تفاوت بین قرص ضد بارداری و کاندوم بسیار بحث برانگیز است. به لطف میزان اثربخشی و راحتی بالای آن، قرص‌های ضد بارداری یکی از محبوب‌ترین انواع پیشگیری از بارداری در دسترس است. اما اگر قصد دارید از یک رابطه پرخطر جنسی محافظت کنید، هیچ راهی بهتر از مصرف کاندوم پیش رو نخواهید داشت. در ادامه مطلب به این نکته می‌پردازیم که کاندوم بهتره یا قرص؟ پس با ما همراه باشید.

به فکر شروع مصرف قرص هستید؟ اگر تصمیم گرفته‌اید که از بارداری ناخواسته خود بیشتر محافظت ‌کنید یا فقط امنیت بیشتری را می‌خواهید که قرص ارائه می‌دهد، احتمالاً از خود پرسیده‌اید که این قرص چگونه با کاندوم مقایسه می‌شود. به عنوان دو نوع بسیار متفاوت پیشگیری از بارداری، قرص های ضد بارداری و کاندوم هر دو مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارند. آنها همچنین دارای چندین مزیت مکمل هستند که در صورت استفاده با هم ترکیب خوبی از آنها به دست می‌آید.

در این مقاله، ما قرص‌های ضدبارداری و کاندوم‌ها را با هم مقایسه کرده‌ایم تا به شما در تصمیم‌گیری این که کاندوم بهتره یا قرص ضد بارداری کمک کنیم. ما همچنین مزایا، معایب و عوارض جانبی منحصربفرد هر نوع پیشگیری از بارداری را فهرست کرده‌ایم تا به شما در تصمیم‌گیری درست برای نیازهایتان کمک کنیم.

قرص ضد بارداری چیست؟

قرص‌های ضد بارداری با ترشح هورمون‌های خاصی در بدن، شما را از باردار شدن محافظت می‌کند. اگر از قرص‌های ضد بارداری ترکیبی استفاده می‌کنید، از طریق ترکیبی از استروژن و هورمون پروژسترون از بارداری در امان خواهید بود. این هورمون‌ها با هم مانع تخمک گذاری شما می‌شوند، به این معنی که بدن شما هیچ تخمکی را در حالی که قرص مصرف می‌کنید آزاد نمی‌کند.

این امر تماس اسپرم با تخمک را دشوارتر می‌کند و خطر باردار شدن را کاهش می‌دهد. پروژستین‌های موجود در قرص‌های ضدبارداری ترکیبی نیز باعث غلیظ شدن مخاط نزدیک دهانه رحم می‌شود و ورود اسپرم به رحم را دشوارتر می‌کند و باعث عدم بارداری می‌شود.

برخی از محبوب‌ترین قرص‌های ضدبارداری ترکیبی Yaz ، Estrostep  و Ortho Tri-Cyclen هستند که همگی از استروژن و هورمون پروژسترون برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند. اگر از قرص‌های فقط پروژسترون استفاده می‌کنید، ممکن است تخمک گذاری متوقف نشود. با این حال، هورمون‌های پروژسترون با تأثیر بر سطوح مخاط دهانه رحم، تماس اسپرم با تخمک را دشوارتر می‌کنند.

به طور خلاصه، این قرص به جای ایجاد هر نوع مانع خارجی و فیزیکی برای مسدود کردن اسپرم، با تغییر رفتار بدن از شما در برابر بارداری محافظت می‌کند. اگر درست استفاده شود، قرص فوق العاده موثری است. اگر از قرص‌های ضدبارداری دقیقاً طبق دستورالعمل‌ها استفاده کنید، 99 درصد در جلوگیری از باردار شدن شما در هر سال موثر خواهد بود. اگر در شرایطی هستید که مصرف آن را گهگاه فراموش می‌کنید ، 91 تا 92 درصد موثر خواهد بود.

قرص‌های ضد بارداری دارای هورمون‌هایی است که مانع از تخمک‌گذاری می‌شود و از بارداری جلوگیری می‌کند. این قرص‌ها در جلوگیری از آکنه و استحکام استخوان‌ها نیز موثر هستند.

قرص ضد بارداری چیست؟

کاندوم بهتره یا قرص؟ مزایای مصرف قرص ضد بارداری

برای پاسخ به این سوال که کاندوم بهتره یا قرص باید با مزایا و معایب هر کدام آشنا باشید. استفاده از قرص ضدبارداری آسان و بسیار راحت است، و اگر می‌خواهید یک نوع پیشگیری از بارداری را داشته باشید که در زندگی شما دخالت چندانی نداشته باشد، گزینه خوبی است.

اگر قرص خود را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید، پس از حدود هفت روز از بارداری در امان خواهید بود. از این مرحله به بعد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که مصرف قرص خود را در همان زمان روزانه ادامه دهید تا در امان بمانید. قرص‌های ضدبارداری شما با یک تقویم چرخه در داخل بسته‌بندی عرضه می‌شوند، که به شما این امکان را می‌دهد تا در چه روزی کدام قرص را مصرف کنید.

فراتر از فاکتور راحتی، قرص‌های ضد بارداری چندین مزیت دیگر نیز دارند. اگر قاعدگی‌های دردناک و ناراحت‌کننده دارید، ممکن است بعد از شروع مصرف قرص متوجه سبک‌تر شدن قاعدگی و کاهش ناراحتی‌تان شوید. قرص‌های ضدبارداری همچنین می‌توانند دوره قاعدگی شما را کوتاه کنند و اگر معمولاً دوره طولانی و نامناسبی را تجربه می‌کنید که بر زندگی روزمره شما تأثیر می‌گذارد، پس قرص گزینه خوبی است.

قرص‌های ضد بارداری ترکیبی نیز می‌توانند به درمان آکنه کمک کنند. در نهایت، قرص‌های ضد بارداری می‌تواند برخی از جنبه‌های سلامت عمومی شما را بهبود بخشد. قرص‌های ضد بارداری با کاهش خطر ابتلا به برخی از کیست‌ها، سرطان‌های تخمدان و آندومتر و برخی عفونت‌های واژن مرتبط هستند.

استفاده طولانی مدت از قرص‌های ضد بارداری همچنین می‌تواند استحکام استخوان شما را بهبود بخشد و به طور بالقوه خطر ابتلا به پوکی استخوان را در آینده کاهش دهد.

کاندوم بهتره یا قرص؟ مضرات مصرف قرص ضد بارداری

در حالی که قرص یک شکل ایمن، موثر و راحت برای پیشگیری از بارداری است، اما کاملاً عاری از عوارض نیست. مانند سایر اشکال کنترل بارداری هورمونی، عوارض جانبی قرص‌های ضد بارداری نیز وجود دارد. اکثر عوارض جانبی قرص‌های ضد بارداری خفیف هستند، حالت تهوع تا سردرد، حساس شدن سینه ها، لکه بینی در بین دوره‌ها و مقدار کمی احتباس مایعات شامل عوارض این محصول هستند. همچنین رابطه قرص ضد بارداری و ریزش مو را نباید نادیده بگیرید.

علاوه بر این عوارض جانبی جزئی قرص‌های ضد بارداری، این محصول با افزایش جزئی خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی مانند سکته مغزی و لخته شدن خون مرتبط است. اگر سیگار می‌کشید و 35 سال یا بیشتر دارید، این خطرات در شما بیشتر خواهد بود.

قرص‌های ضد بارداری به طور بالقوه می‌تواند میل جنسی شما را ضعیف یا تقویت کند. این یک عارضه جانبی رایج نیست. اکثر زنانی که از کنترل بارداری استفاده می‌کنند، هیچ تغییری در علاقه خود به فعالیت جنسی، چه مثبت یا منفی، مشاهده نمی‌کنند.

علاوه بر عوارض جانبی بالقوه قرص‌های ضدبارداری، این قرص چند مضرات کوچک دیگر نیز دارد. ابتدا باید آن را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید تا کاملاً مؤثر باشد. این امر به ویژه در صورت استفاده از قرص‌های پروژسترون بسیار مهم است، که باید تقریباً در همان زمان مصرف شود تا 99 درصد به عنوان یک نوع پیشگیری از بارداری مؤثر بماند.

دوم، از آنجایی که قرص هیچ مانع فیزیکی بین شما و همسرتان ایجاد نمی‌کند، از شما در برابر بیماری‌های مقاربتی محافظت نمی‌کند. برای رابطه جنسی ایمن، یا باید با همسرتان آزمایش STD انجام دهید یا علاوه بر قرص از کاندوم استفاده کنید.

کاندوم بهتر است یا قرص

کاندوم چیست؟

کاندوم‌های ارزان و آسان برای استفاده، با جلوگیری فیزیکی از ورود مایع منی شریک زندگی به واژن شما کار می‌کنند. کاندوم نوعی مانع جلوگیری از بارداری است، به این معنی که با ایجاد یک مانع فیزیکی بین آلت تناسلی شریک زندگی شما و واژن‌تان کار می‌کند. این بدان معنی است که آنها همچنین – حداقل تا حدی – با مسدود کردن انتقال مایعات بدن از شما و شریک زندگی‌تان در برابر بیماری‌های مقاربتی محافظت می‌کنند.

اما کاندوم چقدر موثر است؟ بالاخره کاندوم بهتره یا قرص ضد بارداری؟ مانند قرص‌های ضد بارداری، کاندوم نیز در صورت استفاده صحیح بسیار موثر است. اگر در هر بار رابطه جنسی از کاندوم به خوبی استفاده کنید، 98 درصد در جلوگیری از باردار شدن شما موثر خواهد بود.

با این حال، درست مانند قرص، اشتباه در هنگام استفاده از کاندوم بسیار رایج است. به همین دلیل، میزان اثربخشی کاندوم حدود 85 درصد در سال است. از آنجایی که ممکن است ترجیح شما استفاده از کاندوم نباشد، مهم است که قبل از شروع رابطه جنسی، مطمئن شوید که همسرتان از کاندوم به درستی استفاده می‌کند.

کاندوم با ایجاد یک مانع فیزیکی بین آلت‌های تناسلی، از ورود مایع منی به داخل واژن جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، از انتقال بیماری‌های مقاربتی نیز پیشگیری می‌کند.

مزایای کاندوم

کاندوم‌ها دارای طیف وسیعی از مزیت‌ها نسبت به سایر اشکال پیشگیری از بارداری هستند، از هزینه کم گرفته تا توانایی آن در جلوگیری از گسترش بیشتر بیماری‌های مقاربتی. بزرگ‌ترین مزیت کاندوم‌ها این است که شما یا شریک زندگی‌تان را از انتقال بیماری‌های مقاربتی باز می‌دارند. از آنجا که کاندوم یک مانع فیزیکی بین شما و شریک زندگی شما ایجاد می‌کند، مایعات بدن که می‌توانند ناقل بیماری‌های مقاربتی باشند از تماس با اندام تناسلی شما جلوگیری می‌کنند.

کاندوم می‌تواند به جلوگیری از گسترش بیشتر بیماری‌های مقاربتی از جمله HIV کمک کند. با این حال، برخی از بیماری‌های مقاربتی که از طریق تماس پوست به پوست منتشر می‌شوند، حتی با استفاده از کاندوم نیز می‌توانند منتقل شوند. این بدان معناست که کاندوم ممکن است به طور کامل از شما در برابر بیماری‌های مقاربتی مانند تبخال، HPV  و سیفلیس محافظت نکند. با این حال، به طور کلی، کاندوم‌ها محافظت بسیار بیشتری در برابر بیماری‌های مقاربتی نسبت به انواع هورمونی پیشگیری از بارداری ارائه می‌کنند، که به هیچ وجه از STD محافظت نمی‌کنند.

یکی دیگر از مزایای کاندوم قیمت پایین و در دسترس بودن آن است. کاندوم‌ها مقرون به صرفه هستند و به راحتی از داروخانه، فروشگاه یا سوپر مارکت محلی شما در دسترس هستند، و خرید آنها را در کوتاه مدت بسیار آسان می‌کند. این بدان معنی است که اگر می‌خواهید رابطه جنسی داشته باشید اما نسخه‌ای برای پیشگیری از بارداری ندارید، کاندوم یک راه ارزان و راحت برای محافظت از خود است.

در نهایت، کاندوم‌ها کاملاً عاری از عوارض جانبی هستند، و اگر عوارض جانبی ناشی از کنترل بارداری هورمونی را تجربه کنید، آن‌ها را به گزینه خوبی برای پیشگیری از بارداری تبدیل می‌کند. همچنین اگر به دلیل سن، مصرف سیگار یا سایر عوامل خطر برای مشکلات قلبی عروقی نمی‌توانید از این قرص استفاده کنید، کاندوم گزینه خوبی است.

کاندوم بهتره یا قرص

کاندوم بهتره یا قرص؟ مضرات کاندوم چیست؟

برای بررسی اینکه بدانید کاندوم بهتره یا قرص باید با معایب این ابزار پیشگیری هم آشنا شوید. بزرگ‌ترین عیب کاندوم عدم راحتی آن است. در حالی که اشکال هورمونی پیشگیری از بارداری مانند قرص به شما اجازه می‌دهد بدون توقف و آماده شدن رابطه جنسی داشته باشید، باید قبل از شروع رابطه جنسی، از هم‌آغوشی فاصله بگیرید تا به همسرتان اجازه دهید کاندوم را استفاده کند.

برای محافظت از خود، باید هر بار که رابطه جنسی دارید از کاندوم استفاده کنید. این بدان معنی است که شما یا شریک زندگیتان هر زمان که تمایل به رابطه جنسی داشتید باید یک کاندوم در دسترس داشته باشید که می‌تواند یک ناراحتی جزئی باشد. خوشبختانه، کاندوم‌ها کوچک و مجزا هستند و به راحتی حمل می‌شوند. برای راحتی بیشتر، بهتر است چند کاندوم را در اتاق خواب خود یا همسرتان در دسترس قرار دهید.

یکی دیگر از مضرات کاندوم اثراتی است که می‌تواند بر رابطه جنسی داشته باشد. برای برخی از افراد گذاشتن کاندوم سخت است، به این معنی که ممکن است لازم باشد برای یک یا دو دقیقه استراحت کنید تا همسرتان کاندوم را روی آلت تناسلی خود قرار دهد.

زنان و مردان هر دو کاهش سطح لذت جنسی را هنگام استفاده از کاندوم گزارش می‌کنند. این اغلب به دلیل اندازه نادرست کاندوم است و اغلب با تغییر اندازه، نوع یا مارک متفاوت کاندوم قابل رفع است.

تعداد بی‌شماری کاندوم‌های مختلف در بازار وجود دارند که از نظر ضخامت، جنس و اندازه متفاوت هستند، به این معنی که ممکن است کمی زمان و آزمایش طول بکشد تا شما و شریک زندگی‌تان برند کاندوم‌هایی را که مناسب‌ترین برای نیازهای شما هستند پیدا کنید. برای آشنایی با کاربرد انواع کاندوم مقاله دیگر ما را بخوانید.

عادت کردن به کاندوم ممکن است زمان ببرد، به این معنی که ممکن است اولین باری که شما و همسرتان از کاندوم استفاده می‌کنید احساس ناخوشایندی داشته باشید، اما با گذشت زمان طبیعی و لذت بخش می‌شود. در نهایت، استفاده نادرست از کاندوم خطرناک است. اگر همسرتان کاندوم را به درستی استفاده نکند، یا کاندوم در حین رابطه جنسی شل شود، خطر باردار شدن شما به طور قابل توجهی بیشتر از زمانی است که از کاندوم به درستی استفاده شده باشد.

کاندوم بهتره یا قرص: کدام یک موثرتر است؟

قرص‌های ضد بارداری و کاندوم دو نوع بسیار متفاوت پیشگیری از بارداری هستند. یکی از آنها با تأثیر بر بیولوژی بدن شما از بارداری جلوگیری می‌کند، در حالی که دیگری با جلوگیری از ورود مایع منی به واژن شما در وهله اول کار می‌کند.

از نقطه نظر اثربخشی، قرص در پیشگیری از بارداری کمی موثرتر از کاندوم است. همچنین دارای مزایای سلامتی دیگری است، مانند توانایی آن در درمان و پیشگیری از آکنه و برخی از شرایط سلامتی که توسط کاندوم ارائه نمی‌شوند.

با این حال، کاندوم‌ها محافظت بیشتری در برابر بیشتر بیماری‌های مقاربتی ایجاد می‌کنند و اگر هدف شما محافظت از خود در برابر عفونت‌های مقاربتی باشد، آنها را به گزینه‌ای موثرتر تبدیل می‌کند.

از نقطه نظر محافظت کلی، بهترین گزینه استفاده از قرص‌های ضد بارداری و کاندوم به طور همزمان در رابطه جنسی است. استفاده همزمان از کاندوم و قرص خطر باردار شدن را کاهش می‌دهد و در عین حال از شما در برابر بیشتر بیماری‌های مقاربتی نیز محافظت می‌کند.

کاندوم بهتره یا قرص: کدام یک موثرتر است؟

سوالات متداول

در ادامه قصد داریم به رایج‌ترین سوالات در این باره که کاندوم بهتره یا قرص پاسخ دهیم.


کاندوم بهتر است یا قرص ضد بارداری؟

در پاسخ به این سوال که کاندوم بهتر است یا قرص ال دی باید بگوییم که به نیازهای شما بستگی دارد. اگر قصد دارید از بیماری‌های مقاربتی جلوگیری کنید، بهترین راهکار استفاده از کاندوم است. اگر قصد دارید فقط از بارداری محافظت کنید، می‌توانید قرص استفاده کنید. اما بهترین حالت زمانی اتفاق می‌افتد که قرص و کاندوم را به طور همزمان مصرف کنید.

کاندوم بهتر است یا قرص تاخیری؟

کاندوم از ورود مایع منی به داخل واژن جلوگیری می‌کند و قرص تاخیری همان‌طور که از نام آن پیداست، باعث به تاخیر افتادن نقطه اوج رابطه جنسی می‌شود. در واقع هر کدام از این محصولات عملکردهای متفاوتی دارند.

کاندوم تاخیری بهتره یا قرص؟

کاندوم تاخیری علاوه بر این که از ورود مایع منی به واژن جلوگیری می‌کند، باعث به تاخیر افتادن نقطه اوج رابطه جنسی نیز می‌شود. اما قرص تنها از بارداری ناخواسته جلوگیری می‌کند و عملکردی در تاخیر ندارد.

 

منبع

forhers