حتما برای شما هم پیش آمده که به یک مهمانی یا جشنی دعوت شده اید و موهایتان وزدار و بدون حالت است و نه وقتش را دارید و نه می توانید برای درست کردن موهایتان هزینه زیادی بپردازید. در این گونه موارد بهترین کار براشینگ مو با سشوار است. شاید بگویید که براشینگ هم کار سختی است ولی اگر اصول آن را بدانید به راحتی و در کمترین زمان می توانید آن را انجام دهید. پس اگر می خواهید براشینگ مو با را به صورت اصولی یاد بگیرید در این مقاله با ما همراه باشید.

براشینگ مو چیست؟

به حالت دادن موها با سشوار و برس براشینگ مو می گویند. با براشینگ، موها خوش حالت، صاف و پر حجم می شود. برای جلوگیری از آسیب دیدگی موها، هنگام استفاده از سشوار باید آن را در فاصله 12 تا 30 سانتی متری موها قرار بدهید.

انجام اصولی براشینگ مو بسیار مهم است. چون اگر براشینگ مو به صورت غیر اصولی، انجام شود تارهای مو آسیب می بینند. اگر شما هم براشینگ مو را به صورت اصولی و حرفه ای بلد نیستید در این مقاله با ما همراه باشید تا آموزش براشینگ حرفه ای و تمام آنچه لازم است در مورد براشینگ مو بدانید را در اختیارتان بگذاریم.

انواع براشینگ مو

براشینگ مو را می توان روی مدل های مختلف مو انجام داد. نحوه براشینگ مو با سشوار برای مدل های مختلف مو متفاوت است. در این قسمت شما را با انواع براشینگ آشنا خواهیم کرد.

براشینگ موی کوتاه

برای حجم دهی موهای کوتاه و کم پشت، می توان از سشوار، برس حرارتی یا اتو مو و … استفاده کرد. براشینگ موی کوتاه مجلسی باید با مدل صورت متناسب باشد. از برس های فلزی برای براشینگ موهای کوتاه استفاده کنید. برای براشینگ موهای کوتاه و کم حجم ریشه موها را پوش دهید، سپس مقداری ژل کف دستتان بریزید و به موهای پوش داده شده بزنید. همچنین برای حجم دادن به ریشه ها می توانید از اسپری قبل براشینگ مو یا پودر حجم دهنده و بیگودی خاردار استفاده کنید.

بعد از خنک شدن موها بیگودی را باز کرده و حالت دهی به موها را آغاز کنید. توجه داشته باشید برای سشوار کشیدن موهای کوتاه، نباید از برس خیلی بزرگ استفاده کنید، سایز برس براشینگ مو را با توجه به حجم و اندازه موهایتان انتخاب کنید.

در ابتدا برای حالت دهی ریشه و ساقه مو، برس را با زاویه 180 درجه عمود بر پشت سر نگه دارید و سشوار کنید و بعد برس را با زاویه 90 درجه نگه دارید و سشوار کنید. انتهای موها را با برس به زیر یا رو سشوار بکشید و در پایان با اسپری یا تافت حالت موها را تثبیت کنید.

براشینگ موی کوتاه

براشینگ موی بلند و متوسط

برای براشینگ موهای بلند به دو روش به داخل یا از بیرون سشوار کنید. ابتدا موهای خود را تقسیم بندی کنید، سپس سشوار کشی را از پشت سر آغاز کنید. برای راحتی کار خود می توانید از برس های گرد و تخت استفاده کنید.

نحوه سشوار کشیدن موی بلند با توجه به مدل براشینگ موی بلند متفاوت است. به طور مثال اگر می خواهید موهایتان پف دار شود، به زیر با زاویه 90 درجه سشوار کنید و اگر به (مدل پر) علاقه دارید به بیرون سشوار کنید، بعد از سشوار به هر لایه اسپری تثبیت کننده بزنید.

اجازه دهید موهایتان خنک شود تا حالتش حفظ شود. یادتان باشد زاویه مناسب برای براشینگ موهای بلند 45 درجه است.

براشینگ موی فر و وزدار

قبل از براشینگ موهای فر باید از اسپری دوفاز استفاده کنید.

ابتدا موهای فر خود را نم دار کنید و با استفاده از یک نرم کننده بر پایه روغن موهای خود را صاف کنید. سر پخش کننده سشوار را برای موهای فر، به صورت مستقیم روی موها بگیرید. برای براشینگ موی فر از سشوار کم قدرت استفاده کنید.

انواع روش های براشینگ کردن مو

برای براشینگ کردن موهای سر می توانید روش های مختلفی مانند براشینگ به زیر، رو، موج دار و… را انجام دهید.

براشینگ به زیر

در این روش از براشینگ مو در ابتدا موها را به اسپری یا ماسک مورد نظر آغشته کنید. سپس براش مخصوص را از زیر روی موهایتان بزنید. به این صورت زمانی که براش به انتهای مو رسید، از زیر موها بیرون بیاید و همه چیز رو به داخل باشد. سشوار هم باید دقیقا روی مو و چسبیده به براش زیر مو باشد و همزمان با آن حرکت کند.

براشینگ به رو

این مدل براشینگ مو را دقیقا برعکس براشینگ به زیر انجام دهید. به این صورت که موها را به ماسک موی مورد نظر آغشته کنید سپس براش مخصوص را از رو به موهایتان بکشید و آن را به سمت بالا رها کنید. همزمان با براش کشیدن، سشوار را در جهت براش روی موهایتان بکشید.

براشینگ به رو

براشینگ صاف و شلاقی

برای براشینگ شلاقی مانند همه براش های دیگر در مرحله اول باید موها را به اسپری مناسب مو یا ماسک مو آغشته کنید. درجه سشوار هم باید کاملا گرم باشد. در این روش از براشینگ مو لازم نیست جهت دست خود را به بالا نگه دارید. سپس یک بار از زیر و یک بار از رو موها را سشوار بکشید و سشوار را کاملا صاف و مستقیم رو به پایین بیاورید. در این روش بهتر است برای تکمیل کار از اتو مو استفاده کنید.

براشینگ موج دار و کرلی

این مدل براشینگ مو برای افرادی مناسب است که موهای خودشان صاف و لخت و بدون حالت است. کسانی که صورت کشیده ای دارند هم این مدل مو برایشان بسیار مناسب است و کشیدگی بیش از حد صورت را از بین می‌برد.

در این روش حالت دادن مو با سشوار باید از ژل های حجم دهنده و حالت دهنده استفاده کنید و سپس از روش های زیر و رو به صورت ترکیبی استفاده کنید. برای ثابت شدن حالت موها باید سشوار را روی درجه سرد قرار دهید. یادتان باشد در این مدل نباید از هیچگونه حالت دهنده بر پایه روغن استفاده کنید.

براشینگ جلوی مو و چتری

براشینگ چتری به سه دسته تقسیم می شود. چتری صاف، چتری کج و چتری ایستاده.

جهت برس برای چتری صاف باید رو به داخل و موازی با بینی باشد.

حرکت دست برای چتری کج باید به سمت چپ یا راست باشد. جهت نهایی هم به داخل صورت باشد.

برای براشینگ ایستاده باید سشوار را به سمت عقب موها نگه دارید و موها را به حالت ایستاده فرم دهید. در مدل برای زیبایی بیشتر می توان کمی چتری ها را پوش داد.

لوازم مورد نیاز برای براشینگ مو

در این بخش هر آنچه را که برای براشینگ مو نیاز دارید، آورده ایم.

لوازم مورد نیاز برای براشینگ مو

سشوار حرفه ای براشینگ مو

قطعا اولین و مهم ترین وسیله ای که برای براشینگ مو به آن نیاز دارید سشوار است. هر چقدر کیفیت سشوار بهتر باشد، قطعا کار براشینگ راحت تر و نتیجه نهایی زیباتر و حرفه ای تر خواهد شد. یک سشوار قدرتمند باید از لحاظ نوع موتور، قدرت، حرارت بالا، سرعت و امکانات جانبی کامل باشد. موتورهای AC برای کار حرفه ای در آرایشگاه ها و سشوار DC برای استفاده خانگی کاربرد دارد.

مشخصات سشوار حرفه ای برای براشینگ مو

همانطور که گفتیم اولین مورد برای یک براشینگ خوب سشوار حرفه ای و باکیفیت است. شاید فکر کنید یک سشوار کوچک معمولی با قدرت پایین آسب کمتری به موها می زند اما به یاد داشته باشید زمان مهم ترین معیار برای یک براشینگ کامل و سریع است. یعنی هر چقدر خشک شدن و حالت پذیری موها سریع تر و در مدت زمان کمتری انجام شود، احتمال آسیب دیدن موها کمتر است. بنابراین یک سشوار حرفه ای و پرقدرت می تواند براشینگ سریع و کاملی را به شما تحویل دهد. سشوارهای حرفه ای امکانات بیشتری دارند که کیفیت براشینگ مو را بالا می برند.

البته در اینجا منظورمان این نیست که یک سشوار کوچک با قدرت پایین سشوار خوبی نیست. بلکه برخی از  سشوار های با قدرت پایین و متوسط هم کیفیت عالی و استانداردی دارند که به آن ها سشوار خانگی گفته می شود این نوع سشوارها معمولا برای خشک کردن مو و آرایش های معمولی به کار برده می شوند. اما برای یک براشینگ حرفه ای باید از یک سشوار حرفه ای استفاده کنید.

فناوری تولید یون در سشوار، یک کلید طلایی برای براشینگ بی نقص

امروزه استفاده از ژنراتور تولید یون های منفی در سشوار های حرفه ای یک مزیت محسوب می شود. این سشوارها به وسیله تولید یون منفی و انتقال آن روی ساقه موها مانع از ایجاد الکتریسیته ساکن می شوند. وجود الکتریسیته ساکن روی موها دشمن اصلی آرایش و براشینگ مو است. با استفاده از سشوارهای حرفه ای مجهز به فناوری تولید یون، می توان بروز الکتریسیته ساکن روی ساقه موها را به حداقل رساند.

نکته دیگر که در سشوار حرفه ای مورد توجه قرار می گیرد طول کابل برق سشوار است. سشوار های حرفه ای معمولا طول کابل برقشان بلند در نظر گرفته می شود تا در هنگام استفاده مشکلی پیش نیاید.

برس براشینگ مو

برس مخصوص براشینگ مو در نتیجه کار نهایی تاثیر بسیار زیادی دارد. در براشینگ معمولا از برس های گرد که مخصوص حالت دادن به موهای بلند استفاده می شود. مگر اینکه نوع آرایش مو در نقاطی از آن یه نوع دیگری از برس یا شانه نیاز داشته باشد. معمولا برای آموزش براشینگ مجلسی و حرفه ای براش های بزرگ تر کاربرد دارد. برای موهای سالم از براش های ضدشوره با قطر کم استفاده می شود. شما می توانید سایزهای مختلف برس و شانه مو برای براشینگ را روی موهایتان امتحان کنید تا متوجه شوید با کدام راحت تر هستید.

مشخصات برس مو حرفه ای برای براشینگ مو

یک برس گرد خوب در وهله اول باید بتواند حرارت را در بدنه خود به خوبی متمرکز کند و به طور یکسان به تارهای مو انتقال دهد. این وظیفه توسط یک استوانه آلومینیومی که در بدنه برس تعبیه شده انجام می شود. برس های حرفه ای و پیشرفته در بدنه خود یک پوشش سرامیکی دارند که حرارت را بهتر و یکنواخت تر به موها منتقل می کند. مزیت دیگر برس سرامیک این است که آسیب کمتری به ساقه مو می زند.

برس مو حرفه ای برای براشینگ مو

یک نکته بسیار مهم در خصوص برس براشینگ مو که زیاد هم به آن توجه نمی شود، دسته برس است. براشینگ مو ممکن است طولانی شود پس در چنین شرایطی باید حتما دسته برس یک طراحی ارگونومیک داشته باشد تا در استفاده طولانی دست شما خسته نشود.

بهتر است برسی را برای براشینگ مو انتخاب کنید که روی دسته آن لاستیک ضد سرخوردن تعبیه شده باشد تا تسلط دستتان روی براشینگ حفظ شود.

گیره های تقسیم مو

گیره های تقسیم مو در روند براشینگ مو کمک زیادی به شما می کنند. معمولا این گیره ها دراز و کشیده هستند و به موها فشار زیادی وارد نخواهند کرد. وظیفه این گیره این است که قسمت هایی از مو را که در آن لحظه نیاز به براشینگ ندارند نگه می دارد.

شانه تقسیم مو

شانه های تقسیم مو در مدل ها و انواع و طرح های مختلفی وجود دارند. شانه های تک شاخ نسبت به مدل های دیگر کاربرد راحت تری دارند و در جداسازی مو هم به شما کمک می کنند.

ماسک و محلول های محافظت کننده و نرم کننده مو

ماسک ها و محافظت کننده های مو هم انواع مختلفی دارند. انتخاب ماسک به عهده خودتان است و با توجه به مدل براشینگ می توانید انتخاب کنید. به طور مثال برای براشینگ های موج دار باید از ماسک های سبک تر و برای موهای لخت باید از ماسک های بر دایه روغن استفاده کنید.

اسپری یا کرم های تثبیت کننده حالت مو

این کرم ها و اسپری ها با ایجاد یک لایه ضخیم روی موها از مو محافظت می کنند. در نتیجه عاملی برای جلوگیری از برهم خوردن حالت مو بعد از براشینگ می باشند. این کرم ها و اسپری های حالت دهنده مو همچنین از موها در برابر حرارت سشوار محافظت می کنند و شفافیت و درخشندگی مو را افزایش می دهند و لطافت و رطوبت بی نظیری به آن ها هدیه می دهند.

حالا که با وسایل مورد نیاز جهت براشینگ مو آشنا شدید نوبت به آموزش براشینگ مو با سشوار می رسد.

آموزش براشینگ مو توسط خود فرد

در این بخش به آموزش براشینگ مو در پنج گام ساده می پردازیم:

1. شستشو و خشک کردن موها

پیش از آنکه براشینگ مو را آغاز کنید لازم است تا در اولین قدم موهای خود به ویژه ریشه ها را به خوبی شستشو دهید.  شستشوی کامل موها قبل از براشینگ از این نظر مهم است و ضرورت دارد که با موهای چرب و کثیف نتیجه مطلوب و رضایت بخشی به دست نمی آید. لازم به ذکر است استفاده از محلول های نرم کننده و ماسک های مو در این مرحله کمک زیادی به صاف کردن مو می کند. در کنار فوایدی که برای صاف کردن هر چه سریع تر موها دارند، باعث تقویت آن نیز می شوند.

پس از آنکه موهای خود را خوب شستید زمان آن رسیده که اجازه دهید موهایتان خشک شود. البته اگر موها نیمه خشک یا همان نمدار باشد بهتر است. موهای خیس به خوبی براشینگ نمی شوند.

شستشو و خشک کردن موها

2. استفاده از اسپری حجم دهنده و محافظت کننده

یکی از مهم ترین مراحل براشینگ مو استفاده از اسپری حجم دهنده و محافظت از مو در برابر حرارت است.

ترکیبات حجم دهنده به کار رفته در این اسپری ها یک پوشش ملایم روی موهای نازک ایجاد می کند و بدین ترتیب سبب پر پشت شدن و ضخیم شدن مو می شود. در نتیجه ظاهر مو بعد از استفاده از این گونه محصولات حجیم تر، شاداب، سالم و زیباتر می شود. حرارت زیاد سشوار  آسیب های زیادی به موی سر می زند که با استفاده از این محصولات قابل پیشگیری است.

همچنین آسیب هایی مانند موخوره، شکسته شدن ساقه های مو و ریزش مو با استفاده از این اسپری ها از بین می روند و حالت گرفتن و نرمی و لطافت موها بیشتر می شود.

در نتیجه بهتر است که قبل از سشوار کردن موها از این محصول بر روی موهای خود استفاده کنید تا از بروز آسیب های احتمالی جلوگیری کنید.

3. تقسیم بندی مو برای براشینگ

در سومین گام از طریقه براشینگ با سشوار لازم است تا موها را با استفاده از برس به چند بخش تقسیم کنید تا بتوانید، خیلی راحت تر و سریع تر موهای خود را به کمک سشوار حالت دهید. برای این کار می توانید موهای خود را به 4 قسمت یا بیشتر تقسیم کنید، ولی روش اصولی این است که تمامی موها به 4 قسمت تقسیم بندی شوند.

بدین منظور ابتدا باید موها را از فرق وسط تا انتهای گردن به دو قسمت تقسیم کنید و پس از آن از وسط فرق سر تا نوک هر گوش یک فرق دیگر باز کنید. نکته ای که باید در این مرحله از براشینگ مو با سشوار رعایت کنید، این است که پس از جداسازی هر دسته از مو باید آن را به کمک گیره تقسیم مو که در قسمت های قبلی معرفی کردیم، نگه دارید.

4. نحوه براشینگ مو

پس از تقسیم بندی موها، وقت آن رسیده تا برس پیچ خود را بردارید و با یکی از دسته های مو که عمدتا لایه های پشت سر است، شروع به کار کنید. در این گام که مهم ترین گام در براشینگ مو با سشوار است،  باید لایه هایی از مو را که نازک و درست به اندازه برس است، انتخاب نمایید. سپس برس را زیر موها قرار دهید و از ریشه مو با زاویه 180  درجه به سمت بالا بکشید. سپس سشوار را بردارید.

در صورتی که می خواهید، موهایتان کمتر آسیب ببیند، سر مخصوص پخش حرارت و باد سشوار را سر لوله آن نصب کنید. اکنون برای براشینگ مو با سشوار، لازم است تا سشوار را روی مو بگیرید و با زاویه 90 درجه به سمت خارج بکشید تا به نوک موها برسید. اینجا همان بخشی است که ادامه کار بستگی به مدلی دارد که مطابق سلیقه تان انتخاب کردید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا موها خوب حالت بگیرند و به نتیجه مطلوب خود دست پیدا کنید.

نحوه سشوار کشیدن

در براشینگ مو با سشوار توجه داشته باشید که همیشه باید سشوار را روی موهایتان حرکت دهید و متمرکز نگه ندارید، چرا که حرارت متمرکز سشوار روی موهایتان به آن ها آسیب خواهد زد. همچنین برای اینکه از سوختن موهایتان در اثر حرارت سشوار جلوگیری شود، باید پس از این که هر بخش از موهایتان را سشوار کشیدید، چند ثانیه صبر کنید تا حرارت موهایتان قدری کم شود و سپس به کار خود ادامه دهید.

اگر موهایتان مجعد است حتما از پخش کننده های حرارت باد سشوار استفاده کنید. این وسیله یک سری مجزا است که بر روی دهانه خروجی باد گرم سشوار، نصب می شود. درست است با استفاده از سری پخش کننده حرارت کار براشینگ مو اندکی طولانی تر می شود ولی در عوض موهایتان دچار سوختگی و آسیب نمی شود.

5. تثبیت مدل مو

پس از آن که تمام مراحل گفته شده را انجام دادید برای این که بتوانید مدل مو خود را تا ساعت ها حفظ کنید به مقداری اسپری فیکس کننده احتیاج دارید. بدین منظور به محض اتمام کارتان با سشوار سریعا به موی خود اسپری بزنید. نکته ای که لازم است در این مرحله به آن توجه ویژه ای داشته باشید، این است که این کار را با فاصله مناسب انجام دهید و اسپری را به هیچ عنوان خیلی به مو نزدیک نکنید. بهترین و استانداردترین فاصله برای اسپری زدن، فاصله 30 سانتی متری می باشد. با این روش، دیگر نباید نگران از بین رفتن حالت موهای خود باشید.

در ویدیوی زیر نحوه براشینگ مو توسط خود فرد را می آموزید:

اشتباهات رایج در براشینگ مو

۱- تقسیم‌ بندی نکردن مو

درست است که براشینگ کار نسبتا سختی است اما رعایت این نکته ساده یعنی تقسیم بندی موها قبل براشینگ می تواند کار شما را راحتتر کند. با تقسیم بندی موها شما می توانید به راحتی هر قسمت مو را شانه کنید، سشوار بکشید و نتیجه بهتری کسب کنید.

۲- انتخاب برس نامناسب

همانطور که می دانید برس نقش مهمی در براشینگ مو دارد. به هیچ وجه از برس‌های فلزی سنگین استفاده نکنید، چرا که  برس‌های فلزی به راحتی گرم شده و دما را بیش از اندازه بالا می‌برند که همین باعث می شود موهای شما بسوزد یا بیش از حد خشک شود. این اتفاق سلامت موهای شما را به خطر می‌اندازد و آن‌ها را بد حالت می‌کند. یک برس سوراخ‌ دار متناسب با نیاز موهای خود تهیه کنید. بهتر است فاصله بین دندانه‌های برس زیاد باشد تا به راحتی گره موهایتان را باز کند.

3- خیس بودن بیش از حد موها

اشتباه رایجی که خیلی از افراد مرتکب می‌شوند، سشوار کشیدن موهای خیلی خیس است. قبل از سشوار کشیدن و براشینگ مو آن را با حوله خشک کنید؛ در حدی که نمدار باشد. این کار از کشیده شدن تارهای مو ممانعت کرده و همچنین باعث جلوگیری از ریزش مو می شود. ضمن اینکه مدت زمان لازم برای خشک شدن مو را کاهش می دهد.

۴- استفاده از درجه حرارت خیلی زیاد

دمای خیلی بالای سشوار موها را بیش از حد خشک می کند و به آن آسیب می رساند بنابراین قبل از براشینگ مو به درجه حرارت سشوار توجه کنید.  توصیه ما این است که ابتدا با تنظیم دمای سشوار روی درجه حرارت کم، خشک کردن مو را از ریشه شروع کرده و به تدریج که به سمت انتهای ساقه مو می‌روید، دما را بالاببرید.

۵- ثابت نگه داشتن سشوار

حرکت مداوم سشوار در براشینگ مو بسیار مهم است. بنابراین سشوار را در یک نقطه نگه ندارید زیرا با این کار خطر سوختن و آسیب‌ دیدگی مو افزایش می یابد. همچنین مهم است که سشوار را خیلی نزدیک به موهای خود نگه ندارید زیرا ظاهری شکننده به موهای شما می‌دهد. ( فاصله سشوار از مو باید بین 12 تا 30 سانتی متر و به حالت اریب باشد.)

کلام آخر

امیدواریم این آموزش برای شما مفید بوده باشد و بتوانید انواع براشینگ مو را در خانه بر روی موهای خود انجام دهید.

سوالات متداول در رابطه با براشینگ مو با سشوار

بدون شک در ذهن شما هم سوالات زیادی پیرامون براشینگ مو با سشوار مطرح شده است که در ادامه این بخش به دو مورد از رایج ترین آن ها پاسخ داده شده است.


آیا براشینگ مو با سشوار ممکن است مضراتی به همراه داشته باشد؟

براشینگ نیز مانند هر اقدام زیبایی می تواند مضراتی برای موها داشته باشد. البته اگر به صورت مکرر و هر روزه این کار را انجام دهید، به موهایتان آسیب وارد می کند که این آسیب ها شامل موارد زیر هستند;
آسیب رسیدن به مو به خاطر حرارت بالا
ضعیف شدن ساقه مو
احتمال سوختگی مو
نازک شدن تار مو
زودتر چرب شدن موها

چگونه از اتوی مو برای براشینگ کردن استفاده کنیم؟

امروزه انواع مختلفی از اتو‌مو وجود دارد که با آن با استفاده از آن می توان موها را صاف، فر و حتی ویو کرد. برای براشینگ مو با اتو ابتدا موهایتان را تمیز بشویید و با حوله آب اضافی آن را بگیرید.
صبر کنید موهایتان در هوای آزاد کمی خشک شود تا حدی که مرطوب باشد. سپس از یک سرم محافظ حرارت مو استفاده کنید تا موهایتان کمتر دچار آسیب شود. موهایتان را به شش قسمت تقسیم بندی کنید. دو بخش در کناره های سر، یک بخش در بالا و یک بخش در پشت سر ایجاد کنید. هرکدام از بخش ها را آرام و با حوصله اتو بکشید تا کاملا یکدست صاف شوند و وزی آن ها گرفته شود.