این مقاله مخصوص کسانی است که به جای استحمام در طول روز ترجیح می دهند شب ها به حمام بروند. این گونه افراد در اکثر موارد غافل از اینکه بدانند خوابیدن با موهای خیس چه عوارضی دارد، این کار را انجام می دهند و با موی خیس به رختخواب می روند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید این مقاله را از دست ندهید؛ چرا که در این مقاله به عوارض خوابیدن با موی خیس می پردازیم.

آیا خوابیدن با موی خیس ضرر دارد؟

بسیاری از افراد بر این باورند که حمام کردن قبل از خواب باعث می شود آرامش و خواب راحتی داشته باشند ولی همین افراد که چنین نظری دارند، از این نکته غافلند که مراقبت از مو و رسیدگی به امورات بعد از حمام چقدر سخت است. وقتی شب هنگام به حمام می رویم، خسته هستیم و بعد از حمام حال و حوصله رسیدگی و مراقبت از موهایمان را نداریم‌. اما با همین یک بار خوابیدن با موهای خیس خود را در معرض باکتری های مضر قرار می دهیم‌.

خوابیدن با موی خیس

متاسفانه بیشتر ما در این هنگام گزینه تنبلی را انتخاب می کنیم و با موی خیس می خوابیم و نمی دانیم عوارضی که برای خود به وجود آورده ایم از حمام نرفتن و خط کشیدن دور خواب آرام بسیار بیشتر است. ممکن است شما هم عادت اشتباه خوابیدن با موی خیس را بدون دانستن عوارض آن اکثر شب ها انجام دهید. اگر کمی دقت کنید تغییراتی که بعد از بیدار شدن از خواب با انجام این اشتباه داشته اید، خود هشداری برای ترک این عادت اشتباه خواهد بود.

عوارض خوابیدن با موی خیس

در این قسمت به شما می گوییم که خوابیدن با موی خیس چه عوارضی دارد پس با ما همراه باشید:

1. سرما خوردگی

احتمالا مادر یا مادر بزرگ شما هم، از شما می خواست با موی خیس بیرون نروید چون ممکن است سرما بخورید. اما نظرتان در مورد خوابیدن با موی خیس چیست؟ آیا خوابیدن با موی خیس می تواند موجب بروز سرماخوردگی شود؟

بله وقتی با موهای خیس می خوابید، این امکان وجود دارد. شاید فکر کنید این موضوع به خاطر رطوبت موهاست ولی این طور نیست. بلکه علت همان باکتری هایی است که به خاطر رطوبت در بالشتان جا خوش کرده و با تماس چشم، دهان و بینی باعث ایجاد عفونت های میکروبی و ویروسی می شوند‌.

2. سردرد، دیگر عارضه خوابیدن با موی خیس

یکی دیگر از تفکرات رایج در بین مردم این است که خوابیدن با موی خیس می تواند باعث بروز سردرد شود‌. آیا در این جمله حقیقتی نهفته است؟ طبق تحقیقات صورت گرفته توسط مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی آمریکا، قرارگرفتن موی خیس در معرض هوای سرد، می تواند یکی از عوامل ایجاد سردرد سینوسی به حساب بیاید. البته این تحقیقات نیازمند مطالعات بیشتری است.

اگر بخواهیم کمی دقیق تر این مسئله را برایتان توضیح دهیم باید بگوییم که درجه حرارت بدن در خواب افزایش پیدا می کند و بدن گرم و رطوبت سر ممکن است باعث بروز سردرد شود. وقتی موهایتان مرطوب است درجه حرارت سر با درجه حرارت بدن نمی تواند تطبیق یابد و در نصف شب دچار سردرد می شوید.

3. عفونت قارچی

خوابیدن با موهای خیس ریسک گسترش عفونت قارچی پوست سر را افزایش می دهد (در مقاله دیگری درباره عفونت قارچی واژن هم مفصلا توضیح داده‌ایم). به خاطر داشته باشید، قارچ هایی مانند مالاسزیا می تواند باعث ایجاد شوره و التهاب در پوست سر شوند؛ پس حتما با موهای خشک بخوابید. علاوه بر اینکه قارچ ها به طور طبیعی روی پوست سر وجود دارد، امکان وجود قارچ روی بالش هم بسیار زیاد است. بالش مرطوب هم محل مناسبی برای رشد این نوع قارچ هاست.

علاوه بر این که قارچ به طور طبیعی روی پوست سر وجود دارد، امکان وجود قارچ روی بالش هم خیلی بالاست. این نوع قارچ در محیط مرطوب رشد می کند و بالش خیس هم محیط مناسبی برای این رشد است.

عفونت قارچی در اثر خوابیدن با موی خیس

4. آسیب به تارهای موی خیس

شاید بپرسید آیا خوابیدن با موی خیس می تواند به تارهای مو آسیب بزند؟ متاسفانه برای آن دسته از افرادی که شب به حمام می روند پاسخ این سوال، مثبت است. دلیلش هم این است که موها در حالت خیسی در آسیب پذیرترین حالت خود قرار می گیرند.

آکادمی پوست آمریکا (AAD) در طی اطلاعیه ای اعلام کرد که مردم باید از موهای خیس خود مراقبت بیشتری کنند، موی خیس به راحتی می شکند و آسیب می بیند. در خواب حرکات و چرخش های سر روی بالش خشک، می تواند باعث ایجاد موخوره و شکنندگی موها شود.

به خاطر آسیب پذیر بودن موهای خیس آکادمی پوست آمریکا توصیه می کند که موهای خیس را شانه نزنید و حالت ندهید؛ بلکه اجازه دهید به طور طبیعی در معرض هوای محیط خشک شود. این پیشنهاد به عنوان یک قاعده کلی در مورد خوابیدن هم صدق می کند و بهتر است قبل از رفتن به رختخواب اجازه دهید موهایتان کمی خشک شود.

اگر نمی توانید حمام شبانه را ترک کنید، حتی الامکان چند ساعتی بین حمام و رفتن به رختخواب فاصله بیندازید تا موهایتان خشک شود یا از سشوار استفاده کنید.

5. گره خوردن و درهم و برهم شدن موها

اگر در هنگام خواب زیاد سرتان را حرکت می دهید موهایتان گره می خورد و درهم برهم می شود. خوابیدن با موهای خیس این گره خوردگی را تشدید می کند. حتما شما هم از حالت موهایتان بعد از خوابیدن با موهای خیس راضی نیستید. در مقاله دیگری با چند راهکار برای درمان گره خوردگی مو آشنا می‌شوید.

گره خوردگی مو

6. خشکی بیش از حد مو

خیس بودن موها باعث جداشدن روغن های طبیعی مو از آن شده و در نتیجه موها بیش از حد خشک می شود این خشکی بیش از حد باعث شکنندگی بیشتر موها می شود.

7. کدر شدن در اثر خوابیدن با موی خیس

درخشش مو ناشی از رطوبت و روغن طبیعی پوست سر است اما خشک شدن مو به وسیله روبالشی باعث می شود مو رطوبت و روغن طبیعی خود را از دست بدهد و خشک و کدر شود.

8. تحریک پوست سر و صورت

حتما شما هم تا به حال تجربه ناخوشایند خارش و تحریک پوست سر را داشته اید و در این گونه موارد مقصر اصلی را شامپو دانسته اید، اما ممکن است علت این حس ناخوشایند خوابیدن با موهای خیس باشد. چون وقتی با موی خیس می خوابیم، محیط گرم و مرطوب به وجود آمده باعث افزایش رشد باکتری ها می شود.

خارش پوست سر

خوابیدن با موی خیس علاوه بر پوست سر، روی پوست صورت هم تاثیر می گذارد. وقتی در خواب غلت می زنید، امکان دارد موهایتان روی صورتتان قرار بگیرد و ترکیب موی خیس و دما اتاق محل مناسبی برای رشد باکتری فراهم می کند که پوست را تحریک می کنند.

9. بروز آکنه

رشد باکتری ها روی بالشی که با موهای خیس، مرطوب شده می تواند باعث بروز انواع جوش صورت و عفونت های پوستی شود. بنابراین برای جلوگیری از این مشکلات پوستی یا موهای خود را قبل از خوابیدن خشک کنید یا از روبالشی ضدآب استفاده کنید.

سخن پایانی

شاید در ظاهر به نظر نرسد که بالش مرطوب و خوابیدن با موی خیس می تواند چنین مشکلاتی را برای پوست و مو ایجاد کند ولی همانطور که با خواندن این مقاله متوجه شدید بالش مرطوب محیط مناسبی برای رشد باکتری ها است و این باکتری ها به پوست و موی شما آسیب می زنند، بنابراین برای جلوگیری از عوارض فوق در اثر خوابیدن با موی خیس نکات زیر را رعایت کنید:

  • حتی الامکان از حمام رفتن قبل از خواب خودداری کنید.
  • اگر قبل از خواب به حمام رفتید، چند ساعت بین حمام و خواب فاصله بیندازید تا موهایتان خشک شود.
  • اگر خسته هستید و خوابتان می آید، موهایتان را با حوله خشک کنید یا از سشوار استفاده کنید.
  • از روبالشی ابریشمی و ساتن استفاده کنید.
  • از روغن نارگیل کمک بگیرید.
  • از محصولات مراقبت از مو، مانند مرطوب کننده ها و ماسک مو استفاده کنید.
  • موهای خیس را روی هم جمع نکنید.
  • روسری سرتان کنید.

اگر شما هم تجربه ای از خوابیدن با موی خیس دارید، با ما و همراهان همیشگی مجله میس و مستر در میان بگذارید.