استفاده از کرم ضد چروک

از سن 30 سالگی به بعد کلاژن سازی پوست بسیار کند انجام می شود و این کار باعث چروک شدن پوست می گردد . یکی از راهکارهایی که می تواند روند پیری پوست را کُند کند، استفاده از کرم ضد چروک است. در واقع کرم ‌ضد چروک از به ‌وجود آمدن و عمیق‌ تر شدن چروک‌ ها جلوگیری می ‌کنند. بهترین زمان شروع استفاده از کرم ضد چروک در سن  ۳۰ سالگی است. در بعضی از موارد بسته به شرایط ممکن است در سن های کمتر مثلا ۲۰ سالگی هم استفاده از کرم‌ ضد چروک نیاز باشد.

نیاز هر فرد به استفاده از کرم ضد چروک به شرایط زیر بستگی دارد:

  • ژنتیک
  • شرایط محیطی
  • نوع پوست (خشک، چرب یا معمولی بودن)
  • استفاده زیاد از عضلات صورت و …

در نتیجه نمی توان به همه توصیه کرد که در ۳۰ سالگی شروع به مصرف کرم‌ ضد چروک بکنند. اما معمولا کرم ‌ضد چروک برای سنین ۳۰ به بالا طراحی می شود.

دلایل ایجاد چین و چروک های صورت چیست؟

بعضی ها معتقدند که رژیم غذایی افراد می تواند بر روی پوست آن ها اثر بگذارد و چین و چروک به وجود بیاورد. برخلاف تصور عامه، وراثت تاثیر چندانی در ایجاد چین و چروک ندارد و بیشترین علت ایجاد این چین و چروک ها انقباض های مکرر عضلات است. هر عاملی که موجب انقباض بیش از حد، مداوم و طولانی مدت عضلات صورت شود، ممکن است روی پوست صورت چین و چروک بیندازد.

خنده های بیش از حد، استرس، اضطراب، اخم و عصبانیت از جمله عوامل ایجاد چین و چروک های صورت در سنین 20 تا 50 سال هستند. اما دلیل اصلی چین و چروک ها بعد از 50 سالگی پیر شدن پوست است.

چین و چروک صورت چگونه ایجاد می شود؟

علاوه بر تمام مواردی که در بالا به آن ها اشاره کردیم عوامل دیگری هم می ‌توانند موجب ایجاد چین و چروک صورت بشوند، از جمله:

  • رادیکال‌های آزاد
  • تغییرات هورمونی
  • عوامل محیطی
  • آلودگی
  • خشکی

اما به طور کلی پوست بدن از سلول‌ها ساخته شده است. این سلول ها زمانی که جوان هستند، از مقاومت بالایی برخوردارند و می ‌توانند خودشان را ترمیم کنند. با بالا رفتن سن، توانایی تولید سلول های جوان کاهش می یابد و بر اثر مرگ سلولی پیری پوست اتفاق می افتد. بهترین روش جهت کنترل این روند و کاهش سرعت آن، استفاده از کرم ضد چروک‌ است.

دلایل ایجاد چین و چروک صورت

کرم‌ های ضد چروک معجزه نمی‌ کنند

کرم‌ های مراقبت از پوست بسیار متفاوت هستند و هر کدام اهداف خاصی دارند. انواع کرم های مراقبت از پوست شامل کرم‌ های مرطوب کننده، ضد لک ها، لایه ‌بردارها و کرم های ضد چروک هستند.

توجه داشته باشید که هیچ گاه نباید از کرم ‌ها انتظار معجزه داشت. کرم‌ ضد چروک نمی ‌تواند چین‌ و چروک‌ها را کاملا برطرف کند و فقط می تواند کمک کننده باشد. هنوز در جهان هیچ کرمی وجود ندارد که بتواند همه مشکلات پوستی را درست کند. فقط چین ‌و چروک هایی را که در اثر آفتاب به وجود آمده اند، با استفاده از مصرف کرم ‌هایی مانند ترتینوئین آن هم حداقل به مدت  6 ماه می توان بهبود بخشید.

چگونه یک کرم ضد چروک مناسب انتخاب کنیم؟

برای انتخاب یک کرم ضد چروک مناسب، اولین قدم شناختن نوع پوستتان است. قدم دوم در نظر گرفتن شرایط سن و قدم سوم شرایط ظاهری پوست است. افرادی که در سن ۲۵ سالگی، چروک‌هایی به اندازه یک فرد ۳۰ ساله دارند نیاز بیشتری به انتخاب ضد چروک قوی‌ دارند. تاثیر محصولات ضد چروک، به میزان مصرف آن ها ربطی ندارد؛ بلکه انتخاب محصول مناسب و مداومت در استفاده‌ از آن است که اهمیت دارد.

انواع کرم ضد چین و چروک صورت

انواع محصولات ضد چروک عبارتند از:

  • کرم ضد چین و چروک دور چشم
  • کرم ضد چین و چروک شب ( کرم شب)
  • کرم ضد چین و چروک روز ( کرم روز)
  • سرم های ضد چین و چروک پوست صورت
  • لایه بردارها

در ادامه هر کدام از این محصولات و کارکردشان را معرفی می کنیم.

کرم ضد چین و چروک دور چشم

با استفاده از کرم ضد چروک دور چشم می توان پوست حساس اطراف چشم را مرطوب نگه داشت و مانع به وجود آمدن چین و چروک و خط در گوشه‌های بیرونی چشم شد. این خطوط  اگر بسیار عمیق ‌شوند، به آن ها چروک‌ های پنجه کلاغی می گویند. برای پر کردن این نوع چروک ها، باید از ضد چروک‌ های قوی ‌تر استفاده کنیم. همیشه اولین چروک‌ها در ناحیه دور چشم به وجود می آیند. در نتیجه بهتر است بعد از ۲۵ سالگی، حتما از کرم‌ ضد چروک مخصوص دور چشم استفاده بشود.

کرم ضد چین و چروک شب ( کرم شب)

همه می دانیم که شب بهترین زمان برای بازسازی پوست است. کرم های شب غلیظ ‌‌تر از کرم های روز هستند و در زمان خواب اثر بیشتری در جلوگیری از پیری پوست دارند.  این کرم‌ ها حاوی مواد مغذی، ویتامین، رتینول و در برخی موارد لایه‌ بردارها می باشند. استفاده از کرم ضد چروک شب (کرم شب) باید از سن ۳۰ سالگی به بالا باشد.

کرم ضد چین و چروک روز ( کرم روز)

 در کنار کرم های شب باید از کرم روز هم استفاده کنیم. کرم‌ های ضد چروک روز معمولا حاوی ضدآفتاب‌ هستند. استفاده از کرم‌ ضد چروک روز، به معنی عدم استفاده از کرم ضدآفتاب نباید باشد. کرم روز مرطوب کننده هم دارد و از خشک شدن پوست ممانعت می‌کند.

سرم های ضد چین و چروک پوست صورت

با استفاده از سرم های ضد چروک رطوبت بیشتری به پوست داده می شود و به این ترتیب بر بازسازی پوست اثر سریع‌تری دارد.

لایه بردارها

لایه بردار ها کمک می‌کنند تا پوست از شر سلول‌های مرده‌ خلاص شود و فرآیند جوان‌سازی اتفاق بیفتد.

بهترین زمان استفاده از ضد چروک چه زمانی است؟

معمولا بهترین زمان استفاده از ضد چروک‌ها اوایل دهه  30 سالگی است. برای درک بهتر این موضوع می‌توانیم مراحل مراقبت از پوست را به صورت زیر دسته بندی کنیم:

زمان استفاده از ضد چروک

۱۸ تا ۲۵ سالگی: دوران طلایی محافظت از پوست در برابر اثرات مضر آفتاب و جلوگیری از تحلیل پوست همین دوره است. در این دوران باید از ضد آفتاب با SPF متوسط به بالا استفاده کرد و با انتخاب شیوه‌ی سالم زندگی، استفاده از محصولات مراقبت از پوست از جمله ضد چروک‌های سرشار از آنتی ‌اکسیدان به پوست صورت جانی دوباره بخشید.

۲۵ تا ۳۵ سالگی: در این سن پوست نیاز به آبرسانی و تحریک کلاژن سازی و جلوگیری از ایجاد لک دارد. اما کلاژن چیست؟ کلاژن یکی از مهم‌ترین و فراوان‌ترین انواع پروتئین در بدن انسان است. در این سن رتینول به احیای پوست و بازسازی سریع آن کمک شایانی خواهد کرد. در این سن برای پیشگیری و رفع چروک پیشانی می توانید از راهکارهای خانگی هم استفاده کنید. 

۳۵ تا ۴۵ سالگی: در این دوره از سن پوست نیاز فراوانی به آبرسانی شدید، تحریک کلاژن سازی با استفاده از ماده فعال رتینول  دارد. همچنین باید از یک لایه بردار برای نقاط تیره پوست هم استفاده کرد. در این سن است که چین و چروک‌های خفیف پوست شروع به افزایش می کنند و پوست به مراقبت بیشتر و با دقت تری نیاز دارد.

۴۵ تا ۵۵ سالگی: در این سن چربی و رطوبت پوست تا حد بسیار زیادی تقلیل می یابد و به همین علت کم کم پوست دچار پیری و تغییر می شود. سلول‌های مرده در سطح آن شکار می شوند. برای پیشگیری از این مورد، باید حتما از آبرسان ها و پاک کننده‌های مناسب پوست و لایه بردارهای ملایم کمک گرفت.

۵۵ سالگی: خشک شدن پوست از سن ۵۵ سالگی به بعد سرعت می گیرد و همین مسئله باعث افتادگی پوست و عمیق‌تر شدن چروک‌ها می‌ گردد. کلاژن سازی از بین می‌رود و دیگر پوست چربی کافی تولید نمی کند. برای کمک به سرحال شدن و بهبود وضعیت پوست در این زمان، استفاده از ضد چروک‌ های قوی و آبرسان ها برای دور چشم، پوست صورت، گردن، ناحیه دکلته و حتی دست‌ها به شدت توصیه می شود.

نحوه استفاده از کرم ضد چروک

برای رسیدن به نتیجه ی دلخواه از کرم ضد چروک باید با طریقه مصرف کرم ضد چروک  و زمان مصرف کرم ضد چروک آشنا باشید.

چه مدت باید از کرم ضد چروک استفاده کرد؟

تحریک سلول‌های پوستی برای ساخت کلاژن یک فرآیند بلندمدت است و در ماه‌های اول استفاده از کرم‌ ضد چروک هیچ تغییری به وجود نمی آید. در واقع زمان استفاده از کرم ضد چروک باید درازمدت باشد تا کلاژن‌سازی در پوست رخ بدهد. بعد از ۵ الی ۶ ماه از شروع استفاده از کرم‌ ضد چروک، پوست کم کم نشانه های بهبودی خود را نشان می‌دهد. در نتیجه اگر می خواهید تاثیر کرم‌ ضد چروک را بسنجید، باید صبر کنید.

نحوه مصرف کرم ضد چروک صورت و دور چشم چگونه است؟

کرم ‌ ضد‌چروک را نباید فقط روی چروک‌ها مصرف کنیم، طرز مصرف کرم ضد چروک این گونه است که باید آن را روی کل صورت حتی گردن هم مالید. گاهی لازم است پشت کف دست را هم کرم ضدچروک بزنیم تا جوانی آن حفظ شود. اینکه فقط کرم را روی خط چروک بزنیم فایده‌ چندانی ندارد، بلکه باید کرم را روی کل پوست بزنیم تا کلاژن‌ سازی تحریک  شود.

کرم ‌های ضد چروک بیشتر پیشگیری کننده هستند تا درمان کننده

روش صحیح زدن کرم ضد چروک دور چشم به این صورت است که باید این کرم را به پوست زیر چشم مالید. پلک بالا نیازی به استفاده از کرم ضد چروک ندارد. به این علت که آفتاب نمی تواند به پوست آن برسد.

برای پیشگیری و درمان چروک های چشم می توانیم از لیزر هم استفاده کنیم. توکسین بوتولینیوم A هم تا حدی چروک های زیر چشم را بر طرف می کند. در صورتی که چروک ها بیش از حد باشند و باعث افتادگی پلک بشوند، با کمک جراحی هم می توانیم آن ها را درمان کنیم. منتها حتما باید توجه کنیم که کرم ضدچروک فقط نقش پیشگیری کننده‌ دارد و خاصیت درمانی چندانی ندارد.

کرم ضد چروک دور چشم

15 نکته مهم در مورد نحوه استفاده از کرم ضد چروک

1. روش مصرف کرم ضد چروک دور چشم دو بار در روز است.

2. بهتر است از کرم ضد چروکی استفاده کنیم که ضد آفتاب داشته باشد. زیرا هم پوست صورت را جوان نگه می دارد و هم  پوست اطراف چشم را در برابر نور خورشید حفظ می کند.

3. روش صحیح زدن کرم ضد چروک دور چشم، به آرامی و با انگشت است.

4. برای از بین بردن چین و چروک های صورت از کرم ضد چروک حاوی ترکیبات ضدچروک مانند رتینوئیدها باید استفاده کرد. به این علت که علاوه بر افزایش تولید کلاژن، موجب از بین رفتن و یا کاهش خطوط و چین و چروک های صورت می گردند.

5. از کرم ضد چروک حاوی پپتیدها استفاده کنید؛ چرا که تولید کلاژن را افزایش می دهند. کلاژن به طور طبیعی در پوست تولید می شود و مانع از چروک پوست می گردد. اما با افزایش سن، کلاژن سازی پوست کمتر شده و چین و چروک پوست افزایش می یابد.

6. از کرم ضد چروک داخل تیوپ استفاده کنید. اما چرا باید از کرم های داخل تیوپ استفاده کرد؟ استفاده از کرم ضد چروک تیوپی نسبت به کرم های که داخل قوطی هستند، کمتر در تماس با باکتری ها قرار می گیرند.

7. تا جایی که ممکن است کرم ضد چروک را داخل یخچال بگذارید تا فاسد نشوند. البته حتما به دستور العمل کرم ضد چروک توجه کنید گاهی اوقات رطوبت برای برخی از کرم ها مناسب نیست.

8. شب، بهترین زمان استفاده از کرم ضد چروک است. اگر کرم حاوی رتینوئید بود، استفاده از آن در شب به شدت توصیه می شود. زیرا کرم های حاوی رتینوئید آفتاب سوختگی در برابر نور خورشید را افزایش می دهند و اگر در طول روز زده شوند، حتما باید از کرم های ضد آفتاب استفاده شود.

9. سعی کنید از کرم ضد چروک حاوی ضد آفتاب حاوی ترکیبات مهم مثل رتینوئیدها استفاده کنید.

10. قبل از انتخاب کرم ضد چروک، با متخصص پوست و مو مشورت کنید تا نوع پوست شما بررسی شود و بر اساس نیازهای پوستی تان، کرم مناسب را برگزینید.

11. قبل از خرید هر نوع کرم ضد چروک، برای استفاده از کرم ضد چروک حتما با پزشک پوست صحبت کنید؛ زیرا ممکن است که شرکت های سازنده این کرم ها ادعاهای تبلیغاتی و گاها دروغ داشته باشند. گاهی اوقات هیچ کدام از کرم هایی که دائما تبلیغ می شوند، هیچ سودی ندارند و یا ممکن است حتی آسیب هم برسانند.

12. هنگام خرید کرم ضد چروک، به مواد تشکیل دهنده آن نگاه کنید.

13. در زمان خرید محصولات ضد چروک به نوشته‌ های روی آن دقت کنید؛ زیرا گاهی برخی از آن ها برای سنین بالای ۴۰ سال هستند و برخی دیگر را قبل از ۴۰ سالگی هم می‌ شود مصرف کرد.

14. محدوده‌ی چشم مستعد سرطان پوست است. پس استفاده‌ از کرم ضد چروک چشم با SPF 30 می تواند احتمال بروز سرطان پوست را کاهش دهد.

15. قبل از استفاده از کرم ضد چروک آن را روی یک محدوده‌ تست کنید. به این صورت که مقدار کمی از آن را روی منطقه‌ مورد نظرتان (مانند داخل بازو) ماساژ دهید و نتیجه‌اش را بررسی کنید. اگر قرمزی، جوش، تاول و سوزش اتفاق افتاد، دیگر از آن کرم ضد چروک چشم استفاده نکنید. اگر کرم به خوبی جواب داد، آن گاه می توانید از آن به صورت روزانه استفاده کنید.

چگونه کرم ضد چروک را به پوست بزنیم؟

همان طور که می دانید نحوه زدن صحیح زدن كرم ضد چروک روي پوست بسيار مهم است؛ به این دلیل که مي تواند به جذب مواد مفید داخل کرم کمک كند و کارایی کرم ضدچروک را افزایش دهد. به یاد داشته باشید که کرم ها اگر به درستی زده نشوند، حتی اگر گران ترین کرم ضد چروک هم باشند، و به درستی ماساژ داده نشوند تنها می توانند ۵۰ درصد کارایی داشته باشند. پس اگر می خواهید کرم ضد چروک که مصرف می کنید، کارایی مناسبی داشته باشد به این روش عمل کنید:

  • ابتدا كرم را بر روي انگشتانتان بزنید و روي صورتتان بمالید.
  • برای هر قسمت از صورت از حرکت های مختلفی استفاده کنید که از افتادن پوست و چين و چروک ها جلوگيري شود.
  • كرم را به صورت دايره اي روي صورت بزنید. از گوشه دهان و فک شروع و به سمت استخوان گونه پیش بروید و سپس به سمت گوش و پايين فک جلو بیایید.
  • همچنين سعي كنيد كه گونه ها را به سمت بالا حرکت دهید به این علت که اين حرکت مانع از ایجاد چين و چروک و گردی و پژمردگی صورت می شود.
  • براي پيشانی از حركت های دايره ای يا زيگ زاگ ضربه ای کمک بگیرید.
  • از حركت دايره ای روی چانه و دور دهان هم کمک بگیرید، به اين صورت كه از لب بالايي به سمت چانه بیایید.

نحوه استفاده از کرم ضد چروک

آشنایی با نحوه استفاده از کرم ضد چروک به ما کمک می‌کند تا بتوانیم حداکثر استفاده را از بهترین نوع کرم ضد چروک داشته باشیم. زمانی که استفاده از کرم ضد چروک را شروع کردید، برای مشاهده اثر آن عجله نکنید. چند ماه صبر کنید تا اولین نتایج استفاده از کرم ضد چروک نمایان شود. کرم‌ ضد چروک کلاژن سازی در پوست را تحریک می کند و به شما کمک می کند تا از عمیق‌تر شدن چین و چروک‌ ها جلوگیری کنید.

سوالات متداول درمورد استفاده از کرم ضد چروک


چه زمانی برای شروع استفاده از کرم ضد چروک مناسب است؟

بسته به شرایط مختلف این زمان در هر فرد متفاوت است.

طریقه مصرف کرم ضد چروک دور چشم به چه صورت است؟

به صورت ضربه ای به وسیله ی انگشتان دست می توانید کرم ضد چروک را بر روی پوست دور چشم بزنید.

آیا کرم های ضد چروک گران قیمت واقعا اثر دارند؟

اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم که در بیشتر موارد این ها فقط یک نمایش تبلیغاتی هستند. شما باید از کرم ضد چروکی استفاده کنید که متناسب با شرایط پوست شما باشند.

از کجا می توانم کرم مناسب با پوست خودم را پیدا کنم؟

برای پاسخ به این سوال حتما باید اول نوع پوست خودتان را مشخص کنید و سپس با مشورت پزشک کرم ضد چروک مناسب خودتان را تهیه کنید.