مهم‌ترین خواص روغن سیاه دانه اصل برای پوست و مو

سیاه دانه یکی از گیاهان دارویی و طبیعی است که از گذشته‌های دور برای مشکلات پوست و مو مورد استفاده قرار می‌‌گرفته است اما خیلی از افراد نمی‌دانستند که خواص آن چقدر زیاد است یا برای چه مشکلاتی میتوان از این روغن گیاهی استفاده کرد. این گیاه هزاران سال است که برای درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است و حتی در گذشته‌های دور در معابد آمون در مصر هم از آن استفاده شده و گفته شده افراد مختلفی از آن استفاده کرده‌اند و فواید آن را در زمینه مشکلات پوست و مو به اثبات رسانده‌اند. در این مقاله ابتدا توضیحی در مورد این روغن می‌‌دهیم و سپس در مورد خواص روغن سیاه دانه برای پوست و مو صحبت می‌‌کنیم.

سیاه دانه چیست؟

سیاه دانه نوعی گیاه گلدار است که گل‌های آن به رنگ بنفش و سفید وجود دارند و میوه‌های آن با عنوان سیاه دانه شناخته می‌‌شوند. این گیاه دارویی یکی از دانه‌های روغنی جنوب غربی آسیاست که به دلیل خواص فراوان، هم به عنوان چاشنی و ادویه در غذا و ترشیجات و هم به عنوان یک روغن گیاهی برای درمان بیماری‌ها و مشکلات زیادی از جمله مشکلات پوست و مو استفاده می‌‌شود. این گیاه از زمان‌های گذشته به عنوان یک داروی ضد انگل و باکتری استفاده می‌‌شد و حتی گفته شده بود اگر خانم‌های شیرده از این گیاه استفاده کنند، شیرشان افزایش پیدا می‌‌کند. این گیاه با نام‌های دیگری چون زنده سیاه، سیاه تخمه، شونیز و کومون هندی هم شناخته می‌‌شود. سیاه دانه برای درمان بیماری‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد که در این مقاله به خواص روغن سیاه دانه در پوست و مو اشاره می‌‌کنیم.

خواص روغن سیاه دانه اصل

خواص روغن سیاه دانه برای درمان مشکلات مو

این گیاه دارویی یک راه حل خوب برای بسیاری از مشکلات مربوط به مو است. از این ماده میتوان برای رفع ریزش مو، سفیدی مو و خشکی مو استفاده کرد. در ادامه مفصل در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد.

 درمان ریزش مو

یکی از مشکلاتی که بیشتر افراد با آن دست و پنجه نرم می‌‌کنند، ریزش مو است. ریزش مو می‌‌تواند عوامل زیادی مانند تغییر در سبک زندگی، تغییر رژیم غذایی، استرس و تشویش، خواب ناکافی، پایین بودن برخی ویتامین‌های ضروری در بدن و… باشد. از همین رو افراد به دنبال درمان‌های زیادی هستند که به کمک آن‌ها بتوانند جلوی ریزش موهای‌شان را بگیرند یا حتی با فعال‌کردن و تحریک پیاز مو، به رشد مجدد موهای‌شان کمک کنند. یکی از داروهای گیاهی و طبیعی که برای درمان ریزش مو مورد استفاده قرار می‌‌گیرد، روغن سیاه دانه است. بر اساس نتایج تحقیقاتی که سال‌های اخیر روی این گیاه انجام شده است، سیاه دانه باعث می‌‌شود موهای ریخته شده از نو رشد کنند و حتی برای جلوگیری از ریزش موهای زیاد، از ترکیب سیاه دانه، حنا و روغن سوسن استفاده می‌‌کنند و ترکیب به دست آمده را روی سر قرار می‌‌دهند.

یکی از داروهای گیاهی و طبیعی که برای درمان ریزش مو مورد استفاده قرار می‌‌گیرد، روغن سیاه دانه است.

نقش سیاه دانه در نرمی مو

اگر موهای‌تان خشک و حتی به مواد را دچار شده است، از مواد مختلف برای آبرسانی به آن استفاده کرده اید ولی نتیجه نگرفته‌اید، پیشنهاد می‌‌کنیم از روغن‌سیاه دانه استفاده کنید. هر بار که از حمام می‌‌آیید، بعد از گرفتن خیسی موها، کمی از این روغن گیاهی را روی موهای‌تان بمالید. این کار باعث نرمی و درخشندگی موهای شما می‌‌شود و پس از چند ماه استفاده، موخوره‌های‌تان از بین می‌‌رود.

خواص روغن سیاه دانه در سفیدی مو

سفیدی زودرس موها در افرادی که جوان‌تر هستند، موضوعی ناراحت‌کننده است و افراد زیادی به دنبال چاره برای رفع این مشکل می‌‌گردند. وجود ویتامین‌ها و مواد مغذی از جمله مس، منیزیم، آهن، منگنز، روی، ویتامین‌های گروه B، فسفر، سلنیوم، اسیدهای آمینه، ملانین، فیبر و آنتیک اکسیدان‌ها باعث شده تا از این ماده مغذی برای درمان سفیدی مو استفاده شود. همچنین میتوان با مصرف این گیاه از سفیدی موها جلوگیری کرد چون مواد معدنی موجود در آن روی رنگدانه‌های مو تاثیر می‌‌گذارد و با تحریک‌کردن آن‌ها، به جلوگیری از سفید‌شدن موها کمک می‌‌کند.

برای رفع سفیدی موهای‌تان می‌‌توانید مقداری از این روغن را با روغن زیتون مخلوط کنید و هر روز موهای‌تان را با آن ماساژ دهید و پس از یک ساعت با آب گرم بشورید. پس از چند ماه شاهد تغییر رنگ موهای‌تان خواهید بود.

روغن سیاه دانه برای مو

استفاده از روغن سیاه دانه برای زیبایی پوست

زمانی که شما با افراد مختلف خصوصا غریبه‌ها روبرو می‌‌شوید، اولین چیزی که به چشم‌تان می‌‌آید، پوست طرف مقابل است و هر چقدر که پوست او صاف و شاداب‌تر باشد، بیشتر توجه شما را جلب می‌‌کند. افراد زیادی هستند که برای درمان مشکلات پوستی از قبیل لک صورت و انواع جوش و باز بودن منافذ به پزشک مراجعه می‌‌کنند یا درمان‌های خانگی را امتحان می‌‌کنند اما از آن جایی که به دنبال خواص روغن سیاه دانه روی پوست هستیم، باید اشاره کنیم که در درمان چروک دور چشم و چروک‌های سطح پوست، می‌‌توانید از این روغن استفاده کنید. ماساژ دادن صورت به کمک روغن سیاه دانه باعث برطرف‌شدن چروک‌های سطح پوست می‌‌شود. همچنین اگر روغن سیاه دانه را با روغن کنجد ترکیب کنید، می‌‌توانید از آن برای برطرف‌کردن جوش‌های زیر پوستی استفاده کنید.

حتی می‌‌توانید سیاه دانه را به صورت پودر در آورید و با روغن کنجد ترکیب کنید و به عنوان ماسک روی صورت استفاده کنید. اگر از این ترکیب سه بار در هفته و به مدت ۳ هفته استفاده کنید، جوش‌های زیر پوستی شما برطرف می‌‌شود.

استفاده بیش از اندازه از هر روغن گیاهی‌ای می‌‌تواند باعث بسته‌شدن منافذ پوست شود و در نهایت باعث به وجود آمدن جوش و آکنه شود. برای اینکه مقدار دقیق استفاده از آن را بدانید، بهتر است به اندازه سر انگشت‌تان از روغن روی پوست‌تان استفاده و سپس شروع به ماساژ دادن کنید.

خواص روغن سیاه دانه در درمان جوش‌های بلغمی

جوش‌های بلغمی به جوش‌های ریز و درشتی گفته می‌‌شود که زیر پوست هستند. این جوش‌ها سفت و قرمز هستند و درون‌ آن‌ها چرک جمع شده است. روغن سیاه دانه را برای درمان این جوش‌ها هم میتوان استفاده کرد و التهاب ناشی از آن‌ها را تخفیف داد. می‌‌توانید مقدار کمی روغن سیاه دانه را روی انگشت خود بزنید و آن را روی محل آسیب‌دیده قرار دهید و به آرامی ماساژ دهید. با اینکه خواص درمانی روغن سیاه دانه برای این جوش‌ها ثابت شده است اما برای جوش‌های قرمز التهابی به هیچ عنوان از این ماده گیاهی استفاده نکنید چون نتیجه عکس خواهد داشت.

 افزایش رشد موهای ابرو و مژه

ریزش ابرو و مژه هم مانند ریزش مو به عوامل زیادی مرتبط است که مهم‌ترین آن‌ها استرس است. افرادی که استرس بالایی دارند، به مرور زمان دچار ریزش شدید ابرو و مژه می‌‌شوند. قبل از اینکه درمان‌های شیمیایی یا فعالیت‌هایی مانند کاشت ابرو، میکروبلیدینگ و… را انجام دهید، پیشنهاد می‌‌کنیم دو سه ماهی از این روغن استفاده کنید. هر شب مقداری از روغن سیاه دانه را روی ابرو و مژه‌های خود بمالید و منتظر خواص شگفت انگیز آن باشید.

محافظت از پوست با روغن سیاه دانه

مواد معدنی موجود در این روغن باعث می‌‌شود شما پوستی جوان و شاداب داشته باشید. از این رو از روغن سیاه دانه به عنوان یک محافظت‌کننده پوست استفاده می‌‌شود که پوست شما را صاف و بدون لک و جوش نگه می‌دارد. همچنین به دلیل خواصی که دارد، مانع از ایجاد جوش‌های سرسیاه می‌‌شود.

همچنین از خواص روغن سیاه دانه میتوان به نرمی و آبرسانی پوست اشاره کرد. خصوصا در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا و میزان زیاد تعریق، باعث خشکی و حتی اگزما می‌‌شود که به کمک این روغن گیاهی می‌‌توانید از این موضوع پیشگیری یا حتی آن را درمان کنید.

ترمیم زخم با این روغن گیاهی

نتایج استفاده از روغن سیاه دانه نشان داده است که این روغن در کاهش التهاب و از بین بردن باکتری‌های محل زخم دارد. گرچه این روغن گیاهی کلاژن سازی نمی‌کند اما فاکتورهای دیگر را تحریک می‌‌کند تا پوست را ترمیم کنند. به همین دلیل تشکیل پوست جدید و سالم را هم از خواص روغن سیاه دانه می‌‌دانند.

نتایج استفاده از روغن سیاه دانه نشان داده است که این روغن در کاهش التهاب و از بین بردن باکتری‌های محل زخم دارد.

درمان جوش‌های سرسیاه با سیاه دانه

اگر منافذ صورت باز باشند، سلول‌های مرده پوست با هوا ترکیب و اکسید می‌‌شوند و به رنگ سیاه در می‌‌آیند. همین موضوع باعث می‌‌شود جوش‌های سرسیاه به وجود آیند. شایع‌ترین محلی که جوش سرسیاه ایجاد می‌‌شود، روی بینی است. خواص روغن سیاه دانه برای درمان جوش سرسیاه بینی هم به کمک شما می‌‌آید و با بستن منافذ، از ایجاد این جوش‌ها جلوگیری می‌‌کنند.

خواص سیاه دانه برای درمان لک و پیس

لک و پیس یکی از مشکلات پوستی است که بیشتر افراد باور دارند قابل درمان نیست اما این تصور اشتباه است و خواص روغن سیاه دانه روی درمان لک و پیس اثبات شده است. وقتی ملانین پوست کاهش پیدا می‌‌کند، لکه‌های پوستی ایجاد می‌‌شود که باعث تغییر در ظاهر پوست می‌‌شود. برای برطرف‌کردن این مشکل باید هر روز به مدت ۶ ماه مقدار کمی روغن سیاه دانه روی پوست مالیده شود یا پودر سیاه دانه با مقداری سرکه مخلوط شود و روی محل‌های تغییر رنگ داده شده قرار گیرد. نتیجه این ترکیب بعد از ۶ ماه شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

سیاه دانه برای درمان جوش‌های چرکی

جوش‌های چرکی از جمله مشکلات آزار دهنده صورت هستند که معمولا از سن بلوغ ظاهر می‌‌شوند و تا سنین ۳۰ سالگی و حتی گاهی بیشتر ادامه می‌‌یابند. این جوش‌ها که معمولا با درد همراه هستند، حاوی ترشحات چرکی و التهابی هستند که ظاهر نامناسبی روی صورت دارند. از دیگر خواص روغن سیاه دانه درمان جوش‌های چرکی است. برای این کار می‌‌توانید از خمیر سیاه دانه استفاده کنید. برای آماده‌کردن این خمیر لازم است ۲ قاشق غذاخوری پودر سیاه دانه را با مقداری سرکه مخلوط کنید. میزان سرکه موجود در آن باید به قدری باشد که شبیه خمیر در آید و ازآن بتوان به عنوان ماسک استفاده کرد. اگر تعداد جوش‌های چرکی صورت شما زیاد است، هفته‌ای دوبار در هفته از این ماسک استفاده کنید تا به مرور جوش‌های چرکی خشک و برطرف شوند.

سیاه دانه برای پوست

سایر خواص روغن سیاه دانه

در بالا به خواص روغن سیاه دانه در برابر مشکلات پوست و مو اشاره کردیم اما این روغن خواص دیگری هم دارد. برای مثال لازم است بدانید این گیاه در درمان بیماری‌های کبدی و ناراحتی‌های کلیوی، افزایش قوای جنسی و برطرف‌کردن سرد مزاجی، درمان درد رحم قبل و بعد از زایمان، درمان مشکلات معده و روده، درمان سینوزیت و سردردهای شدید از جمله میگرن، افزایش تعداد اسپرم‌های موجود در مردان و بالا بردن قدرت باروری مردان، درمان حساسیت‌های موضعی و آسم، درمان اضطراب و کاهش ضربان قلب ناشی از گرفتن استرس، بالا بردن انرژی شخص مصرف‌کننده و به تبع آن کاهش میزان افسردگی، برطرف‌کردن دل درد و دل پیچه و نفخ معده، بالا بردن سیستم ایمنی بدن، برطرف‌کردن مشکلات پوستی از جمله لک و پیس و… اشاره کرد.

لازم به ذکر است مصرف سیاه دانه برای درمان هر کدام از مواردی که در بالا ذکر شد، نیازمند دانش کافی و ترکیب‌کردن با مواد گیاهی دیگر است. همچنین اگر داروی خاصی مصرف می‌‌کنید یا تحت مراقبت هستید، قبل از مصرف سیاه دانه برای هر منظوری، با پزشک خود مشورت کنید.

نکاتی که نباید فراموش کرد

تمامی خواص گفته شده در مورد روغن سیاه دانه ، زمانی صحت دارد که شما از یک روغن اصل استفاده کنید. در حال حاضر در عطاری‌ها روغن‌های زیادی وجود دارد که ادعا می‌‌شود روغن سیاه دانه است اما اینطور نیست. بنابراین این محصول را از جای مطمئن تهیه کنید.

مورد بعدی که باید در نظر داشته باشید، این است که بسیاری از محصولات مراقبت از پوست وجود دارند که در ترکیبات خود از این روغن استفاده کرده‌اند. استفاده از این محصولات هم می‌‌تواند به شادابی بیشتر پوست شما کمک کند. برای اثبات این موضوع میتوان به نتایج تحقیقاتی که مجله درماتولوژی منتشر کرده است رجوع کرد که افرادی که از محصولاتی با ۱۰ درصد روغن سیاه دانه از جمله لوسیون‌ها، استفاده کرده بودند، تا ۶۷ درصد از درمان آکنه خود رضایت داشتند و شاهد از بین رفتن مشکلات پوستی خود از جمله آکنه بودند.

اگر داروی خاصی مصرف می‌‌کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید و سپس از این روغن استفاده کنید. با اینکه طی سال‌ها تحقیق هنوز عارضه جانبی‌ای برای این گیاه ثابت نشده است، بهتر است از مشورت با پزشک هم بهره‌مند شوید. در ضمن با اینکه خواص روغن سیاه دانه زیاد است اما بهتر است به عنوان یک مکمل در کنار درمان‌هایی که پزشک‌تان برای‌تان تجویز کرده است، در نظر داشته باشید و آن را جایگزین درمان‌های تجویز شده نکنید.

سخن آخر

در این مقاله در مورد خواص روغن سیاه دانه و تاثیر آن روی پوست و مو صحبت کردیم و دیدیم این گیاه دارویی می‌‌تواند تاثیر بسیار زیادی برطرف‌کردن مشکلات شما داشته باشد. اگر شما هم تجربه استفاده از این روغن گیاهی را داشتید و از خواص باور نکردنی آن بهره مند شده اید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. البته همان طور که در طول مقاله هم اشاره شد، میزان و نوع مصرف روغن سیاه دانه و بهره مندی از خواص آن، برای هر مشکل متفاوت است.

سوالات متداول مربوط به روغن سیاه دانه و خواص آن

 

آیا عوارضی برای روغن سیاه دانه شناخته شده است؟

در حال حاضر هیچ عارضه جانبی‌ای برای این روغن کشف نشده است اما همانطور که می‌‌دانید در استفاده از هیچ داروی گیاهی نباید  زیاده روی کرد.

روغن سیاه دانه برای درمان کدام مشکلات پوست و مو استفاده می‌‌شود؟

این روغن برای درمان مشکلات زیادی از جمله اگزما  خشکی پوست، ریزش مو، درمان چین و چروک‌های سطح پوست و… مورد استفاده قرار می‌‌گیرد که در مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

آیا ممکن است روغن سیاه دانه باعث ایجاد حساسیت شود؟

روغن سیاه دانه به دلیل ماهیت گرمی که دارد، ممکن است در برخی از افراد باعث ایجاد حساسیت شود بنابراین با اینکه خواص روغن سیاه دانه زیاد است اما توصیه می‌‌شود آن را از مخاط بینی و چشم‌ها دور نگهدارید. همچنین قبل ازاستفاده حتما کمی از آن را روی قسمتی از پوست تست کنید و در صورت نداشتن قرمزی، خارش یا التهاب آن را مورد استفاده قرار دهید.