صفر تا صد آموزش آرایش صورت به سبک حرفه ای ها

اکثر خانم‌ها کم و بیش دستی در آرایش کردن دارند. آرایش کمک می‌کند نقایص چهره خود را بپوشانیم، به ظاهر زیبایی که دوست داریم نزدیک‌تر شویم و در نهایت با اعتماد به نفس بیشتری در مجالس مختلف ظاهر شویم. اما واقعیت این است که آموزش آرایش صورت به همان راحتی که همیشه فکر می‌کردید، نیست. دنیای آرایش ترفندها و باید و نبایدهای بسیاری دارد که اگر رعایت نکنید، آرایش اثر معکوسی بر زیبایی و جذابیت شما خواهد داشت. از فرم صورت و رنگ پوست گرفته تا رنگ موها و چشم‌تان، همه و همه در انتخاب ابزار آرایشی و آموزش آرایش صورت شما موثر هستند.

بنابراین بدون در نظر گرفتن این موارد، نمی‌توان به سبک حرفه‌ای‌ها آرایش کرد. در این مقاله قدم به قدم به شما می‌آموزیم که آرایش کردن را باید از کجا شروع کرد؟ رنگ‌ها و فرم‌های مختلف صورت چطور هایلایت و کانتور می‌شوند؟ انواع آرایش صورت بر اساس جداسازی رنگ پوست و فرم صورت چگونه است؟ آرایش چشم ریز و درشت به چه نحو انجام می‌شود؟ آیا رژ لب زدن برای لب‌های باریک با درشت متفاوت است؟ و پاسخ به هزاران سوال دیگری که دانستن جواب آن‌ها از شما یک آرایشگر حرفه‌ای خواهد ساخت. آموزش آرایش صورت تان را از همین امروز شروع و با ما تمرین کنید.

مرحله 1: آماده سازی و آموزش آرایش صورت

آماده سازی و آموزش آرایش صورت

1. آرایش قبلی‌ صورت را پاک کنید

اولین مرحله در آموزش آرایش صورت، آماده سازی پوست است. بسیاری از خانم‌ها این مرحله را نادیده می‌گیرند؛ در صورتی که پاک کردن کامل صورت از چربی‌ها، آلودگی‌ها و آرایش قبلی‌تان نقش بسیار مهمی در زیبا و طبیعی به نظر رسیدن آرایش‌تان دارد. اگر روی همان آرایش قبلی آرایش کنید، احتمالا ناامید خواهید شد؛ چرا که در این صورت ظاهرتان خسته به نظر می‌رسد. همچنین این کار باعث می‌شود منافذ پوست شما بسته شوند و دچار مشکلاتی مانند چروک‌های پوست و آکنه شوید. برای پاک کردن آرایش، پاک کننده‌ های صورت مختلفی مانند شیر پاک کن، تونر و میسلارواتر وجود دارد که در مقاله دیگری به معرفی و طرز استفاده هر کدام از آن‌ها پرداخته‌ایم.

2. صورت‌تان را بشویید و مرطوب کننده بزنید

به همان دلایلی که برای پاک کردن آرایش گفتیم، لازم است صورت‌تان را بشویید. برای شستشوی صورت‌تان از یک شوینده ملایم استفاده کنید و یک دقیقه پوست‌تان را با شوینده ماساژ دهید. این کار باعث می‌شود تمام باکتری‌ها و سلول‌های مرده احتمالی در منافذ پوست‌تان بیرون بیاید. سپس با آب سرد صورت‌تان را بشویید تا کاملا عاری از هرگونه آلودگی شود. بعد از آن از مرطوب کننده صورت استفاده کنید. برای استفاده از مرطوب کننده، لازم نیست بیش از حد صورت‌تان را ماساژ دهید اما نحوه ماساژ و استفاده اصولی از آن را هم بیاموزید:

  • مرطوب کننده را به صورت دورانی روی گونه‌ها بزنید؛
  • برای مرطوب کردن بینی، مرطوب کننده را از قسمت پایین به طرف بالای بینی بمالید؛
  • پیشانی را با حرکات ضربدری مرطوب کنید؛
  • و در نهایت لب و چانه را مرطوب کنید. به این صورت که ماساژ را از چانه شروع و به اطراف گونه‌ها برسید.

توجه داشته باشید که نوع شوینده و همچنین نوع مرطوب کننده برای کسانی که پوست خشک، مختلط و یا چربی دارند متفاوت است. حتما باید از محصولاتی استفاده کنید که مخصوص نوع پوست شما طراحی شده‌اند. در غیر این صورت پوست خشک‌تان خشک‌تر و پوست چرب‌تان چرب‌تر از قبل شده و اصطلاحا آرایش روی پوست‌تان نمی‌خوابد. شما می‌توانید بسته به نوع پوست‌تان، از انواع محصولات آبرسان و مرطوب کننده مانند اسپری صورت، سرم، لوسیون، کرم و روغن برای مرطوب کردن پوست‌تان استفاده کنید. قبل از رفتن به مرحله بعد آموزش آرایش صورت صبر کنید تا مرطوب کننده خشک شود. تصویر زیر، مراحل درست مرطوب کننده زدن را آموزش می‌دهد:

مراحل درست مرطوب کننده زدن

3. در آرایش صورت پرایمر را فراموش نکنید

آموزش آرایش صورت مانند حرفه‌ای‌ها بدون اینکه قبل از هر چیز از یک پرایمر استفاده کنید، ممکن نیست. در واقع پرایمر باعث می‌شود پوست‌تان صاف‌تر شود و در نهایت آرایش‌تان ظاهر طبیعی‌تری پیدا کند. همچنین استفاده از پرایمر باعث افزایش دوام و ماندگاری آرایش روی صورت‌تان می‌شود؛ به نحوی که آرایش در تمام طول روز روی صورت‌تان می‌ماند. به خصوص اگر عرق می‌کنید یا می‌خواهید بدوید و کارهایی کنید که ممکن است آرایش‌تان خراب شود، این مرحله در آموزش آرایش صورت بسیار مهم است. برای اینکه بیشتر با پرایمر صورت آشنا شوید، حتما مقاله دیگر ما را بخوانید.

پرایمر را باید با توجه به نوع پوست‌تان انتخاب کنید. اگر پوست‌تان خشک است، باید از پرایمر حاوی مرطوب کننده استفاده کنید. اگر پوست چربی دارید، حتما پرایمری را تهیه کنید که بدون چربی و مات باشد. در صورتی هم که پوست شما حساس است، به دنبال پرایمری باشید که کمترین ترکیبات شیمیایی مانند انواع چربی‌ها، پارابن و … را دارد.

برای استفاده از پرایمر می‌توانید از یک براش، اسفنج یا انگشت‌تان کمک بگیرید. برای این کار تنها کافی است به اندازه یک سکه کوچک از پرایمر را روی براش یا اسفنج آرایشی و یا نوک انگشت‌تان بزنید و کل پوست صورت‌تان را با آن کاور کنید. اگر پوست‌تان چروک‌های ریز و روزنه‌های مشخصی دارد، بهتر است از دو لایه پرایمر استفاده کنید. به این صورت که لایه اول را بزنید، صبر کنید تا پرایمر خشک شود و سپس لایه دوم را بزنید. اگر هم نمی‌خواهید از دو لایه پرایمر استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم حداقل یک لایه دیگر پرایمر را روی ناحیه T صورت‌تان، یعنی بینی و اطراف آن و بین ابروها، بزنید. این ناحیه چرب‌تر بوده و روزنه‌های باز بیشتری دارد و  به همین علت ماندگاری آرایش روی این قسمت کمتر است.

4. یک لایه کرم پودر پایه بزنید

انواع مختلفی کرم پودر وجود دارد و همه آن‌ها معمولا به یک نحو استفاده می‌شوند. کرم پودرهای مایع، کرمی و یا پودری همه برای یکنواخت کردن پوست عمل می‌کنند و پایه‌ای برای دیگر ابزار آرایشی در آموزش آرایش صورت می‌سازند. مهم‌ترین نکته در استفاده از کرم پودر، این است که رنگی مطابق با تون رنگی طبیعی پوست‌تان (نه روشن‌تر و یا تیره‌تر) انتخاب کنید. با این کار رنگ صورت‌تان تفاوت فاحشی با رنگ دیگر قسمت‌های بدن‌تان پیدا نمی‌کند و آرایش‌تان طبیعی‌تر به نظر می‌رسد. به طور کلی بهتر است کرم پودر پایه را یک درجه تیره‌تر از رنگ طبیعی پوست انتخاب کنید.

برای زدن کرم پودر از یک براش یا اسفنج آرایشی مرطوب استفاده کنید و اگر لازم بود آن را روی گردن و نزدیک گوش‌تان هم بزنید. کرم پودر زدن با انگشت باعث می‌شود باکتری‌های دست‌تان به پوست منتقل شوند و دچار مشکلات پوستی مانند جوش و آکنه شوید. با این حال اگر با استفاده از اسفنج راحت نیستید، دست‌های‌تان را قبل از کرم پودر زدن کاملا بشویید. به هر حال باید مقدار مناسبی از کرم پودر (در این مرحله ترجیحا مایع) را بزنید؛ به این صورت که از وسط صورت خود شروع و ترجیحا با حرکات ضربه‌ای به سمت بیرون حرکت کنید. کرم پودر را کاملا روی کل صورت‌تان پخش کنید؛ به نحوی که هیچ ردی از آن باقی نماند.

کرم پودر پایه در آموزش آرایش صورت

5. در آرایش صورت از کانسیلر کمک بگیرید

هدف استفاده از کانسیلر در آموزش آرایش صورت این است که تمام قرمزی‌ها، جوش‌ها و همچنین تیرگی دور چشم پوشانده شود. برای اینکه تیرگی دور چشم را با کانسیلر مخفی کنید، از کانسیلری که یک درجه روشن‌تر از رنگ طبیعی پوست است کمک بگیرید و آن را به صورت دو مثلث کوچک برعکس زیر چشم‌های‌تان بزنید. علاوه بر این قسمت پایین پل بینی، چانه، وسط پیشانی و بالای لب بالایی‌تان را هم کانسیلر بزنید.

به طور کلی کانسیلر را می‌توان در هر قسمتی که جوش یا تیرگی دارید استفاده کرد. تنها نکته مهم این است که پس از زدن کانسیلر، مطمئن شوید هیچ مرز و خط مشخصی به جای نگذاشته و کاملا با کرم پودرتان مخلوط شده است. البته برخی افراد ترجیح می‌دهند ابتدا از کانسیلر و سپس از لایه اولی کرم پودر مایع استفاده کنند. ترتیب این دو مرحله بیشتر به سلیقه و تجربه شما بستگی دارد. امتحان کنید در کدام حالت صورت شما صاف‌تر و درخشان‌تر به نظر می‌رسد. در مقاله دیگری به آموزش کاربردهای جالب کانسیلر پرداخته‌ایم.

6. کرم پودر یا پنکک بزنید

استفاده از کرم پودر یا پنکک در این مرحله از آموزش آرایش صورت، باعث می‌شود آرایش شما دوام بیشتری داشته باشد. در بخش زدن کرم پودر پایه در آموزش آرایش صورت اشاره کوتاهی به رنگ مناسب کرم پودر داشتیم. اما اگر می‌خواهید حرفه‌ای‌تر عمل کنید، باید نوع پوست و رنگ آن را بشناسید تا انتخاب دقیق‌تری نسبت به کرم پودر مناسب خود داشته باشید.

در حقیقت آرایش پوست چرب و خشک با هم متفاوت است و برای هر کدام باید از محصولات مختلفی استفاده کرد. برای تشخیص کرم پودر مناسب در گام اول نوع پوست‌تان را تشخیص دهید. اگر پوست‌تان چرب است، از پنکک مات و یا کرم پودرهای مایع فاقد چربی (oil-free) استفاده کنید. همچنین کرم پودرهایی که مواد معدنی دارند برای پوست چرب مناسب هستند؛ زیرا مانع جلوه براق پوست می‌شوند. اما اگر پوست خشکی دارید، بهتر است از کرم پودر مایع و یا استیک آبرسان استفاده کنید. به همین ترتیب اگر پوست شما مختلط و ترکیبی است، بهتر است برای نقاط چرب‌تر صورت (معمولا ناحیه T) از کرم پودر مخصوص پوست چرب و برای قسمت‌های دیگر از کرم مخصوص پوست خشک کمک بگیرید. علاوه بر این اگر پوست حساسی دارید، قبل از خرید کرم پودر ترکیبات آن را به دقت بررسی کنید که حاوی الکل، عطر، اسانس، پارافین و روغن‌های نفتی مانند گلیسیرین و وازلین نباشند؛ زیرا این مواد باعث تحریک پوست‌تان می‌شود.

نحوه زدن کرم پودر در آرایش صورت

مرحله بعد برای انتخاب کرم پودر در آموزش آرایش صورت این است که ته رنگ پوست‌تان را شناسایی کنید. اگر پوست شما طلایی، زرد و یا زیتونی رنگ باشد، ته رنگ پوست شما گرم (رنگ پوست سبزه) است. در این حالت رنگ رگ‌های دست‌تان مایل به سبز هستند. اما اگر پوست گلگونی دارید و رگ‌های‌تان آبی و بنفش هستند، پوست شما سرد (رنگ پوست سفید) است. پوست‌های خنثی (رنگ پوست گندمی) هم هیچ رنگ صورتی یا طلایی دیده نمی‌شود و درواقع ترکیبی از هر دو رنگ اند. حال که رنگ پوست‌تان را تشخیص دادید، انتخاب بهترین کرم پودر هم راحت‌تر خواهد بود.

اکثر برندهای لوازم آرایشی، از 3 حرف برای نشان دادن اینکه محصول مناسب کدام ته رنگ پوستی است، استفاده می‌کنند: حرف C برای ته رنگ سرد، حرف W برای ته رنگ گرم و N برای ته رنگ خنثی. در نهایت ابزار مناسب کرم پودرتان را انتخاب کنید. اگر از پنکک استفاده می‌کنید، با یک پد و اگر انتخاب شما کرم پودر مایع است، با سر براش، اسفنج مرطوب یا نوک انگشت‌ها کرم پودر بزنید. توجه داشته باشید بهتر است کرم پودر را فقط با حرکات ضربه‌ای به صورت بزنید تا جایی که کاملا روی صورت‌تان محو شود.

7. هایلایتر عضو جداناپذیر آموزش آرایش صورت است

وقتی کرم پودر می‌زنید، همه صورت‌تان رنگ یکنواختی پیدا می‌کند. یکی از تکنیک های آرایشگران حرفه ای در آموزش آرایش صورت این است که حتما از هایلایتر و کانتور برای نقاط خاصی از صورت استفاده می‌کنند و به این صورت به چهره عمق و بعد زیبایی می‌بخشند.

برای هایلایت کردن صورت می‌توانید از هایلایتر کرمی، پودری یا استیکی استفاده کنید. انتخاب نوع هایلایتر به سلیقه شما و نوع کرم پودرتان بستگی دارد؛ برای مثال اگر کرم پودر شما مایع است، چون پوست‌تان نرم می‌شود بهتر است از هایلایتر پودری استفاده کنید. و یا اگر می‌خواهید ظاهر نهایی آرایش شما براق شود، از هایلایترهای مایع یا کرمی استفاده کنید. به هر حال هایلایتر باید یک درجه روشن‌تر از رنگ پوست‌تان باشد. اگر هم می‌خواهید آرایش شما جلوه براق و جذاب‌تری داشته باشد، می‌توانید از هایلایترهای براق و اکلیلی استفاده کنید.

برای استفاده از هایلایتر پودری، انتخاب یک براش مناسب اهمیت زیادی دارد. آرایشگران حرفه‌ای از یک براش با سایز متوسط و معمولا سری زاویه‌دار استفاده می‌کنند. همچنین برای هایلایت کردن لب، ابرو و بینی از براش‌های ابرو که ظریف‌تر هستند، کمک می‌گیرند.

هایلایت کردن در آموزش آرایش صورت باید کاملا طبیعی انجام شود. بنابراین باید مناطقی از صورت را با هایلایت برجسته کنید که به طور طبیعی نور به آن قسمت‌ها می‌تابد. به این ترتیب بالا یا روی استخوان گونه، پایین استخوان ابرو، وسط کمان لب بالایی و امتداد پل بینی مناطقی هستند که باید هایلایت شوند. علاوه بر این حتما گوشه‌های چشم‌تان را هم هایلایتر بزنید تا چشم‌های‌تان درشت‌تر نشان داده شوند. در نهایت این کار باعث می‌شود چهره‌تان درخشان و سرحال‌تر از همیشه به نظر برسد.

8. با کانتورینگ به صورت‌تان عمق دهید

برخلاف هایلایتر برای کانتورینگ باید از رنگی یک یا دو درجه تیره‌تر از پوست‌تان در قسمت‌هایی که می‌خواهید دورتر و عمیق‌تر به نظر برسند، استفاده کنید. اما قضیه به همین راحتی نیست. گاهی انتخاب یک رنگ نادرست برای کانتور باعث می‌شود که چهره فرد خیلی غیرطبیعی و اغراق آمیز دیده شود. به طور کلی رنگی که برای کانتورینگ استفاده می‌کنید باید مات باشد. مطابق دستورالعمل زیر رنگ مناسب کانتورینگ خود را تشخیص داده و تهیه کنید:

  • اگر رنگ پوست شما روشن است و سفیدپوست هستید، از یک رنگ قهوه‌ای مایل به خاکستری (رنگ سرد) استفاده کنید؛
  • اگر رنگ پوست‌تان تیره است و تیرگی متوسطی دارد از تون‌های نارنجی، و اگر خیلی تیره است از تون‌های قرمزتر (رنگ گرم) استفاده کنید؛
  • و اگر تون رنگی پوست شما متوسط است و گندمی هستید، دست‌تان برای انتخاب طیف رنگی مختلف کانتور باز است و می‌توانید رنگ‌های متفاوتی را امتحان کنید.

معمولا زیر استخوان گونه‌ها روی چال گونه، دو طرف بینی و زیر خط فک کانتور می‌شوند. همچنین اگر پیشانی بزرگی دارید، می‌توانید از کانتورینگ این قسمت کمی نزدیک به محل رویش‌ موها استفاده کنید تا کوچک‌تر به نظر برسد. اگر دوست دارید که آرایش‌تان کمی تیره‌تر و برنزتر باشد، در این مرحله بعد از کانتورینگ باید صورت را برنز کنید. برای این کار از یک پودر و براش برنزینگ روی کل صورت استفاده کنید تا صورت‌تان درخشش طلایی گونه‌ای پیدا کند.

هایلایت و کانتورینگ در آرایش

البته توجه داشته باشید در آموزش آرایش صورت مهم است که فرم صورت خود را بشناسید و تمام مراحل کانتورینگ و هایلایت و رژگونه را براساس فرم صورت خود انجام دهید. در ادامه بعد از آموزش رژگونه، این مرحله مهم در آموزش آرایش صورت به سبک‌ حرفه‌ای‌ها را توضیح خواهیم داد.

9. رژگونه مناسبی بزنید

آخرین مرحله آماده کردن صورت‌تان در آموزش آرایش صورت زدن رژگونه است. گونه‌های هرکسی کمی رنگ دارد و این رنگ با افراد دیگر متفاوت است. کمی لبخند بزنید تا گونه‌های شما مشخص شوند؛ سپس براش رژگونه را روی گونه‌ها بزنید. بیش از حد از رژگونه استفاده نکنید، فقط کافی است که رنگ این ناحیه کمی متفاوت با بقیه قسمت‌ها باشد. در مقاله دیگری مفصلا توضیح داده‌ایم که چطور با توجه به نوع و رنگ پوست‌ و همچنین رنگ چشم‌تان، رژگونه مناسب را انتخاب کنید. به طور کلی:

  • رنگ هلویی روشن، صورتی کمرنگ و مرجانی ملایم برای کسانی که پوست روشن و سفیدی دارند؛
  • رنگ‌های گرم مانند نارنجی و مسی برای افراد با روشنی متوسط و تن گرم؛
  • رنگ‌های گرمی مانند قهوه‌ای، آجری، قرمز و نارنجی تیره برای کسانی که تیره و سبزه هستند، مناسب است.

اما همان طور که گفتیم، کانتورینگ و هایلایت و رژگونه کاملا به فرم صورت شما بستگی دارند و در آموزش آرایش صورت مهم است که این مراحل را با توجه به فرم صورت‌تان انجام دهید.

اگر صورت شما مربعی است:

  • کانتورینگ: دو طرف پیشانی و طرفین خط فک
  • هایلایت: روی پیشانی، روی چانه و روی گونه‌ها
  • رژگونه: زیر استخوان گونه

آرایش صورت مربعی

اگر فرم صورت‌تان گرد است:

  • کانتورینگ: کمی روی شقیقه‌ها و زیر استخوان گونه
  • هایلایت: روی پیشانی و چانه (نسبت به فرم مربعی چانه بیشتر هایلایت شود)
  • رژگونه: زیر استخوان گونه‌ها به سمت دهان

آرایش صورت گرد

اگر صورت مستطیل دارید:

  • کانتورینگ: سرتاسر محل رویش مو و روی شقیقه‌ها، سرتاسر خط فک
  • هایلایت: چندان کاربردی در این فرم صورت‌ها ندارد؛ می‌توانید کمی وسط پیشانی را هایلایت کنید
  • رژگونه: روی استخوان گونه تا زیر گوشه داخلی چشم

آرایش صورت مستطیل

اگر صورت شما بیضی یا تخم مرغی است:

  • کانتورینگ: برای این فرم صورت کاربرد زیادی ندارد؛ می‌توانید کمی زیر استخوان فک را کانتور کنید
  • هایلایت: روی استخوان گونه
  • رژگونه: روی سراسر گونه‌ها با حرکات رفت و برگشتی

آرایش صورت بیضی

اگر صورت مثلثی دارید:

  • کانتورینگ: کانتور را از کنار گوش شروع کنید و به طرف خط فک بکشید. کمی به زیر استخوان گونه هم بیافزایید.
  • هایلایت: دو طرف پیشانی
  • رژگونه: به شکل V روی گونه‌ها

آرایش صورت مثلثی

اگر صورت‌تان قلب شکل است:

  • کانتورینگ: دو طرف پیشانی و شقیقه‌ها و زیر چانه
  • هایلایت: برای این مدل فرم صورت نیازی نیست
  • رژگونه: کناره بیرونی گونه‌ها

آرایش صورت قلبی

و اگر فرم صورت‌تان لوزی است:

  • کانتورینگ: دو طرف پیشانی و شقیقه‌ها و کمی زیر چانه
  • هایلایت: زیر چشم‌ها با یک مثلث برعکس برای درخشان شدن بیشتر چشم‌ها، در وسط پیشانی و چانه
  • رژگونه: بالای استخوان گونه و به سمت گوش‌ها کشیده شود.

آرایش صورت لوزی

10. ابروهای‌تان را بکشید

این مرحله از آموزش آرایش صورت اختیاری است و به نوع ابروهای شما بستگی دارد. به طور کلی توصیه می‌شود اگر ابروهای نازک یا کم پشتی دارید، آن‌ها را بکشید. برای کشیدن ابروها می‌توانید از مداد، سایه ابرو، پماد ابرو، ژل ابرو و ماژیک ابرو استفاده کنید. هر ابزاری را که برای این کار انتخاب کردید، توجه داشته باشید که باید به رنگ طبیعی موهای‌تان نزدیک باشد. معمولا باید رنگی را انتخاب کنید که یک درجه روشن‌تر از رنگ طبیعی موهای‌تان باشد؛ اما اگر موهای بلوندی دارید، برای رنگ ابرو یک درجه تیره‌تر از موها در نظر بگیرید که ابرو بهتر خودش را نشان دهد.

در اولین مرحله از آموزش آرایش صورت و کشیدن ابرو، باید ابروها را به سمت بالا شانه بزنید (می‌توانید همراه با شانه از ژل یا صابون ابرو هم استفاده کنید تا حالت ابروها در طول روز حفظ شود). این کار باعث می‌شود فضاهای خالی ابروی‌تان بیشتر به چشم بیاید. سپس با ابزاری که انتخاب کرده‌اید، ابروها را پر کنید. از سر ابرو شروع کنید و چند خط کوچک مومانند در این قسمت بکشید. سپس با خطوط کوچکی وسط ابرو را پر کنید. در آموزش آرایش صورت حرفه‌ای توصیه می‌شود کشیدن ابروها را از جهت رویش مو (یعنی از پایین به بالا) انجام دهید. بعد از آن خطوط را با یک قلم موی کوچک یا پد آرایشی محو کنید.

مرحله 2: آموزش آرایش چشم

آموزش آرایش چشم

1. پرایمر سایه چشم بزنید

آرایش چشم جایگاه ویژه‌ای در آموزش آرایش چشم به سبک حرفه‌ای‌ها دارد. این کار را باید با سایه چشم شروع کنید. بهتر است قبل از سایه زدن، کمی از پرایمر سایه استفاده کنید. پرایمر سایه چشم کمک می‌کند که سایه مدت زمان بیشتری روی پلک‌های‌تان باقی بماند. علاوه بر این استفاده از پرایمر بسیاری از مشکلات مربوط به سایه زدن را حل می‌کند.

ممکن است متوجه شده باشید که پس از گذشت مدت زمانی سایه چشم شما محو می‌شود یا چرب به نظر می‌رسد و یا روی چین و چروک پلک‌های‌تان جمع می‌شود. استفاده از پرایمر از ایجاد چنین مشکلاتی جلوگیری خواهد کرد. برای این کار نوک انگشت خود را به پرایمر سایه چشم آغشته کنید و با حرکات ضربه‌ای به پلک‌ها بمالید؛ به نحوی که پلک از ریشه مژه‌ها تا بالای چین خود با پرایمر پر شود. در نهایت می‌توانید روی آن را پنکک بزنید تا پایه مناسبی برای سایه ایجاد شود. در ادامه به آموزش سایه زدن می‌پردازیم.

2. از سایه چشم استفاده کنید

در آموزش آرایش صورت فرم چشم‌ها تاثیر زیادی بر رنگ و مدل سایه چشم دارد. برای مثال اگر چشم‌های‌تان پف دار است، از سایه‌های مات و تیره استفاده کنید. اگر چشم‌های گودی دارید، بهتر است از ترکیب سایه چشم تیره و روشن براق استفاده کنید. چشم‌های خیلی ریز هم با سایه‌هایی که رنگ روشنی دارند، زیباتر به نظر می‌رسند. علاوه بر فرم چشم، برای انتخاب رنگ سایه باید به رنگ چشم‌ها هم دقت کرد. به طور خلاصه:

  • اگر چشم‌های قهوه‌ای دارید، دست‌تان برای انتخاب رنگ سایه چشم بازتر است و اکثر رنگ‌ها مانند خاکستری، آبی، قهوه‌ای، طلایی و بنفش روی این نوع چشم زیبا هستند؛
  • اگر چشم‌های شما سبز است، از رنگ‌های گرم مانند قهوه‌ای، طلایی، مسی، برنز، هلویی، صورتی و سبز پررنگ استفاده کنید، همچنین رنگ‌های بنفش و یاسی رنگ سبز چشم‌های‌تان را بیشتر نشان می‌دهد؛
  • اگر چشم‌های آبی دارید، از رنگ‌های قهوه‌ای، هلویی، طلایی، عسلی پررنگ و طیف رنگ نارنجی استفاده کنید؛
  • اگر چشم‌های‌تان خاکستری رنگ است، از رنگ‌های تیره‌تر مانند خاکستری سیر نقره‌ای و مشکی برای سایه چشم خود کمک بگیرید.

روش‌های زیادی برای سایه زدن در آموزش آرایش صورت وجود دارد. ابتدایی‌ترین راه این است که یک رنگ را روی کل پلک‌های‌تان بزنید. از یک براش سایه (یا در صورت لزوم از انگشت) برای سایه زدن پلک‌ها استفاده کنید، از وسط نزدیک به خط مژه شروع کرده و آن را به سمت بیرون پخش کنید. در گوشه‌های داخلی و بیرونی چشم رنگ سایه را با رنگ پوست‌تان محو کنید تا رد هیچ خط مشخصی باقی نماند و آرایش طبیعی‌تر به نظر برسد.

توجه داشته باشید که هیچ وقت نباید سایه چشم پایین‌تر از خط طبیعی پلک پایین آورده شود؛ زیرا این کار حالت چشم‌ها را به سمت پایین نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید کمی حرفه‌ای‌تر آرایش کنید، علاوه بر سایه اصلی از یک رنگ مات تیره‌تر هم استفاده کنید و آن را به صورت شکل C از گوشه خارجی خط مژه‌تان به سمت بالا، و همچنین در یک سوم بیرونی چین پلک‌تان بکشید. از یک رنگ روشن‌تر هم برای گوشه داخلی چشم تا وسط پلک استفاده کنید و رنگ‌ها را طوری مخلوط کنید که مرز مشخصی نداشته باشند.

برای اینکه به چشمان‌تان استراحتی داده باشید، از شما دعوت می‌کنیم ویدیوی زیر را تماشا کنید تا بعد از آن به ادامه آموزش آرایش چشم‌ها بپردازیم.

3. خط چشم بکشید

هدف از کشیدن خط چشم در آموزش آرایش صورت این است که خط مژه پررنگ‌تر به نظر برسد. بنابراین باید رنگی شبیه به رنگ موهای طبیعی‌تان انتخاب کنید (اگر موهای‌تان بلوند است، از خط چشم قهوه‌ای استفاده کنید). بعد از انتخاب رنگ، نوبت به انتخاب ابزار آرایشی می‌رسد.

بسته به سلیقه و تجربه‌تان در آرایش کردن می‌توانید از مداد یا خط چشم مایع استفاده کنید. کشیدن خط چشم‌های مایع سخت‌تر است اما نسبت به مداد، معمولا ماندگاری بیشتری دارند. برای استفاده از خط چشم مایع، ابتدا خوب آن را تکان دهید. قلم مو را بیرون آورده و اگر سر آن مقدار زیادی مایع دارد آن را به لبه ظرف بکشید. از وسط پلک بالا شروع به کشیدن خط چشم کنید و تا گوشه چشم امتداد دهید. سعی کنید حتی الامکان قلم مو به لبه و محل رویش مژه نزدیک باشد تا هیچ خط سفیدی از پلک‌تان دیده نشود. سپس از گوشه داخلی چشم خطی را به سمت وسط پلک بکشید و دو لبه خط را به هم برسانید. اما اگر می‌خواهید حرفه‌ای‌تر از این عمل کنید، باید فرم چشم‌ها را شناسایی و براساس آن خط چشم بکشید. خط چشم را برای شکل‌های مختلف چشم به این صورت بکشید:

  • خط چشم برای چشم گرد: روی خط مژه در قسمت لبه خارجی چشم و به صورت بالدار
  • خط چشم برای چشم بادامی: خط چشم بالدار
  • خط چشم برای چشم ریز: خط چشم باریک بالا و گوشه پایین چشم (داخل چشم از مداد سفید استفاده کنید)
  • خط چشم برای چشم درشت: خط چشم گربه‌ای و بالدار
  • خط چشم برای چشم تک پلکی یا آسیایی: خط چشم باریک از گوشه داخلی چشم و به سمت گوشه خارجی پهن‌تر شود
  • خط چشم برای پلک افتاده: خط چشم پهن و گوشه خارجی به سمت بالا تا چشم حالت به سمت بالا بگیرد
  • خط چشم برای چشم‌ های فاصله‌ دار: در قسمت گوشه‌های داخلی چشم یا مجرای اشک برای نزدیک‌تر نشان دادن چشم‌ها
  • خط چشم برای چشمهای نزدیک به هم: خط چشم نه خیلی نازک و نه خیلی پهن، از گوشه داخلی نازک و به سمت گوشه خارجی چشم پهن شود
  • خط چشم برای چشم‌ گود و فرورفته: خط چشم بسیار نازک نزدیک خط مژه و یا فقط در گوشه خارجی بالا و پایین پلک
  • خط چشم برای چشم های پف دار: از وسط و به سمت گوشه خارجی چشم پهن‌تر شود.

به یاد داشته باشید که ریمل زدن آخرین مرحله آرایش چشم است که در بخش بعد به آموزش آن می‌پردازیم. 

4. در مرحله آخر آرایش صورت ریمل بزنید

مرحله آخر آرایش چشم در آموزش آرایش صورت ریمل زدن است. ریمل‌ها کاربردهای مختلفی دارند. در مقاله دیگری به طور مفصل درمورد بهترین مارک ریمل چشم توضیح دادیم که انتخاب صحیح‌تری داشته باشید. به عنوان مثال اگر مژه‌های کوتاهی دارید، از ریمل بلندکننده استفاده کنید و یا اگر تار مژه‌های شما نازک است از یک ریمل حجم دهنده کمک بگیرید.

قبل از اینکه ریمل بزنید، از فرمژه استفاده کنید تا مژه‌ها بیشتر حالت بگیرند. برای بیرون آوردن ریمل هیچوقت آن را درون تیوب پمپ نکنید؛ زیرا با این کار هوا وارد ریمل شده و آن را خشک می‌کند. به جلو نگاه کنید و ریمل را از ریشه مژه‌ها به سمت بالا بکشید. از گوشه داخلی چشم شروع کنید و به سمت بیرون روید. هر دو چشم را یک لایه ریمل بزنید و صبر کنید خشک شوند. می‌توانید برای تاثیر بیشتر یک لایه دیگر ریمل هم بیافزایید. از زدن بیشتر از دو لایه ریمل خودداری کنید؛ در غیر این صورت چهره‌تان حالت غیرطبیعی و عجیبی پیدا می‌کند.

یکی از ترفندهای آرایشگران حرفه ای این است که قبل از ریمل زدن روی مژه‌ها را با کانسیلر می‌پوشانند تا مژه‌ها حجیم‌تر به نظر برسند. همچنین گاهی در فاصله دو لایه ریمل از پودر بچه استفاده می‌کنند.

مرحله 3: آموزش آرایش لب

آرایش لب

1. لب‌های‌تان را آماده آرایش کنید

در این مرحله از آموزش آرایش صورت باید لب‌های‌تان را آماده کنید. برای آماده سازی لب‌ها از مسواک مرطوب یا اسکراب‌های لب خانگی (مانند عسل و شکر قهوه‌ای) استفاده کنید تا لایه‌های اضافی لب برداشته شده و لب‌ها نرم‌تر شوند. استفاده از بالم لب هم باعث می‌شود که در طول روز لب‌ها نرم بمانند و خشک یا پوسته پوسته نشوند. در نهایت از پرایمر لب استفاده کنید تا ماندگاری رژلب روی لب‌های‌تان بیشتر شود.

2. خط لب بکشید

رنگ خط لب باید با رنگ لب‌ها و رنگ رژی که انتخاب کرده‌اید، هم خوانی داشته باشد. رنگ خط لب می‌تواند همرنگ رژ و یا کمی تیره‌تر از آن باشد. به هیچ عنوان نباید از خط لبی که از رژتان خیلی روشن‌تر است استفاده کنید؛ چرا که در این صورت لب‌ها باریک‌تر به نظر می‌رسند.

برای کشیدن خط لب از خط طبیعی لب بالایی‌تان شروع کنید و در وسط آن یک X بکشید. سپس انتهای X را تا گوشه لب‌ها امتداد دهید. روی خط طبیعی لب پایین‌تان هم خط بکشید؛ به این صورت که از گوشه لب‌ها شروع کنید و خط را تا وسط امتداد دهید. برخی خانم‌ها برای اینکه لب را بزرگتر نشان دهند، خط لب پایین را در پایین‌تر از محدوده خط طبیعی‌شان می‌کشند. این کار تنها باعث مضحک به نظر رسیدن چهره شما می‌شود. یک ترفند برای افزایش ماندگاری رژلب، این است که در این مرحله از آموزش آرایش صورت کل لب‌ها را با خط لب پر کنید.

نحوه کشیدن خط لب

3. رژ لب بزنید

رنگ رژلب را متناسب با خط لبی که زده‌اید، انتخاب کنید. اگر می‌خواهید آرایش طبیعی‌تری داشته باشید، رژ همرنگ خط لب، و برای بولدتر نشان دادن لب‌ها از رژ براق استفاده کنید. آرایش لب باریک و درشت با هم متفاوت است و هرکدام در آموزش آرایش صورت ترفندهای خاص خود را دارند.

اگر لب‌های نازک و باریکی دارید، ابتدا از خط لبی که یک درجه تیره‌تر از رنگ رژتان است استفاده کنید و سپس روی آن را خط لب همرنگ رژ بکشید. دور خط لب را هم می‌توانید با مداد سفید یک خط کمرنگ بکشید تا لب‌ها برجسته‌تر به نظر برسند. اگر لب‌های‌تان درشت و گوشتی است، ترجیحا از رژلب‌های تیره‌تر استفاده کنید. رژهای براق و مایع برای این لب‌ها مناسب نیستند و معمولا رژهای مات جلوه زیباتری روی این لب‌ها ایجاد می‌کنند.

یک قاعده کلی در مدل آرایش کلاسیک این است که نباید همزمان هم چشم‌ها و هم لب‌های‌تان را بولد کنید؛ چرا که برای مثال آرایش چشم دودی به همراه رژ قرمز پررنگ، اثر یکی از این دو را خنثی می‌کند. اگر دوست دارید آرایش چشم جذاب و بولدی با سایه‌های متنوع داشته باشید، باید از یک رنگ ملایم برای رژتان استفاده کنید تا مخاطب به چشم‌های شما جذب شود.

در نهایت پس از اتمام آرایش‌تان حتما از یک اسپری تثبیت کننده آرایش استفاده کنید تا در تمام طول روز ماندگار باشد. اسپری تثبیت کننده را از فاصله 30-20 سانتی‌متری صورت‌تان نگه دارید و آن را 5-4 بار روی کل صورت‌تان اسپری کنید. وقت آن رسیده همه را با آرایش حرفه‌ای‌تان سورپرایز کنید.

آرایش چهره

سخن پایانی

در این مقاله مفصلا تمام نکات مربوط به آموزش آرایش صورت را توضیح دادیم و سپاسگزاریم که تا پایان همراه ما بودید. اگر در هر کدام از مراحل گفته شده، سوالی دارید، خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها پاسخگوی شما همراهان عزیز مجله زیبایی میس و مستر باشیم.

سوالات متداول درمورد آموزش آرایش صورت


انواع آرایش صورت چیست؟

مدل‌های مختلفی آرایش صورت وجود دارد که هرکدام ترفندهای خاص خود را دارند. برای مثال در آرایش کلاسیک بیشتر بر آرایش چشم و لب تاکید می‌شود و همان طور که اشاره‌ای داشتیم، باید یکی از این دو عضو را بولد کرد. در مدل آرایش لایت یا اروپایی، از رنگ‌های ملایم‌تری استفاده می‌شود و بیشتر، هدف پوشاندن نواقص چهره است. در مقابل، در آرایش سبک شرقی از رنگ‌های شاد، مانند سبز و صورتی و آبی برای آرایش چشم استفاده می‌شود. غلیظ‌تر از این سبک، مدل آرایش صورت عربی است که در آن از رنگ‌های گرم و تیره در تمام اجزای صورت استفاده می‌شود. مشابه این حالت مدل آرایش خلیجی است که در آن هم رنگ‌های براق و خط چشم‌های غلیظ جایگاه ویژه‌ای دارند. یک سبک جدیدتر آرایش صورت هم سبک هالیوودی است که مشخصه آن ابروهای طبیعی و بدون آرایش، خط چشم و سایه تیره و برق لب یا رژ بسیار ملایم است.

چطور آرایش زیبا داشته باشیم؟

برای اینکه آرایش زیبایی داشته باشید و اصطلاحا آرایش به شما بیاید، در قدم اول لازم است تک تک اعضای صورت‌تان را بشناسید. فرم کلی صورت‌تان، رنگ پوست، فرم و رنگ چشم، فاصله چشم‌ها، فرم بینی و شکل لب و رنگ آن مواردی هستند که برای آرایش حرفه ای صورت باید آن‌ها را در نظر داشته باشید. در این مقاله مفصلا به آموزش آرایش صورت مانند آرایشگران حرفه‌ای پرداختیم.

چگونه کرم پودر بزنیم که ماسیده نشود؟

اگر تمام مراحلی را که در این مقاله درمورد آرایش صورت به شما آموزش دادیم، انجام دهید کرم پودر به خوبی روی صورت می‌نشیند. به طور خلاصه قبل از زدن کرم پودر باید با شوینده مناسب پوست‌تان را بشویید و حتما از مرطوب کننده مخصوص استفاده کنید. همچنین پرایمر را فراموش نکنید؛ پرایمر منافذ پوست را می‌بندند و چربی پوست شما را کنترل می‌کند. در نتیجه کرم پودرتان پس از مدتی چرب و روغنی نخواهد شد.

چطور از مژه مصنوعی استفاده کنیم؟

برای پرپشت شدن مژه‌ها ترفندهایی را در این مقاله آموزش دادیم. اما اگر می‌خواهید مژه‌های‌تان حجیم‌تر و حالت‌دارتر شود، می‌توانید در مجالس خاص از مژه مصنوعی استفاده کنید. بهترین چسب برای مژه مصنوعی چسب‌های جراحی است که از داروخانه‌ها قابل خریداری است. با یک خلال دندان کمی چسب را روی نوار داخلی مژه بزنید و با احتیاط آن را روی خط مژه‌تان بچسبانید.

 

منبع

wikihow