ترمیم موهای آسیب دیده

Table of Contents

موهای آسیب دیده به شدت زیبایی و ظاهر افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. موهای به شدت آسیب دیده دارای ترک‌هایی در لایه بیرونی مو (کوتیکول) هستند. باز شدن کوتیکول، موهای شما را در معرض آسیب و شکنندگی بیشتر قرار می‌دهد. حال پرسش اساسی اینجاست آیا می‌توان با ترمیم موهای آسیب دیده به موهای نرم، ابریشمی و براق رسید و برای درمان موهای سوخته چه باید کرد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش ها ما را تا انتها همراهی کنید.

ترمیم موهای آسیب دیده

شاید اولین پاسخ برای ترمیم موی آسیب دیده و یا درمان موهای سوخته، کوتاه کردنشان باشد. ولی باید بدانید به جز این راه، راه‌حل‌های دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

در بیشتر موارد، آسیب مو دائمی است و درمان موهای سوخته ممکن نیست. زیرا مو در واقع ترکیبی از سلول‌های مرده است و ترمیم این سلول‌های مرده سخت است. می‌توان گفت بهترین ترمیم، زمان و یک جفت قیچی برای جلوگیری از آسیب بیشتر است.

ولی ناامید نباشید. با مراقبت از موها و چند روش درمانی هدفدار می‌توانید به بازیابی کوتیکول بیرونی کمک کرده و ظاهر موهای خود را تا حد زیادی بهتر و زیباتر کنید.

ترمیم موهای آسیب دیده

گاهی اوقات، کاملا مشخص است کاری که قصد انجامش را داریم در نهایت منجر به آسیب رساندن به موهایمان خواهد شد. وقتی به صورت نادرست از رنگ کردن، بلیچ کردن و ابزارهای آرایش مو استفاده می‌کنید، به سادگی به موهای خود آسیب می‌رسانید.

در ادامه این مقاله به شما خواهیم آموخت چگونه از آسیب بیشتر جلوگیری کرده و چگونه می‌توان اقدام به ترمیم موهای آسیب دیده بدون کوتاه کردنشان و یا درمان موهای سوخته کنید.

ترمیم موهای رنگ شده

چه هدفتان از رنگ کردن موهایتان، استفاده از رنگ‌های فانتزی برای ایجاد ظاهری افسون‌کننده باشد و چه برای پوشاندن موهای سفید خود از رنگ مو استفاده می‌کنید، باید بدانید رنگ کردن مو در خانه پیامدهایی زیادی به دنبال دارد که متاسفانه دوام بسیار طولانی دارند.

رنگ موهای شیمیایی می‌توانند رطوبت موهایتان را از بین ببرند و آن‌ها را به سرعت از حالت نرم و ابریشمی به موهای وز و آسیب دیده تبدیل کنند.

در بسیاری از موارد، مجبور به دکلره کردن مو برای رسیدن به رنگ دلخواه خواهید بود که باعث آسیب بیشتر موهایتان خواهد شد و در نتیجه باید به دنبال درمان موهای سوخته خود باشید.

ترمیم موهای رنگ شده

 

چگونه می‌توان از آسیب بیشتر جلوگیری کرد؟

قبل از درمان موهای سوخته باید از آن پیشگیری کنید. برای این منظور باید:

رنگ درستی را انتخاب کنید: کارشناسان توصیه می‌کنند رنگی با سه سایه از رنگ موهای طبیعی خود انتخاب کنید. یکی از ساده‌ترین راه‌های ترمیم موهای آسیب دیده ، انتخاب سایه‌هایی تیره‌تر از رنگ زمینه اصلی موهایتان است زیرا با این‌کار آسیب دیدگی، کمتر خود را نمایان می‌سازد. متاسفانه دوام رنگ‌های غیرطبیعی محدود است و نیاز است مرتبا تجدید شوند. از این رو می‌توانید روش‌ های ساخت رنگ مو طبیعی را امتحان کنید.

کمتر رنگ کنید: هرچه فاصله زمانی بین رنگ کردن بیشتر باشد، احتمال آسیب دیدگی مو و نیاز به درمان موهای سوخته نیز به همان اندازه کمتر می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر برایتان مقدور است، هر هشت تا ده هفته یک بار یا حتی بیشتر موهایتان را رنگ کنید.

کارهای روتین برای ترمیم موهای آسیب دیده و درمان موهای سوخته :

  • کمتر موهایتان را بشویید؛
  • تنها از شامپوهای مناسب برای موهای رنگ شده استفاده کنید؛
  • شامپو و نرم کننده را با آب سرد آبکشی کنید. آب داغ می‌تواند سبب باز شدن کوتیکول مو و در نتیجه از بین رفتن رنگ مو با آبکشی شود.

از متخصص این کار کمک بگیرید: گرچه رنگ کردن مو در سالن‌های آرایشی گران‌ تمام می‌شود، ولی برای جلوگیری از آسیب مو بهتر است نزد یک حرفه‌ای روید. یک متخصص رنگ به خوبی می‌داند چگونه از محصولات صحیح برای به حداقل رساندن آسیب به مو استفاده کند.

رنگ‌های نیمه دائمی را انتخاب کنید: رنگ‌های دائمی می‌توانند چنان آسیبی به مو وارد سازند که برای ترمیم موهای آسیب دیده و درمان موهای سوخته خود، چاره‌ای جز کوتاه کردنشان نداشته باشید.

فواصل زمانی رنگ یا حالت دادن مو را رعایت کنید: اگر می‌خواهید موهای خود را با مواد شیمیایی صاف یا فر کنید، بهتر است حداقل دو هفته قبل از رنگ کردن موهایتان آن را انجام دهید. اینگونه موهایتان زمانی برای ریکاوری در اختیار خواهد داشت.

موهای آسیب دیده را چگونه ترمیم کنیم

 

چگونه موهای آسیب دیده را درمان کنیم؟

ترمیم مو آسیب دیده با روغن زیتون: روغن زیتون یکی از مشهورترین روش‌های درمان موهای آسیب دیده و سوخته است. روغن زیتون نقش غیرقابل انکاری در هیدراته کردن موها و نرم کردن کوتیکول‌های آن دارد. این روغن علاوه بر نرم کردن مو، رطوبت مورد نیاز آن را تامین می‌کند.

یکی از مزیت‌های این روش درمان موهای سوخته آن است که ارزان است. تنها نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که چند روز پس از رنگ کردن، از روغن زیتون استفاده کنید.

استفاده از شامپو و نرم کننده‌های مناسب موهای رنگ شده: این محصولات با pH مناسب فرموله شده‌اند؛ به گونه‌ای که هم از وز شدن ساقه مو جلوگیری می‌کنند و هم مانع از بین رفتن رنگ مو می‌شوند. در نتیجه رنگ به مدت بیشتری روی ساقه موی شما باقی می‌ماند و موهایتان هم ظاهری بهتری خواهند داشت.

ترمیم موهای آسیب دیده با دکلره

اگر موهای تیره‌تان را روشن کرده باشید، احتمالا با آسیب و پیامدهای دکلره کردن به خوبی آشنایید.

دکلره، با ورود به ساختار درونی ساقه مو، رنگ طبیعی آن را به کل از بین می‌برد. به عبارتی دیگر ملانین مو را در خود کاملا حل می‌کند. این عمل در نهایت به وز شدن موهایتان می‌انجامد.

این فرایند در نهایت موهایتان را خشک، متخلل، شکننده و بی‌دوام می‌سازد. چنین تغییرات دائمی در ساختار مو باعث می‌شود مو استحکام و کشسانی خود را از دست دهد. بنابراین لازم است حتما قبل از درمان موهای سوخته با روش های مراقبت از موهای دکلره شده آشنا باشید.

ترمیم موهای آسیب دیده با دکلره

 

برای ترمیم موهای سوخته با دکلره چه باید کرد؟

کمتر دکلره کنید یا بهتر است اصلا اینکار را انجام ندهید: این نکته را به یاد داشته باشید که دکلره همواره باعث آسیب رساندن به مو می‌شود. هرچه کمتر آن را انجام دهید، برای سلامت موهایتان بهتر است.

افزودن مرطوب کننده: پیش از دکلره کردن، حتما با محصول مناسب موهایتان را مرطوب سازید. پس از دکلره هم به مدت چند هفته از ابزارهایی مانند اتو مو به هیچ وجه استفاده نکنید. این روش، یکی از بهترین روش‌های ترمیم موهای آسیب دیده پس از دکلره کردن و درمان موهای سوخته است.

محافظت در برابر آفتاب: پرتو خورشید می‌توانند سبب آسیب جدی به مو، به ویژه در موهای دکلره شده شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برای حفاظت از موها و کف سر در برابر آفتاب از کلاه لبه‌دار استفاده کنید. همچنین می‌توانید از اسپری محافظ UV برای موهای خود استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای اخذ نتیجه بهتر از محصولاتی استفاده کنید که حاوی نرم کننده باشند.

مراقب کلر باشید: کلر علاوه‌براینکه سایه سبز بسیار ناخوشایندی روی موهایتان ایجاد می‌کند، سبب از بین رفتن رطوبت آن هم می‌شود. درنتیجه موهایتان را بیشتر شکننده و وز می‌کند.

برای جلوگیری از این اتفاق باید:

  • موهایتان را با آب تازه پیش از رفتن به استخر آبکشی کنید. این رطوبت می‌تواند تا حدی از تغییر رنگ مو و خشک شدن بیش از حدش جلوگیری کند.
  • شستن کامل موها بلافاصله پس از خارج شدن از استخر
  • استفاده از شامپوهای مرطوب کننده و نرم کننده‌های مخصوص شنا

 

ترمیم موهای آسیب دیده با دکلره به چه صورت است؟

استفاده از روغن بادام برای درمان موهای سوخته با دکلره: روغن بادام در نرم و صاف کردن موها بی‌نظیر عمل می‌کند. پیش از خشک کردن موهایتان به اندازه یک سکه از این روغن را به انتهای ساقه مو خود بزنید.

آبکشی موی سر با آب برنج: تحقیقات اخیر ثابت کرده‌اند، آب برنجی که هنگام آبکش کردن دور ریخته می‌شود، فواید بی‌نظیری برای درمان موهای سوخته شما دارند. اینوزیتول ترکیبی یافت شده در آب برنج است که با نفوذ کردن به بافت مو، باعث درمان موهای سوخته از درون می‌شود.

ترمیم موهای سوخته با دکلره

 

درمان موهای سوخته با اتو مو

اتو مو سبب پخته شدن الیاف مو و متخلل شدن آن می‌شود. استفاده زیاد از وسایل گرمایی بر روی مو به سادگی موهایتان را در معرض آسیب قرار می‌دهد. به هر حال بهتر است در بین وسایل گرمایی هم گزینه بهتر را انتخاب کنید. اگر نمی‌دانید برس حرارتی یا اتو مو کدام برای موها بهتر است، مقاله دیگر ما را بخوانید.

چگونه باید از آسیب بیشتر جلوگیری کرد؟

موهایتان را از دور سشوار کنید: سشوار مشهورترین وسیله در آسیب رساندن به مو است. خبر خوب این است که مجبور نیستید که آن را به کل فراموش کنید. برای آنکه موهایتان کمتر آسیب ببینند، باید فاصله سشوار با موهایتان، 15 سانتی متری (شش اینچی) باشد.

استفاده از محصولات ضد حرارت پیش از اتو مو یا سشوار: این محصولات از موهایتان در برابر حرارت محافظت کرده و مانع از شکنندگی و شکاف انتهای ساقه مو می‌شود.

دمای کمتر: هر چه دما بیشتر باشد، احتمال آسیب هم بیشتر می‌شود. هنگام استفاده از هر وسیله گرمایی، دمای آن را روی کمترین میزان ممکن تنظیم کنید و سعی کنید تا زمان کمتری با موهایتان در تماس باشد.

موهایتان را در دمای محیط خشک کنید: اجازه دهید موهایتان در دمای محیط خشک شوند و برای خشک کردنشان از هیچ وسیله گرمایی استفاده نکنید.

برای این منظور، ابتدا آب موهایتان را با حوله بگیرید؛ سپس آن‌ها را رها کنید تا خشک شوند. از مالیدن حوله بر روی موهایتان جدا خودداری کنید زیرا باعث ایجاد اصطکاک ناخواسته و آسیب به موهایتان می‌شود.

خشک کردن موها در دمای محیط از بهترین‌راه‌ها برای درمان موهای سوخته و یک ایده خوب به ویژه برای زمان‌هایی است که قصد حالت دادن به مو با اتو مو را دارید. به یاد داشته باشید که کارشناسان، استفاده از وسایل گرمایی را بیش از یکبار در هفته توصیه نمی‌کنند.

درمان موهای سوخته با اتو مو

 

برای درمان موهای سوخته با اتو مو چه باید کرد؟

استفاده از روغن نارگیل برای ترمیم و درمان موهای سوخته با اتو: این روغن، یک بمب زیبایی است. مولکول‌های روغن نارگیل با نفوذ به کوتیکول بیرونی باعث هیدراته شدن مو از داخل می‌شوند. این روغن همچنین از مو در برابر آسیب وسایل گرمایی مانند اتو مو به خوبی محافظت می‌کند. می‌توانید پیش از سشوار کردن یا استفاده از اتو مو این روغن را به ساقه مو زنید.

کارشناسان پیشنهاد می‌کنند هفته‌ای یکبار برای هیدراته ساختن موهایتان و درمان موهای سوخته از این روغن استفاده کنید.

چند نکته برای حفظ سلامت موها

کوتاه کردن منظم موها تا حد زیادی در حفظ سلامت موها موثر است. هرچه از زمان کوتاه کردن موهایتان، مدت بیشتری بگذرد، دو شاخه شدن انتهای ساقه مو افزایش می‌یابد، تا جایی که جدا کردنشان از هم ممکن نباشد. در واقع کوتاهی مرتب موها از بهترین راه‌های ترمیم موهای آسیب دیده و شکننده و حتی درمان موهای سوخته است. آرایشگر شما بهترین مشاوری است که می‌تواند به شما بگوید به چه میزان باید موهایتان کوتاه شوند.

درحالیکه بهترین کار برای از بین بردن دوشاخه شدن انتهای ساقه مو، کوتاه کردنش است، ولی می‌توانید کارهای زیر را برای ترمیم موهای آسیب دیده و درمان موهای سوخته خود انجام دهید.

به خوبی با موهایتان رفتار کنید: برای جلوگیری از آسیب دیدن، روش‌های مراقبت از مو را فرا گیرید. اهمیت این روش‌ها، به ویژه در زمان‌هایی که از کوتاه کردن موهایتان، مدت نسبتا زیادی می‌گذرد، بیشتر خود را نمایان می‌سازند.

ماسک موی قوی برای موهای آسیب دیده یا نرم‌ کننده‌های مناسب: گرچه ماسک‌های مو معجزه نمی‌کنند، ولی می‌توانند انتهای شکننده و ضعیف ساقه مو را مخفی کرده و از آن محافظت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره طرز تهیه و استفاده از 17 ماسک مو خانگی فوق العاده موثر حتی در درمان موهای سوخته مقاله دیگر ما را حتما بخوانید.

درمان گام به گام آسیب دیدگی موها

ممکن است دلیل واضحی برای مشکلات و آسیب دیدگی موی خود پیدا نکرده باشید. در این صورت برای ترمیم موهای آسیب دیده باید گام به گام پیش روید و هریک از علائم را درمان کنید. شاید لازم باشد برای درمان موثرتر موهای سوخته، چند گزینه را امتحان کنید.

1. ترمیم موهای در هم تنیده، گره خورده و وز

موهای آسیب دیده به سادگی وز و در هم تنیده می‌شود. کوتیکول‌های برآمده و برجسته، نسبت به کوتیکول‌های بسته بیشتر سبب ایجاد اصطکاک و در هم تنیدن مو در یکدیگر می‌شوند. عدم رطوبت، مهم‌ترین دلیل گره خوردن موهاست.

تقویت موی دکلره شده سوخته

 

چگونه می‌توان از آسیب بیشتر موها جلوگیری کرد؟

با دقت شانه زده و از هم جدا کنید: شانه زدن را از انتهای مو آغاز کنید و به آرامی گره آن‌ها را باز کرده و با همین سرعت به سمت ریشه مو حرکت کنید. شانه زدن از کف سر و ریشه مو و به صورت سخت و شدید به سادگی می‌تواند سبب شکستن و آسیب دائمی آن‌ها شود.

تنها موهای خشک را شانه بزنید: حتی اگر موهای فر و محکمی دارید، آن‌ها را پس از خشک شدن شانه بزنید. پیشنهاد می‌کنیم از شانه‌هایی با دندانه‌های با فاصله و حتما شانه چوبی استفاده کنید. موی نمناک به سادگی شکسته می‌شود و بسیار بیشتر در معرض کشیده شدن بیش از حد هستند.

کمتر شانه بزنید: یکی دیگر از روش های ترمیم موهای آسیب دیده، کمتر شانه زدن آن‌هاست. شانه زدن موها به ویژه در زمان‌هایی که کمی آسیب دیده‌اند، سبب آسیب بیشتر خواهد شد. موها را پیش از شستنشان و یا در زمان‌هایی از روز برس بکشید، که شانه زدنشان لازم است. آرام برس کشیدن را فراموش نکنید.

موهایتان را ببندید: قبل از انجام هر گونه فعالیتی مانند رانندگی یا دویدن، موهایتان را به روش دم اسبی یا دیگر روش‌ها ببندید.

چگونه میزان آسیب موها را کمتر کنیم؟

توجه به رطوبت آن: موهایی که رطوبت طبیعی خود را از دست داده‌اند، اغلب وز، سخت و مستعد الکتریسته ساکن‌اند. هیدراته کردن صحیح موها، از روش‌های مهم ترمیم موهای آسیب دیده است که از گره خوردن یا در هم تنیدنشان جلوگیری می‌کند. علاوه بر روش‌های مذکور، می‌توانید دیگر راهکارهای درمان وزی مو را از مقاله دیگر ما بخوانید.

2. ترمیم موهای پریشان و خشک

موهای آسیب دیده اغلب روغن و رطوبت طبیعی خود را از دست داده است و به همین دلیل نسبت به موهای سالم، هیچ درخشندگی ندارند.

چگونه می‌توان آسیب را به کمترین میزان ممکن خود رساند؟

شست‌وشوی کمتر: شامپوها برای برطرف کردن روغن و آلودگی در سطح پوست کف سر طراحی شده‌اند. با شامپو زدن موها، روغن طبیعی موها نیز شسته می‌شوند. سعی کنید موهایتان را یک روز در میان یا کمتر بشویید تا روغن‌های طبیعی مو حفظ شوند.

چگونه به ترمیم موهای آسیب دیده پردازیم؟

استفاده از شامپو و نرم‌کننده ویژه موهای خشک: شامپوهای حاوی رطوبت بیشتر و مواد شوینده با شدت کمتر می‌توانند در مرطوب ساختن موها کمک کرده و مانع از بین رفتن همه روغن طبیعی مو شوند. توجه کنید شامپو را تنها روی کف سر خود اعمال کنید.

استفاده از روغن جوجوبا برای درمان موهای سوخته: روغن جوجوبا برای صاف کردن و هیدرانه کردن موها لازم و ضروری است. این روغن در نرمی موهایتان تاثیری خارق‌العاده‌ای دارد.

تقویت موی آسیب دیده با دکلره

 

3. ترمیم موهای وز

موهای وز به این معناست که کوتیکول آن صاف نیست.

 بهترین ترمیم موهای آسیب دیده و وز

آبکشی با آب سرد: آب گرم لایه خارجی مو (کوتیکول) را باز می‌کند؛ در حالیکه آب سرد، به بسته شدن آن کمک می‌کند. آبکشی مو با آب سرد سبب محافظت از لایه داخلی موهایتان و روغن‌های طبیعی موجود در آن می‌شود.

استفاده از محصولات صحیح: یک شامپو نامناسب تمامی روغن طبیعی موهایتان را از بین می‌برد. به همین دلیل باید به دنبال شامپوها و نرم کننده‌های مرطوب کننده باشید.

سرکه سیب:  pH بالای مو سبب برجسته شدن کوتیکول مو و در نتیجه وز شدن آن می‌شود. سرکه سیب باعث تعادل pH موها و پوست کف سر می‌شود.

روغن آرگان برای درمان موهای سوخته: این روغن سرشار از ویتامین A و E است و بهترین مرطوب‌ کننده مو شناخته می‌شود (به همین دلیل است که اخیرا برخی به ویتامینه کردن مو روی می‌آورند). توصیه می‌کنیم قبل از شانه زدن یا استفاده از وسایل حرارتی، مقداری روغن ارگان بر روی موهای خود بمالید. پیشنهاد دیگر ما این است برای ترمیم موهای آسیب دیده به دنبال آن دسته از محصولات مراقبت از مو باشید که حاوی روغن آرگان باشند.

4. ترمیم موهای خشک و شکننده

موهای خشک و شکننده همچون پر کاه به آسانی شکسته شده و از بین می‌روند. ترمیم موهای خشک بسیار مشکل است و متاسفانه در موهای بیش از حد رنگ شده به کرات شاهد آن هستیم.

برای به حداقل رساندن آسیب باید:

  • پیروی از رژیم غذایی متعادل: رژیم شما باید حاوی میوه، سبزیجات و غلات کامل باشد. این مواد سرشار از بیوتین، ویتامین A، ویتامین C، آهن و همه موادی است که موجب استحکام و شادابی ساقه مو می‌شود.
  • محافظت در برابر خورشید: یکی از موثرترین راه‌های ترمیم موهای آسیب دیده ، خشک و شکننده محافظت در برابر خورشید است. باید بدانید موهای روشن مانند بلوند یا خاکستری نسبت به آفتاب حساس‌ترند. استفاده از کلاه یا محصولات محافظ در برابر UV می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.
  • پرهیز از رنگ کردن، دکلره کردن، استفاده از وسایل گرمایی و هر گونه مواد شیمیایی: در صورتی‌که موهای خشک یا شکننده‌ای دارید، اجازه دهید تا استراحت کند و استفاده از تمامی این مواد را برای خود ممنوع کنید.

 

موهای خشک و شکننده

 

برای ترمیم موهای آسیب دیده و خشک چه باید کرد؟

استفاده از مرطوب کننده بر روی موهای مرطوب: برای این منظور به شامپو و نرم کننده نرمالی نیاز دارید. قبل از استفاده از نرم کننده (که به آبکشی نیاز ندارد)، آب موهایتان را با حوله بگیرید. بهتر است این نرم کننده را همراه با یک روغن مناسب مانند روغن آرگان استفاده کنید تا رطوبت در موهایتان به دام افتاد. به گفته کارشناسان این روش، یکی از بهترین روش‌های ترمیم مو است.

به یاد داشته باشید برای ترمیم کامل موهای آسیب دیده و درمان موهای سوخته نیاز به ماشین زمان دارید تا به گذشته بازگردید. از آنجاکه چنین ماشینی در دسترس ندارید، نیاز است یک سری کارها را انجام دهید. مشکل اینجاست که این راه‌حل‌ها 100% موثر نخواهند بود. بنابراین بهترین راه درمان موهای سوخته، پیشگیری از آسیب مو با تغییر عادات و سبک زندگی است.

اگر پس از انجام تمامی راهکارهای بالا، در طی چند هفته هیچ نتیجه‌ای در درمان موهای سوخته مشاهده نکردید، حتما به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

10 روش درمان موهای آسیب دیده و سوخته در خانه

آفتاب، وسایل حرارتی، رطوبت، مصرف دخانیات و غیره همگی سبب آسیب رساندن و خشکی موها می‌شوند. خبر خوب این است که چندین راهکار ساده برای درمان خانگی موهای آسیب دیده و سوخته وجود دارد که می‌تواند خشکی موها را به حداقل رسانده و موهای شما را ترمیم کنند.

1. توجه به پاکیزگی و اصلاح مو

انتهای موهای بسیار خشک، دوشاخه است. بهترین کار مراجعه به سالن‌های آرایشی و کوتاه کردن انتهای ساقه مو است اما برای درمان خانگی موخوره بدون کوتاهی هم راهکارهایی وجود دارد که در مقاله دیگری به آن پرداخته‌ایم.

2. ویتامین درمانی برای ترمیم موهای آسیب دیده

همانطور که می‌دانید برای داشتن موهای براق، درخشان و سالم به برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز داریم. مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: ویتامین A، ویتامین C، بیوتین و آهن.

بسیاری از افراد برای تامین این ویتامین‌ها، شروع به مصرف مکمل‌ها می‌کنند. شایان ذکر است مطابق با تحقیقات اخیر، مکمل‌های حاوی پروتئین دریایی بهترین راه ترمیم موهای آسیب دیده است.

3. افزودن امگا-3 و آنتی اکسیدان‌ها به رژیم غذایی

 پروتئین‌های دریایی سبب استحکام و درخشش موها و ترمیم موهای آسیب دیده و درمان موهای سوخته می‌شود.

غذاهای زیر سرشار از امگا-3 هستند:

  • ماهی سالمون
  • ماهی تن
  • صدف خوراکی
  • ماهی خال مخالی
  • ماهی ساردین

غذاهای زیر غنی از آنتی اکسیدان‌ هستند:

  • گردو
  • لوبیا قرمز
  • بلوبری
  • بروکلی
  • گوجه فرنگی

همچنین برای موهای سالم و درخشان به چربی‌های سالم، مانند روغن کانولا نیاز دارید.

4. پرهیز از شستن روزانه مو

یکی دیگر از راه‌های ترمیم موهای آسیب دیده و درمان موهای سوخته پرهیز از شستن روزانه‌شان است زیرا شامپوها تمامی رطوبت و روغن طبیعی موها را از بین می‌برند و آن‌ها را خشک‌تر و شکننده‌تر می‌کنند.

5. پیچاندن مو در حوله

اگر موهای شکننده و آسیب پذیری دارید، احتمالا طی فرایند خشک کردنشان، رطوبت زیادی از دست می‌دهند. پس از شستن موهایتان، آن‌ها را درون حوله بپیچید و اجازه دهید اینگونه خشک شود تا اینکه آن‌ها را آزاد بگذارید تا با جریان هوا خشک شود.

اگر با موهای نمناک می‌خوابید، حتما از روبالشی ابریشمی استفاده کنید تا رطوبت مو جذب بالش نشود. یک پژوهش معتبر نشان داده است که اگر موهای نمناک به مدت طولانی رها شوند، آسیبی که می‌بینند کاملا قابل مقایسه با آسیب استفاده از سشوار است.

6. کاهش استفاده از وسایل حرارتی مو

ممکن است فر کردن، صاف کردن، حجم دادن به موهایتان، جزء برنامه روتین سالانه‌تان باشد. همه این‌ها می‌توانند دلایل خشکی موهایتان باشند. اینجاست که اهمیت کاهش استفاده از این وسایل در ترمیم موهای آسیب دیده بیشتر آشکار می‌شود.

به یاد داشته باشید در صورت استفاده از سشوار، باید فاصله آن با موها حداقل شش اینچ (15 سانتی متر) باشد.

7. دوش آب سرد

مطابق با تحقیقات اخیر، دوش آب سرد سبب رشد سریع‌تر مو می‌شود. پس از استفاده از شامپو و نرم کننده، موهای خود را به مدت یک یا دو دقیقه با آب سرد آبکشی کنید. فواید اینکار برای سلامت موهایتان و ترمیم موهای آسیب دیده و درمان موهای سوخته به اثبات رسیده است.

دوش آب سرد برای مو

 

8. ترمیم موهای آسیب دیده با روغن‌های ضروری

یکی از بهترین روغن‌ها، برای درمان موهای سوخته و ترمیم موهای آسیب دیده و خشک، اعمال چند قطره روغن آرگان بر روی ساقه مو است.

روغن‌هایی مانند روغن نعناع یا روغن اسطوخودوس ممکن است از ریزش و شکستن موهایتان جلوگیری کند.

پک پیشنهاد: مخلوط روغن آرگان، روغن اسطوخودوس، روغن نعناع و روغن نارگیل، تاثیر شگفت‌انگیزی بر روی موهایتان خواهد داشت.

9. استفاده از کلاه

تاثیر منفی اشعه فرابنفش خورشید بر روی موها بر هیچ کس پوشیده نیست. در صورتی که موهای خشکی دارید، سعی کنید کمتر در معرض آفتاب قرار بگیرید. به یاد داشته باشید برای انجام فعالیت‌های روزانه حتما از کلاه استفاده کنید.

اگر موهای شما با آفتاب سوخته است، برای درمان و ترمیم موهای آسیب دیده ، ژل خالص آلوئه ورا را بر روی ساقه مو اعمال کنید.

10. استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل یک امولسیون طبیعی است که به خوبی در بافت داخلی مو نفوذ می‌کند و باعث بهبود وضعیت کلی آن‌ می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم برای ترمیم موهای آسیب دیده و درمان موهای سوخته هفته‌ای یکبار از این روغن برای نرم کردن موهای خود استفاده کنید.

  • چند قطره از روغن نارگیل که دمای آن با دمای محیط برابر است، بر روی ساقه موهای خشک خود زنید.
  • پیش از اعمال بر روی موها، چند قطره از روغن را روی دست‌ها مالیده و سپس آن را به انتهای مو، تاج سر و ریشه مو بزنید.
  • این فرایند را چند بار تکرار کنید تا تمامی موهای شما به این روغن آغشته شود ولی آن قدر استفاده نکنید که موهایتان خیس از روغن شوند. اجازه دهید روغن به مدت 20 دقیقه روی موهایتان بماند، سپس آن‌ها را آبکشی کنید.

روغن نارگیل برای مو

جمع بندی

ترمیم موهای آسیب دیده و خشک در خانه و همچنین درمان موهای سوخته، کار نسبتا راحت و ارزانی است که هیچ خطری را متوجه موهایتان نخواهد کرد. علاوه بر این مقاله توصیه می‌کنیم از مقاله دیگر ما چند ترفند طلایی را برای تقویت موهای آسیب دیده بیاموزید.

به یاد داشته باشید از دست دادن طولانی مدت مو و شکستن آن‌ها نشانه‌ای از عدم سلامت موهاست. در صورت داشتن این نشانه‌ها و هریک از نشانه‌های زیر، حتما با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید:

  • ریختن موها به صورت دسته‌ای
  • الگوهای طاسی
  • شکستن موها هنگام شانه زدن

با این امید که توانسته باشیم پرسش‌های شما را در رابطه با موضوع ترمیم موهای آسیب دیده به خوبی پاسخ داده باشیم، بی‌صبرانه منتظر نظرها و پیشنهادهای شما و همچنین امتیاز شما به این مقاله هستیم.

منبع

healthline