما ترکیبات نفتی دارد. پس نمی‌توانید از آن برای رابطه جنسی و جایگزین لوبریکانت استفاده کنید.

آیا روغن نارگیل بعنوان روان کننده سبب بروز حساسیت می‌شود؟

بله. برخی از افراد زمانیکه از روغن نارگیل بجای لوبریکانت استفاده می‌کنند دچار علائم آلرژیک همچون اگزما، استفراغ، حالت تهوع و در موارد جدی مسمومیت آنافیلاکسی می‌شوند.

بهترین نوع لوبریکانت کدام است؟

هر یک از محصولات روان کننده به نوبه خود می‌توانند موثر و مفید باشند. اما لوبریکانت برپایه آب سازگارترین نوع روان کننده است و برای هر نوع پوستی خوب است.

 

منابع

https://www.healthline.com/health/healthy-sex/lube-shopping-guide-types#takeaway

https://www.healthline.com/health/coconut-oil-sex?utm_source=ReadNext#risks

https://www.healthline.com/health/vaseline-as-lube?utm_source=ReadNext#What-the-science-says