میلیا چیست و چطور با راهکارهای پزشکی و خانگی درمان می شود؟

آیا تا به حال پیش آمده که در اطراف چشم، بینی، دست و … خود شاهد جوش های سفید رنگ و سفت باشید که به روش های معمول تخلیه جوش از بین نمی روند؟ یا حتما در بسیاری از نوزادان مشاهده کرده اید که در اطراف چشم، بینی یا داخل دهان آن ها عارضه های برجسته ی سفید رنگی هستند. به این عارضه میلیا می گویند. میلیا، نوعی برجستگی سفید رنگ و سفت است که در پوست ایجاد می شود و در بسیاری از موارد آن را با جوش و آکنه اشتباه می گیرند. اما جوش میلیا چیست و راه درمان آن به چه صورت است؟ علت زدن میلیا دور چشم چیست و آیا به عنوان یک عارضه جدی محسوب می شود؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

جوش میلیا چیست؟

قبل از اینکه به راه های درمانی بپردازیم، باید به این سوال پاسخ دهیم که میلیا زیر چشم چیست. زمانی که کراتین پوست، به عنوان یکی از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده آن در لایه های زیرین پوست به دام می افتد، میلیا به صورت گروهی از جوش های سخت و سفید رنگ ایجاد می شود. این گروه جوش های برجسته می تواند در تمامی سنین به دلایل گوناگون ایجاد شود. در مواردی نیز، بیماری پوستی میلیا به دلیل به دام افتادن سلول های مرده پوست در لایه های زیرین ایجاد می شود.

اما علت میلیا چشمی چیست؟ علت میلیا به دو گروه اولیه و ثانویه تقسیم بندی می شود. در میلیا گروه اول، میلیا به دلیل جمع شدن کراتین پوست در لایه های زیرین پوستی و در اطراف غدد عرق یا ریشه مو به وجود می آید؛ در واقع علت ایجاد میلیا، یک مسئله داخلی پوستی است. اما در میلیا گروه ثانویه، میلیا به دلیل بروز مسائل خارجی در پوست مانند سوختگی، جراحت، زخم و … ایجاد می شود. در این گروه، سطح پوست به هر دلیلی سخت شده و سلول های مرده امکان آمدن به سطح پوست و ریزش را ندارند و در نتیجه میلیا اطراف چشم ایجاد می شود.

میلیا چیست

میلیا چیست و چه علائمی دارد؟

کیست میلیا چیست؟ میلیا یک عارضه پوستی است که حالتی شبیه به جوش یا آکنه دارد. این عارضه قطر حدودی 1 الی 2 میلی متر داشته و عموما به رنگ سفید یا زرد و ظاهری گنبدی شکل است. میلیا پوست را دچار التهاب، خارش یا قرمزی نمی کند و تنها زمانی که با اجسامی مانند پتو در تماس قرار بگیرد، ممکن است کمی ملتهب شود.

جوش میلیا نوع اولیه ممکن است در اطراف چشم، دماغ یا سقف دهان کودکان و یا بزرگسالان ایجاد شود. در حدود 85 درصد از نوزادان در هنگام تولد دچار این عارضه پوستی هستند. میلیا نوع ثانویه ممکن است در هر نقطه از بدن ایجاد شود. اگر دچار سوختگی ها و یا جراحت های زخمی شدید شوید، از مواد آرایشی نا مرغوب برای مدت زمان طولانی و به میزان زیاد در اطراف چشم های خود استفاده کنید؛ و یا برای مدت زمان طولانی بدون ضد آفتاب در معرض اشعه های آفتاب قرار بگیرید، پوست شما می تواند در هر ناحیه ای که با این مسائل دست و پنجه نرم می کند، دچار میلیا شود.

علت بروز میلیا نوع دوم، سفت شدن آن قسمت از پوست است که دچار آسیب شده است. در این صورت سلول های مرده نمی توانند به سطح پوست منتقل شوند و در نتیجه میلیا ایجاد می شود.

عوامل بروز میلیا چیست؟

پاسخ به این سوال به راحتی جواب میلیا پوستی چیست نیست؛ چرا که به طور کلی هنوز علت اصلی و دقیق میلیا را نمی دانیم. در بسیاری از موارد این عارضه پوستی با جوش و یا آکنه اشتباه گرفته می شود. اما با خراشیدن میلیا جهت از بین بردن آن به روش مرسوم خالی کردن جوش ها، عموما نتیجه ای حاصل نمی شود؛ چرا که بافت میلیا سفت است و در لایه های زیرین پوستی قرار دارد در حالی که جوش در لایه های بالایی و ابتدایی پوست ایجاد می شود. علت ایجاد میلیا در نوزادان بزرگسالان متفاوت است.

علت میلیا در نوزادان چیست؟

بیش از 85 درصد نوزادان در هنگام تولد دچار بیماری پوستی میلیا هستند. این عارضه به صورت طبیعی و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی (مثلا 2 هفته و زمانی که پوست نوزاد شکل می گیرد) از بین خواهد رفت. بسیاری از افراد، میلیا در نوزادان را با آکنه نوزادان اشتباه می گیرند. علت بروز آکنه در نوزادی، مسائل هورمونی مادر است و این عارضه پوست کودک را دچار التهاب می کند؛ در حالی که میلیا منجر به ایجاد التهاب، سوزش و یا خارش نخواهد شد.

میلیا در نوزادان چیست

دلیل میلیا در بزرگسالان چیست؟

در بزرگسالان میلیا نوع ثانویه رواج بیشتری دارد. هرچند میلیا نوع اول نیز در آن ها دیده می‌ شود اما علت ایجاد آن کاملا نامشخص است. میلیا نوع دوم می تواند به دلیل ایجاد سوختگی های شدید یا تاول در پوست، تاول های ناشی از زخم های مصنوعی که به جهت سم زدایی ایجاد می شوند، آسیب های وارده ناشی از اشعه های نور خورشید، لایه برداری پوست و یا افزایش سن، به وجود آید و هم به صورت خانگی و هم به صورت پزشکی قابل درمان است. اما چطور این عوامل منجر به بروز میلیا می شوند و منشا این میلیا دور چشم چیست؟

زمانی که پوست در حال بهبودی است، کراتین آزاد می کند. در زمان وجود جراحت ها، ممکن است کراتین در بخش های آسیب دیده محبوس شده و میلیا ایجاد شود. برخی داروها نیز مانند داروهای مربوط به درمان سرطان، داروهای کورتیکواستروئید و داروهای مهار کننده تیروزین کیناز می توانند منجر به بروز و یا تشدید بیماری پوستی میلیا شوند. علاوه بر این داروها، لایه برداری پوست به وسیله محصولات قوی و غیر استاندارد سبب می شود پوست دچار کیست میلیا شود؛ چرا که این دسته از لایه بردارهای پوستی عموما شامل مواد معدنی، پارافین مایع، لانونین حاصل از غدد چربی حیوانات و چربی هایی از این قبیل هستند که می توانند میلیا را تشدید کنند.

دیگر علائم بروز میلیا چیست؟ یکی دیگر از علائم بروز بیماری میلیا داخل چشم در بزرگسالان، استفاده مداوم از لوازم آرایشی و بهداشتی کم کیفیت و نامناسب است. البته اطراف چشم، در بزرگسالان، درست همانند کودکان بیش از هر نقطه دیگری در صورت تحت تاثیر بیماری میلیا چشم قرار می گیرد. چرا که پوست اطراف چشم بسیار نازک تر و حساس تر از دیگر نواحی است. در صورتی که فرد به صورت مداوم آرایش های سنگین کرده و از مواد شیمیایی استفاده کند، پوست مسدود شده و سلول های مرده امکان خروج را نخواهند داشت؛ در نتیجه میلیا ایجاد می شود. درمان میلیا زیر چشم نیز مثل دیگر نواحی به مرور زمان و به صورت طبیعی انجام می شود و جهت جلوگیری از آن بهتر است از آرایش مداوم چشم ها پرهیز نمایید.

علت ایجاد میلیا در نوزادان چیست؟

طبق تحقیقات انجام شده، بیش از نیمی از نوزادان در هنگام تولید دچار عارضه میلیا هستند. اما در نوزادان علت کیست میلیا چیست؟ در بسیاری از نوزادان هنگام تشکیل پوست، کراتین در میان بافت زیرین پوست درگیر شده و به دام می افتد. به همین علت کودک در هنگام تولد بر روی بینی، اطراف چشم و یا حتی سق دهان خود دچار میلیا می شود.

راه درمان میلیا چیست؟ در نوزادان جهت درمان میلیا هیچ اقدامی صورت نمی گیرد و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی با شکل گرفتن پوست صورتشان، میلیا نیز از بین خواهد رفت. تاکنون جهت درمان جوش میلیا در نوزادان هیچ راه حلی ارائه نشده و تنهای کاری که می توان انجام داد اندکی صبر است.

راه های از بین بردن میلیا چیست؟

میلیا معمولا خود به خود ایجاد شده و به مرور زمان به خودی خود نیز از بین خواهد رفت. این مسئله به عنوان یک عارضه جدی و خطرناک شناخته نمی شود و جهت درمان جوش میلیا معمولا نیازی به مراجعه به پزشک و درمان میلیا با دارو نیست؛  بنابراین با کمی صبر می توانید انتظار درمان قطعی میلیا را داشته باشید.

اما اگر میزان جوش میلیا بر روی پوست شما بیش از حد معمول است و یا وجود آن ها برایتان آزار دهنده است، راه درمان سریعتر میلیا چیست؟ شما می توانید به کمک درمان های خانگی میلیا و یا مراجعه به پزشک متخصص پوست جهت از بین بردن سریع تر آن ها با پماد برای از بین بردن میلیا اقدام نمایید. توجه داشته باشید که خراشیدن پوست و درمان های رایجی که جهت از بین بردن جوش یا آکنه استفاده می کنید، در درمان میلیا نه تنها تاثیرگذار نیست که می تواند نتیجه ای معکوس به همراه داشته باشد.

روش های خانگی درمان میلیا چیست

تا اینجا متوجه شدیم میلیا پوست چیست و چرا ایجاد می شود. اما چگونه میلیا را تخلیه کنیم؟ درست همانند هر عارضه پوستی دیگر، پیش از مراجعه به پزشک، جهت از بین بردن این عارضه، درمان های خانگی میلیا را نیز امتحان می کنیم. پیش از بررسی روش های خانگی درمان بهتر است بگوییم بهترین درمان جهت از بین بردن بیماری میلیا، صبر است؛ چرا که این عارضه به هیچ عنوان جدی نبوده و به مرور زمان خود به خود درمان می شود.

اما به دلیل ظاهر ناخوشایندی که با خود به همراه دارد می تواند آزار دهنده بوده و فرد را به سمت درمان های سریع تر سوق دهد. جهت درمان خانگی میلیا می توانید روش های زیر را امتحان کنید. بعد از کسب اطلاعات درباره میلیا چیست این موارد کمک کننده خواهند بود.

  1. نظافت پوست خود را همیشه حفظ کنید. به کمک صابون های ملایم که برای پوست های حساس ساخته شده اند و قدرت پاک کنندگی شدیدی ندارند پوست خود را بشویید. PH این صابون ها بسیار پایین تر از صابون های عادی بوده و در نتیجه منجر به بروز خشکی در نواحی دیگر پوست شما نخواهد شد. قدرت صابون برای میلیا را دست کم نگیرید.
  2. حمام آب داغ بگیرید. رطوبت موجود در هوا در حمام سبب می شود تا منافذ پوست شما باز شده و میلیا سرعت درمان بالاتری داشته باشد.
  3. سعی کنید تا میزان قرار گیری در آفتاب را به حداقل برسانید و اگر مجبور هستید تا در معرض اشعه های آفتاب باشید حتما از کرم ضد آفتاب های قوی و کلاه استفاده کنید.
  4. ویتامین A می تواند یک درمان موضعی خوب برای جوش میلیا باشد. کرم های رتینوئید موضعی با مقادیر قابل توجه از این ویتامین می توانند میلیا را درمان کنند. از کرم دور چشم برای رفع میلیا حاوی این ترکیبات استفاده کنید.
  5. یکی از ترکیبات تاثیرگذار در درمان خانگی میلیا دور چشم استفاده موضعی از ترکیب عصاره گل سرخ با عسل است. این دو ماده دارای خاصیت آنتی باکتریال بوده و می توانند در درمان میلیا تاثیرگذار باشند.
  6. از خراشیدن، فشار دادن و تلاش جهت کندن برآمدگی های حاصل از میلیا و جستجو برای روش تخلیه میلیا خودداری کنید.

راه درمان میلیا چیست

 

روش های پزشکی درمان میلیا

همانطور که در قسمت میلیا چیست گفتیم، میلیا در نوزادان هیچ درمان پزشکی نداشته و به مرور زمان این عارضه نیز از بین خواهد رفت. در بزرگسالان نیز به همین صورت است. اما اگر شدت بیماری پوستی میلیا در شما زیاد از حد معمول بود و یا برجستگی های حاصل از این عارضه را دوست نداشتید می توانید با مراجعه به پزشک متخصص جهت درمان سریع تر آن اقدام نمایید. پزشک معالج شما ممکن است یکی از راه های زیر را جهت درمان میلیا مورد استفاده قرار دهد:

  1. روش کرایوتراپی که در آن به کمک نیتروژن مایع جوش های میلیا را خشک کرده و از بین می برند. این روش را می توان به عنوان رایج ترین روش درمان میلیا شناخت.
  2. در روش دوم، پزشک به کمک یک سوزن استریل، کیست های میلیا را تخلیه می کند که در اصطلاحات پزشکی به آن Deroofing می گویند.
  3. لایه برداری پوست و استفاده از کرم برای رفع میلیا نیز یکی از راه های درمان میلیا است که با استفاده از کرم لایه بردار برای میلیا حاوی رتینوئید موضعی انجام می شود.
  4. یکی از راه های تاثیرگذار درمان میلیا، لایه برداری شیمیایی پوست است که به کمک آن خارجی ترین لایه پوست حذف شده و میلیا خارج خواهد شد.
  5. لیزر نیز یکی از راه های موثر در درمان قطعی میلیا محسوب می شود.
  6. در روش Diathermy یا سوزاندن میلیا جوش میلیا را به وسیله اعمال گرمای شدید از بین می برند.
  7. جراحی، آخرین روش تاثیرگذار است که در آن کیست های میلیا را به روش جراحی خارج کرده و در صورت لزوم بخیه نیز می زنند.
  8. ممکن است پزشک شما از پماد یا کرم دور چشم ضد میلیا برای درمان میلیا استفاده کند، این پماد به احتمال زیاد خاصیت لایه برداری داشته و به این روش میلیا را درمان خواهد کرد.