مراقبت بعد از رنگ مو

با رنگ کردن موها می‌توانید به ظاهر و چهره خود تنوع ببخشید. اکثر رنگ‌ها با مواد شیمیایی ساخته شده‌اند که برای سلامت مو خوب نیستند. استفاده از رنگ‌های دائمی و دکلره، باعث آسیب رساندن به موها می‌شود. در نتیجه برای مراقبت از مو بعد از رنگ زدن باید کارهای روتینی انجام دهید. مراقبت بعد از رنگ مو برای سالم ماندن موها به شدت مهم است. با این کار می‌توانید از آسیب رسیدن بیش از حد به موها پیشگیری کنید. در این مقاله به طور مفصل و کامل تمام کارهایی را که باید برای مراقبت از مو بعد از گذاشتن رنگ انجام دهید، خواهیم گفت.

برای مراقبت بعد از رنگ مو چه باید کرد؟

دکلره موها را به پایه صفر می‌رساند و رنگدانه طبیعی مو را از بین می‌برد اما اگر درست و اصولی زیر نظر متخصص انجام نشود، باعث سوختن موها می‌شود. آسیبی بسیار جدی که مراقبت از مو را بسیار دشوارتر از معمول می‌کند. اگر به بیشتر افرادی که موهای خود را رنگ کرده‌اند نگاهی بیندازید، متوجه وز بودن یا قرمزی بودن ریشه موها خواهید شد.

موهایی هم که بدون دکلره و با رنگ‌های موجود در بازار، رنگ می‌شوند، در معرض مواد شیمیایی قرار گرفته، آسیب دیده و ضعیف می‌شوند (برای یادگیری انواع رنگ مو بدون دکلره مقاله دیگر ما را بخوانید). با این وجود، با انجام چند راهکار مراقبت از مو می‌توانید مراقب موی خود بوده و از بیشتر آسیب دیدن آن‌ها جلوگیری کنید.

در واقع کسانی که موهای رنگ شده زیبا دارند، ژن خوب ندارند؛ بلکه آن‌ها روش‌های رسیدگی و مراقبت بعد از رنگ مو را به خوبی می‌دانند و انجام می‌دهند. پس بهتر است قبل از غبطه خوردن به موهای پرپشت و رنگ شده دیگران، شما هم آگاهی خود را بالا برده و این کارها را انجام دهید.

آیا بعد از رنگ مو شامپو بزنیم؟

شستشوی مو بلافاصله پس از رنگ توصیه نمی‌شود. کوتیکول‌های مو تا سه روز پس از رنگ همچنان باز و فعال هستند. استفاده از شامپو بعد از رنگ مو امکان دارد کیفیت رنگ را خراب کرده و مو را دچار آسیب‌های زیادی کند. رنگ مو برای تثبیت نیاز به همین زمان دارد. رنگ موها دارای تقویت‌کننده و انواع ویتامین هستند و ماندگاریشان روی مو خطری ندارد. پس بهتر است برای مراقبت از مو آن‌ها را زود نشویید و اجازه دهید موها را ویتامینه کنند؛ اما اگر رنگ به پوست سر رسیده باشد، بهتر است که ایمنی را رعایت کنید و در این مورد با تکنسین زیبایی و مو مشورت کنید.

سوزش زیاد پوست سر امکان دارد علامت حساسیت باشد. اگر متوجه بروز علائم آلرژیک پس از رنگ شدید، بهتر است که سرتان را بشویید.

شستشوی کمتر موهای رنگ شده

برای مراقبت از مو و حفظ چربی سر بهتر است که موها را هر روز نشورید. برای مراقبت بعد از رنگ مو هم بهتر است همین عادت را حفظ کرده و موهای خود را کمتر بشویید. چرا که شستشوی بیشتر موها، رنگ بیشتری از روی کوتیکول مو برمی‌دارد. رنگ موها کمرنگ شده و درخشندگی ساقه مو هم از بین می‌رود. شستن بیش از حد موهای رنگ شده، خشک شدن و گره خوردن موها را تشدید می‌کند. اگر جزو افرادی هستید که هر روز عادت به شستن موهای خود دارید، برای مراقبت از مو بهتر است این عادت را ترک کرده و در هفته تنها دو تا سه بار موهای رنگ شده خود را بشویید.

مراقبت بعد از رنگ مو

موها را با آب داغ نشورید

بر اساس تحقیقات انجام شده در سایت wikihow، آب داغ می‌تواند رنگ مو را از بین ببرد یا این رنگ را کدر کند. آب داغ لایه کوتیکول یا همان لایه بیرونی ساقه‌ی مو را باز می‌کند. مولکول‌های رنگ دقیقا در همین قسمت قرار گرفته‌اند که با آب داغ از مو جدا شده و رنگ موها به سمت کدر شدن پیش می‌روند. برای مراقبت از مو بهتر است موهای رنگ شده را با آب سرد یا ولرم بشورید.

برای مراقبت بعد از رنگ مو شامپوی مناسب بخرید

از مهم‌ترین نکات برای مراقبت بعد از رنگ مو استفاده از شامپوی موهای رنگ شده است. اینکه شامپو زدن بعد از رنگ مو درست است یا نه یک موضوع است و اینکه از چه شامپوهایی می‌توان استفاده کرد، موضوعی دیگر که به آن‌ها می‌پردازیم. موادی مانند سالیسیلیک اسید و کتوکونازول باعث خشکی سر می‌شوند. در صورتی که پوست سر حساسی دارید، از شامپوهای حاوی این مواد استفاده نکنید. مراقبت از مو را جدی بگیرید.

اگر شامپوی موی رنگ شده ندارید، برای محافظت و مراقبت بعد از رنگ مو از ماسک‌ها یا کرم‌های مخصوص موی رنگ شده استفاده کنید.

از چه شامپوهایی برای موی رنگ شده استفاده کنیم؟

شامپوی نامناسب می‌تواند رنگ و مو را خراب کند. بسیار مهم است که برای مراقبت بعد از رنگ مو شامپوی مناسب موهای رنگ شده تهیه کرده و یا از شامپوی ملایم و حاوی نرم‌کننده استفاده کنید. موهای رنگ شده نمی‌توانند رطوبت کافی مورد نیاز را به خوبی موی طبیعی، جذب کنند. پس برای مراقبت از مو بهتر است با آگاهی به سراغ شامپوی مناسبی بروید.

پس از رطوبت رسانی به مو، مهم‌ترین نکته حفظ کیفیت رنگ است. شامپوها باید آن‌قدر قدرت داشته باشند که گردوغبار و تیرگی را از مو بشویند ولی همین مواد شوینده می‌توانند رنگ مو را هم تخریب کنند.

مشکلات گسترده موهای رنگ شده، باعث تولید نسل جدیدی از شامپوها شده است. شامپوی مخصوص موهای رنگ شده، تفاوت‌های زیادی با شامپوی معمولی دارند و بهتر است از آن‌ها استفاده کنید.

تعداد زیادی از موها در پروسه رنگ، دچار آسیب و شکستگی و خشکی می‌شوند که نیاز به مراقبت از مو دارند. این موها را نمی‌توان با هر شامپویی شست. در استفاده از شامپو پس از رنگ مو دقت کنید.

سولفات‌ها موادی هستند که قدرت تمیزکنندگی بالایی دارند و هر ماده خارجی روی مو را از بین می‌برند. به همین دلیل، باعث کدر شدن و کمرنگ شدن رنگ مو هم می‌شوند. شامپوهای بدون سولفات برای موهای رنگ شده یا حتی معمولی بسیار عالی هستند. این شامپوها، مو را خشک نمی‌کنند و به ماندگاری رنگ روی مو کمک می‌کنند. در مقاله دیگری بهترین شامپو بدون سولفات را معرفی کرده‌ایم.

هنگام خرید شامپو برای موهای رنگ شده، به سراغ برندهای معتبر و آشنا بروید. برندهایی که همگان از خوب بودن آن‌ها مطمئن هستند و البته به راحتی پیدا می‌شوند. شامپوهای تقویتی و ترمیم‌کننده حاوی نرم‌کننده می‌توانند برای مراقبت از موی رنگ شده مفید باشد.

شامپو بدون سولفات

استفاده از نرم‌ کننده بعد از رنگ کردن مو

تنها به استفاده از شامپوی موی رنگ شده اکتفا نکنید. برای مراقبت از موی رنگ شده، آن هم بعد از شامپو زدن، استفاده از نرم‌کننده در اولویت است. رنگ کردن مو باعث خشک شدن ساقه مو شده که شامپوهای دارای مواد سولفاته این موضوع را تشدید می‌کنند. همچنین شامپوها باعث مات شدن رنگ مو می‌شوند.

حتماً شما هم با مشکل خشک شدن و وز شدن موها بعد از حمام یا گره خوردن آن‌ها موی رنگ شده روبرو شده‌اید. شانه زدن موی گره خورده بسیار سخت بوده و باعث کنده شدن و آسیب دیدن مو می‌شود. از کارهای مراقبت بعد از رنگ مو استفاده از نرم‌کننده است. نرم‌کننده‌ها یک لایه محافظ روی ساقه مو می‌کشند. این لایه نه تنها نرمی و لطافت را به موهای رنگ شده برمی‌گرداند؛ بلکه باعث آب‌رسانی و خوش‌حالتی موها می‌شوند.

نرم‌کننده موی رنگ شده به جای شامپو

در مدتی که موهایتان رنگ شده است، استحمام و شامپوی زیاد برای مراقبت بعد از رنگ مو خوب نیست. اگر عادت به حمام و شامپوی هر روزه دارید، برای مراقبت از موهای رنگ شده این عادت را تغییر دهید. در طول هفته از نرم‌کننده موی رنگ شده استفاده کرده و فقط آخر هفته‌ها از شامپو پاک‌کننده استفاده کنید. این کار مدت بیشتری کیفیت رنگ را مطلوب نگه می‌دارد و شفافیت رنگ مو را حفظ می‌کند.

درخشش رنگ مو همان چیزی است که از رنگ زدن موها توقع دارید. پس برای حفظ درخشش و مراقبت از مو، توصیه‌های موهای رنگ شده را رعایت کنید. رنگ مو لایه‌ای بسیار نازک از رنگ است که با کوچک‌ترین فشار و سایشی، آسیب می‌بیند. از ساییدن موها موقع شستشو جلوگیری کنید و با نوک انگشت و به آرامی موها را ماساژ داده و با نرم‌کننده و آب، آن‌ها را آب‌رسانی و نرم کنید.

مراقبت بعد از رنگ مو همیشه باید ادامه پیدا کند. از تماس موی سر رنگ شده با مواد شیمیایی خودداری کنید.

مراقبت بعد از رنگ مو با کوتاه کردن نوک موها

درست است که موهای خود را رنگ کرده‌اید، اما پس از مدتی با مشکلاتی مانند موخوره و خشکی مو روبرو خواهید شد. مخصوصا اگر کارهای مراقبت بعد از رنگ مو را انجام نداده باشید، حتما با وزی موها یا موخوره مواجه خواهید شد.

موخوره چیست؟ موخوره به دو شاخه شدن نوک موها گفته می‌شود که به علت خشکی و شکننده بودن موها رخ می‌دهد. موهای رنگ شده به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی بیشتر از موهای با رنگ طبیعی، مستعد گرفتن موخوره هستند. موخوره باعث وز شدن موها، ضعیف شدن موها و در صورت عدم درمان موخوره تا بالای مو می رسند و باعث ریزش مو می‌شوند.

مراقبت از مو با پیشگیری از چنین عارضه‌هایی شروع می‌شود. بعد از مدت زمانی که از رنگ کردن موهایتان می‌گذرد، به نوک موها نگاه کنید. در صورت دیدن موخوره، بهتر است نوک موها گرفته شود. در صورتی که نمی‌خواهید موهای بلند خود را کوتاه کنید، از آرایشگر خود بخواهید مقدار کمی از پایین موها را کوتاه کنید.

 

حتما بخوانید:همه چیز در مورد پروتئین تراپی مو و تاثیر آن برای موهای رنگ شده

موخوره بعد از رنگ مو

مراقبت بعد از رنگ مو در برابر نور آفتاب

نور مستقیم خورشید می‌تواند به موها آسیب برساند. اشعه فرابنفش یا UV روی درخشندگی و ماندگاری رنگ مو اثر منفی می‌گذارد. این موضوع تنها منوط به فصل تابستان نیست و آفتاب زمستان هم به موهای رنگ شده آسیب می‌رساند. راهکار چست؟ برای مراقبت از مو در برابر آفتاب سوزان، از یک کلاه، شالی سبک و راحت یا روسری استفاده کنید.

مراقبت از مو در برابر کلر

کلر یکی از مواد شیمیایی است که روی موهای معمولی تاثیر منفی می‌گذارد، چه برسد به اینکه موی شما رنگ شده باشد. برای مراقبت بعد از رنگ مو از تماس موها با کلر خودداری کنید. کلر باعث کمرنگ شدن رنگ مو شده و موی رنگ شده را تغییر می‌دهد. افرادی که بیشتر به استخرهای دارای کلر می‌روند، نمی‌توانند به مراقبت بعد از رنگ مو به خوبی بپردازند، مگر اینکه از یک ماده محافظ روی مو استفاده کنند.

در صورتی که وارد استخرهای دارای کلر می‌شوید، حتما موهای خود را زیر کلاه شنا بپوشانید. روی موها، نرم‌کننده یا ماسک مو بزنید و سپس آن‌ها را به شکل گوجه‌ای در بالای سر جمع کنید. در نهایت کلاهی محکم و غیر قابل نفوذ برای آب، سرتان کنید. با این روش مراقبت از مو، از خیس شدن موها با آب کلردار جلوگیری خواهید کرد.

از دستگاه‌های حرارتی مو کمتر استفاده کنید

گرمای سشوار حاوی یون‌هایی که روی مو اثر منفی می‌گذارند. هر چند هستند سشوارهایی که این یون‌ها را خنثی کرده و ضرری روی مو ندارند اما خرید این سشوارها، گران تمام می‌شود. برای محافظت از مو در برابر حرارت یا سشواری تهیه کنید که ایجاد یون منفی نمی‌کند یا مقدار استفاده از این وسیله را کاهش دهید. باد و گرمایی که سشوار ایجاد می‌کند، رطوبت طبیعی مو را از بین برده و باعث خشک شدن موها می‌شود. برای مراقبت بعد از رنگ مو، استفاده از سشوار را محدود کنید. بهتر است قبل از سشوار زدن، از سرم مو استفاده کرده و سپس سشوار کنید.

مراقبت از مو در برابر حرارت

تهیه ماسک مو برای موهای رنگ شده

مو و پوست سر خانم‌ها بیشتر از هر چیز، به ویتامین و رطوبت نیاز دارند. ترشح غدد چربی مورد نیاز پوست و مو در اثر استفاده از شامپوهای نامناسب امکان دارد، دچار اختلال مزمن شود و باید علاوه بر روال طبیعی، به مراقبت بعد از رنگ مو توجه کرد. ماسک‌ها برای مراقبت از مو لازم و واجب هستند. هر ماسکی که برای موها استفاده می‌شود، باید بتواند رطوبت کافی به مو برساند و خشکی یا شکستگی مو را برطرف کند.

ماسک‌های ویتامینه آماده در بازار محصولات بهداشتی آرایشی، موجود است و یا می‌توان ماسک برای موهای رنگ شده را به صورت دست‌ساز برای مراقبت از مو در خانه و خودتان تهیه کرد. ماسک خانگی با عسل و روغن آلوئه ورا و آووکادو از بهترین ماسک‌ها در مراقبت از مو هستند. همچنین روغن نارگیل، بادام و گلاب هم بهترین مواد برای بهبود کیفیت مو به شمار می‌روند.

گذاشتن ماسک در مراقبت بعد از رنگ مو تأثیر به سزایی داشته و باعث درخشندگی و سلامت مو می‌شود. در هفته 2 تا 3 بار و هر بار برای 15 دقیقه از ماسک‌های زیر استفاده کنید. این ماسک‌ها نه تنها به رطوبت رسانی موها کمک می‌کند؛ بلکه از ماندگاری رنگ روی مو هم شما را مطمئن خواهد کرد.

یک نکته بسیار مهم در مورد ماسک مو وجود دارد. اینکه بعضی از ماسک‌ها برای موهای رنگ شده نیستند و باعث کدر شدن رنگ مو می‌شوند؛ بنابراین دقت کنید برای مراقبت از مو به سراغ ماسک مو مختص موهای رنگ شده بروید.

طرز تهیه ماسک پروتئین

مراقبت از مو با استفاده از ماسک خانگی راهکاری عالی است. یکی از بهترین ماسک مو خانگی برای موهای رنگ شده ماسک پروتئین است که با تخم مرغ و مایونز تهیه می‌شود. این ماسک باعث تقویت ریشه و ساقه مو شده که می‌توانید به راحتی در خانه تهیه کنید. یک عدد تخم مرغ را با دو قاشق غذاخوری مایونز ترکیب کرده تا یک مایع یکنواخت به دست آید. این ترکیب را برای 45 دقیقه روی موها بگذارید و سپس با شامپوی بدون سولفات بشویید. این ماسک برای مراقبت بعد از رنگ مو بسیار کارساز خواهد بود.

پروتئین موجود در تخم مرغ، موها را تقویت نموده و سس مایونز هم با چربی که دارد از خشکی و وزی مو جلوگیری می‌کند. مراقبت از مو با گذاشتن این ماسک یک بار در هفته، بسیار راحت‌تر خواهد بود.

طرز تهیه ماسک زیتون و آووکادو

یکی از بهترین ماسک‌ها برای مراقبت از مو و پوست سر، ماسکی است که با موز، آووکادو و روغن زیتون تهیه می‌شود. برای تهیه این ماسک خانگی، نصف آووکادوی رسیده، یک موز و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را در یک کاسه له کرده و به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید. این ماسک را روی تمام موهای خود زده و روی موها را بپوشانید. بگذارید این ماسک برای یک ساعت روی مو باقی بماند و در نهایت، با آب سرد و شامپو موی خود را بشویید. سعی کنید از شامپوی بدون سولفات استفاده کنید. این کار را حداقل یک بار در هفته انجام دهید. این ماسک ترکیبی باعث نرم شدن عمیق و آب‌رسانی به موها شده و آسیب‌های مو را بعد از رنگ، ترمیم می‌کند.

ماسک موی آووکادو

روغن تراپی یا ماسک روغن را فراموش نکنید

از کارهای روتین روزانه که برای مراقبت از مو باید انجام دهید، روغن تراپی است. به این معنی که هر شب و قبل از خواب، به پایین ساقه موهای خود، روغن مخصوص مو بزنید. هر صبح هم آن را بشویید. از بعضی از روغن‌ها مانند روغن نارگیل یا آرگان می‌توانید برای ماساژ پوست سر و موهای خود استفاده کنید. انجام این کار یک ربع قبل از حمام، باعث تقویت ریشه مو و البته درخشندگی و طراوت موهای رنگ شده می‌شود. مراقبت بعد از رنگ مو با روغن تراپی چنین موادی لازم دارد: 2 تا 3 قاشق غذاخوری از روغن‌هایی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن جوجوبا یا دیگر روغن‌ها.

این مقدار از روغن را روی سر یا موها قرار داده و ماساژ دهید. دقت کنید که روغن‌ها به صورت مایع و روان باشند و از روغن سرد جامد استفاده نکنید.

نیم ساعت تا 40 دقیقه صبر کنید و در نهایت موهای خود را بشویید. بعضی از افراد ترجیح می‌دهند که روغن تراپی را شب‌ها انجام دهند و برای کل طول شب بگذارند این روغن روی سر بماند. صبح و در حمام، با شامپوی بدون سولفات موهای خود را بشویید. این کار را حداقل دو بار در هفته انجام دهید تا موهایی سالم و خوش‌حالت داشته باشید.

با روغن تراپی یک لایه محافظ روی موهای رنگ شده خود خواهید داشت که به مراقبت از مو در هوای باز یا زیر آفتاب کمک می‌کند.

در ویدیوی زیر طرز تهیه 3 ماسک موی خانگی را می‌آموزید که تاثیر شگرفی در سلامت و درخشندگی موهای رنگ شده دارد:

تغذیه درست داشته باشید

برای مراقبت از مو حتما نباید به زدن شامپو یا ماسک روی موی رنگ شده، اکتفا کرد. در واقع داخل بدن شما هم روی سالم ماندن ریشه و ساقه مو تاثیر می‌گذارد. بعضی از مواد غذایی، موادی همانند اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین E دارند که برای رشد و سلامت موها بسیار عالی است. امگا 3 موجب درخشندگی و تقویت مو می‌شود. برای مراقبت از مو مواد غذایی مانند گردو و آجیل بخورید. چربی و ویتامین E موجود در این مواد غذایی برای مراقبت از مو، جلوگیری از خشکی و شکنندگی موها لازم است.

رسیدگی به موها، قبل از خواب

اگر موهایتان تازه رنگ شده و خیس هستند، بهتر است مراقب باشید که هنگام خوابیدن در حالت فشرده و تاب‌خورده نباشند. موها را قبل از خواب جمع کنید یا آن‌ها را با پارچه نازکی بپوشانید و سپس استراحت کنید. در رختخواب از کش و گیره موی سفت استفاده نکنید.

روبالشی ابریشمی استفاده کنید

مراقبت از مو تنها به روز محدود نمی‌شود. شما باید در طول شب و در هنگام خواب نیز مراقب موهای رنگ شده باشد. موهای شما بیشتر از 6 ساعت در طول شبانه‌روز با روبالشی در تماس است. به همین خاطر جنس پارچه و روبالشی شما بسیار اهمیت دارد. یک روبالشی بد باعث ایجاد موخوره و شکنندگی در موها می‌شود. بهترین جنس پارچه برای روبالشی، ابریشمی است. این پارچه به موهای رنگ شده آسیب نمی‌زند. چرا که تنها از الیاف طبیعی ساخته شده و ایجاد اصطکاک نمی‌کند. برای مراقبت از مو در طول شبانه‌روز و مراقبت بعد از رنگ مو حتما از روبالشی ابریشمی استفاده کنید.

روبالشتی ابریشمی برای مراقبت بعد از رنگ مو

کراتینه کردن موها

افرادی که به هیچ وجه کارهای مراقبت بعد از رنگ مو را انجام نمی‌دهند، در نهایت با موهایی خشک، وز شده و فر روبرو می‌شوند که شکنندگی و ریزش زیادی دارد. برای درمان نهایی به این افراد پیشنهاد می‌شود به سراغ کراتینه نانو گلوبال مو بروند. موهای خود را به دست آرایشگری ماهر بسپارید تا با عمل کراتینه کردن مو دوباره جان بگیرند.

سخن پایانی

هر یک از نکات که گفته شد می‌تواند شما را به موهایی که آرزویش را دارید، برساند. موهای رنگ شده سالم، زیبا و براق به شما اعتماد به نفس بیشتری خواهد داد و برازنده شماست. به خاطر داشته باشید که زیبایی درون شما وجود دارد و تنها باید آن را نمایان کنید. مراقبت از مو را جدی بگیرید و هر روز انجام دهید.