اصول بهداشت خواب برای داشتن پوست و مویی بهتر

رعایت اصول بهداشت خواب باعث می شود تا سلامت ذهن و جسم ما تضمین شود اما زندگی در دنیای مدرن باعث شده تا افراد زیادی به مشکل بی خوابی یا کم خوابی دچار شوند. برای داشتن خواب کافی و با کیفیت باید برخی از اصول اولیه را رعایت کرد. این کار علاوه بر جلوگیری از خستگی جسمی باعث می شود تا پوست و موی زیباتری داشته باشید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با اصول بهداشت خواب آشنا کنیم. در صورتی که به این مبحث علاقه دارید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

آنچه در این مقاله می خوانید:

  • ویژگی های خواب خوب
  • اصول بهداشت خواب
  • مزایای داشتن خواب کافی
  • اثرات کم خوابی بر پوست و مو

اصول بهداشت خواب

ویژگی های خواب خوب

یکی از اصول اولیه بهداشت خواب، داشتن خواب کافی و عمیق در طول شبانه روز است. هر فرد به طور میانگین باید در حدود 7 تا 8 ساعت خواب مفید در هر 24 ساعت داشته باشد.

توجه داشته باشید که کیفیت خواب با طول مدت آن متفاوت است. ممکن است فردی ساعات متوالی خواب باشد اما به مرحله خواب عمیق نرسد. در این حالت فرد در طول روز احساس خستگی می کند. برای حل این مشکل باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

اصول بهداشت خواب

افرادی که با مشکل کم خوابی شدید مواجه اند، باید با مراجعه به پزشک متخصص برای حل این مشکل تلاش کنند. در صورتی که مشکل شما جدی نباشد، می توانید با رعایت برخی نکات ساده که با نام اصول بهداشت خواب شناخته شده اند، مشکل کم خوابی خود را تا حد مناسبی بهبود ببخشید. در ادامه به معرفی اصول بهداشت خواب می پردازیم.

تنظیم برنامه خواب

یکی از مهمترین اصول بهداشت خواب برای داشتن پوست و مویی بهتر داشتن ساعت خواب منظم است. همواره به یاد داشته باشید که بدن شما به خواب عمیق شبانه نیاز دارد. خوابیدن در طول روز به اندازه خواب شبانه نیاز بدن را رفع نمی کند. بنابراین شب بیداری های طولانی را کنار بگذارید و هرشب در ساعات مشخص به رخت خواب بروید. در این حالت پس از مدتی مشاهده خواهید کرد که بدن شما در ساعت مشخص احساس خستگی کرده و به خواب می رود و به همین ترتیب در ساعات مشخصی از صبح بدون احساس سنگینی یا خستگی از خواب بیدار می شود.

صرف غذای سبک شبانه

برنامه غذایی خود را به گونه ای مرتب کنید که پیش از خوابیدن احساس گرسنگی نداشته باشید. اگر پیش از خواب احساس گرسنگی کردید، به جای صرف غذاهای سنگین به سراغ یک وعده سبک بروید. جالب است بدانید که احساس سبکی در کیفیت خواب افراد تاثیر گذار است.

ورزش کردن

ورزش کردن، یکی دیگر از اصول بهداشت خواب است. داشتن تحرک در طول روز باعث می شود که بدن شما در انتهای روز، احساس خستگی کرده و به خوابی عمیق فرو برود. به همین دلیل به افرادی که با کم خوابی مواجه اند، توصیه می شود تا میزان فعالیت بدنی خود را افزایش دهند.

شرایط اتاق خواب

رعایت برخی نکات ساده می تواند تاثیری باورنکردنی در حل مشکل بی خوابی داشته باشد. این نکات به شرح زیر هستند:

  • تنظیم دمای اتاق خواب: محیطی که در آن می خوابید نباید بیش از حد گرم یا سرد باشد.
  • تنظیم نور: قرار گرفتن در محیط روشن مانع از خوابیدن می شود. بنابراین قبل از خواب تمامی چراغ ها را خاموش کنید.
  • تنظیم صدا: خوابیدن در محیط های پر سر و صدا، امری دشوار به نظر می رسد. بنابریان شرایط را در اتاق خواب خود به گونه ای فراهم کنید که هنگام خواب، در معرض آلودگی صورتی قرار نداشته باشید.
  • استفاده از تشک راحت: احساس راحتی یکی دیگر از اصول اولیه بهداشت خواب است. دراز کشیدن روی تشک مناسب کمک می کند تا خوابی راحت و عمیق را تجربه کنید.

شرایط اتاق خواب

خوابیدن در طول روز

یکی از مواردی که باعث بروز کم خوابی می شود، داشتن خواب روزانه است. توصیه می شود که از خوابیدن در طول روز خودداری کنید تا شب هنگام احساس خستگی بیشتری را تجربه کرده و راحت تر به خواب بروید.

خوابیدن در طول روز یکی از عواملی است که باعث تشدید بی خوابی می شود.

کاهش مصرف کافئین

مصرف زیاد نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه و چای باعث تشدید بی خوابی می شود. به همین علت، کاهش مصرف این ماده یه عنوان یکی از اصول بهداشت خواب معرفی شده است.

پس از آشنا شدن با اصول بهداشت خواب به ارائه مطالبی در رابطه با مزایای خواب مناسب روی بدن خواهیم پرداخت.

مزایای داشتن خواب کافی

همه ما می دانیم که داشتن خواب مناسب و کافی در طول روز باعث نشاط و شادابی بدن شده و احساس خستگی را از ما دور می کند، اما باید بدانید که یک خواب شبانه عالی مزایای بی شماری برای شما به همراه خواهد داشت. در ادامه به معرفی برخی از این مزایا خواهیم پرداخت:

کمک به رشد کودکان: غدد رشد و ترمیم در طول خواب شبانه فعالیت خود را آغاز می کنند. به همین علت هم داشتن خواب کافی برای کودکان و بیماران بسیار حائز اهمیت است.

افزایش تمرکز: یک خواب شبانه عمیق باعث افزایش تمرکز و کاهش احساس خستگی در طول روز می شود.

کاهش مشکلات روحی: یکی از عواملی که باعث عصبی و بی حوصله شدن افراد می شود، داشتن احساس خستگی مداوم است. خواب کافی باعث می شود تا احساس آرامش و نشاط در افراد افزایش پیدا کند.

جلوگیری از اختلال در حافظه کوتاه مدت: خواب ناکافی می تواند باعث افزایش استرس، ایجاد توهم و ایجاد اختلال در حافظه کوتاه مدت شود. با رعایت اصول بهداشت خواب می توانید از ابتلا به این مشکلات جلوگیری نمایید.

تاثیر رعایت اصول بهداشت خواب بر پوست و مو

باور این نکته سخت به نظر می رسد که بسیاری از مشکلات مربوط به پوست و مو ریشه در کم خوابی دارد.

بهبود شرایط پوست با رعایت اصول بهداشت خواب

یکی از بزرگترین مزایای رعایت اصول بهداشت خواب تاثیر آن بر افزایش سلامت و زیبایی پوست و مو است. اولین نشانه خستگی یا کم خوابی در چهره افراد، گود شدن و تیرگی زیر چشم است. چشم های گود و تیره زیبایی صورت را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می دهد. خواب با کیفیت کمک می کند تا پوستی سالم تر و زیباتر داشته و همواره با چهره ای شاداب در جامعه ظاهر شوید.

درصورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با روش های از بین بردن سیاهی زیر چشم به مقاله دیگر ما در وبلاگ میس و مستر مراجعه کنید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، این مورد است که فرآیند کلاژن سازی پوست در طول خواب شبانه انجام می گیرد. به همین علت هم داشتن خواب کافی می تواند از افتادگی پوست جلوگیری کرده و به ترمیم سلول های پوست سرعت دهد. لازم به ذکر است که خواب کافی از پیر شدن و چروک شدن پوست جلوگیری می کند.

کاهش ریزش مو با رعایت اصول بهداشت خواب

تحقیقات اخیر نشان داده است که کمبود خواب باعث ریزش مو و نازک شدن تارهای مو می شود. به همین علت، توصیه می شود که برای جلوگیری از ریزش مو ها همواره به اصول بهداشت خواب توجه نمایید.

کاهش ریزش مو با رعایت اصول بهداشت خواب

سوالات متداول در رابطه با اصول بهداشت خواب

در این بخش به رایج ترین سوالات شما در خصوص بهداشت خواب پاسخ خواهیم داد.

بهترین زمان خواب چه ساعتی از شبانه روز است؟

بهترین زمان خواب برای افراد بزرگسال بین 10 الی 11 شب تا 6 الی 7 صبح است. توجه داشته باشید که این ساعت برای کودکان متفاوت است. کودکان و میانسالان به زمان بیشتری خواب در طول شبانه روز نیاز دارند.

آیا دیر خوابیدن باعث ریزش مو می شود؟

بله. نداشتن خواب کافی در شبانه روز در دراز مدت باعث تشدید ریزش موها و نازک شدن تار مو می شود. به همین علت پزشکان توصیه می کنند که همه افراد به خصوص بانوان، خواب کافی در شبانه روز داشته باشند.

اصول بهداشت خواب چیست ؟

اصول بهداشت خواب شامل نکات کوچک اما موثری است که رعایت آن ها باعث بهبود کیفیت خواب در افراد می شود. در این مقاله، این اصول به طور مفصل توضیح داده شده اند. شما می توانید برای آشنایی با آن ها به متن مقاله مراجعه کرده و پاسخ سوالات خود را بیابید.

بی خوابی چه تاثیری روی پوست دارد؟

کلاژن پوست در طول خواب شبانه تولید می شود. به همین علت هم کم خوابی یا بی خوابی می تواند عوارض ناخوشایندی مانند: سیاهی زیر چشم، چروک شدن پوست، پیری زودرس و مواردی از این دست را برای افراد به همراه داشته باشد. یکی از راه های جلوگیری از این مشکلات داشتن خواب کافی و عمیق در طول شبانه روز است.

 

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با اصول بهداشت خواب و تاثیر رعایت آن ها بر سلامت پوست و مو اشاره کنیم. امیدواریم مطالب گفته شده در این مطلب مورد توجه شما قرار بگیرد.

در پایان از شما تقاضا می کنیم تا نظرات و پیشنهادات خود را در این خصوص از طریق بخش ارسال دیدگاه با ما درمیان بگذارید.

منبع

webmd

healthline