مراقبت از پوست گردن

وقتی صحبت از مراقبت های پوستی می شود، ممکن است فکر کنید که صورت شما اصلی ترین ناحیه در معرض چین و چروک است. در حالی که صورت شما مطمئناً مستعد چین و چروک و سایر مشکلات ناشی از پیری زودرس است، پوست زیر چانه شما در واقع به همان اندازه مستعد ایجاد خطوط ریز است. به همین دلیل بسیار مهم است که مطمئن شوید روال مراقبت از پوست شما فراتر از صورت تان است. در ادامه این مطلب قصد داریم راهکارهای مراقبت از پوست گردن را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

یک متخصص پوستی می‌ گوید: اکثر افرادی که در مطب می‌ بینم با استفاده از کرم‌ های ضدآفتاب با اس پی اف بالا و همچنین کرم های حاوی مواد مغذی مثل آنتی‌اکسیدان ‌ها و رتینوئیدها و سایر مواد فعال به خوبی از پوست صورت خود مراقبت می ‌کنند، اما فراموش می‌ کنند که آنها را روی گردنشان نیز بمالند. اشعه ماوراء بنفش در طول زمان های مختلف روز افزایش می یابد. حتی پنج دقیقه تابش مستقیم نور آفتاب روی پوست صورت و گردن می تواند باعث ایجاد تغییرات پوستی مثل کدر شدن، بروز لکه و حتی خطوط چین و چروک شود.

راه های مراقبت از پوست گردن

از آنجایی که آسیب ناشی از نور خورشید تهدیدی برای گردن و دکلته (یا قسمت بالای سینه) محسوب می شود، در ادامه بهترین راه‌ ها برای مراقبت از پوست گردن را به شما معرفی می کنیم. پس اگر می خواهید از پیری زودرس گردن و آویزان شدن غبغب در امان بمانید، پیشنهاد می کنیم این نکات را در روتین مراقبت از پوست روزانه خود قرار دهید.

راه های مراقبت از پوست گردن

استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF بالا

استفاده از کرم ضد آفتاب برای مقابله با پیری زودرس پوست گردن ضروری است. هنگام انتخاب فرمول مناسب برای گردن و دکلته، به دنبال محصولی باشید که در برابر اشعه های UVA و UVB محافظت می کند. یک متخصص پوست و زیبایی می ‌گوید: «بیشتر افراد هنگام پوشیدن پیراهن‌ های یقه وی یا هفت، حتی اگر ضد آفتاب را روی صورت خود قرار دهند، استفاده از آن روی گردن و بالای سینه خود را فراموش می ‌کنند. استفاده از یک ضد آفتاب خوب از پوست ظریف گردن و دکلته در برابر نور خورشید محافظت می کند. پس مصرف آن برای مراقبت از پوست گردن در بیرون از منزل ضروری است.

ساده ترین راهکاری که می توانید در جهت مراقبت از پوست گردن انجام دهید، این است که وقتی کرم ضد آفتاب را روی پوست صورت خود می زنید، مقداری از آن را روی گردن خود نیز بمالید.

لایه برداری مداوم از گردن

مانند صورت شما، گردن و سینه تان نیز می توانند سلول های مرده پوست را جمع کنند و در نتیجه خشن تر و مسن تر از آنچه هستند به نظر برسند. برای جلوگیری از این امر، از یک لایه بردار ملایم برای پاکسازی پوست و همچنین تقویت گردش خون استفاده کنید. با این کار پوست خود را برای مصرف مرطوب کننده و آبرسان نیز آماده سازی خواهید کرد.

انجام لایه برداری خانگی

پیلینگ‌های خانگی برای ایجاد نتایج فوری و درخشندگی به ناحیه گردن فوق‌العاده است. آلفا و بتا هیدروکسی اسیدها و اسید سالیسیلیک را برای یک لایه برداری شیمیایی ملایم در خانه ترکیب کنید. این درمان ها با لایه برداری و بافت مجدد پوست، آسیب های ناشی از نور خورشید را هدف قرار داده و پوست شما را درخشان می کند.

استفاده از محصولات تخصصی گردن و دکلته

در حالی که استفاده از مرطوب‌ کننده صورت مورد علاقه‌ تان روی گردن و سینه بهتر از انجام هیچ کاری است، یک سری محصولاتی که به ‌طور خاص برای این نواحی فرموله شده‌ اند نیز به مراقبت از پوست گردن کمک می کند. در حالی که برخی از محصولات زیبایی که روی صورت خود استفاده می کنید می توانند به مراقبت از پوست گردن و سینه نیز کمک کنند، مهم است که با احتیاط از آنها استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که پوست گردن و سینه ظریف است و ممکن است به برخی از مواد مشابه استفاده شده روی صورت حساس تر باشد. اگرچه استفاده از کرم ضد چروک و مواد ضد پیری روی گردن همانند پوست صورت مهم است، اما دفعات و مقدار آن ممکن است متفاوت باشد. برای مراقبت از پوست گردن می توانید از محصولات کلاژن ساز استفاده کنید.

استفاده از محصولات تخصصی گردن و دکلته

نحوه صحیح مصرف محصولات مراقبت از پوست گردن

همانطور که در مورد صورت شما صدق می کند، هر زمان که محصولات را روی سینه و گردن خود می زنید، بهتر است این کار را با حرکات دورانی و رو به بالا انجام دهید. این کار علاوه بر این که محصولات مراقبتی را وارد عمق پوست می کند، باعث افزایش گردش خون نیز می شود. با افزایش سرعت گردش خون، پوست جوانسازی شدن و از بروز پیری زودرس جلوگیری می کند.

کاهش استفاده از موبایل برای مراقبت از پوست گردن

همه ما از موبایل استفاده می کنیم و این غیرقابل انکار است. با وجود رژیم مراقبت از پوستی که استفاده می کنیم، همین نگاه کردن به تلفن هایمان است که می تواند باعث افتادگی پوست گردن ما شود. برای جلوگیری از این امر، در صورت امکان بهتر است از پایین نگاه کردن به رایانه یا تلفن خودداری کنید و سعی کنید تلفن را به سمت صورت خود بیاورید. همچنین، این نگرانی وجود دارد که قرار گرفتن در معرض نور آبی موبایل و تبلت ممکن است به آسیب رادیکال های آزاد کمک کند و منجر به هایپرپیگمانتاسیون یا لکه های تیره شود.

استفاده از درمان های پزشکی برای مراقبت از پوست گردن

در پایان روز، محصولات مراقبت از پوست بدون نسخه فقط می توانند برای مراقبت از پوست گردن کارساز باشند. اگر گردن و دکلته شما به کمک بیشتری نیاز دارد، وقت آن است که برای درمان با یک متخصص پوست مشورت کنید. نوروتوکسین ها و بوتاکس می توانند به نرم شدن خطوط و از بین بردن چین و چروک ها کمک کنند. لیزر نیز می تواند این ناحیه را از لک، افتادگی، شل شدگی و چین و چروک خلاص کند.

استفاده از درمان های پزشکی برای مراقبت از پوست گردن

نحوه مراقبت از پوست گردن با یک روتین روزانه

اگر می خواهید مراقبت از پوست گردن را جهت جلوگیری از پیری زودرس انجام دهید، از یک روال کارآمد و ساده استفاده کنید. برای این کار بهترین گزینه استفاده از سرم آنتی اکسیدان با ویتامین C در صبح است. به این صورت که بعد از شستشوی صورت و گردن، مقداری از محصول را روی کف دست خود ریخته و به صورت دورانی ماساژ دهید.

 اگر قصد دارید از رتینوئیدها در برنامه صبحگاهی خود استفاده کنید، فقط به یاد داشته باشید که بعد از آن از SPF استفاده کنید، زیرا این ماده فعال پوست را در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش مستعدتر می کند و کرم ضد آفتاب باعث جلوگیری از این آسیب ها می شود. دو بار در هفته از کرم های لایه بردار استفاده کنید. هر روز از کرم مرطوب کننده قوی و حاوی ویتامین C استفاده کنید و آن را رو به بالا ماساژ دهید.

به یاد داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است. زمانی که شاهد تغییر رنگ و بافت در نواحی گردن و غبغب خود هستید، بهترین زمان برای مصرف محصولات مراقبت از پوست گردن و همچنین مشورت با پزشک است. چون هر چه زمان بگذرد و علائم اولیه پیری کهنه تر شوند، درمان دشوارتر خواهد بود. لیزر و درمان‌ های بر پایه نور را می ‌توان برای یکنواخت کردن رنگ پوست صورت و گردن مورد استفاده قرار داد. اما پوست گردن و سینه برای ایمنی به درمان‌ های بیشتری نیاز دارد و حداقل دو برابر زمان بهبودی نسبت به درمان صورت باید در نظر گرفته شود.

نحوه مراقبت از پوست گردن با یک روتین روزانه

برای این که یک روتین روزانه مراقبت از پوست گردن داشته باشید، باید صبح ها از سرم آنتی اکسیدان استفاده کنید. سپس ضد آفتاب بزنید و از منزل خارج شوید. هر شب قبل از خواب به گردن خود کرم مرطوب کننده بزنید.

استفاده از مرطوب کننده برای مراقبت از پوست گردن

مرطوب کردن و آبرسانی به نواحی پوست گردن باید در اولویت قرار گیرد. آبرسانی پوست در این ناحیه کلیدی است، زیرا هر چه پوست مرطوب تر باشد، سالم تر و درخشان تر به نظر می رسد. محصولات حاوی اسید هیالورونیک نه تنها می توانند به جذب رطوبت کمک کنند، بلکه می توانند به وضوح پوست را حجیم و آبرسانی کنند و ظاهر خطوط ریز را بهبود بخشند .

آیا می دانستید که گردن شما نسبت به پوست صورتتان غدد چربی کمتری دارد؟ به همین دلیل، گردن بیشتر در معرض مواردی مانند خشکی و تحریک و همچنین مستعد ایجاد جای زخم است. این تنها دلیل دیگری برای استفاده از SPF و همچنین کرم مرطوب کننده برای مراقبت از پوست گردن است. استفاده از SPF روزانه 30 یا بیشتر و استفاده از پاک کننده های بسیار ملایم توصیه می شود. برای سهولت در این کار، می ‌توانید از SPF صورت نیز در این ناحیه استفاده کنید.

ماسک های خانگی برای مراقبت از پوست گردن

هنگامی که در اواسط دهه بیست سالگی خود هستید، نسبت به علائم پیری که روی پوست شما ظاهر می شود، بیشتر آگاه می شوید. ممکن است شروع به آزمایش چندین محصول ضد پیری موجود در بازار می کنید، اما همه چیز روی پوست صورت و گردن شما کار نمی کند. این زمانی است که تهیه ماسک های ضد پیری در خانه به کار شما می آیند. اینها درمان های بی خطری هستند که به مبارزه با علائم پیری کمک می کنند و پوست شما را شاداب و جوان نشان می دهند. ماسک‌ های خانگی، ماسک ‌های آسانی هستند که سرشار از مواد مغذی هستند که باعث درخشش پوست شما می‌شوند و از تیرگی و خشکی پوست نیز جلوگیری می ‌کنند. در ادامه به آموزش ساخت چند مدل ماسک صورت خانگی برای مراقبت از پوست گردن به شما معرفی خواهیم کرد.

ماسک روغن نارگیل برای مراقبت از پوست گردن

برای ساخت این ماسک به یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و نصف قاشق غذاخوری روغن هسته انار نیاز خواهید داشت. یک کاسه بردارید و این روغن ها را درون آن ترکیب کنید. صورت و گردن خود را با یک شوینده ملایم بشویید و ترکیب روغن ها را روی پوست تان بمالید. بگذارید یک ساعت روی پوست بماند و سپس صورت تان را بشویید.

می توانید روزانه از این ماسک استفاده کنید. این ترکیب باعث سفت شدن پوست و رفع آسیب های ناشی از پیری می شود. همچنین به دلیل این که از پوست در برابر نور آفتاب محافظت می کند، از بروز هر گونه لک و چین و چروک نیز جلوگیری می کند.

ماسک خاک رس برای مراقبت از پوست گردن

۲ قاشق خاک رس مخصوص پوست را به همراه چند قطره روغن گل رز و گلاب با هم ترکیب کنید و روی پوست صورت و گردن تمیز بمالید. این ترکیب را در یک کاسه غیر فلزی با هم مخلوط کنید تا واکنش های شیمیایی نداشته باشند. اجازه دهید حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب گرم شستشو دهید. ماسک خاک رس را می توانید دو بار در هفته استفاده کنید.

ماسک خاک رس برای مراقبت از پوست گردن

این ماسک بافت های آسیب دیده را ترمیم کرده و موجب جوانسازی پوست می شود. خطوط ریز و چین و چروک ها را نیز کاهش داده و با عفونت های پوستی مبارزه می کند.

ماسک آووکادو برای مراقبت از پوست گردن

نصف آووکادو را با یک قاشق غذاخوری جو ترکیب کنید. به این ترتیب که ابتدا آووکادو را در یک کاسه له کرده و جو را به آن اضافه کنید. مخلوط به دست آمده را روی صورت خود بمالید و به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بگذارید بماند. سپس با آب گرم بشویید و خشک کنید. ماسک آووکادو را می توانید دو تا سه بار در هفته مورد استفاده قرار دهید. این ماسک سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که با اثرات پیری و افتادگی پوست، خطوط ریز و چین و چروک ها مقابله می کند. آووکادو همچنین به محافظت از پوست در برابر اشعه مضر خورشید کمک می کند.

ماسک موز برای مراقبت از پوست گردن

برای ساخت این ماسک به یک عدد موز رسیده و یک قاشق گلاب نیاز خواهید داشت. موز را در ظرفی له و به آن گلاب اضافه کنید. خوب مخلوط کرده و روی پوست صورت و گردن خود قرار دهید. اجازه دهید بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه روی پوست بماند تا خشک شود. سپس با آب سرد بشویید و خشک کنید. استفاده روزانه از این ماسک مجاز است. موز حاوی ویتامین A و E بوده که پوست را بهبود داده و شادابی و درخشانی آن را افزایش می دهد. همچنین ناهمواری های پوستی را از بین می برد.

ماسک موز

ماسک آب برنج برای مراقبت از پوست گردن

یک فنجان آب برنج بردارید و حوله کاغذی را در آن خیس کنید. حوله را به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست صورت و گردن قرار دهید. این کار را می توانید هر روز انجام دهید. ماسک آب برنج حاوی ترکیبات فلاونوئیدی است که با پیری مبارزه می کند. همچنین باعث سفت شدن پوست صورت و گردن می شود.

ماسک های خانگی بسیاری وجود دارد که برای مراقبت از پوست گردن و همچنین جوانسازی و درخشندگی آن می توانید استفاده کنید. ماسک آب برنج، ماسک قهوه، ماسک موز، آلوئه ورا، خاک رس، روغن نارگیل، زردچوبه، آووکادو، خیار و … از جمله این موارد هستند.

ماسک قهوه برای مراقبت از پوست گردن

برای مراقبت از پوست گردن می توانید از ماسک قهوه نیز استفاده کنید. به این ترتیب که یک قاشق غذاخوری پودر قهوه را با یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو و یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب کنید و هم بزنید تا مخلوط خمیری شکل به دست بیاید. از این خمیر روی صورت و گردن خود قرار دهید و بعد از ۲۰ دقیقه با آب سرد بشویید.

این ماسک را می توانید دو تا سه بار در هفته استفاده کنید. قهوه خاصیت آنتی اکسیدان دارد که از پیری زودرس جلوگیری می کند. همچنین سلول های مرده پوست را از بین می برد.

ماسک قهوه

ماسک زردچوبه برای مراقبت از پوست گردن

برای ساخت این ماسک ضد پیری به یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه و سه قاشق چایخوری گلاب نیاز خواهید داشت. بعد از این که مخلوط به دست آمده خوب قوام پیدا کرد، به آرامی روی صورت و گردن بمالید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند. بیشتر از این مدت زمان ممکن است پوست تان زرد شود. ماسک زردچوبه ضد باکتری، ضد التهاب و آنتی اکسیدان است. همچنین پوست را روشن می کند و لکه های تیره را از بین می برد.

ماسک خیار برای مراقبت از پوست گردن

نصف خیار را رنده کرده و یک قاشق غذاخوری آب لیمو ترش طبیعی به آن اضافه کنید. ترکیب به دست آمده را روی صورت و گردن قرار دهید و بگذارید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بماند. سپس با آب سرد آبکشی کرده و خشک کنید. این ماسک را می توانید هر روز مصرف کنید. ماسک خیار حاوی آنزیم هایی است که پوست را جوان و درخشان می کند. همچنین در شاداب کردن پوست صورت و گردن موثر واقع می شود.

ماسک خیار برای مراقبت از پوست گردن

ماسک سیب زمینی و هویج برای گردن

به یک عدد سیب زمینی متوسط، یک عدد هویج متوسط و یک قاشق چایخوری گلاب نیاز خواهید داشت. سیب زمینی و هویج را رنده کرده و گلاب را به آن اضافه کنید. خمیر به دست آمده را روی صورت و گردن خود قرار دهید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند. ماسک سیب زمینی و هویج را می توانید هر روز مورد استفاده قرار دهید. مصرف این ماسک منجر به بهبود لکه های پوستی و همچنین روشن شدن پوست می شود. چین و چروک را نیز کاهش می دهد.

ماسک آلوئه ورا برای گردن

خواص آلوئه ورا بر هیچکس پوشیده نیست. برای ساخت ماسک آلوئه ورا به دو قاشق غذاخوری عصاره آلوئه ورا به همراه چند قطره آبلیمو احتیاج خواهید داشت. بعد از ترکیب مواد را روی پوست صورت و گردن خود بمالید و کمی ماساژ دهید تا بهتر جذب شود. اجازه دهید حدود ۱۰ دقیقه روی پوست بماند تا خشک شود. سپس صورت تان را بشویید و خشک کنید.

ماسک آلوئه ورا را می توانید روزی یک بار استفاده کنید. این ماسک شفاف و جوان کننده پوست است. همچنین در از بین بردن خطوط ریز صورت کمک زیادی می کند.

ماسک آلوئه ورا برای گردن

ماسک شنبلیله

یک فنجان کوچک دانه شنبلیله را به مدت یک شب تا صبح خیس کنید. سپس دانه ها را آسیاب کرده و یک قاشق چایخوری گلاب به آن اضافه کنید. ترکیب به دست آمده را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست صورت و گردن قرار دهید. سپس با آب سرد بشویید.

ماسک شنبلیله را می توان سه بار در هفته مورد استفاده قرار داد. این ماسک خطوط ریز چین و چروک های پوستی را کاهش می دهد. علاوه بر این، پوست را لایه برداری کرده و به آن جلا و درخشندگی زیادی می دهد.

سخن آخر

بسیاری از افراد روتین مراقبت از پوست صورت را به خوبی انجام می دهند اما توجه زیادی به مراقبت از پوست گردن نمی کنند. در صورتی که پوست گردن بسیار حساس تر بوده و بیشتر در معرض پیری زودرس قرار دارد. در این مطلب راهکارهای مراقبت از پوست گردن را مورد بررسی قرار دادیم که امیدواریم مورد توجه تان قرار گرفته باشد. همچنین ساخت بیش از ۱۰ نوع ماسک خانگی برای جوانسازی پوست گردن آموزش دادیم که می توانید از آنها استفاده کنید.

پرسش و پاسخ رایج

در ادامه قصد داریم به رایج ترین سوالات در مورد مراقبت از پوست گردن پاسخ دهیم.

 


چگونه از پوست گردن مراقبت کنیم؟

برای مراقبت روزانه از پوست گردن باید صبح بعد از بیدار شدن از خواب، کرم رتینوئیدی و سرم آنتی اکسیدان حاوی ویتامین C استفاده کنید. سپس از کرم ضد آفتاب با SPF بالای ۳۰ به کار ببرید. استفاده روزانه از کرم مرطوب کننده نیز توصیه می شود.

درمان خشکی پوست گردن چگونه است؟

برای درمان خشکی پوست گردن استفاده روزانه از کرم مرطوب کننده بسیار موثر است. همچنین می توان از ماسک روغن نارگیل برای نرمی و لطافت بیشتر پوست استفاده کرد.

برای درمان خارش گردن چه کار کنیم؟

قبل از درمان خارش گردن باید ابتدا علت را جستجو کنیم تا بهترین راهکار درمان مورد استفاده قرار گیرد. توصیه می شود برای کسب نتیجه بهتر به پزشک مراجعه کنید.

مزوتراپی پوست برای درمان چین و چروک گردن مفید است؟

برای درمان افتادگی و شل شدگی پوست گردن می توان از روش مزوتراپی نیز استفاده کرد.