درمان افتادگی پوست

افتادگی پوست با افزایش سن یک امر اجتناب ناپذیر است. با افزایش سن پوست حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد. همین امر زمینه ساز شل شدن و افتادگی پوست است. در کنار پیرشدن عوامل دیگری مانند آسیب خورشید، سیگار کشیدن، تغییرات ناگهانی وزن می تواند روی شل شدگی پوست تاثیر بگذارد. خوشبختانه برای درمان افتادگی پوست راه های زیادی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانیم این افتادگی را به حداقل برسانیم یا پوست شل شده و افتاده را دوباره به حالت اول باز گردانیم. اگر دوست دارید با این روش ها آشنا شوید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

قبل از بررسی روش های درمان شل شدن پوست صورت دلایلی که باعث این اتفاق می شود را با هم مرور می کنیم:

علت افتادگی پوست

پوست صورت به دلایل مختلفی دچار افتادگی می شود که از مهم ترین دلایل افتادگی پوست صورت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش سن
  • قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به مدت طولانی
  • کاهش وزن سریع و غیر اصولی
  • استرس
  • استعمال دخانیات
  • مصرف بیش از حد الکل
  • آلودگی هوا
  • تغذیه نامناسب
  • بارداری
  • ژنتیک
  • عوامل محیطی مانند کار در شرایط یا محیط های خاص

 

درمان خانگی افتادگی پوست صورت

روش های خانگی زیادی برای درمان افتادگی پوست وجود دارد، اعم از استفاده از ماسک صورت، ماساژ صورت و درمان با ورزش که در ادامه به بررسی تمامی این روش ها می پردازیم.

ژل آلوئه ورا

خواص آلوئه ورا برای پوست بی شمار است. ژل آلوئه ورا به واسطه داشتن اسید مالیک در ترکیبات خود به درمان افتادگی پوست صورت و بهبود قابلیت ارتجاعی آن کمک می کند. به علاوه آلوئه ورا مرطوب کننده خوبی برای پوست است.

برای درمان افتادگی پوست با ژل آلوئه ورا مقداری از آن را به صورت و گردن خود بمالید. 15 تا 20 دقیقه صبر کنید و بعد با آب ولرم بشویید. برای اثر بخشی بهتر و سریع تر هر روز از این ماسک استفاده کنید.

همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را با یک قاشق چای خوری عسل و یک قاشق چای خوری سس مایونز مخلوط کنید. مخلوط حاصل را روی صورت و گردن تان قرار دهید و اجازه دهید 15 دقیقه بماند. بعد از گذشت زمان مذکور پوستتان را با آب گرم بشویید و سپس مقداری آب سرد روی آن بریزید. این روش را یک بار در هفته به منظور درمان شلی پوست انجام دهید.

ژل آلوئه ورا

عسل

عسل به دلیل داشتن خواص آبرسانی، ضدپیری و آنتی اکسیدانی قوی به درمان افتادگی پوست کمک می کند.

برای درمان افتادگی پوست صورت با عسل 2 یا 3 قاشق چای خوری از آن را با چند قطره روغن زیتون و آبلیمو ترکیب کنید. آن را روی پوست صورت و گردن قرار دهید. صبر کنید تا خشک شود و سپس با آب گرم بشویید. برای کسب بهترین نتیجه این ماسک را یک یا دو بار در روز استفاده کنید.

همچنین می توانید 2 یا 3 قاشق چای خوری عسل را با نصف قاشق غذاخوری خامه ترش و نصف قاشق چای خوری پودر زردچوبه ترکیب کنید‌‌. این ماسک خانگی را روی صورت بگذارید و اجازه دهید 15 دقیقه بماند. سپس آن را با آب ولرم بشویید و کمی هم آب سرد به صورتتان بزنید. بهتر است این کار را یک بار در هفته انجام دهید.

عسل برای افتادگی پوست

توت فرنگی

توت فرنگی نقش یک سفت کننده طبیعی را برای پوست ایفا می کند، به همین دلیل درمان خوبی برای افتادگی پوست است‌. همچنین توت فرنگی حاوی مقادیر زیادی ویتامین ث است. این ویتامین یک آنتی اکسیدان است که به تقویت کلاژن سازی پوست کمک می کند.

الیاف کلاژن باعث حفظ نرمی و سفتی پوست می شود‌.

به علاوه توت فرنگی دارای اسیدهای آلفاهیدروکسی است که با پیری پوست مبارزه می کنند.

در اینجا، دستورهای دقیق استفاده از توت فرنگی برای درمان افتادگی پوست گردن و صورت آمده که می توانید در خانه انجام دهید:

2 یا 3 عدد توت فرنگی رسیده را له کنید و با 2 قاشق چای خوری عسل و همان اندازه ماست ترکیب کنید. این مخلوط را بر پوست افتاده صورت و گردن بمالید. بگذارید 5 دقیقه بماند و بعد با آب ولرم بشویید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب این کار را یک بار در روز به مدت چند هفته انجام دهید.

برای درمان سریع تر افتادگی پوست می توانید توت فرنگی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

خواص توت فرنگی برای جوانسازی پوست

پودر قهوه

کافئین موجود در قهوه، با از بین بردن رطوبت بیش از حد پوست و رسوبات چربی هم باعث نرمی پوست می شود، هم به سفت شدن آن کمک می کند. قهوه همچنین دارای آنتی اکسیدان هایی است که با پیری پوست مبارزه می کنند. دانه های درشت قهوه و شکر از بهترین لایه بردارهای طبیعی هستند که پوست را لایه برداری می کنند و باعث سفت تر و کشیده تر شدن آن می شوند. یکی از خواص روغن نارگیل نیزآبرسانی پوست است به همین خاطر پیشنهاد می کنیم این روغن را هم به ترکیب شکر و قهوه اضافه کنید.

توجه داشته باشید، پودر قهوه آماده که در بازار موجود است، طی فرآیند تولید دچار تغییر می شود. در نتیجه خاصیت خود را از دست می دهد و برای درمان افتادگی پوست اثری نخواهد داشت. بنابراین بهتر است دانه قهوه را در منزل آسیاب کنید.

برای تهیه این ماسک به 1/4 فنجان پودر قهوه، 1/4 فنجان شکر قهوه ای، 2 تا 3 قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا روغن زیتون و نصف قاشق چای خوری دارچین نیاز دارید.

روغن نارگیل را روی حرارت بگذارید تا ذوب شود. سپس اجازه دهید به دمای اتاق برسد. سایر مواد گفته شده را با هم ترکیب کنید و بعد روغن نارگیل خنک شده را به آن ها بیفزایید و به خوبی با هم ترکیب کنید. پوستتان را چند دقیقه با مخلوط به دست آمده ماساژ دهید و در آخر آن را با آب ولرم بشویید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب یک تا دوبار در هفته این کار را انجام دهید.

ماسک قهوه برای پوست

ماست

ماست یکی دیگر از بهترین درمان های طبیعی افتادگی پوست است. ماست دارای اسید لاکتیک است که منافذ پوست را منقبض و آن را سفت و محکم می کند. به علاوه با استفاده منظم از این ماسک پوستتان درخشان و براق خواهد شد.

برای درمان افتادگی پوست با ماست دو قاشق غذاخوری از آن را با چند قطره آب لیمو ترش مخلوط کنید. این مخلوط را روی صورت بمالید. 10 دقیقه پوستتان را ماساژ دهید و پنج دقیقه صبر کنید و بعد پوستتان را با آب بشویید. برای رفع افتادگی پوست این کار را سه تا چهار بار در هفته انجام دهید.

ماست برای سفت شدن پوست

ماسک سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ حاوی پروتئین آلبومین است و در بازگرداندن قابلیت ارتجاعی پوست موثر است. همچنین تخم مرغ سلول های پوست را بازسازی می کند و باعث طراوت و شادابی آن می شود. عسل نیز مانند یک مرطوب کننده طبیعی، رطوبت پوست را حفظ می کند و اثر جوان سازی و طراوت را بر پوست دارد. این ماسک یک روش مطمئن برای درمان شلی پوست صورت است.

برای تهیه این ماسک به یک عدد سفیده تخم مرغ و یک قاشق غذاخوری عسل نیاز دارید‌‌. مواد گفته شده را با هم مخلوط کنید. ماسک شما به همین راحتی آماده شد. آن را روی صورت بگذارید و اجازه دهید 15 دقیقه بماند. بعد از گذشت زمان مذکور صورت خود را با آب بشویید. برای درمان افتادگی پوست از این ماسک سه بار در ماه استفاده کنید.

سفیده تخم مرغ برای افتادگی پوست

ماسک آرد برنج و کلم

برگ کلم می تواند به شکل موثری با چروک ها و افتادگی پوست مبارزه کند. روغن زیتون یا روغن بادام مرطوب کننده های طبیعی پوست هستند که پوست را به خوبی مرطوب می کنند. در اینجا دستور دقیق استفاده از این ماسک برای درمان افتادگی پوست در خانه آمده است:

موادی که برای تهیه ماسک نیاز دارید شامل 2-3 برگ کلم، 2 قاشق غذاخوری آرد برنج و چند قطره روغن بادام یا روغن زیتون است‌. افرادی که پوستشان چرب است، می توانند از این روغن ها صرف نظر کنند. در صورت تمایل می توانید سفیده تخم مرغ را هم اضافه کنید.

ابتدا برگ های کلم را چرخ کنید تا به شکل خمیر شود. بعد آن را با روغن زیتون یا روغن بادام و آرد برنج ترکیب کنید. ماسک شما آماده است آن را بر صورت خود بگذارید و صبر کنید تا خشک شود. در آخر صورتتان را با آب ولرم بشویید.

ماسک آرد برنج و کلم

خاک رس

خاک رس یکی از بهترین مواد طبیعی برای درمان شلی و افتادگی پوست صورت است. این ماده به غیر از درمان افتادگی پوست خواص دیگری هم برای پوست دارد: از جمله افزایش گردش خون، پاکسازی سموم پوستی، تصفیه کردن بافت های پوست، تنظیم چربی پوست و بستن منافذ باز پوست.

برای تهیه این ماسک به 2 قاشق غذاخوری خاک رس سبز یا پودر رس بنتونیت و 1 قاشق چای خوری پودر شیر خشک نیاز دارید.

خاک رس و شیر خشک را با هم ترکیب کنید و مقداری آب به آن اضافه کنید تا خمیری نرم حاصل شود. این ماسک را روی گردن و صورت خود بگذارید و اجازه دهید تا خشک شود. پس از گذشت 20 دقیقه پوست خود را بشویید. با یک حوله صورت خود را خشک کنید و در آخر صورتتان را با یک مرطوب کننده مناسب مرطوب کنید. برای درمان افتادگی پوست بدن یک بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

هشدار: حرکت کردن، حرف زدن، اخم کردن و خندیدن هنگامی که ماسک روی صورتتان قرار دارد، ممکن است باعث بروز چین و چروک شود. پس زمانی که ماسک روی صورتتان است بی حرکت باشید.

ماسک خاک رس

ماسک خیار

ماسک خیار برای درمان پوست شل و افتاده صورت، انتخاب خوبی است. خیار یک تونر طبیعی به شمار می آید و می تواند افتادگی پوست را جبران کند و آن را جوان و با طراوت سازد.

در ادامه با چند روش درمان خانگی افتادگی پوست با خیار آشنا خواهید شد:

  • ابتدا نصف یک خیار را با رنده ریز رنده کنید و روی یک صافی فشار دهید تا آبش گرفته شود. سپس آن را بر روی صورت خود بگذارید و اجازه دهید تا خشک شود. بعد صورتتان را با آب سرد بشویید. این روش را روزی یک بار انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.
  • همچنین می توانید 1 قاشق غذاخوری ماست ساده را با خیار رنده شده مخلوط کنید. این مخلوط را 10 تا 15 دقیقه روی صورت بگذارید و بعد آن را با آب ولرم بشویید. بهتر است این کار را چندین بار در هفته انجام دهید.
  • روش دیگر به این صورت است که می توانید 2 قاشق غذاخوری عصاره خیار را با یک سفیده تخم مرغ و 3 الی 4 قطره روغن ویتامین E مخلوط کنید. مخلوط به دست آمده را روی پوست صورت و گردن پخش کنید. اجازه دهید حدود 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید. برای داشتن پوستی سفت و کشیده می توانید از این ماسک یک بار در هفته استفاده کنید.

ماسک خیار

گوجه فرنگی

یکی دیگر از راههای درمان افتادگی پوست صورت استفاده از آب گوجه فرنگی است. آب گوجه فرنگی تسکین دهنده پوست صورت است. این ماده یک تونر طبیعی است که افتادگی پوست را رفع می کند. همچنین گوجه فرنگی دارای آنتی اکسیدان هایی است که پوستتان را درخشان و شفاف می کنند.

آب گوجه فرنگی را بگیرید و با پنبه به پوست بمالید. 10 تا 15 دقیقه صبر کنید و سپس پوست خود را با آب بشویید. برای اثر گذاری بهتر و سریع تر این کار را دوبار در روز تکرار کنید.گوجه فرنگی

 

درمان افتادگی پوست صورت با ماساژ

یکی دیگر از راه های بسیار موثر در درمان افتادگی پوست صورت، ماساژ است. ماساژ صورت، گردش خون را تحریک می کند و قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد. ماساژ صورت را می توانید به راحتی در خانه و با استفاده روغن های طبیعی مانند روغن نارگیل، آووکادو، روغن بادام و… انجام دهید. برای آشنایی با نحوه درست ماساژ صورت می توانید مقاله آموزش ماساژ صورت را مطالعه کنید.

درمان افتادگی پوست با ماساژ

درمان افتادگی پوست صورت با ورزش

در ادامه به معرفی چندین حرکت ورزشی برای رفع افتادگی پوست صورت می پردازیم. این ورزش ها، گردش خون را افزایش می دهند و با افزایش گردش خون سلول ها به خوبی از مواد معدنی و ویتامین ها موجود در خون تغذیه می کنند و نتیجه این امر داشتن پوستی سفت و کشیده خواهد. همچنین این حرکت ها از ایجاد چین و چروک جلوگیری می کنند.

بهتر است این ورزش های مخصوص را 3-5 بار در هفته و هر بار 20 دقیقه انجام دهید تا شلی و افتادگی پوستتان درمان شود‌.

ورزش لبخند نرم

این ورزش به درمان افتادگی پوست به خصوص گونه ها کمک می کند.

ابتدا دندان هایتان را با لب ها بپوشانید به طوری که دهنتان به شکل o درآید. اکنون سعی کنید در همین حالت لبخند بزنید به صورتی که دندان ها پیدا نشوند‌. در همان حالی که لبخند می زنید، با انگشت اشاره چانه را بالا و پایین کنید‌. بهتر است این عمل را دوبار تکرار کنید.

ورزش سفت کردن پیشانی

این ورزش به رفع چروک پیشانی و برای درمان افتادگی پوست در این ناحیه موثر است.

انگشتان دو دست را از محل رویش مو تا ابروها، موازی هم قرار دهید. انگشتان را آرام به طرفین پیشانی بکشید. اندکی فشار به پیشانی وارد کنید. این حرکت را 10 بار تکرار کنید.

انگشتان دو دست را از ناحیه رشد مو تا ابرو به صورت موازی با هم قرار دهید. به آرامی انگشتان را به دو طرف پیشانی بکشید و فشار ملایمی وارد کنید. این عمل را 10 بار تکرار کنید.

ورزش درمان افتادگی پوست لب

این ورزش مناسب برای درمان افتادگی پوست لب است‌.

صاف بنشینید و لب هایتان را هم فشار دهید. انگشت اشاره را روی وسط لب ها بگذارید و کمی فشار دهید. سپس انگشتتان را از لب ها دور کنید و دوباره لب ها را فشار دهید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب این تمرین را دوبار در روز هر بار به مدت 30 ثانیه انجام دهید.

روش های مدرن درمان افتادگی پوست

در صورتی که روش های درمان خانگی کارساز نبود می توانید از روش های مدرن استفاده کنید. برخی از این روش ها را در اینجا به شما معرفی می کنیم:

لیزر درمانی

برخی افراد بهترین درمان افتادگی پوست صورت را لیزر درمانی می دانند. در این روش کلاژن (پروتئین زیر پوست) با استفاده از یک‌ منبع نور مادون قرمز (لیزر) گرم می شود سپس شروع به سفت شدن می کند. سفت کردن پوست صورت با لیزر بلافاصله بعد از درمان مشخص می شود و هیچ جای زخمی هم روی صورت نمی ماند برای همین است که این روش به بهترین روش از بین بردن افتادگی صورت تبدیل شده است و طرفداران زیادی دارد. طی چند ماه بعد پوست بیشتر سفت می شود، اما نتایج مطلوب و نهایی به شش دوره درمان نیاز دارد.

لیزر صورت برای درمان افتادگی پوست

درمان افتادگی پوست با تزریق ژل

درمان افتادگی پوست با تزریق ژل یکی از رایج ترین روش های رفع افتادگی پوست است که باعث سفت کردن پوست و درمان افتادگی آن می شود. ژل هایی که در این روش استفاده می شوند عبارتند از سلول های چربی، اسید هیالونوریک و کلاژن. بر اساس نوع ژلی که استفاده می شود زمان تزریق مجدد متفاوت می باشد.

تزریق ژل برای لیفت

لیفت با نخ

لیفت با نخ یک روش غیر جراحی است که در آن نخ های مخصوص را با استفاده از سوزن های بسیار باریک وارد پوست می کنند و عضلات پوست را به بالا می کشند. این کار همچنین با تحریک کلاژن سازی منجر به جوانسازی پوست می شود. اما این راه درمان افتادگی پوست صورت عوارضی از جمله عفونت و کبودی را هم به دنبال دارد که البته قابل درمان هستند و بیماری طی مدت کوتاهی به صورت کامل بهبود می یابد.

لیفت صورت با نخ

رادیو فرکانسی (RF)

رادیو فرکانسی یک روش درمان افتادگی پوست بدون زمان بهبود طولانی، درد و هزینه عمل جراحی زیبایی است. در این روش با استفاده از انرژی رادیو فرکانسی لایه های مختلف پوست را گرم می کنند و تولید کلاژن را تحریک می کنند که نتیجه این کار نرمی و کشیدگی پوست است.

لیزر FR برای درمان افتادگی پوست

جراحی لیفت صورت

یکی از روش های درمان افتادگی پوست صورت، عمل لیفتینگ است. در این روش چربی های اضافه و سلول های مرده پوست برداشته می شوند که نتیجه این امر کاهش چین و چروک و افتادگی پوست خواهد بود.

جراحی صورت برای افتادگی پوست

چند نکته طلایی برای جلوگیری از افتادگی پوست

رعایت نکات زیر به پیشگیری از شلی و افتادگی پوست کمک بسیار زیادی می کند. اگر شما هم می خواهید پوستی زیبا و سفت داشته باشید، این نکات را به دقت مطالعه کنید.

  • پوستتان را هفته ای یک بار پاکسازی یا لایه برداری کنید تا سلول های مرده از بین بروند.
  • خواب کافی داشته باشید.
  • از کاهش سریع و غیر اصولی وزن بپرهیزید.
  • برای محافظت در برابر اشعه های مضر خورشید کرم ضد آفتاب با SPF15 یا SPF30 بزنید.
  • از قرارگیری در معرض نور خورشید برای مدت طولانی بپرهیزید.
  • سیگار کشیدن و مصرف الکل را ترک کنید.
  • از صابون های حاوی مواد شیمیایی سنگین استفاده نکنید.
  • از محصولات آرایشی باکیفیت و متناسب با نوع پوستتان استفاده کنید.
  • شکر تصفیه شده و مواد غذایی که ناخواسته و به شدت پردازش شده اند را مصرف نکنید.
  • سبزیجات خام و میوه تازه را به مقدار زیاد بخورید.
  • در رژیم غذایی خود مقدار قابل توجهی مواد دارای پروتئین مانند مرغ، ماهی، تخم مرغ، لوبیا و پنیر قرار دهید.
  • در طول روز به مقدار کافی آب بنوشید.
  • برای داشتن پوستی سفت و زیبا به طور منظم ورزش کنید.

روش های خانگی معرفی شده در مقاله علاوه بر درمان افتادگی پوست صورت در جلوگیری از آن هم موثر هستند.

کلام آخر

در این مقاله از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر با علل و روش های درمان افتادگی پوست صورت آشنا شدید. توجه داشته باشید که ماسک های خانگی گفته شده، علاوه بر درمان افتادگی پوست در جلوگیری از آن هم موثرند. پس منتظر نباشید که پوستتان شل و افتاده شود و از همین امروز استفاده از این ماسک ها را آغاز کنید تا پوستی زیبا و جوان داشته باشید.

اگر شما هم تجربه ای در زمینه درمان افتادگی پوست دارید، خوشحال می شویم آن را با ما و مخاطبان میس و مستر در میان بگذارید، تا کسانی که از این مشکل رنج می برند از آن استفاده کنند و پوستی سفت و زیبا داشته باشند.

سوالات متداول در رابطه با درمان افتادگی پوست صورت

از آنجایی که ممکن است سوالات زیادی پیرامون موضوع مقاله برایتان پیش آمده باشد، در ادامه به سه مورد از متداول ترین آن ها پاسخ می دهیم:

علت افتادگی پوست صورت چیست؟

پوست صورت به دلایل مختلفی از جمله افزایش سن، کاهش سریع و ناگهانی وزن، استرس، استعمال دخانیات، مصرف بیش از حد الکل، بارداری، تغذیه نامناسب، آلودگی هوا، قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی، ژنتیک و… دچار افتادگی می شود.

برای درمان افتادگی پوست صورت چه باید کرد؟

برای درمان افتادگی پوست صورت روش ها مختلفی اعم از خانگی و مدرن وجود دارد که در این مقاله تمامی این روش ها را بررسی نمودیم.

ویتامین های موثر در رفع افتادگی پوست کدامند؟

برای داشتن پوستی سالم و قوی به ویتامینA ،B ،C ،E ،D نیاز دارید.