بیماری‌های گوناگونی وجود دارند که به‌ظاهر افراد آسیب می‌زنند. این بیماری‌ها گاهی پوست صورت و بدن و گاهی موهای بیماران را تغییر می‌دهند. یکی از این بیماری‌ها آلوپسی آره آتا است. آلوپسی آره آتا موهای بیمار را درگیر خود می‌کند. این بیماری به دلیل نقص سیستم ایمنی بدن رخ می‌دهد. در واقع، سیستم ایمنی به فولیکول‌های مو حمله می‌کند و به آن‌ها آسیب می‌زند. طبق تحقیقات مختلفی که صورت‌گرفته است، آلوپسی تاکنون حدود 1 تا 2 درصد از جمعیت جهان را درگیر نموده است. افراد معمولاً پس از ابتلا به این بیماری با کاهش اعتمادبه‌نفس روبه‌رو می‌شوند. این روزها پیشرفت تکنولوژی، زمینه درمان و کنترل انواع بیماری‌ها را فراهم کرده است. روش‌های گوناگونی وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توانید آلوپسی را درمان کنید. با روش‌های موجود برای درمان آلوپسی می‌توانید این بیماری را تا حدودی کنترل نمایید.

آلوپسی آره آتا چه نوع بیماری است؟

بیماری آلوپسی آره آتا موهای شما را دچار تغییروتحول کرده و در این بیماری به‌صورت تکه‌ای موهای شما شروع به ریزش می‌کند. ریزش تکه‌ای به‌مرور سبب می‌شود تا این تکه‌ها در کنار هم قرار بگیرند و کاهش موها بیشتر به چشم بیاید. عامل بیماری، حمله سلول‌های سیستم ایمنی به فولیکول‌های مو است و همین موضوع سبب می‌شود، موهای شما بریزد. این شیوه از ریزش موها در بین مردم رواج دارد و تابه‌حال حدود 7 میلیون آمریکایی را درگیر کرده است.

آلوپسی افراد مختلفی را درگیر می‌کند و شدت آن نیز در هر فرد متفاوت از دیگری است. آغاز بیماری زمان خاصی ندارد و می‌تواند جرقه آن در بزرگسالی یا کودکی زده شود. چنانچه ریزش تنها در ناحیه سر وجود داشته باشد، افراد به آلوپسی توتالیس مبتلا هستند. اما چنانچه ریزش موها علاوه بر سر، به سایر قسمت‌های بدن نیز ختم شود به آن یونیور سالیس می‌گویند. البته باید اشاره کنم که اغلب افراد تا قبل از 30 سالگی دچار آلوپسی می‌شوند.

آلوپسی آره آتا چه نوع بیماری است؟

بیماری آلوپسی چه علائمی دارد؟

رایج‌ترین علائمی که در بین بیماران دیده می‌شود، ریزش موهاست که به‌صورت تکه‌ای اتفاق می‌افتد. موها به‌صورت سکه‌ای ریزش را آغاز می‌کنند. در این موارد بیمار باید سریع‌تر برای درمان آلوپسی اقدام کند. بیشتر افراد موهای سر خود را از دست می‌دهند، اما در برخی از بیماران سایر مناطق مانند مژه‌ها و ریش نیز می‌تواند درگیر بیماری شود. گاهی اوقات ریزش به طور ناگهانی شروع می‌شود و بعد از چند روز یا چند هفته موها به‌سرعت می‌ریزند. برخی از افراد پیش از شروع ریزش موها دچار سوزش و خارش پوست سر می‌شوند. در این مواقع توصیه می‌شود درمان خانگی خارش سر را امتحان کنید. در این بیماری به‌ هیچ ‌عنوان فولیکول‌ها نابود نمی‌شوند، اما اگر از میزان التهاب آن‌ها کم شود، مجدداً می‌توانند رشد نمایند.

معمولاً افرادی که چندتکه بیشتر از موهای آن‌ها نمی‌ریزد، می‌توانند با روش‌های درمانی تا حد زیادی بهبود یابند. 30 درصد افراد مبتلا به بیماری، با گذشت زمان به این نکته پی می‌برند که ریزش موها گسترش می‌یابد و موها دچار ریزش و رشد مجدد می‌شوند. نیمی از افراد درگیر آلوپسی آره آتا، بعد از یک سال تا حدودی بهبود پیدا می‌کنند. بیشتر بیماران بسته به‌شدت بیماری، بیشتر از یک دوره ریزش موها را تجربه می‌کنند. آلوپسی در برخی از موارد ناخن‌های دست و پا را نیز درگیر می‌کند. این تغییرات می‌توانند به‌صورت نشانه‌ای در نظر گرفته شوند که پیشرفت بیماری را نشان می‌دهد. بنابراین برای درمان آلوپسی باید نزد پزشک بروند. برخی از تغییرات کوچکی که روی ناخن‌ها افراد اعمال می‌شود، عبارتند از:

  • ایجاد فرورفتگی‌های مختلف بر روی ناخن‌ها
  • مشاهده لکه‌ها و خط‌های سفید بر روی ناخن
  • خشن شدن ناخن‌های افراد
  • ازبین‌رفتن درخشندگی ناخن‌ها
  • نازک شدن ناخن‌ها و شکستن آن‌ها

علت و درمان آلوپسی آره آتا

علت و درمان آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا ممکن است نواحی مختلفی را تحت‌تأثیر قرار دهد. عمده نفوذ بیماری در پوست سر است، اما گاهی اوقات مژه‌ها، ابرو و صورت شما را نیز دستخوش تغییر می‌کند. در برخی از کیس‌ها بیماری آهسته‌آهسته پیشروی می‌کند. همچنین پس از درمان ممکن است بیماری بعد از چند سال دوباره عود کند. اگر بیماری همه نقاط بدن شما را درگیر نماید، به آلوپسی یونیورسال مبتلا شده‌اید. بعد از رویش موها نیز ممکن است دوباره شاهد ریزش آن‌ها باشید. هر فردی مطابق با شرایط بدنی که دارد ممکن است ریزش مو را به شیوه مختلفی تجربه نماید. از آن جایی که بیماری جزء بیماری‌های خودایمنی محسوب می‌شود، روش درمان قطعی برای آن یافته نشده است.

بنابراین برای درمان آلوپسی ابرو و مو روشی وجود ندارد. اما تاکنون پزشکان موفق شدند به چشم‌اندازهای مثبتی در خصوص درمان آلوپسی دست یابند. این بیماری جزء بیماری‌های مادام‌العمر به شمار نمی‌رود، زیرا فولیکول‌های رشد مو زنده هستند و می‌توانند دوباره زمینه رشد موها را فراهم کنند. برخی از روش‌های درمانی نیز می‌توانند زمینه را برای رشد سریع موهای شما فراهم نمایند، همچنین اجازه ندهند موهای شما دوباره بریزد. برای کاور کردن محل ریزش موها نیز راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید. استرس برای افراد مبتلا به آلوپسی سم است، زیرا می‌تواند ریزش موها را تشدید کند.

تحقیقات صورت گرفته بر روی قومیت افراد

بیماری آلوپسی در همه قومیت‌ها و نژادها به طور یکسان دیده نمی‌شود. بنابر تحقیقاتی که در مورد این بیماری صورت گرفته است، زنانی که نژاد اسپانیایی، آفریقایی و آمریکایی دارند در قیاس با خانم‌های سفیدپوست بیشتر دچار آلوپسی می‌شوند. نژادهای آسیایی نیز نسبت به سفیدپوست‌ها کمتر در معرض ابتلا به آلوپسی قرار دارند. البته عوامل ایجاد بیماری کمی ناشناخته هستند. برای ریشه‌یابی کامل آلوپسی باید در زمینه فاکتورهای ژنتیکی، محیطی، اجتماعی، رفتاری همچنین مراقبت‌های بهداشتی تحقیقات بیشتری صورت گیرد. انجمن آلوپسی مطالعاتی را بر روی 11000 مورد مبتلا به بیماری از سال 2000 تا 2016 انجام داده است. درمان آلوپسی با توجه به این مطالعات تقریباً غیرممکن است. این تحقیقات، شاخص تقریبی برای این بیماری در نژادهای گوناگون را به دست آورده که به‌صورت زیر است:

  • آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار برابر 1.77
  • سایر نژادها مانند بومیان آمریکا و جزایر اقیانوس آرام برابر 1.27
  • افراد سفیدپوست برابر 1
  • افرادی که نژاد اسپانیایی دارند برابر 9
  • نژادهای آسیایی عدد 4

علت و درمان آلوپسی آره آتا

درمان‌های دارویی بیماری آلوپسی آره آتا

در بخش قبلی نیز ذکر کردیم که روش درمانی خاصی برای بیماری وجود ندارد. اما با استفاده از برخی راه‌ها می‌توانید، ریزش موها را کاهش دهید و سبب رشد هر چه بیشتر موهای خود شوید. ازآنجایی‌که پیشروی بیماری در افراد متفاوت است، بنابراین برای پیداکردن بهترین راه ممکن است نیاز به انجام آزمون‌وخطا داشته باشید. این موضوع تا زمانی ادامه می‌یابد که شما یک راه درمانی مؤثر پیدا کنید. البته به این موضوع نیز توجه کنید که روش‌های درمانی همیشه جوابگو نیستند گاهی اوقات علی‌رغم آغاز درمان و استفاده از روش‌های مختلف، ریزش موی بیمار همچنان قابل‌کنترل نیست.

در این جا برخی از داروهای رایجی که در درمان بیماری از آن‌ها استفاده می‌شود را با هم بررسی می‌کنیم. یکی از داروهای بسیار پرمصرف در بین بیماران آلوپسی برای جلوگیری از ریزش مو، کورتیکواستروئیدها هستند. این دارو به‌عنوان یک ضدالتهاب بسیار قوی برای درمان آلوپسی عمل می‌کند و سیستم ایمنی فرد بیمار را برای کنترل بهتر بیماری سرکوب می‌نماید. این دارو بیشتر به‌صورت خوراکی، تزریق موضعی یا پماد موضعی برای بیماران مختلف تجویز می‌شود. برخی داروهای دیگر مانند DPCP، ماینوکسیدیل، SADBE و آنترالین‌ها نیز می‌توانند در کنترل بیماری مؤثر واقع شوند و برای بیماران تجویز شوند.

رفع ریزش مو با لیزر

 البته معمولاً این داروها زمینه را برای رشد موهای بیمار فراهم می‌کنند، اما تا حدود زیادی نمی‌توانند سبب جلوگیری از لکه‌های جدید شوند. منابع مطمئن فوتو شیمی نیز می‌توانند برای درمان استفاده شوند. این روش‌ها اغلب برای بیمارانی استفاده می‌شود که تمایلی به انجام روش‌های تهاجمی یا سیستمیک ندارند. علاوه بر زیبایی، موها محافظت کوچکی را نیز برای سر شما در برابر عوامل مختلف ایجاد می‌کنند. بهتر است افراد مبتلا به بیماری، امور زیر را حتماً در نظر بگیرند و انجام دهند:

  • حتماً زمانی که از منزل خارج می‌شوید، از کرم ضدآفتاب استفاده کنید
  • برای حفاظت از چشم‌های خود در برابر نور آفتاب عینک‌ استاندارد بزنید
  • جهت محافظت از موهای خود کلاه‌گیس و روسری سر کنید
  • برای حفظ رطوبت غشای بینی در مقابل ارگانیسم از پمادهای مختلف استفاده نمایید

این بیماری مسری نیست و هرگز به افراد مختلف سرایت نمی‌کند، اما می‌تواند احساسات بیماران را بسیار درگیر کند و درمان آلوپسی را به تاخیر اندازد. معمولاً آلوپسی فرد را گوشه‌گیر و منزوی می‌کند. روحیه و اعتمادبه‌نفس در پیگیری فرایند درمان می‌تواند به بیماران کمک زیادی کند. همچنین افراد می‌توانند از طریق مشاوره و بیان کردن احساسات، دغدغه‌های خود را کاهش دهند. آلوپسی معمولاً با ویتیلیگو مقایسه می‌شود. هر دو این بیماری‌ها خودایمنی هستند، اما در ویتیلیگو حمله به سلول‌های ملانین سبب بروز لکه‌های سفید روی پوست افراد می‌شود.

این امکان وجود دارد که این بیماری‌ها پاتوژنزی مشابه با یکدیگر داشته باشند. بدین ترتیب پیشرفت‌هایی که در درمان صورت می‌گیرد، همچنین پیشگیری‌ها برای بیمار ممکن است عواقبی را داشته باشد. تاکنون موارد بسیار کمی ثبت شده است که برای درمان آلوپسی از داروی دیفنسیپرون استفاده نمایند و این دارو زمینه ایجاد ویتیلیگو را فراهم کرده باشد. طبق تحقیقاتی که بر روی حیوانات انجام دادند، بیو فلاونوئیدی به نام کورستین که در سبزی‌ها و میوه‌ها دیده می‌شود، می‌تواند شما را از این بیماری محافظت نماید. همچنین مصرف میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند جلوی ریزش موهای شما را بگیرد و به رشد موها کمک نماید. ای موضوع در فرایند درمان آلوپسی ریش نیز می‌تواند مؤثر واقع شود.

آلوپسی آندروژنیک در زنان

معمولاً طاسی‌هایی که برای خانم‌ها رخ می‌دهد و درواقع علت ریزش مو در زنان، دلایل ارثی دارد. درمان آلوپسی در موارد ارثی مشکل‌تر است. این طاسی‌ها بعد از آغاز دوران یائسگی بیشتر نیز می‌شوند. بنابراین علت اصلی ایجاد آلوپسی آندروژنیک، اختلال‌های هورمونی و ژنتیکی است. اگر هورمون مردانه آندروژن در بدن خانم‌ها زیاد تولید شود نیز سبب می‌شود به طاسی اندروژنیک دچار شوند.

در این نوع طاسی موهای خانم‌ها به‌مرور به دلیل کوچک شدن فولیکول‌ها نازک می‌شوند. با نازک شدن موها، ساقه آن‌ها مقاومت خود را از دست می‌دهد. این نوع ریزش معمولاً از بالای سر خانم‌ها آغاز می‌شود و تا قسمت شقیقه عقب می‌رود. نازکی موها به حدی پیش می‌رود که نواحی مختلف سر کچل به نظر می‌رسند. درمان آلوپسی آندروژنیک در زنان نیز راهکارهای گوناگونی دارد. این راهکارها می‌توانند تا حدود زیادی مؤثر واقع شوند.

آلوپسی آندروژنیک در زنان

آلوپسی باربا چگونه بیماری است؟

آلوپسی باربا نیز یک بیماری خودایمنی است که بیشتر در مردان رخ می‌دهد. زیرا این بیماری موهای صورت را هدف قرار می‌دهد و سبب می‌شود، فولیکول‌ها به‌تدریج ضعیف شوند و موها ریزش نمایند. آلوپسی باربا سبب ریزش موها به‌صورت تکه‌ای  می‌شود. سیستم ایمنی بدن در این بیماری به‌اشتباه فولیکول‌های مو را غیرخودی تشخیص می‌دهد و به آن‌ها حمله می‌کند.

درمان آلوپسی باید با کنترل سیستم ایمنی و ضعیف کردن آن رخ دهد. آلوپسی باربا همان ریزش موهای نواحی مختلف صورت مانند چانه‌ها، اطراف لب، گونه‌ها و گردن به شمار می‌رود. معمولاً ریزش موها در آلوپسی باربا به‌صورت سکه‌ای است. اما در برخی از کیس‌ها می‌تواند، بیشتر نیز باشد. در آلوپسی باربا ریزش موها به‌صورت دائمی رخ نمی‌دهد. استرس یکی از فاکتورهایی است که می‌تواند ریزش موها را در افراد بیشتر کند. روش‌هایی که برای درمان آلوپسی باربا به کار می‌رود، می‌تواند برای مدتی بیماری را خاموش کنند.

درمان آلوپسی در طب سنتی

در بخش‌های قبلی نیز ذکر کردیم که برای درمان این بیماری راهکار قطعی وجود ندارد. با توجه به پیشرفت‌هایی که در تکنولوژی صورت‌گرفته است، می‌توانیم به کمک برخی روش‌های درمانی زمینه رشد سریع موها را فراهم نماییم. در این بخش برخی از راهکارهایی که تا حدودی به رشد موها و جلوگیری از ریزش آن‌ها کمک می‌کنند را بررسی می‌کنیم. این روش‌ها علاوه بر اینکه ضرری برای شما ندارند، می‌توانند به تقویت پوست سر و موها کمک کنند؛ بنابراین می‌توانید آن‌ها را امتحان نمایید.

درمان آلوپسی در طب سنتی

اسطوخدوس برای آلوپسی

روغن اسطوخودوس یکی از روغن‌های بسیار مغذی است که انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی را در خود دارد و می‌تواند در درمان آلوپسی موثر باشد. زمانی که این روغن جذب پوست سر شما می‌شود، با تقویت بیشتر فولیکول‌ها اجازه نمی‌دهد موهای شما بریزد. شیوه استفاده از این روغن بسیار ساده است. برای انجام این کار باید کمی از روغن را روی بخش‌های عاری از مو بزنید و کمی مالش دهید. بیمار باید 15 دقیقه صبر کند تا روغن فرصت کافی را برای جذب داشته باشد، سپس باید سر خود را مقداری آب ولرم بشویید.

آب پیاز به‌عنوان راهکار درمانی آلوپسی

آب پیاز یکی از موادی است که مقدار زیادی گوگرد در خود دارد. گوگرد سبب می‌شود که گردش خون در پوست سر شما بهتر انجام شود و موها بهتر رشد کنند. البته به‌غیراز این موارد نمی‌توان خاصیت ضدعفونی‌کنندگی پیاز را نیز نادیده گرفت. این ماده عفونت موجود در پوست سر همچنین میکروب‌ها را به طور کامل نابود می‌کند. برای استفاده از پیاز باید ابتدا آب آن را بگیرید، سپس آب آن را روی نواحی ریزش موها مالش دهید. بعد از گذشت 15 دقیقه نیز پوست سر خود را با آب ولرم بشویید. خواص آب پیاز برای مو را از مقاله دیگر ما بخوانید.

استفاده از شیر نارگیل در موضع آلوپسی

شما با استفاده از شیر نارگیل می‌توانید تا حد زیادی ریزش موهای خود را بهبود ببخشید و به درمان آلوپسی کمک کنید. شیر نارگیل فولیکول‌های مو را با مواد مغذی موجود در خود به‌خوبی تقویت می‌کند. برای استفاده از شیر نارگیل باید مقداری آرد را با شیر نارگیل میکس کنید تا خمیر شود. بعد از یکدست شدن کامل خمیر آن را روی پوست قرار دهید. در این مدت پوست سر خود را با خمیر مالش دهید و در آخر نیز محل آغشته به خمیر را با آب ولرم بشویید.

استفاده از سبزیجات دارای سیلیکون

برخی از سبزیجات در پوست خود سیلیکون دارند. این سبزیجات شامل خیار، فلفل و سیب می‌شوند. بدین ترتیب با مصرف آن‌ها می‌توانید، به‌خوبی به رشد موها کمک کنید. علاوه بر تأثیر در جلوگیری از ریزش مو، ناخن‌های شما نیز با مصرف این سبزیجات تقویت می‌شوند. برای مشاهده تأثیر این سبزی‌ها باید به طور مرتب آن‌ها را روی پوست سر خود مالش دهید.

برای رفع ریزش موی سکه ای چه بزنیم

گیاه آلوئه‌ورا برای درمان آلوپسی

آلوئه‌ورا یکی از مواد گیاهی است که سبب تحریک گردش خون در پوست شما می‌شود، به همین دلیل موها بهتر می‌توانند رشد کنند. بنابراین افراد مبتلا به آلوپسی باید آلوئه‌ورا را به‌عنوان یکی از مواد مؤثر به طور مرتب استفاده نمایند. بعد از این که ژل آلوئه‌ورا را از درون برگ‌های آن خارج نمودید برای درمان آلوپسی آن را روی محل‌های طاسی سر مالش دهید. اجازه دهید ژل به مدت 15 دقیقه روی سر شما بماند تا به‌خوبی جذب پوست شود. در پایان نیز باید پوست خود را با آب بشویید.

چای سبز برای درمان آلوپسی

چایی سبز یکی از موادی است که مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان، ساپونین و کاتچین را در خود دارد. این مواد سبب می‌شوند سلول‌های پوست سر خیلی خوب تقویت شوند. رادیکال‌های آزاد زمینه ریزش موهای شما را فراهم می‌کنند. چای سبز تا حدودی فعالیت رادیکال‌های آزاد را محدود می‌کند. شما باید چای سبز را دم کنید، سپس یک دستمال تمیز انتخاب کنید و آن را به چای آغشته نمایید. حال دستمال را روی نواحی طاسی سر مالش دهید و بعد از چند دقیقه بشویید.

شنبلیله برای درمان آلوپسی

شنبلیله یکی از موادی است که هورمون‌های بدن را تحریک می‌کند. به همین دلیل با استفاده کردن از آن می‌توانید، موهای خود را تقویت کنید و رشد موها را افزایش دهید. ترکیبات آلی و پروتئین‌هایی که در گیاه شنبلیله وجود دارد سبب می‌شود، پوست سر از نظر دفاعی نیز به میزان زیادی تقویت شود. باید برای استفاده از شنبلیله ابتدا آن را در آب داغ خیس دهید و چند دقیقه بگذارید در آب بماند. جهت درمان آلوپسی بعد از این که آب خنک شد، دستمالی را در آن غوطه‌ور کنید و سپس آن را روی نواحی طاس شده سر خود مالش دهید.

ریشه شیرین بیان برای درمان آلوپسی

ریشه شیرین بیان بسیار آرامش‌بخش است. همچنین این ماده نرم‌کنندگی زیادی دارد. شیرین بیان منافذ پوست را باز می‌کند و بدین ترتیب سبب می‌شود، مواد مغذی به‌خوبی بتوانند جذب پوست شوند. این ماده می‌تواند پوست سر شما را تسکین دهد و جلوی پوسته‌پوسته شدن پوست سر شما را بگیرد. شما می‌توانید جهت درمان شوره، ریزش موها از این ماده استفاده کنید. برای استفاده نمودن از شیرین بیان باید آن را در آب داغ خیس دهید. بعد از این که آب خنک شد، آن را روی پوست سر بمالید. از هر یک از روش‌هایی که ذکر کردیم، می‌توانید در درمان آلوپسی آره آتا ریش نیز استفاده نمایید.

آب چغندر برای درمان آلوپسی

آب چغندر خواص بسیار متعددی دارد. این ماده سرشار از ویتامین B، کلسیم، کربوهیدرات، ویتامین C و فسفر است. وجود این مواد در آب چغندر سبب می‌شود، موهای شما به‌خوبی تقویت شوند. از آب چغندر به‌عنوان یکی از مواد طبیعی که تأثیر فراوانی روی درمان آلوپسی دارد، یاد می‌شود. شما می‌توانید چغندر را به طور مرتب در برنامه‌های غذایی خود بگنجانید. علاوه بر مصرف مستقیم آن، می‌توانید آب چغندر را نیز روی محل ریزش بمالید. آب یونجه، کاهو، اسفناج و هویج نیز تأثیر زیادی بر ریزش موها دارد. می‌توانید از برگ چغندر را با حنا میکس کنید و خمیر خوبی به دست آورید. سپس خمیر را 15 الی 20 دقیقه روی محل‌های طاسی خود قرار دهید. در پایان نیز سر خود را بشویید.

تأثیر آب سیر بر ریزش مو

آب سیر به‌خوبی می‌تواند موهای شما را تغذیه نماید. گوگرد زیادی که در آب آن وجود دارد، به ضدعفونی شدن موهای شما کمک می‌کند. این ماده کلاژن‌سازی را نیز افزایش می‌دهد. بدین ترتیب جلوی ریزش موهای شما را می‌گیرد. برای استفاده از سیر کافیست چند حبه از آن را خرد کنید و سپس آب آن را بگیرید. حال آب سیر را با چند قاشق روغن نارگیل میکس کنید و آن را روی گاز بگذارید تا چند دقیقه بجوشد.  بعد از خنک شدن محلول، آب آن را روی سر خود بریزید و پوست سر خود را با حرکت های دورانی ماساژ دهید. این روش درمانی به‌وفور برای درمان آلوپسی به کار می‌رود.

برای ریزش موی سکه ای چکار کنیم

بیماری آلوپسی در کودکان

برخی از کودکان نیز ممکن است دچار بیماری آلوپسی آره آتا شوند. اما به طور عمده بیماری از 25 تا 36 سالگی خود را نشان می‌دهد. طبق تحقیقات، عوامل ارثی می‌توانند در ابتلا به این بیماری مؤثر باشند. با این حال والدین مبتلا به بیماری همیشه این بیماری را به فرزندان خود منتقل نمی‌کنند. به همین دلیل در برخی از بیماران دیده می‌شود، کودک بدون این که والدینی داشته باشد که ریزش مو داشته باشند، دچار بیماری شده است.

گاهی اوقات به‌غیراز ریزش موها، سوراخ شدن ناخن‌ها و به وجود آمدن سایر ضایعات نیز در کودکان دیده می‌شود. در برخی از موقعیت‌ها این علائم به سراغ افراد بزرگسال نیز می‌آید، اما عمده این موارد برای کودکان اتفاق می‌افتد. کودکانی که سن آن‌ها کمتر از 5 سال است، معمولاً بیماری تأثیر عاطفی زیادی برای آن‌ها ندارد. بعد از گذشتن از 5 سالگی ریزش مو برای کودکان می‌تواند، آسیب‌های زیادی به همراه داشته باشد. آن‌ها به‌تدریج متوجه می‌شوند که موهای آنان با سایر همسالان متفاوت است. چنانچه کودک شما به افسردگی مبتلا شد، حتماً او را نزد مشاور ببرید، سپس فرایند درمان آلوپسی را در پیش بگیرید.

استفاده از لیزر برای درمان آلوپسی

نوردرمانی نیز یکی از راه‌هایی است که می‌تواند در درمان مؤثر واقع شود. در این درمان با استفاده از دستگاه لیزر، طول موج‌هایی از نور ماورا بنفش را به پوست می‌تابانند. برای تحریک رشد موها باید از میزان مشخصی از اشعه‌های لیزری استفاده شود. این روش‌ها نیز ایمن هستند و می‌توان از آن‌ها برای درمان استفاده کرد. درمان آلوپسی آندروژنیک نیز می‌تواند با استفاده از روش‌های ذکر شده انجام شود.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی و درمان آلوپسی پرداختیم. بعد از این که علائم بررسی شوند، پزشکان به‌راحتی بیماری را تشخیص می‌دهند. آن‌ها میزان ریزش موها را در نظر می‌گیرند و موهای آسیب‌دیده را زیر میکروسکوپ می‌گذارند. چنانچه بعد از معاینه کامل پزشک قادر به تشخیص  بیماری نباشد، می‌تواند برای تشخیص، بیوپسی پوست را برای بیمار تجویز نماید. گاهی اوقات نیز برای اطمینان از رد شدن دیگر بیماری‌های خودایمنی، از بیمار خون می‌گیرند و آزمایش‌های لازم را انجام می‌دهند. علائم مربوط به آلوپسی آره آتا از دیگر انواع بیماری بسیار متفاوت است، به همین دلیل خیلی راحت و سریع تشخیص داده می‌شود.

منابع

medicalnewstoday

healthline