Table of Contents

شنا یک ورزش لذت بخش است که به بدن کمک می کند تا آرام و شاداب شود. با این حال، اگر به طور مکرر شنا می کنید، آب کلر می تواند روی موهای شما تأثیر بگذارد و منجر به موخوره و شکستگی تارهای آن شود. اگر به این فکر می کنید که چگونه از موهای خود در هنگام شنا محافظت کنید، ما نکاتی را به شما ارائه خواهیم داد. روش های مناسب مراقبت از مو قبل از شنا و مراقبت از مو بعد از استخر برای جلوگیری از هر گونه آسیب حیاتی است. در این مقاله نکاتی در مورد نحوه ایمن نگه داشتن موها در هنگام شنا به شما ارائه می شود.

آب استخر بر موها چه تاثیری دارد؟

آب کلر می تواند موها (بخصوص موهای بلوند) را سبز کند. همچنین با کراتین مو واکنش داده و مواد شیمیایی محلول در آب را تشکیل می دهد که با فیبر مو پیوند می یابد و در نتیجه باعث شکستن، خشکی و ریزش مو می شود.

کلر و سایر مواد شیمیایی موجود در استخر، چربی طبیعی پوست سر را از بین می برد و موها را خشک و وز می کند. قرار گرفتن منظم در معرض آب کلر، تخلخل مو را افزایش می دهد و باعث تورم پوست سر می شود که منجر به آسیب شدید می شود.

کلر و آب شور روی موهای رنگ شده نیز تاثیر می گذارد. آنها مو را خشک می کنند و روغن های طبیعی پوست سر را از بین می برند. یک مطالعه بر روی شناگران ژاپنی نشان می دهد که اسید هیدروکلریک موجود در آب استخر عمیقاً به قشر مو نفوذ می کند. این منجر به اکسیداسیون و تخریب ملانوزوم (رنگدانه های مو) می شود. اگر پوست سر شما حساس است، کلر ممکن است باعث خارش و التهاب پوست سر شود.

آب استخر بر موها چه تاثیری دارد؟

تاثیر استخر بر موهای کراتین شده

شنا در آب شیرین به موهای کراتینه شده شما آسیبی نمی رساند. با این حال، آب استخر کلردار و آب شور دریا، هر دو می توانند عمر کراتین را کوتاه کنند. هنگامی که در دریا یا در آب کلردار شنا می کنید، موهای خود را در کلاه شنا قرار دهید تا از آن محافظت کرده و آن را خشک نگه دارید. حتی می توانید قبل از شنا موهای خود را با یک محصول نرم کننده حاوی کراتینه بپوشانید و پس از شنا به سادگی نرم کننده را آبکشی کنید.

همیشه برای مراقبت از مو بعد از استخر، موهای خود را با شامپوی بدون کلرید سدیم و سولفات بشویید. اگر با یک شنای بداهه روبرو هستید و کلاه یا نرم کننده همراه خود ندارید، قبل از شنا موهای خود را کاملاً با آب تازه خیس کنید. موهایی که از قبل با آب شیرین خیس شده اند، نمی توانند آب بیشتری از استخر یا اقیانوس جذب کنند و احتمال آسیب آن بسیار کاهش می یابد.

چه موهای شما طبیعی و سالم باشد، چه رنگ و دکلره شده یا از روش های کراتین برای صاف کردن استفاده کرده باشید، کلر موجود در استخر و نمک آب دریا منجر به آسیب و خشکی مو می شوند. پس باید مراقبت های قبل و نکات مراقبت از مو بعد از استخر را به خوبی رعایت کنید تا از آسیب به موها جلوگیری شود.

مراقبت از مو قبل از استخر

اگر می خواهید از بروز موخوره و تغییر رنگ موهای خود جلوگیری کنید، بهتر است نکات مربوط به مراقبت از مو قبل از استخر را رعایت کنید.

برای مراقبت از مو قبل از استخر ابتدا دوش بگیرید

آیا می دانید که چرا باید در برخی از استخرها قبل از پریدن در آب بدن خود را شستشو دهید؟ دلیل خوبی برای آن وجود دارد. این تا حدودی به خاطر تمیز نگه داشتن آب استخر است، اما برای مو (و پوست) شما نیز مفید است!

مو و پوست شما مثل اسفنج است. هنگامی که قبل از رفتن به استخر دوش می گیرید، موها و پوست شما آب شیرین را جذب می کنند و احتمال جذب آب استخر و مواد شیمیایی مضر آن را کاهش می دهند.

دوش گرفتن بهترین گزینه برای شماست زیرا هم موها و هم پوست شما را خیس می کند. اما اگر به دوش دسترسی ندارید، کافی است در سینک مقداری آب روی سرتان بریزید. پر کردن یک بطری آب و ریختن آن روی سرتان نیز همیشه یک گزینه جایگزینی عالی است!

مراقبت از مو قبل از استخر

قبل از استخر موها را چرب کنید

روغن کاری اولین و مهمترین مرحله برای مراقبت از مو بعد از استخر کلردار است. روغن به ساقه مو نفوذ می کند، از ورود آب به کوتیکول جلوگیری می کند و خستگی هیگرال (تورم و خشک شدن کوتیکول) را کاهش می دهد. در واقع روغن می تواند شکاف بین سلول های کوتیکول را پر کند و از ورود کلر به کوتیکول جلوگیری کند.

استفاده از روغن قبل از شنا یک لایه محافظ روی پوست سر ایجاد می کند و مو را ضد آب می کند. همچنین از شسته شدن رنگ مو و از سبز شدن رنگ بلوند جلوگیری می کند. از روغن نارگیل یا زیتون برای تغذیه و آبرسانی مو در طول و بعد از شنا استفاده کنید.

استفاده از روغن نارگیل (غنی از اسید لوریک) در مراقبت از مو بعد از استخر به جلوگیری از از دست دادن پروتئین ناشی از آب کلر و کاهش آسیب بیشتر کمک می کند. روغن نارگیل را به آرامی روی موهای مرطوب ماساژ دهید تا از آب کلردار محافظت شود.

به موهای خود نرم کننده بزنید

یک نرم کننده مو حاوی مرطوب کننده ای است که از موها در برابر آسیب آب کلر محافظت می کند. این نه تنها موهای شما را تغذیه می کند، بلکه یک لایه محافظ در برابر کلر و سایر مواد شیمیایی مضر در استخر ایجاد می کند.

یک نرم کننده با اضافه کردن بار مثبت، بار منفی الکتریکی الیاف مو را خنثی می کند و کوتیکول های مو را روان و آنها را آبگریز (ضدآب) می کند. محتوای چربی طبیعی مو را تقلید می کند، کوتیکول را محکم می کند و وز و شکستگی را به حداقل می رساند.

از اسپری مو ضد آفتاب استفاده کنید

اگر اهل شنا در فضای باز هستید، از اسپری موی ضد آفتاب استفاده کنید. اسپری مو با ترکیبات گیاهی مو را تغذیه و از آن در برابر آسیب های UVA و UVB خورشید محافظت می کند. همچنین از محو شدن رنگ مو جلوگیری می کند. در مقاله محافظت از مو نحوه ساخت این اسپری ها را معرفی کرده ایم.

از اسپری مو ضد آفتاب استفاده کنید

مدل موی خود را تغییر دهید

وقتی در استخر یا اقیانوس شنا می کنید، مدل موهای خود را تغییر دهید. اگر موهایتان به اندازه کافی بلند است، سعی کنید آن را ببافید یا با کش به صورت دم اسبی یا گوجه ای ببندید. اینها به عنوان مدل موی محافظ شناخته می شوند.

استفاده از مدل موی محافظ نه تنها موهای شما را از صورت شما دور نگه می دارد و احتمال گره خوردن آن را کاهش می دهد، بلکه می تواند از تماس مقدار زیادی کلر با موهای شما نیز جلوگیری کند.

برای بهترین نتیجه، موهای خود را زمانی که خشک است ببافید و سپس قبل از رفتن به شنا آن را خیس کنید. بافتن موهایتان زمانی که خیس است می ‌تواند باعث آسیب بیشتر شود زیرا موهای خیس شکننده ‌تر از موهای خشک است.

برای داشتن موهایی سالم و شاداب بهتر است قبل از شنا موهای خود را با آب شیرین مرطوب کرده و نرم کننده بزنید. استفاده از روغن نارگیل و اسپری محافظ مو نیز کمک زیادی به افزایش سلامت و طراوت موها می کند.

حتما بخوانید:همه چیز در مورد پروتئین تراپی مو و تاثیر آن برای سلامت مو

مراقبت از مو هنگام شنا در استخر

اگر می خواهید مراقبت از مو بعد از استخر را به خوبی انجام دهید و نتیجه مورد نظرتان را بگیرید، باید نکات مراقبت از مو در هنگام شنا را نیز بدانید و رعایت کنید.

برای مراقبت از مو در استخر کلاه شنا بپوشید

پوشیدن کلاه شنا احتمالا بهترین راه برای محافظت از مو در برابر آسیب های ناشی از کلر آب است. کل سر را می پوشاند، از تماس با آب جلوگیری می کند و موها را خشک نگه می دارد. بخش جالب این است که رویکردی سودمند و مد روز دارد. شما می توانید از موها محافظت کنید و همچنین رنگ کلاه را با لباس شنا خود هماهنگ کنید.

توجه: اگر با پوشیدن کلاه شنا راحت نیستید، موهای خود را بالای سر ببندید و تا حد امکان از مرطوب کردن آن خودداری کنید.

مراقبت از مو هنگام شنا در استخر

در ساحل کلاه آفتابی به سر کنید

پوشیدن کلاه هنگام استراحت در کنار استخر یا استراحت در ساحل به دلایل زیادی ایده خوبی است – به علاوه، این یک اکسسوری زیبا در تابستان است! اما کلاه بیسبال یا کلاه آفتابی چگونه می تواند به موهای شما کمک کند؟ کلاه از موهای حساس یا رنگ شده محافظت می کند، از گره خوردن جلوگیری می کند و از پوست سر و صورت شما در برابر اشعه های خورشید محافظت می کند.

فراموش نکنید که هر بار که بیرون می‌ روید با کرم ضدآفتاب برای خود یک زره در مقابل اشعه مضر خورشید درست کنید! فقط اولین ضد آفتابی که می بینید را نخرید. محصولی را انتخاب کنید که برای بدن شما و محافظت در برابر اشعه های UVA و UVB موثر باشد.

برای صورت لطیف خود، کرم ضد آفتاب معدنی را تهیه و مصرف کنید. و برای بقیه بدن، یک کرم ضد آفتاب روزانه مانند لوسیون ضد آفتاب این کار را به خوبی انجام می دهد.

نکات مراقبت از مو بعد از استخر

حالا می رسیم به نکات مراقبت از مو بعد از استخر که رعایت آنها به شما کمک می کند موهایی همواره خوش رنگ، سالم و براق داشته باشید.

بعد از استخر موهای خود را کاملا بشویید

بلافاصله بعد از شنا موهای خود را آبکشی کنید. این به پاکسازی تجمع کلر و سایر مواد شیمیایی مضر کمک می کند. یک دوش سریع، آب نمک (در صورت شنا در دریا) و تمام مواد باقی مانده از پوست سر را از بین می برد.

برای مراقبت از مو بعد از استخر شامپو بزنید

رسوب کلر یک فاجعه برای بافت و رنگ موهای شما است. حتی آب شور موهای بلوند را سفید می کند و باعث خشکی و وزشدگی می شود. بهترین راه برای شستشوی این تجمعات، استفاده از شامپوی ضد کلر است. این نه تنها رسوبات اضافی مو و پوست سر را از بین می برد، بلکه باعث تغذیه موها نیز می شود.

از یک شامپو بدون سولفات و پارابن استفاده کنید

هدف از شستن موهایتان این است که کلر و کثیفی را از بین ببرید، نه اینکه مواد شیمیایی بیشتری به آن اضافه کنید! پس شامپویی را انتخاب کنید که ضد حساسیت و فاقد سولفات، پارابن، فتالات، سیلیکون و عطرهای مصنوعی باشد. در مقاله دیگری بهترین شامپو بدون سولفات را معرفی کرده ایم.

از یک نرم کننده عمیق استفاده کنید

یک نرم کننده عمیق با خشکی مو مبارزه می کند، رطوبت را افزایش داده و مو را تغذیه می کند. همچنین می توانید برای تغذیه و درخشندگی بیشتر از ماسک مو نیز استفاده کنید.

نکات مراقبت از مو بعد از استخر

موها را بعد از استخر آبرسانی کنید

موهایی که پس از یک روز شنا خشک شده اند به آبرسانی با یک نرم کننده خوب نیاز دارند.

موهای خشکی که در معرض نور خورشید، کلر یا مواد معدنی قرار گرفته اند را با نرم کننده ای مانند نرم کننده نعناع مرکبات Swim & Sport مرطوب کنید. فرمول گیاهی و ضد حساسیت با روغن دانه میوه با منبع پایدار غنی شده است که ویتامین های مغذی غنی، آلوئه ورا ارگانیک و چای سبز را برای تسکین و حالت دهنده و پوست میوه ارگانیک و روغن نعناع برای افزودن فواید اضافی ویتامین C فراهم می کند.

از شانه دندانه درشت استفاده کنید

شانه کردن با یک برس دندانه پهن و درشت، موخوره را کنترل می کند و راهی آسان برای باز کردن گره موهایتان بدون درد است. کشش ایجاد شده در مو را از بین می برد و شکستگی را کاهش می دهد.

روی بالش ابریشمی یا ساتن بخوابید

در طول تابستان، شما می خواهید موهای خود را به بهترین شکل درمان کنید. این فقط به معنای مراقبت از موهای خود در طول روز نیست. هنگام استراحت در شب، مراقبت از آن نیز مهم است.

به یاد داشته باشید، هر چیزی که موهای شما را لمس کند، روی سلامت و زیبایی آن تأثیر می گذارد، از جمله روبالشی شما. روبالشی‌ های نخی می‌ توانند موهای شما را درهم ببندند و آنها را گره خورده و کدر کنند. آنها همچنین منجر به شکستگی و آسیب موهای شما می شوند.

از طرف دیگر، روبالشی های ابریشمی به موهای شما اجازه می دهند تا سر بخورند و در هم گره خورده نشوند. این به این معنی است که وقتی از خواب بیدار می شوید موهای شما آنقدر درهم نخواهند بود و از وز شدن موها نیز جلوگیری می کند!

روبالشی ‌های ساتنی نیز به حفظ استایل موهای شما کمک می‌ کنند، بنابراین کمتر احتمال دارد که صبح روز بعد با موهایی وز و گره خورده مواجه شوید.

برای مراقبت از مو بعد از استخر باید ابتدا موهای خود را با شامپو بدون سولفات و پارابن بشویید. سپس نرم کننده و ماسک مو بزنید و با شانه دندانه درشت موهایتان را شانه بزنید. بهتر است استفاده از سشوار و سایر وسایل حرارتی مو را کاهش دهید و روی بالش ساتن یا ابریشمی بخوابید.

در تمام طول سال از موهای خود مراقبت کنید

بهترین راه برای داشتن موهایی سالم و زیبا در تمام تابستان استفاده از محصولات مناسب در تمام طول سال است، نه فقط در تابستان. محصولات مو باعث ایجاد رطوبت، شادابی و سلامت موهای شما می شود.

پس محصولات مویی را انتخاب کنید که از مواد طبیعی ساخته شده باشند و در واقع موهای شما را مرطوب کنند، نه اینکه آنها را خشک کنند. برخی از مواد شیمیایی موجود در محصولات مراقبت از مو می توانند آسیب بیشتری به موهای شما وارد کنند.

از شامپوها و نرم کننده هایی که حاوی موارد زیر هستند اجتناب کنید:

  • سولفات ها
  • پارابن
  • فتالات ها
  • عطرهای مصنوعی
  • فرمالدئید

در عوض، به دنبال مواد طبیعی باشید که موهای شما را تغذیه می کند، مانند:

  • روغن گل پامچال
  • پروویتامین B
  • روغن نارگیل
  • کره شیا
  • خیار

مواردی که باید در مراقبت از مو بعد از استخر اجتناب کنید

یک سری موارد هم وجود دارد که بهتر است هنگام مراقبت از مو بعد از استخر از آنها خودداری کنید. این موارد شامل گزینه های زیر هستند:

سشوار و اتو مو بعد از استخر ممنوع!

سشوار کردن بیشتر به مو آسیب می رساند و باعث کم آبی آن می شود. بهتر است موهایتان را با حوله خشک کنید و بگذارید به طور طبیعی خشک شوند.

وقتی می گوییم «از گرما بپرهیزید»، در مورد آفتاب تابستان صحبت نمی کنیم، اگرچه باید در صورت امکان پوست خود را بپوشانید و از اشعه های مضر آن محافظت کنید. در مقابل، ما به نحوه آرایش موهای شما اشاره می کنیم.

سعی کنید مدتی از وسایل حرارتی مو مانند سشوار، اتوی مو یا بابلیس فاصله بگیرید و به این وسیله با برخی از آسیب های مو در تابستان مقابله کنید. هر از چند گاهی به موهای خود یک روز مرخصی بدهید و ظاهر طبیعی خود را در آغوش بگیرید!

خودداری از شستن موها بیش از یک بار در روز

اگرچه شامپو زدن به موها کمک می کند تا پوست سر سالم و بدون چربی بماند، اما انجام آن بیش از یک بار در روز ممکن است موهای شما را خشک و شکننده کند.

سخن آخر

شنا یکی از بهترین تمرین ‌هایی است که نه تنها سطح تناسب اندام شما را افزایش می‌ دهد، بلکه ذهن و بدن شما را نیز آرام می‌ کند. اما، به دلیل محتوای کلر در آب استخر، می تواند منجر به آسیب مو شود. به یاد داشته باشید که نکات مراقبت از مو قبل و بعد از استخر را که در بالا ذکر شد دنبال کنید تا موهایتان سالم و بدون آسیب باشد. چند نکته مراقبت از مو قبل از استخر شامل چرب کردن موها و استفاده از نرم کننده است. برخی از نکات مراقبت از مو بعد از استخر نیز شامل شستن کامل موها و استفاده از نرم کننده عمیق است. این نکات مراقبتی ساده و در عین حال موثر به شما می آموزد که چگونه هنگام شنا از موهای خود محافظت کنید، بدون اینکه مجبور باشید برای محصولات یا درمان های گران قیمت هزینه کنید. بنابراین، این نکات را بخوانید و رعایت کنید تا موهایی درخشان تر و سالم تر داشته باشید.

سوالات متداول

در ادامه قصد داریم به رایج ترین سوالات درباره مراقبت از مو بعد از استخر پاسخ دهیم.


یک شناگر چند بار در هفته می تواند موهای خود را بشوید؟

شناگران نیازی به شستشوی منظم و روزانه موهای خود ندارند. شستن موها دو تا سه بار در هفته با شامپو و نرم کننده می تواند به از بین بردن تجمع کلر کمک کند.

اگر موهایم را رنگ کنم می توانم شنا کنم؟

بله، اگر موهایتان را دکلره یا رنگ کرده اید، می توانید شنا کنید. برای جلوگیری از کم رنگ شدن رنگ مو، نکات ذکر شده در مقاله را رعایت کنید.

بهترین مدل مو برای شنا چیست؟

مدل مو بافت، دم اسبی و گوجه ای بهترین مدل ها برای مراقبت از مو بعد از استخر و حین شنا هستند. زیرا سطح تماس مو با آب را کاهش می دهند و از آن در برابر کلر محافظت می کنند.

 

منابع

stylecraze

babobotanicals