کاندوم تاخیری چیست؟ از آموزش استفاده تا مزایا و معایب آن

 کاندوم، پوششی پلاستیکی از جنس لاتکس است که بر روی آلت مرد قرار گرفته و مهم ترین وظیفه آن در حین رابطه جنسی جلوگیری از انتقال انواع بیماری های مقاربتی و بارداری ناخواسته محسوب می شود. کاندوم ها در انواع و سایزهای مختلفی تولید می شوند. از مهم ترین انواع کاندوم می توان به کاندوم خاردار، کاندوم تاخیری، طمع دار، شیاردار، ساده و … اشاره کرد. در میان تمامی انواع کاندوم، مزیت کاندوم تاخیری در چیست ؟ کاندوم تاخیری یکی از پر کاربردترین انواع کاندوم محسوب می شود که برای رفع موضعی زود انزالی در مردان طراحی شده است. زود انزالی یکی از مسائل مهم زناشویی محسوب می شود و طبق آمار در حدود 30 درصد زوج ها با این مسئله روبه رو هستند. این مسئله می تواند دلایل بسیاری داشته باشد. ویژگی های ژنتیکی و ارثی، اضطراب، افسردگی، فعالیت های بدنی، سن و … می توانند بر ایجاد این مسئله و شدت یافتن آن تاثیرگذار باشند. برندهای معتبر متعددی دست به تولید کاندوم تاخیری زده اند و برای تولید از روش های گوناگونی بهره گرفته اند. با ما همراه باشید تا به طور کامل توضیح دهیم کاندوم تاخیری چیست ؟ چقدر تاثیر داشته و چه مزایا و معایبی دارد و عوارض استفاده طولانی مدت از کاندوم تاخیری چیست و طریقه استفاده از کاندوم تاخیری چگونه است؟

انواع کاندوم تاخیری چیست ؟ مزایا و معایب هرکدام

همانطور که گفتیم انواع کاندوم تاخیری به جهت به تعویق انداختن زمان انزال در آقایان تولید شده است. نوع اول کاندوم تاخیری به این صورت طراحی شده است که مقداری ماده بی حس کننده لیدوکایین در داخل کاندوم قرار دارد. این مقدار در حدود 5% است. لیدوکایین ماده ای است که جهت بی حسی های موضعی در جراحی های سبک مانند دندان پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. لیدوکایین موجود در کاندوم وظیفه دارد تا به صورت موضعی کلاهک آلت را بی حس کرده و به این ترتیب انزال را به تعویق بی اندازد. کاندوم تاخیری لیدوکایین منجر به بروز حساسیت نشده و درمان قطعی برای مسئله زود انزالی نیست. فواید کاندوم تاخیری نوع لیدوکایین در مقایسه با بنزوکائین، قدرت بی حس کنندگی بیشتر آن بوده و در نتیجه برای افرادی مناسب است که از مشکلات شدید زود انزالی رنج می برند. اگر پس از استفاده متوجه بروز حساسیت به کاندوم تاخیری شدید، بهتر است مسئله را سریعا با پزشک خود در میان بگذارید.

مزایای کاندوم تاخیری

در نوع دوم انواع کاندوم تاخیری به جای لیدوکایین از ماده ای به نام بنزوکائین استفاده می شود.

بنزوکائین چیست ؟ بنزوکائین ماده ای ژل مانند است که در کاندوم های تاخیری به کار می رود و ظرف مدت 4 الی 5 دقیقه بی حسی موضعی بر روی کلاهک آلت ایجاد کرده و انزال را به تاخیر می اندازد. کاندوم تاخیری بنزوکائین نیز ضد حساسیت است و اثر منفی ای بر سلامتی فرد مصرف کننده نخواهد گذاشت. این ماده بر اثر گرما فعال شده و آلت تناسلی زنان را بی حس نخواهد کرد. از مهم ترین معایب کاندوم تاخیری از این نوع می توان به احتمال ایجاد مشکل نعوظ و کاهش لذت جنسی در طولانی مدت اشاره کرد. این مسئله یکی از بزرگترین مضرات کاندوم تاخیری است که در هر دو نوع کاندوم تاخیری نامبرده وجود دارد.

برای حل مسئله نعوظ و کاهش لذت جنسی در دراز مدت برای دو نوع کاندوم نامبرده نوع سوم کاندوم تاخیری یعنی کاندوم تاخیری فیزیکی تولید شد. در این نوع کاندوم از مواد بی حس کننده استفاده نشده است و در مقابل جهت تاخیر انزال به کمک یک حلقه که در قسمت ابتدایی کاندوم قرار دارد با ایجاد فشار در ناحیه زیرین کلاهک آلت تناسلی و منقبض نمودن رگ ها، انزال را به تاخیر می اندازند.  اما مهم ترین مزیت کاندوم تاخیری چیست؟ این مدل از کاندوم به دلیل عاری بودن از مواد بی حس کننده، علاوه بر اینکه به هیچ عنوان منجر به بروز حساسیت نخواهد شد، که در طولانی مدت و مصرف روزانه نیز مشکلات نعوظ و کاهش لذت جنسی را نخواهد داشت.

بسیاری از کمپانی های تولید کننده بهترین مارک کاندوم، جهت افزایش مدت زمان رابطه جنسی و درمان بهتر زود انزالی در طول رابطه دست به تولید کاندوم های Double Delay کرده اند. این مدل کاندوم ها هم حاوی ترکیبات لیدوکایین جهت ایجاد بی حسی موضعی در آلت آقایان هستند و هم در قسمت ابتدایی دارای حلقه هستند تا رگ ها را منقبض نمایند. به همین علت است که مدت زمان انزال را می توانند تا 30 الی 45 دقیقه به تاخیر بیاندازند. توجه داشته باشید که کاندوم تاخیری یک درمان همیشگی نیست و فقط در حین برقراری رابطه منجر به افزایش مدت زمان رابطه جنسی و تاخیر در انزال خواهد شد. این مدل کاندوم که شامل مواد بی حسی در کاندوم تاخیری فیزیکی است را تنها به افرادی توصیه می کنیم که از مشکلات حاد زود انزالی رنج می برند.

کاندوم تاخیری چقدر تاثیر دارد؟

تا اینجا به سوال کاندوم تاخیری چیست ، پاسخ دادیم. از این پس، مهم ترین سوالی که ممکن است ذهن شما را به خود درگیر کرده باشد، این است که کاندوم تاخیری چقدر تاثیر دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید ابتدا میزان مشکل زود انزالی خود را بررسی کنید. کاندوم تاخیری می تواند تا حد بسیاری مسائل مربوط به زود انزالی را بر طرف کند اما نکته اول اینکه کاندوم درمان زود انزالی نیست و تنها به صورت موقتی و در حین رابطه جنسی انزال را به تعویق بی اندازد. پیشنهاد می کنیم اگر دچار مسائل زود انزالی در هر میزانی هستید، به پزشک مراجعه کرده و به صورت ریشه ای و دائمی مسئله خود را برای همیشه درمان کنید.

کاندوم تاخیری چیست

عوارض استفاده طولانی مدت از کاندوم تاخیری چیست ؟

همانطور که قبل تر گفتیم، زود انزالی یکی از مهم ترین مسائلی است که زوج ها با آن درگیر می شوند. استفاده از کاندوم تاخیری یک روش ساده، در دسترس و نسبتا ارزان قیمت است که سبب می شود تا کیفیت رابطه شما به صورت موقتی افزایش پیدا کند. اما در پاسخ به این سوال که آیا کاندوم تاخیری عوارض دارد؟ باید بگوییم که درست همانند هر محصول شامل ترکیبات شیمیایی دیگری، شامل عوارض نیز می شود. استفاده طولانی مدت از کاندوم تاخیری به دلیل وجود ترکیبات بی حس کننده مانند لیدوکایین و یا بنزوکائین می تواند منجر به ایجاد مسائلی در نعوظ و همچنین کاهش میل و یا لذت جنسی شود. علاوه بر این حساسیت به کاندوم تاخیری نیز می تواند یک مشکل باشد که در برخی به دلیل حساس بودن نسبت به لاتکس و در برخی به دلیل واکنش در برابر مواد بی حس کننده ایجاد خواهد شد. عوارض کاندوم تاخیری برای زنان تنها در صورتی نمایان می شود که بدن آن ها نسبت به لاتکس حساسیت نشان دهد. در غیر این صورت کاندوم تاخیری برای زنان مسئله ای ایجاد نخواهد کرد.

کاندوم تاخیری بهتر است یا اسپری؟

اسپری یا ژل تاخیری، یکی دیگر از کالاهای بهداشت جنسی است که جهت ایجاد تاخیر در انزال و حل مسئله زود انزالی استفاده می شود. سوال اینجاست که کاندوم تاخیری بهتر است یا اسپری؟ پاسخ این سوال بسته به میزان مسئله زود انزالی در شما دارد. اگر از مشکلات حاد زود انزالی رنج می برید، اسپری تاخیری می تواند راه حل کوتاه مدت مناسبی برای شما باشد. در ادامه مسائلی را برای شما توضیح خواهیم داد که امیدواریم پس از مطالعه آن ها بتوانید به سوال تفاوت کاندوم تاخیری و اسپری تاخیری چیست ، پاسخ دهید.

در صورت انتخاب اسپری تاخیری باید به چند نکته آگاه باشید: اول اینکه پیش از استفاده از اسپری آلت تناسلی خود را به صورت کامل بشویید؛ این کار علاوه بر حفظ بهداشت، باعث باز شدن منافذ آلت و در نتیجه جذب بهتر مواد تاخیری موجود در اسپری می شود. اسپری تاخیری را فقط و فقط به ناحیه ابتدایی یعنی کلاهک آلت اسپری می کنند.

دوم اینکه اسپری به هیچ عنوان نباید وارد مجاری ادرار شما شود و همچنین اسپری کردن بیضه ها نیز ممنوع است. در صورت اسپری کردن بدنه آلت تناسلی باید بدانید کاری که می کنید کاملا بیهوده و بی فایده است؛ و در آخر اسپری را از فاصله 10 سانتی متری و به مدت 4 ثانیه بر روی کلاهک آلت اسپری کنید. برای اثرگذاری ماده باید در حدود 10 دقیقه منتظر مانده و سپس عمل دخول را انجام دهید.

اسپری تاخیری

اما اسپری یا ژل تاخیری معایبی بسیار مهمی نیز دارد، مهم ترین ایرادی که می توان به اسپری تاخیری وارد کرد، امکان ایجاد بی حسی در حالت زنان در هنگام دخول است. این مسئله سبب می شود که میزان تحریک پذیری زنان به شدت کاهش پیدا کرده و در موارد بسیاری اوج لذت جنسی در آن ها اتفاق نیفتد. علاوه بر این، اسپری یا ژل تاخیری، درست همانند دیگر کالاهای جنسی، درمان دائمی نیست و فقط به صورت موقتی می تواند انزال شما را در رابطه به تاخیر بی اندازد.

شاید شما هم به سوال تفاوت اسپری تاخیری با کاندوم تاخیری چیست ، فکر کرده باشید. باید بدانید که استفاده دائمی و طولانی مدت از اسپری تاخیری سبب می شود تا در دراز مدت دچار مشکل نعوظ شده و میل جنسی شما به دلیل عدم رسیدن به حالت نعوظ به شدت کاهش پیدا کند. پس در نتیجه می توانیم بگوییم کاندوم تاخیری در مقایسه با اسپری یا ژل تاخیری، عوارض کم تری داشته و می تواند با خیالت راحت تر استفاده شود و اسپری تاخیری اثرگذاری بسیار قوی تری در عقب انداختن انزال خواهد داشت.

آموزش استفاده از کاندوم

در این بخش از مقاله به سوال روش استفاده از کاندوم تاخیری چیست ، پاسخ خواهیم داد. همانند دیگر انواع کاندوم، نحوه استفاده از کاندوم تاخیری نیز به یک صورت است. کاندوم تاخیری را زمانی که در حالت نعوظ قرار دارید و پیش از دخول استفاده کنید. محل باز کردن کاندوم بر روی بسته بندی کاملا مشخص است. بسته بندی کاندوم را از همان ناحیه باز کرده و از داخل بسته بندی خارج کنید. روش استفاده از کاندوم تاخیری بسیار ساده است، در زیر به صورت مرحله به مرحله به سوال روش استفاده از کاندوم تاخیری چیست ، پاسخ خواهیم داد:

  • کاندوم را به آرامی از بسته بندی خارج کنید.
  • از سمت درست کاندوم را بر روی کلاهک آلت خود قرار داده و به سمت پایین بکشید.
  • پایین کشیدن کاندوم باید به راحتی انجام شود، در غیر این صورت به این معنی است که آن را بر عکس بر روی آلت قرار دادید.
  • در صورت نصب اشتباه، کاندوم را به آرامی از روی آلت برداشته، بچرخانید و مجددا بر روی آلت قرار دهید و سپس به آرامی تا انتها بکشید.
  • سایز کاندومی انتخاب کنید که متناسب با سایز آلت شما باشد.
  • پس از اطمینان از نصب درست کاندوم، دخول را انجام دهید.
  • کاندوم تاخیری، 3 الی 4 دقیقه زمان لازم دارد تا اثر کند. چند دقیقه به آن زمان دهید تا عمل کرده و سپس دخول را انجام دهید.

 

نحوه استفاده از کاندوم

مضرات کاندوم تاخیری در دوران بارداری چیست ؟

برای پاسخ به سوال مضرات کاندوم تاخیری در دوران بارداری چیست ، باید بگویم که مسئله استفاده از کاندوم تاخیری در دوران بارداری مسئله ای بسیار حساس و مهم است؛ بهتر است برای دریافت پاسخ مطمئن با پزشک خود مشورت کنید، اما آنچه که به وضوح می توان تشخیص داد این است که جنین در دوران بارداری بسیار حساس بوده و می تواند به سرعت تحت تاثیر ترکیبات شیمیایی قرار بگیرد. بنابراین پیشنهاد می کنیم استفاده از اسپری تاخیری را برای بعد از پایان بارداری بگذارید.

اما کاندوم به دلیل پوشش لاتکس با خاصیت کشسانی و مقاومت بالایی که دارد ترکیبات بی حس کننده را به داخل واژن منتقل نخواهد کرد؛ بنابراین نمی تواند تاثیرات منفی بر روی جنین گذاشته و ترکیبات شیمیایی را به آن منتقل کند. اما برای احتیاط و در نظر گرفتن احتمال پاره شدن کاندوم در هنگام برقراری رابطه جنسی، پیشنهاد می کنیم در دوران بارداری، تنها از کاندوم تاخیری از نوع فیزیکی استفاده کنید که شامل ترکیبات شیمیایی و مضر نمی شود.

کلام آخر

کاندوم یکی از مهم ترین کالاهای مرتبط با بهداشت جنسی است که باید در هر رابطه ای اعم از حفاظت شده یا حفاظت نشده مورد استفاده قرار گیرد. کاندوم می تواند تا 98 درصد از بارداری های ناخواسته جلوگیری کرده و تا 99 درصد از انتقال بیماری های مقاربتی مانند HPV، ایدز، انواع عفونت های آلت تناسلی، انواع تبخال تناسلی و … جلوگیری کند. در این مقاله آموختید که کاندوم تاخیری چیست ، چگونه عمل می‌کند، معایب و مزایای کاندوم تاخیری چیست و… .

این کاندوم‌ها با ترکیبات بی حس کننده یا وجود حلقه های منقبض کننده می تواند با بی حس کردن موضعی کلاهک آلت و همچنین انسداد کم و موضعی رگ ها، طول دوره رابطه را افزایش داده و انزال را به تاخیر بی اندازد. بنابراین کاندوم تاخیری در حکم یک تیر و دو نشان عمل می کند. در واقع در عین جلوگیری از تمامی بیماری ها، بارداری ناخواسته و … می تواند با افزایش طول دوره رابطه، میزان لذت جنسی را برای شما و شریک جنسیتان افزایش دهد. بسیاری از کمپانی ها کاندوم های تاخیری را به صورت خاردار، شیاردار و طمع دار طراحی و تولید می کنند تا بتوانند در افزایش میزان کیفیت زندگی جنسی شما تاثیر شگفت انگیزی ایجاد کنند.