نازک شدن موها یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هرکسی پیش بیاید. نازک شدن موها دلایل مختلفی دارد، اما اگر موها نازک شوند، استحکام خود را از دست می دهند و کم حجم تر به نظر می آیند. اما برای ضخیم شدن موي سر چه كنيم؟ امروزه روش های خانگی و پزشکی زیادی برای تقویت و ضخیم شدن موها وجود دارد، از آن جایی که راهکارهای پزشکی اغلب با درد و هزینه های زیادی همراه است، ما در ادامه به شما خواهیم گفت که برای ضخیم شدن مو چه باید کرد و چندین روش طبیعی و کم هزینه برای ضخیم شدن مو را آموزش می دهیم تا به راحتی در خانه موهای خود را پرپشت و ضخیم کنید.

روش های ضخیم شدن موی سر

از آن جایی که روش ها و داروهای شیمیایی دارای عوارض مختلفی هستند، دانشمندان و محققین روش های طبیعی و درمان های خانگی را برای افزایش ضخامت طبیعی مو در خانه توصیه می کنند. به همین خاطر ما هم در ادامه به توضیح و معرفی بهترین راهکارهای طبیعی می پردازیم.

 

حتما بخوانید:هر آنچه در مورد تاثیر پی آر پی مو باید بدانیم

1. دانه کتان

یکی از راه های ضخیم شدن موی سر استفاده از تخم کتان است. این دانه یک ماده طبیعی است که در افزایش ضخامت مو تاثیر بسزایی دارد. از آنجایی که یکی از عمده ترین دلایل نازک شدن موها کمبود ویتامین و مواد مغذی است، دانه کتان یک راه حل عالی برای ضخیم شدن مو است. بذر کتان سرشار از انواع ویتامین و مواد معدنی ضروری و امگا 3 است که فولیکول های مو را تقویت می کنند. اسیدهای چرب موجود در دانه کتان باعث کلفت شدن تار مو می شود.

برای ضخیم شدن مو با کمک این دانه باید 5 قاشق غذا خوری بذر کتان را در یک لیوان آب بریزید و اجازه دهید به مدت پنج روز باقی بماند. در نهایت محلولی ژل مانند به دست می آید، این ژل را به ریشه تمامی موها و پوست سرتان بمالید و به خوبی ماساژ دهید. بعد از 10 دقیقه موها را با آب سرد بشویید. این کار را تا زمانی که به نتیجه دلخواه برسید، تکرار کنید.

دانه کتان

 ماساژ سر با روغن برای ضخیم شدن مو 

در ویدئو زیر یک نمونه ماساژ سر برای ضخیم شدن مو آموزش داده شده است که به جذب راحت تر روغن و ماسک های خانگی و تقویت موها کمک می کند.

2. روغن نارگیل

خواص روغن نارگیل برای پوست و مو بی شمار است. این ماده پرخاصیت سرشار از مواد معدنی ضروری، چربی، آهن و پتاسیم است که می تواند موهای شما را تغذیه رسانی و آبرسانی کند و یک درمان طبیعی فوق العاده موثر برای ضخیم کردن تار مو است. از آن گذشته این ماده حاوی موادی است که موها را نرم و لطیف می کند و باعث تقویت رشد مو هم می شود. جهت استفاده از این روغن برای ضخیم شدن مو باید روغن نارگیل را در کاسه ای به مدت چند ثانیه گرم کنید. سپس با کمک انگشتانتان روغن نارگیل را به پوست سر و ریشه موها بمالید و به مدت 15 دقیقه ماساژ دهید. سپس تمام موها را از ریشه تا ساقه به روغن آغشته کنید و اجازه دهید تا روغن نارگیل 30 دقیقه روی پوست سر بماند و بعد با آب سرد و شامپو موهایتان را بشویید. برای ضخیم شدن تار مو باید 2 تا 3 بار در هفته این کار را انجام دهید.

روغن نارگیل

3. روغن زیتون برای ضخیم شدن مو

روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب و دیگر مواد مغذی است که برای سلامت مو بسیار مهم و ضروری هستند و به ضخیم شدن موی سر کمک زیادی می کنند. روغن زیتون همچنین برای نرم کردن مو و تسکین پوست سر خشک موثر است. براي ضخيم شدن تار مو با کمک این روغن، باید روغن زیتون را چند ثانیه گرم کنید، سپس به مدت سه دقیقه روغن زیتون را روی پوست سر ماساژ دهید و بگذارید 30 تا 50 دقیقه روی سر بماند. برای نتیجه بهتر، توصیه می شود روغن را مدت یک شب روی پوست سر بگذارید و صبح روز بعد با استفاده از شامپوی ملایم، موهایتان را شستشو دهید. آلودگی و چربی های اضافی باعث مسدود شدن فولیکول ها و در نتیجه موجب نازک شدن مو می شوند.

روغن زیتون آلودگی ها و ترشح چربی اضافی روی موها را از بین می برد و از نازک شدن مو جلوگیری می کند.

روغن زیتون برای ضخیم شدن مو

4. روغن کرچک برای ضخیم شدن مو

استفاده از روغن کرچک برای ضخیم شدن موی سر از گذشته تاکنون بسیار مرسوم بوده است. روغن کرچک غنی از اسیدهای چرب و ویتامین E است. ویتامین E برای کمک به حفظ سلامت مو و ضخیم شدن آن ضروری است. استفاده از روغن کرچک برای ضخیم شدن موهای نازک خیلی راحت است. برای این کار روغن کرچک را روی پوست سر و مو بمالید به گونه‌ای که تمام موها به این روغن آغشته شود. سپس پوست کف سر را با انگشتانتان ماساژ دهید، این کار باعث افزایش گردش خون در کف سر و جذب بهتر مواد مفید روغن می شود.

روغن کرچک برای ضخیم شدن مو

5. رزماری و گزنه؛ بهترین داروی گیاهی برای ضخیم شدن موی سر

ترکیب این دو گیاه دارویی اثربخشی فوق العاده ای بر ضخیم شدن و افزایش رشد مو دارد. رزماری و گزنه را در آب جوش بریزید و این ترکیب را مثل چای دم کنید. سپس از حرارت بردارید و اجازه دهید تا خنک شود. محلول را به کف سر و تمامی موها بزنید و اجازه دهید به مدت 1 ساعت بماند. سپس موها را با یک شامپوی ملایم و آب بشویید. همچنین می توانید آن را درون بطری اسپری بریزید و روی موهای خیس اسپری کنید و بگذارید تا نوبت بعدی حمام روی موها بماند. از رزماری می توانید برای پرپشت شدن مژه و ابرو هایتان هم استفاده کنید.

رزماری و گزنه

6. تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از پروتئین و مواد معدنی مغذی برای موهاست، به همین خاطر استفاده منظم از تخم مرغ باعث ضخیم تر شدن موهای سر می شود. برای ضخیم شدن مو با این روش کافی است، زرده و سفیده یک عدد تخم مرغ را بهم بزنید و کف سرتان بمالید و به مدت 5 دقیقه آن را روی سر ماساژ دهید. 30 دقیقه صبر کنید و موهایتان را با آب سرد و شامپو ملایم بشویید.

تخم مرغ

7. آلوئه ورا

همه ما با خواص آلوئه ورا برای پوست و مو آشنا هستیم. برای ضخیم شدن موهای سر، استفاده از ژل آلوئه ورا را امتحان کنید. این گیاه از خشکی پوست و مو جلوگیری می کند، در نتیجه باعث تقویت آن و افزایش ضخامت مو می شود. یکی از راه های ضخیم شدن مو با کمک آلوئه ورا این است که یک قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا و یک قاشق چای خوری عسل را با یکدیگر مخلوط کنید و به موهای خود بزنید. پس از 30 دقیقه موهایتان را با آب سرد بشویید. برای کلفت شدن موی سر باید هر روز این کار را انجام دهید. عسل حاوی ویتامین و مواد معدنی است و ترکیب آن با آلوئه ورا یک ماسک موی مغذی را به وجود می آورد.

آلوئه ورا

8. آملا

آملا سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است. استفاده از پودر این میوه یا روغن آن یک راه حل عالی برای بهبود بافت موی شما و ضخیم شدن آن است. پودر آملا را به پیمانه آب اضافه کنید تا خمیر ضخیمی به دست آید. تمامی موهای خود را با این خمیر بپوشانید و بعد از ۲۰ دقیقه موهای سرتان را بشویید. برای ضخیم شدن مو باید این کار را دو بار در هفته انجام دهید.

روغن آملا برای ضخیم شدن مو

9. ماسک نارنجی برای ضخیم و کلفت شدن مو

شاید باورتان نشود ولی استفاده از پوره پرتقال باعث ضخیم شدن موی سر می شود. ویتامین C، پکتین و اسید های خوراکی موجود در پرتقال باعث تقویت موهایتان می شود. پرتقال سرشار از موادی است که باعث بهبود درخشندگی طبیعی مو می شوند و به ضخیم تر شدن آن کمک می کنند. اسید موجود در پرتقال هم در پاکسازی مواد شیمیایی باقی‌مانده در منافذ پوست سر تاثیر گذار است. مواد شیمیایی باقی‌مانده ناشی از رنگ مو، کراتینه و … به روش شیمیایی ممکن است، در رشد مو اختلال ایجاد کنند. همچنین پرتقال عطر دلپذیری دارد که استفاده از آن را به عنوان ماسک خانگی بسیار راحت‌تر و لذت بخش‌تر می‌کند، شما می توانید از این میوه خوشبو در ساخت ماسک های ترکیبی خود استفاده کنید.

برای استفاده از پرتقال به عنوان یک روش ضخیم کردن مو باید یک عدد پرتقال تازه را کاملا له کنید؛ تا جایی که مخلوطی پوره‌مانند به دست آید. سپس مخلوط به دست آمده را روی مو و پوست سر ماساژ دهید. بعد از این کار، اجازه دهید پوره حدود 1 ساعت روی موها و پوست سرتان بماند و بعد سر خود را با آب سرد و یک شامپوی ملایم بشویید.

پرتقال

10. آب پیاز

یکی از روش های ضخیم شدن موی سر استفاده از آب پیاز است. پیاز به خاطر خواص تحریک کننده رشد مو مشهور است. پیاز نه تنها از ریزش مو جلوگیری می کند و رشد مو را افزایش می دهد، بلکه باعث درمان وزی مو و ضخیم شدن موهای کرکی می شود. برای ساخت موثرترین داروی ضخیم شدن مو، پیاز را پوست بکنید و رنده کنید تا آب پیاز دربیاید و به شکل پوره شود. سپس عصاره آن را بگیرید و به مدت 5 دقیقه روی پوست ماساژ دهید و اجازه دهید 10 دقیقه دیگر هم روی موهایتان باقی بماند. سپس موهایتان را بشویید. برای ضخيم كردن موي سر به این روش باید آن را 2 تا 3 بار در هفته تکرار کنید.

آب پیاز

11. سرکه سیب

سرکه سیب یک روش عالی برای افزایش حجم مو، ضخیم شدن آن و تسکین هرگونه التهاب پوست سر است. براي ضخیم شدن مو با این روش باید، یک فنجان چای سبز را دم کنید و اجازه دهید تا سرد شود. سپس آن را یک فنجان سرکه سیب ترکیب کنید. بعد از شستشوی موها با شامپو، مخلوط را روی موها بریزید و شانه بزنید. توجه داشته باشید که پس از آن نباید سرتان را بشویید، اجازه دهید محلول یک شبانه روز روی موهایتان باقی بماند.

اگر موهای سفید یا بلوند دارید قبل از انجام این روش ضخيم كردن موي سر، ابتدا یک آزمایش کوچک انجام دهید تا مطمئن شوید، موها دچار تغییر رنگ نشوند.

همچنین می توانید سرکه سیب را در آب گرم رقیق کنید و پس از شستشوی موهایتان در حمام به عنوان شستشوی نهایی مو، روی سرتان بمالید.

سرکه سیب

12. دانه شنبلیله بهترین روش ضخیم شدن موی سر

دانه شنبلیله یکی از بهترین درمان های خانگی برای ضخیم شدن مو به حساب می آید. این گیاه به دلیل داشتن مبلانیوم برای درمان پزشکی کاربرد دارد و از مصر، هند و خاورمیانه آمده است. این دانه به دلیل داشتن لاکتین مورد استفاده قرار می گیرد. تخم شنبلیله به ضخیم شدن مو و درمان شوره سر کمک می کند.

برای ضخیم شدن موي سر با کمک تخم شنبلیله می توانید به روش زیر عمل کنید. دانه ها را در یک کاسه آب بریزید و بگذارید ۲۴ ساعت خیس بخورد. صبح روز بعد، آب را دور بریزید و دانه های شنبلیله را آسیاب کنید. دو قاشق سوپ خوری روغن نارگیل یا روغن زیتون به خمیر اضافه کنید، هر سه را به خوبی مخلوط کنید و خمیر را روی پوست سر خود بمالید. اجازه دهید تا خمیر 30 دقیقه بماند و بعد موی خود را بشویید.

تخم شنبلیله برای ضخیم شدن مو

13. استفاده از برگ حنا

حنا علاوه بر این که به عنوان یک رنگ مو طبیعی استفاده می شود، یکی راه های ضخیم شدن موی سر هم به حساب می آید.

توجه داشته باشید که استفاده از حنا باعث تغییر رنگ موهای شما می شود.

برای این کار باید مقداری برگ حنا را در آب (حتما درون یک کاسه شیشه ای) بیندازید و آن را له کنید تا خمیری یکدست به دست بیاید، اجازه دهید دو ساعت بماند. پس از آن حنا را به موی سرتان بزنید. با کلاه حمام موی سرتان را بپوشانید و پس از چند ساعت با آب گرم و شامپو بشویید.

یکی دیگر از راههاي ضخيم شدن موي سر این است که پودر حنا را با یک پیمانه آب اضافه کنید تا خمیری یکدست حاصل شود، برای گرفتن نتیجه بهتر می توانید آب را با چای سبز جایگزین کنید، اجازه دهید یک شب کامل روی موهایتان بماند و صبح روز بعد، یک عدد تخم مرغ را به دو قاشق آب لیمو اضافه کنید و با هم مخلوط کنید. موهایتان را با این ترکیب بپوشانید و پس از آنکه خشک شد، موها را بشویید.

حنا

14. ماسک ترکیبی آلوئه ورا، تخم مرغ و زیتون

میتوان گفت که این ماسک برای افزایش ضخامت موی سر معجزه می کند. آلوئه ورا برای پوست و مو خواص بسیار زیادی دارد و یک آبرسان قوی است. همانطور که گفته شد، روغن زیتون هم در پرپشت و ضخیم کردن مو بسیار موثر است. همچنین اگر موهای چرب دارید، می توانید به جای روغن زیتون از روغن جوجوبا استفاده کنید. روغن جوجوبا خواص زیادی برای مو دارد و یکی از آن‌ها کنترل چربی اضافی موست.

جهت ساخت این ماسک برای ضخیم شدن مو باید در کاسه ای 2 عدد زرده تخم مرغ و 5 قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا، 1 قاشق غذا خوری روغن زیتون را با یک دیگر مخلوط کنید، به تمام موهای خود را بمالید و موها را با این ماسک ماساژ دهید. سپس یک کلاه حمام بپوشید و بگذارید 30 دقیقه بماند، بعد موها را با آب سرد بشویید.

آلوئه ورا تخم مرغ روغن زیتون

15. ماسک موز، تخم مرغ و عسل

این ماسک یک درمان خانگی معجزه گر برای رهایی از تمام مشکلات مربوط به موهاست و باعث ضخیم شدن موی سر می شود. موز سرشار از ویتامین های ضروری (مثل بیوتین) برای موهاست. تخم مرغ پروتئین لازم برای موها را تامین می کند، موز و عسل هم رطوبت طبیعی موها را افزایش خواهند داد. روغن زیتون و شیر هم قدرت و درخشش موهای شما را باز می گردانند. 

برای ساخت این ماسک مو خانگی باید 1 عدد تخم مرغ، 1 موز له شده، 3 قاشق عسل، 3 قاشق شیر و 5 قاشق غذا خوری روغن زیتون را به خوبی در کاسه ای مخلوط کنید و اطمینان حاصل کنید که تمام مواد تشکیل دهنده به خوبی مخلوط شده باشند. حالا این ماسک را به آرامی روی پوست و مو بمالید، اجازه دهید تا ماسک یک ساعت بماند و سپس موها را به آرامی با شامپو بشویید. برای بهترین نتیجه باید این ترکیب را دو بار یا سه بار در یک هفته روی سرتان بگذارید.

ماسک موز و عسل برای ضخیم شدن مو

 

حتما بخوانید:تاثیر پروتین تراپی مو برای ضخیم شدن موی سر

تاثیر تغذیه مناسب بر ضخیم شدن مو

تغدیه مناسب تاثیر مستقیمی بر ضخیم شدن مو دارد. خوردن چربی های مفید، پروتئین، میوه و سبزیجات حاوی ویتامین ها می تواند به ضخیم شدن مو کمک کند. در واقع نازک شدن موهای شما نشان دهنده این موضوع است که بدن شما به اندازه کافی مواد مغذی را دریافت نمی کند. برای جلوگیری از نازک شدن موها باید برخی از خوراکی های دارای ویتامین و مواد ضروری مثل غذاهای زیر را در برنامه غذایی خود جای دهید، لیست زیر در انتخاب غذای مناسب به شما کمک خواهد کرد.

  • ماهی سالمون سرشار از اسیدهای چرب و پروتئین است.
  • گردو، بادام و دیگر آجیل ها منبع غنی از اسیدهای چرب و چربی های مفید هستند.
  • تخم مرغ دارای پروتئین، امگا 3 و آهن است.
  • ماست پروبیوتیک منبع غنی پروتئین است.
  • لوبیا سبز و سایر لوبیاها حاوی پروتئین هستند.
  • موز دوست صمیمی موهای شماست، چراکه مقادیر زیادی از انواع ویتامین B را دارد.
  • سبزیجاتی مثل بروکلی، اسفناج، برگ چغندر منبع غنی از آهن، بیوتین و زینک هستند.

برای ضخیم شدن موها باید یک یا دو وعده غذایی بالا را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. حتی اگر 3 الی 4 وعده در هفته غذاهای مذکور را به برنامه غذایی تان اضافه کنید، به ضخیم شدن موهای شما کمک می کند.

غذا برای ضخیم شدن مو

کلام آخر

در این مقاله از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر به شما بهترین راهکارهای طبیعی و کم هزینه برای ضخیم شدن مو را معرفی کردیم. به خاطر داشته باشید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است؛ برای جلوگیری از نازک شدن موها باید نکات مرتبط با مراقبت از مو را جدی بگیرید و برنامه غذایی مناسبی داشته باشید. اما اگر تار موهایتان نازک شده است، نگران نباشید؛ شما می توانید با رعایت اصول مراقبت از مو و درمان های خانگی گفته شده در این مقاله موهایتان ضخیم و پرپشت کنید.

سوالات متداول درباره ضخیم شدن مو

چه چیزی باعث نازک شدن مو می شود؟

نازک شدن مو علل متفاوتی دارد، ممکن است علت آن افزایش سن، رنگ کردن بیش از حد موها، استعمال دخانیات، استرس فیزیکی یا روحی باشد. هرچند که این اتفاق ممکن است برای هر کسی بیوفتد با این حال عوامل ارثی هم می تواند در نازکی یا پرپشتی مو اثر بگذارد. به جز الگوهای طاسی مردانه و شرایط ارثی، عمده ترین علل نازک شدن به شرح زیر است:
عدم تعادل هورمونی، به ویژه در زنان
سوء تغذیه
آلرژی
استرس

چقدر ویتامین باید برای نازکی موها استفاده کنم؟

بهتر است در هر روز 700 mcg – 1000 mcg مصرف کنید. این مقدار باعث بهبود سلامتی مو می شود، بلکه سلامتی پوست و ناخن های شما را هم تضمین می کند.

آیا تراشیدن مو در دوران نوزادی یا کودکی می‌تواند باعث ضخیم‌تر شدن موها در بزرگسالی شود؟

خیر. بر اساس تحقیقات انجام شده، تراشیدن و تیغ زدن مو یا کوتاه کردن آن و حتی استفاده از شامپوهای پرپشت‌کننده مو در کودکی هیچ تاثیری در ضخیم‌تر شدن یا پرپشت تر موها در سنین بزرگسالی ندارد.

منابع

https://www.medicalnewstoday.com/articles/319862

https://www.stylecraze.com/articles/28-powerful-home-remedies-for-hair-growth/